Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hij noemt jou Dave, ach...dat is hem niet kwalijk te nemen. Piet is al een hoogbejaarde man en met vele namen is hij in discussie. Hij spreekt mij ook wel eens met een andere naam aan op verscheidene fora........

Als dat het ENIGE was, no problem. Maar het kwalijke is dat deze man een dwaalleer verkondigt en al minstens één slachtoffer gevonden heeft die zwelgt in zijn (Piet's) leer cry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:42:56 schreef Thorgrem het volgende:

Hoi Shoppy,

Voordat ik begin met het lezen van al de door jou aangehaalde stukken Bijbel tekst wil ik wel even weten of deze stukken in de juiste contekst zijn geplaatst en niet zomaar losse sitaten zijn. Het kost me namelijk veel moeite om dat allemaal te gaan lezen. En als het enkel losse stukken zijn compleet uit hun verband gerukt dan zie ik dat als verspeelde moeite.

groetjes,

Thorgrem

Beste Thorgrem,

Paulus schrijft dat de gehele schrift door God is geinspireerd en nuttig om te onderwijzen. (2 Tim 3:16,17)

Wat ik vaak niet begrijp van personen hier op het forum is het 'ik denk en ik vind' syndroom.

Ik bedoel dat ik altijd zal proberen te achterhalen wat de bijbel over een bepaald onderwerp zegt. Daarvoor zul je de bijbel moeten citeren. Deed ons voorbeeld en model, Jezus, niet precies hetzelfde?

Toen de Duivel hem probeerde te verleiden in Matt.4 Hier haalt Jezus toch ook citaten aan om de Duivel te antwoorden?

Vind je het zelf ook niet vreemd dat je wel mijn eigen geschreven tekst leest maar niet de door mij aangehaalde bijbelteksten?

groet,

Shoppy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 28 november 2006 22:12:17 schreef Shoppy het volgende:

[...]

Beste Thorgrem,

Paulus schrijft dat de gehele schrift door God is geinspireerd en nuttig om te onderwijzen.

Wat ik vaak niet begrijp van personen hier op het forum is het 'ik denk en ik vind' syndroom.

Ik bedoel dat ik altijd zal proberen te achterhalen wat de bijbel over een bepaald onderwerp zegt. Daarvoor zul je de bijbel moeten citeren. Deed ons voorbeeld en model, Jezus, niet precies hetzelfde?

Toen de Duivel hem probeerde te verleiden in
Hier haalt Jezus toch ook citaten aan om de Duivel te antwoorden?

Vind je het zelf ook niet vreemd dat je wel mijn eigen geschreven tekst leest maar niet de door mij aangehaalde bijbelteksten?

groet,

Shoppy

Beste Shoppy, tekst die jij zelf schrijft is veel makkelijker om te lezen dan Bijbel citaten aangezien ik dan ook een groot stuk tekst er om heen moet lezen om de contekst te kunnen bepalen, daarnaast is het niet altijd even gemakkelijk en begrijpelijk te lezen. Dus ik vind het eigenlijk niet zo heel vreemd dat ik eerst het door jou geschreven stukje tekst lees en vervolgens een afweging moet maken om er veel tijd en moeite in te stoppen om hele stukken Bijbel te gaan lezen. Ik ben immers geen Bijbel geleerde die zonder enige moeite weet waar citaten staan en de contekst daarvan weet.

Ik zeg niet dat jij het uit z'n verband rukt, maar ik heb helaas de ervaring dat veel mensen zeer selectief uit de Bijbel citeren om zo hun eigen interpertatie op te dringen. Zo zijn er vaak genoeg op dit forum citaten die compleet uit de kontekst worden gehaald neergeschreven om anderen te kwetsen/schaden.

groetjes,

Thorgrem

PS Heeft Paulus er ook een index bij gegeven welke boeken tot de Schrift behoren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:01:59 schreef Kate het volgende:

Hij noemt jou Dave, ach...dat is hem niet kwalijk te nemen. Piet is al een hoogbejaarde man en met vele namen is hij in discussie. Hij spreekt mij ook wel eens met een andere naam aan op verscheidene fora........

Als dat het ENIGE was, no problem. Maar het kwalijke is dat deze man een dwaalleer verkondigt en al minstens één slachtoffer gevonden heeft die zwelgt in zijn (Piet's) leer
cry.gif

Is dat zo vreemd, dat je je wel eens vergist in namen, Kate, als je bijna 80 jaar bent? Wat bijbelkennis betreft kan ik echter heel goed wedijveren met de meesten van jullie. Ik wil daarmee niet stoeven, maar ik constateer heel vaak een zeer geringe kennis van de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 28 november 2006 22:01:59 schreef Kate het volgende:

Hij noemt jou Dave, ach...dat is hem niet kwalijk te nemen. Piet is al een hoogbejaarde man en met vele namen is hij in discussie. Hij spreekt mij ook wel eens met een andere naam aan op verscheidene fora........

Wederom opvallend hoe integer jij met persoonlijke gegevens omgaat. Waarom nou toch..

Quote:
Als dat het ENIGE was, no problem. Maar het kwalijke is dat deze man een dwaalleer verkondigt en al minstens één slachtoffer gevonden heeft die zwelgt in zijn (Piet's) leer
cry.gif

En dat is de reden dat jij mag strooien met privacy-gegevens. Nee toch..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 29 november 2006 09:54:52 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Is dat zo vreemd, dat je je wel eens vergist in namen, Kate, als je bijna 80 jaar bent? Wat bijbelkennis betreft kan ik echter heel goed wedijveren met de meesten van jullie. Ik wil daarmee niet stoeven, maar ik constateer heel vaak een zeer geringe kennis van de Schrift.

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:01:59 schreef Kate het volgende:

Hij noemt jou Dave, ach...dat is hem niet kwalijk te nemen. Piet is al een hoogbejaarde man en met vele namen is hij in discussie. Hij spreekt mij ook wel eens met een andere naam aan op verscheidene fora........

Als dat het ENIGE was, no problem. Maar het kwalijke is dat deze man een dwaalleer verkondigt en al minstens één slachtoffer gevonden heeft die zwelgt in zijn (Piet's) leer
cry.gif

Nee, Kate, je vergistje deerlijk, want ik ZOEK geen slachtoffers. Ik verlang van niemand, wie het ook is, dat hij of zij iets van mij overneemt. Dat zou voor die mens geen enkele waarde en betekenis hebben. Ik denk juist, dat ook jij - en zeer velen met jou - dogma's hebt overgenomen van je kerkelijke leermeesters, die NIET jouw geestelijk eigendom zijn.

En wat niet je geestelijk eigendom is, heeft geen waarde voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 28 november 2006 19:26:14 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Renaldo,

[...]Ik heb voldoende respect voor de Torah.

Waarom zeg je dan dat de Thora uit de traditie is voortgekomen? De Talmoed is uit de traditie voort gekomen, de Thora is door God gegeven.

Quote:

[...]Nee, Hij weerlegde hun hypocrisie en het uithollen van voorschriften.

Precies, Hij sprak woorden uit de Thora tegen de woorden uit de Talmoed. In de Thora staat nergens dat je op Sabbat op niet mag genezen of dat je geen eten mag plukken. Dat staat wel in de Talmoed. Daarom zegt Jezus ook:

?En waarom overtreedt zelfs u het gebod van God met uw traditie?

Quote:

[...]Nope, de kerstboom is een gewone boom met ballen erin. Welke betekenis je eraan geeft, is aan jou.

En Boedha is slechts een man met dikke buik...

Quote:

[...]Zij wezen alleen op de zonden van Israël.

Is dat werkelijk alles dat ze te vertellen hadden? Ik denk nog wel veel meer hoor...

Quote:

[...]De dienaren van de Kerk hebben veelvuldig gezondigt, maar dat neemt niet weg dat God haar onderwijst en de Kerk Gods onderwijzingen nooit heeft verworpen of vervangen door iets anders.

Ahum... In de loop der tijd zijn er toch al voldoende leerstellingen geweest die verandert of aangepast zijn. Verdiep je maar eens in het feit dat in het begin van de kerk het pascha nog wel werd gevierd en dit later werd verandert. Evenals pinksteren, loofhutten, chanoeka etc. etc. Waarom denk je dat de kerk kerst heeft ingevoerd, terwijl de Joden Chanoeka hadden. Beiden het feest van het licht... Alleen die van de Joden is Bijbels.

Quote:

[...]Ah, toch wel werken dus.

Uiteraard werken. Wat denk je, dat als Jezus ook maar 1 zonde had begaan het nieuwe verbond gekomen kon zijn. Nee, dat kon niet. Jezus heeft gewerkt, en daardoor is net zoals bij Abraham een verbond gesloten met God, waarin alleen God maar iets heeft te volbrengen. Hier heeft de mens geen invloed meer op, net zoals Abraham er geen invloed meer op had.

Quote:

[...]Nee, omdat hun oprechtheid en liefde voor Hem verdwenen was. Maar dat deed niets aan de feesten op zich af.

Precies, de Feesten zijn Heilig, want het zijn de Feesten van God! Niet van de Jood, niet van de CHristenen, maar van God!

Quote:

[...]Volgens mij leg je me nu woorden in de mond die ik niet gesproken heb en heb je ook niet echt een idee hoe de Kerk tegenover Israël staat.

Dan vraag ik me af waar in het Oude Testament geschreven staat dat er 2 verschillende verbonden zouden komen, 1 voor de Jood en een voor de heiden? Want als er 1 verbond is, en 1 God, dan is deze voor ieder gelijk. DUs dan zijn ook de feesten voor ieder gelijk. Dus geen aparte feesten voor de Jood en aparte feesten voor de heiden.

Quote:

[...]Een maand streng vasten om je gebed kracht bij te zetten of uit boetedoening zou inderdaad niet eens zo verkeerd zijn nee. Vasten wordt immers nergens door de Schrift veroordeeld.

Nee, wel het vieren van heidense feesten. Robbert, sorry, mar je dwaalt echt door te zeggen dat Christenen best Ramadan kunnen vieren te ere van God. EN als je wil vasten en bidden, daar heeft God grote verzoendag voor ingesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:38:51 schreef Aimé het volgende:

Wat is er eigenlijk 'christelijk' aan Kerstmis?

Mijn stelling is dat er zodanig veel niet bijbelse ,zelfs heidense gebruiken erin terug te vinden zijn dat ik denk dat nadenkende christenen dat feest beter niet vieren.

Aimé

ben je christen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 01 december 2006 16:00:16 schreef DutchPeanut het volgende:

[...]

ben je christen?

Hij is een Jehova getuige. Ik geloof dat hij zichzelf als christen ziet. Enkelen zeggen dat JG geen christenen zijn, enkelen zeggen van wel.

Ik antwoord voor Aime omdat hij niet meer zo vaak aanwezig is. Ik hoop dat ik het zo netjes beantwoord heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Renaldo,

Quote:
Waarom zeg je dan dat de Thora uit de traditie is voortgekomen? De Talmoed is uit de traditie voort gekomen, de Thora is door God gegeven.

Ik had het over de Traditio, de Overlevering. De Torah is grotendeels eerst door de mond overgeleverd, voordat het op schrift werd gesteld. En als je nu met Mozes aankomt, dan wil ik je erop wijzen dat volgens de Schrift Mozes alleen de wetten ontving van God. En de Torah bevat veel meer dan enkel die wetten.

Quote:
Precies, Hij sprak woorden uit de Thora tegen de woorden uit de Talmoed. In de Thora staat nergens dat je op Sabbat op niet mag genezen of dat je geen eten mag plukken. Dat staat wel in de Talmoed. Daarom zegt Jezus ook:

?En waarom overtreedt zelfs u het gebod van God met uw traditie?

Precies, het probleem was dat de schriftgeleerden met hun tradities het gebod van God overtraden. Jezus ageerde dáártegen, niet tegen de tradities zélf.

Quote:
En Boedha is slechts een man met dikke buik...

Boeddha is Boeddha, een boom is een boom. Of zijn bomen tegenwoordig ook persoonlijkheden?

Quote:
Is dat werkelijk alles dat ze te vertellen hadden? Ik denk nog wel veel meer hoor...

Inderdaad, maar daar gaat het nu even niet om.

Quote:
Ahum... In de loop der tijd zijn er toch al voldoende leerstellingen geweest die verandert of aangepast zijn. Verdiep je maar eens in het feit dat in het begin van de kerk het pascha nog wel werd gevierd en dit later werd verandert. Evenals pinksteren, loofhutten, chanoeka etc. etc. Waarom denk je dat de kerk kerst heeft ingevoerd, terwijl de Joden Chanoeka hadden. Beiden het feest van het licht... Alleen die van de Joden is Bijbels.

Ik had het over dogma's, dus over écht terzake doende leerstellingen. Die zijn nooit gewijzigd en zullen ook nooit gewijzigd worden.

Quote:
Uiteraard werken. Wat denk je, dat als Jezus ook maar 1 zonde had begaan het nieuwe verbond gekomen kon zijn. Nee, dat kon niet. Jezus heeft gewerkt, en daardoor is net zoals bij Abraham een verbond gesloten met God, waarin alleen God maar iets heeft te volbrengen. Hier heeft de mens geen invloed meer op, net zoals Abraham er geen invloed meer op had.

Dus zij die alleen "Heer, Heer" roepen komen het koninkrijk Gods binnen?

Quote:
Precies, de Feesten zijn Heilig, want het zijn de Feesten van God! Niet van de Jood, niet van de CHristenen, maar van God!

En zo zijn de christelijke feesten ook feesten van God, waarmee we bijzondere gebeurtenissen uit het leven van Jezus herdenken.

Quote:
Dan vraag ik me af waar in het Oude Testament geschreven staat dat er 2 verschillende verbonden zouden komen, 1 voor de Jood en een voor de heiden? Want als er 1 verbond is, en 1 God, dan is deze voor ieder gelijk. DUs dan zijn ook de feesten voor ieder gelijk. Dus geen aparte feesten voor de Jood en aparte feesten voor de heiden.

Ik heb nooit over twee verschillende verbonden gesproken. Wel zegt Paulus dat we ons niet zo druk moeten maken om feestdagen en dat elke feestdag waarvoor je God mag danken goed is. Natuurlijk interpreteer jij dat anders, maar ik volg daarin de Kerk, die nog nooit daarin door God gecorrigeerd is.

Quote:
Nee, wel het vieren van heidense feesten. Robbert, sorry, mar je dwaalt echt door te zeggen dat Christenen best Ramadan kunnen vieren te ere van God. EN als je wil vasten en bidden, daar heeft God grote verzoendag voor ingesteld.

Volgens mij keurt Jezus nergens het vaker vasten af. En ik sprak ook over het vasten an sich, niet over de Ramadam. Je kunt vasten voor God of vasten voor een afgod (waarmee ik niet per se wil impliceren dat Allah een afgod zou zijn - die discussie voeren we maar elders). Het ene is goed, het andere niet. Ik zie echt het probleem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 01 december 2006 20:20:09 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Renaldo,

[...]Ik had het over de Traditio, de Overlevering. De Torah is grotendeels eerst door de mond overgeleverd, voordat het op schrift werd gesteld. En als je nu met Mozes aankomt, dan wil ik je erop wijzen dat volgens de Schrift Mozes alleen de wetten ontving van God. En de Torah bevat veel meer dan enkel die wetten.

Beste Robbert,

Volgens het Jodendom is de Talmoed de mondelinge overlevering van de Thora. De THora, dus niet slechts de wetten, zijn aan Mozes overgeleverd door God. Mozes kreeg niet slechts de wetten van God te horen.

Quote:
[...]Precies, het probleem was dat de schriftgeleerden met hun tradities het gebod van God overtraden. Jezus ageerde dáártegen, niet tegen de tradities zélf.

Zolang ze niet in strijd waren met de schrift verwierp Jezus ze inderdaad niet, maar zodra ze dat wel waren trad Jezus hier tegen op. Zoals het genezen op Sabbat bijvoorbeeld, of het aren plukken op Sabbat.

Quote:
[...]Boeddha is Boeddha, een boom is een boom. Of zijn bomen tegenwoordig ook persoonlijkheden?

Sinds wanneer is een man met een dikke buik een persoonlijkheid dan?

Quote:
[...]Ik had het over dogma's, dus over écht terzake doende leerstellingen. Die zijn nooit gewijzigd en zullen ook nooit gewijzigd worden.

Dat maakt niet uit, als de Kerk leerstellingen verandert of aanpast, dogma of niet, dan is er dus al sprake van een bepaalde dwaling geweest. Anders had de Kerk het direct wel goed geformuleerd, als zij nooit kan dwalen.

[...]Dus zij die alleen "Heer, Heer" roepen komen het koninkrijk Gods binnen?

Ik denk dat jij prima weet hoe ik hier over denk. Maar je begrijpt mij verkeerd. Het verbond dat gesloten is tussen Abraham en God, en het verbond dat Jezus heeft bekrachtigd door middel van zijn bloed, zijn verbonden waar de mens geen invloed meer op heeft. Dit staat vast en is niet van menselijke werken afhankelijk. Wij kunnen dit verbond niet meer verbreken. Of ieder die gelooft in Jezus behouden wordt is een ander verhaal en staat hier los van.

Quote:
[...]En zo zijn de christelijke feesten ook feesten van God, waarmee we bijzondere gebeurtenissen uit het leven van Jezus herdenken.

Het zijn geen CHristelijke feesten en al zeker niet van GOd. GOd heeft zijn eigen feesten die meer uitbeelden dan welk " Christelijk" Feest dan ook.

Quote:
[...]Ik heb nooit over twee verschillende verbonden gesproken. Wel zegt Paulus dat we ons niet zo druk moeten maken om feestdagen en dat elke feestdag waarvoor je God mag danken goed is. Natuurlijk interpreteer jij dat anders, maar ik volg daarin de Kerk, die nog nooit daarin door God gecorrigeerd is.

Nee, dat zegt Paulus niet, de Paulus zegt wel dat Kerk zich niet moet verzetten tegen haar wortels, omdat deze wortels de Kerk draagt, en niet andersom.

Quote:
[...]Volgens mij keurt Jezus nergens het vaker vasten af. En ik sprak ook over het vasten an sich, niet over de Ramadam. Je kunt vasten voor God of vasten voor een afgod (waarmee ik niet per se wil impliceren dat Allah een afgod zou zijn - die discussie voeren we maar elders). Het ene is goed, het andere niet. Ik zie echt het probleem niet.

Ik zeg ook nergens dat vasten slecht is, maar Ramadan vieren ter ere van GOd kan niet. Net zoals een heidens feest vieren en dat ter ere van God doen, dat kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Beste Robbert,

Sjaloom Renaldo,

Quote:
Volgens het Jodendom is de Talmoed de mondelinge overlevering van de Thora. De THora, dus niet slechts de wetten, zijn aan Mozes overgeleverd door God. Mozes kreeg niet slechts de wetten van God te horen.

Die Talmoed zou toch niet gezaghebbend zijn? Ik lees heel eenvoudig in de Torah dat het steeds heel duidelijk wordt gemaakt wanneer Mozes werkelijk iets van God doorgeeft. En dan houdt hij het toch bij wetten, voorschriften en nog wat theologische of morele beschouwingen. Waarom dan ingewikkeld doen?

Quote:
Zolang ze niet in strijd waren met de schrift verwierp Jezus ze inderdaad niet, maar zodra ze dat wel waren trad Jezus hier tegen op. Zoals het genezen op Sabbat bijvoorbeeld, of het aren plukken op Sabbat.

Precies. En de Traditio van de Kerk is niet in strijd met de Schrift. Is dat probleem ook weer opgelost.

Quote:
Sinds wanneer is een man met een dikke buik een persoonlijkheid dan?

Ook mannen met dikke buiken zijn persoonlijkheden ja, niet alleen magere mensen.

Quote:
Dat maakt niet uit, als de Kerk leerstellingen verandert of aanpast, dogma of niet, dan is er dus al sprake van een bepaalde dwaling geweest. Anders had de Kerk het direct wel goed geformuleerd, als zij nooit kan dwalen.

Dogma's zijn nooit verandert of aangepast en leerstellingen eigenlijk ook niet.

Quote:
Ik denk dat jij prima weet hoe ik hier over denk. Maar je begrijpt mij verkeerd. Het verbond dat gesloten is tussen Abraham en God, en het verbond dat Jezus heeft bekrachtigd door middel van zijn bloed, zijn verbonden waar de mens geen invloed meer op heeft. Dit staat vast en is niet van menselijke werken afhankelijk. Wij kunnen dit verbond niet meer verbreken. Of ieder die gelooft in Jezus behouden wordt is een ander verhaal en staat hier los van.

Precies. Maar in beide gevallen van verbondssluiting heeft de mens meegewerkt aan het sluiten van het verbond. Abraham legde de dierenhelften klaar, en Maria gaf haar fiat toen de engel haar de blijde boodschap verkondigde. Maar ik denk dat dit een andere discussie is.

Quote:
Het zijn geen CHristelijke feesten en al zeker niet van GOd.

Wel.

Quote:
GOd heeft zijn eigen feesten die meer uitbeelden dan welk " Christelijk" Feest dan ook.

Och, de christelijke feesten van God beelden al zo ontzagwekkend veel uit, daar zul je nog versteld van staan. En iedereen begrijpt het, omdat er tekenen en symbolen worden gebruikt die we allemaal kennen en die uit onze eigen culturen stammen.

Quote:
Nee, dat zegt Paulus niet, de Paulus zegt wel dat Kerk zich niet moet verzetten tegen haar wortels, omdat deze wortels de Kerk draagt, en niet andersom.

Hmmm, dan heb jij denk ik minder verzen in je bijbeltje dan ik, maar dat geeft niets. Discussieert wel lastig, maar het geeft niets. En de Kerk heeft nooit haar joodse wortels losgelaten. Sterker nog: alleen al de Mis is door en door joods.

Quote:
Ik zeg ook nergens dat vasten slecht is, maar Ramadan vieren ter ere van GOd kan niet. Net zoals een heidens feest vieren en dat ter ere van God doen, dat kan niet.

Wie een feest ter ere van God viert, viert dan ook geen heidens feest. Als je een maand streng zou vasten voor God, dan lijkt het wel alsof je Ramadan viert, maar het is niet zo. Je vast gewoon streng voor God, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom Robbert,

We kunnen hier inderdaad nog heel lang en breed over discusieren en er toch niet gezamelijk uitkomen. En dat hoeft ook niet, gelukkig. Het belangrijkste is inderdaad dat we God eren. Hoe iedereen dat persoonlijk doet is een keuze.

Wel is het zo dat God zelf feesten heeft ingesteld. Feesten van God, net zoals de Thora van God is, en niet van of voor alleen de Joden, maar voor alle volken. Zijn Thora zou de andere volken versteld doen staan en hun tot jaloersheid wekken. Ze zouden zeggen: Wie is die grote God die zoveel wijsheid schenkt. Het is Gods Woord, Zijn Feesten en Zijn Thora. Ik kan jou een boek geven om te bewaren, maar dat maakt het nog niet jouw boek. Het blijft MIJN boek. Zo is het ook met Zijn Feesten.

Ik vraag me werkelijk af, waarom de Kerk wel het Kerstmis viert, en niet Loofhutten, wel het Hemelvaart, maar niet Simchat Thora, Pascha, Feest van de Ongezuurde Broden, Bazuinendag, Grote Verzoendag etc. Dit zijn Feesten die veel meer uitbeelden dan welk Feest, ingesteld door mensen dan ook. Het is werkelijk een groot gemis voor Christenen om deze Feesten links te laten liggen. Ik zeg niet dat ieder nu deze Feesten moet gaan vieren, maar wel dat men eens gaat nadenken waarom hij/zij deze niet viert.

Bedenk wel dat de Feesten beschreven in Leviticus 23 ingesteld zijn DOOR God en VOOR God. En dat de "Christelijke" Feesten ingesteld zijn DOOR MENSEN VOOR MENSEN en God. Daat zit het grote verschil.

Verder wil ik bij deze onze discussie afsluiten, omdat ik denk dat wanneer we verder gaan met deze discussie, wij er beiden niet al te veel vriendelijker op zullen worden. Daarnaast mag ik je graag, en waardeer je bijdrage binnen dit forum enorm, ik zou het dan ook vervelend vinden wanneer we elkaar met andere ogen bekijken in de toekomst door een of andere te ver uitgemelkte discussie.

Alle Shaloom van Yeshua toegewenst, dat Hij een licht mag zijn in de nacht en wolk overdag op weg naar de eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Renaldo,

Ook jij alle vrede en goeds van Christus toegewenst. Kijk, ik ontken niet dat de joodse feesten inderdaad door God opgedragen zijn. Maar ik kan ook niet ontkennen dat de christelijke feesten door God opgedragen zijn. Alleen al omdat als een kerk God wil volgen, en de katholieke kerk heeft dat altijd gewild, God haar dan niet zomaar dwalen. Dit omdat een dwaling zo'n vernietigende uitwerking heeft op de gelovigen.

Daarbij moet je je denk ik ook realiseren dat er met verschillende ogen naar de Torah gekeken wordt. De ene jood of christen ziet de Torah zoals jij hem ziet: letterlijk door God aan Mozes gedicteerd. Maar de andere jood of christen ziet de Torah als een resultaat van een lange, mondelinge (verhalen)traditie, waarvan veel tijdens de Babylonische ballingschap pas op schrift werd gesteld.

Die andere jood of christen erkent dus ook modernere ontwikkelingen op het gebied van bijbelonderzoek (of Torah-onderzoek). De katholieke kerk doet dat ook, voor zover ik begrepen heb. Echter, daarbij beschouwt ze ook de Torah nog altijd als een door God geïnspireerd boek waarin diepe, sacrale (christologische) waarheden verborgen zitten in schijnbaar eenvoudige (mythische) verhalen, historische gebeurtenissen, poëtische stukken, wijsheden en wetten. Waarheden die je niet zomaar een twee drie vindt na een paar uurtjes bijbelstudie.

Daarin zit dus al een verschil van visie tussen jou en mij, aangezien ik dus de katholieke kerk wil volgen in haar visie. Dat is niet erg, maar dat maakt de discussie wel lastig en al snel hier off-topic. En het geeft denk ik wel de reden aan waarom ik er minder bezwaar tegen heb om de christelijke feesten als feesten van God te zien dan jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levi,

Waar staat die profetie over het christelijk kerstfeest dan?

Ik kan mij niet voorstellen, dat dit in de bijbel staat. Het is ALLEEN Paulus geweest, die zich in zijn evangelie tot de heidenen heeft gericht en daarin slechts 1 keer (in Galaten 4.4)op zeer sobere wijze over de geboorte van Jezus schreef. De naam Jezus kwam zelfs niet over zijn lippen, want hij had het erover,dat God zijn Zoon uitgezonden heeft, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren (alleen Israel), vrij te kopen. Nee, er was niets feestelijks aan! Beloften voor ons, niet-joden, zaten er dus absoluut niet in. Wat we hier wel kunnen lezen (vers 6) is, dat God, dank zij het offer van Jezus' lichaam de GEEST van Jezus heeft uitgezonden in onze harten. Waarom zouden wij dan de geboorte van Jezus moeten vieren, dat bovendien in een evangelie beschreven wordt, dat helemaal niet voor ons bestemd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 december 2006 11:51:02 schreef P. Strootman het volgende:

Levi,

Ja, meneer Stootman,

Quote:
Waar staat die profetie over het christelijk kerstfeest dan?

Het zou handiger geweest zijn als u de betreffende post van mij gequote had, omdat ik nu even niet weet aan welke post u refereert.

Quote:
Ik kan mij niet voorstellen, dat dit in de bijbel staat. Het is ALLEEN Paulus geweest, die zich in zijn evangelie tot de heidenen heeft gericht...

'Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen.' (Handelingen 15)

'27 Filippus deed wat hem gezegd werd en ging naar die weg toe. Daar kwam hij een Ethiopiër tegen, een eunuch, een hoge ambtenaar van de kandake, de koningin van Ethiopië, die belast was met het beheer van haar schatkist. Hij was in Jeruzalem geweest om daar God te aanbidden 28 en zat nu op de terugweg in zijn reiswagen de profeet Jesaja te lezen. 29 De Geest zei tegen Filippus: ‘Ga naar die man daar in de wagen.’ 30 Filippus haastte zich naar hem toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, waarop hij vroeg: ‘Begrijpt u ook wat u leest?’ 31 De Ethiopiër antwoordde: ‘Hoe zou dat kunnen als niemand mij uitleg geeft?’ Hij nodigde Filippus uit om in te stappen en bij hem te komen zitten.' (Handelingen 8 )

'Enkele Cyprioten en Cyreneeërs onder hen, die naar Antiochië waren gereisd, maakten daar echter ook de Griekse bevolking bekend met het evangelie van de Heer Jezus.' (Handelingen 11)

'Toen Paulus dit visioen had gezien, wilden we meteen naar Macedonië vertrekken, omdat we eruit opmaakten dat God ons geroepen had om aan de mensen daar het evangelie te verkondigen.' (Handelingen 16)

'We' slaat blijkens de tekst uit Handelingen 17 terug op Paulus, Lukas, Silas en Timoteüs.

'In Derbe verkondigden Paulus en Barnabas het evangelie en ze maakten er veel leerlingen. Daarna keerden ze terug naar Lystra en vervolgens naar Ikonium en Antiochië.' (Handelingen 14)

Naast Paulus vinden we in deze tekst dus zes mensen terug die ook aan de heidenen het evangelie verkondigden én nog een aantal mensen die niet bij name genoemd worden en waarvan ook niet beschreven staat hoeveel mensen dat waren.

Hoe dan ook: Het is niet zo dat ALLEEN Paulus het evangelie aan de heidenen heeft verkondigt. Bovendien staat er schrijft Paulus zelf:

'14 U behoort tot ons gebied, dus we overschrijden geen enkele grens. We hebben immers ook bij u als eersten het evangelie van Christus gebracht. 15 Bovendien willen we ons niet laten voorstaan op werk buiten ons gebied, op de inspanningen van anderen. We hopen alleen dat uw geloof groeit en dat u ons werk uitbundig zult prijzen binnen de grenzen die God voor ons heeft vastgesteld. 16 En we hopen eveneens het evangelie in verder gelegen gebieden te verkondigen, zonder ons te laten voorstaan op de resultaten in andermans gebied.' (2 Korinthe 10)

Kennelijk was er besloten om iedereen een bepaald gebied toe te wijzen waarbinnen zij het evangelie verkondigden. Hier wordt zelfs gemeld dat de grenzen van die gebieden door de Eeuwige Zelf waren aangegeven. Ik kan mij slecht indenken dat alle apostelen in Israel zelf werkzaam waren, en Paulus de rest van de wereld als gebied toegewezen had gekregen. Paulus schrijft tenslotte zelf dat ook de andere apostelen op hun zendingsreizen hun vrouw meenamen, dus hieruit blijkt al dat ook de anderen onder de heidenen werkzaam waren.

Quote:
...en daarin slechts 1 keer (in Galaten 4.4)op zeer sobere wijze over de geboorte van Jezus schreef.

En, wat is daarmee je punt? Er zijn ook brieven van apostelen die helemaal niet over de geboorte van Jezus spreken...

Quote:
De naam Jezus kwam zelfs niet over zijn lippen, want hij had het erover,dat God zijn Zoon uitgezonden heeft, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren (alleen Israel), vrij te kopen.

'21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.

27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen.' (Romeinen 3).

Hier staat dat er geen onderscheid is tussen Joden en heidenen. En er staat dat allen (dus niet alleen de Joden) vrijgesproken worden door het geloof in Jezus Christus.

(quote)Nee, er was niets feestelijks aan! Beloften voor ons, niet-joden, zaten er dus absoluut niet in. Wat we hier wel kunnen lezen (vers 6) is, dat God, dank zij het offer van Jezus' lichaam de GEEST van Jezus heeft uitgezonden in onze harten. Waarom zouden wij dan de geboorte van Jezus moeten vieren, dat bovendien in een evangelie beschreven wordt, dat helemaal niet voor ons bestemd is?

Nergens wordt gezegd dat wij de geboorte van Jezus moeten vieren. Als jij dat niet wil, hoef je dat dus ook niet te doen.

Blijkens de woorden van Paulus echter, zoals ik die hierboven citeerde, is het wel zo dat door het geloof in Jezus Christus iedereen wordt vrijgesproken. Mag ik dan alsjeblieft érg blij zijn dat Hij geboren is? En dat is een blijdschap die ik niet alleen met kerst zou moeten voelen, maar iedere dag van mijn leven.

Als jij denkt dat het slechts in een evangelie wordt beschreven dat niet voor ons bestemd is, dan vraag ik mij af waarom uit de bovenstaande teksten blijkt dat het evangelie wel (ik zou bijna zeggen: met man en macht) aan iedereen wordt verkondigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Boedha is slechts een man met dikke buik...

Sinds wanneer is een man met een dikke buik een persoonlijkheid dan?

In de eerste plaats is de dikke buddha waaraan je refereert niet de Buddha...

Pu-tai Ho-shang is van origine een vruchtbaarheids figuur die bekend stond om het feit dat hij lekkers in zijn zak bracht naar mensen, en vooral naar kinderen..eerder te vergelijken met sinterklaas of de kerstman. Met het buddhisme heeft hij weinig te maken.

In de tweede plaats:

Als je weinig tot niets weet van een andere levensvisie (buddhisme in zijn zuivere vorm is geen godsdienst) wees dan iig zo beleefd om respectvol om te gaan daarmee flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid