Spring naar bijdragen

De bijbel Gods woord?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik steek even door naar de hidden agena van de poster en leg de vinger op de zere plaats door een deel van een oudere post van mij hier te copy-pasten:

-------------------

De Bijbel is een getuigenis van de persoon van Christus. Meer niet. Er zijn meer getuigenissen zoals de martelaren, de traditie van de Kerk en de liturgie.

De Koran als Logos (de Inlibratio, de boekwording als tegenhanger van Incarnatio, de vleeswording) werpt weer andere interessante discussiepunten op. Je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen waarom een pre-existent boek zoveel referenties naar het temporaire bevat. Waarom wordt Mohammed's oom Abu Lahab in soera 111 (de Touwvezels, ook een wonderbaarlijke naam?) verdoemd? Natuurlijk omdat hij als hoofd van de Koerasj de voornaamste tegenstander van de jonge Oemma was. We vinden dus een actuele polemiek uit die tijd die in eschatologische termen wordt uitgevochten in de desbetreffende soera. Akkoord.

Maar hoe moeten we dat beschouwen in het licht van de pre-existentie van de Koran. Waarom heeft God de schepping gefundeerd op de verdoeming van de man Abu Lahab die slechts korte tijd heeft geleefd en slechts een tijdelijk probleem vormt. Brengt dat het tijdloze karakter van de Koran niet in gevaar? Er zijn meer van dergelijke voorbeelden.

Admod note: Over de koran graag verder gaan in "Levensbeschouwing"

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 tim 4:14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad gedaan; de Heer zal hem zijn verdiende loon geven.

Ik vraag werkelijk me af wat hier het nut van is, dat we dit weten. Ok, de smid heeft Tim. dwarsgezeten. Tim. wenst hem nu kwaad toe (dit regelt God) en vermeldt dat anderen ook voor hem moeten oppassen.

Wat een haat, en dan ook nog even op de troon van God gaan zitten he? ik snap dus wel wat Wortel bedoelt.

Verder vind ik ook dat er een hoop wartaal in de bijbel staat. Gelukkig eigenlijk ook maar, nu is het op elke willekeurige manier uit te leggen. Dat gebeurt dan ook, kijk maar eens hoeveel verschillende protestantse stromingen alleen Nederland al heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 tim 4:14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad gedaan; de Heer zal hem zijn verdiende loon geven.

Ik vraag werkelijk me af wat hier het nut van is, dat we dit weten. Ok, de smid heeft Tim. dwarsgezeten. Tim. wenst hem nu kwaad toe (dit regelt God) en vermeldt dat anderen ook voor hem moeten oppassen.

Ja en waarom meldt Timotheus dat? Omdat de smid de verkondiging van het Woord tegenwerkt.

Quote:
Wat een haat, en dan ook nog even op de troon van God gaan zitten he? ik snap dus wel wat Wortel bedoelt.

Welke haat. Timotheus constateert een tegenwerking en verbind daaraan dat God daarover zal oordelen. Wat is daar haatdragend aan? Lees je niet teveel met een gekleurde bril?

Quote:
Verder vind ik ook dat er een hoop wartaal in de bijbel staat. Gelukkig eigenlijk ook maar, nu is het op elke willekeurige manier uit te leggen. Dat gebeurt dan ook, kijk maar eens hoeveel verschillende protestantse stromingen alleen Nederland al heeft.

Ach komen we daar weer mee aan hoor. Gelukkig heb jij een verhelderend inzicht. Een inzicht dat we als niet-christelijk kunnen bestempelen. Zijn jou visies en meningen nu leidend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 tim 4:14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad gedaan; de Heer zal hem zijn verdiende loon geven.

Ik vraag werkelijk me af wat hier het nut van is, dat we dit weten. Ok, de smid heeft Tim. dwarsgezeten. Tim. wenst hem nu kwaad toe (dit regelt God) en vermeldt dat anderen ook voor hem moeten oppassen.

Wat een haat, en dan ook nog even op de troon van God gaan zitten he? ik snap dus wel wat Wortel bedoelt.

Verder vind ik ook dat er een hoop wartaal in de bijbel staat. Gelukkig eigenlijk ook maar, nu is het op elke willekeurige manier uit te leggen. Dat gebeurt dan ook, kijk maar eens hoeveel verschillende protestantse stromingen alleen Nederland al heeft.

Paulus heeft helemaal geen haat. Hij laat hem over aan het oordeel van God, dat rechtvaardig is. Paulus had bitter, haatdragend, onvergevingsgezind enzo kunnen zijn, maar hij schenkt er verder geen aandacht meer aan en laat het onrecht dat hem is aangedaan aan God over. Paulus ging juist niet op de troon van God zitten, maar liet het initiatief aan God.

Rom 12,19

Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

Alle protestantse stromingen horen bij elkaar, want boven alle stromingen staat Jezus Christus als Hoofd van de gezamenlijke gemeente.

God houdt er trouwens helemaal niet van om iemand de consequenties van slechte daden te laten dragen, want veel liever overspoelt God mensen met Zijn zegeningen.

Quote:

Mahja, wie heeft er nu gelijk he?

Jezus Christus en Zijn volgelingen hebben gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 tim 4:14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad gedaan; de Heer zal hem zijn verdiende loon geven.

Ik vraag werkelijk me af wat hier het nut van is, dat we dit weten.

Wellicht heeft het geen nut voor ons, maar wel voor diegenen waar Timotheus aan schrijft?

Quote:

Ok, de smid heeft Tim. dwarsgezeten. Tim. wenst hem nu kwaad toe (dit regelt God) en vermeldt dat anderen ook voor hem moeten oppassen.

Wat hij wenst staat er niet. Slechts een conclusie; namelijk dat God hem zal geven wat hij verdient.

Quote:

Wat een haat,

Welke haat? Hij geeft aan dat iemand hem veel kwaad heeft gedaan. Is dat haat? Is het haat als ik aangeef dat iemand heeft ingebroken en veel schade heeft aangericht?

Quote:

en dan ook nog even op de troon van God gaan zitten he?

Want hij geeft aan in welke mate en op welke manier de kopersmid wordt gestraft? Zoniet, als er gewoon staat wat er staat is er geen sprake van dat Timotheus op Gods troon gaat zitten.

Quote:

ik snap dus wel wat Wortel bedoelt.

Fijn.

Quote:

Verder vind ik ook dat er een hoop wartaal in de bijbel staat.

Zou je dat soort woorden niet willen gebruiken voor de Heilige Schrift? Dit is en blijft een christelijk forum, dus enige mate van respect wordt verwacht.

Quote:

Gelukkig eigenlijk ook maar, nu is het op elke willekeurige manier uit te leggen. Dat gebeurt dan ook, kijk maar eens hoeveel verschillende protestantse stromingen alleen Nederland al heeft.

En geen van die stromingen meent dat Timotheus hier haatdragend is of op Gods troon probeert te zitten.

Wellicht een aanwijzing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hoi allemaal,

Men zegt dat de bijbel Gods woord is, maar als je sommige verzen leest vraag ik me af of het een oude msn is of Godswoord.

Zie bijvoorbeeld:

2 Timoteus 4:9 t/m 13

Titus 3:12

Romeinen 16:21

De vraag is; of het het woord VAN God is of OVER God smile.gif

Ik denk het laatste.

Bij slechts sporadische gevallen moesten profeten iets uit een dictaat opschrijven (Jesaja/Ezechiël/Johannes)

Neem bijvoorbeeld dit schitterende Psalm:

Psalmen 137:9 "Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt en op de rotsen verplettert."

Dat kan nooit Gods woord zijn toch? Het is gewoon een liedje van wraakzuchtige joden die boos op Babylon waren om wat ze met jeruzalem en hun kinderen hadden gedaan. (overigens; voor de overgevoeligen, ook nederlanders waren boos om wat het grote boze buurland had gedaan. Ik verwijt dus niemand iets om zijn afkomst of religie)


Samengevoegd:

Quote:

2 tim 4:14 Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaad gedaan; de Heer zal hem zijn verdiende loon geven.

Ik vraag werkelijk me af wat hier het nut van is, dat we dit weten. Ok, de smid heeft Tim. dwarsgezeten. Tim. wenst hem nu kwaad toe (dit regelt God) en vermeldt dat anderen ook voor hem moeten oppassen.

Paulus was ook maar een mens, een jood die in de schepper Jahweh geloofde, en het kwaad afsmeken in naam van God, dat doet nog steeds de helft van de mensheid!

Overigens; het vergelden in joods begrip, gold voor de 'laatste dag' de oordeelsdag waarin ze geloofden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Schreef Tim aan zichzelf?

ER zijn van die websites, waar luie mensen smile.gif die de Bijbel nooit hebben gelezen, even snel een quote kunnen jatten om aan te tonen wat een onzin de Bijbel is smile.gif

Vandaar dat Benjamin lijkt te denken dat het boek 'Timotheüs' door 'Timotheüs' was geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vraag is; of het het woord VAN God is of OVER God
smile.gif

Ik denk het laatste.

Bij slechts sporadische gevallen moesten profeten iets uit een dictaat opschrijven (Jesaja/Ezechiël/Johannes)

Nee, het is het Woord van God. Er is kracht verbonden aan de Bijbel, aan het Woord van God. Door het Woord van God genezen mensen van ziekten.

Spr. 4 (NBV)

20 Mijn zoon, heb aandacht voor mijn woorden,

geef aan mijn uitspraken gehoor.

21 Houd ze steeds voor ogen,

bewaar ze in het diepste van je hart.

22 Ze zijn het leven voor wie ze aanvaarden,

sterken heel het lichaam als een medicijn.

Quote:

Paulus was ook maar een mens, een jood die in de schepper Jahweh geloofde, en het kwaad afsmeken in naam van God, dat doet nog steeds de helft van de mensheid!

Overigens; het vergelden in joods begrip, gold voor de 'laatste dag' de oordeelsdag waarin ze geloofden.

Zoals ik al schreef: Paulus smeekte geen kwaad af in naam van God. Dat doen christenen niet.

Het vergelden betreft niet de laatste dag c.q. de oordeelsdag. Vergelding kan ook het dagelijkse leven betreffen.

Quote:

Neem bijvoorbeeld dit schitterende Psalm:

Psalmen 137:9 "Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt en op de rotsen verplettert."

Dat kan nooit Gods woord zijn toch? Het is gewoon een liedje van wraakzuchtige joden die boos op Babylon waren om wat ze met jeruzalem en hun kinderen hadden gedaan. (overigens; voor de overgevoeligen, ook nederlanders waren boos om wat het grote boze buurland had gedaan. Ik verwijt dus niemand iets om zijn afkomst of religie)

Inderdaad waren de vijanden net zo erg als sommige SS'ers en deden deze gruwelijke dingen, waardoor het niet raar is dat zo werd gedacht. Heidense volken werden toen ook (deels) bestuurd door satan.

Maar nu zijn er totaal andere tijden en nu mogen/kunnen alle heidense volken zich bij Jahweh aansluiten en mogen deze volken niet meer gehaat worden, maar alleen geliefd. Nu zijn de vijanden alleen nog maar de duivel en zijn demonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

hoi Eulogia.

Hoe kun je dat nu zeggen als Paulus dat gewoon schreef? "Mag de Heer het hem vergelden?"

Ik vind het helemaal niet verkeerd trouwens. Laten we gewoon eerlijk toegeven dat hij het schreef, want het staat er smile.gif

Paulus filosofie was: "Geliefden, neem geen wraak, want er staat geschreven; 'aan mij is de wraak'."

Een -mooie- uitlaatklep voor woede wegens onrecht! In plaats dat Paulus de kopersmid met een banspreuk of een vervloeking, of met een ijzeren voorwerp smile.gif de kopersmid bewerkte (iets wat tegenwoordig heel gewoon is), zei hij: "Mag de Heer het hem vergelden!"

is dat als uiting van frustratie dan nog alsjeblieft toegestaan?

smile.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zou je dat soort woorden niet willen gebruiken voor de Heilige Schrift? Dit is en blijft een christelijk forum, dus enige mate van respect wordt verwacht.

het doet me deugd te lezen dat er hier wel op wordt gelet dat men God en Zijn Woord met respect behandelt, gezien het feit het een christelijk forum is, dit in tegenstelling tot andere plekken op het web waar dit teveel wordt toegelaten... (sorry voor offtopic, maar ik wilde het even kwijt)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hoi Eulogia.

Hoe kun je dat nu zeggen als Paulus dat gewoon schreef? "Mag de Heer het hem vergelden?"

Ik vind het helemaal niet verkeerd trouwens. Laten we gewoon eerlijk toegeven dat hij het schreef, want het staat er
smile.gif

Paulus filosofie was: "Geliefden, neem geen wraak, want er staat geschreven; 'aan mij is de wraak'."

Een -mooie- uitlaatklep voor woede wegens onrecht! In plaats dat Paulus de kopersmid met een banspreuk of een vervloeking, of met een ijzeren voorwerp
smile.gif
de kopersmid bewerkte (iets wat tegenwoordig heel gewoon is), zei hij: "Mag de Heer het hem vergelden!"

is dat als uiting van frustratie dan nog alsjeblieft toegestaan?

smile.gifsmile.gif

Misschien dat dat een eerste stap is voor een christen is om van frustratie los te komen, maar als een christen verder is op de weg van liefde, zal de christen helemaal geen wraak-/frustratiegevoelens meer hebben en zal een situatie gewoon los laten in de wetenschap dat God met die situatie wel raad weet.

'Vergelding' wordt vaak als 'boete' gezien, maar vergelding of het 'verdiende loon' is een neutraal woord. Vergelding is ongeveer hetzelfde als 'verzilvering' oftewel het 'omzetten naar geld'. Oftewel, loon naar/op werken. God zorgt voor een oordeel dat zowel rechtvaardig als genadig is.

Als een christen het 'verdiende loon' krijgt, is dat ook niet iets om bang voor te zijn, want het verdiende loon dat een christen krijgt, is datgene wat Jezus Christus voor de gelovige heeft verdiend.

In de Bijbel staan ook meerdere voorbeelden van gaven/loon die christenen krijgen als gevolg van een (rechtvaardige) levensstijl. Dit is niet alleen aan het eind der tijden, maar ook een gevolg en een loon op het leven in het hier en nu.

Ook het woord oordeel heeft vaak een negatieve klank, maar een oordeel kan negatief of positief uitvallen. Als een christen een positief oordeel krijgt (op grond van het werk van Jezus Christus), is dat alleen maar goed.

Mat 10,41

Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt als rechtvaardige, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen.

Luc. 19

16 En de eerste verscheen en zeide: Heer, uw pond heeft tien ponden winst gemaakt. 17 En hij zeide tot hem: Voortreffelijk, goede slaaf; omdat gij in het minste getrouw geweest zijt, heb gezag over tien steden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Quote:

Hoi allemaal,

Men zegt dat de bijbel Gods woord is, maar als je sommige verzen leest vraag ik me af of het een oude msn is of Godswoord.

Zie bijvoorbeeld:

2 Timoteus 4:9 t/m 13

Titus 3:12

Romeinen 16:21

De bijbel was Godswoord.

Neergezonden naar Jezus.

Maar daarna geschreven door andere.

Waardoor het verschillende 'hoofdstukken' zijn geworden.

Dus is er over God's woorden geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God=Heilige Geest=Jezus=Gods Woord.

Ik geloof:

God is God

Heilige geest is heilige geest

Jezus is Jezus

Gods Woord is Godswoord

Ze verkondigen allemaal hetzelfde boodschap namelijk, aanbid alleen één God.

Sorry maar ik kan het niet vatten, dat ze allemaal God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid