Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Wie weet heb je helemaal gelijk hoor. Het doet er ook niet toe voor de betekenis van mijn post (ze vroegen immers "Waar is de pasgeboren koning van de Joden?" vers2). Maar van dat huis en dat Jezus geen baby meer was haal ik niet uit de tekst. Baby's zijn ook jonge kinderen en die "stal" was dest tijds ook wat anders dan het gearomatiseerde kerst stalletje van nu. (Nog afgezien dat ze tegen die tijd nog ander onderdak gekregen konden hebben, in de herberg bijv.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De vraag is of het Kindje überhaupt in een stal geboren is. De Schrift meldt daar niets over. Dat mag je dus zelf bepalen en in de Orthodoxe Kerken weet men het soms wat minder subtiel aan te kleden: daar plaatsen ze het kersttafereeltje weleens in een zeker toekomstig graf. Dus...

De wijzen uit het Oosten zagen de ster op het moment dat Jezus geboren werd. Men had in die tijd geen treinen, vliegtuigen of raketkamelen, dus men was wel even een tijdje onderweg voordat men voor het Kindje kon nederknielen. Daarbij besloten ze eerst nog naar Herodus te gaan, voordat de ster ze uiteindelijk naar Bethlehem leidde.

Het is dus niet erg waarschijnlijk dat de wijzen en de herders er samen aan de chocomel zaten, rondom het Kindje. De wijzen kwamen waarschijnlijk enkele maanden later aanzetten, toen de H. Familie waarschijnlijk ook al thuis was. Sommige gelovigen zetten daarom dan ook pas met Driekoningen de drie wijzen in de stal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God staat op reinheid,zowel lichamelijk,geestelijk als op moreel vlak.

(misschien een topic waard)

Mm ik denk dat God het mij later niet zal verwijten dat ik gezellig rond de kerstboom heb gezeten met familie en vrienden.

Een kerstboom is zo heidens als je het er zelf van wil maken. Zolang ik dmv een kerstboom geen afgoderij bedrijf zie ik het niet zo zwaar in.

Net zo min als dat ik het geld in mijn portemonee niet verafgod. Want geld wordt in de bijbel ook wel een afgod genoemd namelijk de Mammom. Dus waarom zou je wel afgoden mogen bezitten(in de vorm van geld), maar geen kerstboom in huis mogen hebben?

Als je mij dat verschil een keer kunt uitleggen dan komen we ergens knipoog_dicht.gif .

Er zijn veel dingen die jij doet waar je ook een heidens kaartje aan kan hangen Aime! dus ik zou wat voorzichtig zijn in je oordeel dat kerst van oorsprong een heidense viering is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ah, een prachtig leermoment voor je dus.
party.gif

Ik bedoelde juist, dat hiermee nog niet gezegd is, dat het kerstfeest van Credible.nl uit de bijbel is af te leiden. Er staan in het evangelie der besnijdenis wel enkele Joods feesten (Pasen en Pinksteren), maar van een geboortefeest is geen sprake!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoelde juist, dat hiermee nog niet gezegd is, dat het kerstfeest van Credible.nl uit de bijbel is af te leiden. Er staan in het evangelie der
besnijdenis
wel enkele Joods feesten (Pasen en Pinksteren), maar van een geboortefeest is geen sprake!

Dat klopt, er staan wel meer dingen in de Schrift niet vermeld, maar toch behoed u dat niet om er geen gebruik van te maken. Daarbij Pasen wordt niet gemeld in de Schrift, dat hebben de Christenen ervan gemaakt, het Pesach feest werd gevierd en dat hebben wij omgevormd naar Pasen. Nergens in de Schrift staat er dat het niet goed zou zijn om stil te staan bij de geboorte van de Messias die onze redding en verlossing is en zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik bedoelde juist, dat hiermee nog niet gezegd is, dat het kerstfeest van Credible.nl uit de bijbel is af te leiden. Er staan in het evangelie der
besnijdenis
wel enkele Joods feesten (Pasen en Pinksteren), maar van een geboortefeest is geen sprake!

En wat leid je daaruit af?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid