Spring naar bijdragen

Niet-gelovigen 'tactvol' bekeren?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 09 juni 2006 16:21:26 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Zeker.

Karel had daar zeker succes mee.

Hij heeft hierdoor veel mensen naar Gods koninkrijk gebracht en voor de rest: Die heidenen verdienen de straf voor hun ongeloof. En zullen nu ook nog eens branden in het hellevuur.

Hij was een goed christen en een voorbeeld voor ons allen.

widegrin.gif Lang leve Karel

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 158
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 09 juni 2006 16:25:11 schreef hopeloos het volgende:

[...]

widegrin.gif
Lang leve Karel

puh2.gif

Goed om weten over karelke:

Karel de Grote is wel de „schepper van het middeleeuwse onderwijs†genoemd.

Hij liet geleerden naar zijn hof komen, zoals de Engelse theoloog Alcuinus die een herziening verzorgde van de verbasterde tekst van Hieronymus’ Vulgaat.

Karel de Grote gaf opdracht tot de instelling van scriptoria of schrijfkamers in de kloosters ten einde daar handschriften te laten kopiëren.

Zijn inspanningen om het onderwijs te bevorderen kwamen hoofdzakelijk de geestelijkheid en de adel ten goede, want deze handschriften waren in het Latijn, dat tegen die tijd onder het gewone volk in Europa al door volkstalen werd vervangen.

Karel de Grote’s onderwijscampagne had onvoorziene consequenties voor de Rooms-Katholieke Kerk.

Na de dood van Karel de Grote bleef het onderwijs zich uitbreiden onder de lagere geestelijkheid en de adel, en er kwamen handschriften van de bijbel in het Latijn in omloop.

Priesters, monniken, koningen, koninginnen, middeleeuwse heren en adellijke dames begonnen vragen te stellen over de katholieke leer in relatie tot de bijbel.

Zij riepen ook om de bijbel in de volkstaal en in die tijd stond de roomse Kerk toe dat gedeelten van de bijbel ten behoeve van de geestelijkheid en de adel werden vertaald.

Sommigen van degenen die de bijbel lazen — zelfs sommige geestelijken — werden voorlopers van de Reformatie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 juni 2006 09:07:24 schreef ~Joos~ het volgende:

[...]

Ik ga mezelf niet opdringen maar haar wel een beetje laten kennismaken met God. Desnoods door mijn eigen leven...

Ik denk dat het een hele goede manier is om iemand kennis te laten met iets, door je eigen leven.

Mensen gaan dan zien hoe je leeft, hoe jij ervoor staat, dat je ervoor gaat enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Ik vind bekeren een respectloze, onethische praktijk. De gevolgen zijn ook bekend.

Quote:
34 ‘Denk niet dat ik gekomen ben om vrede op aarde

te brengen. Ik ben geen vrede komen brengen

maar het zwaard.

35 Ik ben immers gekomen om verdeeldheid te

brengen tussen vader en zoon, tussen moeder en

dochter, tussen schoonmoeder en schoondochter.

36 Ja, familieleden zullen vijanden van elkaar worden.

37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van

mij, is mij niet waard. Wie meer van zijn zoon of

dochter houdt dan van mij, is mij niet waard.

Christenen hebben de wereld geen vrede gebracht maar het zwaard. Hele continenten leven in ellende door de bekeerdrang van christenen. Zijn de indianen in de Amerika nu beter af? Zijn de negers in Afrika nu beter af?

Ik vind christelijke "de doel heiligt de middelen"-filosofie de vijande van de ethiek. Welke christen op dit forum wil graag bekeerd worden? Welke christen wil graag zijn kinderen bekeerd zien tot de Islam? Nee, dat willen ze niet. De meest basale ethiekregel wordt door de bekeerder met voeten getreden:

Doe een ander niet aan wat u niet aangedaan wilt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

die ene tekst spreekt ook wel de tekst van de liefde tegen die in de bijbel staat.... die tekst zeg dat je iedereen moet liefhebben, zelfs je vijanden. En volgens die tekst is haten dus ook uit den boze

Als je dat denkt moet je misschien maar eens uitzoeken wat die tekst betekent voor je er meteen een oordeel aan vastplakt. Het spreekt namelijk helemaal niets tegen.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind bekeren een respectloze, onethische praktijk. De gevolgen zijn ook bekend.

yes.gif

Veel mensen hebben Jezus gevonden, en hebben nu een gelukkiger leven dan ooit.

Quote:

Christenen hebben de wereld geen vrede gebracht maar het zwaard.

Als je je eerst eens verdiept in de tekst die je zojuist hebt gequote, dan snap je misschien wat Jezus heeft bedoeld.

Quote:

Hele continenten leven in ellende door de bekeerdrang van christenen. Zijn de indianen in de Amerika nu beter af? Zijn de negers in Afrika nu beter af?

Ik zou zeggen, ga eens naar Mozambique. In een paar jaar zijn daar duizenden kerken uit de grond gestampt door een zendelingsechtpaar gesteund door een groot team. Kinderen die ooit wees waren en geen kans meer werden gegeven ooit een menswaardig leven te leiden zijn geadopteerd door hun Vader in de hemel, en zodra ze dat realiseren verandert hun leven zo compleet. Ik kan je sites laten zien met foto's van kinderen die niet jammerend met dikke buiken op de grond liggen te huilen van de honger, maar kinderen die te midden van de grootste chaos (overstromingen, voedseltekort) dansen, springen, juichen en lachen voor Jezus. Deze kinderen hebben nooit tekort aan eten, omdat Jezus zelf hun te eten geeft. Deze mensen worden genezen van allerlei enge ziektes, en mensen staan op uit de dood. Bekering geen effect zeg je? Geloof me, door opwekkingen en bekering zijn de grootste wonderen en de gelukkigste mensen ontstaan.

Quote:

Ik vind christelijke "de doel heiligt de middelen"-filosofie de vijande van de ethiek. Welke christen op dit forum wil graag bekeerd worden? Welke christen wil graag zijn kinderen bekeerd zien tot de Islam? Nee, dat willen ze niet. De meest basale ethiekregel wordt door de bekeerder met voeten getreden:

Doe een ander niet aan wat u niet aangedaan wilt worden.

Dat zal ik ook nooit doen. Jezus is echter het mooiste en beste wat in mijn leven is gebeurd, en ik zou het absoluut niet erg vinden als iemand mij zou vertellen over Jezus nee. Ik weet 100000% zeker dat Jezus voor iedereen het beste is. Dat is de reden dat ik evangeliseer (en niet bekeer trouwens, dat is de Heilige Geest), ik wens mensen het allerbeste leven toe, en ik antwoord aan de opdracht van Jezus om alle volkeren tot Zijn discipelen te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Doe een ander niet aan wat u niet aangedaan wilt worden.

Dat is een uitspraak van Confucius.In de Analecta, het derde van zijn Vier Boeken, wordt die gedachte driemaal onder woorden gebracht. Tweemaal zei Confucius, toen hij vragen van leerlingen beantwoordde: „Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Let eens goed op het verschil met wat Jezus Christus zei

(Mattheüs 7:12) . . . Alle dingen dan die GIJ wilt dat de mensen voor U doen, moet ook GIJ insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Dit houd in dat we niet alleen iets slechts niet zullen doen,maar wel dat we een positieve daad stellen.Dat is een hemelsbreed verschil!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind bekeren een respectloze, onethische praktijk. De gevolgen zijn ook bekend.

Christenen hebben de wereld geen vrede gebracht maar het zwaard. Hele continenten leven in ellende door de bekeerdrang van christenen. Zijn de indianen in de Amerika nu beter af? Zijn de negers in Afrika nu beter af?

Ja, uiteindelijk zijn zowel de Indianen als de Negers beter af. Zelfs vanuit een atheistisch standpunt bekeken zou je kunnen zeggen dat een dominante cultuur zich uiteindelijk zou gaan verspreiden over de wereldbol. Het Marxisme heeft dat immers ook gedaan. Daar komt bij dat het Christendom zowel de Indianen als Negers uiteindelijk gereedschappen heeft gegeven om zich in een globaliserende wereld staande te houden. Hun primitieve geloven waren immers sowieso verloren gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Veel mensen hebben Jezus gevonden, en hebben nu een gelukkiger leven dan ooit.

En Colgate geeft wittere tanden en met Axe effect versier je meer vrouwen

dat zijn reclame slogans.

Quote:
Als je je eerst eens verdiept in de tekst die je zojuist hebt gequote, dan snap je misschien wat Jezus heeft bedoeld.

Ik dacht dat ik het begreep, maar leg jij het dan maar eens uit.

Quote:
Ik zou zeggen, ga eens naar Mozambique. In een paar jaar zijn daar duizenden kerken uit de grond gestampt door een zendelingsechtpaar gesteund door een groot team. Kinderen die ooit wees waren en geen kans meer werden gegeven ooit een menswaardig leven te leiden zijn geadopteerd door hun Vader in de hemel, en zodra ze dat realiseren verandert hun leven zo compleet. Ik kan je sites laten zien met foto's van kinderen die niet jammerend met dikke buiken op de grond liggen te huilen van de honger, maar kinderen die te midden van de grootste chaos (overstromingen, voedseltekort) dansen, springen, juichen en lachen voor Jezus. Deze kinderen hebben nooit tekort aan eten, omdat Jezus zelf hun te eten geeft. Deze mensen worden genezen van allerlei enge ziektes, en mensen staan op uit de dood. Bekering geen effect zeg je? Geloof me, door opwekkingen en bekering zijn de grootste wonderen en de gelukkigste mensen ontstaan.

Maar voordat christenen naar Afrika kwamen hadden ze deze hulp niet nodig. Wat heb je aan een dokter die zelf de patient ziek maakt.

Quote:
Dat zal ik ook nooit doen. Jezus is echter het mooiste en beste wat in mijn leven is gebeurd, en ik zou het absoluut niet erg vinden als iemand mij zou vertellen over Jezus nee. Ik weet 100000% zeker dat Jezus voor iedereen het beste is. Dat is de reden dat ik evangeliseer (en niet bekeer trouwens, dat is de Heilige Geest), ik wens mensen het allerbeste leven toe, en ik antwoord aan de opdracht van Jezus om alle volkeren tot Zijn discipelen te maken.

En Ik weet 10000000% (twee nullen meer!) zeker dat dat niet zo is. Ik vind dat een grove ontkenning van de culturelen en persoonlijke verschillen.

Dat is de heilige geest? Sorry, maar dat kan heel gemakkelijk een manier zijn om de persoonlijke verantwoordelijkheid te ontlopen. Aan de heilige geest kan je natuurlijk alles ophangen. Doet me denken aan de hand van God van Maradonna.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ja, uiteindelijk zijn zowel de Indianen als de Negers beter af. Zelfs vanuit een atheistisch standpunt bekeken zou je kunnen zeggen dat een dominante cultuur zich uiteindelijk zou gaan verspreiden over de wereldbol. Het Marxisme heeft dat immers ook gedaan. Daar komt bij dat het Christendom zowel de Indianen als Negers uiteindelijk gereedschappen heeft gegeven om zich in een globaliserende wereld staande te houden. Hun primitieve geloven waren immers sowieso verloren gegaan.

Dit is wel een hele trieste ethiek: het recht van de sterkste. Het dominante geloof zal winnen. De nazi's uiten soortgelijke ideeen.

Wat is er tegen respectvol samenleven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind bekeren een respectloze, onethische praktijk. De gevolgen zijn ook bekend.

Hallelujahsmile.gif De gevolgen zijn ook in mijn leven bekend. Ben zelf 2.5 jaar geleden tot bekering gekomen. En daar ben ik altijd nog content mee party.gif Want ik heb nu een eeuwig perspectief!

Kijk als mensen kunnen we niks, ook geen mensen bekeren. Maar God kan het wel, en spreekt mensen aan. Als je spreekt over respectloosheid van God. Dan klopt het niet wat je zegt. Want God is een gentleman die aanklopt bij jou. Hij wil graag in jou wonen, en een relatie met je hebben. Jezus is de deur waardoor jij naar binnen mag gaan. En voor altijd bij Hem mag zijn, voor eeuwig bij onze Vader.

Het is zelfs een opdracht om het goede nieuws van God te verspreiden!

Ik wens je God's rijke zegen toesmile.gif Blessings, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hallelujah
smile.gif
De gevolgen zijn ook in mijn leven bekend. Ben zelf 2.5 jaar geleden tot bekering gekomen. En daar ben ik altijd nog content mee
party.gif
Want ik heb nu een eeuwig perspectief!

Kijk als mensen kunnen we niks, ook geen mensen bekeren. Maar God kan het wel, en spreekt mensen aan. Als je spreekt over respectloosheid van God. Dan klopt het niet wat je zegt. Want God is een gentleman die aanklopt bij jou. Hij wil graag in jou wonen, en een relatie met je hebben. Jezus is de deur waardoor jij naar binnen mag gaan. En voor altijd bij Hem mag zijn, voor eeuwig bij onze Vader.

Het is zelfs een opdracht om het goede nieuws van God te verspreiden!

Ik wens je God's rijke zegen toe
smile.gif
Blessings, Arjan

Ik ben oprecht blij voor je.

Maar waarom is het zo moeilijk voor te stellen dat anderen dat zelfde blije gevoel uit hun eigen religie halen?

Dat jij die opdracht hebt, is jouw geloof. Je eigen geloof superieuriteit toesdichten is toch vooral egocentrische denken: ik heb gelijk. Het is zeker geen invoelend, medemenselijk denken. Er wordt gewoon even over de andersdenkende heengewalst vanuit het geloof in het eigen gelijk. Zie je niet in, dat dit niet klopt, niet kan kloppen. Jij stelt je boven een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lasker, ik denk dat jij bekeren te hard associeert met erg vervelende, opdringerige manieren van bepaalde christenen. Ik vind het totaal af te keuren om mensen een geloof op te dringen. Maar uiteindelijk is een oprechte bekering iets persoonlijks, en dat kan je niet dwingen, je kan mensen hoogstens bekend maken met het christendom en dat kun je in mijn ogen ook op heel positieve, opbouwende manieren doen, met wederzijds respect. Ik denk zelfs dat mensen eerder geneigd zijn om open te staan voor het christendom als ze op een fijne manier benaderd worden, opdringerigheid staat een bekering in mijn ogen eerder in de weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En Colgate geeft wittere tanden en met Axe effect versier je meer vrouwen

dat zijn reclame slogans.

Tja, het is maar hoe je het wilt zien. Ik zie het als waarheid, en vele mensen met mij.

Quote:
[...]

Ik dacht dat ik het begreep, maar leg jij het dan maar eens uit.

Jezus volgen betekent in mijn ogen niet dat je altijd een prettig leven hebt, in de ogen van de wereld dan tenminste. Christenen worden vandaag de dag vervolgd in menig land. Om de naam van Jezus wordt er een kogel door veel hoofden geschoten. Toch blijven mensen geloven, en dat geloof belijden. Dat moet toch een reden hebben lijkt me, dat mensen bereid zijn te sterven voor Jezus.

In diezelfde landen komt het ook voor dat familieleden elkaar vervolgen op dezelfde manier. Mensen pikken het gewoon niet dat ze christen zijn. Zelfs in dit land ken ik verhalen van ouders die niets meer met hun kinderen te maken wilden hebben omdat deze christen zijn geworden. Ik geloof dat Jezus op dat soort situaties doelde, niet op de bloederige middeleeuwen waar zo ontzettend veel bloederige dingen die in Jezus naam zijn gebeurd, waar naar mijn mening ook wel wat over in de Bijbel wordt vermeld.

Quote:
[...]

Maar voordat christenen naar Afrika kwamen hadden ze deze hulp niet nodig. Wat heb je aan een dokter die zelf de patient ziek maakt.

Wat ik al zei, 'christenen' hebben in het verleden een hoop foute dingen gedaan in de naam van Jezus, dat ontken ik ook niet. Hij zal daar Zelf ook niet al te blij over zijn geweest.

Quote:
[...]

En Ik weet 10000000% (twee nullen meer!) zeker dat dat niet zo is. Ik vind dat een grove ontkenning van de culturelen en persoonlijke verschillen.

Of gewoon de waarheid.

Quote:
Dat is de heilige geest? Sorry, maar dat kan heel gemakkelijk een manier zijn om de persoonlijke verantwoordelijkheid te ontlopen. Aan de heilige geest kan je natuurlijk alles ophangen. Doet me denken aan de hand van God van Maradonna.

Nee, wat ik daarmee bedoel is dat ik niemand kan bekeren. Ik kan alleen getuigen van Jezus. Ik kan Zijn liefde laten zien aan mensen door woorden en daden. Ik kan ze iets overbrengen. Het is de Heilige Geest die aan de slag gaat met wat ik doe in de harten van die mensen, en het is de Heilige Geest die de mensen doet overtuigen dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is. Niet ik, ik kan dat niet. Dat heeft niets te maken met de schuld op iemand afschuiven, maar met een nederige houding. Ik neem alle verantwoording op me voor hetgeen waarvan ik getuig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Dat jij die opdracht hebt, is jouw geloof. Je eigen geloof superieuriteit toesdichten is toch vooral egocentrische denken: ik heb gelijk. Het is zeker geen invoelend, medemenselijk denken. Er wordt gewoon even over de andersdenkende heengewalst vanuit het geloof in het eigen gelijk. Zie je niet in, dat dit niet klopt, niet kan kloppen. Jij stelt je boven een ander.

en jij stelt jezelf met je 'verlichte idee' wat je hier tentoonspreidt, zeker niet boven anderen, namelijk ons? De hele sfeer van je posts ademt een vijandigheid en superioriteit uit, of je dat nu bewust bedoelt of niet.

Je lijkt te denken dat geloven gaat om je lekker voelen. En inderdaad, als dat was wat geloven inhoudt, dan heb je helemaal gelijk, en moeten we ons maar niet te opdringerig met anderen bemoeien. Je kunt anderen immers niet dwingen om gelukkig te worden. Je kunt anderen overigens wel vertellen dat ze als ze hun leven veranderen, gelukkiger worden. Dus zelfs als jouw beeld van geloven zou kloppen, dan nog hebben gelovigen het volste recht om anderen te vertellen hoe ze gelukkiger kunnen zijn.

Maar christenen denken dat er meer aan de hand is. Geloven is er niet om je nu maar een beetje gelukkig te voelen (ik zou zeggen: als het daarom draait, pak dan een biertje, een hoer of een snuifje cocaïne - of allemaal tegelijk smile.gif. Dat gaat sneller en is minder vermoeiend). Waar het om gaat is dat christenen uit bezorgdheid anderen waarschuwen. Dat kun je vergelijken met mensen die anderen waarschuwen omdat ze op een treinrails lopen. Op dit moment is er nog niks te zien, maar de trein kan er straks aankomen, en dan kun je er beter niet meer op lopen. Of die trein echt komt (of christenen dus gelijk hebben) of niet, maakt in deze discussie eigenlijk niet eens uit. Christenen waarschuwen uit liefde en bezorgdheid.

Dat dat helaas in het verleden (en ook nu nog) weleens gewoon 'zieltjeswinnerij' is geworden, en opdringen van iets wat mensen eigenlijk niet willen geloven, etc, is jammer. Maar je kunt het principe niet beoordelen aan die onfortuinlijke uitschieters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is wel een hele trieste ethiek: het recht van de sterkste. Het dominante geloof zal winnen. De nazi's uiten soortgelijke ideeen.

Mjah, ik ben niet atheistisch he? Het punt is dat je hier toch niet aan ontkomt als je atheistisch bent. Het geeft een beetje een vals beeld om voor te stellen dat de pre-Christelijke culturen zich in een soort vacuüm begaven. Sowieso waren deze ooit tot ontwikkeling gekomen, in Zuid-Amerika was dit trouwens al het geval, net als in West-Afrika. En zeg nou zelf, waren die culturen nou zovel vreedzamer?

Quote:
Wat is er tegen respectvol samenleven?

Wat is respectvol samenleven? Je lijkt een ethiek aan te hangen die enerzijds afkomstig is uit het Christendom maar anderzijds geen enkele betekenis heeft daarbuiten. Je kan het niet allebei hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lasker, ik denk dat jij bekeren te hard associeert met erg vervelende, opdringerige manieren van bepaalde christenen. Ik vind het totaal af te keuren om mensen een geloof op te dringen. Maar uiteindelijk is een oprechte bekering iets persoonlijks, en dat kan je niet dwingen, je kan mensen hoogstens bekend maken met het christendom en dat kun je in mijn ogen ook op heel positieve, opbouwende manieren doen, met wederzijds respect. Ik denk zelfs dat mensen eerder geneigd zijn om open te staan voor het christendom als ze op een fijne manier benaderd worden, opdringerigheid staat een bekering in mijn ogen eerder in de weg.

Ik begrijp best dat je hard- en softsell technieken kan gebruiken om je geloof te verkopen. En softsell is natuurlijk te verkiezen. Maar ik vind bekering per definitie onethisch, omdat religie het meest waardevolle is dat een mens heeft. En dan komt een ander en die gaat dat neerhalen omdat hij meent dat hij iets beters heeft. Dat is respectloos. En stel dat het hem lukt en het gevolg is dat die persoon uit zijn familie wordt verstoten. Is er dan een goede daad verricht? Ik vind van niet.

Dat men mensen uit de eigen cultuur benadert die zonder geloof zijn, daar kan ik nog in mee gaan, maar dat men andere geloven tot inferieur bestempelt, dat vind ik gevaarlijk superioriteitsdenken. Ik zie dat niet als een hogere ethiek, maar juist een lagere ethiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik begrijp best dat je hard- en softsell technieken kan gebruiken om je geloof te verkopen. En softsell is natuurlijk te verkiezen. Maar ik vind bekering per definitie onethisch, omdat religie het meest waardevolle is dat een mens heeft. En dan komt een ander en die gaat dat neerhalen omdat hij meent dat hij iets beters heeft.

Aha, dus 'religie' is eigenlijk niets anders dan 'feel good' oid. Religie staat in het rijtje 'goede boeken lezen', 'fijne muziek luisteren', 'lekker biertje drinken', 'je eerste kus', 'religie', etc.

Zoals ik al eerder schreef, vanuit die optiek snap ik dat bekering onzin is. Waarom iemand aanpraten dat bier X lekkerder is dan bier Y?

Quote:
(..)

Dat men mensen uit de eigen cultuur benadert die zonder geloof zijn, daar kan ik nog in mee gaan

huh? Waarom is 'atheisme' ineens een uitzondering bij jou? Een atheist kan toch juist gelukkig zijn omdat hij atheist is? Ik denk niet dat je hier heel consequent bent.

Quote:
maar dat men andere geloven tot inferieur bestempelt, dat vind ik gevaarlijk superioriteitsdenken. Ik zie dat niet als een hogere ethiek, maar juist een lagere ethiek.

En waarom is jouw mening in dit geval superieur, zodat je dit soort uitspraken kan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de indruk dat jij redeneert vanuit een perspectief waarin alle geloven gelijk zijn, en het christendom niet meer of minder waar is dan een ander geloof. Als je zelf gelooft gaat het echter wel om een Waarheid, en dat heeft bepaalde implicaties. God kan niet tegelijk trinitair en niet-trinitair zijn, je kan niet tegelijkertijd naar de hemel en naar het nirwana gaan, enzovoort. Als je zelf echt in iets gelooft denk ik dat het ook logisch is dat jij die waarheid zo fantastisch vindt, dat je die met anderen wil delen. Als jij op de hoogte bent van een waarheid die zo alomvattend en levensbepalend is, wil je die vast ook niet voor jezelf houden, en vind je het allicht ook jammer wanneer anderen die waarheid niet zien. Ik ben er van overtuigd dat christenen die erop hopen dat anderen zich bekeren dat van uit de beste bedoelingen doen, en net vanuit een zeker respect en liefde voor de mensen die ze benaderen. Als het je niks kan schelen dat je buurman nooit die geweldige relatie met God krijgt zwijg je gewoon lekker over je geloof, het feit dat je er wel over praat is denk ik net een teken dat het je wel iets kan schelen.

Nu realiseer ik me ook dat dat knap vervelend is voor mensen die er een ander geloof op nahouden, en er evenzeer van overtuigd zijn dat wat zij geloven juist is, als dat de christen overtuigd is van het bestaan van God en Jezus. Ik vind het zelf ook niet meer dan normaal dat je altijd respect opbrengt voor wat anderen geloven, en voor het feit dat zij dat geloven op een wijze die even oprecht en waardevol is als je eigen geloof. Andermans geloof afbreken vind ik wel degelijk respectloos. Maar dat je als christen (of als moslim, of als...) toch hoopt dat anderen je geloof kunnen delen is denk ik in wezen een positieve drang. Er is alleen soms een hoop werk nodig aan de manier waarop mensen die drang vormgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en jij stelt jezelf met je 'verlichte idee' wat je hier tentoonspreidt, zeker
niet
boven anderen, namelijk ons? De hele sfeer van je posts ademt een vijandigheid en superioriteit uit, of je dat nu bewust bedoelt of niet.

Best wel ironisch dat je dat zo ervaart. Geloof ik dat in wat ik hier verkondig? Natuurlijk, ik ga niet a geloven en b verkondigen. Geloof ik dat ik de absolute waarheid vertel? welnee, het is gewoon mijn persoonlijke mening. Hoe is het mogelijk dat dat al ervaren wordt als vijandig en superieur?

Quote:
Je lijkt te denken dat geloven gaat om je lekker voelen. En inderdaad, als
dat
was wat geloven inhoudt, dan heb je helemaal gelijk, en moeten we ons maar niet te opdringerig met anderen bemoeien. Je kunt anderen immers niet dwingen om gelukkig te worden. Je kunt anderen overigens wel vertellen dat ze als ze hun leven veranderen, gelukkiger worden. Dus zelfs als jouw beeld van geloven zou kloppen, dan nog hebben gelovigen het volste recht om anderen te vertellen hoe ze gelukkiger kunnen zijn.

Jij kunt een ander niet vertellen hoe hij gelukkiger is. Je doet net alsof je jouw geluk kan vergelijken met die van een ander. Dat kan jij helemaal niet. Dat is egocentrisch denken. Bijna alle mensen menen dat ze het beter weten dan een ander. Dat zou juist een beetje nederig moeten maken.

Quote:
Maar christenen denken dat er meer aan de hand is. Geloven is er niet om je nu maar een beetje gelukkig te voelen (ik zou zeggen: als het daarom draait, pak dan een biertje, een hoer of een snuifje cocaïne - of allemaal tegelijk
smile.gif
. Dat gaat sneller en is minder vermoeiend). Waar het om gaat is dat christenen
uit bezorgdheid
anderen waarschuwen. Dat kun je vergelijken met mensen die anderen waarschuwen omdat ze op een treinrails lopen. Op dit moment is er nog niks te zien, maar de trein kan er straks aankomen, en dan kun je er beter niet meer op lopen. Of die trein echt komt (of christenen dus gelijk hebben) of niet, maakt in deze discussie eigenlijk niet eens uit. Christenen waarschuwen uit liefde en bezorgdheid.

Dat dat helaas in het verleden (en ook nu nog) weleens gewoon 'zieltjeswinnerij' is geworden, en opdringen van iets wat mensen eigenlijk niet willen geloven, etc, is jammer. Maar je kunt het principe niet beoordelen aan die onfortuinlijke uitschieters.

Ik begrijp best dat jullie het beste voor hebben met de ander, maar er is ook nog zo iets als respect.

Je zou op dezelfde manier ook kunnen zeggen: ik heb de liefste moeder ter wereld. Eerlijk geen een moeder is zo lief als die van mij. Jouw moeder haalt het niet bij die van mij. Daarom moet je mijn moeder aanvaarden en je eigen moeder loslaten. Snappen jullie niet dat voor een ander zijn geloof net zo belangrijk is als jullie geloof voor jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je zou op dezelfde manier ook kunnen zeggen: ik heb de liefste moeder ter wereld. Eerlijk geen een moeder is zo lief als die van mij. Jouw moeder haalt het niet bij die van mij. Daarom moet je mijn moeder aanvaarden en je eigen moeder loslaten. Snappen jullie niet dat voor een ander zijn geloof net zo belangrijk is als jullie geloof voor jullie?

Ik denk echt niet dat je dat kan vergelijken. Dit impliceert dat verschillende religies naast elkaar bestaan, en allemaal iets verkondigen wat eigenlijk wel waar is, maar dat de ene waarheid gewoon leuker is. Een betere vergelijking is, in mijn ogen:

Wij zijn broers en zussen, we hebben de zelfde moeder. Toch denk ik dat mijn beeld van onze moeder beter is omdat jij je onze moeder fout voorstelt, jij denkt dat ze zus of zo is, of misschien wel dat ze helemaal niet bestaat. Dat vind ik jammer, want onze moeder is zo lief, ik zou willen dat jij haar kon leren kennen zoals ze echt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hai Lasker,

Daar ben ik blij om dat je blij bent voor mijsmile.gif

Weet je ik kan dat een ander religie de weg is naar een eeuwig leven met Jezus. Want anders ontkracht ik nu het woord van God en is Zijn woord niets waard. Kijk het enige wat je hoeft te doen is het offer van Jezus te aanvaarden en verder niks.

Ik stel me niet boven iemand anders, je ziet het misschien niet zo. Maar ik ben niet hoger of beter als jou. Ik zou graag zien dat jij Hem ook leerde kennen, als een verlangen van mij dat ik daar ook van wil uitdelen. Want Hij is het waard er is maar één die onze levens veranderd, waarvoor je niets hoeft te doen zoiets als goede werken om een bepaald doel te halen.

Blessings, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid