Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik krijg bij de VKK een beetje hetzelfde gevoel als bij de Remonstranten, namelijk dat het geloof in Christus is losgelaten en dat ze nog 'iets' geloven en voor het gemak noemen ze het maar God etc en verder word je vrij gelaten in wat je gelooft. Daarmee hebben ze denk ik het christendom losgelaten en zijn ze een zweverige post-christelijke club geworden en daarbij voel ik me niet echt thuis omdat ik denk dat je alleen een kerk kan vormen als je een duidelijke ideologie hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 mei 2005 21:55:05 schreef LaRosa het volgende:

hmmz, als je er was geweest, elrond, had je waarsch. gemerkt dat het heus wel christelijkw as, eigenlijk zelfs ergf katholiek qua rituelen, maard an wat ouderwets. lekker makkelijk, alles wat niet in je straatje past onchristelijk noemen :S

Quote:
Op zondag 29 mei 2005 22:02:35 schreef Alexej het volgende:

En om te reageren of ze christelijk zijn. Als je christus in je leer opneemt, in wat voor manier ook, mag je je van mij Christen noemen. De grote stromingen/tradities hebben geen alleenrecht op die naam.

Het lijkt me beter als je je identiteit meer accuraat aangeeft. Wanneer we allen die Christus in hun leer opnemen christenen gaan noemen lijkt me dat vrij lastig. In die zin zijn (bijvoorbeeld) moslims namelijk ook christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@pwyll: het is niet waar dat de VKK geen duidelijk omschreven leer heeft. alleen, de VKK pretendeerd geen leergezag over zijn leden te hebben, iedereen is vrij in zijn of haar eigenen interpretatie, zijn of haar eigen geloof, gebaseerd op de eigen ervaring. ze moedigen dat zelfs aan, het is niet de bedoeling dat je slaafs de leer van de kerk volgt, men wil graag dat je erover nadenkt.

maar er is dus wel een leer, hoe dat bij de remonstrantemn zit weet ik niet, maar het is geen ietsisme ofzo.

een deel van de leer dat mij persoonlijk erg aanmspreekt heb ik in mijn vorige post geciteerd, en DAAR zou iik nou zo graag reacties op krijgen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 13:52:12 schreef Marnix het volgende:

Hm ff diep nadenken. Wat hield de vrije katholieke kerk ook alweer in? Herinner ik me goed dat die de paus niet erkennen als hun kerkleider of ben ik nu in de war?

Kom op joh,..ga lekker ergens anders zieken ofzo,...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ga morgen weer naar de kerk big-smile.gif

vorige keer hadden ze aan het begin de mariawijding, maar we zijn morgen een oneven aantal weken verder, dus wordt er begonnen met de bezinning op de wijsheid big-smile.gif

ik heb de liturgie daarvan gelezen, en ik vond het heel mooi, met veel citaten uit het bijbelboek wijsheid ook (waar het eerste gedeelte van mijn onderschrift uitkomt)

dusse....ik heb er weer zin in big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

had ik trouwens de vrij-katholieke geloofsbelijdenis wel een sgeplaatst? hij is best mooi smile.gif

DE VKIJ-KATHOLIEKE GELOOFSBELIJDENIS

Wij geloven dat God liefde is, en kracht en waar­heid en licht; dat volmaakte rechtvaardigheid de wereld bestuurt; dat allen eens Zijn voeten zullen bereiken, hoe ver zij daarvóór ook zijn afgedwaald. Wij geloven in het Vaderschap Gods; in de Broederschap der mensheid; wij weten dat wij Hem het beste dienen door naar ons beste vermogen een ieder te dienen. Zo zal Zijn zegen op ons rusten, en vrede tot in der eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom LaRosa,

Ik vind het erg leuk dat je naar een kerk gaat. Ik hoop dat je er morgen weer veel tot nadenken mag worden gebracht over wat God je nu allemaal te zeggen heeft. Want dát Hij je veel te zeggen heeft, dat mag je van me aannemen. knipoog_dicht.gif

Uiteraard wil ik morgenmiddag weer uitgebreid verslag horen van je belevenissen daar. Het is in elk geval goed dat je van Hem hoort en van Christus (toch?). Ik wens je in elk geval Gods zegen, liefde, wijsheid, inzicht, kracht, vrede en nabijheid toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geweest gister, en het was weer erg leuk big-smile.gif

het was de zondag gewijd aan "god als liefde" en daar gingen de teksten dus ook over...uit het evangelie van johannes en uit de eerste brief van johannes smile.gif over de ware wijnstok de een, en de ander over dat je god niet kan liefhebben als je je broeder niet liefhebt.

Priester ging de preek houden met een échte wijnstok in zijn hand, om het principe uit te leggen: we zouden allemaal blaadjes zijn aan de wijnstok, de wijnstok is dan christus, de algemene ziel, en daar zijn we allemaal mee verbonden. we zijn allemaal verschillende stukjes ervan, maar allemaal zijn we onderdeel van het geheel en allemaal zijn we van dezelfde essentie smile.gif of zoiets smile.gif

en als je je naasten niet liefhebt,dan sluit je je, als blaadje zijnde, af van de wijnstok, christus (niet per se jezus) dus, en dan ga je dood omdat je geen sap meer krijgt. leuke vergelijking puh2.gif

hetw as weer gaaf..

bezinning op de Wijsheid was ook heel mooi, aan het begin. die had ik nog niet eerder meegemaakt...heel mooie, poetische tekst ook. En er werd in de liturgie uivoerig geciteerd uit mijn favo bijbelboek wijsheid big-smile.gif het was dus gaaf. ik ga zekers vaker smile.gif

gezellige mensen, lekker koffiedrinken na afloop..ik had lol big-smile.gif

xx laRosa

PS: hellup..ik lijk wel christelijk puh2.gif lol aan de kerk puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ahh...mag ik zeggend at ik dit heel jammer vind? cry.gif

GA ik eens een keer naar een kerk, doe ik enthousiast verslag op dit forum, reageert er niemand...

als ik had gezegd dat ik naar de pkn was gegaan in plaats van naar de vkk, was dat dan ook zo geweest?

't is heus een christelijke kerk, en ik vind het er echt gaaf, maar ik geloof dat niemand het leuk vind dat ik er wat in zie...nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 juni 2005 15:44:21 schreef LaRosa het volgende:

ahh...mag ik zeggend at ik dit heel jammer vind?
cry.gif

GA ik eens een keer naar een kerk, doe ik enthousiast verslag op dit forum, reageert er niemand...

als ik had gezegd dat ik naar de pkn was gegaan in plaats van naar de vkk, was dat dan ook zo geweest?

't is heus een christelijke kerk, en ik vind het er echt gaaf, maar ik geloof dat niemand het leuk vind dat ik er wat in zie...
nosmile.gif

Hé joh.. niet zo triest. Las het net pas.

En ja, prachtig dat gedeelte over de Ware Wijnstok.

Tja, en dat meenemen van zo'n wijnstok.. wedden dat je dit nooit meer vergeet stuutje.gif

Blijf maar vertellen wat je meemaakt daar. Mooi smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid