Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 28 november 2005 00:04:34 schreef living stone het volgende:

[...]

Dit heeft veel met elkaar gemeen want zonder licht was er geen duisternis en andersom

Ook kan je niet zeggen dat het een totaal christelijk feest is, want het is samen gegaan met een heidens feest, namelijk het germaans offerfeest...

ff een vraagje aime, heb jij een kerstboom in je huis?

Dat komt nooit in mijn huis binnen!Ik zie die dennebomen liever buiten staan.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op vrijdag 25 november 2005 21:47:42 schreef Rafox het volgende:

[...]

Nee. Hij keurt helemaal geen feesten goed. Hij keurt ze ook niet af.

Hij is geen feesten - keuringsinstantie.

Wat is dit nou voor een dom antwoord. Niemand heeft ook gezegd dat er een 'feesten - keuringsinstantie' bestaat, dat heb jij zelf bedacht. Wat ze bedoelen is of hij het wel oke vindt. Zijn mening, you know.

Er bestaat ook geen kledingkeuringinstantie en toch heeft ieder zijn eigen idee over wat wel mooi is en wat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 18:42:19 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Wat is dit nou voor een dom antwoord. Niemand heeft ook gezegd dat er een 'feesten - keuringsinstantie' bestaat, dat heb jij zelf bedacht. Wat ze bedoelen is of hij het wel oke vindt. Zijn mening, you know.

Er bestaat ook geen kledingkeuringinstantie en toch heeft ieder zijn eigen idee over wat wel mooi is en wat niet.

We hebben de modepolitie widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp eerlijk het probleem niet!! het staat idd. Nergens in de bijbel dat we de geboortedag van Jezus Christus moeten vieren. Maar ik zie niet wat er mis is om dit wel te doen.

Als gelovigen gedenken (prijzen, vieren, loven…hoe je het noemen wilt) we toch regelmatig onze Heer voor wat dan ook.

Wat is er dan mis om eens stil te staan bij Zijn geboorte. Zonder was er geen Evangelie!!! Het maakt toch ook een wezenlijk onderdeel uit van Zijn leven. En of je dat nu juist rond de datum met kerstmis moet doen vind ik ook wat kort door de bocht.. zeker vanwege het feit dat het nog steeds niet voor 100% vast staat wat Zijn geboortedag was.

Feit is wel dat juist deze tijd de meeste ongelovigen wat meer open staan voor dit onderwerp en daar moeten we eigenlijk al blij om zijn.

Natuurlijk zit de hedendaagse kerstviering vol met allerlei niet bijbelse gebruiken en ik ben daar persoonlijk geen voorstander van maar het staat een ieder vrij om het op zijn manier in te vullen.

Ik breng deze tijd door op mijn manier maar zal ook deelnemen aan de (zeg maar) wereldse viering.

Niet omdat ik er achter sta maar omdat ik er voor kies. Het is niet aan ons om te oordelen of te veroordelen. Maar gezien het feit dat anderen de kerst op hun manier vieren wil nog niet zeggen dat ik mij hier aan onderwerp.

Ik zal zeker niet mijn geloof opzij zetten en zeker op mijn manier evangeliseren.

Geef maar toe….... Je krijgt wel een mooi moment in je schoot geworpen om het woord van de Heer te brengen.

En mocht het nu zo’n onoverkomelijk probleem voor je zijn dan kun je er nog altijd voor kiezen om er helemaal niet aan mee te doen.

(maar wie weet ligt hier wel een taak voor ons Christenen om het voorbeeld te geven hoe het wel zou moeten)

want zoals je weet....

“bij God zijn alle dingen mogelijkâ€

Ik wens je Gods zegen…..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 20:56:00 schreef Leidenschaft het volgende:

Dan nog vind ik die opmerking demagogie.

Dat is een compliment, overigens.

Wat ik zeg is uiteraard om te prikkelen. Wat Jezus goed- of afkeurt hangt maar helemaal af van hoe je het geheel ziet. Als je beeld van Jezus is dat hij een feestnummer is die het liefst iedereen in zijn omgeving onderdompelt in liters wijn, dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat hij cafebezoek met de bijbehorende vele pinten goedkeurt.

Het is simpelweg geen argument in een discussie,vandaar.

By the way, je beroepen op iets waarvan iedereen weet dat het mooi of lelijk is, dat is pas echte demagogie.

Demagogie (> demagogisch; van het Grieks ?????= 'volk' en ??(??)??? = '(op)leiden') is een manier om de luisteraar van een onwaarheid te overtuigen door een beroep te doen op het 'gezond verstand' en de 'logica' van een persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 28 november 2005 21:06:39 schreef Gods Princess het volgende:

ik begin ook steeds meer een hekel te krijgen aan het huidige kerst en alle gedoe erom heen.23

alle kerstliedjes op sky ben ik ook al helemaal zat en ik denk dat de kerstboom ook het huis niet in momt dit jaar!

Dat zet je de radio uit en neem je geen kerstboom smile.gifsinterklaas.gifpiet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:24:14 schreef Cake het volgende:

[...]

Dat zet je de radio uit en neem je geen kerstboom
smile.gifsinterklaas.gifpiet.gif

Een kerstboom heeft ook helemaal geen ruk te maken met het hele kerst feest en is een afstammeling van de heidense zonnewende feesten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Volwassen' gelovigen vieren geen geboortefeest van Jezus. Het is veelzeggend, dat Paulus, de uit een vrouw geboren Zoon van God, slechts 1 keer noemt, maar in 1 adem eraan toevoegt, dat die Zoon het volk, dat onder de wet was, vrijkocht. Dat is dus het volk Israel. Niemand anders! Ook valt het op, dat Paulus hier een pleonasme gebruikt. Zoals wij weten, is een pleonasme een woordovertolligheid, want welke zoon wordt niet uit een vrouw geboren. Het is dus zoiets als 'witte sneeuw'. Maar er staat geen woord teveel in de bijbel, want Paulus wilde alleen het VERSCHIL uit laten komen tussen de uit een vrouw geboren Zoon van God, die uitgezonden werd naar het volk, dat onder de wet was, en de ONGEBOREN Zoon van God, namelijk Gods Geest, die, dank zij het werk van Jezus voor zijn volk, uitgezonden werd in de harten van alle mensen. Een lied, hoe mooi ook, als Stille nacht, heilige nacht, verkondigt dan ook een grote DWALING. Het is niet de uit een vrouw geboren Zoon van God (de zoon van David), die ons zaligen zal, maar de ONGEBOREN Zoon van God, namelijk Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 29 november 2005 13:09:55 schreef P. Strootman het volgende:

Het is niet de uit een vrouw geboren Zoon van God (de zoon van David), die ons zaligen zal, maar de ONGEBOREN Zoon van God, namelijk Gods Geest.

Het is de - in Zijn Zoon Jezus - mensgeworden God, die geleefd heeft - en verzocht is net als wij. Hij echter zondigde niet, en kon daarom de schuld van ons allen op Zich nemen!

Jezus - de mensgeworden God - werd uit een vrouw geboren, net zoals ieder mens uit een vrouw geboren wordt. En juist die Jezus is onze Verlosser!

Een ongeboren Zoon van God kan nooit onze Verlosser zijn Piet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:33:58 schreef Kate het volgende:

[...]

Het is de - in Zijn Zoon Jezus - mensgeworden God, die geleefd heeft - en verzocht is net als wij. Hij echter zondigde niet, en kon daarom de schuld van ons allen op Zich nemen!

Jezus - de mensgeworden God - werd uit een vrouw geboren, net zoals ieder mens uit een vrouw geboren wordt. En juist
die
Jezus is onze Verlosser!

Een ongeboren Zoon van God kan nooit onze Verlosser zijn Piet.

Verklaar jij Galaten 4.4a dan eens op jouw wijze? Je kunt daar toch nooit onderuit? Hij kocht alleen het volk, dat onder de wet was, vrij. En dan alleen 'nog maar' maar VOOR BEKERING EN VERGEVING VAN ZONDEN, Kate. Het gaat helemaal over geen schuld. 'Jezus' heeft een EXEMPLARISCHE (voorbeeldende) betekenis. Dus DOEN, zoals Hij het deed!! Daartoe zond God de ongeboren Christus in onze harten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:16:01 schreef Rafox het volgende:

[...]

Dat is een compliment, overigens.

Wat ik zeg is uiteraard om te prikkelen. Wat Jezus goed- of afkeurt hangt maar helemaal af van hoe je het geheel ziet. Als je beeld van Jezus is dat hij een feestnummer is die het liefst iedereen in zijn omgeving onderdompelt in liters wijn, dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat hij cafebezoek met de bijbehorende vele pinten goedkeurt.

Het is simpelweg geen argument in een discussie,vandaar.

By the way, je beroepen op iets waarvan iedereen weet dat het mooi of lelijk is, dat is pas echte demagogie.

Demagogie (> demagogisch; van het Grieks demos = 'volk' en ??(??)??? = '(op)leiden') is een manier om de luisteraar van een onwaarheid te overtuigen door een beroep te doen op het 'gezond verstand' en de 'logica' van een persoon.

Het gaat erom dat het feest niet bij christendom past, zoals het nu gevierd wordt. Jezus zou het dus niet goedkeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yuul was geannexeerd door het Christendom. Het is een prachtig feest om te vieren dat de dagen weer gaan lengen en de zon aan kracht zal winnen. Je offert aan de God van de Nacht (Zwarte Piet) door je schoen te vullen met giften en Wodan komt op zijn schimmel (of in zijn rendierslee) door de donkere nacht om de overgang naar een nieuw zonnejaar veilig te stellen.

Je plaatst een yuulboom, symbool van het terugkerende licht en leven en versiert die met mooie slingers, lichtjes en glimmende bollen en plaatst er giften onder om de God van het leven gunstig te stemmen. Na het feest verbrand je de yuulboom in het midden van het dorp in een ritueel vuur.

Het christendom is een tijdje aan de haal gegaan met dit prachtige feest van het licht, maar je ziet nu steeds meer dat Sinterklaas, de geboorte van Jezus en oud en nieuw terugkeren naar hun oorspronkelije yuulvorm met veel rituelen rond een olijke kerstman die op een arreslee de duisternis uit ons leven komt helpen verdrijven. Nog even en het wordt een mooi, lang nieuwjaarsfeest waar alle religies onbekommerd aan mee kunnen doen.

En de geboorte van Jezus dan? Zijn geboortedag is onbekend, maar misschien wordt die nog een keertje ontdekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:22:00 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Het gaat erom dat het feest niet bij christendom past, zoals het nu gevierd wordt. Jezus zou het dus niet goedkeuren.

Het gaat erom of het feest zoals dat nu in de kerken gevierd wordt, past bij het christendom. Daartegen is geen bezwaar.

Er is vrijheid om gedenkdagen in te stellen of juist niet te houden.

Citaat uit een brief van Paulus: 'De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen'

Daarom is het argument 'Jezus keurt dit af c.q. goed' niet geldig in de discussie. Jezus laat de vrijheid aan ieders eigen overtuiging.

Tenslotte, zoals ik eerder aangaf, wat Jezus goed- of afkeurt hangt van je 'Jezus-beeld' widegrin.gif af. Of misscien beter gezegd, het geheel van ideeën en overtuigingen van wat iemand beschouwt als waarheid rond de persoon van Jezus Christus en diens volgelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:07:16 schreef Rafox het volgende:

[...]

Het gaat erom of het feest zoals dat nu in de kerken gevierd wordt, past bij het christendom. Daartegen is geen bezwaar.

Er is vrijheid om gedenkdagen in te stellen of juist niet te houden.

Ik bedoelde meer de cadeau's (aardse slijk) en je helemaal voleten (overgave aan aardse geneugten). Is dat waarmee we de geboorte des Zoons moeten vieren?

Quote:
Citaat uit een brief van Paulus: 'De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen'

Zoals je misschien snapt heb ik niks tegen feesten, wel iets tegen hoe Kerst wordt gevierd.

Quote:
Tenslotte, zoals ik eerder aangaf, wat Jezus goed- of afkeurt hangt van je 'Jezus-beeld'
widegrin.gif
af.

Ik beschouw Jezus als iemand die aanriep om je niet druk te maken over je aardse leven en de vergankelijke dingen. Maar ja, tegenwoordig zijn er blijkbaar mensen die een ander beeld van hem hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Kerst niet meer is dan je voleten en cadeau's geven is er inderaad iets mis. Kerst mag je vieren, dus het mag ook gezellig zijn. Natuurlijk slaan we best door (vooral die achterlijk amerikanen, met die rondbuikige pseudo-klaas), in de eerste plaats moet het Christus zijn, en zijn geboorte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:52:42 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Ik bedoelde meer de cadeau's (aardse slijk) en je helemaal voleten (overgave aan aardse geneugten). Is dat waarmee we de geboorte des Zoons moeten vieren?

Ik heb weinig bezwaar tegen lekker eten. 'indien iemand eet en drinkt en het goede geniet, het is een gave Gods, zegt Prediker' en eten hoort ook bij een feest. En tja, overdaad schaadt

Quote:
Zoals je misschien snapt heb ik niks tegen feesten, wel iets tegen hoe Kerst wordt gevierd.

Dat mag. Maar dat varieert nogal. Ik houd het bij drie kerkdiensten, gezellig eten bij de familie en ontbijten bij mijn ouders

Quote:
Ik beschouw Jezus als iemand die aanriep om je niet druk te maken over je aardse leven en de vergankelijke dingen. Maar ja, tegenwoordig zijn er blijkbaar mensen die een ander beeld van hem hebben.

Ik ken wel een paar mensen die Jezus zien als iemand die success en overvloed belooft. Gelukkig zijn ze nogal doorzichtig en hebben ze relatief weinig aanhang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid