Spring naar bijdragen

Prot. 'trek' naar de RKK


Aanbevolen berichten

Zie je nu zelf het grote verschil tussen je eerdere antwoorden en deze? Dit is prettig communiceren. Als ik je door mijn mening heb gekwetst, excuses. Het was nooit op de man gespeeld.

Misschien moet ik mijn mening wat bijschaven idd en nuanceren. Laten wij erop letten dat we elkaar op een sociale manier benaderen en niet met een vooroordeel.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Er staan nog een paar reacties open mbt wat je wél gezegd hebt, onder andere over de politieke invloed van het Vaticaan.

Het grappige is dat ik je daaraan al heb herinnerd, je citeerde zelfs het citaat waarin ik dat deed, maar ging vervolgens een verhaal houden over mijn respect "als administrator" voor jou.

uh, help me even... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 342
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op donderdag 27 maart 2008 14:49:57 schreef ThomasM het volgende:

[...]

Je kwetst mij niet zo snel. Ik heb toch heel duidelijk gezegd wat je woorden bij me losmaken: irritatie. Komt doordat je ongefundeerde, onterechte oordelen velt (beschuldigingen, laster, enzo). Je kunt me dan wel weer impliciet van een vooroordeel beschuldigen of dat ik je niet op een sociale manier benader. Maar misschien moet je eens gaan lezen wat ik heb geschreven, ik geef haarfijn aan wat er in mijn ogen mis is met je reacties. Ik heb geen vooroordeel, je kunt me dat dus wel in de schoenen proberen te schuiven keer op keer, maar dat voegt alleen maar toe aan de irritatie die ik toch al ervaar.

Tot slot vind ik er weinig "sociaals" aan om te beginnen met een totaal ongefundeerde en vooral uit onwetendheid voortkomende beschuldiging aan het adres van de paus, om vervolgens te gaan klagen dat Thorgrem, Machiavelli en ik daarop fel reageren. Het geeft geen pas dat je nu doet alsof "we" ons hebben misdragen. Ik blijf voor de volle 100% achter mijn reacties staan, en vind dat jij je niet fatsoenlijk gedraagt in dit topic.

[...]

Heb je een bord voor je kop of zo? Ik geef aan dat ik mijn mening zal nuanceren, ik leg dus de schuld bij mijzelf en geef aan dat ik erop zal letten zodat ik minder kwetsend overkom.

Wat doe jij? Je strooit nog wat zout in de wonden en reageert weer als een geslagen hond. Mijn laatste woorden waren algemeen geldende regels om met elkaar te discussiëren, dus absoluut geen verwijt of in de schoenen schuiven.

Voel je toch eens niet zo aangevallen man!

Link naar bericht
Deel via andere websites

PKN-preses betreurt uitspraken Kimman

Hilversum (Van onze redactie) 27 maart 2008 - “Het getuigt van weinig ootmoed bij Eduard Kimman om in zijn functie van secretaris-generaal van de Nederlandse bisschoppenconferentie de protestanten te typeren als ‘een actiegroep die vergeten is zichzelf op te heffen toen het doel was bereikt’.†Dat zegt ds. Gerrit de Fijter, preses van de generale synode van de PKN, tegenover katholieknederland.nl.

Pijn lijden aan verscheurdheid

De Fijter: “De context waarin Kimman zich uitlaat is die van de Protestantse Kerk in Nederland. Ik schrijf kerk. Niet in de zin van een sociologisch verschijnsel of een actiegroep maar Ecclesia. Persoonlijk ben ik bereid de weg van één kerk te gaan want ik lijd pijn aan het wereldwijd verscheurde lichaam van Christus. Maar hoe zou dat moeten als het doel niet bereikt om de barrières van het Concilie van Trente [1545-1563] te slechten?â€

Betonrot in de oecumene

Volgens de PKN-preses heeft pater Kimman het recht zijn mening te ventileren. “Ik vind het vanuit oecumenisch perspectief alleen niet wijs om zó je eigen standje op te houden. Wie zó de discussie voert, kent het verschil niet meer tussen hoogmoed en ootmoed. Hoogmoed in de oecumene is het betonrot in het algemeen onbetwijfeld christelijk geloof. Ik pleit voor ootmoed, ootmoed en nog eens ootmoed. In die weg kunnen we inderdaad met elkaar de betekenis van Jezus Christus uitdragen in onze ontkerstende samenleving. Maar als we elkaar daarbij niet serieus nemen, zouden we in ons land wel eens te laat kunnen zijn.â€

Wereldraad van Kerken

Ook Marloes Keller reageerde tegenover katholieknederland.nl op de uitspraken van Kimman. Zij is namens de PKN afgevaardigde bij het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken. “Er zijn voor mij vele redenen om protestants te zijn. Het is niet alleen de kerk waarin ik ben opgegroeid en waarin ik me thuis voel qua theologie, liturgie en leiderschap. Het is ook de kerk waarvan ik geloof dat we nu en in de toekomst van belang zijn.â€

PKN ten diepste oecumenisch

Volgens Keller is de PKN als verenigde kerk ‘in haar diepste wezen een oecumenische kerk’. “Een kerk die zich terdege realiseert dat kerken elkaar nodig hebben om de betekenis van Jezus Christus uit te dragen. Deze oecumenische houding van de Protestantse Kerk is voor mij een van de belangrijkste redenen om protestants te zijn en blijven.â€

Elkaar nodig hebben

Keller: “Ik ben het met prof. Eduard Kimman eens dat we als christenen elkaar nodig hebben, maar dit betekent mijns inziens niet dat een kerk zichzelf maar moet opheffen en dat iedereen lid moet worden van de katholieke kerk. Elkaar nodig hebben betekent, mijns inziens, erkennen en respecteren dat er verschillen zijn, maar vervolgens toch op zoek gaan naar de gezamenlijke mogelijkheden om de betekenis van Jezus Christus uit te dragen. Niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Niet alleen protestanten en katholieken, maar alle christenen wereldwijd.â€

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat de PKN eerst maar is orde op zaken stellen in eigen huis,de speeltuin wordt deze kerkgemeenschap wel genoemd.

Laten ze zorgen voor eenheid van Liturgie,Theologie,leergezag, en ook wat doen tegen dominees die zeggen dat ze niet in de Drieene God geloven,misschien zijn ze dan is serieus te nemen.Eduard Kimman heeft voor 95% gewoon gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik de uitspraken van Kinmman ook erg kort door de bocht vind en niet getuigen van inzicht in de PKN en het protestantisme, ook is enige realiteitszin hem vreemd. De protestantse kerk is, in al haar gedaantes en breedte veel te groot om met 10 jaar volledig uit elkaar te vallen, ik zie de tekenen nog niet. Daarnaast zijn er naast de positieve veranderingen binnen de RKK ook minder positieve veranderingen te bespeuren. (1870?)

Het is trouwens weinig opbouwend voor enige vorm van oecumene om de reformatorische kerken, de theologie en liturgie die in de jaren na de Reformatie zijn opgebouwd allemaal weg te zetten als het gevolg van een actiegroep.

Misschien moeten we als protestanten, als we onszelf dan toch opheffen, aansluiten bij de Oosters-Orthodoxen, wel de lusten, niet de lasten en de mogelijkheid om een lange neus richting Rome en figuren als Kimman te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien moeten we als protestanten, als we onszelf dan toch opheffen, aansluiten bij de Oosters-Orthodoxen, wel de lusten, niet de lasten en de mogelijkheid om een lange neus richting Rome en figuren als Kimman te trekken.

Dat zou slechts uitstel betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hier over de Orthodoxie wordt gemeld is een onwetendheid van de ziel der Orthodoxie.Wil de Rooms Katholiek bizantijns kan hij terecht is zijn/haar eigen Kerk,de Rooms Katholieken met de bizantijnse ritus. De groei van de Orthodoxie is dat protestanten Orthodox worden,maar niet beseffen wat zij doen.Een Kerk maar Westerse Kerk en Oosterse Kerk zijn twee totaal andere wereldden,laat staan de verre oosterse kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja? Volgens mij moet er nog wel het eea gebeuren voordat de Oosters-Orthodoxen zich aansluiten bij de RKK hoor.

Ik durf er geld op in te zetten dat de oosters-orthodoxen eerder thuis komen dan de calvinisten. In zekere zin is het dus geen uitstel, maar een vervroeging. smile.gif

Er is een concreet stappen plan opgezet tussen de katholiek kerk en de oosters orthodoxe kerken waarvan stap 1 al gezet is. Een kwestie van tijd en veel inspanning, maar de wil is er bij beide partijen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Calvinisten kunnen bijna onmogelijk 'thuis' komen bij de RKK. Dit omdat zij het idee van 'thuis' niet zien als een instituut kerk hier op aarde, zij zien het idee 'thuis' veeleer als daar waar Gods woord recht gepredikt wordt (en voor evangelischen, waar Gods Geest aanwezig is). Dat idee van thuis kan natuurlijk overeenkomen met het idee van 'thuis' van de RKK. Maar zolang beiden een verschillende definitie hebben van wat thuis is, zullen eenheidsgesprekken in mijn ogen heel lastig zijn, omdat beiden elkaar niet begrijpen. En daarbij maakt het protestantse idee van het thuis-zijn, dat zij vrijwel geen noodzaak zien om noodzakelijkerwijs met zijn allen in hetzelfde instituut kerk ondergebracht te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En Calvinisten kunnen bijna onmogelijk 'thuis' komen bij de RKK. Dit omdat zij het idee van 'thuis' niet zien als een instituut kerk hier op aarde, zij zien het idee 'thuis' veeleer als daar waar Gods woord recht gepredikt wordt (en voor evangelischen, waar Gods Geest aanwezig is). Dat idee van thuis kan natuurlijk overeenkomen met het idee van 'thuis' van de RKK. Maar zolang beiden een verschillende definitie hebben van wat thuis is, zullen eenheidsgesprekken in mijn ogen heel lastig zijn, omdat beiden elkaar niet begrijpen. En daarbij maakt het protestantse idee van het thuis-zijn, dat zij vrijwel geen noodzaak zien om noodzakelijkerwijs met zijn allen in hetzelfde instituut kerk ondergebracht te zijn.

Ik zou overigens willen dat wij die noodzaak soms iets meer zouden zien. Hoewel ik het katholieke kerkbegrip niet deel, accepteren wij soms iets te makkelijk dat we acht verschillende gereformeerde kerkverbanden hebben die in veel opzichten gemakkelijk zouden kunnen functioneren als een.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En Calvinisten kunnen bijna onmogelijk 'thuis' komen bij de RKK. Dit omdat zij het idee van 'thuis' niet zien als een instituut kerk hier op aarde, zij zien het idee 'thuis' veeleer als daar waar Gods woord recht gepredikt wordt (en voor evangelischen, waar Gods Geest aanwezig is). Dat idee van thuis kan natuurlijk overeenkomen met het idee van 'thuis' van de RKK. Maar zolang beiden een verschillende definitie hebben van wat thuis is, zullen eenheidsgesprekken in mijn ogen heel lastig zijn, omdat beiden elkaar niet begrijpen. En daarbij maakt het protestantse idee van het thuis-zijn, dat zij vrijwel geen noodzaak zien om noodzakelijkerwijs met zijn allen in hetzelfde instituut kerk ondergebracht te zijn.

Katholieken beschouwen de Kerk ook niet als "een instituut" maar juist als de ware gemeenschap van christenen en dus bij uitstek de plaats waar de Geest woont.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Katholieken beschouwen de Kerk ook niet als "een instituut" maar juist als de ware gemeenschap van christenen en dus bij uitstek de plaats waar de Geest woont.
smile.gif

Maar je zult het toch met me eens zijn dat een katholiek die kerk ten principale verbindt met de RKK. In de zin van dat de Kerk binnen het instituut te vinden is. En dat is juist weer een gedachte die onder de meeste protestanten van tegenwoordig heel erg niet leeft.

Voor een terugkeer naar de moederkerk is in katholieke ogen dacht ik ook een terugkeer nodig naar het instituut van de RKK. Waar protestanten het idee van moederkerk en het instituut van de RKK juist helemaal niet zo sterk aan elkaar zouden koppelen. Behoren bij de moederkerk is voor protestanten dan ook niet hetzelfde als gaan behoren tot de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Katholieken beschouwen de Kerk ook niet als "een instituut" maar juist als de ware gemeenschap van christenen en dus bij uitstek de plaats waar de Geest woont.
smile.gif

Daarnaast ken ik veel Rooms-Katholieken die zich doodergeren aan het instituut, waarmee ze vooral de bobo's uit Rome en hun regeltjes bedoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Katholieken beschouwen de Kerk ook niet als "een instituut" maar juist als de ware gemeenschap van christenen en dus bij uitstek de plaats waar de Geest woont.
smile.gif

Tjah en dan hebben we een klein probleempje, want de RKK is (voor mij) niet de ware gemeenschap van christenen. Dat is de gemeenschap van alle gelovigen, dus ook de oosterse, de anglicanen, de protestanten etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarnaast ken ik veel Rooms-Katholieken die zich doodergeren aan het instituut, waarmee ze vooral de bobo's uit Rome en hun regeltjes bedoelen.

Dat is katholiek eigen. Als puntje bij paaltje komt schikken ze altijd in is mijn ervaring. Overigens is het natuurlijk erg populair om met mensen mee te kletsen. En als je weet dat de gemeenschap om je heen (de Nederlandse gemeenschap) vrij weinig tot niets op heeft met het Vaticaan, dan klets je toch gewoon mee, dat scheelt een heleboel vervelende en nare gesprekken die toch niets opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid