Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

Misschien off topic maar toch: respect is misschien een verkeerd woord. Vanuit een christelijk oogpunt zijn alle religies die Jezus niet als Messias zien, misschien met uitzondering van het jodendom, verderfelijk. Maar om met dingen die voor anderen heilig zijn respectloos om te gaan gaat mij te ver. Je wil zelf ook niet dat het over jouw geloof gezged word. Natuurlijk moet je wle kunnen zeggen dat jij het niet de waarheid vind, maar dat is wat anders.

On-topic:

Kerst...weet het niet...ik herdenk Jezus niet echt bij het verorberen van een kerstmaal. Vaak gaat het toch meer om gezelligheid. Heb een hekel aan kerstversieringen en kerstbomen, maar heb daar geen bepaalde reden voor. Vind het gewoon vreselijk dat het bijna ''moet''.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Thijs,

In de Bijbel staan genoeg verhalen te lezen waarin God juist oproept om wat minder respectvol om te gaan met de zgn. heilige dingen voor andere volken.

Daarnaast denk ik niet dat ik echt onrespectvol ben omgegaan met boedha, door hem een man met een dikke buik te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 december 2006 17:57:36 schreef Renaldo het volgende:

Beste Thijs,

In de Bijbel staan genoeg verhalen te lezen waarin God juist oproept om wat minder respectvol om te gaan met de zgn. heilige dingen voor andere volken.

Daarnaast denk ik niet dat ik echt onrespectvol ben omgegaan met boedha, door hem een man met een dikke buik te noemen.

Geef eens een voorbeeld van zo'n verhaal. Die zullen er best zijn, maar dan begrijp ik je standpunt misschien beter.

Samengevoegde post 04-12-2006 19:22:14:

Quote:
Op maandag 04 december 2006 17:59:57 schreef Thorgrem het volgende:

Vanuit christelijk oogpunt zijn andere religies helemaal niet verderfelijk. Hoe kom je daarbij?

Elke religie die Jezus niet als Verlosser ziet word als verderfelijk gezien door groepen christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levi,

Reactie op je post van maandag 4-12 2006 22:39:12.

Laat ik vooropstellen, dat ik, conform de Schrift, er steeds op gewezen heb, dat Christus voor alle mensen, dus zowel Joden als niet-joden gestorven is. Maar ik zeg: Christus en niet: Jezus. Bij nader inzien is Jezus misschien wel in indirecte zin voor alle mensen gestorven, maar zéker niet in die zin zoals het christendom dit leert. ‘Het kruis’ is trouwens nooit als plaatsverzoening bedoeld, of als een straf voor Jezus voor onze zonden! Volstrekt onjuist!

Paulus schreef niet voor niets, dat hij zich niet voorgenomen had, iets anders te weten, dat Jezus Christus en dien gekruisigd. Met déze uitspraak wordt al het getheologiseer rondom het kruis ontkracht. Paulus identificeerde zich veel eerder met de gekruisigde Christus. Hij was zelfs mét Christus gekruisigd en raadde zijn lezers aan, om hun vlees met zijn hartstochten eveneens te kruisigen.

Tussen [ ] ,sorry dat ik je post niet gequote heb,

Eigenlijk vervallen hiermee al je bezwaren., want ik heb niemand van het Heil buitengesloten.

Dat de apostelen van Israël het zendingsbevel van Jezus opgevolgd hebben en naar de heidenen zijn gegaan, is niet juist. Ook niet dat er verschillende gebiedsdelen werden aangewezen. Petrus en Paulus spraken in Galaten 2.7 maakten Petrus en Paulus de afspraak, dat Petrus het evangelie der besnijdenis zou verkondigen onder de besnedenen en Paulus dat der voorhuid onder de heidenen. In vers 9 reikten Jacobus, Céphas en Barnabas aan Paulus de broederhand. Wij – dat waren Paulus met zijn helpers – zouden naar de heidenen gaan, en zij – dat zijn de apostelen der besnijdenis – naar de besnedenen.

Wat mijn punt is met het wijzen op de soberheid van Paulus, wat de geboorte van Jezus betreft? Vergelijk dit eens met de kerstpreken, liturgieën, muziek en zanguitvoeringen, enz. enz. Je weet toch wel dat het geboorteverhaal níet gericht is aan de niet-joden?

Je laatste opmerking:

‘Hier staat dat er geen onderscheid is tussen Joden en heidenen. Er staat alleen (dus niet alleen de joden), vrijgesproken worden door het geloof in Jezus Christus’

Je baseert dit op Romeinen 3.22 – 25.

Je maakt hiermee een vergissing! In Galaten 2.28 staat, dat wij allen, Joden en heidenen, slaven en vrije, mannen en vrouwen, allen één zijn in Christus Jezus. Dat wil dus zeggen: één in de Geest, die in Jezus was en nu ook in ons. In Jézus Christus zijn wij niet één, want Hij werd een dienaar van besnedenen (Rom.15.e_53.gif

Nu die teksten, die jij gebruikte om je verklaring te ondersteunen:

Rom. 3.22:’…een wel gerechtigheid door het geloof in Christus…..’ de naam Jezus komt niet voor in de grondtekst.

Rom. 3.25:’….en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus’

Dat is dus óók weer: door de verlossing door de Geest.

Ik hoop, dat het iets duidelijke voor je wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 04 december 2006 19:21:03 schreef Thijs het volgende:

[...]

Geef eens een voorbeeld van zo'n verhaal. Die zullen er best zijn, maar dan begrijp ik je standpunt misschien beter.

2 Kron. 34:1-7

De hervorming van Josia

1 Josia was acht jaren oud, toen hij koning werd, en hij regeerde eenendertig jaar te Jeruzalem. 2 Hij deed wat recht is in de ogen des HEREN en wandelde in de wegen van zijn vader David; hij week niet af, rechts noch links. 3 In het achtste jaar zijner regering, toen hij nog jong was, begon hij de God van zijn vader David te zoeken, en in het twaalfde jaar begon hij Juda en Jeruzalem te reinigen van de hoogten, de gewijde palen, de gesneden en de gegoten beelden. 4 Men brak in zijn tegenwoordigheid de altaren der Baäls af; de wierookaltaren die daarop stonden, hieuw hij om; de gewijde palen, de gesneden en de gegoten beelden verbrijzelde en verpulverde hij, en het stof strooide hij op de graven van hen die daaraan geofferd hadden; 5 de beenderen der priesters verbrandde hij op hun altaren. Zo reinigde hij Juda en Jeruzalem. 6 Ook in de steden van Manasse, Efraïm en Simeon, en zelfs in die van Naftali, welke allerwegen in puin lagen, 7 brak hij de altaren en de gewijde palen af, en sloeg hij de gesneden beelden tot gruis; al de wierookaltaren in het gehele land van Israël hieuw hij om. Daarna keerde hij terug naar Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste heer Stootman,

Al enige tijd geleden (ongeveer een jaar) schreef ik al dat jouw post soms zo ontzettend warrig zijn, dat niet meer duidelijk is waarop je nu precies met wát reageert. Dat maakt het voor mij slecht leesbaar, maar bovendien zorgt het ervoor dat ik ook niet meer kan beoordelen met welke tekst je nu precies welk standpunt wilt weerleggen. Het is voor mij dan ook maar de vraag óf je wel iets kunt weerleggen en dat je om die reden zo versluierd mogelijk je gedachtengoed uiteen zet.

Kortom: van je hele post begrijp ik niet zoveel, maar ik weet wel dat je met de ene enkele opmerking

Quote:
Dat de apostelen van Israël het zendingsbevel van Jezus opgevolgd hebben en naar de heidenen zijn gegaan, is niet juist. Ook niet dat er verschillende gebiedsdelen werden aangewezen.

mij niet overtuigt dat dingen die in de bijbel staan niet waar zijn.

Misschien is het zo dat mijn visie die ik op de bijbel baseer onjuist kan zijn, maar dat moet je dan duidelijk maken. In dit geval wordt mij helemaal niets duidelijk. In de FAQ staat op een vrij heldere manier uitgelegd hoe je kan quoten, en mocht het je niet 1-2-3 lukken, dan zijn er altijd mensen bereid om dat uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 december 2006 23:22:00 schreef Levi het volgende:

Beste heer Stootman,

Al enige tijd geleden (ongeveer een jaar) schreef ik al dat jouw post soms zo ontzettend warrig zijn, dat niet meer duidelijk is waarop je nu precies met wát reageert. Dat maakt het voor mij slecht leesbaar, maar bovendien zorgt het ervoor dat ik ook niet meer kan beoordelen met welke tekst je nu precies welk standpunt wilt weerleggen. Het is voor mij dan ook maar de vraag óf je wel iets kunt weerleggen en dat je om die reden zo versluierd mogelijk je gedachtengoed uiteen zet.

Kortom: van je hele post begrijp ik niet zoveel, maar ik weet wel dat je met de ene enkele opmerking [...] mij niet overtuigt dat dingen die in de bijbel staan niet waar zijn.

Misschien is het zo dat mijn visie die ik op de bijbel baseer onjuist kan zijn, maar dat moet je dan duidelijk maken. In dit geval wordt mij helemaal niets duidelijk. In de FAQ staat op een vrij heldere manier uitgelegd hoe je kan quoten, en mocht het je niet 1-2-3 lukken, dan zijn er altijd mensen bereid om dat uit te leggen.

Levi,

Als ik zeg, dat de apostelen van Israel het zendingsbevel niet opgevolgd hebben van Jezus, beweer ik niet, dat de bijbel niet waar is. Het is slechts een constatering! Zoals je weet moest Petrus in de Hnadleingentijd tot drie keer overtuigd worden, dat hij naar de heiden Cornelius (die al een Jodengenoot was) moest gaan. Ook hebben zij de doopformule: In de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes, nooit uitgesproken. Integendeel, toen in Hand.10 (notabene ongeveer 10 a 15 jaar NA Pinksteren) de eerste heidenen gedoopt werden, werden zij gedoopt in de naam van Jezus Christus. Het christendom laat de kerk met Pinksteren beginnen, maar dat is een misvatting en geen kleintje! Hier, in Hand.10 zien wij, dat er met Pinksteren geen enkele heiden was betrokken

Ik moet toegeven Levi, dat mijn antwoorden niet altijd even duidelijk tot hun recht komen, omdat ik niet weet hoe jullie telkens een fragment uit de te beantwoorden post rubriceren met daaronder een antwoord.

Ik hoop in elk geval, dat het nu duidelijk is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Post verwijderd.



Deze post was niet alleen onrespectvol jegens de Jehova's Getuigen, maar werd ook als beledigend ervaren. Verzoek om in het vervolg inhoudelijk te posten.
Het kan best zijn dat je het met bepaalde zaken die anderen doen of leren niet eens bent, maar het is verstandig om dan een voorbeeld te geven en vervolgens aan de hand van de bijbel te laten zien waarom hun visie onjuist zou zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 14:52:44 schreef mira het volgende:

Jehovah getuigen siften de mug uit en slikken de kameel door,ze zijn zo druk om andere te veroordelen omdat ze iets zouden vieren wat niet van oorsprong een christelijk feest is ,maar het meest ergste wat ze zelf doen is mensen bewust door verkeerde bijbelse uitleg af te houden van de viering van het Avondmaal des Here.!

Zie onderstaande post van Levi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees ook eens romeinen 14, dat ook over dit onderwerp gaat. Vooral deze regel gaat over feestdagen:

5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren;

(Romeinen 14)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke dag is een feest dat ben ik helemaal met je eens, maar Kerst heeft voor mij net dat beetje extra. Gezelligheid en nog wel het belangrijkste de geboorte van Jezus. Kerst is zo christelijk als je het wilt maken. Bij ons geen cadeautjes maar elk jaar krijgen we Jezus weer! Het is net wat je centraal wilt stellen en voor mij is dat het mooiste geschenk ooit: Jezus!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 05 december 2006 15:12:05 schreef Lieseka het volgende:

Elke dag is een feest dat ben ik helemaal met je eens, maar Kerst heeft voor mij net dat beetje extra. Gezelligheid en nog wel het belangrijkste de geboorte van Jezus. Kerst is zo christelijk als je het wilt maken. Bij ons geen cadeautjes maar elk jaar krijgen we Jezus weer! Het is net wat je centraal wilt stellen en voor mij is dat het mooiste geschenk ooit: Jezus!!!

Wellicht zeer goed bedoeld, maar het gaat om de GEEST, die in Jezus was en ook in onszelf. Paulus raadde ons zelfs aan om Christus niet meer naar het vlees (Jezus) te kennen. De Geest krijgen we niet elk jaar weer opnieuw, maar die is permanent in ons!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Levi

Het is niet mijn bedoeling iemand te beledigen ,maar kan het zijn dat OOK Christus de gevoelens van de Fariezeers beledigde alleen maar omdat hij de vinger precies op de zere plek legde !

Alles wat ik heb gepost is onderbouwd van uit de dingen die hij zei!

De waarheid doet meestal pijn bij diegene die zich zelf er in herkennen!

Het lijkt mij dan ook een hele verantwoording die je op je neemt om voor andere te bepalen wat wel of niet waarheid is,en of het voor sommigen te gevoelig ligt of zich beledigd voelen ...en dan maar verwijderd moet worden

Ik zelf ging liever een open discusie aan ?

Met aller respect

Mira

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste LEVI

Dank je wel voor je reactie,heel fijn dat je dat wil doen .

Ik sta altijd open voor een corectie waar die nodig is !

Liefs

Mira

Samengevoegde post 05-12-2006 22:12:10:

Romeinen 14:16

Laat daarom over het goede dat gij lieden doet ,niet ten nadele van u worden gesproken.

In het geval van Romeinen sprak Paulus tot de eerste christenen en dat als we elkaar lief hebben elkaar geen struikel bok in de weg zouden leggen betreffende eten of drinken wat aan afgoden was geofferd .

Paulus zelf had geen moeite met het eten van deze dingen daar hij niet die waarde er aan gaf wat wel degene deden die er over vielen .

Hij wijste hun echter op de grotere en balangrijkere dingen die zei als christenen moesten bedenken .

Vers 17

Want het koningkrijk Gods betekent niet eten en drinken ,maar het betekent rechtvaardigheid en vrede en vreugde met heilige geest .

18 Want Hij die in dit opzicht Christus als slaaf dient ,is God welgevallig en draagt de goedkeuring van de mensen weg .

19 Laten wij dus de dingen na streven die de vrede bevorderen

en de dingen die tot opbouw van elkaar dienen !

Een mooie gedachten voor deze december maand

Mira

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 december 2006 08:19:09 schreef RedStar het volgende:

Samengevoegde post 06-12-2006 8:21:56:

Jezus is eind september/ begin october geboren.......het kerstfeest is een verbasterd heidens feest en is daarom niet christelijk, en daarom vier ik het niet..

Verder ook nog nieuwe punten aan te dragen?

Je kunt het ook anders zien, kerst was een heidens feest en is geheel christelijk geworden en zo gevolmaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Red Star

Ook ik vier zelf geen kerstfeest zoals je beweerd zit het vol met heidense gebuiken,en inderdaad is Jezus niet in de maand december geboren .

Maar het moet je toch tot na denken stemmen wat Paulus zei in Rom 14:19 !

Ook wij zijn geen meester over andere hun geloof ,doe dan alles tot opbouw hierdoor bevorderen we de vrede waardoor ware christenen zich zouden indentiviseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 06 december 2006 09:18:21 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Verder ook nog nieuwe punten aan te dragen?

Je kunt het ook anders zien, kerst was een heidens feest en is geheel christelijk geworden en zo gevolmaakt.

Nee, er is een christelijk SAUSJE overheen gegiet, dat is wat anders. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals:

5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren;...

(Romeinen 14)

engel.gif

En of het nu van oorsprong een heidens feest is of niet maakt voor mij ook niets uit. Het gaat om de betekenis die jij er aan geeft. Als jij wilt vieren dat Jezus is geboren, kun en mag je dat wat mij betreft met kerst doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Op vrijdag 25 november 2005 10:06:46 schreef Levi het volgende:

Kerst is gedateerd door de christenen van de eerste eeuwen op de data van het Joodse Chanoeka (Feest van het Licht). Hoewel dit feest niet als een van de feestdagen sinds de tijd van Mozes is ingezet, is van dit feest toch geprofeteerd dat dit gevierd zou worden.

Uit het evangelie valt trouwens ook af te leiden dat Jezus dit feest meevierde, zodat ik zelf geen bezwaren tegen viering van het kerstfeest zie.

Vooral niet als je kerst viert als het Feest van het Licht, dat reddend is verschenen.

Groeten,

Levi

Inderdaad in Johannes 10:22, 23 staat: In die tijd vond te Jeruzalem het inwijdingsfeest [Hebreeuws] plaats. Het was winter, en Jezus wandelde in de tempel in de zuilengang van Salomo. Kennelijk werd dit feest reeds in Jezus? tijd, en blijkbaar ook door Jezus zelf, gevierd.

Vanwaar de link met licht?

Het was toch een herdenking van een inwijding van de tempel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid