Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Ze zeggen een heleboel. Maar dan altijd nog gaat het mijns inziens om je eigen gedachte en hartsgesteldheid. Ik vier geen kerst omdat de vikingen gouden tenen in hun bomen hingen en ook niet vanwege een of andere Nimrod. Ik vier het om de geboorte van onze Redder te gedenken! En om dat te vieren met je naaste familie, in de veiligheid van een lekker warm huis met lekker eten en met de hele gemeente in de kerk... dat is toch top?!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:32:14 schreef freddyboy het volgende:

Het is trouwens belachelijk om kerstmis te gedenken in de winter. De herders lagen namelijk snachts buiten in het veld, lijkt me sterk dat ze dat in de winter zouden doen
puh2.gif
.

Lijkt me inderdaad niet erg comfortabel smile.gif

Maar zo belachelijk is het niet om kerst in de winter te vieren. Jezus is het Licht van de wereld, en in een tijd waarin het vroeg donker is, heeft zo'n boodschap extra veel zeggenskracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:31:04 schreef SilverUnicorn het volgende:

Ze zeggen een heleboel. Maar dan altijd nog gaat het mijns inziens om je eigen gedachte en hartsgesteldheid. Ik vier geen kerst omdat de vikingen gouden tenen in hun bomen hingen en ook niet vanwege een of andere Nimrod. Ik vier het om de geboorte van onze Redder te gedenken! En om dat te vieren met je naaste familie, in de veiligheid van een lekker warm huis met lekker eten en met de hele gemeente in de kerk... dat is toch top?!?

Nimrod was trowuens een kleinzoon van Noach. En weer een zoon van Cham.

Nimrod Was met ze eigen moeder getrouwd. (als je de bijbel kent moet je dat weten)

Ook wij vieren gewoon kerst hoor. Maar het is niks christelijks aan iedergeval. Wij vieren het omdat het gezellig is. Maar niet om de geboorte dag van onze Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 25 november 2005 14:42:09 schreef star het volgende:

[...]

Nimrod was trowuens een kleinzoon van Noach. En weer een zoon van Cham.

Nimrod Was met ze eigen moeder getrouwd. (als je de bijbel kent moet je dat weten)

Ja, und? Waarom moet je als je de Bijbel kent weten dat Nimrod met z'n eigen moeder getrouwd was? Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt nogal hooghartig over. Niet iedereen kent de Bijbel hier tot aan de geslachtsregisters aan toe uit z'n hoofd

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:47:43 schreef SilverUnicorn het volgende:

[...]

Ja, und? Waarom moet je als je de Bijbel kent weten dat Nimrod met z'n eigen moeder getrouwd was? Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt nogal hooghartig over. Niet iedereen kent de Bijbel hier tot aan de geslachtsregisters aan toe uit z'n hoofd

hamer.gif

Ik bedoel het niet verkeert wat ik zei. En al helemaal niet om Hooghartig te zijn.

Ik ken ook niet de hele bijbel uit me hoofd hoor.

En ik zeg ook niet dat het verkeert is om Kerst te vieren.

Maar dat kerst helemaal niets te maken heeft met de geboorte van Jezus. Maar dat Kerstmis een heidense feest is. Het Feest van het licht. En dan heb ik het dus niet over Jezus. Maar over nimrod de zonegod.

Wat ik al zij, ik zelf vier het feest ook. Omdat ik het gezellig vind. Wat er al gezegt werd. Gezellig met elkaar.

Maar mijn voorgangers zullen dus niet kerst vieren. Om de reden wat ik net zij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:32:14 schreef freddyboy het volgende:

Het is overgenomen van de heidenen door de christenen en later weer terug genomen door de moderne 'heidenen'.

Het is trouwens belachelijk om kerstmis te gedenken in de winter. De herders lagen namelijk snachts buiten in het veld, lijkt me sterk dat ze dat in de winter zouden doen
puh2.gif
.

Gezien de temperatuur in Israel kunnen herders daar het hele jaar 's nachts buiten zijn, uitzonderingen daar gelaten.

Dat ze in het veld lagen is nog maar de vraag. Dat is de tekst van een liedje...

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:04:39 schreef Levi het volgende:

[...]

Gezien de temperatuur in Israel kunnen herders daar het hele jaar 's nachts buiten zijn, uitzonderingen daar gelaten.

Dat ze in het veld
lagen
is nog maar de vraag. Dat is de tekst van een liedje...

Groeten,

Levi

Geloof me, t kan knap koud zijn in Israel (nooit foto's gezien van Jeruzalem in de sneeuw???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:36:29 schreef SilverUnicorn het volgende:

[...]

Lijkt me inderdaad niet erg comfortabel
smile.gif

Maar zo belachelijk is het niet om kerst in de winter te vieren. Jezus is het Licht van de wereld, en in een tijd waarin het vroeg donker is, heeft zo'n boodschap extra veel zeggenskracht.

Wellicht is dat ook een aanleiding geweest om de geboorte van Jezus met kerst te vieren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat ik al zij, ik zelf vier het feest ook. Omdat ik het gezellig vind. Wat er al gezegt werd. Gezellig met elkaar.

Maar mijn voorgangers zullen dus niet kerst vieren. Om de reden wat ik net zij.

Sjaloom star,

Het is inderdaad zo dat sommige mensen 'nog zo gewend zijn aan afgoden, dat ze geen kerst willen vieren'. Geeft niet. Als het vieren van kerst hun geweten bezwaard, moeten ze het niet doen. En jij ook niet als zij bij jou in huis zijn, anders zou je ze ertoe verleiden mee te doen en zo te zondigen tegen hun eigen geweten. Waardoor ze eerder verloren zullen gaan door de zonde, dan opgebouwd in het geloof.

Je mag weten dat die afgoden geen schijn van kans hebben tegenover God en geen invloed meer hebben als een gemeente op een oprechte manier kerst viert. Er is immers maar 1 God, 1 Vader. Maar wees niet hoogmoedig met die kennis; kennis maakt verwaand, alleen de liefde bouwt op.

Mensen die wel en die geen kerst vieren om principiele redenen kunnen elkaar dus maar beter met rust laten, zonder te oordelen. Want zij die kerst vieren danken God daarvoor, en zij die geen kerst vieren, danken God daarvoor. Dus beiden doen het goede, namelijk God danken voor het heil dat Hij bracht en straks zal brengen. Laten we elkaar daarom niet onnodig bezwaren in het geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk is het eigenlijk best wel belachelijk dat we allemaal in de winter een boom in ons huis zetten. Dat is toch eigenlijk gestoord?

Verder is kerst tegenwoordig geen 'vrede op aarde' meer maar 'vreten op aarde'. Ik zie weinig banden tegenwoordig tussen kerstmis en het christendom, behalve dan dat kerstmis de enige tijd in het jaar is dat sommige schijnheilige mensen besluiten om hun jaarlijkse kerkbezoek te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stille nacht, heilige nacht, vreet en heil wordt gebracht...

Het is gewoon zo dat kerst voor mensen meer een eet- en gezelligheidsfeest is. Soms met een overgeromantiseerd verhaal over een arm klein baby'tje in een stal en koetjes en ezeltjes. En natuurlijk de kerstboodschap van vrede op aarde voor alle mensen. Op zich vind ik er niet direct iets mis mee, maar of het nou typisch christelijk is...

Overigens vind ik het wel een heerlijk feest, hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:09:54 schreef koraal het volgende:

[...]

Geloof me, t kan knap koud zijn in Israel (nooit foto's gezien van Jeruzalem in de sneeuw???

Ik ben er meerdere keren geweest in oktober, november en december...

Het is dus geen kwestie van onwil, dat ik je niet geloof.

Grtz,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet mensen nooit iets afpakken, maar ze iets geven.

De TS (er zo zijn er wel meer) wil eigenlijk christenen het kerstfeest ontnemen. Het mag niet, om welke redenen dan ook.

Ik denk dat mensen er meer bij gediend zijn kertsfeest te vieren in de ware betekenis des woords. Alle cynici en mopperkonten zijn bij deze gezegend en een goed kerstfeest alvast toegewenst.

O ja eerst maar de sterfdag vieren van een katholiek heilige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:38:51 schreef Aimé het volgende:

Wat is er eigenlijk 'christelijk' aan Kerstmis?

Mijn stelling is dat er zodanig veel niet bijbelse ,zelfs heidense gebruiken erin terug te vinden zijn dat ik denk dat nadenkende christenen dat feest beter niet vieren.

Aimé

Ik ben het wel met je eens. Er worden bijvoorbeeld cadeaus gegeven, terwijl dat toch aardse slijk is. EN mensen geven zich over aan gulzigheid. Is dat waarmee we de geboorte des Zoons moeten vieren?

De Jehovah-getuigen vinden dat trouwens ook. Ze beweren dat Jezus ergens begin oktober is geboren (oeps...) en dat hij bovendien aan een paal is gestorven en niet aan een kruis (dat zitten er toch een paar lelijke foutjes in het geloof). En het enige wat hij qua vieren heeft opgedragen is zijn dood (of zijn verrijzenis, ik weet het niet zo goed meer. Of allebei!).

En ik wil niet de woede der christenen uitlokken maar door het geloof is de wereld alleen in een heleboel kampen verdeeld van mensen die vinden dat ZIJ de juiste manier hebben om te geloven. Er was zelfs een organisatie waarvan de leider homo-, pedofilie en andere perversies stimuleerde in de naam van God hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 24 november 2005 21:49:57 schreef SilverUnicorn het volgende:

Waarom zouden we alles precies hetzelfde moeten doen als de eerste christenen?

Misschien omdat het de puurste vorm is die nog niet was 'vervuild' en versleten door de tijd heen? Kijk, als je al in de middeleeuwen kijkt, daar is al aardig wat mis in de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:16:03 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Misschien omdat het de puurste vorm is die nog niet was 'vervuild' en versleten door de tijd heen? Kijk, als je al in de middeleeuwen kijkt, daar is al aardig wat mis in de Kerk.

Ja, goed punt, maar kun jij mij misschien ook vertellen waarom als ik datzelfde punt maak, en een voorbeeld uit de bijbel erbij haal van hoe het was, waarom mensen daar nu dan niet meer op reageren?

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:16:03 schreef Leidenschaft het volgende:

[...]

Misschien omdat het de puurste vorm is die nog niet was 'vervuild' en versleten door de tijd heen? Kijk, als je al in de middeleeuwen kijkt, daar is al aardig wat mis in de Kerk.

Zo puur was dat nou ook weer niet, dat blijkt wel uit hoe vaak Paulus de eerste gemeenten op de vingers moest tikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Velen voeren hier aan dat Kerst een gezellig feest is

Natuurlijk is het fantastisch wanneer gezinnen en families bij elkaar komen, terwijl ook een geschenk als uiting van een diepgevoelde liefde van uitzonderlijke betekenis kan zijn.

Maar voor mij kan dat best op gelijk welke dag.

Toch ben ik wel niet de enige die er heel wat heidense gebruiken in terug vind.

In 1643 werd Kerstmis in Engeland door het parlement zelfs bij de wet verboden wegens de heidense achtergrond ervan, maar later werd het in ere hersteld.

In 1659 werd het ook in Massachusetts verboden, maar ook daar werd het later weer ingevoerd.

Een lutherse predikant John C. McCollister in zijn boek The Christian Book of Why: 'In die tijd waren alle christenen de mening toegedaan dat de viering van alle geboortedagen (zelfs die van de Heer) een heidens gebruik was. In een poging zich van alle heidense praktijken te ontdoen, weigerden de vroege christenen een datum voor de geboortedag van Jezus aan te wijzen.'

Het boek Celebrations - The Complete Book of American Holidays, door Robert J. Myers, antwoordt: 'Vóór de viering van Kerstmis was 25 december in de Romeinse wereld de Natalis Solis Invicti, de geboortedag van de onoverwinnelijke zon. Dit feest, dat vlak na het wintersolstitium van de Juliaanse kalender plaatsvond, werd gehouden ter ere van de zonnegod, Mithras.'

'Naast de invloed van de Mithrasverering', zo vervolgt Myers, 'waren er nog andere heidense krachten aan het werk.' De Romeinen vierden eind december het losbandige Saturnalia-feest en, zoals Myers verklaart: 'De geestelijkheid voerde ten slotte de wereld van de Saturnalia, waarin alles op zijn kop staat, in de Kerk zelf in.'

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommigen zeggen dat met Kerstmis Christus wordt geëerd.

Is dat werkelijk zo?

Christus stond altijd pal voor de waarheid, maar Kerstmis werkt onwaarheden in de hand (Johannes 14:6).

'Het is Christus' geboortedag', zeggen zelfs onderwijzers en geestelijken. Maar dat is niet zo! 'Als je lief bent, brengt de kerstman je cadeautjes.' Maar dat is niet waar! Sta ook eens stil bij de kersttaferelen.

In veel ervan zijn de wijzen uit het oosten of de astrologen te zien bij de pasgeboren Jezus. Toch zegt de bijbel dat Jezus tegen de tijd dat de astrologen arriveerden geen baby meer was maar een kind dat in een huis woonde (Matthéüs 2:7-11).

Gelooft u werkelijk dat Christus een feest goedkeurt dat de waarheid dusdanig geweld aandoet?

Nog ernstiger is echter de onjuiste indruk die door Kerstmis wordt gewekt dat Christus slechts een hulpeloze baby is.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:07:50 schreef Aimé het volgende:

Gelooft u werkelijk dat Christus een feest goedkeurt dat de waarheid dusdanig geweld aandoet?

Nee. Hij keurt helemaal geen feesten goed. Hij keurt ze ook niet af.

Hij is geen feesten - keuringsinstantie.

Maar van een feest hield hij wel. Zo maakte hij eens een paar honderd liter wijn ter verhoging van de feestvreugde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:07:50 schreef Aimé het volgende:

Sommigen zeggen dat met Kerstmis Christus wordt geëerd.

Is dat werkelijk zo?

Bij sommigen, wel bij anderen niet.

Quote:
Christus stond altijd pal voor de waarheid, maar Kerstmis werkt onwaarheden in de hand (Johannes 14:6).

'Het is Christus' geboortedag', zeggen zelfs onderwijzers en geestelijken. Maar dat is niet zo!

Onderwijzers en geestelijken zeggen wel meer. Ik durf niet in te staan voor uitspraken van onderwijzers en geestelijken over Jezus.

Quote:
'Als je lief bent, brengt de kerstman je cadeautjes.' Maar dat is niet waar!

De kerstman is een gemene vervalsing van de ware katholieke heilige! Dat is wijd en zijd bekend.

Quote:
Sta ook eens stil bij de kersttaferelen.

In veel ervan zijn de wijzen uit het oosten of de astrologen te zien bij de pasgeboren Jezus. Toch zegt de bijbel dat Jezus tegen de tijd dat de astrologen arriveerden geen baby meer was maar een kind dat in een huis woonde (Matthéüs 2:7-11).

Pure folklore. Schatiig leuk en gezellig. Niks raars aan.

Quote:
Gelooft u werkelijk dat Christus een feest goedkeurt dat de waarheid dusdanig geweld aandoet?

die hadden we al gehad

Quote:
Nog ernstiger is echter de onjuiste indruk die door Kerstmis wordt gewekt dat Christus slechts een hulpeloze baby is.

Aimé

Toch was Hij dat op een zeker moment in zijn leven, namelijk toen hij net geboren was. Maar ieder weet dat kleine kindjes groot worden.

Maar ik vind dit gebabbel wel lang genoeg geduurd hebben. Een paar fanatieke stromingen spelen al jaren The Grinch, en het lukt ze toch niet om kerst te stelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid