Spring naar bijdragen

Great healing revival Florida


Aanbevolen berichten

Er is een principe wat eigenlijk altijd lijkt terug te keren in bewegingen van God: "Waar koren is, is kaf". Ik zie dat in kerken, ik zie het bij Trin en ik ben ervan overtuigd dat het in Florida ook zo is.

In kerken zie ik het. Waar de kerk het Lichaam van Christus is, en God geweldige dingen doet in Zijn Kerk wereldwijd, zie je dat satan probeert ook kaf met het koren mee te smokkelen. Hoogmoed, machtsmisbruik, jaloerzie, verdeeldheid en liefdeloosheid kom je ook in kerken tegen. Vaak nog verpakt in een geestelijk sausje en daardoor des te venijniger. Zorgt dat ervoor dat de Kerk niet meer van God is? Geenszins

Iets specifieker, ook bij Trin komt het voor. Zo zie ik duidelijke vruchten bij Trin. Ze zien om naar wezen en weduwen, verkondigen het evangelie zodat de Heilige Geest honderdduizenden mensen kan bekeren, rusten mensen toe etc etc. Maar ik zie ook mensen die erheen komen om te "kickseeken" en helemaal niet voor God komen maar alleen voor de dingen die Hij doet en de gaven die Hij geeft. Mensen die alleen gericht zijn op shaken, vallen in de Geest etc, maar ondertussen niet bereid zijn om zich te (laten) bekeren en geen vruchten van de Geest in hun leven laten zien. Dat zulke mensen ook komen naar Trin, zorgt dat ervoor dat Trin niet meer van God is? Geenszins.

Hoewel in de beeldvorming het kaf het koren zwart maakt, zal het koren blijven bestaan en het kaf in het vuur geworpen. Het kaf zal van het koren gescheiden worden en dat gebeurt ook nu af. Dwaalleren worden bestreden, hoogmoed komt voor de val. Maar het koren zou niet beoordeeld moeten worden op het kaf dat ook mee komt. Beoordeel het koren naar het koren en het kaf naar het kaf.

Ofwel, onderzoekt alles en behoud het goede. In Florida zullen zeker fake-genezingen zijn. Er zijn mensen die alleen komen voor genezing en niet zich bekeren tot God. Maar ik geloof ook dat er mensen genezen worden en dat er mensen bekeerd worden tot God. Ik geloof dat er koren is, maar dat er ook kaf bij zit. Is wat er in Florida gebeurt niet van God? Misschien niet alles, maar ook zeker niet alles niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 530
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ofwel, onderzoekt alles en behoud het goede. In Florida zullen zeker fake-genezingen zijn. Er zijn mensen die alleen komen voor genezing en niet zich bekeren tot God. Maar ik geloof ook dat er mensen genezen worden en dat er mensen bekeerd worden tot God. Ik geloof dat er koren is, maar dat er ook kaf bij zit. Is wat er in Florida gebeurt niet van God? Misschien niet alles, maar ook zeker niet alles niet.

Het is ook iets als dat wanneer je hoog staat je ook harder zult vallen. Het zou een opwekking zijn.

In de krant las ik van een pinkster theoloog die er niks opwekkings aan vond, als die het vergelijk met de great awakening miste er toch aardig wat aspecten (zonde bewustzijn enzo) in dat plaatje. Verder vond hij er ook weinig bijzonders aan. Het is niet uniek. Je ziet dergelijke dingen al decennia. Kortom, opwekking? neuh, niks nieuws...

En als ik het dan zie, dan zie ik niet wat al die amerikaanse chatters zien 'fire, whoooooosh!' (wat ze daar ook mee bedoelen...). Ook de TS is er blijkbaar enthousiast over en vraagt onze mening. Nee, ik zie een hoop show, theater, een maf figuur die zich nogal absurd gedraagt en een zooi mensen die bereid zijn zich mee te laten slepen in al dat theater.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Genezing is niet de vrucht die genoemd word in de bijbel. Het is wel een teken dat God aan het werk is (dus noem ik het dan voor het ''gemak'' vrucht).

Probleem van wat jij zegt over Todd bentely is voor mij 1 ding. Er word zoveel gezegd. Ook over andere bekende sprekers maar toch zijn het gezalfde mensen en dienaars van God. En er word altijd negatief gesproken over mensen die zo'n bediening hebben (hiermee zeg ik dus niet dat alles wat Todd doet goed is). Een paar punten wil ik eruit halen wat je zegt (wat in mijn ogen totaal niet klopt).

Is er wat mis aan ZIJN theologie of verschillen jullie van mening in opvattingen?

Je beschouwt het als demonisch? Flinke uitspraak. Dan wil ik nu ten eerste bijbelse uitleg zien dat dit demonisch is en ten tweede vind ik het een supergevaarlijke uitspraak dat je doet. Stel dat het nou toch wel van Gods Geest is dan heb je dus eigenlijk de Geest ontkend hierin. Maar ik ben benieuwd naar voornamelijk de bijbelse onderbouwing hierbij.

En reken maar dat ik het ook getoetst heb (daar ben ik ook nog steeds mee bezig). Jomanda kan ook Heer zeggen maar dat is dan niet met hoofdletter maar met een kleine letter (dus ''heer''). Niemand zal oprecht kunnen zeggen dat God Heer is. (getuige de bijbel) En je kunt zelf wel proeven, als je een relatie met de échte God hebt zegmaar, of het echt is of niet. Maar nogmaals, ik ben vooral benieuwd naar je bijbelse onderbouwing van je flinke uitspraak.

Overigens is genezing niet de focus van het evangelie maar het BEVESTIGD het evangelie wel. Jezus ging rond. Hij sprak het Woord en bevestigde dit door middel van tekenen en wonderen. Dus ook nu mogen/moeten wij het woord dat wij prediken bevestigen met tekenen en wonderen. Daarom staat er, geloof ik, ook geschreven gelooft om Mij en zo niet geloof dan om de werken die Ik doe. (dit zegt Jezus dus) Zo mogen wij ook rondgaan. Als mensen onze woorden niet geloven dan mogen we het laten zien door tekenen en wonderen. Dat betekent dus weer niet dat het om genezingen draait etc.

Dat vind ik ook kijk naar David Maasbach, Edgar Holder en Jan Zijlstra wordt ook erg veel negatief over gesproken vooral het laatste in de media vaak geweest. Hou op met onderzoeken mensen God is het die het doet elke keer weer. Maar nee hoor mensen blijven onderzoeken en geven vele miljoenen uit. Om maar bewijs te tonen dat God het niet is. Stuk voor stuk allemaal gezalfde mensen. Die de gave van God mogen ontvangen om mensen te bevrijden en te genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stop met onderzoeken is wel een er onbijbels gegeven hoor ... Het grappige is vaak dat mensen die bij dat soort personen kerken (en ik zeg niets over de waarheid van hun geloof, laat dat duidelijk zijn) geven heel erg af op de door hun genoemde 'traditionele kerken' waar het woord 'traditioneel als een vloek wordt uitgesproken'..

In die kerken is weinig tot geen levend geloof, is bijna iedereen dood en de voorgangers zijn welhaast Belialskinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me toch bijzonder in het kader van de Bijbel en het christendom passen om zulke gevallen te toetsen en te onderzoeken.

Jan Zijlstra is ook eens in Netwerk onderwerp van gesprek geweest (inclusief wederhoor van Jan Zijlstra zelf), voor mij viel die wel genadeloos door de mand. De overige twee mensen die je noemt heb ik nog nooit van gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt me toch bijzonder in het kader van de Bijbel en het christendom passen om zulke gevallen te toetsen en te onderzoeken.

Jan Zijlstra is ook eens in Netwerk onderwerp van gesprek geweest (inclusief wederhoor van Jan Zijlstra zelf), voor mij viel die wel genadeloos door de mand. De overige twee mensen die je noemt heb ik nog nooit van gehoord.

Je zegt genadeloos? Als ik jou was zou ik een keer op googlen en na ze site gaan en meer onderzoekjes doen. Er zijn velen tot de Heer gegaan maar ook veel genezen en dat laten ze niet op tv zien van Jan Zijlstra en ook zo ook met Edgar Holder en David Maasbach zie link

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zegt genadeloos? Als ik jou was zou ik een keer op googlen en na ze site gaan en meer onderzoekjes doen. Er zijn velen tot de Heer gegaan maar ook veel genezen en dat laten ze niet op tv zien van Jan Zijlstra en ook zo ook met Edgar Holder en David Maasbach zie

Het spijt me zeer, maar ik heb redelijk wat 'onderzoek' via internet gedaan naar Jan Zijlstra. Daarbij ben ik schijnbaar tot andere conclusies gekomen dan jij.

Mocht je verder nog in willen gaan op Jan Zijlstra dan verwijs ik je naar het volgende topic: link

Hier zou het namelijk offtopic zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het spijt me zeer, maar ik heb redelijk wat 'onderzoek' via internet gedaan naar Jan Zijlstra. Daarbij ben ik schijnbaar tot andere conclusies gekomen dan jij.

Mocht je verder nog in willen gaan op Jan Zijlstra dan verwijs ik je naar het volgende topic:

Hier zou het namelijk offtopic zijn.

Ik zou hier eens kijken mischien gaan dan je ogen open?

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou hier eens kijken mischien gaan dan je ogen open?

Mijn ogen zijn al open evenals mijn oren. Ik ben echter niet een goedgelovig iemand die achter elk mooi verhaal aanhobbelt. Waarom overhandigd Jan Zijlstra nooit medisch bewijs? Waarom wordt er nimmer grondig onderzoek verricht? Maar goed, dit is niet het topic om over andere dingen dan de vermeende revival in Florida te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kon het nog niet vinden in dit topic, maar de Visie (EO) heeft een stuk geschreven over de Florida:

Best interessant stuk.

Ik zag laatst nog een stuk in de Trouw staan over een pinkster theoloog die nogal kritisch over dat gebeuren Florida was. Jammer dat ik het niet digitaal kan vinden en het mijn krant niet was, anders had ik het nog kunnen posten/inscannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zag laatst nog een stuk in de Trouw staan over een pinkster theoloog die nogal kritisch over dat gebeuren Florida was. Jammer dat ik het niet digitaal kan vinden en het mijn krant niet was, anders had ik het nog kunnen posten/inscannen.

Dit kan geen toeval zijn, ik was het aan het lezen:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou hier eens kijken mischien gaan dan je ogen open?

* RobertF kijkt op die website en ziet het volgende staan:

De Waarheid over de Eenheid van de Godheid

De waarheid dat God niet drie personen of drie goden zijn maar Één Persoon geopenbaard in drie bedieningen

* RobertF weet al snel genoeg en mompelt heel zachtjes "dwaalleer" voordat hij weer hard wegrent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

’Deze opwekking wordt wereldwijd’

Pauline Weseman

Veertien jaar na de pinksterbeweging Torontoblessing is een nieuw soort opwekking aan de gang. Ditmaal vanuit Lakeland in Florida, onder leiding van een ex-drugsverslaafde. De hype is onderweg naar Nederland.

De 32-jarige evangelist Todd Bentley zou maar drie dagen in het Amerikaanse Lakeland blijven voor een campagne waarin hij ’uit naam van God’ mensen wilde genezen. Sinds die derde april, nu bijna acht weken geleden, zijn er elke dag twee diensten gehouden. Ze worden integraal uitgezonden via de website en satellietzender van God.tv.

Ook YouTube toont diensten waarin te zien is hoe Bentley, een getatoeëerde ex-drugsverslaafde, schreeuwend door een menigte loopt, mensen aanraakt, waarop zij in extase raken en in bosjes tegen de grond gaan. ’Vallen in de Heilige Geest’, heet dat.

De Ignited Church met 700 plaatsen was binnen een paar dagen te klein voor de avonddiensten, die door Bentley worden geleid. De Canadese evangelist moest uitwijken naar Auburndale Life Church die plaats biedt aan 3000 mensen. Weer een paar dagen later zit hij in Lakeland Centre met 7000 zitplaatsen.

Afgelopen vier weekends is het stadion van honkbalclub Lakeland Flying Tigers voor 12.000 mensen afgehuurd. Nog steeds worden rijen van duizenden bezoekers gemeld die de dienst vanaf een scherm buiten moeten volgen.

Via internet loggen per uitzending een half miljoen computergebruikers in, vanuit 100 landen, vertelt Bentley in een interview aan TBN. Zijn zoveelste, zijn stem is schor. Het is zijn zoveelste interview, want ook de media zijn massaal uitgetrokken om het fenomeen te belichten

Hij klinkt lijkt zelf net zo verbaasd over het succes van deze ’opwekking’ en schrijft alles toe aan God. „Wij bidden alleen maar.†Hoewel de organisatie eerst voorzichtig per dag de bijeenkomsten plande, verkondigt zij sinds dit weekend op de website link dat de diensten ’onbeperkt’ doorgaan.

De avonddiensten trekken per keer reizigers uit tientallen landen. Ook vanuit Nederland. Zoals Arend de Graaf uit Bunschoten. Hij vertrok op stel en sprong met vrouw en zoon eind april voor een week naar Florida. Dat was na het zien van diensten op God.tv. „Gods aanwezigheid voelde ik door het scherm heen. Mensen lachten en huilden.

Ik voelde dat daar een wolk of soort substantie van liefde en heling boven hing. Dat wilde ik meemaken. Eenmaal daar was het meest bijzondere om Gods aanwezigheid te voelen. Ik zag kinderen in vreemde talen (’tongen’) spreken en mensen de handen opleggen. Ik zag kreupele benen recht worden, zuurstofflessen die onnodig werden.

Ik kreeg een diep besef van wie God was. Die ervaring wil ik delen met anderen. Dit is het begin van iets groots. Deze opwekking wordt wereldwijd.â€

In Engeland en Ierland schijnen volgens De Graaf ook al diensten gehouden te worden door ex-bezoekers. Vanuit Nederland zijn nu ruim twintig Bunschoters en 25 inwoners uit Almere in Florida.

De genezingen zouden spectaculair zijn. Op de in allerijl opgetrokken website revivallakeland.org staat een dagelijkse update van successen. Zaterdag zou de dertiende opstanding uit de dood hebben plaatsgevonden. Een dode man – woonplaats en naam onbekend – stond tijdens zijn begrafenis op uit zijn kist, terwijl een uitzending met Bentley werd getoond. De man verklaarde dat Bentley zijn geest terughaalde uit de hemel.

Zowel op de site als op de podia tijdens de diensten zijn aan de lopende band getuigenissen van bezoekers én kijkers te zien. Want Bentley geneest net zo makkelijk via de digitale snelweg en satelliet. Terwijl hij zijn handen zegenend op een laptop houdt, komen er via de chat genezingsberichten binnen vanuit de hele wereld. Op het podium staan mensen op uit rolstoelen, blinden zeggen te kunnen zien.

Tumoren zo groot als een baseball verdwijnen volgens Bentley zienderogen. Leukemiepatiënten vertellen hoe hun arts dagen later verbaasd meldt dat op de röntgenfoto’s geen ziekte meer te zien is.

De Nederlandse Paul van der Laan, professor (pinkster)theologie en kerkgeschiedenis aan de Southeastern University in Lakeland, woont in Lakeland en maakte de prille opkomst van de hype van nabij mee. Enthousiast gemaakt door vrienden, bezocht hij twee diensten en bekeek er meerdere via internet.

De eerste dienst zag hij vanaf een scherm in een bijgebouw van Ignited Church. Hij was een beetje teleurgesteld, want wat hij zag was ’niet nieuw en creatief’. „In pinksterkringen zijn wonderen heel normaal. Als ik video’s bekijk van genezingsbijeenkomsten, zoals van Tommy Lee Osborn op het Haagse Malieveld in 1958, zie ik geen enkel verschil.

Ook in de jaren dat ik eindredacteur was van het EO-programma Omega, zag ik veel tekenen en wonderen. Ik snap die voortdurende verbazing van Bentley dus niet als hij zegt: ’Dit heb ik nog nóóit gezien’. Veel wonderen in Florida, zoals sommige opstandingen maar ook dat mensen plotseling een gouden tand zouden hebben, vind ik erg discutabel en niet verifieerbaar. Vallen in de Geest komt niet in de Bijbel voor.

Ik werd vooral moe van de dienst. Het is een lange zit. Van 19 uur tot middernacht, soms tot 2 uur.â€

Lakeland is van oudsher geen pinksterstad,met 120.000 inwoners vergelijkbaar met een plaats als Ede, zegt Van der Laan. „Velen roepen dat er nu een profetie is uitgekomen. Afgelopen jaren trok over Lakeland drie keer het oog van een orkaan, waardoor vele daken – ook het mijne – zijn verwoest en met blauwe zeilen zijn afgedekt.

Al die blauwe zeilen zouden volgens de betreffende profetie een voorteken zijn van de uitstorting van de hemel op aarde. Nu bestaat er over elke stad wel een profetie, dus daar ben ik niet zo snel van onder de indruk.†Tussen de Torontoblessing loopt een directe lijn naar de Ignited Church.De kerk groeide en bouwde een pand voor 15.000 kerkleden, maar splitste door onenigheden.

Inmiddels is Ignited Church onderdeel van de wereldwijde pinksterorganisatie World Assemblies of God Fellowship met 55 miljoen leden; de Nederlandse Vereniging van Pinkster- en Evangeliegemeenten is erbij aangesloten.

De populariteit van Ignited Church groeide, dankzij God.tv en Todd Bentley.

Van der Laan wil Lakeland pertinent geen opwekking noemen zoals Bentley beweert, maar een genezingscampagne. „Het verschil met een opwekking isâ€, zegt de kerkhistoricus, „dat er sprake is van een bovennatuurlijk zondebesef en een radicale verandering in de manier van leven. Zoals je zag bij de First en Second Great Awakening in Amerika in de achttiende en negentiende eeuw. Dat heb ik hier niet gezien. Wel veel emotie. A lot to do about nothing. Het geeft bovendien een eenzijdig beeld van God als wondermachine.â€

Veelzeggender is volgens Van der Laan dat de Ignited Church banden heeft met de Torontoblessing: de kerkelijke vernieuwingsbeweging met meer ’uitingen van de Geest’, zoals lachen en vallen, dan genezingen. Veertien jaar geleden beïnvloedde die vanuit Canada charismatische christenen in tientallen landen. In Nederland drong Toronto door in ongeveer honderd charismatische gemeenten.

Het nieuwtje leidde tot verdeeldheid, scheuringen én de vorming van nieuwe groeperingen. Fans kunnen ’The Lakeland Outpouring (uitstorting)’ sponsoren door per minuut zendtijd te kopen.

Deze uitgekiende, nieuwe mediatactiek gecombineerd met de volkse uitstraling van Bentley veroorzaakten volgens Van der Laan deze wereldwijde hype.

De pinkstertheoloog noemt Bentley een radicaal postmoderne evangelist doordat hij nauwelijks preekt maar vrijwel direct toont wat God doet. Hij laat zich niet in een bepaald kerkgenootschap duwen en is wars van nette pakken.De Canadees kleedt zich in spijkerbroek en T-shirt en zit van top tot teen onder de tatoeages en piercings, die niet alleen stammen uit zijn drugsverleden.

Dat spreekt Arend de Graaf uit Bunschoten aan „Als God van hem houdt, houdt hij ook van mij.â€Van der Laan: „Bentley is technisch een goede evangelist die het volgens mij oprecht meent, en oproept tot bekering. Maar dat hij alleen bídt om wonderen en ze niet zou claimen, is niet waar. Hij roept voortdurend: ’De Heer gaat je genezen’. Hoe weet je dat nou?

Dat is misleidend, want lang niet iedereen wordt genezen. Als iemand niet geneest, gaat hij snel over naar de volgende. Zo leidt hij slim de aandacht af.â€

Het grote gevaar in Lakeland vindt Van der Laan dat Bentley wel erg centraal staat en kritiekloos wordt gevolgd. De ochtenddiensten, die zijn medewerkers leiden, zijn beduidend minder succesvol„Verschil met de Torontoblessing is dat die door meer mensen werd gedragen. Wonderen moeten naar God verwijzen, niet naar Bentley. Ik hoop dat hij standhoudt en nuchter blijft tussen al die mensen die hem tot man Gods verklaren.â€

Van buiten de gemeenschap oogst Bentley veel kritiek. Op diverse internetfora wordt hij beticht van leugens over zijn ’wonderen en visioenen’. Bentley zegt regelmatig engelen te ontmoeten en inkijkjes te krijgen in het koninkrijk van God. Zo zou de evangelist Paulus Bentley verteld hebben dat voorvader Abraham hem geholpen heeft bij het schrijven van Bijbelboek Hebreeën.

Dat versterkt Van der Laans kritiek. „Zijn visioenen zijn erg controversieel. In pinksterkerken wordt hij niet snel uitgenodigd.â€

Omdat Bentley zo ’down to earth’ oogt, verwacht Van der Laan wel een grote populariteit in Nederland, net als de inmiddels uitgedoofde Torontoblessing De Graaf noemt ’Lakeland’ nu al groter dan Toronto na een jaar. Tegelijk blijft Nederland nuchter, getuige de reactie van mede-voorganger Paul Westerlaken van de Rafaël Evangelisch Centrum in Amersfoort, de gemeente van De Graaf. „Die wonderen klinken super, maar wat de vruchten zijn op lange termijn, moet zich nog bewijzen.â€

Bron:

Trouw

(Met dank aan Glenn voor de link)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Van der Laan wil Lakeland pertinent geen opwekking noemen zoals Bentley beweert, maar een genezingscampagne. „Het verschil met een opwekking isâ€, zegt de kerkhistoricus, „dat er sprake is van een bovennatuurlijk zondebesef en een radicale verandering in de manier van leven. Zoals je zag bij de First en Second Great Awakening in Amerika in de achttiende en negentiende eeuw. Dat heb ik hier niet gezien. Wel veel emotie. A lot to do about nothing. Het geeft bovendien een eenzijdig beeld van God als wondermachine.â€

Ff 1 ding eruit gepikt. Als ik het goed begrijp moet elke opwekking dus precies hetzelfde gaan voordat het een opwekking genoemd kan worden?

Overigens ben ik het met het overgrote deel van de kritiek niet mee eens, jaja ik ga er eens lekker tegen inpuh2.gif. Er word gezegd dat er te weinig naar Jezus gewezen word. (fout want na elke genezing word het gezegd, Jezus word verhoogd in de dienst dmv de aanbidding, mensen komen tot bekering *tot Jezus ja* en ga zo maar door) Er word ook gezegd dat het Todd Bentley's revival is. Ik denk niet dat dat zo is. En iets om over na te denken (dus niet om op te reageren). Plaatsen wij Todd Bentley niet in het midden van de opwekking? Dus in de vorm dat omdat wij het zovaak hebben over de opwekking en dat Todd Bentley het leid etc. Plaatsen wij dan niet Todd in het centrum en niet God? Zien we ook nog de positieve dingen ipv alleen de negatieve dingen? Zijn we niet telkens aan het oordelen over Todd Bentley terwijl we God moeten zoeken en aan God moeten vragen of het klopt of niet. Of anders gezegd, of het iets is waar jij verder naar mag uitstrekken of dat het iets is wat je naast je neer moet leggen (wat dus beter voor je is). Zouden we niet veel meer met God moeten zoeken dan gaan zoeken of we wel of niet het naamplaatje opwekking erop kunnen plakken. Of dat het wel helemaal goed is hoe Todd op het podium staat. Of dat het wel helemaal goed is dat er zoveel op genezing gefocussed word. (terwijl de mensen 's ochtends toegerust worden om 's middags de straat op te gaan om te evangeliseren)

Zomaar even een paar dingen om over na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(terwijl de mensen 's ochtends toegerust worden om 's middags de straat op te gaan om te evangeliseren)

Ff 1 ding uitgepikt, maar dit vind ik nu wel niet zo manipulerend. Onder groepsdwang na een ochtend indoctrinatie de straat op gestuurd worden. Zonder enige gedegen kennis als groep het gebouw uitgezet om vervolgens op straat als blinde postduiven afgeschoten te worden. Ik stel me dan zo voor dat ik zo'n iemand tegen zou komen, of dat er een slimme atheïst staat, of een dominee of een Jehova's Getuigen of een moslim, als al deze mensen zich ook maar iets verdiept hebben in wat zij geloven (of niet geloven) dan zijn deze mensen totaal kansloos, krijgen een weerwoord en worden zo van hun vanochtend opgedane geloof afgeholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ff 1 ding uitgepikt, maar dit vind ik nu wel niet zo manipulerend. Onder groepsdwang na een ochtend indoctrinatie de straat op gestuurd worden. Zonder enige gedegen kennis als groep het gebouw uitgezet om vervolgens op straat als blinde postduiven afgeschoten te worden. Ik stel me dan zo voor dat ik zo'n iemand tegen zou komen, of dat er een slimme atheïst staat, of een dominee of een Jehova's Getuigen of een moslim, als al deze mensen zich ook maar iets verdiept hebben in wat zij geloven (of niet geloven) dan zijn deze mensen totaal kansloos, krijgen een weerwoord en worden zo van hun vanochtend opgedane geloof afgeholpen.

Het is wel duidelijk dat je je dus er totaal niet in verdiept bent en jammer dat je hier dus anderen mee ontmoedigd. Waar staat het woord groepsdwang terwijl die mensen gewoon willen getuigen op straat wat God in hun leven heeft gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem: Ik vraag me af waar je dit in de lieve vrede vandaan haalt. Punt 1: Groepsdwang? Bestaat er geen vrije wil om naar zo'n samenkomst te gaan? Punt 2: Die mensen bepalen zelf wel hoe ze de straat op gaan. Ze kunnen 's ochtends toegerust worden om 's middags erop uit te gaan en mensen te vertellen van wat zij meemaken.

Zoals Michie al zegt, jammer dat je je er niet in verdiept en eigenlijk, wat dit betreft, niet verder kijkt dan je neus lang is (als ik zo vrij mag zijn om het zo te zeggen). Die mensen hebben namelijk een eigen keus om naar zo'n ochtend toe te gaan en hebben ook zelf de keus om 's middags daadwerkelijk de straat op te gaan. Dus niks geen dwang, natuurlijk wel aanmoediging om het wel te doen (anders dan gaat er nog niemand).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Thorgrem: Ik vraag me af waar je dit in de lieve vrede vandaan haalt. Punt 1: Groepsdwang? Bestaat er geen vrije wil om naar zo'n samenkomst te gaan? Punt 2: Die mensen bepalen zelf wel hoe ze de straat op gaan. Ze kunnen 's ochtends toegerust worden om 's middags erop uit te gaan en mensen te vertellen van wat zij meemaken.

Zoals Michie al zegt, jammer dat je je er niet in verdiept en eigenlijk, wat dit betreft, niet verder kijkt dan je neus lang is (als ik zo vrij mag zijn om het zo te zeggen). Die mensen hebben namelijk een eigen keus om naar zo'n ochtend toe te gaan en hebben ook zelf de keus om 's middags daadwerkelijk de straat op te gaan. Dus niks geen dwang, natuurlijk wel aanmoediging om het wel te doen (anders dan gaat er nog niemand).

Op zich ben ik het deels met jou en deels met Thorgrem eens. Natuurlijk is er ook in dit geval een vrije wil om naar een dergelijke dienst of de straat op te gaan. Ik vind 'dwang' dan ook een verkeerd woord. Wel is het zo dat ik in de evangelische wereld geleerd heb dat er in sommige (/veel?) gevallen wel degelijk sprake is van 'dwang', hetzij verpakt. Meerdere malen heb ik gehoord dat ja 'radicaal moet zijn' en 'niet lauw' hetgeen natuurlijk vrij direkt impliceert dat je wel móet evangeliseren. Een opmerking die me zeker is bijgebleven is dat je een moordenaar bent als je de kans laat lopen om 'ook maar één ziel te redden d.m.v. evangeliseren'.

Op deze manier is er natuurlijk wel degelijk sprake van psychologische 'dwang' en ik vind de redenatie van Thorgrem dan ook zo gek nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar dan ga je dus redeneren van hoe JIJ denkt hoe ZIJ er mee om gaan. Je weet niet hoe ze dat doen dus wie zijn wij om dan te zeggen dat er dwang bij kan komen kijken. Het is een optie maar het kan ook uitgesloten zijn. Dus waarom iets impliceren als je totaal niet weet of het zo gebeurd. Dan zou je een keer naar zo'n samenkomst moeten gaan om vervolgens een evenwichtig ''oordeel'' te vellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid