Spring naar bijdragen

Is ziek zijn van de duivel?


Aanbevolen berichten

Quote:

@dingo,

God is de rechtvaardige rechter en moet (soms helaas) zo rechtspreken, dat Hij mensen moet straffen. Als het aan God ligt, doet Hij dat niet en doen mensen goede dingen. Maar als mensen zondigen, is Hij helaas gedwongen het recht te laten zegevieren. In feite valt dan Gods bescherming weg en heeft de duivel vrij spel. Volgens het NT kunnen mensen echter hun zonden belijden en zich ervan afkeren, waarna God het vergeeft en er verzoening is. Wel kan het soms zijn dat mensen nog even consequenties dragen. Als iemand door rood heeft gereden, kan er een boete volgen. Iemand kan deze fout aan God belijden en dan kan God de schuld wegnemen (als iemand daar geloof voor heeft.)

Volgens mij staat er gewoon dat zowel het goede als het kwade van God komt of in ieder geval niet buiten God om gebeurt. God kan altijd onze schuld vergeven maar kennelijk is geen verband tussen geloof en schuld.

Dat wordt ook bevestigd door Jezus in het geval van de blindgeborene, hij was niet blind als gevolg van een specifieke zonde van wie dan ook maar aan hem (en zijn omgeving) moest de heerlijkheid van God geopenbaard worden zegt Jezus. Ziekte is dus een gevolg van de zondeval en God kan ook de mens beproeven (zie Job).

Daar komt bij dat Paulus duidelijk zegt dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die de gelovigen wacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 490
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@dingo,

Daarom mag je Bijbelteksten ook niet uit het verband halen, maar moet je ze in het licht van de hele Bijbel bekijken. Ook Job moet je niet uit het verband halen. In Job zie je ook dat satan degene is die al die ellende brengt.

Je verbindt ziekte aan de zondeval en dat is terecht. Daarmee geef je dus aan dat zonden (o.a. de zonden van Adam en Eva) en ziekten verband met elkaar hebben.

Jezus verbindt ook zonden en ziekten.

Joh 5,14

Daarna vond Jezus hem in de tempel en zeide tot hem: Zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet iets ergers overkome.

Jezus droeg met Zijn lijden zowel de zonden en ziekten.

Paulus spreekt over het lijden wat betreft het lijden om Jezus' wil voor de verbreiding van het evangelie, zoals vervolging, slagen, gevangenschap enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@dingo,

Daarom mag je Bijbelteksten ook niet uit het verband halen, maar moet je ze in het licht van de hele Bijbel bekijken. Ook Job moet je niet uit het verband halen. In Job zie je ook dat satan degene is die al die ellende brengt.

Maar het gaat niet buiten God om zoals ik al zei en als jou manier van bijbellezen moet volgen hou ik verrekte weinig bijbel over want elke keer dat ik iets citeer uit de bijbel wat niet in jou straatje van gezondheid, welvaart etc. past dan haal ik het volgens jou uit zijn verband.

Op welke wijze heb ik die tekst van Job uit zijn verband gehaald? In Job staat toch heel duidelijk dat wat Satan doet niet buiten God om gebeurt? En dat Job niet gestraft werd zoals zijn vrienden dachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad kan satan niets doen zonder dat God het toelaat. Dat is altijd het geval. Satan kan alleen iets doen als Gods bescherming wegvalt. In het boek Job was er nog sprake van communicatie tussen satan en God. Daarna kon satan niet meer met God communiceren. Deze situatie geldt dus nu niet meer. Job had een verbond met God en had beroep op dat verbond kunnen doen, zodat satan hem niets zou kunnen doen. Job handelde uit angst, want hem overkwam waar hij bang voor was. Satan heeft een opening om een mens te treffen als deze zich laat leiden door angst. Aan het eind van het boek bekeert Job zich en geeft God de juiste eer en hij zegent zijn vrienden. Daarna wordt Job weer rijk en gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd mooi en goed als iemand ondanks een ziekte toch trouw blijft aan God. Maar dat is nog maar een begin. Die mensen beseffen vaak niet dat God niet alleen bij hen wil zijn in hun ziekte, maar dat Hij ze zelfs wil genezen.

Helaas zijn er ook mensen die verbitterd God vaarwel zeggen, omdat ze denken dat God hen die erge ziekte heeft gegeven, terwijl die helse ziekte van de duivel komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad kan satan niets doen zonder dat God het toelaat. Dat is altijd het geval. Satan kan alleen iets doen als Gods bescherming wegvalt. In het boek Job was er nog sprake van communicatie tussen satan en God. Daarna kon satan niet meer met God communiceren. Deze situatie geldt dus nu niet meer. Job had een verbond met God en had beroep op dat verbond kunnen doen, zodat satan hem niets zou kunnen doen. Job handelde uit angst, want hem overkwam waar hij bang voor was. Satan heeft een opening om een mens te treffen als deze zich laat leiden door angst. Aan het eind van het boek bekeert Job zich en geeft God de juiste eer en hij zegent zijn vrienden. Daarna wordt Job weer rijk en gezond.

Dat is niet wat in Job staat. Job wordt pas opstandig als zijn vrienden hem beschuldigen iets gedaan te hebben waarvoor hij gestraft wordt. En dan nog bekend Job alleen dat hij God niet ter verantwoording kan roepen over Zijn daden. Maar Job's vrienden moeten naar hem toe omdat zij niet goed van God gesproken hebben en Job moet voor hen bidden dat zij vergeven mogen worden omdat ze anders zullen sterven. Wel iets om over na te denken op het moment dat je zegt dat iemand niet genoeg geloofd als hij niet gezond, welvarend etc. wordt omdat God nu eenmaal wil dat mensen genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verder werd er gezegd dat boze geesten je verlaten via de mond. Ook kan het zijn dat je dan gaat boeren werd er verkondigd.

Soms worden mensen NIET in 1 x genezen: Dit komt volgens de heer Bruinekreeft (eigenlijk de Bijbel) ook voor in de Bijbel. Jezus genas iemand die blind was. Eerst zag hij de dingen nog niet helemaal goed, ik dacht dat diegene mensen voor bomen aanzag? Dus werd er nog een tweede keer gebeden. Ook werd er gebeden voor mensen welke autisme hadden.

In PKN kerken en andere kerken zie ik dat er volgens mij minder gedaan wordt aan genezingen terwijl het wel heel Bijbels is, het is ook nog van deze tijd toch? Er staat niet dat het nu niet meer hoeft o.i.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is niet wat in Job staat. Job wordt pas opstandig als zijn vrienden hem beschuldigen iets gedaan te hebben waarvoor hij gestraft wordt. En dan nog bekend Job alleen dat hij God niet ter verantwoording kan roepen over Zijn daden. Maar Job's vrienden moeten naar hem toe omdat zij niet goed van God gesproken hebben en Job moet voor hen bidden dat zij vergeven mogen worden omdat ze anders zullen sterven.

Dit heb ik niet tegengesproken.

Quote:
Wel iets om over na te denken op het moment dat je zegt dat iemand niet genoeg geloofd als hij niet gezond, welvarend etc. wordt omdat God nu eenmaal wil dat mensen genezen.

Daarom heb ik dat dus ook nog nooit gezegd. Ik zeg alleen wat in de Bijbel staat en wat Jezus ook zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder werd er gezegd dat boze geesten je verlaten via de mond. Ook kan het zijn dat je dan gaat boeren werd er verkondigd.

Geloof ik persoonlijk toch echt niks van.

Quote:
Soms worden mensen NIET in 1 x genezen: Dit komt volgens de heer Bruinekreeft (eigenlijk de Bijbel) ook voor in de Bijbel. Jezus genas iemand die blind was. Eerst zag hij de dingen nog niet helemaal goed, ik dacht dat diegene mensen voor bomen aanzag? Dus werd er nog een tweede keer gebeden.

Dat wil ik meteen van hem aannemen. Want ik geloof zelfs dat mensen niet alleen niet in één keer genezen worden, maar dat er ook mensen zijn die nooit genezen zullen worden en sterven met of zelfs door hun ziekte.

Quote:
Ook werd er gebeden voor mensen welke autisme hadden.

Bedoel je in de bijbel of bedoel je bij die bijeenkomst?

Quote:
In PKN kerken en andere kerken zie ik dat er volgens mij minder gedaan wordt aan genezingen terwijl het wel heel Bijbels is, het is ook nog van deze tijd toch? Er staat niet dat het nu niet meer hoeft o.i.d.

Ik heb de indruk dat er ook in de PKN er gebeden wordt voor zieken. Alleen wellicht niet op zo'n manier als bij die bijeenkomst, maar er staat evenmin in de bijbel dat je perse op die manier als bij die bijeenkomst voor zieken gebeden moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar staat dat, in de Bijbel bij voorkeur?

Zover ik weet, spreekt satan daarna nooit meer met God. Hij spreekt alleen nog met Jezus op de aarde (Matth. 4).

Quote:

Verder werd er gezegd dat boze geesten je verlaten via de mond. Ook kan het zijn dat je dan gaat boeren werd er verkondigd.

Dat zou goed kunnen. Ik heb zoiets wel eens zien gebeuren bij iemand. Maar zover ik weet, staat daarover niets in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dit heb ik niet tegengesproken.[...]Daarom heb ik dat dus ook nog nooit gezegd. Ik zeg alleen wat in de Bijbel staat en wat Jezus ook zegt.

Jawel, dat heb je wel tegengesproken:

Quote:
Job had een verbond met God en had beroep op dat verbond kunnen doen, zodat satan hem niets zou kunnen doen. Job handelde uit angst, want hem overkwam waar hij bang voor was. Satan heeft een opening om een mens te treffen als deze zich laat leiden door angst.

Er staat in Job helemaal niets over dat Job zich laat leiden door angst en dat dat een opening zou zijn voor satan. Als er iets duidelijk wordt uit Job is het dat God een souvereine en onafhankelijke God is die ons geen verantwoording hoeft af te leggen voor Zijn daden. Zowel in onze voorspoed als in onze tegenspoed doet Hij wat Hij wil! Dat is de les die Job en daarmee wij te leren krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@weg2,

Ik zou er ook voorzichtig mee zijn om zulke dingen te zeggen. Ik sta denk ik ook iets anders in het geloof dan deze mensen, maar ik geloof wel dat ze goede dingen doen. Wel vind ik het beter om het bij teksten als de volgende te houden.

Mar 1,26

En de onreine geest deed hem stuiptrekken en ging onder groot geschreeuw van hem uit.

Dit komt overigens erg weinig voor. Vaak worden mensen bevrijd van invloeden van de duivel zonder dat iemand stuiptrekt of hard schreeuwt. Als er een heftige manifestatie is, gaat het vaak om de meer 'ernstige gevallen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel, dat heb je wel tegengesproken:

[...]

Er staat in Job helemaal niets over dat Job zich laat leiden door angst en dat dat een opening zou zijn voor satan. Als er iets duidelijk wordt uit Job is het dat God een souvereine en onafhankelijke God is die ons geen verantwoording hoeft af te leggen voor Zijn daden. Zowel in onze voorspoed als in onze tegenspoed doet Hij wat Hij wil! Dat is de les die Job en daarmee wij te leren krijgen.

Job 3,25

Want waarvoor ik vrees, dat overvalt mij, en wat ik ducht, dat treft mij.

God is inderdaad souverein en onafhankelijk en Hij hoeft geen verantwoording af te leggen voor Zijn daden en Hij doet wat Hij wil. Zijn wil is om mensen voorspoedig en gezond te maken en het is de wil van satan om mensen arm en ziek te maken. Dat blijkt uit het boek Job en de rest van de Bijbel. Job was rijk en gezond omdat hij heel vroom was. Satan maakte hem arm en ziek. Op het eind maakte God Job weer rijk en gezond. Daaraan zie je het karakter van God en het karakter van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Job 3,25

Want waarvoor ik vrees, dat overvalt mij, en wat ik ducht, dat treft mij.

Je moet geen teksten uit hun verband rukken. Hier zegt Job wat hem overkomt en dat overkomt hem omdat God het toelaat niet omdat Job zich door zijn angst laat leiden!

Quote:

God is inderdaad souverein en onafhankelijk en Hij hoeft geen verantwoording af te leggen voor Zijn daden en Hij doet wat Hij wil. Zijn wil is om mensen voorspoedig en gezond te maken en het is de wil van satan om mensen arm en ziek te maken. Dat blijkt uit het boek Job en de rest van de Bijbel. Job was rijk en gezond omdat hij heel vroom was. Satan maakte hem arm en ziek. Op het eind maakte God Job weer rijk en gezond. Daaraan zie je het karakter van God en het karakter van de duivel.

Satan maakte hem arm en ziek omdat hij er blindelings er vanuit ging dat Job God wel vaarwel zou zeggen als hij arm en ziek was. En zo is het evangelie wat jij verkondigt ook. Wat nu als mensen niet gezond en welvarend worden ondanks dat ze jouw evangelie geloven omdat God dat zo besloten heeft? Zullen ze zich niet teleurgesteld afwenden?

Jezus beloofd ons nergens in het NT dat we hier en nu gezond en welvarend zullen worden, dat gaan we pas beleven als Hij terugkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je moet geen teksten uit hun verband rukken. Hier zegt Job wat hem overkomt en dat overkomt hem omdat God het toelaat niet omdat Job zich door zijn angst laat leiden!

Ik ruk geen teksten uit het verband. Er staat duidelijk welke gevolgen Job's angst hebben en ook in de rest van de Bijbel is te lezen dat angst van satan komt en lijdt tot ellende. Het tegenovergestelde van angst is geloof en liefde en dit komt van God en leidt tot zegen.

Quote:

En zo is het evangelie wat jij verkondigt ook. Wat nu als mensen niet gezond en welvarend worden ondanks dat ze jouw evangelie geloven omdat God dat zo besloten heeft? Zullen ze zich niet teleurgesteld afwenden?

Jezus beloofd ons nergens in het NT dat we hier en nu gezond en welvarend zullen worden, dat gaan we pas beleven als Hij terugkomt.

Zo is de goede boodschap die ik verkondig niet. Mensen die geloven wat ik verkondig (wat in de Bijbel staat) worden gezond en welvarend, omdat God dat zo besloten heeft. God wil dat iedereen voorspoedig en gezond wordt. Hij stelt ook nooit iemand teleur.

Rom 10,11

Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Er was in het NT nooit iemand die naar Jezus ging voor genezing en dat Jezus zei dat genezing niet voor hem/haar was weggelegd. Jezus willigde altijd het verzoek om genezing in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Zover ik weet, spreekt satan daarna nooit meer met God. Hij spreekt alleen nog met Jezus op de aarde (Matth. 4).

Daar staat absoluut NIET dat hij alleen nog met Jezus spreekt. Er staat al helemaal niets over de grens die jij bij Job legt. Het is, voor alle helderheid, dus gewoon niet Bijbels, en zuiver jouw idee. Lijkt me goed om even vast te houden, voor de zoveelste keer dat je beweert je zuiver je baseert op de Bijbel, en bijvoorbeeld niets van enige traditie moet hebben. Wat je hier toont is ofwel traditie, ofwel verzinsel, dat niet Bijbels is, maar slechts "niet in flagrante tegenspraak met de Bijbel". Tenminste, dat is wat je zelf aangeeft, door geen Bijbelse onderbouwing voor je bewering te geven. Boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid