Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:56:23 schreef Renaldo het volgende:

Dat was inderdaad wat ik bedoelde Diakio, ze wilde het gezag alleen uit de Bijbel halen en niet uit de Kerk.

Nee, ze wilden alleen de Bijbel als finale toets. Gereformeerden zullen, normaliter, nooit iets afschaffen omdat het niet in de Bijbel staat, maar omdat het naar hun idee strijdig is met de Bijbel. Dáár zit het hele verschil.

Quote:
Het is inderdaad de groep die alleen de Bijbel wil als leidraad, dus volgens jou verhaal de groepen na de 19e eeuw waarvan ik het niet begrijp dat ze kerst vieren.

Van die groepen begrijp ik uberhapt niets. Van jou begrijp ik ook niets. Maar dat maakt het wel boeiender knipoog_dicht.gif

Quote:
Wel wil ik even vermelden dat ik de Kerk helemaal niet als vijand zie. Voor mij geldt dat niet, wat ik wel merk is dat dit inderdaad, helaas, in veel gemeentes gepredikt wordt. Mijn eigen wortels liggen ook in de Kerk. Welliswaar in een periode waarin ik niet geloofde, maar toch heb ik wel met de Kerk te maken gehad. Ik ben er gedoopt, heb de communie gedaan en het vormsel. De Kerk kan ik niet als vijand zien, omdat mijn verleden daar ligt. Ik koester geen enkele haat tegen Katholieken.

Dat is mooi. Maar ik neem aan dat je weet dat de vijandigheid jegens de katholieke Kerk niet bepaald afwezig is in bedoelde kringen. Het is iets dat me sowieso vaak opvalt, gereformeerden hebben al erg de neiging hun identiteit te ontlenen aan hun vijandigheid jegens de katholieke Kerk, de bedoelde "modernere" groepen hebben helemaal een erg sterke neiging zichzelf als slachtoffer van allerlei boze omgevingsfactoren te zien.

Quote:
Ik ben geen mormoon, jehovah, 7e dag avdventist, baptist, of charismatische evangelist. Ik heb geen hokje om mij in te plaatsen.

Het spijt me, maar de wens uniek te zijn van veel mensen is extreem in tegenspraak met de waarneembare werkelijkheid.

Quote:
Mijn geloof is het geloof in God en Zijn Woord en Zijn Geest die mij onderwijst. Ik stel al mijn vertrouwen op God en leef vanuit en van geloof.

Natuurlijk. Maar dan wel: jouw interpretatie van God en Zijn Woord.

Samengevoegde post 20-12-2006 23:24:10:

Quote:

Op woensdag 20 december 2006 22:29:35 schreef RobertF het volgende:

Maar later is ze inderdaad min of meer van het jodendom afgescheiden en zelfstandig verdergegaan, omdat haar boodschap te nieuw en te revolutionair bleek.

Ik weet dat het in joodse kringen niet altijd erg gewaardeerd wordt, maar ons geloof is dat niet het christendom zich heeft afgescheiden van het joodse geloof, maar dat Israël sinds Christus niet langer een raciaal aan te duiden volk is, maar een geestelijk volk: de Kerk. De mensen die we nu kennen als "joden", in religieus opzicht, zijn degenen die Israël verlaten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op woensdag 20 december 2006 23:20:27 schreef diakio het volgende:

[...]Nee, ze wilden alleen de Bijbel als
finale
toets. Gereformeerden zullen, normaliter, nooit iets afschaffen omdat het niet in de Bijbel staat, maar omdat het naar hun idee strijdig is met de Bijbel. Dáár zit het hele verschil.

Ik ken ook heel weinig evangelischen die geen Kerst vieren omdat het niet in de Bijbel staat. Ik vraag me dan ook serieus af of het Sola Scriptura ad absurdum wel bestaat, behalve dan bij de enkeling. Want ook bijna alle evangelischen zullen zich voor een groot deel laten leiden door wat hun kerk hen leert. En ook zijn er weinigen die zich afkeren van de eerste concilies. Over of ze daarover de juiste interpretatie hebben valt inderdaad te twisten. Maar ze beroepen zich iig nog wel op de autoriteit van die concilies. En in die zin kennen ook evangelischen gezag toe aan de overlevering. Maar als jij enkel sprak tegen degenen die echt het Sola Scriptura ad absurdum in ere houden, dan heb ik niets gezegd, want dan ben ik ook niet aangesproken.

Quote:

[...]Van die groepen begrijp ik uberhapt niets. Van jou begrijp ik ook niets. Maar dat maakt het wel boeiender
knipoog_dicht.gif

De pogingen om elkaar af en toe wel proberen te begrijpen zijn trouwens ook bijzonder boeiend.

Quote:

[...]Dat is mooi. Maar ik neem aan dat je weet dat de vijandigheid jegens de katholieke Kerk niet bepaald afwezig is in bedoelde kringen. Het is iets dat me sowieso vaak opvalt, gereformeerden hebben al erg de neiging hun identiteit te ontlenen aan hun vijandigheid jegens de katholieke Kerk, de bedoelde "modernere" groepen hebben helemaal een erg sterke neiging zichzelf als slachtoffer van allerlei boze omgevingsfactoren te zien.

Wij houden als evangeliegemeente dit jaar een Kerstactie in Soest, voor de mensen die het krap hebben, of een bemoediging kunnen gebruiken, die brengen we dan een Kerstpakket langs. En daarin werken onze kerk, de PKN en de katholieke parochies in Soest eendrachtig samen. Niet iedere EB'er haat per definitie de RKK. Hoewel je dat vast ook niet bedoeld zult hebben. De vijandigheid is denk ik minder groot als iig op mij overkomt dat jij bedoelt te zeggen.

Quote:

Ik weet dat het in joodse kringen niet altijd erg gewaardeerd wordt, maar ons geloof is dat niet het christendom zich heeft afgescheiden van het joodse geloof, maar dat Israël sinds Christus niet langer een raciaal aan te duiden volk is, maar een geestelijk volk: de Kerk. De mensen die we nu kennen als "joden", in religieus opzicht, zijn degenen die Israël verlaten hebben.

Bedoel je daarmee ook te zeggen dat alle profetiën aangaande Israël reeds voor Christus vervuld zijn, of door de Kerk vervuld zullen worden? De zogenoemde vervangingsleer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:03:31 schreef TimonK het volgende:

[...]

Ik ken ook heel weinig evangelischen die geen Kerst vieren omdat het niet in de Bijbel staat. Ik vraag me dan ook serieus af of het Sola Scriptura ad absurdum wel bestaat, behalve dan bij de enkeling. Want ook bijna alle evangelischen zullen zich voor een groot deel laten leiden door wat hun kerk hen leert. En ook zijn er weinigen die zich afkeren van de eerste concilies. Over of ze daarover de juiste interpretatie hebben valt inderdaad te twisten. Maar ze beroepen zich iig nog wel op de autoriteit van die concilies. En in die zin kennen ook evangelischen gezag toe aan de overlevering. Maar als jij enkel sprak tegen degenen die echt het Sola Scriptura ad absurdum in ere houden, dan heb ik niets gezegd, want dan ben ik ook niet aangesproken.

Zie mijn antwoord aan gorthaur. Dit is precies waarom ik liever niet een groep aanspreek, waarvan ik niet weet wat ze precies geloven. Mijn ervaring is dat het "ad absurdum" onder evangelischen méér voor komt dan ergens anders, maar ik zie het ook onder gereformeerden, en in een variant (traditio ad absurdum) ook onder katholieken.

Quote:
[...]

De pogingen om elkaar af en toe wel proberen te begrijpen zijn trouwens ook bijzonder boeiend.

[...]

yes.gif

Quote:

Wij houden als evangeliegemeente dit jaar een Kerstactie in Soest, voor de mensen die het krap hebben, of een bemoediging kunnen gebruiken, die brengen we dan een Kerstpakket langs. En daarin werken onze kerk, de PKN en de katholieke parochies in Soest eendrachtig samen. Niet iedere EB'er haat per definitie de RKK. Hoewel je dat vast ook niet bedoeld zult hebben. De vijandigheid is denk ik minder groot als iig op mij overkomt dat jij bedoelt te zeggen.

Ik denk dat die vijandigheid groter is dan je denkt, maar niet groot genoeg om je druk over te maken.

Quote:

[...]

Bedoel je daarmee ook te zeggen dat alle profetiën aangaande Israël reeds voor Christus vervuld zijn, of door de Kerk vervuld zullen worden? De zogenoemde vervangingsleer?

Ik weet niet wat de vervangingsleer is, en ik weet ook niet welke profetieën je bedoelt. Bedenk voor de zekerheid even dat de Bijbel voor ons geen spoorboekje is, en als je wil, leg dan uit wat je bedoelt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 21 december 2006 01:48:07 schreef diakio het volgende:

Ik weet niet wat de vervangingsleer is, en ik weet ook niet welke profetieën je bedoelt. Bedenk voor de zekerheid even dat de Bijbel voor ons geen spoorboekje is, en als je wil, leg dan uit wat je bedoelt
smile.gif

De vervangingsleer is dat de Kerk in de plaats is gekomen van Israël, betreffende de positie die zij heeft als Gods volk.

De vervangingsleer zoals ik die via mijn ouders ken die gangbaar was in de gereformeerde kerk hield dan ook in dat alle profetiën, beloften en zegeningen die Israël toe werden gezegd, voortaan voor de Kerk golden. Alleen dan wel met uitzondering van de vloeken, want die bleven wel voor Israël zelf.

En op welke profetiën ik bijvoorbeeld doel.

Bijvoorbeeld de profetiën die het herstel van Israel voorspellen, denk aan het visioen van Ezechiël met de dorre beenderen, die weer vlees krijgen en daarna ook geest ingeblazen krijgen.

Of bijvoorbeeld in openbaringen 7, de verzegelden uit Israël.

Moeten die gelezen worden als nog steeds profetiën die de huidige Joden aangaan? Of zijn deze ook gaan gelden voor de Kerk.

Edit: Maar ik bedenk me dat dit hier wel behoorlijk offtopic is. Zal er even een nieuw topic voor aanmaken/andere voor zoeken.

Is dit topic geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bisschop Muskens richtte zich in diverse kranten tot te lezers met een Kerstboodschap. Hij deed dit n.a.v. Johannes 1.9, waar staat:

’Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld’

Hij begon met te verwijzen naar de grote wereldgodsdiensten, die bepaalde technieken hebben ontwikkeld om innerlijke rust te verwerven en om via een weg van meditatie in contact te komen met een hogere goddelijke werkelijkheid. ‘Veel tijdgenoten gaan ook deze wegen’, zo merkte Muskes (misschien wel spijtig?) op en besloot met de volgende conclusie:

‘De meeste levensbeschouwingen wijzen zó de weg naar God’

Maar dan komt hij met een kritische noot!

Hij vindt de leer van die meditatieve weg van de wereldgodsdiensten precies het omgekeerde van het christelijk Kerstfeest, waarin men gedenkt dat God zich een weg baande naar de wereld door de komst van Jezus Christus. In zijn leven ontwaren we - aldus de Bisschop - geen filosofische zoektocht. Ook leert Hij ons geen ascetische methoden! In alle vrijheid gaat Hij zijn weg, ten dode toe. U begrijpt het al, een filosofische of meditatieve zoektocht naar een hogere goddelijke werkelijkheid, ziet de Bisschop niet zitten. Volgens hem vinden we de waarheid niet in onszélf, maar in Jezus!

Wat het zoeken van de wereldgodsdiensten naar de waarheid in onszelf betreft, citeerde hij echter een tekst, die juist pleit voor de meditatieve weg! Met het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht wordt immers niet een persoon, Jezus, bedoeld, maar een innerlijk licht dat in beginsel in ieder mens aanwezig is. In vers 4 staat immers dat het Woord leven is en het léven het licht der mensen. Welnu, álle mensen die leven, hebben dit licht van nature in zich! Of zij het geloven, of niet! Als vers 9 betrekking zou hebben op een mens, Jezus, dan zouden miljarden en miljarden mensen die Hem ongetwijfeld nooit gekend, of van zelfs nooit van Hem gehoord hebben, van Hem verstoken blijven en misschien wel verloren gaan.? Gaat het daarom niet ten diepste om die ínnerlijke kracht, die in íeder mens, potentieel aanwezig is en waarnaar die grote wereldgodsdiensten zoeken?

Admod note: Na dit gedeelte, waaruit je nog met enige moeite de relatie met kerst kan zien, gaat de rest van het verhaal wederom over het verschil tussen de mens Jezus en de Geest. Mooi verhaal, verkeerd topic!

Graag hier verder over het eigenlijke onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 20:58:41 schreef P. Strootman het volgende:

Pardon, ik wist niet dat er geen verschil was tussen een mens en de Geest.

Wonderbaarlijk!

Ik wist niet dat er mensen bestaan die zo totaal tot op de laatste letter het bewijs van de onzin van hun stellingname hebben moeten erkennen, die dan gewoon op het volgende forum gaan doen alsof hun neus bloed en doorgaan hun fantasietjes te verkondigen, ondersteund door beledigingen. Maar ja, van een woordbreker moet men dat wellicht verwachten. Maar toch: wonderbaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heer Strootman, even een opfrisser misschien met een aantal open punten waar nog reactie van u verwacht wordt door een aantal onzer.

Ik citeer gemakshalve even een stuk van Diakio/Diak2b aan u gericht, waaruit al blijkt dat u zeker in gesprek was. Maar dat de punten nog steeds onbeantwoord zijn gebleven geeft misschien wel aan dat u niet meer in gesprek wenst te gaan vanwege het halen van uw ongelijk? Want zo diep heeft u de discussie wel laten zinken: tot een welles-nietesspel, welke u niet afgemaakt hebt.

Andersom staan er nog wel wat vragen en probleemjes en contradicties open. Ik noem er een paar:

• Kolossenzen 2:9 ("want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk;") geeft aan dat 'hem' (Christus, de Logos, zie vers 8, 10 en 11) een fysiek aspect heeft, omdat de volheid van God 'in hem' woont op lichamelijke wijze. Dat is een contradictie in jouw visie, maar niet in de orthodoxe.

• 1 Kor.5:3 ("Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem") laat zien dat Paulus 'naar de geest' en 'lichamelijk' gebruikt om op aspecten van zichzelf te duiden, en niet op twee te onderscheiden Paulussen. Idem duidt 2 Kor.5:15-16 met 'naar het vlees' op een aspect van Christus, niet op twee te onderscheiden Christussen (of 'Jezus' en 'Christus'). Je 'bewijs' voor onderscheiden is dus een cirkelredenering.

• De afsluiting van de 2e Korintebrief geeft aan dat Paulus onderscheid maakt tussen de Logos en de Heilige Geest, want er staat "De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen." (2 kor.13:13). Zeker in jouw visie, waarbij 'Here' slaat op de Geest, kan het hier niet anders dan dat Paulus op 2 entiteiten doelt: "Here Jezus Christus" aan de ene kant en "Heilige Geest" aan de andere kant. Onderscheid tussen Geest Gods en Christus dus.

• Gal.6:18 "De genade van onze Here Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen." duidt erop, dat wij mensen een eigen geest ("uw geest") hebben, die onderscheiden moet worden van de "heilige geest".

• Handelingen 9:5 "En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt." geeft aan, dat diegene die is opgestaan, Zichzelf gewoon met "Jezus" identificeert. Aangezien Paulus maar één verschijning heeft gehad, is dit dezelde als vermeld in 1 Kor.9:1 ("Ben ik niet vrij? Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien?") en 1 Kor.15:8 ("maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene. ") dus Paulus en Lukas maken geen onderscheid tussen "Jezus", "Christus" en "Here Jezus", etc.

• Rom.8:10 ("Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid. ") is een absurditeit, als we jouw equivalentie van 'Christus' en 'Heilige Geest' invullen, en jouw standpunt, dat 'geest' hier slaat op Christus. Deze zin van Paulus impliceert dan dat het (jouw) levenbrengend principe de Logos DOOD is, als ze niet in de mensen zit. Immers, INDIEN Christus (= 'heilige geest' = Logos) in u is, DAN is de geest ('heilige geest' = Logos) leven. Volgens jou is de Logos, als ze niet in mensen is, dus DOOD.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 21:17:42 schreef P. Strootman het volgende:

Ik kan mij niet herinneren, dat ik met je in gesprek ben.

Nee, sinds je overvloedig op de onhoudbaarheid van je fantasieverhalen bent gewezen, woord voor woord alles weerlegd hebt zien worden, sinds je je woord brak, sinds je beledigend en tierend van een ander forum vertrok, gaat het je stukken beter af me te negeren.

Je hebt overigens gelijk, je bent nog nooit in gesprek geweest, op ieder forum waarop ik je bezig zie of zag, preek je slechts je antichristelijke zelfverzonnen onwaarheden, negeer je stelselmatig vragen en schriftuurlijke argumenten, en begin je als een dolle hond te beledigen als mensen wat al te vasthoudend zijn. Dat is inderdaad geen gesprek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 21:24:17 schreef diakio het volgende:

[...]

Nee, sinds je overvloedig op de onhoudbaarheid van je fantasieverhalen bent gewezen, woord voor woord alles weerlegd hebt zien worden, sinds je je woord brak, sinds je beledigend en tierend van een ander forum vertrok, gaat het je stukken beter af me te negeren.

Je hebt overigens gelijk, je bent nog nooit in gesprek geweest, op ieder forum waarop ik je bezig zie of zag, preek je slechts je antichristelijke zelfverzonnen onwaarheden, negeer je stelselmatig vragen en schriftuurlijke argumenten, en begin je als een dolle hond te beledigen als mensen wat al te vasthoudend zijn. Dat is inderdaad geen gesprek.

Ik zal nog 1 keer reageren, diakio, maar u doet aan vuilspuiterij, op een site als deze onwaardig. En bovenal ook voor uzelf onwaardig, want u beledigt uzelf. Iedereen kan al mijn reacties lezen, waarin ik nooit, maar dan ook nooit iemand beledigd heb.

Ik zal nu niet meer reageren, wat u ook schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jammer dat hier zo aanvallend en liefdeloos met mensen omgegaan wordt.

Ik vraag me af wat je aan je gelijk hebt zonder liefde, dit alles voor eer en glorie van de geloofsverdediging. Wellicht branden de brandstapels niet meer, maar de verkettering gaat nog altijd verder, zo blijkt. Ik tegen jou, mijn gelijk tegenover jou ongelijk… de diabolische machten die nog altijd verdelen en tegenover plaatsen in de naam van de Ene die immer liefde is en waarin wij allen met elkaar verbonden zijn. Zo val je in mijn ogen slechts jezelf aan als je de ander aanvalt. En in Dat licht is het voor mij krankzinnig om te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 22:16:35 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

Ik zal nog 1 keer reageren, diakio, maar u doet aan vuilspuiterij,

Nee hoor, uitsluitend controleerbare feiten. Mij beschuldigen van vuilspuiterij, is de werkelijke vuilspuiterij dus.

Quote:
op een site als deze onwaardig. En bovenal ook voor uzelf onwaardig, want u beledigt uzelf. Iedereen kan al mijn reacties lezen, waarin ik nooit, maar dan ook nooit iemand beledigd heb.

Keer, op keer, op keer.

Quote:
Ik zal nu niet meer reageren, wat u ook schrijft.

Weer een woord dat al vele malen gebroken is. Waar vind je toch de inspiratie om steeds maar weer onwaarheden te schrijven?

Samengevoegde post 25-12-2006 3:23:03:

Quote:
Op maandag 25 december 2006 00:05:11 schreef Fruitverkoper het volgende:

Wat jammer dat hier zo aanvallend en liefdeloos met mensen omgegaan wordt.

Ik vraag me af wat je aan je gelijk hebt zonder liefde, dit alles voor eer en glorie van de geloofsverdediging. Wellicht branden de brandstapels niet meer, maar de verkettering gaat nog altijd verder, zo blijkt. Ik tegen jou, mijn gelijk tegenover jou ongelijk… de diabolische machten die nog altijd verdelen en tegenover plaatsen in de naam van de Ene die immer liefde is en waarin wij allen met elkaar verbonden zijn. Zo val je in mijn ogen slechts jezelf aan als je de ander aanvalt. En in
Dat
licht is het voor mij krankzinnig om te zien.

Voor de liefhebbers van een soort grootste-gemene-deler-mengelmoes-religie, waarin feel-good zwaarder weegt dan waarheid, zal het vast vervelend zijn om te horen dat twee strijdige beweringen niet beide waar kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat Strootman openlijk en bewust anti-christelijk is. Dat hij daarvoor de ruimte krijgt op dit forum, waar anderen permanent geband werden voor hetzelfde, verrast mij positief. Maar het zou imho een tamelijk naieve vergissing zijn te denken dat antichristelijke propaganda, die overigens allang tot in ieder detail weerlegd is, onbeantwoord kan blijven op een christelijk forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 december 2006 08:03:43 schreef eentje het volgende:

Het zoeken van het licht in ons???.... hoort een beetje hetzelfde als het zoeken naar de god in onszelf... hé waar ken ik dat concept van? oh ja weet het al weer... modern satanisme...

Toen de Joden Jezus wilden stenigen, vroeg Hij, waarom zij Hem wilden doden? De Joden antwoordden:'Omdat Gij, een MENS, uzelf God maakt'

Maar toen antwoordde Jezus: 'Hebt gij niet gelezen: Gij zijt goden? Het tweede gedeelte van deze uitspraak in Psalm 82 liet Hij echter achterwege, want daar staat: Ja, allen zonen des Allerhoogsten.Kijk, en dat zoonschap Gods moeten wij zelf waarmaken. Zou er niets van God in onszelf zijn, dat is dat een onmogelijkheid.Op dit punt onderschatten de christenen zich bij uitstek, want er is geen religie, die het zondige van de mens zo benadrukt, dan het christendom!En let er ook eens op, dat Jezus zich, als mens, vergelijkt met de Joden, die Hem nota bene wilden doden, namelijk als een mens met een goddelijke geest.

Ontgoddelijkt de mens, en je eindigt met een dier!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 22:22:30 schreef HenkG het volgende:

Er zijn gelukkig meer mensen die iets schrijven
knipoog_dicht.gif

Deze reactie kreeg ik ook, HenkG:

'Een duidelijk verhaal waarin ik mij geheel kan vinden

in essentie wordt in de islam jezus ook niet erkend als een god op een manier die overeenkomt met de opvatting der rooms-katholieken en protestantschristelijken

zoals ik het heb begrepen wordt e.e.a in de koran in het midden gelaten

de wezenlijke betekenis van het evangelie wordt onthuld in het boek "de mysterijen van jezus in ons leven" geschreven door j.w. kaiser

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid