Spring naar bijdragen

Niet-gelovigen 'tactvol' bekeren?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op dinsdag 01 november 2005 15:35:12 schreef Eli7 het volgende:

Dan zal ik niet proberen om jou te bekeren.

Genoeg andere mensen om te bekeren zal ik maar zeggen.
widegrin.gifpray.gif

Je bent een schat, helaas zijn er heelveel andere mensen die ook afknapppen op bekerende christenen. En dat terwijl als je elkaar accepteerd er hele boeiende gesprekken kunnen ontstaan, zo kijk ik wel eens uit interesse naar discussies op de eo (ben geintereseerd in de beweegredenen van de mens) en maak ik nu voor mijn studie geschiedenis een werkstuk over het vagevuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 158
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 02 november 2005 15:41:26 schreef Varuca het volgende:

[...]

Je bent een schat,

smile.gif Dankjewel! en jij ook!

Quote:

helaas zijn er heelveel andere mensen die ook afknapppen op bekerende christenen. En dat terwijl als je elkaar accepteerd er hele boeiende gesprekken kunnen ontstaan, zo kijk ik wel eens uit interesse naar discussies op de eo (ben geintereseerd in de beweegredenen van de mens) en maak ik nu voor mijn studie geschiedenis een werkstuk over het vagevuur.

Ik moet ook zeggen dat ik niet echt actief bezig ben om mensen te bekeren ofzo. Helemaal niet eigenlijk. Ik probeer gewoon mezelf te zijn en dat trekt soms de aandacht. En verder ben ik ook gewoon geïnteresseerd in eigenlijk iedereen die goed heeft nagedacht over zijn of haar overtuiging.

(jij klinkt als een persoon die het bekeren waard iswidegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal. Ik ben op dit moment druk bezig om een goede vriendin van me naar Jezus te leiden, of tenminste dat probeer ik...muur.gif

Ze zit bij mij in de klas, en heeft een christelijke opvoeding gehad (zit nu op een christelijke school, maar niet vanwege het christelijke), maar doordat een van haar ouders katholiek en de ander protestants was is bij hen thuis het geloof weggevallen (zoiets, ik weet het verhaal niet precies).

Ik geloof dat ik haar ergens een beetje heb geraakt. We waren in discussie over waarom alleen mensen die in God geloven naar de hemel gaan en waarom er mensen naar de hel gaan als god zo goed is enzo. Ze was ff in de war, en dat is niets voor haar want ze weet altijd precíes wat ze moet zeggen puh2.gif

Heeft iemand misschien tips hoe ik het nou aan moet pakken en het niet verpest? Ik ben in ieder geval open tegen haar dat ik haar WIL overtuigen van God, en ze wil wel luisteren (dat vind ik al heel wat).

danku

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Jurgen,

breng haar in contact met het Woord van God. Haar geloof zal vallen of staan aan de hand van of ze haar ziel voedt met Zijn Woord. misschien kunnen jullie samen iedere dag een stukje uit de bijbel lezen.

Het Woord van God is de altijd-passende sleutel.

Ik hoop dat je vriendin standvastig moge groeien in haar geloof in Jezus, want degene die oprecht de waarheid van 1 van de Manifestaties van God erkent, erkent en herkent ook de waarheid van de anderen.

Moge de Zoon jullie bijstaan.

~one

groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Jurgen,

Besef dat jij niemand naar Jezus kan leiden, maar dat je slechts een instrument in Gods hand bent, zeg maar.

Wees zelf volledig overtuigd van wat je zegt.

Leef zo goed als je kunt naar de twee geboden.

Spreek ook je eigen twijfels, zwakheden en zonden uit.

Probeer niet op een reclame-manier te overtuigen, maar vertel haar gewoon zonder poespas wat het leven met God voor jou inhoudt.

Geef zo goed als je kunt antwoord op haar vragen.

Weet je geen antwoord, zeg dat dan gewoon.

Vermijd christenjargon.

Daar kun je wel wat mee, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wouw bedankt jongens. ik wil wel ff zegggen:

Ik weet wel dat 'ik' haar niet naar god ka nleiden, maar goed je snapt wat ik bedoel.

Ik geloof toch dat ik haar een beetje verkeerd ingeschat heb, want ze wil er wel over praten, maar tegelijkertijd maakt ze me belachelijk. Ik neem haar misschien wel een keer mee naar cathechesatie (man hoe schrijf je dát nou weer...), we hebbe namelijk een heel goede leraar (schrijver Bert Wiersema) en ik heb er al met hem over gepraat.

allemaal bedantk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 02 november 2005 15:48:58 schreef Eli7 het volgende:

[...]

smile.gif
Dankjewel! en jij ook![...]

Ik moet ook zeggen dat ik niet echt actief bezig ben om mensen te bekeren ofzo. Helemaal niet eigenlijk. Ik probeer gewoon mezelf te zijn en dat trekt soms de aandacht. En verder ben ik ook gewoon geïnteresseerd in eigenlijk iedereen die goed heeft nagedacht over zijn of haar overtuiging.

(jij klinkt als een persoon die het bekeren waard is
widegrin.gif
)

Geloof me als je het probeerd kunnen er zeer intersante geloofsdiscussies ontstaan, maar geen die jij wint. Ik zal jou waarschijnlijk ook niet kunnen overtuigen, maar dat vind ik het mooie, dat iieder mens zijn eigen pad bewandeld, de verschillen maar ook de overeenkomsten. Want is de kern van bijna elk geloof niet liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
wat bedoel je met dat ze je belachelijk maakt?

Nou jeweetwel... ze vertelt aan haar vriendinnen 'Hij probeert me te bekeren' Nou lache natuurlijk clown.gif Maarja... ze vindt het trouwens niet echt DOM van me dat ik het doe, ze zei: 'Ik vind het wel heel lief van je dat je me probeert te beschermen tegen de hel', maarja daar gelooft ze niet in dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op dinsdag 01 november 2005 17:48:31 schreef markvand het volgende:

Nee, want hier wordt gesuggereerd dat moslims terroristen zijn, en dat is discriminatie!
boosrood.gif

Niet, dat is een vooroordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op woensdag 02 november 2005 22:40:28 schreef Jurgen het volgende:

Hallo allemaal. Ik ben op dit moment druk bezig om een goede vriendin van me naar Jezus te leiden, of tenminste dat probeer ik...
muur.gif

Ze zit bij mij in de klas, en heeft een christelijke opvoeding gehad (zit nu op een christelijke school, maar niet vanwege het christelijke), maar doordat een van haar ouders katholiek en de ander protestants was is bij hen thuis het geloof weggevallen (zoiets, ik weet het verhaal niet precies).

Ik geloof dat ik haar ergens een beetje heb geraakt. We waren in discussie over waarom alleen mensen die in God geloven naar de hemel gaan en waarom er mensen naar de hel gaan als god zo goed is enzo. Ze was ff in de war, en dat is niets voor haar want ze weet altijd precíes wat ze moet zeggen
puh2.gif

Heeft iemand misschien tips hoe ik het nou aan moet pakken en het niet verpest? Ik ben in ieder geval open tegen haar dat ik haar WIL overtuigen van God, en ze wil wel luisteren (dat vind ik al heel wat).

danku

Wat ik zou doen, is haar niet proberen te bekeren. Als ze zelf er iets voor voelt of wat dan ook om te gaan geloven, dat zal ze zelf toch wel gaan doen. Ze heeft een christelijke opvoeding gehad en zit nog op een Christelijke school. Dus ze zal er vast nog wel eens geconfronteerd worden of zelf tot een keuze komen. Laat haar met rust.

Quote:
Op donderdag 03 november 2005 00:02:01 schreef Eli7 het volgende:

Vooral veel jezelf zijn, veel voor het meisje bidden. En je daden niet anders laten zijn dan je woorden. Dan komt het 'vanzelf'. En dan is het vertrouwen op God.

Veel je zelf zijn, die tip word altijd gegeven aan mensen die niet weten hoe ze een meisje moeten versieren.

Ik heb zelf geen hekel aan gelovige mensen of aan het geloof zelf. Maar je hoeft het toch niet op de dringen en aan iedereen duidelijk te maken dat jij de liefde van God voelt. Veel mensen krijgen op die manier een hekel aan gelovigen. Echt waar. Ik snap het evangaliseren en bekeren niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haar met rust laten? Ik wil graag het beste voor haar! Ik ben bezorgd. Ze zegt zelf: Ik zal niet tot geloof komen, behalve als God hier op aarde zich komt laten zien of ik een bijna-dood-ervaring heb.

Dus je wil eigenlijk zeggen dat er ook maar geen zendelingen naar het buitenland moeten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met het geloof maar ik kan me inmiddels wel voorstellen dat je andere mensen willen laten weten dat God liefde is en wanneer je het zelf zo voelt gun je het een ander ook!

Of dat echt bekeren is...ik weet het niet?

Je moet je natuurlijk niet opdringen, lijkt mij en als iemand er niets van wil weten dan denk ik ook niet dat je door moet drammen.

Het grappige is dat ik voorheen, als twijfelende 'gelovige', ook meer zo iets had van ...mensen moeten me niet te veel pushen, proberen te overtuigen, dat werkte niet voor mij.

Ook al zullen ze het nog zo goed bedoeld hebben.

Dat begrijp ik nu wel beter.

De reden dat ik nu toch steeds meer zeker en zeker raak / ben van God, is niet tot stand gekomen doordat iemand me wilde bekeren, maar puur vanuit mezelf en door mensen die ik heb zien groeien in het geloof en dat deed me heel veel.

Dat wil ik ook, dacht ik toen, een leven met God.

Dus God heeft hen misschien wel als een soort van instrument gebruikt , zonder dat ze mij probeerden te overtuigen.

Maar ze zijn wel mooi op mijn pad gekomen , en het heeft mij wel gesterkt in mijn zoektocht naar God.

Mij nog meer het gevoel gegeven dat dit iets is wat ik graag wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jurgen, ook al wil je het beste voor haar door haar te pushen en proberen te bekeren, zal je eerder valend an slagen in je streven. Als ze duidelijk aangeeft dat het geen efffect zal hebben wat je doet, is dit iets dat vanuit haar zelf moet komen. Anders kan dit een vriendschap kosten en ik denk ook niet dta je dat wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik zou sowieso nooit iemand bekeren. Niet bewust, en het liefst ook niet onbewust. Aangezien ik zelf al niet weet wat voor geloof ik nou eigenlijk geloof, zou ik al helemaal niet anderen bekeren. Geloof moet je zelf beslissen, en niet gepusht worden door iemand. Als je tijd komt, om het te ontdekken, komt het. En dat hoeft niet geholpen te worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Bekeren' werkt inderdaad absoluut niet. In Exodus staat, gij moet niet strijden, God zal voor uw strijden.

Als je graag iemand ergens over wilt inlichten moet je enkel je verhaal vertellen, positieve dingen die je hebt meegemaakt met je eigen geloof. En dit alleen wanneer er ruimte is. Wanneer je er zomaar over begint dan kan dat ook wrijving opwekken.

Ik hoor vaak allemaal goede verhalen van, we hebben kerken in Afganistan of India of China waar per dag 1000-en mensen tot geloof komen. Dit klinkt mij niet vreemd in de orden want deze mensen worden vaak onderdrukt en zitten te wachten op een stukje 'redding'. De mensen hebben het vaak erg slecht. Ik zou deze mensen -uit eigen kracht- ook wel kunnen bekeren, dat kan ik ook wel zonder God.

Mensen die het moeilijk hebben in hun leven steken vaak hun hand wel naar je uit als je maar een beetje moeite doet. Maar hoe de gemiddelde mens te bereiken? Zeker niet uit eigen overtuigingskracht.

Iemand 'er uit lullen' met Bijbelteksten werkt ook niet. Goed dan heb je het argument gewonnen. Maar je hebt iemand's hart nooit gewonnen.

- Respecteer een ander's levensvisie. Kraak je dit af, dan kraak je hem af, al ben je het niet met die visie eens.

- Iedereen kan van elkaar leren. Jij kan van een heiden leren, een heiden kan van jou leren.

- Toen Paulus in Athene was en zag dat de stad was vervuld met Godenbeelden begon hij ook niet met afkraken. Nee, hij begon met de goede dingen te benaderen ('wat goed dat jullie zo een respect voor Godheden hebben') en daarna zocht hij naar overeenkomsten (maar in jullie geschiedenis verhalen was er toch ook een scheppende kracht van het universum bekend?). Zo kom je tot een vruchtbare discussie. De meeste Christen beginnen met vingertje wijzen en de verschillen te benadrukken. Een koninkrijk dat verdeeld is gaat ten onder. Wat je zaait zal je oogsten. Zaai je verschil, dan krijg je dat ook.

Het gaat er om, om geestelijk opbouwend te zijn voor een ander, niet afbrokkelend. We zijn Christenen, wij hebben de meeste openbaringskennis hoe we van mensen kunnen houden door God dus ga daar ook goed mee om!

Blijf nederig, vergevend, licht van Geest(geen zware emoties op iemand overprojecteren), vriendelijk en liefdevol. Kom ook niet al te zweverig en blijf in de wereld staan dus wees ook praktisch en realistisch (Jesus zei, wees in de wereld, niet van de wereld). Wees 'echt' en toon een beetje positiviteit.

Wees niet religieus als de schriftgeleerden, anders ben je er zelf een. Doe niet alsof JIJ de waarheid zelve bent omdat jij het woord van God hebt, de enige waarheid. Ook al heb je dan, en? Dan moet je er nederig mee omgaan, niet hooghartig. Zoveel Christenen doen dit en zij vallen buiten het lichaam van Christus ten prooi aan oordeel.

Luister naar de Geest om je negatieve of schaduw eigenschappen in te perken tijdens discussie. Een ander mens voelt snel wanneer je niet meer uit de Geest spreekt!

Jesus zei, enkel de zieken hebben een dokter nodig. Probeer dus geen mensen iets op te leggen die zelf al goede personen zijn.

Voor dat je het over gevoelige onderwerpen hebt zoals Spiritualiteit, drink eerst maar eens een biertje met elkaar en leer elkaar kennen.

Gr.,

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Chris, ik vind dat je hier ff een goed en duidelijnk bericht achterlaat... Maar niet bekeren?

Waarom wordt er dan hedendag geadviseert: ''Gaat heen en verkondig de goede boodschap'' & ''overtuig de mens van zonde en doop hen in de naam der Vader, Zoon en Heilge Geest, als een openbare getuigenis dat ze de zonde de rug toe keren''

Geldt dit dan niet meer voor deze tijd? Is het echt zo dat deze tijd erop zit en zich niet meer dient te herhalen?

En dan breng ik dat automatisch weer in verband met het verhaal dat Jezus tot zijn discipelen sprak:

Als er 1 schaap verloren is (lijkt te gaan), gaat Gij het dan opzoeken of laat gij het aan zijn lot over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat mensen hedendaags de Bijbelteksten te letterlijk interpreteren op sommige punten (dit punt). Dat leidt tot religieus wangedrag.

Jesus bekeerde ook niet 'actief'. Hij overtuigde mensen door het vertellen van gelijkenissen (parabels). Hij at en drank met allerlei soorten mensen van de laagste klassen. Hij was niet 'pushy' tegen deze mensen. Hij was enkel geirriteerd en strict tegen de schriftgeleerden, mensen van wie hij verwachtte dat ze het woord van God goed kenden want ze kenden het Oude Testament. Enkel waren ze zo dood als het kon vanbinnen en maakten ze andere mensen ook geestelijk dood. Jesus noemde hen niet voor niets moordenaars.

Hij kreeg mensen aan zijn kant door de vruchten van liefde. Niet door actieve oplegging van een mening.

Paulus was, zoals ik net uitlegde ook niet pushy.

God moet iemand in zijn of haar hart overtuigen, niet jij. Ben je anders immers niet uit de eigen geest aan het bekeren en niet uit God's?

Maar wat is bekeren nou? Bekeren is enkel je afkeren van negatieve eigenschappen die je probeert niet meer te doen. Ieder mens maakt fouten in zijn leven ('zonden'). Negatieve eigenschappen zijn dingen die jezelf of anderen shaadt, waarmee je dus ook God schaadt. Als God van je houdt wil hij het beste voor je dus wil jij je alleen maar optimaal advies geven hoe te leven (in liefde).

Het betekent automatisch een deel 'sterven aan jezelf'.

Sterven aan jezelf betekent eigenlijk niets meer dan je 'ego' opgeven, die eigenschappen die negatief zijn in je persoonlijkheid. Bekerken is niets anders dan je daar vanaf richten, richten op het positieve, dus al wat voortkomt uit de Geest God's.

Overigens zou ik zelf proberen negatieve dingen te laten in mijn leven, ook al geloofde ik het totaal niet.

Mattheus 28:19-20

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

20 Leer hun alles onderhouden wat ik jullie heb opgedragen. En, wees er zeker van: ik ben bij jullie, van dag tot dag, tot aan de voltooiing van de wereld.’

Truthseeker: er staat hier dat je de goede boodschap inderdaad moet verkondigen wat ook logisch is, maar er staat niet in dat je 'actief moet bekeren'. Je hoeft niet pushy te zijn. Jesus wil dat we alles leren wat hij ons heeft laten zien. Met deze tekst kun je nog steeds op alle soorten en manieren mensen tot overtuiging laten brengen. Jesus en Paulus waren immers zelf ook niet pushy.

Gr.,

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 06 december 2005 11:14:48 schreef Truthseeker het volgende:

Chris, ik vind dat je hier ff een goed en duidelijnk bericht achterlaat... Maar niet bekeren?

Waarom wordt er dan hedendag geadviseert: ''Gaat heen en verkondig de goede boodschap'' & ''overtuig de mens van zonde en doop hen in de naam der Vader, Zoon en Heilge Geest, als een openbare getuigenis dat ze de zonde de rug toe keren''

Geldt dit dan niet meer voor deze tijd? Is het echt zo dat deze tijd erop zit en zich niet meer dient te herhalen?

En dan breng ik dat automatisch weer in verband met het verhaal dat Jezus tot zijn discipelen sprak:

Als er 1 schaap verloren is (lijkt te gaan), gaat Gij het dan opzoeken of laat gij het aan zijn lot over?

Is dit nou wat jij vindt? In dit soort situaties twijfel ik daar echt aan. Mensen die met bijbelteksten lopen te smijten enzo... Dit komt uit de bijbel, ooit opgeschreven door iemand, je weet niet eens of Jezus dit letterlijk zo heeft gezegd. En al die dingen zijn ook weleens tegenstrijdig. Ik zou het stukken fijner vinden als iemand gewoon zijn mening gaf, zonder bijbelteksten. Gewoon wat je zelf vindt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 06 december 2005 12:02:30 schreef Moonspell het volgende:

Maar wat is bekeren nou? Bekeren is enkel je afkeren van negatieve eigenschappen die je probeert niet meer te doen.

Daar ben ik het deels mee eens. Bekeren is niet enkel het proberen na te laten wat verkeerd is, maar is bovenal een je keren tot God! Hèm Heer over je leven laten zijn, in verbondenheid met Hem leven en je bij Hem geborgen weten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid