Spring naar bijdragen

Gebedsgenezing


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 383
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Jalikaatje:

Ik heb toch vele mogelijke oorzaken gegeven en dat/hoe deze kunnen worden opgelost en ik heb dit ondersteund met Bijbelteksten. Ook bij elk hedendaags voorval is een oplossing, maar ik kan weinig met algemene voorbeelden. Ik kan alleen in een specifiek geval iets zeggen over iemand, maar dan is het wel handig als ik iets over die persoon weet. Via internet blijft het allemaal een beetje vaag. Jezus was ook vaak gewoon bij iemand die een probleem had. Hij bleef niet in Jeruzalem en dat Hij vanaf daar allemaal mensen hielp die in Samaria waren ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, je hebt veel gezegd. Op de meest vage manier die er bestaat.

De voorbeelden waren weinig algemeen (er waren genoeg details) en je hebt ook niet om meer opheldering gevraagd om de casus wel te snappen als je dat niet deed. Terwijl wij je toch echt die keuze boden.

Daarnaast zet ik vraagtekens bij jouw interpretatie van teksten over genezing. Jij vat het kennelijk op als: genezing van lichamelijk ziekten (bv. jij haalde aan: Jes 53,5

Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.) Terwijl dat evengoed op genezing van zonden kan slaan. Het staat niet vast dat jouw interpretatie van die tekst die jouw mening onderbouwd ook de waarheid is. Zulke teksten kunnen immers op meerdere manieren worden geïnterpreteerd.

Even los van de huidige discussie, maar wel aanverwant onderwerp: als ik nu plots een ontsteking krijg ergens, moet ik dan naar de dokter of moet ik bidden om genezing? God kan en wil mij immers genezen zeg jij, van élke ziekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jalikaatje:

Ik zal ook niet om meer informatie vragen, want ik ga niet vanaf hier zulke gevoelige dingen bespreken.

In de grondtekst is te lezen dat de teksten gaan om vergeving van zonden en genezing van ziekten (lichamelijke en geestelijke).

Als iemand plotseling een ontsteking zou krijgen, zou ik die persoon als eerste adviseren naar iemand te gaan die al vaker iemand de handen heeft opgelegd tot genezing. Als diegene dat niet wil, zou ik die persoon adviseren naar een dokter te gaan. Pas als laatste zou ik adviseren zelf te bidden om genezing. Veel mensen beseffen onvoldoende wat 'geloof in genezing' inhoudt. Mensen denken vaak dat dat een onzeker hopen is, terwijl je rotsvast geloof moet hebben. 'Geloven' betekent 'vertrouwen' en 'zeker weten'. Er zijn mensen die in het geval van een ontsteking zelf gaan bidden en daarna breidt de ontsteking zich uit en mensen sterven. Het kan ook dat iemand wel bidt en dat de ontsteking binnen een half uur weg is, maar dan moet die persoon wel volledig vertrouwen hebben. Geloof moet groeien en als iemand niet gewend is uit geloof te leven, kan dat gevaarlijk zijn. Petrus stapte uit de boot, maar Jezus was wel in de buurt en toen het misging, redde Jezus hem. Geloof in wonderen en genezingen moet je leren van iemand die daaruit leeft. God vraagt ook niet ineens veel van mensen. Hij wil mensen beetje bij beetje steeds meer leren in alles op Hem te vertrouwen.

Er zijn mensen die hun handen stevig vouwen en bidden: 'Heere, help mij, help mij, wilt U mij alstublieft genezen' en die houden hun ogen stevig dicht en hopen heel erg dat God hen 'alstublieft' wil helpen. Maar iets heel graag wensen is iets anders dan rotsvast geloven.

Het kán dat er wel op die manier grote wonderen gebeuren, maar als ik mensen zou adviseren, wil ik hen wel een veilig advies geven, zodat ik niet verantwoordelijk ben voor onverantwoorde beslissingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik begin je standpunt steeds beter te begrijpen. Je bovenstaande stuk snijdt redelijk hout, het verschil tussen smeken en geloven. Toch vind ik dat daar een grijs gebied ligt, je kunt ook smeken en rotsvast overtuigd zijn.

Ik denk ook dat smeken/vragen te maken heeft met het gevoel dat je anders iets 'eist' van God. Als je niet vraagt, lijkt het alsof je het eist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Smeken in relatie tot rotsvast overtuigd zijn, is ook goed. Dit zie je ook in de Bijbel.

De Bijbelse woorden 'hopen' en 'geloven' hebben ook andere betekenissen dan deze woorden in het dagelijkse Nederlandse spraakgebruik. 'Hopen' in het Nederlands komt overeen met 'wensen' en 'geloven' komt overeen met het Nederlandse 'hopen'.

Terwijl 'hopen' in de Bijbel is 'stellig verwachten' en 'geloven' is 'zeker weten' en 'vertrouwen'.

In de Griekse grondtekst kun je wel lezen dat gelovigen meer een actieve houding mogen aannemen in het ontvangen van Gods gaven. God heeft het ons al gegeven, we moeten het alleen nog aannemen. De houding van de bloedvloeïende vrouw (alweer) is daarbij een voorbeeld: niet te stoppen zijn in het grijpen naar de genezing. In het Grieks wordt ook het woord 'lambano' gebruikt, dat ook kan worden vertaald als 'claimen' of het 'actief naar jezelf toehalen', net als Jacob niet losliet tot hij werd gezegend.

Mijn kleine neefjes hebben zo'n houding bij het grijpen van sinterklaaskadootjes en het losscheuren hiervan uit het pakpapier smile.gif

De kadootjes zijn al voor hen bedoeld, maar ze moeten ze alleen nog aannemen, ze uitpakken en toe-eigenen. Daarna weten ze heel goed wat van hen is en wat van hun broertje is. Christenen zouden ook moeten weten wat van hen is en wat niet van de duivel is. Gezondheid is voor de mens en dat hoeven we niet los te laten.

(Nog over de discipelen: na een paar jaar training en na de uitstorting van de Heilige Geest, konden de discipelen zichzelf redden onder alle omstandigheden, samen met God. Maar daarvóór waren ze ook nog af en toe onzeker.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, inderdaad, inhaken op dingo: werkt het vandaag de dag nog steeds zo?

Het cadeau aanpakken, klinkt simpel. Geloof en overtuiging valt aan te werken, evenals de actievere houding met het aannemen van Gods genade enzo. Maar als iemand dan toch niet geneest, haal je ineens allemaal vage oorzaken erbij waardoor ik toch echt afhaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia, zeg je dat ook tegen mensen die hun hand kwijt geraakt zijn in een fabrieksongeluk? Of betekent genezen in die gevallen dat de zenuwen in de arm nog goed genoeg werken om een kunstmatige hand aan te sturen. robothandCEN_450x425.jpg

De jongen op het plaatje kreeg overigens geen ongeluk, maar bij hem was een agressieve tumor de reden dat hij zijn hand moet missen. Hij is de eerste mens die een kunstmatige hand heeft gekregen die ook kan voelen. Hij kan weer handelingen uitvoeren zoals een plastic bekertje water inschenken en opdrinken en met zijn huissleutel de deur openmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, inderdaad, inhaken op dingo: werkt het vandaag de dag nog steeds zo?

Het cadeau aanpakken, klinkt simpel. Geloof en overtuiging valt aan te werken, evenals de actievere houding met het aannemen van Gods genade enzo. Maar als iemand dan toch niet geneest, haal je ineens allemaal vage oorzaken erbij waardoor ik toch echt afhaak.

Maar op een gegeven moment zijn er ook geen oorzaken meer waardoor iemand niet zou kunnen genezen. Als er geloof is, vastbeslotenheid, vasthoudendheid, dan zál iemand genezen. Zoals ik eerder schreef: geloof, hoop, liefde zijn niet te stoppen krachten en Gods zalving/kracht vernietigd elk obstakel. Obstakels kunnen in het begin lastig zijn, maar uiteindelijk zijn ze niet sterk genoeg.

Vandaag de dag werkt het net zo.

Geloof neemt toe op de volgende manier.

Joz. 1

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Rom 10,17

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.

Mat 17,20b

Want voorwaar, Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eulogia, zeg je dat ook tegen mensen die hun hand kwijt geraakt zijn in een fabrieksongeluk? Of betekent genezen in die gevallen dat de zenuwen in de arm nog goed genoeg werken om een kunstmatige hand aan te sturen.

De jongen op het plaatje kreeg overigens geen ongeluk, maar bij hem was een agressieve tumor de reden dat hij zijn hand moet missen. Hij is de eerste mens die een kunstmatige hand heeft gekregen die ook kan voelen. Hij kan weer handelingen uitvoeren zoals een plastic bekertje water inschenken en opdrinken en met zijn huissleutel de deur openmaken.

Het ligt eraan wat die jongen zelf gelooft. Genezing werkt niet (alleen) door bv. mijn geloof, maar werkt door het geloof van de persoon/patiënt zelf.

Quote:

[...]

puh.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je Johannes vijf leest, wordt er maar een genezen en vele niet.

Ja, eerder in dit topic gaf ik daar al antwoord op.

Quote:

Misschien offtopic, maar lukt je dat ook daadwerkelijk?

Want in deze ben ik geen gelovige.

Ja, elke christen lukt dat in Jezus Christus. Omdat Jezus volkomen de wet heeft gehouden, kijkt God naar elke christen alsof deze christen de wet volkomen heeft gehouden. Zo wordt het falen van de gelovige niet gezien en ziet God bij de gelovige alleen een volmaakt werk; het werk van Jezus Christus. Dat is het mooie van het geloof. Totaal onverdiend ziet God in elke gelovige iemand die het totaal verdient om gered, genezen, voorspoedig, bevrijd, beschermt te zijn (enz.). Dus, hoewel onverdiend, beschouwt en behandelt God Zijn kinderen als volmaakt (zolang gelovigen leven in Jezus' werk; leven naar de Geest).

Uit mezelf verdien ik het om de meest gruwelijke ziekten te krijgen, maar in Jezus verdien ik het om volkomen gezond te zijn en te blijven, omdat Hij deze ziekten al voor mij heeft gedragen. Ik hoef niet nog een keer te dragen wat al gedragen is. Bij de supermarkt betaal je ook niet twee keer voor dezelfde boodschappen. Jezus heeft al voor elke ziekte betaald.

Quote:
Jes. 53

1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd. 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.

4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.

5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen. 7 Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.

8 Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. 10 Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. 11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen. 12 Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja, eerder in dit topic gaf ik daar al antwoord op.

Dat heb ik gemist, wil je me op die post wijzen.

Quote:
[...]Ja, elke christen lukt dat in Jezus Christus. Omdat Jezus volkomen de wet heeft gehouden, kijkt God naar elke christen alsof deze christen de wet volkomen heeft gehouden. Zo wordt het falen van de gelovige niet gezien en ziet God bij de gelovige alleen en volmaakt werk; het werk van Jezus Christus. Dat is het mooie van het geloof. Totaal onverdiend ziet God in elke gelovige iemand die het totaal verdient om gered, genezen, voorspoedig, bevrijd, beschermt te zijn (enz.). Dus, hoewel onverdiend, beschouwd en behandeld God Zijn kinderen als volmaakt (zolang gelovigen leven in Jezus' werk; leven naar de Geest).

Dat God het niet ziet, betekent niet dat wij het doen. Daarnaast geloof ik niet dat God oogkleppen op heeft. Alleen dat Hij een offer heeft geaccepteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat God het niet ziet, betekent niet dat wij het doen. Daarnaast geloof ik niet dat God oogkleppen op heeft. Alleen dat Hij een offer heeft geaccepteerd.

Hij heeft inderdaad het Offer geaccepteerd, dus is er geen rechtsgrond meer voor de duivel om ziekten te veroorzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat heb ik gemist, wil je me op die post wijzen.

Dan zou ik even moeten zoeken. Maar ik zal het nog wel even schrijven.

Anderen hadden hun hoop gevestigd op een engel. In onze moderne tijd hebben veel mensen hun hoop gevestigd op de medische wetenschap. Als mensen Jezus niet zo nodig (denken te) hebben, zal dat ook gevolgen kunnen hebben. Deze man had helemaal niemand en de Enige die hem zou kunnen helpen, was Jezus. Jezus ging speciaal naar die man toe. Over het algemeen gaan mensen zelf voor genezing naar Jezus toe, maar deze man kon dat niet. Zelfs de zieke man met vier vrienden zorgde dat hij bij Jezus kwam, maar deze man had niemand, terwijl hij al heel lang open stond voor genezing.

Quote:

En waarom zijn er dan nog steeds ziektes?

1 Petr 5,8

Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

De duivel kijkt wie hij mag aanvallen. Gelovigen kunnen hem weerstaan.

Quote:
En er wordt nog steeds gewacht op een onderbouwing van wat Jezus zegt.

Wat bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid