Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Je zegt dat je gaat bidden om aan God te vragen of Hij ervoor wil zorgen dat de waarheid de Heilige Vader bijstaat. Volgens mij is waarheid vrij subjectief en verschilt de protestants-gristelijke waarheid nogal van die rooms-katholieke.

Ik vroeg dus "Wat is waarheid?".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:28:02 schreef Tom het volgende:

Je zegt dat je gaat bidden om aan God te vragen of Hij ervoor wil zorgen dat de waarheid de Heilige Vader bijstaat. Volgens mij is waarheid vrij subjectief en verschilt de protestants-gristelijke waarheid nogal van die rooms-katholieke.

Ik vroeg dus "Wat is waarheid?".

Het gesproken Woord en alleen God's Geest kan iemand in die waarheid leiden, heeft niets te maken met protestant of wat dan ook, dat is een woord wat door mensen is verzonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

party.gifparty.gifparty.gifparty.gif

Habemus papam!

Voor allen die ook verheugd zijn hierover: proficiat.

Wat paus Benedictus XVI gaat doen, dat zullen we moeten afwachten. Ratzinger staat al lang bekend als conservatief, maar dat schijnt een reactie te zijn geweest op wereldlijke gebeurtenissen eind jaren 60. Daarvoor schijnt hij bekend te hebben gestaan als bijzonder progressief.

Verder: Tom's aangehaalde stukje hierboven heeft het over hervormingen van de structuur van de kerk, terwijl iemand anders op tv daarstraks juist suggereerde dat deze pauskeuze een teken was van strakke hiërarchissche lijnen en een duidelijk opperst kerkelijk gezag in Rome.

Van Johannes XXIII werd gezegd dat het een tussenpaus was, maar hij heeft allerlei kerkelijke hervormingen in het Tweede Vaticaans Concilie teweeg gebracht.

Met andere woorden: er wordt zoveel gezegd en verwacht. Laten we maar gewoon afwachten en zien. Sommige aspecten van mogelijke starheid bij Ratzinger beangstigen mij enigszins. Anderzijds overheerst echter bij mij heel duidelijk een zeer positief gevoel over deze pauskeuze. Dat hij het geloof en de leer moge bewaken en bewaren.

Ik hoop dat deze paus de nabijheid met de mensen, de inzet voor vrede en tegen de armoede van de vorige paus, Johannes Paulus de Grote, blijft voortzetten. Ik vind zijn sterke doch bescheiden overkomen bij zijn eerste presentatie als paus vanavond zeer positief. Daarnaast is hij een duidelijk sterk leider en, naar ik verwacht, een aimabele man.

Moge Gods Geest paus Benedictus leiden, hem kracht en wijsheid geven en hem met Zijn liefde begenadigen en zegenen. Op voorspraak van de Heilige Maagd Maria en van ieder van ons die daartoe wil bidden tot de Heer onze God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Benedictus' publicaties als kardinaal leest is het duidelijk dat hij wel degelijk bepaalde vernieuwingen in gedachten heeft voor de leiding van de Kerk. Meer bevoegdheden voor de bisschoppen zodat ze hun beleid beter kunnen afstemmen op hun eigen gebied bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:27:51 schreef Tom het volgende:

Die waarheid? Lekker vaag weer.

Tom: "Welke waarheid?"

Puritein: "Ja, die waarheid."

Tom" "Oh ja nu snap ik het..."

Maar goed we dwalen een beetje af. (Ja dankzij mij ik weet het)

Geloof je heel de Bijbel ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:11:30 schreef Tom het volgende:

Als je Benedictus' publicaties als kardinaal leest is het duidelijk dat hij wel degelijk bepaalde vernieuwingen in gedachten heeft voor de leiding van de Kerk. Meer bevoegdheden voor de bisschoppen zodat ze hun beleid beter kunnen afstemmen op hun eigen gebied bijvoorbeeld.

Tom, precies, hetgeen ik trouwens een positief punt vindt. Ik bedoel maar te zeggen dat er zoveel geroepen wordt. Vooral ook vanavond op tv door mensen die er zo weinig van weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad een heleboel "deskundigen" die zomaar wat roepen. Je moet zelf even bepalen wie het meest betrouwbaar is in jouw ogen. Persoonlijk prefereer in de Vaticaan-deskundigen van Netwerk/RKK boven bijv. Albert Verlinden en Abraham Moskowitz.

Het beste is gewoon om Benedictus' eerdere publicaties eens (globaal) door te lezen zodat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die (bv. Peter Nissen) prefereer ik ook boven journaalverslaggevers die eventjes gevraagd wordt een inhoudelijk oordeel te geven knipoog_dicht.gif

Ik heb maar weinig bronmateriaal over Benedictus. Heb jij wat goede verwijzingen/links voor me, Tom? Bv. oudere geschriften van zijn hand die niet uit het Vaticaan komen )nou ja, recent mag ook wel)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmzzzz voor een niet gelovige is het allemaal toch al vaag

Wie laat zich nou leiden door iemand die oud is en niet open staat voor de wensen van de aanhangers

Maar goed wat ik mij eigenlijk afvroeg is wat verdiend zo iemand eigenlijk of gaat dit voor kost en inwoning

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:52:58 schreef Michie23 het volgende:

Ik ga bidden dat hij geleid wordt in Geest EN waarheid
knipoog_dicht.gif

Ik heb goede hoop dat dit gaat lukken. De beste man is intelligent en heeft een diepgaande kennis van gnosis en staat daar niet geheel afwijzend tegenover aldus de krant vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wie laat zich nou leiden door iemand die oud is en niet open staat voor de wensen van de aanhangers

Ik denk dat het grootste deel van de katholieke wereld wel degelijk zit te wachten op een conservatieve kerkvorst als Benedictus. Nederland is gewoon maar een ketchup-vlekje op de Wereldkerk.

Quote:
Maar goed wat ik mij eigenlijk afvroeg is wat verdiend zo iemand eigenlijk of gaat dit voor kost en inwoning

Officieel schijnt de paus wel een salaris te hebben maar in de praktijk wordt alles wat hij nodig heeft (volgens de Kerk) gewoon betaald en krijgt hij een apartement in Vaticaanstad (je mag dan niet verhuizen naar een rianter verblijf ofzo).

Quote:
Ik heb goede hoop dat dit gaat lukken. De beste man is intelligent en heeft een diepgaande kennis van gnosis en staat daar niet geheel afwijzend tegenover aldus de krant vandaag.

Wat een totaal irrelevante mededeling dan. Waarom zou de katholieke Kerk zich moeten bekommeren om die eeuwenoude sekte die een totaal ander geloof heeft. Je gaat bij het aanstellen van een nieuwe ayatollah toch ook niet kijken of hij wel goede kennis van de Haggadah heeft...

Ik snap echt niet dat sommige mensen die oude dode sekte die onmenselijke zelfkastijding en onthouding van alles wat plezierig in dit leven is predikt (seks, lekker eten, niet-gnostische boeken) overal bij blijft slepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is totaal relevant. De nieuwe paus is veelzijdig met diepgaande kennis van gnosis. Die "eeuwenoude sekte" was één van de populairste stromingen binnen de vroege kerk. Het griekse woord voor ketterij in de oudsste christelijke bronnen is hairesis, en dat betekent dat je iets teveel naar één kant trekt.

De vroeg kerk bestond grofweg uit drie stromingen: Uit christenen die Jezus louter als profeet zagen, uit mensen die hem eerden als leraar die goddelijke kennis bracht en uit gelovigen die in Jezus een mens zagen die stierf aan het kruis en vervolgens uit de dood verrees. Pas na eeuwen kregen de laatsten,de zogeheten proto-orthodoxen de overhand.

Gnosis en mystiek zijn zeer nauw met elkaar verbonden.

Het is bemoedigend dat de nieuwe paus deze geschriften kent. Hij kan het kaf heus wel van het koren scheiden. Hij zal de kerk heus niet volledig op zijn kop zetten, maar zijn bereidheid de veelzijdigheid in de ontwikkeling van de kerk te onderzoeken en tot zich te nemen is voor mij een teken van een waar en oprecht zoeker.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar welke moslim dan ook naar kijkt bij de benoeming van een nieuwe ayatollah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Ik snap echt niet dat sommige mensen die oude dode sekte die onmenselijke zelfkastijding en onthouding van alles wat plezierig in dit leven is predikt (seks, lekker eten, niet-gnostische boeken) overal bij blijft slepen."

Dat is een onbegrepen, kort door de bocht, karikatuur van de gnosis.

Het is zoiets als dat wat sommige protestanten vaak tegen hebben op katholieken. "Ik snap niet dat mensen die tot beelden bidden zich Christenen noemen"

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://forum.credible.nl/topic.php?id=4419

Nog even tegen opressed: Het grootste van zijn publicaties is wel te vinden als je een beetje googled (en waarschijnlijk ook op de site van het Vaticaan). Op rorate heb ik ook regelmatig (verkorte) stukken van zijn hand gelezen. De meest belangrijkste werken zijn trouwens ook gewoon te koop (zeker nu hij paus is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
en onthouding van alles wat plezierig in dit leven is predikt

Onthouding van alles dat plezierig is tot de juiste tijd, waardoor het nog plezieriger wordt. Ik houd van biefstuk, maar ik zie het toch niet zo zitten om bij mijn ontbijt biefstuk te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wel jammer is:

Ratzinger zat bij de Hitlerjugend

Joseph Ratzinger werd geboren in Marktl am Inn. Zijn vader, een politieman, moest regelmatig verhuizen en het gezin vertrok toen Ratzinger twee jaar oud was. Met zijn oudere broer Georg keert hij jaarlijks terug naar de rustige vertrekken van het seminarie St. Michael.

In Traunstein bracht Ratzinger de moeilijke jaren van de Tweede Wereldoorlog door. In zijn autobiografie schrijft Ratzinger dat hij op 14-jarige leeftijd gedwongen lid werd van de Hitlerjugend. In 1943 werd hij opgeroepen om te dienen in een eenheid luchtafweergeschut. In april 1945 deserteerde hij en keerde terug naar Traunstein. Daar werd hij door Amerikaanse soldaten gevangengenomen. Samen met zijn broer werd hij in 1951 tot priester gewijd en de volgende jaren doceerde hij theologie. Hij werd benoemd tot bisschop van München in 1977 en paus Paulus VI maakte hem toen kardinaal.

Verschenen in SP!TS op woensdag 20 april 2005.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 april 2005 15:09:35 schreef Dennis het volgende:

Wat wel jammer is:

Ratzinger zat bij de Hitlerjugend

Joseph Ratzinger werd geboren in Marktl am Inn. Zijn vader, een politieman, moest regelmatig verhuizen en het gezin vertrok toen Ratzinger twee jaar oud was. Met zijn oudere broer Georg keert hij jaarlijks terug naar de rustige vertrekken van het seminarie St. Michael.

In Traunstein bracht Ratzinger de moeilijke jaren van de Tweede Wereldoorlog door. In zijn autobiografie schrijft Ratzinger dat hij op 14-jarige leeftijd
gedwongen
lid werd van de Hitlerjugend. In 1943 werd hij opgeroepen om te dienen in een eenheid luchtafweergeschut. In april 1945
deserteerde
hij en keerde terug naar Traunstein. Daar werd hij door Amerikaanse soldaten gevangengenomen. Samen met zijn broer werd hij in 1951 tot priester gewijd en de volgende jaren doceerde hij theologie. Hij werd benoemd tot bisschop van München in 1977 en paus Paulus VI maakte hem toen kardinaal.

Verschenen in SP!TS op woensdag 20 april 2005.

Wat is daar zo 'jammer' aan? Die man heeft naar mijn mening de juiste keuzes gemaakt en zijn desertatie getuigt m.i. van meer moed dan jij in je leven ooit kunt laten zien. Als jij ooit in een dergelijke oorlogssituatie je rug recht hebt kunnen houden praten we wel weer verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja, er is nog iets wat ik kwijt wil. Ik keek gisteravond naar het journaal en het viel me op dat het voorstellen van de paus zoveel lijkt op de huldiging van de landskampioen uit de eredivisie of de winnaar van de CL.

Komen dergelijke taferelen misschien voort uit dezelfde emoties? (voornamelijk groepsgevoel en de identificatie van het individu met iets 'groots(ers)'?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige dat ik nu voorlopig wil en kan zeggen over de verkiezing van de nieuwe paus is dat ik hoop dat al de discussies over conservatief/progressief stoppen.

Iedereen die ik ken lijkt te zeggen, ohnee, het is weer zone conservatieve...

Maar het grootste deel van de belgen en volgens mij ook de nederlanders luistert toch niet naar wat de paus zegt dat we moeten doen. En conservatief? Het is toch niet de bedoelling van een paus om na te zeggen wat wij willen? Het is toch niet omdat iedereen vind dat seks voor het huwelijk zou moeten kunnen, dat de kerk dat ook moet zeggen. Dan gaat het hele idee toch verloren en kunnen we beter geen paus hebben...

Zo, dit is alles, bedankt voor het lezen, hehe...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid