Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Admod note:
RawRanX en Arjen: blijf beiden lief tegen elkaar, anders moeten we weer ingrijpen en dat lijkt me nu net niet de bedoeling.

Glenn, ik heb er geen probleem mee als ArjenV iets tegen mij zegt wat kwetsend zou kunnen zijn. Mits het natuurlijk over mijn bloedlijn gaat, dat dan weer wel.

Hij stelt mij een vraag, ik geef op zijn RRXiaanse antwoord, en ArjenV op zijn manier.

Glenn, zou jij zijn tekst kunnen terugplaatsen, evt. de vervelende woorden eruit kunnen knippen?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik ben het er mee eens dat de context belangrijk is, maar
ik
vind het nu even belangrijker om na te gaan of het in de koran staat. En aangezien ik zelf alleen Nederlands en Engels beheers wordt het lastig om zelf te checken.

Begrijp wat je bedoeld.

Beetje jammer dat je maar 100KB kan opladen op dit forum, probeer nl de Nederlandse versie te plaatsen, zo dat een ieder rustig kan lezen wat er wel en niet staat. Zal vanavond nog eens een poging wagen om hem dan als post neer te zetten of te opladen naar rapidshare.

Maar goed, ik heb het gister nagekeken Soera 8/v60 en daar is in ieder geval niet te lezen wat oom Wilders in zijn collage toont. Ja, er staat iets over volk en paard, maar dan als zijnde dat het volk zelf zijn paarden mag inzetten om zich te verdedigen tegen de vijand. Let wel, een dier heeft enig bescherming binnen de Islam, maar dat hoofdstuk ben ik nog aan het door bladeren. Misschien dat idd TS mij kan assisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 553
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

En de inhoud? Ik geloof dat het de mens eigen is, om zulke gruwelheden uit te halen. De mens vindt het makkelijk om zondebokken aan te wijzen die ver van zijn bed staan, maar daarmee houdt hij alleen zichzelf voor de gek. De beelden uit de film schokken me, maar ook weer niet. Zie de mens, ecce homo, de mens in al haar glorie zodra ze de kans krijgt. O ja, prachtige dingen doen we, maar we kunnen met onze prachtige talenten ook dít doen.

Allemaal waar. De is ook gewoon een produkt de koran van diezelfde mens die instaat is tot zowel goed en kwaad. Het gaat echter om de status quo, en dan moet je je bijv. afvragen of een land als Saudie Arabie, waar vrouwen aan alle kanten onderdrukt worden, beter of slechter af zou zijn zonder de islam.

Kijk, als de mens in staat is tot het kwade, en dan helpt het niet erg als hij ook nog een boek tot zijn beschikking heeft waarin slechte dingen gerecthvaardigd en zelfs uitgevaardigd worden. Dat er dan ook een heleboel goede dingen in staan, is dan eigenlijk niet zo relevant.

Wat Wilders probeert te doen (op niet al te diplomatieke wijze), is normale mensen (en dan bedoel ik voornamelijke gematigde moslims) afstand laten nemen van al die gruwelijke teksten, maar dat gebeurt niet. Er wordt altijd omheen gepraat.

Dat is eigenlijk dezelfde kritiek als die Dawkins levert. Uiteraard is ook Dawkins voonamelijk gekant tegen de fundamentalisten, maar het is de tolerante houding van de vrijzinnigen die een klimaat in stand houden waarin de fundamentalisten zich kunnen manifesteren.


Samengevoegd:

Quote:

Maar met dit betoog kun je toch niet beweren dat je het met Wilders eens bent?

Die doet namelijk niets anders dan generaliseren.

Een tendens menen te zien is iets anders dan generaliseren. Wilders weet donders goed dat de grootste groep moslims niet radicaal en vijandig is. Hij heeft gisteren nog eens expliciet gezegd dat het een film is tegen de ideologie (een deel) van de islam, en in principe niet tegen moslims zelf. Hij wil juist met ze in debat.

En ik ben verder helemaal geen fan van de man, maar de hele commotie rond het maken en uitkomen van de film onderstreept alleen maar Wilders punt: Dat je als het om de islam gaat, op je tenen moet lopen. Ook in de buurt van gematigde moslims is het vrij lastig om kritiek te leveren op wat er in de koran staat. En ja, nu was ik even aan het generaliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vond de film soms schokkende beelden bevatten (zoals dat onthoofde hoofd dat in de hand werd vastgehouden) maar over het algemeen meevallen. Gezien de buzz die rondom die film gegenereerd werd had ik erger verwacht.

Wilders maakt met zijn film een punt, dat wat daar gebeurd niet hier moet gaan gebeuren. Maar ik betwijfel of het 'gevaar' echt zo groot is. Ja, er lopen mafkezen rond zoals de Hofstad-groep en Mohammed B, maar zijn die presentatief voor al onze moslims in Nederland? Dat denk ik niet.

Radicale moslims mogen en zullen niet worden getolereerd, maar dat geldt hetzelfde voor radicale christenen. Oorlog uit naam van de Islam of het Christendom of welke religie dan ook is per definitie fout.

Misschien dat Trotse Moslim er op kan antwoorden. De citaten die Wilders in de film heeft verwerkt, staan die echt in de Islam (even los van het feit of ze uit de context zijn gerukt)? Ik kan namelijk eenzelfde film over de bijbel maken, als ik Jezus' verlossingswerk er niet in meeneem.

Nee ... had ik eerder al verteld. (in me eerste post hierop op de vorige bladzijde). Ik dacht dat hij het zou doen met de bestaande verzen en dat hij zijn eigen uitleg cq. excegese aan zou geven. Maar ik had niet verwacht dat hij zich zo 'laag' zou laten zinken door zelf dingen te bedenken en dan te vertellen dat dat in de koran staat. Maar aan de andere kant is dat weer goed: des te makkelijker en sneller valt hij door de mand.

Voor de rest vind ik het inderdaad 'bangmakerij' hij heeft het kabinet altijd als 'laf' en 'bang' bestempelt, terwijl hij hier precies hetzelfde doet. Door onrealistische verwachtingen te scheppen, om zo verdeeldheid te scheppen tussen moslims en niet-moslims.

Neuh ... ik vind niet dat hij een positieve bijdrage levert aan de Nederlandse samenleving ... ik vind dat hij eerder polarisatie in de hand werkt. Ik zou hem aanraden om op 'werkstage' te gaan naar Marokko of Egypte, waar te zien is hoe goed moslims met niet-moslims kunnen samenleven, dankzij het feit dat daar zowel moslims als niet-moslims hun geloof goed praktiseren.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Punt is ook dat die zelfkastijding met zwaarden ook niets met terrorisme of geweld te maken heeft. Het is "gewoon" een bijzonder pijnlijk ritueel om één of andere geestelijke leider te gedenken. En pijnlijke rituelen kom je in vrijwel alle culturen en heel veel religies tegen. Het is eigenlijk alleen de westerse wereld die daar afwerend tegenover staat. Die beelden hoorden daarom ook niet in Fitna thuis.

Dat zijn sjie-ieten ... een heeeeele kleine minderheid vd "moslim". Maar hun hebben wel meerdere rare rituelen. Althans, die in mijn ogen als 'raar' of 'vreemd' overkomen.


Samengevoegd:

Om even in te gaan op andere posts betreffende surat 8 vers 60, ik heb het even snel opgezocht:

8:60 En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u tenvolle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

Andere interpretatie:

8:60 En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u tenvolle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

Lezen we verder 8:61:

En als zij geneigd zijn tot vrede, wees dan ook daartoe geneigd en stel jouw vertrouwen op Allah. Voorwaar, Hij is Alhorend, Alwetend.

Is daar iets mis mee? In een oorlogstijd vijanden laten schrikken door 'machtsvertoon' (paarden). Maar als zij vrede willen dat het "feestje" eigenlijk niet doorgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]


Samengevoegd:

[...]Een tendens menen te zien is iets anders dan generaliseren. Wilders weet donders goed dat de grootste groep moslims niet radicaal en vijandig is. Hij heeft gisteren nog eens expliciet gezegd dat het een film is tegen de ideologie (een deel) van de islam, en in principe niet tegen moslims zelf. Hij wil juist met ze in debat.

En ik ben verder helemaal geen fan van de man, maar de hele commotie rond het maken en uitkomen van de film onderstreept alleen maar Wilders punt: Dat je als het om de islam gaat, op je tenen moet lopen. Ook in de buurt van gematigde moslims is het vrij lastig om kritiek te leveren op wat er in de koran staat. En ja, nu was ik even aan het generaliseren.

Jij maakt tenminste nog een onderscheid tussen extremistische en gematigde moslims.

Vele malen komt het woord islamisering voor in Fitna. Da's een generalisatie van de hoogste orde.

Zeker als je dat in verband trekt met het cijfer van 1.000.000 moslims in Nederland. Dat is geen trend aangeven... da's provocerende stemmingmakerij.

Als hij de nuance had gelegd en het specifiek had gericht op de Mohammed B's van onze samenleving, was het een heel ander verhaal..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van je weet je dat. Je bent bang voor de Islam, je bent bang voor een pitbull, je bent bang voor de gevolgen van een cultfilm, je bent bang voor verkrachters, moordenaars (ben je zo vaak verkracht dan?), en ga zo maar door. Hoe kan je bang zijn voor iets waar je nooit mee in aanraking bent geweest?

Hoe, leg mij dat nou eens uit, ipv telkens met bibberende handjes achter je toetsenbord te kruipen, door alleen maar te zijn beïnvloed door media, paps, mams en de anderen om je heen?

smile.gif Allereerst mijn complimenten hoe je je eruit hebt gepraat. 'Het is ook geen FILM, het is een COLLAGE'..

Wat je hierboven zegt slaat echt helemaal nergens op. smile.gif Ik weet niet waar je het allemaal vandaan haalt, het enigste wat ik hier inderdaad heb gezegd is dat ik bang was voor de gevolgen van de film en dat is omdat ik weet dat er veel mensen zijn in Nederland die zich dus enkel laten beïnvloeden door de media en door de bekrompen mensen om hen heen.

Overigens is mijn angst al wat afgezwakt aangezien ik merk dat in alle kranten, zélfs het ND, negatief over de film wordt geschreven, in de zin dat hij dingen aan elkaar heeft geplakt, verkeerde suggesties gewekt, verkeerde interpretaties etc... Dus dat zorgt voor veel evenwicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En hij heeft de nodige fouten in de film zitten, waarmee de boodschap ook al weer wordt afgezwakt.

Ik heb nog maar weinig media horen of zien ingaan op de inhoud.

En in die zin kan ik me de "angst" wel voorstellen, dat er bewindslieden uit Afghanistan al over repercussies praten.

Voorlopig lijkt dat te gaan over het bevriezen van diplomatieke verhoudingen, maar je weet het toch maar niet he...

Overigens ben ik blij dat dit keer de islamitische organisaties in Nederland er bovenop gedoken zijn.

Ze waren nog voor het kabinet naar buiten kwam met een reactie al volop te horen en te zien.

En dat met een gematigde houding t.o.v. de film. En ik denk dat dat de oplossing is.

prominente moslims die een geluid laten horen waarvan ik denk: en dat zouden we met ons allen vaker moeten doen.

Soms miste ik wel eens het moslim geluid in discussies. Het gematigde moslim geluid welteverstaan. Nu is dat volop aanwezig en ik denk dat dat een grote bijdrage levert aan de rust in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
Allereerst mijn complimenten hoe je je eruit hebt gepraat. 'Het is ook geen FILM, het is een COLLAGE'..

Wat je hierboven zegt slaat echt helemaal nergens op.
smile.gif
Ik weet niet waar je het allemaal vandaan haalt, het enigste wat ik hier inderdaad heb gezegd is dat ik bang was voor de gevolgen van de film en dat is omdat ik weet dat er veel mensen zijn in Nederland die zich dus enkel laten beïnvloeden door de media en door de bekrompen mensen om hen heen.

Overigens is mijn angst al wat afgezwakt aangezien ik merk dat in alle kranten, zélfs het ND, negatief over de film wordt geschreven, in de zin dat hij dingen aan elkaar heeft geplakt, verkeerde suggesties gewekt, verkeerde interpretaties etc... Dus dat zorgt voor veel evenwicht.

Bedankt, Luxuria, bedankt driewerf bedankt, voor je complimenten. Het is fijn om te horen dat de Fitna collage, negatief beoordeeld door de dagbladen, bij jou voor een hoop opluchting heeft gezorgd.

Ps. Wist je dat het hondje van jou avatar gevaarlijker is dan een pitbull?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat de reacties betreft bekruipt mij een akelig gevoel. Je kunt zeggen dat Wilders moslims stigmatiseert. Maar wat te denken van de reacties van Balkenende en Vogelaar, die blij zijn en Nederlandse moslims prijzen dat ze zich zo rustig houden. Daarmee bevestigen ze impliciet, op veel krachtigere en subtielere wijze dan Wilders, het (voor)oordeel dat moslims niet in staat zijn "normaal" te reageren op kritiek.

Dat is dan ook de daadwerkelijke grap van het hele circus.

Als niet zo veel tegenstanders er hun mond over vol hadden gehad, dan zou dit slechts het zoveelste filmpje op rij zijn waar niemand wat van af weet. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

20 uur later en er is nog steeds niets gebeurt, het is rustig in Nederland. Dus wat gaan wij doen? De vraag zo een 100 keer herhalen, afvragen hoe het toch zo rustig kan zijn. We bellen wat mensen in het buitenland, om te vragen of het daar ook rustig is. Ja, het is hier ook rustig. Dus, ja, wat nu... Jongens van de redactie, weten jullie zeker dat het rustig is gebleven. Ik lees hier dat het rustig is, kan iemand mij enig uitleg geven. Weet je wat? we zenden korte fragmenten uit van de Wilders collage, interviewen wat Moslims, en als er maar een iett zegt, nou dan zal Nederland het weten.

Raar, het is rustig?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat er niet eens zozeer herrie is om de inhoud van de film (misschien komt dat nog wel). Maar vooral om de volgende dingen:

De nieuwsfragmenten zijn zonder toestemming van de rechthebbenden gebruikt.

Mohammed B. blijkt ineens de rapper Salah Edin te zijn.

Ook is de spotprent zonder toestemming van tekenaar Kurt Westegaard gebruikt.

Net zoals het interview van Rob Muntz met Theo van Gogh, wat ook zonder bronvermelding gepaard ging.

Fitna blijkt "onrust" te betekenen en niet zozeer "beproeving."

Het gedoe met zwaarden blijkt enkel een zelfkastijding van shihieten te zijn en geen geweldpleging.

"Terroriseren" in de Koran blijkt een Wilderaanse vertaling van "schrik aanjagen" te zijn.

Onder meer deze bron heeft mij over een aantal van die fouten ingelicht.

Kortom, er gaan nog wel wat juridische procedures lopen en dan hebben we het nog niet eens over de inhoud. Dat eigenlijk meer een verrekt lange reclame is dan een film. Kortom, de gemiddelde HBO-student kan al beter werk afleveren op het gebied van bronnen en juridische grenzen dan Geert Wilders, zo blijkt wel weer. Wel moet worden toegegeven: zijn mediastrategie was wel heel erg slim opgezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt er meer op dat hij om gezichtsverlies te voorkomen snel een film in elkaar heeft geplakt. Het niveau is niet veel hoger dan een gemiddeld YouTube-werkje.

Ik wilde inderdaad net zo'n reactie plaatsen. Dit hadden we zelf ook wel kunnen doen met windows movie maker...

Maargoed, desondanks ben ik wel benieuwd of er na dit filmpje eindelijk een normaal debat gaat plaats vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid