Spring naar bijdragen

Wat is er "Christelijk" aan Kerst?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 392
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:55:04 schreef HenkG het volgende:

De vraag 'hoe christelijk is Kerst?' kan enkel goed beantwoord worden als de positie van Jezus in de wereldgeschiedenis duidelijk is, lijkt me. Dus beetje voorbarig om de reactie op bovenstaande wijze af te breken Admin...

Probleem is dat er geen enkele link werd gemaakt naar de christelijkheid van Kerstmis. En dat het daarmee een discussie is die niet in dit topic thuishoort, en dus offtopic is. Het is geen probleem als er met het argument van een andere plaats van Jezus in de wereldgeschiedenis wordt gekomen tot een bepaalde visie op Kerst. Maar dat laatste is dan wel essentieel.

Voor de plaats van Jezus in de wereldgeschiedenis zijn andere topics (eventueel nieuw te openen mochten ze er niet zijn).

Verdere reacties hierop kunnen in het feedbackforum geplaatst worden, of worden gemaild, dit topic gaat weer verder over de christelijkheid van Kerst.

Daarom nu weer BOT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:55:04 schreef HenkG het volgende:

De vraag 'hoe christelijk is Kerst?' kan enkel goed beantwoord worden als de positie van Jezus in de wereldgeschiedenis duidelijk is, lijkt me. Dus beetje voorbarig om de reactie op bovenstaande wijze af te breken Admin...

Dat is de vraag niet. De vraag is wát er nu eigenlijk christelijk is aan het kerstfeest en de TS geeft daarbij zijn uitgangspunt aan. Dat uitgangspunt heeft niets te maken met de positie van Jezus. Dat dit indirect daar wel mee te maken heeft is evident en een dergelijk 'zijstraatje' wordt weldegelijk geaccepteerd (en soms ook gewaardeerd), maar dit topic werd wederom mikpunt van een stelling die de heer Stootman in vrijwel ieder topic (wat ook maar enigszins raaksvlak met zijn theologie heeft) opvoert. Omdat Jezus hét Middelpunt is van het evangelie en van het christendom, zou dat dus vrijwel ieder topic kunnen zijn. We zouden op die grond dus te allen tijde dit soort semi-off-topic discussies toe moeten staan. Dat lijkt ons geen gezonde situatie, vandaar hier wederom de oproep om bot te gaan. Voor de duidelijkheid nog even de beginpost:

Quote:
Wat is er eigenlijk 'christelijk' aan Kerstmis?

Mijn stelling is dat er zodanig veel niet bijbelse ,zelfs heidense gebruiken erin terug te vinden zijn dat ik denk dat nadenkende christenen dat feest beter niet vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het prachtig dat de christenen hun feest van Jezus als het nieuwe licht in de wereld hebben laten samenvallen met ons oude Joelfeest. Daardoor kan dit feest een waarlijk nationaal feest zijn voor alle Nederlanders en niet alleen voor de Nederlanders die Joel vieren met kerstman en joelboom en veel vrolijke kaarten, cadeautjes en lekker eten.

Het zou sneu zijn als de verjaardag van Jezus door de christenen niet gevierd zou mogen worden. Ook de verjaardagen van Shiva, Krishna en Boeddha worden immers gevierd, terwijl normale verjaardagen bij hindoes en boeddhisten niet eens gevierd schijnen te worden. Blijkbaar hielden de christenen van de eerste eeuwen zich er niet bezig. Werd misschien de verjaardag van de Romeinse keizer wel gevierd en is het daarvan overgenomen?

De kerk heeft het feest op een gegeven moment ingevoerd en daarmee is het dus christelijk om het te vieren of je dat nu leuk vind of niet. Al kan ik me voorstellen dat mensen die het "restaurationisme" aanhangen er niet meer aanwillen. Maar het is toch veel leuker om gewoon Joel mee te vieren want het kan veel gezelligheid en sociale binding geven in de donkerste dagen van het jaar. Zo zou Jezus het zelf ook zeker en vast gewild hebben, die hield immers niet van het letter-fetishisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:27:49 schreef rense het volgende:

Ik vind het prachtig dat de christenen hun feest van Jezus als het nieuwe licht in de wereld hebben laten samenvallen met ons oude Joelfeest. Daardoor kan dit feest een waarlijk nationaal feest zijn voor alle Nederlanders en niet alleen voor de Nederlanders die Joel vieren met kerstman en joelboom en veel vrolijke kaarten, cadeautjes en lekker eten.

Het zou sneu zijn als de verjaardag van Jezus door de christenen niet gevierd zou mogen worden. Ook de verjaardagen van Shiva, Krishna en Boeddha worden immers gevierd, terwijl normale verjaardagen bij hindoes en boeddhisten niet eens gevierd schijnen te worden. Blijkbaar hielden de christenen van de eerste eeuwen zich er niet bezig. Werd misschien de verjaardag van de Romeinse keizer wel gevierd en is het daarvan overgenomen?

De kerk heeft het feest op een gegeven moment ingevoerd en daarmee is het dus christelijk om het te vieren of je dat nu leuk vind of niet. Al kan ik me voorstellen dat mensen die het "restaurationisme" aanhangen er niet meer aanwillen. Maar het is toch veel leuker om gewoon Joel mee te vieren want het kan veel gezelligheid en sociale binding geven in de donkerste dagen van het jaar. Zo zou Jezus het zelf ook zeker en vast gewild die hield immers niet van het letter-fetishisme.

Door de geboorte van Jezus te vieren en elk jaar weer zo sterk te benadrukken, zullen oudsiders denken, dat het Heil der wereld pas in het christelijke jaar 2000 begonnen is. Zoals zoveel gelovigen dat denken! Maar Johannes schreef in 1 Joh.1.1:

'HETGEEN WAS WAS VAN DEN BEGINNE, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens'

M.a.w.zij hebben niet alleen gezien, maar ook aanschouwd (doorschouwd), namelijk dat ALLES wat in dit verhaal werd UITGEBEELD, al in den beginne bestond.

Er valt dus eigenlijk niets te vieren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:27:19 schreef Thorgrem het volgende:

Kom nou meneer Strootman. Er valt altijd wel iets te vieren. Niet zo donker he, het leven kan best heel plezierig zijn met veel feesten.

Inderdaad! Feestje op zijn tijd is supersmile.gif Zeker als het ook nog voor God is party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 14:27:19 schreef Thorgrem het volgende:

Kom nou meneer Strootman. Er valt altijd wel iets te vieren. Niet zo donker he, het leven kan best heel plezierig zijn met veel feesten.

Ik vier ook best graag, Thorgrem, maar het heeft een totaal verkeerd beeld geschapen van de BETEKENIS van het evangelieverhaal. Het gaat voor ons, niet-joden namelijk niet om de mens Jezus als zodanig (Paulus raadde ons zelfs aan, om het NIET meer te kennen), maar om de Geest, die niet alleen in Jezus was, maar ook in ons. Paulus was dan ook niet een apostel die de mens Jezus verkondigde, maar de Geest, die in Jezus was. En daarom keerde hij de twee namen Jezus Christus om en gebruikte hij de naam Christus Jezus. Op een gegeven moment vroeg hij zelfs aan zijn lezers:'Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus in u is?'

Link naar bericht
Deel via andere websites

De heilsgeschiedenis:

schepping-zondeval-verlossing/vernieuwing-totaal herstel.

In het centrum van deze geschiedenis komen we na de schepping (Genesis 1/2)en de val van de mens (Genesis 3) Jezus tegen als reeds in Genesis 3:15 beloofde mensgeworden Zoon van God die voor ons geleden heeft, gestorven is, begraven en opgestaan tot een nieuw leven waarin we mogen delen door Zijn Geest en op weg mogen gaan naar volledig herstel op de dag dat Hij wederkomen zal. Genoeg reden om bij dat moment van menswording van Gods Zoon stil te staan lijkt me, net als bij Zijn sterfdag, Zijn opstanding, Zijn Hemelvaart en de uitstorting van Zijn Geest.

De heilsgeschiedenis die begonnen is bij de schepping en Zijn doel zal vinden in het totale herstel bij Zijn wederkomst, mag gevierd worden in alle facetten. En of dat nu net samenvalt met andere feesten.....dat doet aan de inhoud niets af!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 20:06:37 schreef HenkG het volgende:

De heilsgeschiedenis:

schepping-zondeval-verlossing/vernieuwing-totaal herstel.

In het centrum van deze geschiedenis komen we na de schepping (Genesis 1/2)en de val van de mens (Genesis 3) Jezus tegen als reeds in Genesis 3:15 beloofde mensgeworden Zoon van God die voor ons geleden heeft, gestorven is, begraven en opgestaan tot een nieuw leven waarin we mogen delen door Zijn Geest en op weg mogen gaan naar volledig herstel op de dag dat Hij wederkomen zal. Genoeg reden om bij dat moment van menswording van Gods Zoon stil te staan lijkt me, net als bij Zijn sterfdag, Zijn opstanding, Zijn Hemelvaart en de uitstorting van Zijn Geest.

De heilsgeschiedenis die begonnen is bij de schepping en Zijn doel zal vinden in het totale herstel bij Zijn wederkomst, mag gevierd worden in alle facetten. En of dat nu net samenvalt met andere feesten.....dat doet aan de inhoud niets af!

Bovenstaande geloofsstellingen hebben zich in de loop van de eeuwen gevormd voor eenheid in een vormend geloof.

Op zich een nobel en oprecht streven in mijn ogen , toch blijkt en bleek dat je daardoor andere uitsluit en verdeeldheid zaait.

Terwijl de volheid van het leven, [of m.a.w.], de hoogte diepte en breedte van Christus die Alles omvat, nooit gevangen kan worden in een door het verstand ingekaderd geloofsmodel.

Op zich, met een goed gebruik ervan, kan zo’n geloofstelling als hierboven een functie hebben.

Een functie die als een vinger wijst naar Dat wat niet in woorden te vangen is.

Dan is er, in mijn ogen, niets mis met een dergelijke formulering, mits beperkt tot dat middel.

Maar je kan zien dat de vinger vaak het doel op zichzelf wordt in plaats van een middel.

Daar gaat in mijn ogen een hoop scheef, waardoor de wereld ingedeeld wordt in groepen op grond van deze dogma’s.

Maar wanneer de geboorte van Jezus Christus, het licht in de wereld, in een ieder, Christus in mij, als zo’n vinger gezien wordt zou Kerst voor mij ook een mooie symboliek kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik me afvraag is of die feesten er niet voor zorgen dat de mensen alleen aan god denken met de feestdagen. Voor zover ik weet hoor je als gelovige god altijd in je hart te dragen en heb je daar geen 5/6 feesten per jaar voor nodig. Geen flauw idee wat ze aan het geloof toevoegen, behalve dat je ene excuus hebt om je helemaal vol te stoppen met eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leidenschaft, even een vraag in het verlengde van jouw stelling.

Denk jij ook alleen aan het ouder worden op je verjaardag om je vervolgens op die dag vol te stouwen met allerlei gebak, chips e.d.? En sta je ook alleen maar stil bij het bijzondere van een relatie als er een jubileumfeestje is waar je je ook weer tegoed doet aan allerlei versnaperingen?

Ik denk het niet...

1 Het punt van het eten bij een feest staat los van de betekenis van dat feest op zich.

2 De bijzondere heilsfeiten en de zondagen zijn speciale dagen om stil te staan bij de God die Leven geeft, net als je verjaardag een speciale dag is om stil te staan bij het feit dat je weer een jaar aan je leven toegevoegd hebt zien worden en een jubileumdag om stil te staan bij al het bijzondere wat je hebt mogen ontvangen in een relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 31 december 2006 13:44:41 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

.....

Zoals ik al eerder schreef, kon de naam ‘Jezus’ er niet eens af bij Paulus. ....

Het was toch Paulus die hetvolgende schreef:

(Galaten 1:1-2) 1 Paulus, een apostel, noch vanwege mensen noch door bemiddeling van een mens, maar door bemiddeling van Jezus Christus en God, de Vader, die hem uit de doden heeft opgewekt, 2 en alle broeders die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:

(Galaten 1:12) 12 want ik heb het niet van een mens ontvangen en ook werd [het] mij niet geleerd dan door middel van een openbaring door Jezus Christus.

(Galaten 2:4) . . . Maar vanwege de heimelijk binnengebrachte valse broeders, die waren binnengeslopen om onze vrijheid die wij in eendracht met Christus Jezus

. . .

In deze 3 teksten wordt Jezus Christus toch genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 31 december 2006 13:54:49 schreef Aimé het volgende:

[...]

Het was toch Paulus die hetvolgende schreef:

(Galaten 1:1-2) 1 Paulus, een apostel, noch vanwege mensen noch door bemiddeling van een mens, maar door bemiddeling van Jezus Christus en God, de Vader, die hem uit de doden heeft opgewekt, 2 en alle broeders die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:

(Galaten 1:12) 12 want ik heb het niet van een mens ontvangen en ook werd [het] mij niet geleerd dan door middel van een openbaring door Jezus Christus.

(Galaten 2:4) . . . Maar vanwege de heimelijk binnengebrachte valse broeders, die waren binnengeslopen om onze vrijheid die wij in eendracht met Christus Jezus

. . .

In deze 3 teksten wordt Jezus Christus toch genoemd?

Aime

Dit is het laatste wat ik over dit onderwerp schrijf. Ik wil u graag nog antwoorden, dus hoop ik dat ik daar toestemming voor krijg.

Dat is inderdaad geheel juist, wat u schrijft. Maar dat ontken ik ook volstrekt niet. Ik zou niet graag! Maar waarom maakt Paulus in Galaten 1.2 onderscheid tussen ‘een méns’ en ‘Jezus Christus’? En in vers 12 wéér: ‘…want ik heb het niet van een méns ontvangen, maar door middel van Jezus Christus’ ?

Kennelijk verstond hij onder ‘Jezus Christus’ niet létterlijk ‘de Zoon van David’, maar veelmeer de mens in zijn algemeenheid, als zijnde schepselen, waarin Gods Geest, de Christus, woont. Nét zoals die in Jezus woonde! Heel veel theologen zijn het erover eens, dat Paulus, als hij de naam Jezus Christus noemt, hij het niet létterlijk over ‘Jezus, de Zoon van David’ heeft. Een term, die hij dan ook nóóit gebruikt heeft. Toen ik in de vorige post schreef, dat Paulus in Galaten 4.4 de naam Jezus niet noemde, werd dat aangemerkt als alternatieve theologie. Toch stond ik met die opmerking met beide benen op de Schrift! Paulus ként zelfs geen Christus meer naar het vlees en raadt ook zijn lezers aan, om Hem ook niet meer naar het vlees (als Zoon van David’ te kennen (2 Kor.5.16). Dat wordt wel allemaal ‘handig’ omzeild, maar het staat er toch maar! En in 2 Kor.13.5 en 6 schreef hij zelfs:

‘Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, DAT JEZUS CHRISTUS IN U IS? Want dan zijt gij verwerpelijk. Ik hoop echter, dat gij zult inzien, dat wij niet verwerpelijk zijn’ Paulus zag zijn lezers (en ons) als mensen, die in hun mens-zijn, precies op Jezus gelijken, namelijk mensen, waarin God Geest woont.

Ik laat het hierbij, want misschien wordt deze post ook weer verwijderd. Maar ik wilde gaar op uw post ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is niet zomaar mens. Jezus is mens en God. Een combinatie die het mogelijk maakt voor ons om weer tot God te komen. Daarvoor, herstel van onze relatie naar God toe, is Hij mens geworden. Daarvoor vieren wij Kerst. Een zeer christelijk feest dus. Met enkele minder christelijke zaken eromheen, maar het is maar net waar je de nadruk op legt:

het heilsfeit;

de feestelijkheden van andersgelovigen.

Ik blijf mijn Heiland gedenken met Kerst! Het is immers Zijn feest: Kerst...krist...Christus... Kerst is Christusfeest, het feest van mijn Gezalfde Verlosser in wiens zalving en verlossing ik mag delen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 31 december 2006 17:50:49 schreef HenkG het volgende:

Ik blijf mijn Heiland gedenken met Kerst! Het is immers Zijn feest: Kerst...krist...Christus... Kerst is Christusfeest, het feest van mijn Gezalfde Verlosser in wiens zalving en verlossing ik mag delen!

Voor de amateur-etymologen onder ons: Kerst-mis, Christus-mis, Mis vanwege Christus' geboorte. En, nog naar de Mis geweest Henk? engel.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 31 december 2006 17:50:49 schreef HenkG het volgende:

Jezus is niet zomaar mens. Jezus is mens en God. Een combinatie die het mogelijk maakt voor ons om weer tot God te komen. Daarvoor, herstel van onze relatie naar God toe, is Hij mens geworden. Daarvoor vieren wij Kerst. Een zeer christelijk feest dus. Met enkele minder christelijke zaken eromheen, maar het is maar net waar je de nadruk op legt:

het heilsfeit;

de feestelijkheden van andersgelovigen.

Ik blijf mijn Heiland gedenken met Kerst! Het is immers Zijn feest: Kerst...krist...Christus... Kerst is Christusfeest, het feest van mijn Gezalfde Verlosser in wiens zalving en verlossing ik mag delen!

Dat moet je helemaal zelf weten, HenkG. Ik acht de ander uitnemender dan mijzelf. U viert wat u wilt! Maar je zegt daar een heerlijke waarheid, want niet alleen Jezus kon door zijn Geest tot zijn Vader komen, maar wij eveneens. Volgens Galaten 4.4-4 heeft God de Geest zijns Zoons toch ook in onze harten uitgezonden,dank zij het offer van zijn lichaam voor zijn eigen volk? Zodat ook wij mogen zeggen: Abba, Vader! Paulus verkondigde die heerlijke Waarheid ook, toen hij in Efeze 2.17 schreef, dat we allen, zowel Joden als niet-joden door die ENE Geest tot de Vader mogen komen.

Overigens komen we de term 'Gezalfde Verlosser' nergens in de Schrift tegen. Het veroorzaakt heel vaak grote misverstanden, HenkG, als wij termen of namen en naamcombinaties gaan gebruiken, die niet in de bijbel voorkomen.

Wat het mens-zijn van Jezus betreft, Jezus Zelf vergeleek zich als mens, met de Joden, die Hem zelfs wilde doden.Dat zegt toch wel wat!

Ik wens u tenslotte een heel goede jaarwisseling!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid