Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Oké, dit topic is al van een tijdje geleden ehhh... lang geleden
knipoog_dicht.gif
, maar op andere fora wordt men niet echt blij als je een zogenaamde 'dubbele topic' plaatst..

Ik zit er ook over te denken om eens bij een vrij-katholieke kerk te gaan kijken.. Hun zienswijzen staan me wel aan en past wel bij mn liberale manier van leven.. niks moet, alles mag! Lijkt me een kerk die bij deze tijd hoort, en dat is uiteraard goed om tegenwoordig mensen weer de 'kerk' in te krijgen als het ware..

Zijn er op dit forum nog vrij-katholieken?

Martinn

Ghe, ghe, ik ben niet vrij katholiek er ook nog niet geweest (zal dat in de toekomst vast wel doen met die gnostische inslag van me widegrin.gif) Maar niks moet, alles mag...dat heb je wel even helemaal verkeerd begrepen. Je kiest vrijwillig voor de innerlijke weg, in die zin moet er niks, je hebt je vrije wil en vandaaruit mag je idd kiezen te doen wat je wilt. Maar de weg die de VKK voor staat, dat is op zich een bijzonder diepgaande ervaring en echt niet vrijheid blijheid, maar een diepe innerlijke keus met alle consequenties vandien. Je mag alles, maar het meest van dat alles is volstrekt zinloos geworden puh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Kijken kan geen kwaad, want "Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt, dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend", zegt Paulus in Filippenzen 1:18. Dat ging dan wel over een heel ander soort verkeerde verkondiging van Christus, maar dàt het verhaal blijft rondgaan, dáár gaat het om.

Ik vind die vrij-katholieken wel plezant klinken trouwens. Martin, ik ben niet vrij-katholiek, maar wel de protestantse variant.

Er wordt helemaal niets verkondigd dan de verkeerde weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is Katholiek en Apostolisch, wat kan daar nu mis mee zijn?

Niet iedereen die zich christelijk noemt, belijdt de algemene christelijke leer. Zo noemen mormonen zich ook de Kerk van Jezus Christus, maar zijn het volgens heel veel christelijke kerken niet. En Jehovah's Getuigen noemen zich ook christenen, maar zijn het volgens heel veel christelijke kerken ook niet. Zo is iemand die zich katholiek en apostolisch noemt, ook niet per se katholiek en apostolisch. Namen zeggen dus niets, het gaat om wat er verkondigt en geleeft wordt.

Quote:

Kijken kan geen kwaad, want "Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt, dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend", zegt Paulus in Filippenzen 1:18. Dat ging dan wel over een heel ander soort verkeerde verkondiging van Christus, maar dàt het verhaal blijft rondgaan, dáár gaat het om.

Christus wordt er niet verkondigt zoals het christendom Hem verkondigt. Doe ermee wat je wilt, maar om die redenen kun je als christen de Vrij Katholieke Kerk niet met goed fatsoen als christelijke kerk bestempelen. En is die uitspraak van Paulus dus niet van toepassing. "Wat telt is dat Christus verkondigd wordt." Ja, maar dan wel de échte Christus graag, zoals wij Hem kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bovendien; "kijken kan geen kwaad"? Wie met pek omgaat, wordt ermee besmet. Er zijn proeven gedaan met kinderen en geweld. Drie grote groepen kinderen werden daarin aan een test onderworpen. Ze kregen een gewelddadig filmpje te zien. Daarna werd erover gepraat, en de eerste groep kreeg een gespreksvolwassene die het geweld goedkeurde. De tweede een gespreksvolwassene die het geweld afkeurde. De derde groep werd er alleen naar gevraagd of ze het gezien hadden; een oordeel werd niet gegeven. Daarna werd de kinderen gevraagd het na te spelen. En daaruit bleek, dat de groep kinderen, die gehoord had, dat het slecht was, het geweld net zo goed, net zo nauwkeurig, en net zo fanatiek naspeelden als de kinderen die gehoord hadden, dat het goed was. Kweetsoniemeer waar ik dit gelezen heb, maar het was nog maar enkele maanden geleden.

De grondstreep is, dat je door kijken óók schade kunt oplopen. Kijk jij maar eens vijf minuten naar een lasboog! Waar het om gaat, is, of je voldoende beschermd/gewapend bent tegen wat je ziet als je kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn er op dit forum nog vrij-katholieken?

Wat zijn je ervaringen met deze stroming, en/of kun je beter gewoon een Rooms-katholieke kerk bezoeken?

Ik ben ex-vrij-katholiek en geloof me: je kunt beter een Rooms-katholieke kerk bezoeken!

edit: ik zie nu in CvW's post dat je van huis uit hervormd bent. Dan kun je beter ook niet naar een RK-kerk gaan, maar gewoon naar een hervormde.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Voorzover deze mensen ook op credible komen, en mijn betrouwbaarheid in deze zouden willen bevestigen
, hoop ik dat je zal zien dat ik hierin niet schijnheilig ben of spelletjes speel.

Wat ik bij dezen doe (vetgedrukt). CvW is bloedserieus.

Nog een tip: klik op mijn screenname en zie uit welke diepte ik gekomen ben sinds dik 3 jaar geleden - overigens doordat div mensen op dit forum, CvW niet in het minst - mij de hand hebben gereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christus wordt er niet verkondigt zoals het christendom Hem verkondigt. Doe ermee wat je wilt, maar om die redenen kun je als christen de Vrij Katholieke Kerk niet met goed fatsoen als christelijke kerk bestempelen. En is die uitspraak van Paulus dus niet van toepassing. "Wat telt is dat Christus verkondigd wordt." Ja, maar dan wel de échte Christus graag, zoals wij Hem kennen.

Nou. Ik vind het toch een beetje moeilijk om "hunnie doen het verkeerd en wij doen het goed" te zeggen. Dan ga je er vanuit dat jouw uitleg superieur is aan die van de ander, en dat kan ik gewoon niet. Ik begrijp wel wat jij bedoelt met dat het moet kloppen, dat het de èchte Christus moet zijn, maar ik ben er zelf nooit van overtuigd of iets nu wel de èchte Christus is. Daarvoor vind ik het bronnenmateriaal te verwarrend en mijn geloof te nietig. En daarom lees ik de woorden van Paulus op die manier, omdat ik die grens niet kan trekken.

Ik heb hier al een paar keer mogen horen dat mijn geloof te rommelig, te opstandig, te twijfelend en te ketters is. Maar het is helaas alle geloof dat ik heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou. Ik vind het toch een beetje moeilijk om "hunnie doen het verkeerd en wij doen het goed" te zeggen. Dan ga je er vanuit dat jouw uitleg superieur is aan die van de ander

Orthodoxe christenen geloven dat zij de waarheid in pacht hebben. Of beter gezegd: dat de Waarheid hen in pacht heeft. Vanuit orthodox-christelijk oogpunt, of dat nou katholiek, protestants of evangelisch is, zit de VKK gewoon faliekant fout. En m.i. niet 'zomaar' fout, zoals een vrijzinnige 'gewone' kerkgemeente, maar zo fout dat het antichristelijk is geworden.

Quote:
en dat kan ik gewoon niet. Ik begrijp wel wat jij bedoelt met dat het moet kloppen, dat het de èchte Christus moet zijn, maar ik ben er zelf nooit van overtuigd of iets nu wel de èchte Christus is. Daarvoor vind ik het bronnenmateriaal te verwarrend en mijn geloof te nietig. En daarom lees ik de woorden van Paulus op die manier, omdat ik die grens niet kan trekken.

Ik heb hier al een paar keer mogen horen dat mijn geloof te rommelig, te opstandig, te twijfelend en te ketters is. Maar het is helaas alle geloof dat ik heb.

Wanhoop niet! flower.gif Geloven is niet zozeer het 'alle bronnenmateriaal moet tot in de puntjes kloppen' (al is dat wel leuk als ondersteuning of intellectuele bevrediging), maar wel: 'ik spring in het diepe, ik maak een keuze en blijf daaraan vervolgens trouw'. Ik benadruk nog maar weer 'ns: geloof en huwelijk hebben best wel veel overeenkomsten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben ex-vrij-katholiek en geloof me: je kunt beter een Rooms-katholieke kerk bezoeken!

edit: ik zie nu in CvW's post dat je van huis uit hervormd bent. Dan kun je beter ook niet naar een RK-kerk gaan, maar gewoon naar een hervormde.


Samengevoegd:

[...]

Wat ik bij dezen doe (vetgedrukt). CvW is bloedserieus.

Nog een tip: klik op mijn screenname en zie uit welke diepte ik gekomen ben sinds dik 3 jaar geleden - overigens doordat div mensen op dit forum, CvW niet in het minst - mij de hand hebben gereikt.

Wat is dit voor waanzin van blijf maar of ga maar naar de zogenaamde hervormde kerk.Alles is er aan gelegen dat deze persoon Katholiek wordt ,hetzij , OK, RK,of Orthodox RK byzantijnse Ritus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dit voor waanzin van blijf maar of ga maar naar de zogenaamde hervormde kerk.Alles is er aan gelegen dat deze persoon Katholiek wordt ,hetzij , OK, RK,of Orthodox RK byzantijnse Ritus.

Begin je nu als een niet nader te noemen persoon 'denk ik en sorry' te praten? Martinn is hervormd en het zou helemaal niks raars zijn als hij die achtergrond gaat uitdiepen. Merkt hij daarna - na degelijk onderzoek en beleven - dat de katholieke Kerk hem roept: van harte welkom thuis bij de Moederkerk! Maar naar een katholieke kerk gaan wil nog niet meteen zeggen dat je dan ook katholiek wordt - zéker niet als het waarschijnlijk is vanwege een tamelijk oppervlakkige interesse in de mooie liturgie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De grondstreep is, dat je door kijken óók schade kunt oplopen.

Sorry, maar ik vind dit niet zo'n heel indrukwekkende gelijkenis eigenlijk. Om naar de kerk gaan te vergelijken met het blootstellen van kinderen aan geweld, dat is toch wel een beetje ver gezocht vind ik. Geweld is natuurlijk gedrag, kerkgang is cultureel gedrag. Kerkganger in kwestie is volwassen, een kind niet. Voor de kerkganger is het een serieuze bezigheid, voor het kind is het spel/naspelen. Bijvoorbeeld. Trouwens, dat debat over kinderen en geweld-op-televisie is nog lang niet ten einde. Jammer maar helaas, dit wil er bij mij gewoon niet in.

De grondstreep van mijn verhaal is, dat ik van mening ben dat je ziel echt niet naar de knoppen gaat van een keertje in de verkeerde kerk zitten. En zoals ik al zei in mijn reactie op RobertF, is het mijn religieuze handicap dat ik dat nu eenmaal ook bij Paulus lees.


Samengevoegd:

Quote:

Wat is dit voor waanzin van blijf maar of ga maar naar de zogenaamde hervormde kerk.Alles is er aan gelegen dat deze persoon Katholiek wordt ,hetzij , OK, RK,of Orthodox RK byzantijnse Ritus.

Alles is er aan gelegen dat deze persoon ergens komt waar hij zich thuis voelt, waar hij zijn geloof kan uitdiepen op een manier die op dit moment voor hem het beste werkt. Geloof is geen kwestie van gewoon-maar-doen maar van je best doen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Orthodoxe christenen geloven dat zij de waarheid in pacht hebben. Of beter gezegd: dat de Waarheid hen in pacht heeft. Vanuit orthodox-christelijk oogpunt, of dat nou katholiek, protestants of evangelisch is, zit de VKK gewoon faliekant fout. En m.i. niet 'zomaar' fout, zoals een vrijzinnige 'gewone' kerkgemeente, maar zo fout dat het antichristelijk is geworden.

Mag jij vinden, maar ik vind van niet. puh2.gif

Quote:
'ik spring in het diepe, ik maak een keuze en blijf daaraan vervolgens trouw'.

En zo spring ik in mijn diepe. Dankjewel voor je toch wel bemoedigende woorden, dat kon ik wel even gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Begin je nu als een niet nader te noemen persoon 'denk ik en sorry' te praten? Martinn is hervormd en het zou helemaal niks raars zijn als hij die achtergrond gaat uitdiepen. Merkt hij daarna - na degelijk onderzoek en beleven - dat de katholieke Kerk hem roept: van harte welkom thuis bij de Moederkerk! Maar naar een katholieke kerk gaan wil nog niet meteen zeggen dat je dan ook katholiek wordt - zéker niet als het waarschijnlijk is vanwege een tamelijk oppervlakkige interesse in de mooie liturgie.

Zoals altijd je hebt het weer niet begrepen,het is ook een kwestie van goed lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Hongerige Wolf,

Quote:
Nou. Ik vind het toch een beetje moeilijk om "hunnie doen het verkeerd en wij doen het goed" te zeggen. Dan ga je er vanuit dat jouw uitleg superieur is aan die van de ander, en dat kan ik gewoon niet.

Niet superieur, maar het meest volledig. Daarbij zeg ik enkel dat de VKK volgens het algemeen christelijk geloof niet christelijk is. Dat is ongeveer net zo "erg" als wanneer ik zeg dat de islam niet christelijk is. Ook al zou de islam zich christelijk noemen. Gewoon omschrijvend bedoeld dus.

Quote:
Ik begrijp wel wat jij bedoelt met dat het moet kloppen, dat het de èchte Christus moet zijn, maar ik ben er zelf nooit van overtuigd of iets nu wel de èchte Christus is. Daarvoor vind ik het bronnenmateriaal te verwarrend en mijn geloof te nietig. En daarom lees ik de woorden van Paulus op die manier, omdat ik die grens niet kan trekken.

Dat is jouw "probleem." Maar dat betekent niet dat "de echte Christus" daarom maar onvindbaar is. Nee: jíj kunt Hem misschien niet vinden, of denkt Hem niet te kunnen vinden, maar dat is iets heel anders.

Quote:
Ik heb hier al een paar keer mogen horen dat mijn geloof te rommelig, te opstandig, te twijfelend en te ketters is. Maar het is helaas alle geloof dat ik heb.

Over jouw geloof heb ik niets gezegd, dus het is niet nodig om me daarop aan te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb hier al een paar keer mogen horen dat mijn geloof te rommelig, te opstandig, te twijfelend en te ketters is. Maar het is helaas alle geloof dat ik heb.

Misschien is dat juist het geloof dat bij je past, omdat je zelf een enorme rommelkont bent. Ik herken dat wel. Ik ben juist teruggekeerd in de RKK, omdat die het meest volledig is, zoals RobertF schrijft, en omdat ik die structuur nodig heb; de structuur van bijna 2000 jaar dezelfde onveranderde leer, de Apostolische Successie, het Kerkelijk Jaar, de vaststaande liturgie, al die onderdelen zijn voor mij handvatten om het geloof te vatten.

En of je geloof te rommelig enz. is, ach, ik zit nu al enkele jaren in een diep dal, en ik kom er misschien weer een beetje uit, juist door het houvast dat ik heb aan de RKK. Ik lees nergens in je posten, dat je arrogant en ijdel bent, ook niet tussen je regels. In dat geval kun je misschien bidden om versterking van je geloof. Denk maar niet dat je de eerste bent die op deze manier gelooft, en kritisch is. Een paar jaar geleden was er zo'n ventje in een land, ver, ver hiervandaan, die er óók zo over dacht. Thomas heette hij. Hij weigerde te geloven, dat zijn makkers een verschijning van de Messias hadden gehad. Toen zei hij dat hij het pas zou geloven, als hij zijn vingers in de wonden van Zijn Handen kon steken, en zijn hand in de wonde in Zijn Zijde kon steken. De volgende keer was hij snel overtuigd... Dat staat wel ergens in een boek, geloof ik. Daar staat ook, een paar bladzijden eerder, iets over een mosterdzaadje. Je kunt hier een paar van die mosterdzaadjes vinden. Ik heb ze ook, als hanger en als sleutelhanger. Het maakt mij bewust hoe klein mijn geloof eigenlijk is. Je moest eens weten hoe l*llig ik mij voel, als ik voor een koor sta en zo'n grote groep mensen uitleg, hoe een gospeltekst past binnen de Schrift en Traditie. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er wordt helemaal niets verkondigd dan de verkeerde weg.

Heeft dat te maken, dat je niet open staat voor andere kerkvormen?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Kijken kan geen kwaad, want "Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt, dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend", zegt Paulus in Filippenzen 1:18. Dat ging dan wel over een heel ander soort verkeerde verkondiging van Christus, maar dàt het verhaal blijft rondgaan, dáár gaat het om.

Ik vind die vrij-katholieken wel plezant klinken trouwens. Martin, ik ben niet vrij-katholiek, maar wel de protestantse variant.

Hoi HW, dat vind ik ook, kijken kan geen kwaad, net zo min als je naar een moord en doodslag film kijkt.

Een paar collega's van me RK/PKN hebben aangeboden smile.gif eens mee te gaan naar hun kerk zodat ik zelf kan uitzoeken wat het christelijk geloof bij de verschillende kerken inhoudt, en welke een prima plek zou kunnen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hongerige Wolf hou je er buiten en ga in het bos kleine Olga verslinden .
devil.gif

Nee, want stél je toch eens voor dat een ander er iets van zegt als je iemand (nu toevallig ondergetekende, meestal bij iemand anders) tegen zijn schenen stampt.

@ HW: bedankt flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid