Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

kent iemand hier de vrij katholieke kerk? wel eens langs geweest?

ik kwam toevallig op hun site terecht, en hetsprak me wel aan, ik zit te denken om er eens langs te gaan. ze respecteren alle zienswijzen, ook niet-christelijke, staan open voor iedereen die op zoek is naar de waarheid...de zienswijzen die op hun site staan staan me wel aan,wat erg katholiek misschien, maar kent iemand hier deze kerk misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

neej....heel anders nog.

ik ga er over drie weken heen, dan heb ik voor het eerst weer een zondag vrij, het is een stuk alternatiever dan toen in nijmegen..dat waren augustijners. dit is een afsplitsing van de oud katholieke kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm ff diep nadenken. Wat hield de vrije katholieke kerk ook alweer in? Herinner ik me goed dat die de paus niet erkennen als hun kerkleider of ben ik nu in de war?

Overigens is de Oud Katholieke kerk ook wel cool. Die hebben ook een aantal verkeerde dingen uit de Roomse leer niet overgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

pray.gifDenk niet dat God wil dat wij alles geloven. Hij zegt zelf een jalours God te zijn .

En ikzelf ga naar een Evangelie gemeente waar Gods woord gepredikt wordt met uitlegging hoe je dit kan toepassen op dit moment in je leven.

Heb geleerd van God zelf dat er maar 1 weg is en dat is door Jezus Christus Gods zoon.

groet

Martin

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 mei 2005 17:15:04 schreef saved mart het volgende:

pray.gif
Denk niet dat God wil dat wij alles geloven. Hij zegt zelf een jalours God te zijn .

En ikzelf ga naar een Evangelie gemeente waar Gods woord gepredikt wordt met uitlegging hoe je dit kan toepassen op dit moment in je leven.

Heb geleerd van God zelf dat er maar 1 weg is en dat is door Jezus Christus Gods zoon.

groet

Martin

ok bedankt om jouw mening te geven en te vertellen hoe jij gelooft,maar daar gaat het hie rniet echt over heknipoog_dicht.gifdit is niet het topic: waarin en hoe geloof je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

wow!!!

vrij katho kerk is GAAF!

ben vanochtend geweest, en hetw as echt HEEL erg leuk. de vrij katho's lkomen ook erg oveeen met mij wua ideeën smile.gif na afloop gekletst over van alles, over het verschil tussen god en godsBEELD en over het thomasevangelie...wahaha thomas staat deze maand in hun kerkblaadje als zijnde wijs boek smile.gif

ze hebbn een opening met vandaag een mariatoewijding, maar dat verschilt om de week, en volgende week is het dus een bezinning opd e Wijsheid...er zit ook een stukje van het boek wijsheid in de vaste liturgie, wie wijsheid zoekt bemint het leven..en als ze die wijsheidopening doen zit er nog veel meer daarvan in...ze zien maria en de wijsheid als de vrouwelijke kanten van god smile.gif

en ze zien net als ik het goddelijke als een abstracte kracht, die in verschillende religies verrschillend naar voren komt smile.gif

en heel veel geloven in reïncarnatie, ik weet op dat punt dan nietw at ik geloof, maarz e zijn zo vrij dat ieder dat voor zich moet weten puh2.gif

gaaf he??

larosa had het naar haar zin!!

en ik ga er zeker vaker heen, de koffie was ook veels te gezellig want ik ben anderhalf uur blijven plakken puh2.gif

*blij*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nergens gezegd dat een christelijke kerk down to earth is. Het gaat mij er alleen om dat ik me enorm kan ergeren aan groepen die zich christelijk willen noemen of zelf katholiek en dan ook nog kerk, maar toch de leer van Jezus niet serieus willen nemen. Noem je dan gewoon new-age groep en ga lekker samen mediteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmz, als je er was geweest, elrond, had je waarsch. gemerkt dat het heus wel christelijkw as, eigenlijk zelfs ergf katholiek qua rituelen, maard an wat ouderwets. lekker makkelijk, alles wat niet in je straatje past onchristelijk noemen :S

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf!

Ik ga denk ook maar eens naar zo'n dienst, er is er ook één in Amsterdam zie ik, ik kan alleen niet zo snel ontdekken wanneer/hoe laat de diensten zijn, maarja.

En om te reageren of ze christelijk zijn. Als je christus in je leer opneemt, in wat voor manier ook, mag je je van mij Christen noemen. De grote stromingen/tradities hebben geen alleenrecht op die naam.

Stel ik ga erheen, dan laat ik het hier zeker nog wel f weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier een stuk van de vrij katholieke kerk over hun levenshouding, ik vind dit echt een mooi stuk, ook zoals ze bijvoorbeeld ingaan op een gevoel van verbondenheid met de natuur enzo smile.gif ik qweet alleen niet of reincarnatie bestaat, dus ik onthoud me van een oordeel daarover smile.gif:

WAAROM VANDAAG NOG RELIGIE?

Religie of godsdienst is een middel tot een doel.

Als zodanig kan het een tweeledige betekenis hebben.

LEVENSFILOSOFIE

Ten eerste dient godsdienst een levensbeschouwing te geven die de mens steeds meer verheft en waarmee men kan werken. Het woord ´filosofie´ betekend liefde voor de wijsheid. Wijsheid kan gezien worden als het totaal van alle ervaringen en alle kennis die de mens in alle vorige levens verzameld heeft. Kennis alleen is de functie van het gewone. Wijsheid gaat ver boven het gewone verstand uit. Bij wijsheid is de hele mens betrokken, met inbegrip van dat begrijpen dat vaak toegeschreven wordt aan de werking van het ´hart´. Wijsheid geeft aan de mens het ware perspectief, waarmee hij het doel van het leven kan ontdekken. Wijsheid maakt een weloverwogen, bezadigd en volmaakt oordeel mogelijk.

Godsdienst moet aldus een plaats krijgen in het dagelijks leven om de eerlijke, onzelfzuchtige en verdraagzame mens te vormen. Godsdienst moet in de mens de voorkeur ontwikkelen voor geestelijke waarden boven stoffelijke overdaad. Terwijl zo zijn vermogen groeit om in de gehele schepping en alle schepselen het goddelijk leven te zien, helpt het hem tegelijkertijd om aan al het bestaande in het heelal de juiste waarde toe te kennen. In dit licht bezien hebben stoffelijke zaken hun eigen plaats en zijn noodzakelijk; maar de nadruk behoort meer te liggen op hun juiste gebruik dan op het verkrijgen ervan.

Een duidelijke uitdrukking van zulk een levensfilosofie vindt men in het gevoel van verwantschap met de gehele natuur, een teken van innige liefde en oprecht ontzag voor Gods schepping. De mens wordt in zijn pogen om de wegen van de natuur steeds beter te begrijpen, geholpen door zijn verstand dat richting geeft aan zijn onderzoekingen en belangstelling voor het goddelijke. Waarheid - wat dat voor ieder ook mag betekenen - verlicht hem steeds meer terwijl zijn intuïtieve vermogens zich ontplooien. Tenslotte zal hij ´eerste hands´ kennis van God verkrijgen.

GODDELIJKHEID VAN DE MENS

Het tweede doel van de godsdienst is de mens bewust te maken van zijn goddelijkheid. De oer-betekenis van het woord ´religie´ is terug-binden en het heeft betrekking op de fundamentele eenheid van de mens met de Godheid. De mens IS een goddelijk wezen, "naar Gods beeld geschapen", het geestelijk evenbeeld dat bestaat. Godsdienst ziet in God een universeel, allesomvattend Wezen van onvoorstelbare volmaaktheid. ´Terugbinden´ aan Hem houdt innerlijke drang en de geestelijke speurtocht van de mens naar zijn eigen volmaking in en de daarmee gepaard gaande terugkeer naar God. Om dit te bereiken heeft hij de ervaringen nodig van vele levens (incarnaties) op aarde. De ´Wetten van de Natuur´ die allen goddelijke wetten zijn, helpen hem in zijn ontplooiing tot volmaaktheid.

Eén beginsel is fundamenteel onder deze wetten: "Wat de mens zaait, zal hij ook oogsten." (Gal. 6:7)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid