Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:48:55 schreef Hester het volgende:

Stille nacht, heilige nacht, vree
t
en heil wordt gebracht...

Het is gewoon zo dat kerst voor mensen meer een eet- en gezelligheidsfeest is. Soms met een overgeromantiseerd verhaal over een arm klein baby'tje in een stal en koetjes en ezeltjes. En natuurlijk de kerstboodschap van vrede op aarde voor alle mensen. Op zich vind ik er niet direct iets mis mee, maar of het nou typisch christelijk is...

widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifROFL

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:41:59 schreef SilverUnicorn het volgende:

[...]

Zo puur was dat nou ook weer niet, dat blijkt wel uit hoe vaak Paulus de eerste gemeenten op de vingers moest tikken.

Christenen hebben nooit gedaan wat ze echt moeten doen, daar komt het op neer.

In de middeleeuwen hield de Kerk er heel veel gebruiken op na die haaks stonden op hun eigen principes, en hoeveel christenen vind je vandaag de dag die echt maagd weten te blijven voor het huwelijk, nooit een scheldwoord hanteren, geen tv kijken (allemaal aardse verleidingen daar) enz? Heel weinig ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:47:22 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Christenen hebben nooit gedaan wat ze echt moeten doen, daar komt het op neer.

In de middeleeuwen hield de Kerk er heel veel gebruiken op na die haaks stonden op hun eigen principes, en hoeveel christenen vind je vandaag de dag die echt maagd weten te blijven voor het huwelijk, nooit een scheldwoord hanteren, geen tv kijken (allemaal aardse verleidingen daar) enz? Heel weinig ja.

Zouden de zogenaamde 'ketters' door de eeuwen heen ,niet altijd wat dichter bij de waarheid hebben gestaan dan de 'officiele' religies?

Kunnen de volgende uitspraken van Christus daarmee in verband worden gebracht?

(Mattheüs 7:14) .... maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

(Lukas 13:24) . . . Spant U krachtig in om door de nauwe deur binnen te gaan, want velen, zeg ik U, zullen trachten binnen te gaan, maar zullen niet in staat zijn,

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:47:22 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Christenen hebben nooit gedaan wat ze echt moeten doen, daar komt het op neer.

In de middeleeuwen hield de Kerk er heel veel gebruiken op na die haaks stonden op hun eigen principes, en hoeveel christenen vind je vandaag de dag die echt maagd weten te blijven voor het huwelijk, nooit een scheldwoord hanteren, geen tv kijken (allemaal aardse verleidingen daar) enz? Heel weinig ja.

Waar stond om precies te zijn dat een Christen GEEN vergeving meer nodig heeft als hij tot geloof is gekomen? Juist ja. Allemaal schijnargumenten tegen het chrsitendom dus.

Met kerst herdenken we de geboorte van Jezus. Maar voor veel mensen is het idd een commercieel feest geworden.

Kerst is ook een versmelting tussen oude germaanse feesten en het christelijke feest.

Het duidelijkst zien we dat terug bij de kerstboom, die voor de heilige boom in het bos stond en waar onze voorvaderen zich zo rond kerst heel druk mee bezig hielden om de goden te vragen of de zon weer wat langer aan mocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 18:27:02 schreef AkkA het volgende:

[...]

Waar stond om precies te zijn dat een Christen GEEN vergeving meer nodig heeft als hij tot geloof is gekomen? Juist ja. Allemaal schijnargumenten tegen het chrsitendom dus.

ten eerste het is christendom en niet wat jij er van maakt...

Sinds wanneer is ketterij een schijnargument.. we zullen onze geschiedenis boeken maar weer weggooien klopt namelijk niets meer van...

Er zijn idd stromingen die geen tv mogen, maar ondertussen zijn er ook mensen daarbinne die eerder de voetbal uitslagen weten dan ik in het stadion widegrin.gif

Dit zegt overgens iets over de mens en daarmee het christendom... alleen niemand is perfect en maakt fouten...

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 16:47:22 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Christenen hebben nooit gedaan wat ze echt moeten doen, daar komt het op neer.

In de middeleeuwen hield de Kerk er heel veel gebruiken op na die haaks stonden op hun eigen principes, en hoeveel christenen vind je vandaag de dag die echt maagd weten te blijven voor het huwelijk, nooit een scheldwoord hanteren, geen tv kijken (allemaal aardse verleidingen daar) enz? Heel weinig ja.

christen en tv kan opzich wel samen gaan denk ik, het is maar hoe je ermee omgaat, want anders zouden ze zichzelf vast moeten binden, zodat ze geen kant meer uit kunnen...

Het gaat er om denk ik of je eraan toegeeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 19:13:34 schreef living stone het volgende:

[...]

ten eerste het is christendom en niet wat jij er van maakt...

Sinds wanneer is ketterij een schijnargument.. we zullen onze geschiedenis boeken maar weer weggooien klopt namelijk niets meer van...

Ik reageerde op Leidenschaft en niet op de post over ketterij.

En hoezo is het aan jouw om te oordelen of het Christendom is wat ik er van maak?

Volgens mij is volgens het christendom ELKE mens zondig en heeft elke mense vergeving nodig. Deze kan verkregen worden door Jezus aan te nemen als zaligmaker.

Wat is daar zo raar aan?

Daarnaast schrijf je in je post precies hetzelfde wat ik in mijn post beweerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:28:16 schreef FBtje het volgende:

Er is natuurlijk niets mis mee om de geboorte van Jezus te vieren, maar Kerst heeft een heidense oorsprong!

......

Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? ......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 19:42:52 schreef AkkA het volgende:

[...]

Ik reageerde op Leidenschaft en niet op de post over ketterij.

En hoezo is het aan jouw om te oordelen of het Christendom is wat ik er van maak?

Volgens mij is volgens het christendom ELKE mens zondig en heeft elke mense vergeving nodig. Deze kan verkregen worden door Jezus aan te nemen als zaligmaker.

Wat is daar zo raar aan?

Daarnaast schrijf je in je post precies hetzelfde wat ik in mijn post beweerde.

nah ik doelde met die opmerking over het christendom op je spelfout en niet over het christendom hoe jij het ziet, misschien was dat niet duidelijk, maar hopelijk nu wel...

jij reageerde idd op leidenschaft dus daarmee is het dus verboden dat een ander reageerd...

Ik beweer helemaal niet hetzelfde als jou... jij beweert dat het allemaal schijnargumenten en ik zeg van niet...

Dus of wij helemaal hetzelfde denken... ben bang van niet...

maar we dwalen een beetje af denk ik laten we maar weer BOT gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik nu eigenlijk duidelijk probeer te maken is dat het christendom in principe een mooi geloof is, maar dat het in de praktijk meer kwaad aanricht dan goed. Om een goede wereld te creeren is echt geen god nodig hoor. Gewoon zelf te touwtjes in de handen nemen.

En vergeving is wel handig als je hebt gezondigd, maar voorkomen is beter dan genezen, lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 november 2005 10:22:46 schreef Leidenschaft het volgende:

Wat ik nu eigenlijk duidelijk probeer te maken is dat het christendom in principe een mooi geloof is, maar dat het in de praktijk meer kwaad aanricht dan goed. Om een goede wereld te creeren is echt geen god nodig hoor. Gewoon zelf te touwtjes in de handen nemen.

En vergeving is wel handig als je hebt gezondigd, maar voorkomen is beter dan genezen, lijkt mij.

De mens heeft al een tijdje zelf de touwtjes in handen.

Volgens mij is het genoeg geweest!

Wij zijn nu in een stadium gekomen van 'Ik krijg mijn goesting niet.....dan blaas ik mij maar op aan de volgende bushalte of hospitaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 november 2005 13:05:37 schreef Leidenschaft het volgende:

Ik bedoel, de touwtjes om de wereld goed te maken. Als we het willen, lukt het heus wel. De mens wil blijkbaar niet.

Neen,zonder hulp van God lukt het de mens nooit.

De problemen die momenteel onze aarde teisteren zijn te ingewikkeld om door mensen te worden opgelost.

De mensheid heeft nu alle regeringsvormen kunnen uitproberen.Blijkbaar tonen de laatste berichten aan dat de democratie ook zijn beste tijd heeft gehad.

Als regeringen moeten luisteren naar de stem van het volk,en dit volk word steeds zelfzuchtiger en decadenter......wat dan?

Wij bidden het 'Het Onze Vader' niet voor niets:

Uw koninkrijk kome ,Uw wil geschiede in de hemel alsook op aarde.

Straks zal Gods koninkrijk hier orde op zaken stellen.

Spijtig genoeg moeten we nog door 'Harmageddon'.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 november 2005 10:22:46 schreef Leidenschaft het volgende:

Wat ik nu eigenlijk duidelijk probeer te maken is dat het christendom in principe een mooi geloof is, maar dat het in de praktijk meer kwaad aanricht dan goed. Om een goede wereld te creeren is echt geen god nodig hoor. Gewoon zelf te touwtjes in de handen nemen.

En vergeving is wel handig als je hebt gezondigd, maar voorkomen is beter dan genezen, lijkt mij.

Zonder God zijn wij de hoogste autoriteit in het universum. Daarnaast hoeven we ons dan niet meer aan regels te houden.

Of zoals Wittgenstein en Sade het zien, alles wat DENKBAAR is mag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 november 2005 13:41:36 schreef AkkA het volgende:

[...]

Zonder God zijn wij de hoogste autoriteit in het universum. Daarnaast hoeven we ons dan niet meer aan regels te houden.

Of zoals Wittgenstein en Sade het zien, alles wat DENKBAAR is mag.

De Sade was gewoon een ziek mannetje. Ieder gezond mens kan zich aan de regels houden. Moraliteit komt van ons zelf, het is niet door god ingegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, nu gaan we weer BOT!!!

Om even het goede voorbeeld te geven:

Nergens in de bijbel staat dat wij Jezus geboortedag moeten vieren op een speciale dag in een bepaalde maand.

Keizer Constatijn heeft de kerst als feestdag ingesteld om een heidens feest te verdoezelen.

Ikzelf vier Kerst ook gewoon in de kerk, en ook ik herdenk Jezus' geboorte. Maar zouden we dat niet elke dag moeten doen? Waarom nou alleen met Kerst? We vieren kerst, omdat een keizer langgeleden het heeft ingesteld voor ons! Maar eigenlijk zouden we kerst elke dag in ons hart en in ons dagelijks leven moeten vieren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 27 november 2005 16:26:54 schreef MartineV het volgende:

Ikzelf vier Kerst ook gewoon in de kerk, en ook ik herdenk Jezus' geboorte. Maar zouden we dat niet elke dag moeten doen? Waarom nou alleen met Kerst? We vieren kerst, omdat een keizer langgeleden het heeft ingesteld voor ons! Maar eigenlijk zouden we kerst elke dag in ons hart en in ons dagelijks leven moeten vieren...

Uiteraard. Net zoals Pasen, Hemelvaart, Pinksteren etc. Maar ik denk dat het wel goed is om elk feest ook op een speciale dag te vieren. Dan worden we er zelf aan herinnerd, en het kan een deur zijn voor evangelisatie. Al schort het daar momenteel wel aan, ik denk dat christenen best wat duidelijker uit mogen komen voor het waarom van Kerst e.d. Ben ik zelf ook schuldig aan hoor! Hopelijk keert het nog eens ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep, dat moet het hele jaar door. Maar rond de feestdagen, en dan bedoel ik niet alleen met Kerst, maar ook met Pasen etc., staan mensen misschien meer open voor evangelisatie. En je kunt datgene wat je wilt vertellen mooi koppelen van de actualiteit van een feest, waarvan tegenwoordig velen de christelijke betekenis niet meer kennen. Ook kun je op zulke dagen iemand misschien makkelijker uitnodigen om eens mee te gaan naar een kerkdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:05:45 schreef Aimé het volgende:

[...]

......

Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? ......

ongelovigen vieren de geboorte van Jezus niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:05:45 schreef Aimé het volgende:

[...]

......

Komt niet onder een ongelijk juk met ongelovigen. Want wat voor deelgenootschap hebben rechtvaardigheid en wetteloosheid? Of wat heeft licht met duisternis gemeen? ......

Dit heeft veel met elkaar gemeen want zonder licht was er geen duisternis en andersom

Ook kan je niet zeggen dat het een totaal christelijk feest is, want het is samen gegaan met een heidens feest, namelijk het germaans offerfeest...

ff een vraagje aime, heb jij een kerstboom in je huis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerst is een duidelijk voorbeeld van inspelen op de behoefte, en dat geldt niet alleen voor onze hedendaagse consumptiemaatschappij. De kerken hebben handig ingespeeld op al aanwezige religieuze en andere feesten, en hebben deze 'aangepast', omdat ze wisten dat oude gebruiken en overblijfselen van oeroude natuurgodsdiensten toch niet uit te roeien waren. Door aan deze heidense feesten (De ware betekenis van “heidens†is echter “iemand van de heide,â€, waarmee gedoeld wordt op iemand die zich vasthield aan de oude plattelandsgodsdienst, namelijk de verering van de natuur) een andere betekenis te geven is het een mengeling van religieuze zaken (christelijk en niet christelijk) geworden

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid