Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 187
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 20 juni 2005 20:31:40 schreef LaRosa het volgende:

ja maar ik vind het leuk om te vertellen als ik iets leuk vind....en om dan reacties te krijgen van anderen, soort van feedback enzo..

Tssja.. dat krijg je als je een slokje van het Levende Water drinkt, dat kan je niet alleen voor jezelf houden... smile.gif

Zal deze topic goed in de gaten houden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh. 7

33 Jezus zei: ‘Ik zal nog een korte tijd bij u zijn, dan ga ik naar hem die mij gezonden heeft. 34 U zult me zoeken maar me niet vinden; u zult niet kunnen komen waar ik ben.’ 35 Toen zeiden de Joden tegen elkaar: ‘Waar gaat hij dan naartoe, dat wij hem niet kunnen vinden? Hij zal toch niet naar de Griekse diaspora gaan om de Grieken onderricht te geven? 36 Wat bedoelde hij dan toen hij zei: “U zult me zoeken maar me niet vinden; u zult niet kunnen komen waar ik ben�’

37 Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus in de tempel, en hij riep: ‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken! 38 “Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft,†zo zegt de Schrift.’ 39 Hiermee doelde hij op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de Ware Wijnstok naar het Levende water knipoog_dicht.gif

Joh. 4

1 Toen Jezus hoorde dat aan de Farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes 2 – Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat –, 3 verliet hij Judea en ging weer naar Galilea. 4 Daarvoor moest hij door Samaria heen. 5 Zo kwam hij bij de Samaritaanse stad Sichar, dicht bij het stuk grond dat Jakob aan zijn zoon Jozef gegeven had, 6 waar de Jakobsbron is. Jezus was vermoeid van de reis en ging bij de bron zitten; het was rond het middaguur. 7 Toen kwam er een Samaritaanse vrouw water putten. Jezus zei tegen haar: ‘Geef mij wat te drinken.’ 8 Zijn leerlingen waren namelijk naar de stad gegaan om eten te kopen. 9 De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt u, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om. 10 Jezus zei tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u hém erom vragen en dan zou hij u levend water geven.’ 11 ‘Maar heer,’ zei de vrouw, ‘u hebt geen emmer, en de put is diep – waar wilt u dan levend water vandaan halen? 12 U kunt toch niet meer dan Jakob, onze voorvader? Hij heeft ons die put gegeven en er zelf nog uit gedronken, en ook zijn zonen en zijn vee.’ 13 ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst krijgen,’ zei Jezus, 14 ‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’ 15 ‘Geef mij dat water, heer,’ zei de vrouw, ‘dan zal ik geen dorst meer hebben en hoef ik ook niet meer hierheen te komen om water te putten.’ 16 Toen zei Jezus tegen haar: ‘Ga uw man eens roepen en kom dan weer terug.’ 17 ‘Ik heb geen man,’ zei de vrouw. ‘U hebt gelijk als u zegt dat u geen man hebt,’ zei Jezus, 18 ‘u hebt vijf mannen gehad, en degene die u nu hebt is uw man niet. Wat u zegt is waar.’ 19 Daarop zei de vrouw: ‘Nu begrijp ik, heer, dat u een profeet bent! 20 Onze voorouders vereerden God op deze berg, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plek is waar God vereerd moet worden.’ 21 ‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. 22 Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. 23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in Geest en in waarheid.’ 25 De vrouw zei: ‘Ik weet wel dat de messias zal komen’ (dat betekent ‘gezalfde’), ‘wanneer hij komt zal hij ons alles vertellen.’ 26 Jezus zei tegen haar: ‘Dat ben ik, die met u spreekt.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 20 juni 2005 15:44:21 schreef LaRosa het volgende:

't is heus een christelijke kerk, en ik vind het er echt gaaf, maar ik geloof dat niemand het leuk vind dat ik er wat in zie...
nosmile.gif

Misschien moet je het eens vanuit een ander perspectief bekijken; een groot aantal van de users hier op Credible is christen en geloven dus in de redding door het geloof in Jezus Christus als Here en Verlosser.

Ik weet weinig van "vrije katholieke kerk" waar jij het goed kan vinden, maar ik heb begrepen dat hun leer niet in overeenstemming is met het Evangelie.

Het zwijgen van vele wil dus niet zeggen (naar mijn interpretatie) dat we het jouw niet gunnen. Maar ik geloof dat alleen de Here Jezus en het Evangelie je kunnen redden, en als die kerk je daar vanaf houdt zou ik daar niet blij mee zijn. Maar ik weet dus niet of dit het geval is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

ik ben vandaag weer naar de kerk geweest big-smile.gif

het was weer erg leuk, en ik vond de preek alweer mooi smile.gif het thema van de dienst was volharding en dienstbaarheid, en het bijbelverhaal was dat waarin jezus zegt dat, wat je aan de minste der mensen hebt gedaan, aan hem hebt gedaan. En er was een stuk uit de brieven van paulus waarin hij ertoe aanspoort je medemens te helpen en goed voor hem te zijn, want "zo volbreng je de wet". daar ging de preek ook over eogenlijk..met een uitstapje naar de goddelijke vonk die ieder mens schijnt te hebben, het innerlijke deel van god. als je dat laat spreken komt het met die naasteliefde helemaal goed, was het verhaal ongeveer. en over engelen hadtie het. dat zijn ook innerlijke krachten, het zijn eigenlijk eigenschappen van god, zoals wijsheid, schoonheid, kracht, liefde...die dan een beetje geconcretiseerd worden. die je naar buiten kan laten komen wanneer je met anderen omgaat.

ik kan het eigenlijk niet zo goed navertellen deze keer bloos.gif het ging in ieder geval over goed zijn voor je medemens, en over dat "god" ok in de mens is. en je bent trouw aan die god in jezelf als je goed bent voor je medemens. dat is het zo'n beetje. *hoofdpijn heeft van ingewikkeld verhaal*

dat liefde alles is

is al wat wij van liefde weten.

(emily dickinson)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het evangelie volgens St. Matteüs spreekt Jezus de "Sh'ma Yisroel" (genoemd naar de eerste twee woorden) uit. De Sh'ma is een van de belangrijkste fundamenten van de judaïstische religie en heeft betrekking op de soevreiniteit van Jehovah (zijn naam komt er ook in voor). Ik snap dus niet hoe dat te combineren is met de opvattingen van de VKK.

Sh'ma Yisroel, Adonai elohainu, adonai echod. Baruch sheym k'vod

malchuso l'olam va-ed

Devarim/Deuteronomy 6:4-9

Hear, O Isael, the Lord (in de originele tekst dus Jehovah) is our God, the Lord is One. Blessed

be His holy name forever and ever

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk om hier zo'n uitgebreid topic over de VKK te lezen! Ik ben zelf ook bij de VKK (in februari via dit forum mee in aanraking gekomen) en de omschrijvingen van de vieringen door LaRosa vind ik heel herkenbaar. Ik bleef zelf ook de eerste keer een 'eeuwigheid' bij de koffie na de mis hangen (en nu nog steeds trouwens, haha knipoog_dicht.gif)

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 15:43:58 schreef Rosencrantz het volgende:

Ik vraag me alleen wel af waarom ze een citaat over het "volbrengen van de Wet" voorlezen terwijl ze de Oud Testamentische Jehovah en dus ook de Tora (wet) afwijzen.

De VKK wijst JHWH niet af. Ze hebben weliswaar onderdelen van het gnostische gedachtengoed, maar ze zijn geen gnostici, die JHWH zien als de 'mindere' god, als de demiurg. Het OT speelt een grote rol in de VK-liturgie. Im JHWH lo jivneh bajit .. smile.gif Het belangrijkste uit de gnostiek dat de VKK ook aanhangt, is het geloof in de goddelijke vonk in de mens.

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 16:00:20 schreef Rosencrantz het volgende:

In het evangelie volgens St. Matteüs spreekt Jezus de "Sh'ma Yisroel" (genoemd naar de eerste twee woorden) uit. De Sh'ma is een van de belangrijkste fundamenten van de judaïstische religie en heeft betrekking op de soevreiniteit van Jehovah (zijn naam komt er ook in voor). Ik snap dus niet hoe dat te combineren is met de opvattingen van de VKK.

Zie hierboven over de opvatting van de VKK over JHWH en het OT. Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met de 'soevreiniteit van JHWH'. Bedoel je daarmee, dat Hij de enige God is, of bedoel je iets specifieks voor de joden? Zo ik dit stuk van de bijbel lees, is het geldig voor alledrie de monotheïstische godsdiensten (judaïsme, christendom en islam) en spreekt het - naast het geloof in één God - van een grote eerbied voor Hem.

Quote:
Sh'ma Yisroel, Adonai elohainu, adonai echod. Baruch sheym k'vod

malchuso l'olam va-ed

Devarim/Deuteronomy 6:4-9

Hear, O Isael, the Lord (in de originele tekst dus Jehovah) is our God, the Lord is One. Blessed

be His holy name forever and ever

Ik vond het erg frappant om dit te zien. Het speelt een zéér grote rol in mijn leven. Geloof het of niet, maar:

- de Hebreeuwse tekst 'Adonai Eloheinu, Adonai Echad' hangt bij mij thuis aan de schouw

- de gehele bovenstaand gequote (Hebreeuwse) tekst zing ik dagelijks in mijn meditaties en elders (op de fiets, de benenwagen .. enz.)

- ik draag de Naam van JHWH (eveneens in het Hebreeuws) aan een ketting die ik dag en nacht aan heb (en ja, als ik in de buurt van orthodoxe joden kom (bijvoorbeeld in Jeruzalem), zorg ik voor hoogsluitende kleding, omdat ik weet dat zij de Naam alleen in de Schrift willen zien).

Dit alles had/deed ik ook al voordat ik bij de VKK kwam, en ik zie/voel geen enkele tegenstrijdigheid.

Even een offtopic vraagje aan Rosencrantz: ben je een messiaansbelijdende jood? smile.gif Lijkt me wel, met jouw nickname en posts. Ik behoor zelf gewoon tot de gojiem, maar heb wel veel interesse voor het joodse geloof/godsbeeld en het Hebreeuws (van dat laatste kan ik nog niet veel, maar wellicht ga ik dit najaar een cursus Ivriet volgen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik voel me niet aangevallen, maar ik zag enkele misverstandjes, that's all smile.gif Ik neem aan dat jouw eerste post met de demiurg in de gnostiek had te maken? Hun website www.vkk.nl is overigens een uitstekende bron van informatie over de VKK-leer.

Zie trouwens ook mijn offtopic toevoeging aan mijn vorige post, ik ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal even kijken. Ik snap trouwens wel war dit misvertand vandaan komt: ik het rosenkrantz geloof ik ooit verteld dat ik in de vkk nog nooit uit het OT heb horen voorlezen. ze doen een evangelielezing en een epistellezing. maar ik heb er nog nooit iets gehoord over demiurgen enzo knipoog_dicht.gif

en mijn hotmailadres werkt niet, dan moet je mijn échte adres hebben-klik op de link in mijn profiel!

*gaat weblog lezen*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Even een offtopic vraagje aan Rosencrantz: ben je een messiaansbelijdende jood? Lijkt me wel, met jouw nickname en posts. Ik behoor zelf gewoon tot de gojiem, maar heb wel veel interesse voor het joodse geloof/godsbeeld en het Hebreeuws (van dat laatste kan ik nog niet veel, maar wellicht ga ik dit najaar een cursus Ivriet volgen).

Nee ik ben geen MBJ maar het is niet mijn gewoonte om persoonlijke informatie te publiceren op het forum.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 04 juli 2005 10:26:46 schreef LaRosa het volgende:
Ik snap trouwens wel war dit misvertand vandaan komt: ik het rosenkrantz geloof ik ooit verteld dat ik in de vkk nog nooit uit het OT heb horen voorlezen. ze doen een evangelielezing en een epistellezing. maar ik heb er nog nooit iets gehoord over demiurgen enzo
knipoog_dicht.gif

LOL, en dat laatste zul je ook niet horen, omdat dat niet is wat de VKK gelooft smile.gif Klopt, er is een lezing uit één van de NT-brieven en dan een lezing uit het evangelie (cannoniek of 'apocrief'). Maar de andere teksten in de mis, vooral het eerste deel, zijn grotendeels uit het oude testament, o.a. de psalmen.

Quote:
en mijn hotmailadres werkt niet, dan moet je mijn échte adres hebben-klik op de link in mijn profiel!

Mail opnieuw verzonden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 10:31:06 schreef Rosencrantz het volgende:

[...]Nee ik ben geen MBJ [...]

Ah, OK! Je nick en je vloeiend Hebreeuws (vast en zeker Google knipoog_dicht.gif) brachten me even op het verkeerde been .. Je hoeft natuurlijk niet meer te vertellen dan wat je kwijt wilt op een openbaar forum, dus don't worry smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 13:36:59 schreef K. het volgende:

[...]

Ik weet weinig van "vrije katholieke kerk" waar jij het goed kan vinden, maar ik heb begrepen dat hun leer niet in overeenstemming is met het Evangelie. [...] ik geloof dat alleen de Here Jezus en het Evangelie je kunnen redden, en als die kerk je daar vanaf houdt zou ik daar niet blij mee zijn. Maar ik weet dus niet of dit het geval is...

De leer van de VKK is prima in overeenstemming met het evangelie, alleen niet met de orthodox-christelijke interpretatie daarvan. Dat zijn twee heel verschillende zaken, die in de praktijk helaas zelden uit elkaar worden gehouden. Lees het boek 'Jezus van Nazareth' van Hans Stolp eens, dat is een goede introductie tot de esoterisch-christelijke evangelielezing. Of je het er mee eens bent, moet je natuurlijk zelf weten, maar het geeft je in ieder geval meer inzicht in hoe bepaalde andersdenkenden tegenover de evangeliën staan. De website van de VKK zelf is ook verhelderend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 10:33:16 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

LOL, en dat laatste zul je ook niet horen, omdat dat niet is wat de VKK gelooft
smile.gif
Klopt, er is een lezing uit één van de NT-brieven en dan een lezing uit het evangelie (cannoniek of 'apocrief'). Maar de andere teksten in de mis, vooral het eerste deel, zijn grotendeels uit het oude testament, o.a. de psalmen.

Dat weet ik knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid