Breuk 378 Geplaatst 7 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden (bewerkt) 43 minuten geleden zei sjako: Die waslijsten van jou zijn heel beperkt en hebben allemaal betrekking op personificatie van de Geest. Dat doet de Bijbel wel vaker. Zo kan bloed spreken of Wijsheid is iets wat leeft. En uiteindelijk is God die spreekt via de Geest. Ook de wonderen worden gedaan via de Geest. Het is overduidelijk een onzichtbare kracht. In de eerste eeuwen was de HG dan ook niet een derde persoon in een drieëenheid maar Sophia. De hele leer is afkomstig uit de Gnostiek. Pak er maar eens een paar gnostische evangeliën bij. I.p.v. zelf een goede theologische basis te geven kan de JG alleen maar verwarren. De drie eenheid is afgeleid uit de bijbel die door Joden is geschreven. De Joodse christenen in het NT beschrijven dat steeds op verschillende manieren. Zs gebruiken nergens de naam JHWH, maar ze gebruiken Kurios dus HEER. Voor God wordt Theos gebruikt. Waarom gebruik jij wel en dan nog foutief Jehovah als dit door Jezus en zijn volgelingen juist niet wordt gedaan. Dat zegt al iets over het theologische en exegetische niveau van de hele JG. Juist de JG komt met een meer godendom. God de Vader de hoogste God en Jezus de zoon is een (zeer gewaardeerde) ondergod. Welke benaming geven jullie aan Jezus anders? Toch niet een van een super engel, want dat is hij ook niet. Jezus heeft alle macht in de hemel (daar waar God woont) en op de aarde. Dus God valt onder de macht van Jezus? Je loopt theologisch aan alle kanten vast zonder de drie eenheid en de ergste, de meeste ketterse, meest anti-goddelijke (ja over deze specifieke God), dus blasfemische denkwijze heb ik nog niet eens genoemd. Ja sorry dat ik me zo ontzettend boos maak… 7 uur geleden bewerkt door Breuk Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden 1 uur geleden zei sjako: Die waslijsten van jou zijn heel beperkt en hebben allemaal betrekking op personificatie van de Geest. Dat doet de Bijbel wel vaker. Zo kan bloed spreken of Wijsheid is iets wat leeft. En uiteindelijk is God die spreekt via de Geest. Ook de wonderen worden gedaan via de Geest. Het is overduidelijk een onzichtbare kracht. In de eerste eeuwen was de HG dan ook niet een derde persoon in een drieëenheid maar Sophia. De hele leer is afkomstig uit de Gnostiek. Pak er maar eens een paar gnostische evangeliën bij. Dan ben je kieskeurig daar je eerder een een gedeelte uit het OT over de wijsheid toepast op de schepping van Jezus!! De HG die spreekt en bedroefd kan worden en met Hij wordt aangduid en tig keer persoonlijke eigenschappen wordt toegedicht in de bijbel is geen personificatie Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Share Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) 2 uur geleden zei sjako: Die waslijsten van jou zijn heel beperkt en hebben allemaal betrekking op personificatie van de Geest. Dat doet de Bijbel wel vaker. allemaal betrekking op personificatie? Mmm dat betwijfel ik. Handelingen 10: 19 “En als Petrus over dat gezicht dacht, zeide de Geest tot hem: Zie, drie mannen zoeken u;” (Handelingen 10:19, STV) Dus een personificatie kan spreken tot Petrus????? Als het juist wel heel duidelijk over iets abstracts gaat in het OT mbt wijsheid gebruik je dit om de schepping van Jezus “ aan te tonen”!! Maar als de context aangeeft dat de HG letterlijk spreekt tot Petrus dan is het personificatie?? Snap jij bijbelse context wel??? 1 uur geleden zei Breuk: Welke benaming geven jullie aan Jezus anders? Toch niet een van een super engel, want dat is hij ook niet Volgens de leer vh wtg is Jezus de aartsengel Michael. 5 uur geleden bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 717 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 2 uur geleden zei Breuk: De drie eenheid is afgeleid uit de bijbel die door Joden is geschreven. Maar er is geen Jood die er in gelooft. Zou je toch te denken moeten zetten lijkt me? 2 uur geleden zei Breuk: Zs gebruiken nergens de naam JHWH, maar ze gebruiken Kurios dus HEER. Voor God wordt Theos gebruikt. Dat valt nog te bezien. Oorspronkelijk waren de meeste evangelieen in het Hebreeuws. Dat kan je nog aan de zinsstructuur zien. Dus grote kans dat daar wel JHWH heeft gestaan. En wat dacht je van de uitdrukking Hallelujah? Dat betekent letterlijk looft Jah. De verkorte versie van Jehovah. Het is een beetje vreemd dat in het OT de Naam ruim 7000x voorkomt dat in het NT deze naam ineens verdwenen is. Ook worden er in het NT aanhalingen gedaan vanuit het OT waar wel degelijk JHWH staat. 2 uur geleden zei Breuk: Waarom gebruik jij wel en dan nog foutief Jehovah als dit door Jezus en zijn volgelingen juist niet wordt gedaan. Jezus zegt zelfs dat hij de naam van zijn Vader bekend heeft gemaakt. Johannes 17:6 Ik heb uw naam openbaar gemaakt aan de mensen die u mij uit de wereld hebt gegeven. 3 uur geleden zei Breuk: Juist de JG komt met een meer godendom. God de Vader de hoogste God en Jezus de zoon is een (zeer gewaardeerde) ondergod. Wij erkennen 1 Ware Almachtige God. Jezus wordt een god genoemd net zoals rechters en koningen dat ook werden genoemd. Als rechtmatige Gezalfde van God mag Hij met recht een god worden genoemd. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 717 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 3 uur geleden zei Breuk: Jezus heeft alle macht in de hemel (daar waar God woont) en op de aarde. Dus God valt onder de macht van Jezus? Hij heeft die autoriteit gekregen van God. God zelf valt daar uiteraard niet onder. 1Kor 15:28 Maar Christus is wel uit de dood opgewekt, als de eersteling van hen die zijn gestorven. 21 Omdat de dood er is gekomen door een mens, komt ook de opstanding van de doden er door een mens. 22 Want zoals in Adam iedereen sterft, zo zal ook in de Christus iedereen levend gemaakt worden. 23 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen. 24 Vervolgens het einde, wanneer hij het Koninkrijk aan zijn God en Vader overdraagt, wanneer hij alle regeringsautoriteit en alle gezag en kracht heeft uitgeschakeld. 25 Want hij moet als koning regeren totdat God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd. 26 De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood. 27 Want God ‘heeft alles onder zijn voeten onderworpen’. Maar als hij zegt dat ‘alles onderworpen is’, is het duidelijk dat dit niet geldt voor degene die alles aan hem onderwierp. 28 Als alles aan hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alle dingen aan hem onderwierp, zodat God alles zal zijn voor iedereen. Zie hier een duidelijk antwoord. 1 uur geleden zei Dannyr: En als Petrus over dat gezicht dacht, zeide de Geest tot hem: Zie, drie mannen zoeken u;” God gebruikt Zijn geest om tot Petrus te spreken. Dit kan zowel Jezus als Jehovah zijn. 1 uur geleden zei Dannyr: Volgens de leer vh wtg is Jezus de aartsengel Michael. Jezus is geen engel maar kan Zich zo wel manifesteren. Daarom wordt ook de term aartsengel gebruikt. Als Zoon van God heeft Hij een unieke positie. Je moet niet overal een label op willen plakken. Jezus was een geest in de Hemel net als Zijn Vader. 3 uur geleden zei Breuk: dus blasfemische denkwijze heb ik nog niet eens genoemd. Maar als de drieëenheid niet waar is dan is er een grotere vorm van blasfemie. Dan ga je een heidense zienswijze plakken op de Almachtige. De belangrijkste regel is dat Jehovah uw God 1 is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 21 minuten geleden zei sjako: God gebruikt Zijn geest om tot Petrus te spreken. Dit kan zowel Jezus als Jehovah zijn. De HG is wat anders dan Jezus of de Vader. Dat wordt duidelijk bij de hemelvaart. Jezus gaf aan dat Hij een andere trooster zou sturen de Heilige Geest. Dus deze zijn niet dezelfde! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 44 minuten geleden zei sjako: Jezus is geen engel maar kan Zich zo wel manifesteren. Daarom wordt ook de term aartsengel gebruikt. Als Zoon van God heeft Hij een unieke positie. Je moet niet overal een label op willen plakken. Jezus was een geest in de Hemel net als Zijn Vader. Hebr 1:5 Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn? Jezus is dus volgens de woorden van Jehovah zeker weten geen engel! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 378 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei sjako: Maar er is geen Jood die er in gelooft. Zou je toch te denken moeten zetten lijkt me? Het hele nieuwe testament is geschreven door Joden (maar dat geldt ook voor de TeNaCh) . Ken je Paulus, Johannes, Jakobus, Petrus? Joden! Allemaal schrijven ze vanuit de triniteit. Maar geen enkele Joodse christen schrijft JHWH (en zeker niet Jehovah). Men schrijft (en spreekt) Kurios (Heer). Zelfs Jezus (of hij gebruikt Abba) gebruikt dat woord niet. Wel een verwijzing met de Ik Ben uitspraken. (Oei gelijkschakeling van de Vader en de Zoon) Dat moet je toch te denken geven of weten de JGs het beter dan de Joodse volgelingen en zelfs beter dan Messias Jezus (de Zoon van God). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei sjako: Maar als de drieëenheid niet waar is dan is er een grotere vorm van blasfemie. Dan ga je een heidense zienswijze plakken op de Almachtige. De belangrijkste regel is dat Jehovah uw God 1 is. Dus als in de bijbel Jehovah zegt dat: de Zoon God is dan maakt Jehovah Zich schuldig aan blasfemie?? 2 uur geleden bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 378 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 2 uur geleden zei sjako: Dat valt nog te bezien. Oorspronkelijk waren de meeste evangelieen in het Hebreeuws. Dat kan je nog aan de zinsstructuur zien. Dus grote kans dat daar wel JHWH heeft gestaan. En wat dacht je van de uitdrukking Hallelujah? Dat betekent letterlijk looft Jah. De verkorte versie van Jehovah. Het is een beetje vreemd dat in het OT de Naam ruim 7000x voorkomt dat in het NT deze naam ineens verdwenen is. Ook worden er in het NT aanhalingen gedaan vanuit het OT waar wel degelijk JHWH staat. Er is 1 wetenschapper die beweert dat de evangeliën in het Hebreeuws zijn geschreven (als ik jou goed heb begrepen). Wetenschappelijk is er consensus dat het in Grieks is, maar dat past niet in jouw theorie, dus niet vermelden. (Bedrog is niet ver weg). De afkorting Jah en dan op Jehovah uitkomen??? Dit is toch juist een bewijs dat het geen Jehovah is. Ik heb al eerder gezegd dat de JG de klinkers van Adonai (dat werd uitgesproken, dus niet JHWH) gebruiken in Jehovah. Deze fout is eigenlijk wel grappig (maar ik snap dat het niet leuk is voor de JG). Noem je KG=Kurios Getuigen en het is opgelost. Hallelujah, daar heeft men blijkbaar geen probleem mee in het NT (scherp opgemerkt, laat ik ook eens een compliment geven). Maar het woord JHWH wordt juist niet gebruikt, en je kan je riedeltje blijven herhalen, het is een vaststaand feit. Durf nu eens wat te lezen buiten je bubbel en draag dat binnen de KG uit. Waar in het NT staat een aanhaling met JHWH. Je gaat weer de kant van bedrog op. Het klopt niet. Kom maar met de verzen. En waarom reageer je niet op de teksten van Johannes en Hebreeën die in het NT op Jezus slaan, maar die verwijzen naar de TeNaCh (Jesaja en Psalmen) waar diezelfde tekst op JHWH slaat. Jezus koppelt men gelijk met JHWH. De Geest van Jezus die uitgestort wordt is de Geest van God. Het zijn allemaal bewijsplaatsen. Kom nu eens met een goede theologische onderbouwing van God de Vader, Jezus een god ??? en de geest die een kracht van God is ??? Het is de Geest VAN God en dezelfde Geest VAN Christus Jezus. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 717 Geplaatst 50 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 50 minuten geleden 2 uur geleden zei Breuk: Ken je Paulus, Johannes, Jakobus, Petrus? Joden! Allemaal schrijven ze vanuit de triniteit. Dat zie ik dus niet terug. De meeste theologen zeggen dat de 3 eenheid niet in de Bijbel staat. Alleen door filosofie komen sommigen tot die conclusie. 2 uur geleden zei Dannyr: Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn? Een engel is geen aartsengel. Jezus is geen engel, maar Gods Zoon. Hij is uniek, geen label op te plakken. 2 uur geleden zei Breuk: Zelfs Jezus (of hij gebruikt Abba) gebruikt dat woord niet. Wel een verwijzing met de Ik Ben uitspraken. (Oei gelijkschakeling van de Vader en de Zoon) Dat moet je toch te denken geven of weten de JGs het beter dan de Joodse volgelingen en zelfs beter dan Messias Jezus (de Zoon van God). Die Ik ben vertaling vind ik erg gekunsteld. Theologisch klopt het ook niet, want de blinde genezen man zegt dezelfde woorden en is zeker niet God. Jezus zegt zelfs dat de Vader de enige ware God is: Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus. 55 minuten geleden zei Breuk: Er is 1 wetenschapper die beweert dat de evangeliën in het Hebreeuws zijn geschreven (als ik jou goed heb begrepen). Wetenschappelijk is er consensus dat het in Grieks is, maar dat past niet in jouw theorie, dus niet vermelden. (Bedrog is niet ver weg). Veel meer wetenschappers. Darian je ook gewoon herleiden uit de tekst. 57 minuten geleden zei Breuk: Er is 1 wetenschapper die beweert dat de evangeliën in het Hebreeuws zijn geschreven (als ik jou goed heb begrepen). Wetenschappelijk is er consensus dat het in Grieks is, maar dat past niet in jouw theorie, dus niet vermelden. (Bedrog is niet ver weg). Veel meer wetenschappers. Darian je ook gewoon herleiden uit de tekst. 58 minuten geleden zei Breuk: De afkorting Jah en dan op Jehovah uitkomen??? Dit is toch juist een bewijs dat het geen Jehovah is. Bijv uit Psalm 130:3 Als u op zonden zou letten, Jah, wie kan dan standhouden, Jehovah? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 20 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 20 minuten geleden (bewerkt) 30 minuten geleden zei sjako: Een engel is geen aartsengel. Jezus is geen engel, maar Gods Zoon. Hij is uniek, geen label op te plakken. Dat is onzinnig. Een aartsengel is nog steeds een engel!!. Wellicht anders in rangorde maar nog steeds een engel. Een luitenant staat boven een soldaat, maar beiden zijn militair!! 31 minuten geleden zei sjako: Dat zie ik dus niet terug. De meeste theologen zeggen dat de 3 eenheid niet in de Bijbel staat. Alleen door filosofie komen sommigen tot die conclusie. Je beantwoord de vraag niet van Breuk. In je discussie met Breuk ontkende je dat de bijbel de 3 eenheid zou bevatten omdat joden hier niet in geloven en de bijbel geschreven hebben. Breuk gaf terecht aan dat oa het NT doordrenkt vd 3 eenheidsleer is geschreven door joden namelijk Petrus Johannes Jakobus…. allemaal joden. Wat is je antwoord hierop?! 19 minuten geleden bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Breuk 378 Geplaatst 12 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 12 minuten geleden 10 minuten geleden zei sjako: Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus. Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt. Het eeuwige leven is de enige (unieke) waarachtige God EN Jezus Christus. Jezus die vanuit de hemel (door God de Vader) gezonden is. Heel het evangelie van Johannes is een geloofsbelijdenis in de drie eenheid. De triniteit wordt beleden door alle christelijke kerken. Jullie staan buiten het christendom, maar dat vinden de JG juist een bewijs dat ze zo speciaal zijn. Dus claimen ze hun uitgangspositie (oa de 144.000) op. Daar gaat het echter over de stammen van Israël. Staat er gewoon. Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend waren er verzegeld uit alle stammen van de Israëlieten. Ik wist niet dat de genezen blinde precies 7x IK BEN zegt. Dus waar staat dat? Het is een bekende theologische structuur van Johannes uitgelegd door vele theologen, maar onze Sjako vindt het gekunsteld. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ik_ben Johannes 9:37 En Jezus zei tegen hem: Die u gezien hebt én Die met u spreekt, Die is het. 38. En hij zei: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem. 39. En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden. De blinde aanbad Jezus. Dat zegt de evangelist niet zo maar. Weer een bewijsplaats. NB Ik zie ook een ‘Ik ben’ in vers 39 staan, maar die wordt niet meegeteld. Dat is interessant. Ben benieuwd naar de Griekse tekst. In Johannes 9:39 staat: “Ik ben gekomen…” (ἐγὼ … ἦλθον) Als verklaring lees ik dat hier “ik” onderwerp is van het werkwoord “gekomen”, en niet een zelfstandige zelfidentificatie met de goddelijke naam. 39 minuten geleden zei sjako: Dat zie ik dus niet terug. De meeste theologen zeggen dat de 3 eenheid niet in de Bijbel staat. Alleen door filosofie komen sommigen tot die conclusie. Kom eens met een wetenschappelijke onderbouwing i.p.v. populistische prietpraat. Jouw denken is wel compleet in lijn met de JG leer. Dat is echter onwetenschappelijk, niet onderbouwd, theologisch zeer zwak. Misleidend, bijbel aanpassend in de vertaling. Nooit bekende christelijke theologen citeren. JGs wordt aangemoedigd om niet te gaan studeren. Ja je zult maar eens wat kennis opdoen. Gevaarlijk die kritische geesten. Gelukkig kunnen ze nu zelf veel gaan googlen. Sjako overtuig ik nooit, maar hopelijk een toch al twijfelende JG nog wel. Here Jezus zend uw Geest…want die kan mensen overtuigen van waarheid. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 2 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 2 minuten geleden (bewerkt) 49 minuten geleden zei sjako: Dat zie ik dus niet terug. De meeste theologen zeggen dat de 3 eenheid niet in de Bijbel staat. Alleen door filosofie komen sommigen tot die conclusie. Als zelfs God de Vader Zijn Zoon: God noemt! En over Zijn Zoon zegt dat ook Jezus Zijn troon in alle eeuwigheid is. Dan geloof ik eerder het woord van God dan het WTG die beweren dat Jezus de aartsengel Michael is. Wellicht niet leuk om te horen voor jou maar ik denk dat ik de woorden van God de Vader die Zijn Zoon God noemt in deze kwestie meer gezag toeken dan de woorden vh WTG zojuist bewerkt door Dannyr Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten