Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Off-topic:

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 14:12:01 schreef Joozt het volgende:

Misschien leuk om de herondekte vete ergens anders uit te vechten?
flower.gif

Sorry Joozt van mijn kant geen vete, maar een puur reageren op de posten die ik hier lees... en dan maakt het me niet eens zozeer uit wie ze schrijft. Ik reageer op datgene wat ik lees. Reageer vanuit mijn persoonlijk geloof. Zou het dan ook prettig vinden dat Kate inhoudelijk op mijn posten zou reageren i.p.v. mij persoonlijk aan te vallen.

Ook voor jou een flower.gif

B.O.T.

Edit: schrijffout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 13:01:14 schreef Iggi het volgende:

[...]

Overigens denk ik dat er nu 2 dingen door elkaar heen gaan lopen, de doop en de handoplegging (
kijk naar het verhaal van Paulus en je ziet daar 2 verschillende dingen gebeuren
)

Voor Levi als het je interresseert de volgende

Hoi Iggi,

Ik had het betreffende stuk al eens gelezen. Diako heeft dat eens op verzoek van mij gepost in een ander topic.

Toch bedankt.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 12 januari 2006 12:29:57 schreef Dave het volgende:

Marc 16:

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Waarom staat hier niet 'die niet gelooft en gedoopt zal zijn, zal verdoemd worden'?

Quote:

Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

Omdat je ook gedoopt kan zijn, maar niet gelovig…

Het heeft vrij weinig zin om gedoopt te zijn, maar er geen snars van te geloven.

Dus doop en geloof staan los van elkaar, Levi? Wat IS doop? Wat is de meerwaarde van doop voor je geloof? En hiermee bedoel ik uiteraard de zichtbare doop, de waterdoop.

Markus laat zien dat onze redding puur van geloof afhankelijk is. De waterdoop is prima, niets mis mee, maar het dient vooral tot getuigenis voor anderen. Voor jezelf verandert er niets, want Gods Geest wóónt al in je! De geestelijke doop IS al een feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kate,

Dit wordt natuurlijk een herhaling van zetten, want jij leest in Markus dat mensen die geloven 'gered' zijn, terwijl ik in de bijbel lees dat er wel wat meer bij komt kijken.

Vervolgens kunnen we dan allebei uitgebreid al die teksten weer gaan citeren, en beginnen we weer van voren af aan, want het komt gewoon neer op een kwestie van lezen.

Dan blijft onze interpretatie nog over. Van wat ik uit jouw posts begrijp geloof jij dat het geloven alleen al genoeg is, en dat de (water)doop slechts een uiterlijk teken is wat niet nodig is om 'gered' te zijn.

Mijn visie is dat ik juist in de bijbel lees dat mensen gedoopt moeten zijn om het kindschap van de Eeuwige te ontvangen, en zodoende dus deel uit maken van Zijn volk.

Ik denk dat we allebei onze visie al vrij uitgebreid uiteen hebben gezet, en al zeker in dit topic, want dit topic gaat over de doop met de Heilige Geest, en niet over de waterdoop.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

Quote:
Omdat je ook gedoopt kan zijn, maar niet gelovig…

Het heeft vrij weinig zin om gedoopt te zijn, maar er geen snars van te geloven.

Heeft het dan wel zin om te geloven zonder gedoopt te zijn? En nogmaals, wat bedoel je met 'gedoopt zijn'? Bedoel je de uiterlijke of de innerlijke doop?

Jij beweert dat iemand pas een kind van God is, nadat hij gedoopt is. Dus de misdadiger naast Jezus aan het kruis is verloren? Waren Jezus' Woorden dan niet waar? Of was die misdadiger misschien juist op dàt moment gedoopt?

Wat verstaan we in dit topic onder doop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:28:10 schreef Testor_X het volgende:

De bijbel is meer een doolhof geworden, mensen hebben er blijkbaar aan geknoeit. Mijn vraag is welke bijbel is waar? Niet meteen antwoorden van allen zijn waar. Er hoort gewoon 1 bijbel te bestaan, en niet een reeks boeken die geschreven zijn door schepsels van God.

Hiermee kun je denk ik beter terecht in een topic over de betrouwbaarheid van de Bijbel. Dit topic gaat over doop in de Heilige Geest en heeft daar niet zo heel veel mee te maken volgens mij. Succes ermee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:11:23 schreef Kate het volgende:

Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

Heeft het dan wel zin om te geloven zonder gedoopt te zijn? En nogmaals, wat bedoel je met 'gedoopt zijn'? Bedoel je de uiterlijke of de innerlijke doop?

Jij beweert dat iemand pas een kind van God is, nadat hij gedoopt is. Dus de misdadiger naast Jezus aan het kruis is verloren? Waren Jezus' Woorden dan niet waar? Of was die misdadiger misschien juist op dàt moment gedoopt?

Wat verstaan we in dit topic onder doop?

Als de Vader (uit de gelijkenis van de verloren zoon) ziet dat z'n zoon thuiskomt staat hij al op wacht. Hij laat het kalf slachten, er word een feestmaal aangericht, hij krijgt kleren.., een ring...

Wat denk je...

Hij gaat zich van te voren vast schoonwassen, al het vuil eraf, de modder, het zweet, alle viezigheid en rotzooi.

Wat doet de zoon. Alleen maar geloven dat de Vader dit doet of ook actief deelnemen aan het feest. Vlees eten, wijn drinken...

Kan jij kind zijn door alleen maar te geloven dat je kind bent of doe je iets om die relatie te onderhouden. Actie... alleen met geloof kom je er niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

>>Overigens denk ik dat er nu 2 dingen door elkaar heen gaan lopen, de doop en de handoplegging (kijk naar het verhaal van Paulus en je ziet daar 2 verschillende dingen gebeuren)>>

niet door elkaar maar naast elkaar, maar het is niet zo belangrijk

De verloren zoon is niet van toepassing op dit topic, de ene zoon is het beeld van de twee stammen en de ander is het beeld van de tien stammen.

Maar om dat uit te leggen heeft het niets met dit onderwerp te maken.

De voorwaarde voor de ontvangen van De Heilige Geest is inderdaad geloven wat het Werk van de Here Jezus Christus voor je persoonlijk inhoudt en dat is dat je nieuw en Geestelijk leven hebt ontvangen, zoals uitgelegd aan Nicodemus. We zijn geboren uit water en Geest of geestelijk water. Beiden spreken over Christus.

En onmiddelijk ontvangen we dan de Geest van Christus en dat is geloven en om dat zichtbaar te maken kun je je laten dopen op je geloof, maar is geen enkele voorwaarde voor je behoud. Er is wel sprake van de rechtvaardigmaking van God, maar dat is dus de waterdoop en daar gaat het hier niet over.

De laatste zin 'met geloof kom je er niet'is een uitspraak die ik niet graag voor mijn rekening wil nemen.

De gelijkenis doet niet ter zake in dit verband.

Het valt me op dat men eerst een eigen gedachte neerzet en het daarna dichttimmerd met teksten uit de Bijbel die volledig uit de context zijn en zelfs in een andere tijd geplaatst kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:52:59 schreef Iggi het volgende:

[...]

Als de Vader (uit de gelijkenis van de verloren zoon) ziet dat z'n zoon thuiskomt staat hij al op wacht. Hij laat het kalf slachten, er word een feestmaal aangericht, hij krijgt kleren.., een ring...

Wat denk je...

Hij gaat zich van te voren vast schoonwassen, al het vuil eraf, de modder, het zweet, alle viezigheid en rotzooi.

Wat
doet
de zoon. Alleen maar geloven dat de Vader dit doet of ook actief deelnemen aan het feest. Vlees eten, wijn drinken...

Kan jij kind zijn door alleen maar te geloven dat je kind bent of doe je iets om die relatie te onderhouden. Actie... alleen met geloof kom je er niet.

Deze vergelijking slaat nergens op. Je zegt wel dat Kate dingen verzint maar dit is ook een aardig staaltje verzinnen. Tevens haal je geloof en werken door elkaar. Werken komen voort uit je geloof, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:11:23 schreef Kate het volgende:

Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

[...]

Jij beweert dat iemand pas een kind van God is, nadat hij gedoopt is. Dus de misdadiger naast Jezus aan het kruis is verloren? Waren Jezus' Woorden dan niet waar? Of was die misdadiger misschien juist op dàt moment gedoopt?

Wat verstaan we in dit topic onder doop?

Dit wil ik ook graag weten Levi. Jij zegt feitelijk dat deze man dus verloren is tenzij iemand zich geroepen voelt om zich voor hem te laten dopen volgens jouw uitleg van 1 Kor over dopen voor de doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

[...]

Hoe konden de profeten in Israel profeteren als zij niet vervuld waren van de Heilige Geest?

Om dit te begrijpen zouden we eigenlijk een nieuw topic moeten openen, maar kort gezegd:

De mens wordt door de Eeuwige gemaakt, waarna de Eeuwige bij de mens ‘de adem des levens’ inblaast.

De mens krijgt een verbod om te nemen van de boom van kennis van goed en van kwaad, anders zal men de dood sterven.

Mensen nemen toch van de vrucht van die boom, maar sterven niet lichamelijk. Dit leidt tot de onvermijdelijke conclusie dat men op een andere manier ‘gestorven’ is. Men is dus de ‘adem des levens’ kwijt.

Leuk om te weten: Het Hebreeuwse woord voor ‘adem’ is ruach. Het woord voor geest is ‘ruach’, en het woord voor wind is ‘ruach’.

Wanneer de Heer uit de dood is opgestaan, komt Hij bij Zijn discipelen en
blaast
op hen, waarbij Hij zegt: “Ontvang de Heilige Geestâ€.

Daarvóór hadden de discipelen de Heilige Geest dus kennelijk niet, wat op zich logisch is omdat wij in Genesis lezen dat de mens de Geest (of adem des levens) heeft verloren nadat men zondigde, maar hoe kon Petrus dan die woorden spreken? En hoe konden de profeten de woorden van de Eeuwige spreken?

Ik denk dat dát kan omdat de Heilige Geest bij de mensen woonde. Wij lezen tenslotte dat de Geest G*ds over de oervloed zweefde sinds de aarde gemaakt was. Van tijd tot tijd kan de Heilige Geest dan toch mensen vinden die door Hem indachtig gemaakt kunnen worden of die zelfs door de Heilige Geest vervuld konden worden.

Je merkt wel dat al naar gelang Israel van de Eeuwige en Zijn inzettingen afdwaalt, de Heilige Geest steeds minder onder hen kan werken. Zo neemt de Heer de profeten eerst steeds voor korte tijd, maar later ook voor steeds langere perioden weg tot de komst van Johannes de doper.

Pas nadat de Heer op de discipelen heeft geblazen, en de Heilige Geest Zich op het pinksterfeest openbaarde, kon de Heilige Geest ook weer inwonend in de mensen gegeven worden, in plaats van slechts bijwonend. Daarom kunnen de apostelen ook aan de gelovigen schrijven dat zij de Geest inwonend hebben ontvangen.

[...]

Omdat je ook gedoopt kan zijn, maar niet gelovig…

Het heeft vrij weinig zin om gedoopt te zijn, maar er geen snars van te geloven.

Maar ik zie niet in wat deze tekst met mijn vraag te maken heeft.

[...]

Lijkt mij ook belangrijke informatie.

Daarom ben ik dankbaar dat er een aantal teksten zijn in de evangeliebeschrijvingen die er duidelijk op wijzen dat er sprake is van twee ‘dopen’, dat daarvan dan ook duidelijke voorbeelden in Handelingen gegeven worden, waarbij er bij een van die voorbeelden zelfs expliciet staat “18 Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geestâ€, en dat Paulus daarvan melding maakt als hij het heeft over ‘de leer der dopen en van de handoplegging’, en dat er in bijvoorbeeld Titus staat: “Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte
en
de vernieuwende kracht van de heilige Geestâ€, enz.

Deze informatie is dus zó belangrijk dat het overal in terug te vinden is, maar deze zó belangrijke informatie wordt gewoonweg door heel veel mensen niet (h)erkend.

[...]

Uit de geschiedenis blijkt dat Petrus zelf niet het idee had dat ook heidenen het evangelie konden aanvaarden, maar dat Petrus in de overtuiging leefde het alleen bestemd was voor de Joden.

Eerst bereid de Eeuwige Petrus voor door hem het visioen van het laken met onreine dieren te geven, en wanneer Petrus dan bij deze heidenen komt en hen het evangelie bekend maakt, dan valt de Heilige Geest op hen. Petrus raakt er dan pas van overtuigd dat het evangelie óók voor de heidenen is, wat bevestigd werd door de uitroep van Petrus: “Wie kan dan nog verhinderen dat zij ook gedoopt wordenâ€â€¦

Dat is dus waar het om draaide, en hier wordt de Heilige Geest zonder daaraan voorafgaande oplegging van de handen gegeven, juist om Petrus te overtuigen.

Andere voorbeelden dat mensen de Heilige Geest inwonend ontvangen zonder daaraan voorafgaande oplegging van de handen zijn in de bijbel niet te vinden.

Voor mij is het dus wel duidelijk
knipoog_dicht.gif

Ciao,

Levi

Geest waardoor we een levende ziel werden heet neshama en Heilige Geest is Ruach en bij een gelovige zou de Ruach groeien en de neshama minder worden.

En inderdaad de Ruach is de Geest van God in Genesis 1 daar worden ze alle drie al genoemd. Elohim, Het Licht, dus Christus en de Ruach.

Dat er daarna een hele lange periode ligt voor de herschepping in 7 dagen plaats vond is duidelijk en dat de Geest Gods daar al genoemd word ook helder. Maar men kon pas wedergeboren worden na de opstanding van Christus, en ook dan pas vervuld worden met de Heilige Geest want dat kon pas nadat Christus opgevaren was, en die andere Trooster zou komen.

Maar het blijft dezelfde Geest, Geest van God en Geest van Christus. De OT gelovigen waren gerechtvaardigd door geloof maar niet wedergeboren, zij zijn ook niet in de hemel zoals de huidige gelovigen uit het Nieuwe Verbond, maar zij wachten in de schoot van Abraham op de jongste dag.

Dat de profeten konden profeteren leek me geen enkel probleem.

De gaven van profetiën onder het Nieuwe verbond worden ondergeschikt gemaakt aan dat wat in 1 Cor. 13 staat dus precies tussen hoofdstuk 12 en 14 in. Want de gaven van de geest zouden alleen zijn tot opbouw van de Gemeente.

De profetiën onder het Oude Verbond hadden een andere functie.Deze gaven worden alleen genoemd omdat de Korinthiërs dat zo belangrijk stelden, en Paulus spreekt ook hen als vleselijke Christenen toe. Later komt het in geen enkele brief meer aan de orde.

Ook de tongentaal was allemaal een teken voor het ongelovig Israël en heeft nu geen enkele functie.

Voor mij is het ook allemaal duidelijk. Ik ben een gelovige en heb direct na de wedergeboorte de Geest van Christus ontvangen en ben daarin gedrenkt of met Hem veréénzelvigd of 1 plant geworden of één Lichaam. En de Heer geeft gaven en die zijn misschien wel in overeenstemming met je talenten en als je Hem wilt dienen kun je je Hem ter beschikking stellen en zul je hulp krijgen te bekwamer tijd. En het is mooi om dat zichtbaar te maken in de waterdoop, maar is geen voorwaarde en geen garantie voor je behoud. Wel een mooie getuigenis tot rechtvaardiging van God.

En ach alle instellingen van de kerk.....ik houd me maar gewoon aan de Bijbel en dan mag ik hoe en waar dan ook met gelovigen dit vieren met brood en beker.

Ook in mijn binnenkamer waar 2 of 3 in Zijn Naam zijn. Want dat wil zeggen tot de troon van Zijn genade naderen en dat is aan geen tijd of plaats of kerk verbonden, Goddank!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:11:23 schreef Kate het volgende:

Op donderdag 12 januari 2006 14:07:44 schreef Levi het volgende:

[...]

Heeft het dan wel zin om te geloven zonder gedoopt te zijn? En nogmaals, wat bedoel je met 'gedoopt zijn'? Bedoel je de uiterlijke of de innerlijke doop?

Jij beweert dat iemand pas een kind van God is, nadat hij gedoopt is. Dus de misdadiger naast Jezus aan het kruis is verloren? Waren Jezus' Woorden dan niet waar? Of was die misdadiger misschien juist op dàt moment gedoopt?

Wat verstaan we in dit topic onder doop?

Lieve Kate,

Wederom een herhaling van zetten: De misdadiger is overleden en is na zijn dood samen met Jezus in het dodenrijk terecht gekomen.

Als de misdadiger 'gered' zou zijn, dan was hij dus na zijn dood in de hemel, maar als hij in de hemel zou zijn, zou Jezus dus ook na Zijn dood in de hemel zijn. Het is dan een beetje vreemd om te bedenken dat Jezus drie dagen later uit de dood (dus uit de hemel ???!!! ) op zou staan...

Dus nee! De misdadiger is niet 'gered', maar is overeenkomstig de woorden van Jezus na zijn dood naar het dodenrijk gegaan.

Ik heb dit in een eerdere post in ditzelfde topic ook al een keer met bijbelpassage's onderbouwd.

En wat bedoel ik met gedoopt zijn? Om in jouw eigen woorden te blijven: Lees de bijbel.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:33:20 schreef Dave het volgende:

[...]

Dit wil ik ook graag weten Levi. Jij zegt feitelijk dat deze man dus verloren is tenzij iemand zich geroepen voelt om zich voor hem te laten dopen volgens jouw uitleg van 1 Kor over dopen voor de doden.

Dan moet je mij die vraag dus in het andere topic stellen, want dit topic gaat -ook al zijn we hier en daar redelijk afgedwaalt, over dopen met de Heilige Geest.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sophia:

Ruach is 'geest', 'wind (weliswaar niet in letterlijke zin)' of 'adem', en Ruach HaKodesh is 'Heilige Geest'. Dat onderscheid wordt gemaakt in de Pentateuch met Haftaroth.

Verder staat er vrij duidelijk geschreven dat de gaven van de Heilige Geest moeten blijven tot het volmaakte gekomen is. Als ik de verdeeldheid zie onder de christenen dan ben ik nou niet van mening dat we in volmaaktheid leven.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan zegt Jezus niet dat geloven alleen genoeg is, nee, Jezus verzekert hier zelfs: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.

@Levi De Heer zegt niet dat alleen geloven niet genoeg is. Dat is een oneigenlijke toevoeging,

Als we dezelfde tekst uit Titus 3 vers 5 nemen dan staat dat vol met een hendiadys, dus dan kun je voor en ook namelijk lezen. De Bijbel staat vol met synoniemen.

Dus: Maar wanneer de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker en Zijn liefde tot de mensen verschenen is,

Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid door het bad der wedergeboorte namelijk vernieuwing des Heiligen Geestes.

Dewelke Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten, door Jezus Christus onze Zaligmaker. Opdat wij gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hoop des eeuwigen levens. En hoop is in de Bijbel een ander woord dan die wij kennen want hoop is zekerheid.

Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen en twistingen en strijdingen over de wet want zij zijn onnut en ijdel.

De misdadiger aan het kruis stierf onder het oude verbond en ging als gelovige naar de Schoot van Abraham. De positie van alle OT gelovigen,

Pas na de opstanding was Christus een eersteling van een nieuwe schepping en ging derhalve naar de Hemel, ten eerste om de Gemeente te offeren, en daarna ging Hij met een verheerlijkt Lichaam terug naar Zijn dicipelen en openbaarde zich aan nog eens 500 gelovigen en at met hen vis en brood. En pas toen mochten ze hem aanraken. De Heer was in het dodenrijk evenals Jona 3 dagen en 3 nachten, die moordenaar aan het kruis is daar nog steeds

aan de goede kant, de Schoot van Abraham wachtende op de jongste dag.

sorry Kate, misschien denk je er anders over. En de vraag is voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:46:45 schreef Levi het volgende:

[...]

Lieve Kate,

Wederom een herhaling van zetten: De misdadiger is overleden en is na zijn dood samen met Jezus in het dodenrijk terecht gekomen.

Als de misdadiger 'gered' zou zijn, dan was hij dus na zijn dood in de hemel, maar als hij in de hemel zou zijn, zou Jezus dus ook na Zijn dood in de hemel zijn. Het is dan een beetje vreemd om te bedenken dat Jezus drie dagen later uit de dood (dus uit de hemel ???!!! ) op zou staan...

Dus nee! De misdadiger is niet 'gered', maar is overeenkomstig de woorden van Jezus na zijn dood naar het dodenrijk gegaan.

Ciao,

Levi

Laat de bijbel de bijbel interpreteren Levi.

Openb 2:

7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.

Lukas 23:

43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

2 Kor 12:

4 Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.

In alle drie de gevallen wordt hier het woord 'paradeisos' gebruikt in de grondtekst voor paradijs.

Er is natuurlijk altijd kans op schriftvervalsing, maar dat laat ik hier wel buiten beschouwing.

Dus blijkbaar liegt Jezus volgens jouw aangezien deze man helemaal niet gered is.

Vraag jezelf eens af waarom deze tekst in de bijbel staat? Wat is de bedoeling van God hiermee? Gewoon toevallig een gebeurtenis beschrijven of wellicht meer? Wordt hier niet de genade van God heel mooi weergegeven? Het geeft mij in ieder geval hoop dat zelf deze man gered kon worden voor God.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 17:04:34 schreef Levi het volgende:

@Sophia:

Ruach is 'geest', 'wind (weliswaar niet in letterlijke zin)' of 'adem', en Ruach HaKodesh is 'Heilige Geest'. Dat onderscheid wordt gemaakt in de Pentateuch met Haftaroth.

Verder staat er vrij duidelijk geschreven dat de gaven van de Heilige Geest moeten blijven tot het volmaakte gekomen is. Als ik de verdeeldheid zie onder de christenen dan ben ik nou niet van mening dat we in volmaaktheid leven.

Ciao,

Levi

Maakt toch niet uit? Wij ontvangen nefesh en worden een levende ziel en dat is onze adem, en bij wedergeboorte ontvange we Ruach en dat is Heilige Geest, doet niets aan het begrip af.

Het volmaakte is gekomen want God ziet ons aan in Christus. En Hij is volmaakt en ons leven is in Hem verborgen dus onze positie is ook in de Hemel. De oude mens is dood voor God.

De verdeeldheid onder Christenen heeft nergens wat mee te maken het gaat om de oude en de nieuwe mens.

Het gaat om ons volmaakt zijn in Christus. En in Hem zijn wij één.

De gaven zijn er zeker maar alleen tot opbouw van Zijn Lichaam dus Hij bepaalt aan wie Hij die gaven geeft en Hij bepaalt wanneer het nodig is. Want Hij is het fundament.

Maar dat fundament is 2000 jaar geleden al gelegd en toen waren die gaven nodig om te bouwen, als je blijft steken bij die gaven blijf je ook steken bij het fundament en dat schiet niet op. We zouden ook opgroeien tot zonen en erfgenamen en daarvoor is vaste spijs nodig en geen melk meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doopsel

Kort

Het doopsel is het fundamentele sacrament van christelijke intitiatie, en maakt een mens tot lid van de Kerk, de gemeenschap van gedoopten; door het sacrament van het doopsel wordt een mens opnieuw geboren: hij begint een nieuw leven ‘in Christus'.

Dit hele lange stuk zal ik niet quoten, maar staat vol met onbijbelse waarheden. Allemaal bedachtsels van ik denk de roomse kerk. Er staat ook in dat Johannes besprenkelde als er geen water genoeg was. Dan zou ik wel eens willen weten waar dat in de Bijbel staat.

En die ander flauwekul laat ik maar voor wat het is, een slecht stuk in ieder geval. Geen idee wie het geschreven heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom,

Een goede discussie zie ik hier, alleen wijkt deze hier en daar af van het feitelijke onderwerp van dit topic. We krijgen steeds meer vragen te zien over wat dopen is en hoe er gedoopt zou moeten worden. Google: dopen leert dat er veel topics over het onderwerp gaan. Voor de vragen 'hoe te dopen', 'wat is dopen' verwijs ik naar andere topics. Voor vragen 'Waarom de doop in de Heilige Geest' nodig ik je uit om hier weer verder over te gaan.

Deze post een onderbreking van wat felle (geemotioneerde) reactie's over en weer en de korte samenvatting om weer Back On Topic te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid