Spring naar bijdragen

Prot. 'trek' naar de RKK


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 342
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Maar heb je dan niet het gevoel dat je je aanpast aan een aantal mensen die in Rome "wat" beweren en dat ze je zelfstandig denken aantasten?

Er zullen altijd kaders zijn waarbinnen je je vrij kunt bewegen. Mijn ervaring is dat die kaders een stuk ruimer zijn dan in een willekeurige protestantse gemeente (met uitzondering van de PKN, waar je als predikant zelfs niet in God hoeft te geloven).

Maar binnen de katholieke kerk is er idd een hiërarchie. Het is geen democratie.

Voelt een voetballer zich beperkt door de regels op het voetbalveld en de gedragsregels van zijn club. Ongetwijfeld, maar datgene is wel wat het spel voetbal maakt.

Mijn zelfstandig denken is nog nooit aangetast sinds ik weer belijdend katholiek ben. Het is slechts veel verder tot groei gekomen, en veel meer de diepte in ontwikkeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zullen altijd kaders zijn waarbinnen je je vrij kunt bewegen. Mijn ervaring is dat die kaders een stuk ruimer zijn dan in een willekeurige protestantse gemeente (met uitzondering van de PKN, waar je als predikant zelfs niet in God hoeft te geloven).

Maar binnen de katholieke kerk is er idd een hiërarchie. Het is geen democratie.

Geloven betekent altijd "denkregels, maar daar geloof je dan ook in. Maar ik mag wel zelf nadenken en binnen redelijke grenzen mijn eigen regels bepalen. Jullie moeten naar de paus luisteren, een mens.

Quote:
Voelt een voetballer zich beperkt door de regels op het voetbalveld en de gedragsregels van zijn club. Ongetwijfeld, maar datgene is wel wat het spel voetbal maakt.

Maar die regels zijn veel meer in overleg samengesteld en zoals jij zelf zegt maakt dat voetbal, geloof is iets wat denk ik minder zwart wit is vastgesteld

Quote:
Mijn zelfstandig denken is nog nooit aangetast sinds ik weer belijdend katholiek ben. Het is slechts veel verder tot groei gekomen, en veel meer de diepte in ontwikkeld.

gelukkig maar smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloven betekent altijd "denkregels, maar daar geloof je dan ook in. Maar ik mag wel zelf nadenken en binnen redelijke grenzen mijn eigen regels bepalen. Jullie moeten naar de paus luisteren, een mens.

Het is altijd verstandig om naar wijze mensen te luisteren die daarvoor gestudeerd hebben. Daarnaast hoef je helemaal niet altijd naar de paus te luisteren, slechts enkele keer zal hij ex-cathedra spreken. Jij luistert toch ook naar de dominee? Is het niet een synode wat in grote lijnen bepaald wat wel en niet kan? Zijn dat ook niet mensen?

De vrijheid die veel protestanten en evangelischen/pinksteraars zichzelf toedichten houd vaak ook op bij de dominee of voorganger.

Quote:

[...]

Maar die regels zijn veel meer in overleg samengesteld en zoals jij zelf zegt maakt dat voetbal, geloof is iets wat denk ik minder zwart wit is vastgesteld

Er zijn een aantal dingen vastgesteld, en dat is niet door stemrondes onder alle aanhangers gebeurd. De Waarheid is niet aan tijd onderhevig. Voetbalregels kunnen veranderen als het spel commercieel geen succes meer is. De Kerk is van alle tijden en zal hetzelfde blijven. Het spel moet zuiver blijven. En misschien dat de uitvoering door de spelers hier en daar te wensen over laat, zolang de spelregels goed zijn om op terug te grijpen zal het merendeel het spel goed spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is altijd verstandig om naar wijze mensen te luisteren die daarvoor gestudeerd hebben. Daarnaast hoef je helemaal niet altijd naar de paus te luisteren, slechts enkele keer zal hij ex-cathedra spreken. Jij luistert toch ook naar de dominee? Is het niet een synode wat in grote lijnen bepaald wat wel en niet kan? Zijn dat ook niet mensen?

De vrijheid die veel protestanten en evangelischen/pinksteraars zichzelf toedichten houd vaak ook op bij de dominee of voorganger.

Dat lijkt me sowieso verstandig

Ja, ik luister naar de dominee (nou ja, meestal
knipoog_dicht.gif
). Maar ik ben het niet in alles eens met wat hij zegt.

En ik ben pkn'er, dus die synode stelt niet zo heel veel voor en voor mijn gevoel is de synode breder dan jullie "synode's"

[...]

Er zijn een aantal dingen vastgesteld, en dat is niet door stemrondes onder alle aanhangers gebeurd. De Waarheid is niet aan tijd onderhevig. Voetbalregels kunnen veranderen als het spel commercieel geen succes meer is. De Kerk is van alle tijden en zal hetzelfde blijven.

Maar zelfs jullie kerk ontwikkeld zich

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voetballen doe je misschien een paar uur per week. Katholicisme doordringt alle aspecten van je leven. Dat lijkt me een niet te verwaarlozen verschil. Met voetballen kun je makkelijk even stoppen, met katholiek zijn niet.

Daarom is het juist belangrijk dat de kaders nog duidelijker zijn aangegeven. Maar het verschil wat je aangeeft is idd wezenlijk van belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is katholiek eigen. Als puntje bij paaltje komt schikken ze altijd in is mijn ervaring. Overigens is het natuurlijk erg populair om met mensen mee te kletsen. En als je weet dat de gemeenschap om je heen (de Nederlandse gemeenschap) vrij weinig tot niets op heeft met het Vaticaan, dan klets je toch gewoon mee, dat scheelt een heleboel vervelende en nare gesprekken die toch niets opleveren.

Je hebt je RK medebroeders en zusters uit Nederland kennelijk hoog zitten. De manier waarop jij je nogal laatdukkend uitspreekt is voor mij een prima reden de RK niet als de enige ware kerk te zien, maar als een grote club (om in jouw voetbaltermen te blijven) met dus veel mensen met veel meningen en veel ruzie.

Zoek eens een gemeenschap waar je gewoon jezelf mag zijn en je mening mag geven zonder een heleboel vervelende en nare gesprekken, ze zijn er echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt je RK medebroeders en zusters uit Nederland kennelijk hoog zitten. De manier waarop jij je nogal laatdukkend uitspreekt is voor mij een prima reden de RK niet als de enige ware kerk te zien, maar als een grote club (om in jouw voetbaltermen te blijven) met dus veel mensen met veel meningen en veel ruzie.

Zoek eens een gemeenschap waar je gewoon jezelf mag zijn en je mening mag geven zonder een heleboel vervelende en nare gesprekken, ze zijn er echt.

Wat is dit nou voor een opmerking. Ik antwoord uit eigen ervaring oa van mijzelf hoe ik op bepaalde situaties laconiek reageer en ik krijg vervolgens een donderpreek voor de kiezen. Bekijk het even, ik zal je nog eens oprecht antwoord geven.

Edit: zelfcensuur.

Overigens raakt je opmerking kant nog wal aangezien ik het over externe communicatie heb en jij over interne. bye.gifbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dit nou voor een opmerking. Ik antwoord uit eigen ervaring oa van mijzelf hoe ik op bepaalde situaties laconiek reageer en ik krijg vervolgens een donderpreek voor de kiezen. Bekijk het even, ik zal je nog eens oprecht antwoord geven.

Edit: zelfcensuur.

Wat je wil, als dat je keuze is. Ik antwoord ook uit ervaring aangezien ik regelmatig in RK vieringen kom en met RK leden spreek. Ik bekijk het inderdaad maar niet even.


Samengevoegd:

Quote:

Hij schetst de situatie in katholiek Nederland, niks meer dan dat.

Die situatie is kennelijk niet echt prettig gezien je gedwongen wordt maar mee te schoppen tegen Rome.


Samengevoegd:

Quote:

Vergeet het maar. Elke andere gemeenschap buiten de RKK is in mijn ogen beperkter. Ik denk dat jij "vrijheid van denken" verwart met "een gemeenschap die bij mijn persoonlijke mening past". Dat laatste kan overkomen als vrijheid, maar dat gaat alleen op omdat je het met die gemeenschap eens bent. Je kunt vrijzinnige kerken "ruimdenkend" noemen, maar ik weet zeker dat als je daar een zeer orthodox standpunt verkondigt, je in grote problemen geraakt en mensen net zo hard op je gaan inpraten als elders. Vermoedelijk word je met termen als "intolerant" e.d. weggezet, in de marge gedrukt. In de RKK is ruimte voor orthodoxe en vrijzinnige mensen, zolang ze het gezag van de Kerk maar erkennen.

De enige "echte" vrijheid is uiteindelijk jezelf los te snijden van alle groepen. Dan ben je jezelf tot wet, "jouw waarheid" is dé waarheid. In feite creëer je je eigen kerk, met 1 lid, waarin iedereen het met je eens is. Elke vorm van gemeenschap, waar dan ook, brengt beperkingen met zich mee. Er zijn weinig, in mijn ogen zelfs géén gemeenschappen die hierin zo veel vrijheid laten aan de individu, als de RKK.

Wat een trieste conclusie, de RKK geeft de meeste vrijheid aan het individu, maar die mag in nederland zijn orthodoxe mening laten horen want dan krijgt ie de vrijzinnigen op zijn dak.

Gelukkig ken ik in nederland drie kerkgemeenschappen wel naast elkaar kunnen leven. PKN, Anglicanen en OKK.

Ik zit zelf op een kring waar mensen geloven dat er een God, Jezus symbolisch is opgestaan en ik gewoon mag aangeven dat ik wel in God geloof en dat de Heer werkelijk is opgestaan, zonder buiten de stadspoorten te worden gesleept om aldaar gestenigd te worden.

Zelfde ervaring in PKN en Anglicaanse Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vage redenatie. Natuurlijk is het zo dat katholieken vaak ruzie hebben.

Mat. 10:34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Dit vond ik altijd een moeilijk vers, net zoals bijvoorbeeld die uitspraak dat het goed gaat met de Kerk, omdat ze lijdt van Paulus VI.

Maar op zich klopt het wel; de Kerk was in Nederland op z'n sterkst toen ze in een achterstandspositie zat. In de jaren '50 echter had de Nederlandse Kerkprovincie zich in alles naar boven gevochten, er was geen Kerkprovincie waar het zó goed ging, in alle opzichten, en juist toen sloeg de ontevredenheid toe.

Nuja, wat ik ermee probeer te zeggen, de waarheid brengt automatisch verdeeldheid met zich mee, net zoals welvaart. De katholieke Kerk is dan ook in eerste plaats een soort verdedigingsbastion tegen katholieken zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, nu snap waarom in Irak de moslims onderling zo verdeeld zijn en oorlog voeren.
muur.gif

Valt prima onder het kopje welvaart; Irak was/is één van de rijkste landen ter wereld. In dit geval heeft de Islam er niet zo gek veel mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid