Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat is nu dus weer een zwak argument - zelf een tegenargument. Als ze echt zo goed naar de paus zouden luisteren zouden ze niet alleen dat condoom als 'anti-christ' zien, zoals jij beweert, maar ook het hebben van seks met jan en alleman buiten het huwelijk. En dus zouden ze dan die condooms niet nodig hebben en zou er ook geen aids zijn...

Nonsens, alsof je geen aids kan hebben als je maagd blijft tot het huwelijk en alleen seks hebt binnen het huwelijk.

Quote:
Om de epidemie daar effectief te bestrijden, is een hele cultuuromslag nodig, waarin seks een minder grote rol speelt. Er zijn daar bijvoorbeeld immers nog steeds mannen die menen van Aids te kunnen genezen als ze seks met een baby hebben. Daar zijn andere oplossingen voor nodig dan condooms verstrekken.

Ik ben het met je eens als je stelt dat condooms niet dé oplossing is.

Maar, terwijl we aids bestrijden op alle fronten, lijkt me het me wel zo zinnig iets te doen aan de verspreiding van aids. En dan is een condoom wel het meest geschikte middel. Praktisch het meest uitvoerbaar, erg veilig en bijzonder goedkoop. Dan kunnen we daarna gaan kijken naar de oorzaken van aids, wat doen aan de leefomstandigheden daar, etc etc. Het is nu een beetje dweilen met de kraan open, en de kraan blijft open omdat een ####### in rome weigert hem dicht te zetten.

Wanneer een geloofsovertuiging recht tegen het gezond verstand en de realiteit indruist lijkt het me duidelijk wat er moet wijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Brains,

Ik heb op je post gereageerd in het nu door mij flink omhoog geschopte topic Vaticaans condoomstandpunt helpt!. Zie hier mijn post.

Mijn vriendelijk verzoekje is ook om de (op zich interessante) discussie over het condoom-standpunt van het Vaticaan daar voort te zetten en hier verder te praten over de nieuwe paus zélf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus Benedictus XVI: "De Kerk leeft en de Kerk is jong!"

img.php?t=cb_mm&id=236

VATICAANSTAD (RKnieuws.net) – Met het ontvangen van het pallium en de vissersring is het pontificaat van paus Benedictus XVI vandaag officieel begonnen.

In zijn preek ging de paus vooral in op Christelijke eenheid en jongeren, kernpunten van zijn voorganger. Hij vroeg alle gelovigen om samen met de heiligen te bidden voor zijn zware taak.

De paus maakte een geconcentreerde indruk toen hij onder een daverend applaus het sint Pietersplein opliep. Een half miljoen mensen waren in Rome om de plechtigheid bij te wonen, onder wie 100 000 Duitsers. De menigte scandeerde de naam van de nieuwe paus, die dat rustig over zich heen liet komen.

In de lezingen was er aandacht voor het herderschap en de bijzondere positie van Petrus. Het evangelie werd naast het Latijn ook in het Grieks gelezen, om de verbondenheid van de kerken van Oost en West uit te drukken.

Pallium en vissersring

Kardinalen baden voor de paus en boden hem het pallium en de vissersring aan. Het pallium is van het type dat in de vroege kerk gedragen werd. De vissersring is het teken van pauselijke macht. Na deze korte plechtigheid zegende de paus de menigte met het evangelieboek.

Gelijk na de installatie betuigde een vertegenwoordiging van kardinalen, bisschoppen, priesters, diakens, religieuzen en leken gehoorzaamheid aan de nieuwe paus. Benedictus XVI nam de tijd voor iedereen en leek een beetje te ontspannen.

Geen regeringsprogramma

De twee kernpunten van Benedictus’ preek waren Christelijke eenheid en jongeren. Hij verwelkomde daarom ook bijzonder de "schapen die niet tot deze kudde behoren." De paus bad daarbij: "Geef dat wij weer één kudde met één herder zullen zijn. Sta niet toe dat uw net scheurt, help ons om dienaren van eenheid te zijn!"

De paus gaf aan dat de taak van het hoeden van de hele kerk te zwaar is om alleen te dragen. Daarom vroeg hij om gebed van alle heiligen en van de gelovigen, die ook deel uitmaken van de gemeenschap van de heiligen.

Benedictus XVI gaf aan geen regeringsprogramma te willen presenteren. "Ik moet niet doen wat ik wil, maar met de hele kerk luisteren naar wat de Heer wil," lichtte hij zijn besluit toe. De paus riep de mensheid op om God opnieuw te ontdekken om zo de wereld een betere plaats te maken. Nu is de wereld nog vaak gevangen in "woestijnen" van armoede en pijn.

Jongeren

Aan het slot van zijn preek keek de paus terug op de woorden die Johannes Paulus II sprak bij zijn verkiezing: "Wees niet bang, open de poorten voor Christus." De paus zei te begrijpen dat mensen bang zijn iets te verliezen als ze zich volledig aan Christus geven. Maar, zo zei hij tot de jongeren: "Wees niet bang voor Christus. Hij pakt niets van jullie af, maar hij geeft je alles. (…) Open de deuren voor Christus en je zult het echte leven vinden."

De jongeren reageerden enthousiast met "Viva il papa" en het al vlaggenzwaaiend scanderen van zijn naam. Het lijkt er dus op dat deze paus goed ontvangen zal worden door de jongeren als hij in augustus de Wereldjongerendagen in Keulen bezoekt, zijn eerste buitenlandse reis.

Bron: www.rorate.com

Link naar bericht
Deel via andere websites

De paus?

Over de paus wordt nogal verschillend gedacht. Is de paus een man naar Gods hart, is hij slechts een simpel werktuigje van God, of is hij zelfs een valse profeet? Hoe denken de bezoekers van onze site over de paus? Doe mee aan de enquete op spam!

En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn (uit Matthëus 16)

(is niet als SPAM bedoeld!!!)

[edit by Joëlle: ik zie dit wel als spam]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 april 2005 14:54:10 schreef Kate het volgende:

Geloofsnieuws

info@gelooft.nl

Quote:
Op zondag 24 april 2005 14:54:10 schreef Kate het volgende:

Doe mee aan de enquete op
!

Zit je nou reclame te maken voor je eigen website, Kate?

Quote:
(is niet als SPAM bedoeld!!!)

Sorry, maar zo komt het op mij wel over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die man is leuk. Zag een ontmoeting van hem met een Duitse delegatie. Hij was van plan geweest zich lekker terug te trekken en samen met zijn broer te genieten van zijn laatste jaren. Toen hij aan zag komen dat hij wel eens de nieuwe paus zou kunnen worden heeft hij tijdens het conclaaf gebeden of hij a.j.b. niet zou hoeven. eb toen zei hij zoiets (met een prachitg lachje) Tja, God heeft toch niet naar mij geluisterd... Hierbij zijn rol als paus relativerend

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Inmiddels al weer een tijd geleden dat Benedictus XVI paus is geworden. Wat vinden we tot nu toe van zijn optreden als paus.

Zelf ben ik zeer content met deze paus (dat was ik ook met Johannes Paulus de Grote). Vooral zijn toenadering tot de oosters orthodoxe kerk vind ik een positiefe ontwikkeling aangezien dat de eenheid tussen de oosterse en westerse katholieke kerk dag na dag dichter bij zal brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:20:28 schreef The Black Mathematician het volgende:

Het is ook meer een intellectueel dan de vorige paus, hetgeen ik kewl vind.

Poeh, das een moeilijke. JPII was ook filosoof en theoloog, maar ik denk wel dat Benedictus wat erudieter is, iets langer nadenkt voordat hij tot een conclusie komt. JPII was meer iemand van het grote gebaar zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al was dat misschien niet te zien in dat opstootje rond dat citaat van de keizer van het ORR. puh2.gif

Maar wat (zo ik begreep) TBM opviel, viel mij ook op.

Ik had Benedictus als paus wel feller verwacht gezien zijn reputatie. Maar dat viel mee.

Ik ben best positief over de huidige paus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:34:40 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Poeh, das een moeilijke. JPII was ook filosoof en theoloog, maar ik denk wel dat Benedictus wat erudieter is, iets langer nadenkt voordat hij tot een conclusie komt. JPII was meer iemand van het grote gebaar zeg maar.

JP2 was meer into het hele Maria gebeuren. Hij schijnt ook veel meer sympathie voor bisschop Punt met zijn Maria-is-medeverlosser gedoe gehad te hebben dan paus Ratzinger die meer down to earth is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:35:01 schreef The Black Mathematician het volgende:

JP2 was meer into het hele Maria gebeuren. Hij schijnt ook veel meer sympathie voor bisschop Punt met zijn Maria-is-medeverlosser gedoe gehad te hebben dan paus Ratzinger die meer down to earth is.

JP Magnus is al heilig, Benedictus XVI nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect, maar wie beweert dat de paus Benedictus anders is dan de priester, bisschop, kardinaal Ratzinger, mag mij toch echt eens bijspijkeren in "Ratzingerologie". Dat de man zijn werk deed als verantwoordelijke voor "geloofsleer", is door oppervlakkige toeschouwers vaak uitgelegd als oerconservatief. Maar wie ook maar een beetje op de hoogte is van de geschiedenis van de Kerk, zeker sinds Vaticanum II, kan onmogelijk met droge ogen beweren dat Ratzinger ooit conservatief is geweest. Eerder in tegendeel, er is een revolutie nog steeds gaande in de Kerk, en Ratzinger is één van de grote voormannen van die revolutie, zoals ook JP de Grote dat was en is. Niet degene die oogst, maar degene die zaait, begint het nieuwe, maar de zaaier wordt zelden gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 03:25:09 schreef The Black Mathematician het volgende:

Ach ja, dat het verbod op condoomgebruik nu ineens wel bespreekbaar lijkt (al is het nog steeds niet toegestaan naar mijn weten), lijkt me toch een enorme stap ineens vooruit.

Wanneer was er precies een verbod op condoomgebruik, en wanneer was dat eventuele verbod precies onbespreekbaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 28 januari 2007 23:46:10 schreef diakio het volgende:

Eerder in tegendeel, er is een revolutie nog steeds gaande in de Kerk, en Ratzinger is één van de grote voormannen van die revolutie, zoals ook JP de Grote dat was en is.

Wat voor revolutie is er gaande binnen de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:08:17 schreef diakio het volgende:

[...]

Wanneer was er precies een verbod op condoomgebruik, en wanneer was dat eventuele verbod precies onbespreekbaar?

Quote:
"Het gebruik van het condoom om de verspreiding van aids tegen te gaan is niet aanvaardbaar omdat het doel de strijd tegen de ontucht is", verklaarde kardinaal Barragan begin dit jaar. Na de uitspraak van Barragan kwamen de Spaanse bisschoppen op hun verklaring terug en ontkenden ze hun doctrine op dit vlak veranderd te hebben.

Quote:

24 April 2006 07:46

Vaticaan heroverweegt condoomverbod

De Rooms-Katholieke Kerk overweegt een wijziging in zijn opvatting over het gebruik van condooms. De Vaticaanse kardinaal van gezondheidszaken Javier Lozano Baragán suggereert dat in de Italiaanse krant La Repubblica.

Volgens de curiekardinaal werkt het Vaticaan aan een document waardoor er binnen het huwelijk een condoom mag worden gebruikt als een van de partners aids heeft of een infectie met hiv.

Het Vaticaan was tot nu toe faliekant tegen condoomgebruik. Verder lijkt Rome ook soepeler te zullen omgaan met het gebruik van ingevroren embryo's door vrouwen die onvruchtbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:14:26 schreef Michiel het volgende:

[...]Wat voor revolutie is er gaande binnen de kerk?

De implementatie van Vaticanum II. Er is werkelijk geen enkel aspect aan geloof of Kerk dat daardoor niet radicaal beïnvloed en veranderd wordt. En de revolutie is nog driftig gaande, het kan alle kanten opgaan.

Samengevoegde post 29-1-2007 10:23:27:

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:19:27 schreef The Black Mathematician het volgende:

[...]

[...]

[...]

oooh, je bedoelde dat de Curie geen voorstander is van condoomgebruik. Ik dacht dat je het over een verbod had, en dat dat onbespreekbaar was.

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel katholieken in Nederland mogen anders over het belang van uitspraken van de paus denken, maar ik heb begrepen dat in de derde wereld het woord van de paus wet is.

En jij weet best wat ik bedoel, maar kan het nooit laten om puntjes op de i te zetten.

Ik vind het overigens te makkelijk om de paus een moordenaar te noemen omdat hij tegen condoomgebruik is als je dat dacht ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:53:50 schreef The Black Mathematician het volgende:

Veel katholieken in Nederland mogen anders over het belang van uitspraken van de paus denken, maar ik heb begrepen dat in de derde wereld het woord van de paus wet is.

Als dat zo zou zijn dan zou aids binnen 4 generaties verslagen zijn.

Een artikel waarin wordt bewezen dat het beleid van het Vaticaan werkt mits de bevolking zich er aan houd.

Het artikel is uit 2004

Bij aids tellen alleen de feiten

In het zoeken naar oplossingen van de verschrikkelijke aids-epidemie tellen alleen de harde feiten. Pieter van der Ven neemt er in Trouw van 13 januari opnieuw een loopje mee.

Jan Peeters

De wijze waarop Pieter van der Ven opnieuw het Katholiek Nieuwsblad neerzet wat betreft de aids-problematiek zit tegen het smadelijke aan. Voorbijgaand aan wat KN er over geschreven heeft, wordt het in de hoek gedrukt van de hardvochtig-moralistische zeloten die menen dat aids een straf van God is.

KN is het met de katholieke Kerk eens dat voorbehoedsmiddelen uiteindelijk slecht zijn voor de mens. Diens welzijn is ook ons vertrekpunt in de aidsdiscussie. Kort gezegd: als met condooms miljoenen levens gered kunnen worden heeft de Kerk een probleem: hoe kan iets dat je als moreel 'verkeerd' beschouwt goed blijken te zijn, want levensreddend? Is de nood - wereldwijd 40 miljoen aidsslachtoffers - niet zo hoog dat ze wet breekt?

Lag het maar zo simpel. Steeds meer feiten tonen aan dat het condoom helaas geen afdoende oplossing biedt. In 1984 telde Thailand 112 en de Filipijnen 135 aidsgevallen. In 1991 voorspelde de WHO dat Thailand in 1999 60.000 tot 80.000 aidsgevallen zou hebben en de Filipijnen 80.000 tot 90.000. In Thailand werd actief een 100% condoomcampagne gevoerd, die als "succesvol" is omschreven. In de Filipijnen daarentegen hebben de bisschoppen (80% van de bevolking katholiek) zich fel tegen condoomcampagnes verzet en alle nadruk gelegd op onthouding en huwelijkstrouw.

In 1999 telde Thailand 755.000 aidsgevallen (65.000 doden) en de Filipijnen 1.005 (225 doden). In 2003 waren dat er in de Filipijnen officieel 1.935. Sommigen schatten het 'werkelijke' aantal op ten hoogste 9.400, waarvoor vooral terugkerende Filipijnse zeelui verantwoordelijk zouden zijn. Ter vergelijking: Alleen al in 2002 kwamen er in Thailand 23.676 nieuwe hiv-besmetten bij, ondanks de niet-aflatende condoomcampagnes.

Er is meer feitenmateriaal dat aantoont dat condooms niet de bescherming bieden die gehoopt wordt en dan gaat het niet alleen om 'lekkend latex' (zie Sex, Condoms, and STDs: What We Now Know, Medical Institute for Sexual Health, MISH, VS 2002).

Consequent condoomgebruik, zelfs als één van de partners hiv-besmet is, blijkt niet haalbaar: "One hundred percent use of condoms for many years is so uncommon that it is almost a purely theoretical concept except for very few, very meticulous individuals. Even among adults who knew that their partner had HIV, only 56 percent used condoms every time (and the median follow up was only 24 months)"(ibid.) ("Honderd procent jarenlang condoomgebruik is zo ongewoon dat het een vrijwel puur theoretisch concept is met uitzondering van zeer weinig, zeer nauwgezette individuen. Zelfs van de volwassenen die wisten dat hun partner hiv had, gebruikte slechts 56% altijd een condoom (en de onderzoekstijd bedroeg slechts 24 maanden.")

Er is bovendien een reeks directe en indirecte factoren, van verkeerd gebruik tot overgevoeligheid, die de gezochte bescherming negatief beïnvloeden. De bescherming tegen soa's als chlamydia en gonorroe, bij 100% correct gebruik, is slechts 50%. Heb je zo'n soa, dan ben je extra gevoelig voor hiv. Doordat de bescherming over het geheel genomen slechts beperkt is, zal de epidemie, mede als gevolg van de suggestie van 'veilig' vrijen, in ieder geval niet stoppen.

Tegenover de "hysterie en kramp" die Pieter van der Ven met name KN over deze kwestie verwijt, staat de hysterie en kramp van de mensen die de onveiligheid niet waar willen hebben. Het eerste komt boven alles voort uit begaan zijn met mensen, het tweede is louter struisvogelpolitiek ten aanzien van een ziekte die miljoenen slachtoffers maakt en nog onoverzienbare demografische en economische gevolgen gaat krijgen.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid