Spring naar bijdragen

Niet-gelovigen 'tactvol' bekeren?


Aanbevolen berichten

  • 1 month later...
  • Antwoorden 158
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 02 november 2005 22:40:28 schreef Jurgen het volgende:

Hallo allemaal. Ik ben op dit moment druk bezig om een goede vriendin van me naar Jezus te leiden, of tenminste dat probeer ik...
muur.gif

Heeft iemand misschien tips hoe ik het nou aan moet pakken en het niet verpest? Ik ben in ieder geval open tegen haar dat ik haar WIL overtuigen van God, en ze wil wel luisteren (dat vind ik al heel wat).

danku

Gebed gebed en nog eens gebed. Soms is het beter om te bidden dan om te praten. Het is de Heilige Geest die de harten van mensen aanraakt en opent voor de waarheid. En het is ook de Heilige Geest die jou de juiste woorden in de mond zal leggen. Bid voor haar, en bid dat de Heilige geest jou op het juiste tijdstip de juiste woorden in de mond zal leggen.

de kracht van het gebed (voorbeeldje):

Jozua 10: 12-13

Want op die dag, de dag dat de HEER de Amorieten aan Israël overleverde, had Jozua gebeden tot de HEER. In aanwezigheid van Israël sprak hij:

‘Zon, sta stil boven Gibeon,

maan, blijf staan boven de vlakte van Ajjalon.’

En de zon stond stil

en de maan bleef staan,

tot Israël zijn vijanden had afgestraft.

De Heilige Geest legt je op het juiste tijdstip de juiste woorden in de mond.(voorbeeldje):

Mattheus 10: 18-19

Jullie zullen omwille van mij worden voorgeleid aan gouverneurs en koningen, en een getuigenis moeten afleggen ten overstaan van hen en de heidenen. Wanneer ze je uitleveren, vraag je dan niet bezorgd af hoe je moet spreken of wat je moet zeggen. Want wat je moet zeggen, zal je op dat moment worden ingegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op woensdag 02 november 2005 22:40:28 schreef Jurgen het volgende:

Hallo allemaal. Ik ben op dit moment druk bezig om een goede vriendin van me naar Jezus te leiden, of tenminste dat probeer ik...
muur.gif

Ze zit bij mij in de klas, en heeft een christelijke opvoeding gehad (zit nu op een christelijke school, maar niet vanwege het christelijke), maar doordat een van haar ouders katholiek en de ander protestants was is bij hen thuis het geloof weggevallen (zoiets, ik weet het verhaal niet precies).

Ik geloof dat ik haar ergens een beetje heb geraakt. We waren in discussie over waarom alleen mensen die in God geloven naar de hemel gaan en waarom er mensen naar de hel gaan als god zo goed is enzo. Ze was ff in de war, en dat is niets voor haar want ze weet altijd precíes wat ze moet zeggen
puh2.gif

Heeft iemand misschien tips hoe ik het nou aan moet pakken en het niet verpest? Ik ben in ieder geval open tegen haar dat ik haar WIL overtuigen van God, en ze wil wel luisteren (dat vind ik al heel wat).

danku

Ze zal er zelf wel achterkomen. Om het even te zeggen zoals een dominee zou spreken: 'Als God wil dat zij gelooft, zorgt hij daar wel voor'.(ok, een beetje anders verwoord, maar dat boeit niet) Misschien een beetje hard, maar God kan zijn klusje zelf wel klaren. En je gelooft toch in hem? Geloof dan ook dat hij dat wel kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:52:03 schreef denniseindhoven het volgende:

Mensen voor je winnen? Waarom zou je mensen bekeren eigenlijk? Ik vind dat eerlijk gezegd van bemoeizucht getuigen en zou daar zelf niet van gediend zijn. Laat mensen zelf kiezen wat ze willen geloven.

Vind ik ook.

Ik ben zelf meerdere malen aangesproken op straat door mensen die meenden dat 'Mijn redding nabij was'

Dankjewel. Ooit bij stilgestaan dat ik misschien wel helemaal niet 'gered' wil worden? En dat ik daar misschien wel een goede reden voor heb?

Ik vind 'bekeren' ook negatief klinken. Ik koppel het gelijk aan opdringerige christenen die jou koste wat het kost willen overtuigen van hun geloof. Laat me gewoon met rust! Als ik iets over het geloof wil weten dan zoek ik het zelf wel op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 20:39:13 schreef Videl het volgende:

[...]

Vind ik ook.

Ik ben zelf meerdere malen aangesproken op straat door mensen die meenden dat 'Mijn redding nabij was'

Dankjewel. Ooit bij stilgestaan dat ik misschien wel helemaal niet 'gered' wil worden? En dat ik daar misschien wel een goede reden voor heb?

Ik vind 'bekeren' ook negatief klinken. Ik koppel het gelijk aan opdringerige christenen die jou koste wat het kost willen overtuigen van hun geloof. Laat me gewoon met rust! Als ik iets over het geloof wil weten dan zoek ik het zelf wel op.

Dat bedoel ik dus widegrin.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik denk niet dat bekeren zin heeft. Als iemand op je af komt stappen en je vraagt of je iets uit wil leggen kan je natuurlijk goed informatie geven. Je kan ook proberen mensen aan te steken tot het geloof door je eigen geloof niet te verstoppen maar er gewoon over te praten(dus niet op een toon van: Je kan niet leven zonder God, jij gaat naar de hel als je zo door gaat, maar eerder als: Ik heb veel steun aan God en hij helpt mij door het leven). En mensen die overtuigd atheïst zijn gewoon bij hun eigen keuze laten. Een voorbeeld van (naar mijn mening) slecht bekeren zijn die busjes. Een vriend van mijn broer(zwarte kleren, lang haar etc.) is daar een keer ingesleept en overladen met: Jij gaat zo naar de hel, je bent slecht en toch houd Jezus van je. Je hele leven is zondig, maar nu heb je de kans om je leven te verbeteren. Hij is er weer uit gestapt en heeft zich gek gelachen. Dit helpt dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

bye.gifbye.gif

Ik vind het best wel moeilijk om mensen te overtuigen van God. Eerst zat ik jaren op een christelijke school, waar de meeste mensen in ieder geval weten wie God is en wat Hij doet. Maar nu studeer ik en dan komt er toch wel veel op je af! Gelukkig ben ik met een groep meiden bevriend geraakt (jaa echt alleen meiden, er zijn geen jongens knipoog_dicht.gif) die echt respect hebben voor mijn geloof. Eerst moest ik altijd vragen om stilte voor gebed, maar nu doen ze het uit zichzelf al. Vooral met 1 meisje kan ik hele goeie gesprekken voeren, maar ik blijf het idee hebben dat ze het zelf wel interessant vindt, maar dat het bij interesse stopt. Haar vader is onwijs anti-geloof, dus dat is ook al moeilijk.

Het positieve eraan vind ik, juist door haar vragen, leer ik precies mijn eigen standpunten kennen.

Vragen als: 'Stel dat ik niet ga geloven, dan kom in de hel, samen met Hitler, dat is toch niet eerlijk?' had ik nog nooit over nagedacht. Ik probeer zoveel mogelijk te laten zien hoe goed God is, en hun vragen te beantwoorden. Als ik geen antwoord weet, dan zeg ik dat ook. Maar ik vind het wel moeilijk. Soms zijn hun vragen de mijne ook. En wat moet je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals vele hier ook zeggen, denk ik dat bekeren zeker niet de manier is om iemand te overtuigen van het geloof.

Met mensen praten over het geloof en discusseren kan veel meer zin hebben. Er gewoon over praten en meningen met elkaar wisselen.

Ik ben nu zelf een boek aan het lezen dat je voor verschillende doeleinde kan lezen, maar ook als je met iemand in discussie bent over het geloof en daarin vastloopt.

Ik ben nog niet ver, dus kan er niet veel over vertellen.

Titel: Ik wou dat ik kon geloven

schrijver: W.G. Rietkerk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Met mensen praten over het geloof en discusseren kan veel meer zin hebben. Er gewoon over praten en meningen met elkaar wisselen.

Dat is dus mijn probleem: ik denk dat door de gesprekken en discussies die ik met haar heb, hoogstens haar 'horizon' verbreed wordt. Niks meer en ook niks minder. Moet ik het dan hierbij laten en het in Gods handen leggen? Of kan ik bijvoorbeeld haar meenemen naar een kerk? Of is dat dan te bemoeizuchtig.. Maar wat is bemoeizucht als het gaat over zoiets enorm belangrijks?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord van God keert nooit leeg terug.

Die zin heeft zich aan mij bewezen smile.gif keer op keer

Dan denk je: 'ooh, dit heeft geen zin gehad. Waarom doe ik de moeite uberhaupt nog? En dan hoor je een tijdje later: 'Ja, ik moest toen denken aan wat jij had gezegd en...' widegrin.gif

Trouwens.. Mijn eigen bekering is een goed voorbeeld van een ooit losgelaten woord van God wat ging malen en malen en malen (en wijsheid, inzicht, plannen, niets houdt stand tegen de HEER.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 juni 2006 22:56:26 schreef Helena het volgende:

Het woord van God keert nooit leeg terug.

Die zin heeft zich aan mij bewezen
smile.gif
keer op keer

Dan denk je: 'ooh, dit heeft geen zin gehad. Waarom doe ik de moeite uberhaupt nog? En dan hoor je een tijdje later: 'Ja, ik moest toen denken aan wat jij had gezegd en...'
widegrin.gif

pff... nou, ik kan me niet voorstellen dat dat bij mij ook geldt... Het lukt me nooit om onder woorden te brengen wat ik nou eigenlijk probeer te vertellen wanneer het over het geloof gaat.

Erg frustrerend boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 07 juni 2006 22:37:32 schreef ~Joos~ het volgende:

[...]

Dat is dus mijn probleem: ik denk dat door de gesprekken en discussies die ik met haar heb, hoogstens haar 'horizon' verbreed wordt. Niks meer en ook niks minder. Moet ik het dan hierbij laten en het in Gods handen leggen? Of kan ik bijvoorbeeld haar meenemen naar een kerk? Of is dat dan te bemoeizuchtig.. Maar wat is bemoeizucht als het gaat over zoiets enorm belangrijks?

Ik denk zelf dat iemand vanzelf wel nieuwgierig kan worden als iemand anders je horizon verbreedt (zo is het bij mij athans wel gegaan) en dat je er dan meer over wilt weten en dan kan je ervanzelf dieper op in gaan. * en ja, een vriend van mij zegt dan, dat God ervoor zorgt dat je dieper in het geloof gaat verdiepen en er daardoor mee bezig blijft* zijn niet mijn woorden knipoog_dicht.gif

Ik denk dat je haar best wel is mee kan vragen naar de kerk of het er gewoon is over hebben en dat er een mogelijkheid is dat ze meegaat. Zolang zei het idee heeft (en jij het ook zo bedoeld natuurlijk) dat het allemaal vrij is en jij je niet opdringd dan kan het makkelijk, gewoon doen !!!

Maar onthoudt wel, jij vind het belangrijk en andere mensen kunnen daar wel anders over denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 juni 2006 23:55:50 schreef Gladness het volgende:

[...]

Ik denk zelf dat iemand vanzelf wel nieuwgierig kan worden als iemand anders je horizon verbreedt (zo is het bij mij athans wel gegaan) en dat je er dan meer over wilt weten en dan kan je ervanzelf dieper op in gaan. * en ja, een vriend van mij zegt dan, dat God ervoor zorgt dat je dieper in het geloof gaat verdiepen en er daardoor mee bezig blijft* zijn niet mijn woorden
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat je haar best wel is mee kan vragen naar de kerk of het er gewoon is over hebben en dat er een mogelijkheid is dat ze meegaat. Zolang zei het idee heeft (en jij het ook zo bedoeld natuurlijk) dat het allemaal vrij is en jij je niet opdringd dan kan het makkelijk, gewoon doen !!!

Maar onthoudt wel, jij vind het belangrijk en andere mensen kunnen daar wel anders over denken.

Ja, dat vind ik ook het moeilijke smile.gif Ik kan ervan overtuigd zijn, maar zij is een ander verhaal. Maar ik heb gister gevraagd hoe ze het zou vinden om een keertje mee te gaan naar de kerk en ze was positief. Dankjewel voor je reactie smile.gif Ik ga mezelf niet opdringen maar haar wel een beetje laten kennismaken met God. Desnoods door mijn eigen leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 juni 2006 10:52:11 schreef Gorthaur het volgende:

Ik denk dat we van Karel de Grote veel kunnen leren als het om bekeren gaat. Die man had er werkelijk succes mee.

Karel de Grote zou wat zijn godsdienstigheid betreft, vergeleken kunnen worden met de religieuze leiders in Jezus’ dagen, die in feite zeiden: ’Doe naar alles wat ik zeg, maar niet naar wat ik doe’, die muggen uitzogen en kamelen doorzwolgen (Matth. 23:2, 3, 24).

Hij verbeeldde zich de goddelijke opdracht te hebben ontvangen, Gods koninkrijk hier op aarde te moeten oprichten; zijn methoden waren echter slinks, arglistig en buitengewoon wreed. Velen stelde hij voor de keus gedoopt te worden of te sterven.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar hij had er wél succes mee...

Natuurlijk keur ik het niet goed, maar wat wij doen is ook niet echt je van het. Wij zitten mee rop onze luie kont achter de computer of in een bar dan dat we aan evangelisatie doen. Dat kun je van hem niet zeggen, hij stelde zijn leven in de waagschaal om mensen te redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 juni 2006 09:42:31 schreef MarianneT het volgende:

Maar hij had er wél succes mee...

Natuurlijk keur ik het niet goed, maar wat wij doen is ook niet echt je van het. Wij zitten mee rop onze luie kont achter de computer of in een bar dan dat we aan evangelisatie doen. Dat kun je van hem niet zeggen, hij stelde zijn leven in de waagschaal om mensen te redden.

De wetten van God inzake de heiligheid van bloed en menselijk leven hadden voor Karel de Grote blijkbaar ook niets te betekenen.

Ongetwijfeld zal hij van de stelregel zijn uitgegaan dat „het doel de middelen heiligtâ€. Hoewel hij bovendien anderen, tot de paus aan toe, op het gebied van de moraal de les las, waarbij hij het vooral gemunt had op de geestelijken en de monniken die in zijn tijd berucht waren om hun seksuele immoraliteit, hield hij er ondertussen zelf maîtresses en concubines op na.

Zoals een van zijn biografen het onder woorden bracht, was zijn regering er een „waar moord, uitroeiing, en plundering hand in hand gingen met hervorming, verlichting en vereniging van [een gedeelte van] Europaâ€. Wat ook tegen hem pleit, is de niets ontziende wijze waarop hij Beieren aan zijn rijk toevoegde en de Avaren versloeg. Hij was zelfs bereid de misdadige keizerin Irene te trouwen om het Byzantijnse Rijk met het zijne te kunnen verenigen.

Maar ja,wij oordelen niemand,het is Jehovah die het hart kent.Wij spreken hier over bekeringsmethoden.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen kwamen zo wel in aanraking met het geloof... Maar het is gewoon niet goed te praten. Dat is duidelijk.

Overigens vind ik de christelijke opvoeding de mooiste, maar christelijk opgevoed betekend nog niet gelovig, en dat zegt ook wel weer wat.

Maar is dit eigenlijk niet off-topic? (bedenk ik me nuknipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 juni 2006 09:42:31 schreef MarianneT het volgende:

Maar hij had er wél succes mee...

Zeker.

Karel had daar zeker succes mee.

Hij heeft hierdoor veel mensen naar Gods koninkrijk gebracht en voor de rest: Die heidenen verdienen de straf voor hun ongeloof. En zullen nu ook nog eens branden in het hellevuur.

Hij was een goed christen en een voorbeeld voor ons allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid