Spring naar bijdragen

Vasten/40dagentijd.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

God gaat voor alles eerst Hij,in navolging van Zijn Zoon Jezus Christus die ook vaste,wil men als Christen niet anders dan Hem navolgen ook in het Vasten.

Hm, volgens mij zegt Jezus ook dat alles wat je iemand (aan)doet, je ook hem (aan)doet. Jezus geeft ook door het hele nieuwe testament voorbeelden dat je regels en menslievendheid moet afwegen en dat de regel, om de regel wille, voorrang geven nu niet echt "zijn ding" is.

Dus als je oma of opa speciaal voor jou dingen in huis gehaald heeft van haar of zijn al dan niet mager pensioentje, dan vind ik dat je vanuit de liefde voor de mens die gelijk is aan je liefde voor Jezus, je dat contreautje of die Leffe niet alleen kunt, maar zelfs moet accepteren(als je tenminste op de milde manier vast, anders levert het je koppijn op). Liefde boven regels.

Overigens is echt vasten alleen drinken. En vergt het gaan vasten ook voorbereiding. Wie goed wil vasten zal in de dagen voorafgaand langzaam zijn dieet moeten aanpassen, eerst de genotsmiddelen schrappen, dan het vlees (voor vegetariers niet nodig) Vervolgens allen groenten (bij voorkeur ongekookt), brood en vocht, dan groenten laten staan, alleen brood en vocht, brood minderen en uiteindelijk alleen vocht en dat kun je ongeveer een week zonder problemen doen.

Je kunt die veertig dagen dus ook prima gebruiken om in 3 weken tijd zover te komen dat je een week kunt vasten.

Je op zondag niks aantrekken van de regels is voor iemand die echt vast niet aan te raden. Dat kan echt problemen opleveren. Iets milder zijn kan wel, maar je regime volledig verlaten en dat gebakje eten en die chips levert je op maandag dan geheid een verschrikkelijk koppijn op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hm, volgens mij zegt Jezus ook dat alles wat je iemand (aan)doet, je ook hem (aan)doet. Jezus geeft ook door het hele nieuwe testament voorbeelden dat je regels en menslievendheid moet afwegen en dat de regel, om de regel wille, voorrang geven nu niet echt "zijn ding" is.

Dus als je oma of opa speciaal voor jou dingen in huis gehaald heeft van haar of zijn al dan niet mager pensioentje, dan vind ik dat je vanuit de liefde voor de mens die gelijk is aan je liefde voor Jezus, je dat contreautje of die Leffe niet alleen kunt, maar zelfs moet accepteren(als je tenminste op de milde manier vast, anders levert het je koppijn op). Liefde boven regels.

Overigens is echt vasten alleen drinken. En vergt het gaan vasten ook voorbereiding. Wie goed wil vasten zal in de dagen voorafgaand langzaam zijn dieet moeten aanpassen, eerst de genotsmiddelen schrappen, dan het vlees (voor vegetariers niet nodig) Vervolgens allen groenten (bij voorkeur ongekookt), brood en vocht, dan groenten laten staan, alleen brood en vocht, brood minderen en uiteindelijk alleen vocht en dat kun je ongeveer een week zonder problemen doen.

Je kunt die veertig dagen dus ook prima gebruiken om in 3 weken tijd zover te komen dat je een week kunt vasten.

Je op zondag niks aantrekken van de regels is voor iemand die echt vast niet aan te raden. Dat kan echt problemen opleveren. Iets milder zijn kan wel, maar je regime volledig verlaten en dat gebakje eten en die chips levert je op maandag dan geheid een verschrikkelijk koppijn op.

God boven alles is zelfs een gebod alles achter laten ook je bloedverwanten en vrienden en Mij volgen zegt Jezus; men wou toch niet ingaan tegen de woorden van Hem,zo ook niet met het Vasten in Zijn navolging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Achter je laten, betekent niet verlaten. De betekenis is dat je aan je bloedverwanten niet moet hechten. Ieder is je broeder, zuster, moeder etc.

Het is God boven alles. Jezus is God volgens christenen. Jezus zegt dat dat wat je een ander (aan)doet, je hem (aan)doet. Dus met vasten probeer je hem te eren, en tegelijkertijd kwets je hem. Als je wel eet, dan doe je iets liefdevols voor Hem, maar je verbreekt je vasten. Volgens jou is het eren belangrijker dan het liefhebben?

Maar misschien is het ook niet eren. Jij zegt dat het navolgen is. Maar dan op je eigen wijze natuurlijk, want je zult natuurlijk niet de woestijn in gaan. Maar Jezus zegt dat zijn leerlingen niet vasten, omdat de bruidegom bij hun is en dat ze zullen vasten als ze hem niet meer bij zich hebben. Dat vasten is dus een teken van rouw, niet van eren.

In dat geval is het liefdevol verbreken van de vasten, waarmee je Jezus liefde bewijst minder belangrijk dan het rouwen om Hem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen navolgen, Jezus' vasten was wel een stukje zwaarder dan het katholieke vasten van vadaag de dag. Het is hooguit immitatie.

Dat men God moet liefhebben boven allles, prima, maar Jezus was toch erg duidelijk dat alles wat je een ander deed, dat je dat hem deed. Als je Jezus liefhebt boven alles, en je hebt een ander lief alsof het Jezus was, dan zit je toch echt met een probleem. Want zodra je die ander kwets door liefdeloos handelen, dan kwets je Jezus. Kwets je Jezus, dan kwets je God. Jezus heeft op zoveel plaatsen aangegeven dat strikte navolging van regels leidt tot een dood geloof. Ik hoop dat je erover na wilt denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Sacerdos,

Erg schattig, maar als je als katholiek de katholieke regels volgt, met de intentie je te bezinnen in de vastentijd, dan ben je gewoon al goed bezig. En misschien dat de oud-katholieke kerk zo streng is, maar de rooms-katholieke Kerk is een stuk milder. Dat gedoe dat je als échte christen natuurlijk véél meer doet dan je wordt opgedragen... Laat dat ieder voor zich maar gewoon zelf met God uitvechten, dank u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is alles of niets en een beetje kan niet ,als men dat denkt zijn dat duivelse influisteringen.Jezus navolgen is Jezus navolgen, en Vasten is vasten totaal.

Jezus navolgen, en dat totaal, is voor mij heel duidelijk dat regels niet boven mensen gaan. Jezus leven staat daar bol van.

Vasten is een middel tot een doel en niet het doel op zichzelf. Het doel is concentratie op God en naderen tot God. Vermindert het aannemen van een drankje of gebakje dat liefdevol wordt aangeboden de concentratie op God en de relatie zoeken? Ik denk van niet, je bent je ervan bewust dat je je vasten kortdurend verbreekt om iets liefdevols te doen. Je neemt dat drankje/gebakje niet voor je eigen genot, maar om je liefde te betonen. Je bent je er juist meer door bewust waar je deze 40 dagen mee bezig bent.

Strikt vasthouden aan de vasten en andere mensen daarmee verdriet doen, daarmee verheft men het vasten zelf tot doel in plaats van tot middel. Daarmee stelt men de vorm boven de inhoud.

Als iemand gelooft dat de vorm zo belangrijk is, dan gelooft hij of zij op een andere manier dan ik.

En dat verschil kan ik respecteren. Dus Sacerdos, ik wens je een goede vastentijd en veel concentratie en nader koment tot God toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid