Spring naar bijdragen

Heilzame werking Edelstenen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Super dat iemand hier een topic over maakt...

Ik had net al mijn occulte boeken weggeveegd, omdat ik ten eerste vond dat ik wel weer genoeg wist van de vijand, omdat ik me er niet meer in interesseer, omdat mijn viking-fascinatie ook niet meer is wat het was (dus geen runen meer etc), omdat ik geen enkel boek kon lezen zonder er een gehele Bijbelstudie op te zetten om het te weerleggen knipoog_dicht.gif

En ja hoor, dan komt mevrouw weer terecht bij edelstenen en de werking daarvan. Onzin natuurlijk, want God helpt en God geneest. Toch zie ik er het mooie ook wel van in.

PRECIES zoals ik het mooie van een kruiskettinkje zie.

Gewoon voorwerpen, aardse voorwerpen, die helemaal niets kunnen. Mijn kruiskettinkje beschermt niet, dus waarom er naar grijpen als ik bang ben? Edelstenen zijn precies hetzelfde verhaal.

Volgens mij zijn mensen vatbaar voor tastbare dingen om in te geloven. Kaarsjes branden, beelden van Jezus.

Nutteloos, maar tóch hechten we er waarde aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:57:45 schreef Kitty het volgende:

Hoi

Ik ben actief vandaag, nog maar een post..

Wat vinden jullie van het dragen van edelstenen omdat ze je bijvoorbeeld rust zouden kunnen geven. Mag dat?

liefs,

Kitty

Komt tot Mij allen die vermoeid zijn etc Jezus geeft rust. Dus Bijbels gezien is het niet nuttig, mis je je doel, en is het dus zondig.

Lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof er niet in maar ik zie er geen kwaad in. Mijn logisch verstand zegt dat het niet werkt, maar het placebo effect blijft. Als je gelooft dat het werkt dat werkt het ook vaak omdat je denkt dat het helpt. Zo had ik tijdens mijn cito toets een hele verzameling van geluksdingetjes, terwijl ik wist dat het onzin was. Die edelstenen zijn daarnaast ook gewoon mooi, dus als versiering kan het ook nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:57:45 schreef Kitty het volgende:

Hoi

Ik ben actief vandaag, nog maar een post..

Wat vinden jullie van het dragen van edelstenen omdat ze je bijvoorbeeld rust zouden kunnen geven. Mag dat?

liefs,

Kitty

En welke radicaal reageerd er weer als eersteknipoog_dicht.gif

Het hangt er van af hoe je het bedoeld denk ik. Als jij gelooft dat God jou rust geeft dmv die stenen, weet ik niet of daar wat mis mee is. Als je er van uit gaat dat die stenen het doen, dan is er wel iets mis. Maar Helena, als je het zo goed weet, mag ik dan onderbouwing van jou?

En inderdaad, wat Lupa zegt over het placebo-effect, sluit ik me bij aanknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Volgens mij zijn mensen vatbaar voor tastbare dingen om in te geloven. Kaarsjes branden, beelden van Jezus.

Nutteloos, maar tóch hechten we er waarde aan.

Sjaloom Helena,

De vraag is of deze tastbare dingen wel zo nutteloos zijn. In het protestantisme willen we het elkaar soms onnodig moeilijk maken door alle tastbare rituelen en voorwerpen te vervangen door meer geestelijke alternatieven. Dit omdat je zou moeten kunnen geloven zonder te zien.

Geloven wordt dan slechts een weten en voelen. Terwijl Jezus Thomas niet veroordeelde toen deze Zijn wonden eerst wilde aanraken. Hij stond het toe en zei slechts dat als je gelooft zonder te zien, je dan zalig bent. Maar... kwam Jezus dan voor de zaligen of voor de onzaligen? Moet de kerk dus de zaligen bedienen of juist de onzaligen?

Tastbare zaken mogen niet tot bijgeloof leiden, maar hebben juist alle nut. Je hoeft niet meteen moeilijk te beginnen als gelovige, maar mag het opbouwen. En als je dan zover bent dat je die tekenen niet meer nodig zou hebben, dan nog dien je ze te behouden voor de gelovigen naast je. En kunnen ze tóch opbouwend voor je zijn als je soms even twijfeld.

Geloven dient ook horen, zien, proeven en ruiken te zijn. Al je zintuigen dienen erbij betrokken te zijn. In de kerk zou daar veel meer ruimte voor moeten zijn en in een aantal kerken is dat ook het geval. Ik heb het dan niet over rustgevende edelstenen of geluk brengende kruisbeeldjes, maar over rituelen en beelden die het onzichtbare zichtbaar maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ronduit achterlijk om te geloven in de heilzame werking van stenen door ze om je nek te dragen. Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn, er is naar mijn weten niet zo iets als helende aardstraling.

Ik vind sommige stenen/mineralen erg mooi (ik heb een tijdje gespaard) en vind het ook wel leuk om als ketting te dragen (niet dat ik dat doe) maar dat moet je niet doen met het idee; het werkt heilzaam. Dat zelfde geldt overigens voor het dragen van kruisjes of andere religieuze symbolen. Draag dat om te laten zien dat je Christen bent, of omdat je het mooi vind. Maar niet om je te beschermen tegen ongelukken of wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 17:57:45 schreef Kitty het volgende:

Hoi

Ik ben actief vandaag, nog maar een post..

Wat vinden jullie van het dragen van edelstenen omdat ze je bijvoorbeeld rust zouden kunnen geven. Mag dat?

liefs,

Kitty

geloof zeker wel dat hier kracht achter zit, zolang je het maar gelooft... dat is immers met alles zo, zolang je het maar gelooft...

Nee zie er persoonlijk het probleem niet van in, zolang het voor jou werkt moet je het zeker doen, anders heeft het weinig tot geen effect...

ps. wacht met marianne mee op een onderbouwing...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat het werkt.

Maar ik geloof ook niet dat het occult is, in zoverre dat het slecht zou zijn om het te dragen.

Ik vind het altijd nogal primitief overkomen, mensen die een steen om hun nek hangen en dan beweren dat hun hele leven verandert is. Maar ach knipoog_dicht.gif ik heb het nooit uitgeprobeert dus...big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:03:39 schreef Helena het volgende:

En ja hoor, dan komt mevrouw weer terecht bij edelstenen en de werking daarvan. Onzin natuurlijk, want God helpt en God geneest. Toch zie ik er het mooie ook wel van in.

Waarom zouden edelstenen niet kunnen werken? Allerlei kruiden e.d. kunnen toch ook een genezende werking hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:15:39 schreef Hester het volgende:

[...]Waarom zouden edelstenen niet kunnen werken? Allerlei kruiden e.d. kunnen toch ook een genezende werking hebben?

mits je ze idd op de juiste wijze gebruikt... het is ook iets wat mensen naar mijn mening teveel onderschatten en dat is dat er veel kracht zit in de natuur...

o.a. genezende kracht, maar je kan nog vele malen meer uit de natuur halen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:15:39 schreef Hester het volgende:

[...]Waarom zouden edelstenen niet kunnen werken? Allerlei kruiden e.d. kunnen toch ook een genezende werking hebben?

Kruiden neem je in, ze worden in je lichaam opgenomen en dat is wel iets anders dan een steen die buiten je lichaam blijft. Net zoals er in voedsel bouwstoffen zitten zitten er in kruiden stoofen die een bepaalde werking hebben. Overigens is hett ook niet zo bij alle kruiden, dat het bewezen is. Toch het placebo en persoonlijke effectknipoog_dicht.gif

Trouwens, sorry, dit was een beetje offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het nog nooit geprobeerd en zou dus niet weten of het werkt. Mijn gezonde verstand zegt me dat het de grootste onzin is maarja, het zal wel ergens vandaan komen. Misschien moet ik het eens proberen.

Ik zie het niet als occult aangezien het niks te maken heeft met verborgen of verboden kennis of iets dergelijks. Het is vervelend dat het woord occult zo gigantisch vaak buiten de juiste context wordt gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 19:15:39 schreef Hester het volgende:

[...]Waarom zouden edelstenen niet kunnen werken? Allerlei kruiden e.d. kunnen toch ook een genezende werking hebben?

Zeker, maar aan de andere kant pluk ik ook niet uit de berm een willekeurige plant omdat het mij zou genezen.

Ik vertrouw liever op medisch wetenschappelijk onderzoek of het werkelijk nut geeft en werkelijk aantoonbaar een genezende werking zou hebben.

Dus doe ik daarom niet aan alternatieve geneeswijze, stenen, magneten, etc. Maar neem ik liever een aantoonbaar werkend pilletje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid