Spring naar bijdragen

Gebedsgenezing


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Geen van beide.

Ah. Nu komen we ergens. We hebben zowel God als de mens al uitgeschakeld als oorzaak van niet-genezen. De engelen kunnen we ook wel overslaan, die voeren Gods Wil uit.

Zijn het de dieren?

Is het de Duivel?

Quote:

[...]Ik denk dat het niet eens in mij op zou komen. Maar als Jezus mij bij die tekst zou bepalen, zou ik dat wel doen.

Dus om een duidelijk gebod uit de Bijbel te volgen moet je er eerst speciaal bij bepaald worden? Dat het er zwart op wit staat is niet voldoende?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 383
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat is weldegelijk belangrijk! Wat is de oorzaak ervan dat mensen niet genezen? Is dat Gods wil of is dat iets in de mens zelf?

Het is niet Gods wil. Er kunnen meerdere oorzaken zijn en die oorzaken kunnen worden weggenomen, zodat de mens niet meer onder invloed van die oorzaken staat.

Quote:

[...]

Wat doe je hier dan op een forum waar de meeste gebruikers het evangelie al aangenomen hebben? Heb je soms niet geluisterd naar de Meester?

Mat 9,13

Doch gaat heen en leert, wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering
.

Waarom sta jij nu niet op straat met een Bijbel in de hand in de bijtende kou te evangeliseren? Of ben je soms te gehecht aan die verwerpelijke luxe?
rofl.gif

Nee, ik ben niet gehecht aan luxe. Waarom sta jij niet op die manier te evangeliseren?

Hebben de mensen hier het evangelie wel aangenomen? Veel hebben alleen het evangelie van redding aangenomen, maar niet het evangelie van gezondheid en genezing.

Luc. 5

31 Maar Jezus antwoordde: Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Luc. 5

31 Maar Jezus antwoordde: Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel

Gek, hij zegt hier niet. maar wie ziek is moet genoeg geloof hebben, veel bidden en allerlei vage, niet nader gedefinieerde, oorzaken laten wegnemen en die zal genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ah. Nu komen we ergens. We hebben zowel God als de mens al uitgeschakeld als oorzaak van niet-genezen. De engelen kunnen we ook wel overslaan, die voeren Gods Wil uit.

Zijn het de dieren?

Is het de Duivel?

De duivel wilde alleen maar kwaad doen en verleidde Eva en Adam tot het doen van zonde, waardoor een zondeval kwam met verschrikkelijke gevolgen op vele gebieden. Deze gevolgen zorgen voor veel ellende op veel gebieden, onder andere op het gebied van ziekte.

God wil mensen genezen en mensen willen ook genezen. Het is dus belangrijk om de oorzaken van de ziekte ongedaan te maken. God maakte de oorzaken van de ziekte al ongedaan, maar bij de mensen moet deze invloed nog ongedaan worden gemaakt. Normaal gesproken is deze invloed direct weg, maar als die niet direct weg is, moet deze worden onderzocht om deze alsnog ongedaan te maken.

Quote:
Dus om een duidelijk gebod uit de Bijbel te volgen moet je er eerst speciaal bij bepaald worden? Dat het er zwart op wit staat is niet voldoende?

Dat zeg ik niet. Het is op mij helemaal niet van toepassing omdat ik gezond ben. Ik hoef daar dus ook helemaal niet over na te denken.

Quote:

Gek, hij zegt hier niet. maar wie ziek is moet genoeg geloof hebben, veel bidden en allerlei vage, niet nader gedefinieerde, oorzaken laten wegnemen en die zal genezen.

Dat zeg ik ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hij wil dat mensen qua lichaam, ziel en geest gezond zijn.

Maar dan blijft het toch een cirkelredenering? Oke, het is dan God's wil dat mensen gezond zijn. God kan én wil mensen genezen, en dat die genezing beschikbaar is voor Zijn kinderen.

Waarom gaan die mensen (Zijn kinderen) die ziek zijn dan dood die om genezing bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik ga het nog 1x proberen:
Maar wat nou als je ondanks alles toch niet geneest, waar ligt dat dan aan?

Dat kan aan vele dingen liggen. Ik heb al in vele topics daar antwoord op gegeven. Die oorzaken kunnen worden weggenomen, zodat iemand alsnog geneest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God wil mensen genezen en mensen willen ook genezen. Het is dus belangrijk om de oorzaken van de ziekte ongedaan te maken. God maakte de oorzaken van de ziekte al ongedaan, maar bij de mensen moet deze invloed nog ongedaan worden gemaakt. Normaal gesproken is deze invloed direct weg, maar als die niet direct weg is, moet deze worden onderzocht om deze alsnog ongedaan te maken.

Welke oorzaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, ik ben niet gehecht aan luxe. Waarom sta jij niet op die manier te evangeliseren?

Omdat ik geen evangelist ben en veel liever lekker warm binnen zit!

Quote:

Hebben de mensen hier het evangelie wel aangenomen? Veel hebben alleen het evangelie van redding aangenomen, maar niet het evangelie van gezondheid en genezing.

Luc. 5

31 Maar Jezus antwoordde: Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel

Nou, het moge duidelijk zijn dat je hier geen zieltjes kan winnen, dus waarom schud je het stof niet van je voeten (Mat 10,14) en zoek je je heil op straat? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dan blijft het toch een cirkelredenering? Oke, het is dan God's wil dat mensen gezond zijn. God kan én wil mensen genezen, en dat die genezing beschikbaar is voor Zijn kinderen.

Waarom gaan die mensen (Zijn kinderen) die ziek zijn dan dood die om genezing bidden?

Om verschillende redenen. Maar al die redenen kunnen worden weggenomen, zodat mensen niet meer door ziekte dood gaan. Bij mensen die dood zijn gegaan, betreft het het verleden, waar niets meer aan te veranderen is. Het is belangrijk het heden en de toekomst te veranderen.

Een van de redenen staat in Hosea 4:6a.

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.

Maar dat is slechts een van de redenen. Er kunnen nog veel meer redenen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edit: ik word steeds slechter in het typen van korte posts... Mijn excuses voor het lange bericht... knipoog_dicht.gif

Grappig, ik heb een tijdje geleden in het topic over of je nog achter oude posts stond neergezet dat ik de meeste oude posts niet meer kan onderschrijven, maar een post die ik in 2007 in dit topic schreef kan ik nog steeds 100% achterstaan, al zou ik de boodschap misschien iets anders brengen.

Het punt is een beetje met genezing dat de meeste christenen verwachten dat ze genezen worden als ze God "even lief aankijken" en Hem vragen of Hij hen alstublieft wil genezen. Dat kan in sommige gevallen werken, als het een gebed van geloof is, maar algemeen gesproken werkt God niet op die manier.

Het soeverein handelen van God is een typisch griekse manier van denken, en als je kijkt naar hoe Joden hun geloof beleven dan zie je dat zij een hele andere manier hebben van denken. In Genesis 1:11 lezen we dat God de bomen en planten, en alle zaaddragende vruchten en planten maakt. Even later in Genesis 2:5 lees je echter dat er nog geen enkele struik of plant is opgeschoten, want het had nog niet geregend en er was geen mens om de aarde te bewerken.

In onze ogen is dat best vreemd, want toen God de planten schiep zei hij dat het goed was, de schepping was volmaakt. Kennelijk was het toch nodig dat een mens de tuin zou bewerken, voordat het allemaal écht af was. Dit voorbeeld laat zien dat al zijn de dingen die God doet altijd goed, het is niet af als de mens het niet afmaakt.

Dat is ook een principe met genezing geloof ik. Als je kijkt naar de manier waarop in de Bijbel genezing wordt toegepast, dan zie je altijd dat er een tussenkomst van een ander persoon bij komt kijken. Bij de romeinse soldaat was het Jezus die sprak, bij de bloedvloeiende vrouw was het het geloof van de vrouw waardoor ze de kwast van Jezus' mantel aanraakte, bij de blinde man smeerde Jezus modder op de ogen van de man, en ga zo maar door.

Persoonlijk ben ik het nog niet tegengekomen dat er in de Bijbel staat dat iemand die ziek is God vraagt hem/haar te genezen, en dat God het meteen doet. Sterker nog, in Jacobus 5 lezen we het volgende:

13 Als een van u het moeilijk heeft, laat hij bidden; is hij vrolijk, laat hij een loflied zingen. 14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden.

Jacobus zegt hier dat als je het moeilijk hebt je moet bidden, maar als je ziek bent je de oudsten moet roepen. Hij zegt dus niet dat je moet bidden, maar anderen erbij moet halen.

De Bijbel bevat over bepaalde onderwerpen hele duidelijke richtlijnen waar we ons aan kunnen houden. Het zijn meestal geen wetten van meden en perzen, maar wel goede richtlijnen en ze werken. Het is best raar om dan die dingen aan de kant te schuiven, die dingen die God ons gegeven heeft, en dan te zeggen dat het niet werkt.

Ik heb best respect voor mensen die ziek zijn en dagelijks op hun knieën gaan en God om een wonder vragen, en ergens snap ik ook niet waarom God dat gebed niet beantwoord, maar als ik in de Bijbel een heel andere methode lees snap ik dan ook weer niet waarom mensen dat niet gewoon navolgen. Laat iemand je de handen opleggen, en een gebed van geloof spreken.

Dan nog geneest niet iedereen, ook daar ben ik me van bewust. Ik weet niet hoe dat komt. Er zijn mensen die daar studie naar gedaan hebben en bepaalde redenen hebben ontdekt zoals onvergevingsgezindheid, en in de praktijk blijkt ook dat dit een blokkade kan zijn, maar zeker niet altijd.

Waarom niet iedereen geneest is een vraag die misschien nooit zal worden beantwoord. Wel denk ik dat het nodig is om te weten wat Gods wil daarin is. Als je daar geen absoluut in stelt voor jezelf, kun je die wil missen. Ik ken ook genoeg verhalen van mensen die jarenlang hebben gestreden met hun ziekte, maar in geloof zijn blijven staan dat God hun op een dag zou genezen, en dat gebeurde uiteindelijk ook.

God gebruikt een ziekte in dat geval absoluut voor Zijn eer en glorie, maar dat betekent ook niet dat de bron God was. God keert alles ten goede, ook dingen die van oorsprong niet van Hem komen, dus daar kun je niets aan afleiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.

Goed, kennis.

Maar dat ligt dus weer bij de persoon zelf. Als hij (of zij) maar die kennis verwerft zou genezing kunnen.

Als het gaat om gebrek aan kennis moet je dus ook concluderen dat het aan de mens ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je kan vast wel dergelijke topics met behulp van de zoekfunctie vinden.

Vast wel.

We kunnen ook als grote jongens en meisjes discussieren en bij een kernpunt van de discussie niet telkens ontwijkend te doen en naar elders verwijzensmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed, kennis.

Maar dat ligt dus weer bij de persoon zelf. Als hij (of zij) maar die kennis verwerft zou genezing kunnen.

Als het gaat om gebrek aan kennis moet je dus ook concluderen dat het aan de mens ligt.

De mens speelt inderdaad een belangrijke rol. Ook in de Bijbel zie je dat gelovigen een actieve rol innemen bij het ontvangen van genezing. Naäman kwam uit een ver land om genezing in Israël te vinden en liet zich 7 keer onderdompelen. De bloedvloeïende onreine vrouw deed moeite om door de menigte bij Jezus te komen. Vier vrienden en een zieke vriend deden moeite om via het dak bij Jezus te komen. Enz. enz. enz. .

Quote:

Vast wel.

We kunnen ook als grote jongens en meisjes discussieren en bij een kernpunt van de discussie niet telkens ontwijkend te doen en naar elders verwijzen
smile.gif
.

Ik ontwijk niet. Als je het echt had willen weten, waarom was je dan niet eerder in die andere topics gaan zoeken, of beter nog, in de Bijbel zoeken, zodat jij het nu ook aan anderen op Credible zou kunnen uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De mens speelt inderdaad een belangrijke rol. Ook in de Bijbel zie je dat gelovigen een actieve rol innemen bij het ontvangen van genezing. Naäman kwam uit een ver land om genezing in Israël te vinden en liet zich 7 keer onderdompelen. De bloedvloeïende onreine vrouw deed moeite om door de menigte bij Jezus te komen. Vier vrienden en een zieke vriend deden moeite om via het dak bij Jezus te komen. Enz. enz. enz. .

Maar dat was niet wat ik zei. Als het om het niet-genezen gaat heb jij totnutoe twee mogelijke oorzaken genoemd, namelijk gebrek aan geloof en gebrek aan kennis. Beide oorzaken liggen bij de mens.

Zijn er ook mogelijke oorzaken die niet bij de mens liggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, niet alleen gebrek aan geloof en gebrek aan kennis. Er zijn meer oorzaken.

Uiteindelijk zijn alle oorzaken terug te voeren op de duivel en de mens. Daabij bedoel ik de mens in het algemeen. Denk aan de zondeval. Ook kan een bedrijf kankerverwekkende dingen produceren en als daar dan andere mensen het slachtoffer van worden, kunnen deze slachtoffers er weinig aan doen. Dan hebben die bedrijven er schuld aan zonder dat ze natuurlijk nadrukkelijk wilden dat anderen er ziek van zouden worden.

Eerder in dit topic noemde ik ook zonden. Bv. ingaan tegen Gods wil op verschillende manieren, of door bitterheid, onvergevingsgezindheid, trots, nalatigheid enz. .

Mensen kunnen ook ongezond leven. Daarnaast kunnen er erfzonden zijn: voorouders hebben zich bijvoorbeeld bezig gehouden met occultisme. Maar ook daar is bevrijding voor. En nog meer redenen kunnen er zijn. Maar dit staat allemaal in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, niet alleen gebrek aan geloof en gebrek aan kennis.

Dat dacht ik al en daarom vroeg ik er ook naarsmile.gif.

Quote:

Er zijn meer oorzaken.

Uiteindelijk zijn alle oorzaken terug te voeren op de duivel en de mens. Daabij bedoel ik de mens in het algemeen. Denk aan de zondeval. Ook kan een bedrijf kankerverwekkende dingen produceren en als daar dan andere mensen het slachtoffer van worden, kunnen deze slachtoffers er weinig aan doen. Dan hebben die bedrijven er schuld aan zonder dat ze natuurlijk nadrukkelijk wilden dat anderen er ziek van zouden worden.

Maar dan gaat het over het ontstaan van de ziekte, niet om het niet-genezen ervan.

Quote:

Eerder in dit topic noemde ik ook zonden. Bv. ingaan tegen Gods wil op verschillende manieren, of door bitterheid, onvergevingsgezindheid, trots, nalatigheid enz. .

Mensen kunnen ook ongezond leven.

Maar dit zijn dus allemaal zaken die bij de mens liggen.

Quote:

Daarnaast kunnen er erfzonden zijn: voorouders hebben zich bijvoorbeeld bezig gehouden met occultisme. Maar ook daar is bevrijding voor.

En als mensen daardoor niet genezen komt dat dus doordat men daar geen bevrijding voor heeft gevraagd.

Weer ligt de oorzaak voor niet-genezen bij de mens.

Quote:

En nog meer redenen kunnen er zijn. Maar dit staat allemaal in de Bijbel.

Mmm, mijn Bijbelkennis schiet wat tekort, maar kun jij uit de Bijbel redenen voor niet-genezen halen die niet terug te voeren zijn op de verantwoordelijkheid van de mens?

Als dat niet het geval is, is dat geen punt, maar dan is het duidelijk dat de mens zelf verantwoordelijk is voor het al dan niet genezen door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mmm, mijn Bijbelkennis schiet wat tekort, maar kun jij uit de Bijbel redenen voor niet-genezen halen die niet terug te voeren zijn op de verantwoordelijkheid van de mens?

Als dat niet het geval is, is dat geen punt, maar dan is het duidelijk dat de mens zelf verantwoordelijk is voor het al dan niet genezen door God.

Ik zou het zo gauw niet weten. Als ik zulke redenen zou weten, laat ik het je nog weten, maar op dit moment zou ik geen Bijbelse redenen kunnen bedenken waarbij de mens geen (enkele) verantwoordelijkheid heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik zou het zo gauw niet weten. Als ik zulke redenen zou weten, laat ik het je nog weten, maar op dit moment zou ik geen Bijbelse redenen kunnen bedenken waarbij de mens geen (enkele) verantwoordelijkheid heeft.

En ligt het dus toch aan mij dat ik niet genees...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid