Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Nee, want stél je toch eens voor dat een ander er iets van zegt als je iemand (nu toevallig ondergetekende, meestal bij iemand anders) tegen zijn schenen stampt.

Was het niet de heilige Jean Vianney, pastoor van Ars, die zei; "Wees een leeuw op de preekstoel en een olifant in de porseleinkast"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag mee geweest met een collega naar de hoogmis in de RK parochie.
smile.gif

Ik moet eerlijk zeggen, het was indrukwekkend!
worshippy.gif

Woensdag ga ik weer, dan is er Kerstnachtmis!
knipoog_dicht.gif

Nou, zalig Kerstmis alvast! smile.gif Maar laat je niet meeslepen door de goegemeente; ga niet te Communie a.j.b. Daar is wel wat meer voor nodig dan het een mooie viering vinden (wat - op zichzelf genomen - wel positief is, natuurlijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag mee geweest met een collega naar de hoogmis in de RK parochie.
smile.gif

Ik moet eerlijk zeggen, het was indrukwekkend!
worshippy.gif

Woensdag ga ik weer, dan is er Kerstnachtmis!
knipoog_dicht.gif

Je kan beter thuis blijven je doet aan geestelijke zelfbevrediging;men gaat naar de Kerk/Hoogmis/Mis om Hem te ontmoeten die gaat komen in het vlees;is men niet Katholiek hetzij Ok,RK,Orthodox RK byzantijnse ritus,is het geboden zich van de Communie te onthouden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je kan beter thuis blijven je doet aan geestelijke zelfbevrediging;men gaat naar de Kerk/Hoogmis/Mis om Hem te ontmoeten die gaat komen in het vlees;is men niet Katholiek hetzij Ok,RK,Orthodox RK byzantijnse ritus,is het geboden zich van de Communie te onthouden .

Wat is dat nu weer voor domme stelling? Voor iedereen die geen H. Vormsel heeft ontvangen is het dus beter om niet naar een RK Mis te gaan omdat het dan 'geestelijke zelfbevrediging' is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dat nu weer voor domme stelling? Voor iedereen die geen H. Vormsel heeft ontvangen is het dus beter om niet naar een RK Mis te gaan omdat het dan 'geestelijke zelfbevrediging' is?

Zo héél raar is de stelling van Sacerdos ook weer niet, al gedraagt hij zich weer niet bepaald als een muis (nou zit ie ook niet in de biechtstoel, dat scheelt widegrin.gif). Ten eerste was het (heel) vroeger verboden voor niet-gedoopten om bij de Eucharistische dienst te blijven - men werd na de woorddienst de kerk uitgewipt. En ten tweede heeft Martinn zelf zeer duidelijk aangegeven dat hij de VKK wel interessant vond, m.n. vanwege de vorm. Ik vind het toe te juichen dat hij in de plaats daarvan naar de RKK gaat, omdat de vorm daar samengaat met een orthodox geloof. Maar zou Martinn, of wie dan ook, blijven hangen in 'oh wat zingt het koor mooi, wat ruikt die wierook toch heerlijk', dan is het de vraag of het zo goed is om te (blijven) gaan. Tot die tijd in ieder geval: géén Communie. Dan is het geen zelfbevrediging, maar puur vreemdgaan - en dat niet eens alleen geestelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dat nu weer voor domme stelling? Voor iedereen die geen H. Vormsel heeft ontvangen is het dus beter om niet naar een RK Mis te gaan omdat het dan 'geestelijke zelfbevrediging' is?

Neen helemaal geen domme stelling,lees heel de draad maar is door.

Het is heel wat anders als een persoon oprecht Katholiek wil worden en onderricht gaat krijgen en dan pas komt het Heilige Vormsel,maar we hebben het niet over het HV maar over een schouwspelzoeker en meer niet,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Neen helemaal geen domme stelling,lees heel de draad maar is door.

Het is heel wat anders als een persoon oprecht Katholiek wil worden en onderricht gaat krijgen en dan pas komt het Heilige Vormsel,maar we hebben het niet over het HV maar over een schouwspelzoeker en meer niet,

Eens, maar met die kanttekening, dat schouwspelzoeken over kan gaan in serieuze geraaktheid/interesse, alleen al vanwege de nabijheid van het Allerheiligste. Als men maar bepaalde grenzen eerbiedigt (zeg ik voor de derde keer: geen Communie), dan kan het niet zoveel kwaad lijkt me. Maar als het schouwspelzoeken blíjft, dan gewoon helemaal wegblijven in het vervolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eens, maar met die kanttekening, dat schouwspelzoeken over kan gaan in serieuze geraaktheid/interesse, alleen al vanwege de nabijheid van het Allerheiligste. Als men maar bepaalde grenzen eerbiedigt (zeg ik voor de derde keer: geen Communie), dan kan het niet zoveel kwaad lijkt me. Maar als het schouwspelzoeken blíjft, dan gewoon helemaal wegblijven in het vervolg.

Ik ken weg2 sinds haar VKK periode, ik heb het idee dat zij bij uitstek degene is die haarfijn onderscheid weet te maken in dit soort zaken.

Ik ben afgelopen zomer katholiek geworden, niet vanwege de mooie liturgie (de kerk waar ik vandaan kwam had in ieder geval verschillende orden van dienst) De H. Mis heeft altijd dezelfde structuur. Als je niet voor de inhoud komt wordt dat dodelijk saai na een paar keer kijken. Echt.

En ook niet vanwege 'de wierook ruikt zo lekker'. Ik vind wierook stinken, ik ben altijd blij als de lezing uit het Evangelie voorbij is, dan trekt de meur een beetje op iig. clown.gif

Ons koor zingt mooi, maar weer zoals bij de liturgie he: de tussengezangen zijn altijd dezelfde. Wordt saai na een tijdje.

Als ik anders had gekund was ik gereformeerd gebleven, dat meen ik echt. De enige reden dat ik katholiek ben geworden is dat ik met mijn rug tegen de muur stond en niet anders kon.

Als jij niet dat gevoel hebt, en vooral geraakt wordt door de liturgie en de esthetiek, raad ik je aan om vooral NIET katholiek te worden. Dan heb je niets in de katholieke kerk te zoeken. Je zou de Lutherse Kerk of PKN kunnen proberen. Die hebben ook wat meer esthetiek, maar dat gaat samen met een wat vrijzinniger, vrijblijvende inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]x2

Mijn zorg is niet weg2, maar martinn
smile.gif

Dat snap ik. Ik zou mooi in de aap gelogeerd zijn als ik weer had moeten beginnen met preken tegen mijn peettante clown.gif

Quote:

[...]ehh, ja. Nou ja, aan de andere kant. Als je weet dat je maar één keer per jaar het Rorate Caeli gaat horen/zingen, dan is dat toch iets om steeds weer met verlangen naar uit te kijken.

Ja oké, maar vier weken achter elkaar elke Mis het Rorate Caeli zingen wordt op een gegeven moment ook saai hoor. Ik ben misschien ook gewoon een cultuur/liturgiebarbaar, kweenie. Of ik ben snel verveeld, kan ook.

Quote:

[...]
flower.gif
maar wat is je Moeder blij dat je thuis bent gekomen!

Zodat ik mee kan helpen de kerststal op te bouwen in de kathedraal? Ik WIST het, een complot clown.gif

Even serieus: ik snap niet waarom je voor de liturgie naar de Kerk komt, als je niet weet wat de bedoeling ervan is en wat het doet. Je kunt niet meedoen, je kunt sowieso niet ter Communie gaan (en dat is waar alles naartoe werkt). Je blijft een beetje een toerist. Waarom zou je dan naar de Kerk gaan. Bij ons is de belangrijkste zondagsmis om 09:00 op Zondag. Ik zou echt liever in mijn bed liggen dan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bedoel, er is wel variatie, maar vrij subtiel, vrees ik.

Nou, hier niet hoor. Elke viering is weer totaal anders. Sommige koren/werkgroepen... nosmile.gifnosmile.gif

(waarmee ik dus niet wil zeggen dat de vieringen hier allemaal slecht zijn, de gemiddelde viering is redelijk verzorgd tot gewoon goed, maar in sommige vieringen herken je de katholieke liturgie nauwelijks nog terug)

Waarmee ik ook maar wil zeggen: er zijn genoeg koren en werkgroepen in Nederlandse parochies die hun eigen liturgische teksten in elkaar knutselen en daarbij soms ook geen flauw idee lijken te hebben van mystiek, liturgie en eerbied voor het Sacrament. En dingen als wierook en Gregoriaans kom je ook láng niet overal tegen. Meer niet dan wel, zeg maar.

Als je dus enkel katholiek zou worden omdat je de liturgie zo mooi vindt, dan kan het je weleens hard op de neus vallen als je straks wellicht in een modernere parochie terechtkomt, waar soms of regelmatig koren en werkgroepen vieringen verzorgen, die niet zo heel gek zijn op Gregoriaans, wierook, of al te officiele teksten uit de Liturgie.

Wat dat betreft heb je bijna nog geluk dat je in Nederland woont: je kúnt haast niet anders dan katholiek worden vanwege de inhoud, want ook al ga je nu naar een prachtige parochie met volop verstand van liturgie en een rijk aanbod aan Missen (ook bepaald niet vanzelfsprekend, vanwege te weinig priesters of teveel parochies), er kan een tijd komen dat je moet verhuizen en dus naar een andere parochie gaat. En wat dan, als het daar héél anders is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het daar héél anders is, dan ga je gewoon kerken in een parochie waar de liturgie beter gevierd wordt. Ik ken het niet anders dan dat, en ook op die manier kun je mensen leren kennen en lid worden van een gemeenschap, ook al is het niet de parochie waar je woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom? Martinn is glashelder over zijn geloof. Dat kan van alles zijn, maar blijkbaar niet in de buurt van katholiek geloof.

Zie wat Taq hieronder schrijft:

Quote:

De H. Mis heeft altijd dezelfde structuur. Als je niet voor de inhoud komt wordt dat dodelijk saai na een paar keer kijken. Echt.

Dat was ook mijn gedachte. Óf Martin gaat na een tijdje geloven en dan is de Mis voor hem een feest, wil hij leren en katholiek worden. Óf het is en blijft een mooi stukje theater-zonder-inhoud voor hem en dan blijft ie op een gegeven moment wel weg, omdat het dan echt strontsaai wordt (ondanks die paar keer per jaar Rorate Caeli ... als dat je inhoudelijk niks zegt, waarom dan niet gewoon thuis naar een CD met monniken luisteren?) Ik zou liever nr 1 dan nr 2 zien, maar ook als 't nr 2 is, is er geen ramp gebeurd, áls hij nooit ter Communie is geweest. Dus ja, onder die voorwaarde van geen Communie juich ik het toe en al helemaal als het alternatief niet zou zijn: niet gaan, maar: naar de VKK gaan.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik zou mooi in de aap gelogeerd zijn als ik weer had moeten beginnen met preken tegen mijn peettante
clown.gif

rofl.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zie wat Taq hieronder schrijft:

[...]

Dat was ook mijn gedachte. Óf Martin gaat na een tijdje geloven en dan is de Mis voor hem een feest, wil hij leren en katholiek worden. Óf het is en blijft een mooi stukje theater-zonder-inhoud voor hem en dan blijft ie op een gegeven moment wel weg, omdat het dan echt strontsaai wordt (ondanks die paar keer per jaar Rorate Caeli ... als dat je inhoudelijk niks zegt, waarom dan niet gewoon thuis naar een CD met monniken luisteren?) Ik zou liever nr 1 dan nr 2 zien, maar ook als 't nr 2 is, is er geen ramp gebeurd, áls hij nooit ter Communie is geweest. Dus ja, onder die voorwaarde van geen Communie juich ik het toe en al helemaal als het alternatief niet zou zijn: niet gaan, maar: naar de VKK gaan.


Samengevoegd:

[...]

rofl.gifrofl.gif

Een zeer slecht advies om tegen iemand te zeggen ga maar naar de VKK.Een echte Katholiek zal dat nooit zeggen ,maar zal zeggen blijf daarvan daan,en juist niet naar de VKK totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een zeer slecht advies om tegen iemand te zeggen ga maar naar de VKK.Een echte Katholiek zal dat nooit zeggen ,maar zal zeggen blijf daarvan daan,en juist niet naar de VKK totaal niet.

Wat je ook zou kunnen doen, is even lezen voordat je antwoordt flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leg dit vraagstuk voor aan een andere kerk dan de RK, en je zult het antwoord krijgen: "Alleen wij bewandelen de weg des Heren".

Het is kerk en geloof eigen om hun standpunt als de enige juiste, de enige ware, de enige volle te zien en te verkondigen.

Op mijn werk zijn collega's met verschillende kerkvormen en allemaal zeggen ze het bovenstaande. De ene christelijk gereformeerde vindt dat alleen haar kerk de enige beste is die de weg des Heren bewandeld, en de RKK collega vindt dat alleen zijn kerk dat doet.. etc. etc.

Beetje een welles nietes kwestie, lijkt een beetje op kinderachtigheid.. hamer.gif

Waarom al die tegenstrijdigheid?....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid