Spring naar bijdragen

Vasten/40dagentijd.


Aanbevolen berichten

Ik denk dat je met dat minder/soberder eten ook serieus fout kan gaan. Ik ben bijvoorbeeld vrij zeke dat ik, als ik dat zou doen, meteen zou denken 'oh, handig, dan gaan die feestkilo'tjes er ook eens af'. En ja, dan concentreer je je nogal op het verkeerde, wat voor zin heeft dat vasten dan echt.

Sacerdos, ik heb de indruk dat jij moeilijk kan begrijpen dat mensen zich door een traditie kunnen laten inspireren zonder ze echt te volgen. Dat jij vanuit jouw positie de regels wil volgen is prima, maar ik vind het best begrijpelijk dat mensen die zelf niet (overtuigd) katholiek zijn maar de zinvolheid van de vastenperiode wel inzien dit toepassen op een iets andere manier. En ook van mensen die wel katholiek zijn kan ik snappen dat ze bij de vasten niet enkel kijken naar wat moet, maar ook naar het achterliggende idee, en hun concrete vasten ook aanpassen zodat het hen zo goed mogelijk in staat stelt om volgens dat achterliggende idee te leven.

Trouwens, even een vraagje, is het in Nederand eigenlijk ook de gewoonte om vastenacties te houden op school? In mijn school (en voor zo ver ik weet gebeurde dat in alle andere katholieke scholen in de buurt ook, en misschien ook in de gemeenschapsscholen maar daar ben ik niet zeker van) werd er jaarlijks tijdens de vasten gewerkt voor een goed doel, dat vond ik eigenlijk wel mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Trouwens, even een vraagje, is het in Nederand eigenlijk ook de gewoonte om vastenacties te houden op school? In mijn school (en voor zo ver ik weet gebeurde dat in alle andere katholieke scholen in de buurt ook, en misschien ook in de gemeenschapsscholen maar daar ben ik niet zeker van) werd er jaarlijks tijdens de vasten gewerkt voor een goed doel, dat vond ik eigenlijk wel mooi.

we hebben Zip Your Lip smile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

party.gifJaa!!!party.gif 24 uur hongerkuur! Dat was idd de ondertitel van Zip Your Lip vroeger! (jaaaren geleden ook meegedaan toen het nog zo heette). Hopeloos, geweldig dat je dat nog weet! widegrin.gif

En grappig dat je Zip Your Lip al ter sprake brengt. Dat wilde ik namelijk ook net gaan doen. Dit jaar organiseer ik namelijk voor de 2e keer Zip Your Lip voor de jongeren in onze gemeentes. Vorig jaar hebben we met 17 jongeren ruim euro.png3000 euro opgehaald en dit jaar doen er in ieder geval meer jongeren mee (de 25 gaan we zeker halen, misschien dat we zelfs richting de 30 gaan....) en hopelijk het totaalbedrag ook!

Zip Your Lip is een hele bijzondere vorm van vasten, hoewel de gezelligheid daar een grote rol speelt. En hoewel het in de vasten z'n actieperiode heeft, kan het zeker niet worden vergeleken met de vasten. Dit is een éénmalig iets waarbij het meer gaat om de bewustwording van het niet hebben van eten en het iets doen voor een ander, terwijl het in de vasten idd vooral gaat om je te richten op pasen.

Ik heb zelf meerdere jaren geprobeerd te vasten, maar begin er niet meer aan. Ik frustreer mezelf meer door te falen dan dat ik er iets uithaal en dat lijkt me niet de bedoeling. Daarbij is het idd zoals Iriacynthe zegt, voor mij erg verleidelijk om iets te kiezen wat me goed uitkomt (idd dat snoepen en de kilo's) en voor andere opties uitvluchten te verzinnen. Dan liever niet of op een minder radicale manier, dan dat ik schijnheilig naar mezelf, de omgeving en God doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb, dacht ik 2 jaar geleden zelf ook meegedaan met het vasten. Elke dag gewoon 3 (sombere) maaltijden was voor mij wel een uitdaging. Als tussendoortje mocht ik dan ook wel fruit eten omdat dit toch gezond is knipoog_dicht.gif Ik heb dan ook heel wat fruit gegeten knipoog_dicht.gif

Voor mij was het dan ook extra moeilijk omdat zowel opa, oma, een aantal vrienden en ikzelf jarig ben in deze periode.. Dat zijn dus ongeveer 6 feestjes waarbij ik dan aan de wortels zat. Ik heb het heel goed volgehouden maar doe dit jaar zelf niet mee.

* Corientje123 wenst iedereen succes die wel gaat vasten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb, dacht ik 2 jaar geleden zelf ook meegedaan met het vasten. Elke dag gewoon 3 (sombere) maaltijden was voor mij wel een uitdaging. Als tussendoortje mocht ik dan ook wel fruit eten omdat dit toch gezond is
knipoog_dicht.gif
Ik heb dan ook heel wat fruit gegeten
knipoog_dicht.gif

Ghe, dit is wat ik altijd doe! Gewoon mijn normale eetpatroon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
Nee helaas, jarig op donderdag.

En ik vier het op een zaterdag ook nog
puh2.gif

Dus kom maar met die brood en bonen taart. Alhoewel, als je hem nu al maakt is die waarschijnlijk 13 maart niet meer echt... vers. Brood oke, schimmel nee
puh2.gif

Oh, maar als je het nu op zaterdagavond viert, dan ís het liturgisch gezien al zondag. Goed, het is een beetje min of meer legaal schipperen (want zaterdagavond is écht de vooravond van zondag, maar wereldlijk gezien is het nog steeds zaterdag), maar we zijn katholiek of we zijn het niet.

engel.gifengel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Oh, maar als je het nu op zaterdagavond viert, dan ís het liturgisch gezien al zondag. Goed, het is een beetje min of meer legaal schipperen (want zaterdagavond is écht de vooravond van zondag, maar wereldlijk gezien is het nog steeds zaterdag), maar we zijn katholiek of we zijn het niet.

engel.gifengel.gif

rofl.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Oh, maar als je het nu op zaterdagavond viert, dan ís het liturgisch gezien al zondag. Goed, het is een beetje min of meer legaal schipperen (want zaterdagavond is écht de vooravond van zondag, maar wereldlijk gezien is het nog steeds zaterdag), maar we zijn katholiek of we zijn het niet.

engel.gifengel.gif

Ik zou nu allemaal goedkope, maar geslaagde grappen kunnen maken over katholieken en katholicisme. Dat ik dat niet doe vind ik toch reden voor waardering...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de Aswoensdag weer met een raar mengsel van huiver en verlangen tegemoet ... Meer mensen hier met zo'n ambivalent gevoel? Eigenlijk heb ik nog het meeste zin in de eerste zondag van de Veertigdagentijd - dat is echt genieten big-smile.gif

Quote:

Hmm, het eerste wat in mij opkomt is: geen drank en lekkere dingen, gewoon sober 3 maaltijden per dag, thee, fris. Alleen wordt mijn opa op 29 februari 80/20 en het klinkt gek, maar mijn familie zou serieus teleurgesteld zijn als ik niet gewoon gezellig zou meedoen, dus daar zit ik nog een beetje mee.

Zouden ze ook teleurgesteld zijn als je uitlegt waarom (als ze blijven vragen)? Zelf hoop ik altijd dat feestjes in de Veertigdagentijd op zondag zijn (zijn ze meestal ook wel) en anders laat ik het gezeur over 'écht geen taart?!' maar over me heenkomen. Dat je geen chips enz. eet, valt niet zo op - het is vooral de taart die 't 'm doet.

En wordt je opa nou 80 of 20? knipoog_dicht.gif

Quote:
Eén maaltijd per dag is voor mij, met mijn fysieke beroep, min of meer zelfmoord denk ik.

Dat lijkt me ook, en zeker aangezien je al niet de zwaarste bent. Misschien heb je wat aan dit topic? Dat is zoals ik zelf vast: zo saai mogelijk eten - en met saai bedoel ik dan ook écht saai; puur focussen op voedingswaarde met zo min mogelijk smaak (dit jaar eet ik wel maar 3x/dag, in 2006 hield ik gewoon m'n krachttrainingseten aan). Alhoewel, zo saai eten is voor jou ook wel moeilijk te regelen (zeker met de warme maaltijd) aangezien je vrouw niet meedoet. Op zich kan het wel, maar het is wat gedoe.

Quote:
Overigens geef ik de voorkeur aan vastenactiviteiten die de contemplatie wat bevorderen. Bij geen bier zie ik dat eigenlijk nog niet zo gebeuren. Wel kan ik elke dag naar de Mis gaan.
knipoog_dicht.gif

Inderdaad, alleen maar minderen met eten enz. is geen vasten; het wordt pas echt vasten als het ook uitnodigt tot bidden.

Quote:

Hen die ziek zijn mogen niet vasten ,hen met zware arbeid moeten een volle maaltijd per dag eten.

Voor de rest kan men alles verzinnen geen TV kijken of muziek luisteren,maar dat zijn uitvluchten om toch wat eten betreft je gang te gaan;
Vasten is dat men zich onthoudt van eten alleen het noodzakelijke dus wat brood ,groenten,en vocht.
Dat men in de vastentijd ook niet uit gaat en zich zeer beperkt in vermaak is op zijn plaats.Het is ook bij uitstek een tijd voor meditatie en gebed en overdenking.

Je bedoelt dat iedereen in de OKK zo vast? Bij mijn weten is dit de oosters-orthodoxe wijze - niet oud-katholiek. Enfin, mijn zegen heb je, maar ik doe niet mee smile.gif Dan kunnen ze me weken vóór Pasen bij elkaar vegen (ik 'hik' nu al tegen de grens van ondergewicht aan, gelukkig nog wel aan de bovenkant ervan). Bovendien vind ik niet dat mijn baas me betaalt voor het niet fatsoenlijk uit kunnen voeren van mijn (intellectuele) arbeid. Dan zou ik nog eerder gaan vasten zoals in de Ramadan dan dit.

Katholieken en protestanten hoeven ook niet zo te vasten. Robert heeft de minimale regels voor Nederlandse katholieken al genoemd, en protestanten hebben helemaal geen regels m.b.t. vasten.

Overigens ken ik een koptische christen die me vertelde over haar (vroegere) vastenpraktijk, die sterk hierop leek. Op Goede Vrijdag werd ze - letterlijk - met blindheid geslagen. Gelukkig was die blindheid tijdelijk, maar het is toch wel ietsje té extreem in mijn (en nu ook in haar) ogen.

Quote:

En ook van mensen die wel katholiek zijn kan ik snappen dat ze bij de vasten niet enkel kijken naar wat moet, maar ook naar het achterliggende idee, en hun concrete vasten ook aanpassen zodat het hen zo goed mogelijk in staat stelt om volgens dat achterliggende idee te leven.

Precies! yes.gif En dat betekent ook dat je het niet 'té' moet doen. Vorig jaar at ik maar 2x/dag, en alhoewel dat toen zeker zijn nut heeft gehad, bleek het toch te zwaar te zijn en zou het dit jaar (door een blessure al > ½ jaar geen krachttraining gedaan en daardoor bijna 5 kg lichter dan vorig jaar aan het begin van de Veertigdagentijd) ook écht niet goed zijn. En dan schiet het z'n doel voorbij, dus vandaar dit jaar gewoon weer 3x/dag 'lage keuken' (tegenovergestelde van 'haute cuisine').

Quote:

Als persoonlijke devotie kan met op de Zondagen door vasten.

Volgens mij is dat in de katholieke Kerk verboden. Enfin, ik zou nooit op zondag vasten, omdat in feite elke zondag Pasen wordt gevierd.

Quote:

[...]Ik zou nu allemaal goedkope, maar geslaagde grappen kunnen maken over katholieken en katholicisme. Dat ik dat niet doe vind ik toch reden voor waardering...

Nâ, je bent geweldig hoor! puh2.gif We maken zelf die grappen over onze eigen jezuïtische streken wel, dat hoef jij niet voor ons te doen devil.gif

* (zie je trouwens hoe jezuïtisch ik met mijn zelfopgelegde 10-posts/dag-grens omga ... Gewoon 10 in één en zo door naar het volgende topic, kan ik er toch zo'n 100 op een avond plaatsen engel.gif Don't I just lóve to be a catholic! clown.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Dosto:

Je mag in de veertigdagentijd op een feestje echt wel wat aannemen. Je gaat aan je doel voorbij als je allerlei mensen tegen je in het harnas jaagt omdat je persé niks wil hebben.

Meestal kijkt men er wat raar van op, maar 'tegen je in het harnas jagen' vind ik een te sterke term. Als men door blijft vragen, kun je altijd nog zeggen dat je aan het vasten bent, al is dat niet de eerste oplossing (want vasten moet je zo onzichtbaar mogelijk proberen te doen). Dan hebben ze zoiets van 'Oh OK, wat jij wilt - volgende keer beter' en daar is de kous mee af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het harnas jagen is inderdaad een grote term. Toch vind ik dat je er niet scrupuleus mee om moet gaan en het belang van de ander altijd voor moet laten gaan. Als je iemand niet teleur wil stellen door uit beleefdheid een versnapering aan te nemen is juist dat weer een klein offertje. Kleine offertjes tegenover de ander hebben imho altijd de prioriteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid