Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 15:18:39 schreef Iggi het volgende:

[...]

Of ik het een
elitaire
groep zou noemen weet ik niet.

Duidelijk is wel dat God één Kerk gewild heeft. Lees Joh. 17 maar eens.

Ik zou het ook geen elitaire groep willen noemen, maar toch lees je overal in de bijbel dat er een volk is waar de Eeuwige speciale bemoeienis mee wil hebben.

Zo was Pinksteren in Israel het oogstfeest, waarbij de eerstelingen van de opbrengst van het land speciaal aan de Eeuwige gewijd werden.

Maar ook lezen we in Jakobus 1: 'Hij wilde ons door de verkondiging van de waarheid tot leven roepen, om ons de eersten te maken in zijn schepping.'

De statenvertaling gebruikt hier overigens letterlijk het woord 'eerstelingen'.

En ook in Openbaringen lezen we: 'Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven. Zij volgen het lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam.'

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Terug naar de handoplegging al vind ik dat persoonlijk niet zo belangrijk, in onze gemeente wordt een huwelijk ook niet met handoplegging ingezegend.

Er zit immers geen kracht in de gelovige menselijke van vandaag.Er zit kracht in het gebed wat uitgesproken wordt.

De gebeurtenis die plaatsvond op de Pinksterdag waarover Handelingen 2 spreekt, betekende een verandering. De HG verliet toen de hemel en kwam naar de aarde(in de gelovige en in de Gemeente,). In dat verband spreekt de Schrift over :

De uitstorting van de Heilige Geest (Handelingen 2:33 en 10:45)

In Handelingen.2:17,33 wordt gesproken over het uitstorten van de Heilige Geest.

Het neerdalen van de Geest op Joden .

In Hand. 8:16 is sprake van het (nog niet)gevallen zijn van de Geest op bepaalde personen.

Het betreft hier Samaritanen. Zij ontvangen de Heilige Geest pas na handoplegging door de apostelen. We zullen denk ik niet moeten denken aan een vallen vanuit de hemel, maar een vallen op hen van de Geest die al op aarde was uitgestort.

In Handelingen 10:45 is ook sprake van uitstorting van de Geest. Het betreft gelovigen uit de volkeren die in het huis van Cornelius zijn. Ook bij deze tekst moeten we m.i. niet denken aan een uitstorting vanuit de hemel, maar van een komen van de Geest over deze gelovigen.

Het verschil tussen hoofdstuk 2 en 10 en hoofdstuk 8 is dat de inschakeling van de apostelen in het geval van de Samaritanen de eenheid met de Gemeente te Jeruzalem tot stand zou komen en voorkomen werd dat er een aparte Gemeente uit de Samaritanen zou ontstaan. (gezien de verhouding tussen Joden en Samaritanen)

De uitdrukking heiliging door de Geest treffen we aan in 2 Thess. 2:13;

1 Petrus. 1:2. Het woord heiligen betekent apart zetten, een bijzondere plaats geven. Dit heiligen begint al als de Geest aan het hart gaat werken bij de onbekeerde. Dit leidt als het goed is tot de bekering van de persoon en tot geloof in Jezus Christus. Dan is zo iemand definitief geheiligd (1Korinthe 1:2). Of hij ook altijd een geheiligd leven leidt is een andere zaak, denk aan 1 Petrus1:16

Zo iemand is dan wedergeboren door de Heilige Geest (Joh.3:5 verg. ook 1:12,13; 1Jh.3:9; 5:18).

Ieder die tot bekering en geloof in Jezus Christus is gekomen ontvangt de Geest inwonend in zich. Over dit ontvangen van de Geest spreekt Hand. 2:38 (betreft Joden); Hand 8:15-17 (betreft Samaritanen); Hd.10:47 (betreft Heidenen, volken)

Dat de Joden de Geest pas werd toegezegd nadat ze zich lieten dopen kan verband houden met het feit dat ze zich openlijk moesten afscheiden van het ongelovige volksdeel (zie Hd.2:40);

Dat de Samaritanen pas de Geest ontvingen toen de apostelen hun de handen hadden opgelegd lijkt mij aannemelijk.

Tegen de Galaten wordt gezegd dat zij de Heilige Geest ontvangen op grond van geloof.

De Heilige Geest komt wonen in het hart van de gelovige. Als dat niet het geval is, behoort zo iemand Christus niet toe . N.B. Als een wedergeboren christen gaat bidden om de Heilige Geest te ontvangen geeft hij daarmee bewust of onbewust aan Christus niet toe te behoren !!

De doop met de Heilige Geest is aangekondigd door Johannes de Doper (Matth. 3 vers 11; Lucas 3 vers 1) en door de Heer Jezus (Hd.1:5, let op de tijdsbepaling 'niet vele dagen hierna).

In eerste instantie vond die doop plaats op de Pinksterdag. De uitstorting van de Heilige Geest en de doop met de Geest vonden toen gelijktijdig plaats. Volgens 1 Ko.12:13 is de doop niet tot dat ene moment beperkt, want ook van de Korinthiers staat dat ze door de Geest gedoopt zijn. En dat geldt van allen die daarna tot geloof in De Here Jezus Christus gekomen zijn. In 1 Ko12:13 staat ook duidelijk wat het het resultaat van de doop met de Geest is, namelijk de vorming van en het voegen bij het ene Lichaam, de Gemeente.

N.B. Als een Christen nadat hij tot geloof in Jezus Christus gekomen is nog de doop met de Heilige Geest zoekt of begeert, geeft hij daarmee bewust of onbewust aan nog geen lid te zijn van de gemeente, het Lichaam van Christus!!

De Schrift spreekt ook over zalving (2 Ko1:21) en kennelijk is daarmee bedoeld de zalving door of met de Heilige Geest. In het OT is sprake van zalving van de priester, de profeet en de koning en dat met het oog op het intreden in een funktie. Dit beeld mogen we als christen bij de zalving voor ogen hebben.Daar heeft Levi het uitgebreid en correct over gehad.

We zijn ook verzegeld met de Heilige Geest

Hierover is sprake in 2 Ko1:21; Ef 1:13,14; 4:30 Deze verzegeling vindt plaats 'toen u geloofd hebt'. De Schrift spreekt niet over een verloop van tijd tussen het aanvaarden van Jezus Christus als Heiland en het verzegelen door de Geest. Als het werk van de Geest in het hart voltooid is en iemand gelooft in de Heer Jezus dan verzegelt God de gelovige.

De betekenis is, dat de gelovige door God tot Zijn eigendom verklaard wordt. Zie voor verzegeling ook engel.gifsra 8:8; Jeremia 32:9-14; Daniël 6:18; Mattheus 27:66; Openbaring 5:1-7; 7:1-8

En over de gaven heb ik het uitgebreid gehad, dat is altijd tot opbouw van de Gemeente. En die gaven zijn verschillend, die geeft God aan wie Hij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alle termen zijn in dit verband genoemd, de Weg, de Waarheid, Het Woord, De Geest, Christus, De Gezalfde, Jehova, God, De Vader, De Zoon, de Messias, Het Leven, en het is toch een grote zegen, dat allen die in Hem geloven niet verloren gaan maar Eeuwig leven hebben. Dat die Genade Gods verschenen is aan alle mensen. En wij de keuze hebben om die Grote Genade te beantwoorden met een eenvoudig; ' Ja Heer Ik geloof' en de Heer beloont dat door Zijn Geest in je leven te geven, zodat je een nieuw Schepsel bent, niet meer uit de aarde aards maar uit de hemel, hemels en een Hogepriester hebt Die voor ons bidt en pleit.

En Zijn Geest die ons in die hele Waarheid (Christus) zal leiden.

Ik ben soms wat fel in mijn posten, maar het is juist die Geest die mij gepassioneerd maakt. Ik ben er heel vol van, al vele jaren en het vlammetje wordt alleen maar groter.

Dank voor jullie aandacht. Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen zijn graag.

Voor de restitutieleer is niet zoveel aandacht dat heb ik wel bij het topic gezet waar het hoort over de dinosaurussen. Maar het leeft niet zo erg. Geen punt. Dit was wel een boeiende discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:02:26 schreef Sophia het volgende:

Alle termen zijn in dit verband genoemd, de Weg, de Waarheid, Het Woord, De Geest, Christus, De Gezalfde, Jehova, God, De Vader, De Zoon, de Messias, Het Leven, en het is toch een grote zegen, dat allen die in Hem geloven niet verloren gaan maar Eeuwig leven hebben. Dat die Genade Gods verschenen is aan alle mensen. En wij de keuze hebben om die Grote Genade te beantwoorden met een eenvoudig; ' Ja Heer Ik geloof' en de Heer beloont dat door Zijn Geest in je leven te geven, zodat je een nieuw Schepsel bent, niet meer uit de aarde aards maar uit de hemel, hemels en een Hogepriester hebben Die voor ons bidt en pleit.

En Zijn Geest die ons in die hele Waarheid (Christus) zal leiden.

Ik ben soms wat fel in mijn posten, maar het is juist die Geest die mij gepassioneerd maakt. Ik ben er heel vol van, al vele jaren en het vlammetje wordt alleen maar groter.

Dank voor jullie aandacht. Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen zijn graag.

Voor de restitutieleer is niet zoveel aandacht dat heb ik wel bij het topic gezet waar het hoort over de dinosaurussen. Maar het leeft niet zo erg. Geen punt. Dit was wel een boeiende discussie.

Even een korte vraag: Wat vind je van mijn studie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik nog 1 tekst kwijt uitt 2 Thess. 2 vers 13; Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van de Heere bemind zijt, dat u God van de beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid. En ook hier kun je rustig namelijk invullen.

De heiligmaking des Geestes waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onze Heere Jezus Christus. En onze Heere Jezus Christus Zelf en onze God en Vader, Die ons heeft liefgehad, en gegeven heeft een eeuwige vertroosting en goede hoop in genade, Vertrooste uw haren en versterke u in alle goed woord en werk.

En in de eerste brief wordt uitgebreid de opname van de Gemeente beschreven waarmee wij ook elkaar zouden vertroosten.

Als de Bijbel spreekt over de broeders, dan kun je rustig De Gemeente invullen. Trouwens ik lees ook dat in een hoofdstuk eerder in vers 7 de opname besproken wordt, het gaat over de wederhoudende macht. En dat is de Gemeente en zolang die hier op aarde is, is satan nog de aanklager in de hemel, straks volgt de wisseling van de wacht. Sommigen leren dat de wederhoudende macht de Heilige Geest is, dat kan ook want die bevindt zich binnen De Gemeente.

De Bijbel is zo rijk, daar raak je niet over uitgetopict.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 13 januari 2006 19:09:38 schreef Levi het volgende:

Er worden in de bijbel een aantal voorbeelden gegeven van de manier waarop mensen tot het ambt geroepen worden.

Omdat dit topic daar niet over gaat, neem ik de vrijheid om te verwijzen naar deze
.

Ik denk dat er in deze post (de link) een aantal onzuiverheden in zitten waar ik niet op in ga (is off-topic)

Quote:
Omdat duidelijk uit de teksten in Handelingen blijkt dat alleen door de Heer Zelf aangestelde dienaren de Heilige Geest middels handoplegging uitdelen, ga ik ervan uit dat (en ik weet dat dit vrij hard klinkt, en dit misschien wel doet denken aan de tekst uit Johannes 6:60: 'Veel leerlingen die het gehoord hadden zeiden: ‘Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?’') mensen die niet 'zoals Aäron' geroepen zijn, maar door medemensen zijn aangesteld, de Heilige Geest niet uit kunnen delen.

Is er volgens jou verschil tussen mensen die geroepen worden tot een ambt en mensen die geroepen worden om even het even simpel te zeggen tot geloof.

Quote:
Uit diverse geschriften die over de kerkgeschiedenis zijn geschreven kunnen we opmaken dat bijvoorbeeld de gave van profetie nog tot uiting kwam tot ongeveer 325, en daarna is de Geest toch 'uitgeblust'.

Dat is ook de periode waarin de kerk beïnvloed werd door de wereldse machten, zoals we bijvoorbeeld weten dat het concillie plaats vond onder leiding van de (
ongedoopte
) keizer Constantijn.

Nogal een stellige bewering die ik niet zou durven maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geloof ik een paar pagina's verder, maar ik heb het gevonden en gelezen.

De tekst die mij weer zo aansprak was Hand. 2 vers 46 en dagelijks eendrachtelijk in de tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten en prezen God en hadden genade bij het gase volk en de Heere deed dagelijks tot de Gemeente die zalig werden.

Als de Bijbel spreekt over de opperzaal of een berg dan is Hij daar met Zijn broeders of de Gemeente en in dit geval was die zaal te klein en gingen ze naar de tempel en bestudeerde de Schriften, en braken het brood gewoon aan huis en hadden gemeenschap door de maaltijd en waren verheugd in de Heer en boden genade aan het ganse volk. En de Heere voegde dagelijks toe. Een beeld uit onze dagen denk ik. Althans zo zou het moeten zijn, en ik persoonlijk ervaar het ook zo. Gewoon het nieuwe leven vieren met brood en beker in alle eenvoud.

Verder kan ik ook getuigen van het schrijven van nieuwe liederen met prachtige melodieën door de Geest van God geleid.En op schrift en muziek gezet, die we dan ook leren aan de gemeente.

Het spreken in andere talen leg je goed uit.

Het zou een teken zijn voor een ongelovig Israël dat was de functie; Ik zal door lieden met belachelijke lippen enz... een profetie uit Joël. In Handelingen als overgangsboek van het oude naar het nieuwe verbond wordt veel gebeurtenissen beschreven.

Ken je het boekje van G. F. Rendall over tongentaal? Het is te downloaden, ik dacht op de site van Marc Verhoeven.

Mooie uiteenzetting en mooie persoonlijke getuigenis. Ik begrijp dat het gaat om een persoonlijke levende (en levendige) relatie met de Here Jezus Christus. En misschien betitelen anderen dat als vervuld of gevuld zijn met de Heilige Geest. Maar we bedoelen hetzelfde.

Schiet me nog te binnen dat ons woord dopen of baptize betekent doordrenkt zijn met....dus een spons wordt doordrenkt met water.....en dus één met het water. Dat kleine stukje miste ik in de uiteenzetting van de doop met de Heilige Geest, bij dopen denken we toch vaak aan water en jouw 'achterban' waarschijnlijk aan besprenkelen. Nou ...heb ik het gelezen of niet? (haha)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 15:30:29 schreef Sophia het volgende:

@ Iggi:

De gemeente te Rome en ook in Brittanië werd gesticht door Paulus, Paulus had connectie met Claudia en Prudenz, genoemd in de Bijbel en ook in de ongewijde geschiedenis. En dat waren leden van het Britse Koningshuis.

Echter de Roomse kerk heeft dat naar zich toegehaald en er snel kerken gevestigd in hun naam.

Zelfs over de kribbe in Nazareth is een Roomse kerk gebouwd, Het is een groot misverstand dat de Kerk op Petrus gebouwd zou worden, dat staat er niet. Er staat ; 'Op deze Petra zal ik mijn Gemeente bouwen en Petra is de rots (Grieks) en de rots is Christus.

Gelukkig staat er veel meer geschreven over Petrus dan alleen deze éne tekst. Zonder deze éne tekst kan ik geloven dat Petrus door Jezus zelf een bijzondere, andere taak heeft gekregen dan de rest van de discipelen. Maar troost je, je hoeft niet hetzelfde te geloven dan ik dat doe. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus heeft een aparte bediening en dat staat ook in de Bijbel, er staat dat hij de verborgenheden ( geheimenissen) van de Gemeente bekend zou maken. Van Petrus lees ik geen aparte bediening. Maar wellicht kan dat in een ander topic besproken worden. Het verschil tussen de bediening van Petrus en Paulus, of wellicht de overeenkomst.

De laatste zin begrijp ik niet zo goed in dit verband.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had deze post nog over het hoofd gezien.

Quote:

Op vrijdag 13 januari 2006 18:47:33 schreef Levi het volgende:

Maar om het roer maar even radicaal om te gooien: Verplaats je eens in de gedachte dat de Allerhoogste eeuwig, onveranderlijk Dezelfde is, zou Hij dan van Zijn instellingen ook maar een duimbreedte afwijken?

Nee? Dan zouden ook nu de kerken ingericht moeten zijn volgens de 'leer der apostelen'. Zij zijn immers degenen tegen wie Jezus gezegd heeft dat zij iedereen moesten onderrichten in alles wat de Heer aan hen geleerd heeft.

Ten eerste kan ik mij niet verplaatsen in Zijn gedachten. Elke poging daartoe zou falen.

Tja, en de 'leer der apostelen'..?

Zou het liever hebben over de leer van Christus.

En om die te volgen, om bijv. het Hogepriesterlijk gebed mee te kunnen bidden... tja, dat heeft consequenties. En die consequenties die dat dan kan hebben, zijn we bereid om die te aanvaarden.. te volgen. Het gebed om éénheid. Ik heb overigens begrepen dat dit Bijbelgedeelte centraal staat in de landelijke gebedsweek.

Quote:
En om dan op jouw vraag terug te komen, of er nu nog een kerk bestaat waarin die ordeningen terug te vinden zijn, kan ik zeggen dat ik denk dat die ordeningen niet 'volkomen' terug te vinden zijn in welke kerk dan ook.

Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk van wel...

Quote:
Wij zijn tenslotte onvolmaakte mensen, met allerlei tekortkomingen.

Natuurlijk.

Quote:
Wij lezen dat Jezus zegt dat de Heilige Geest ons in alle waarheid kan leiden, en dat is ook dé reden waarom ik het zo ontzettend belangrijk vind om dat onder andere middels dit topic aan de orde te stellen.

Ik ook en vind het dan ook boeiend om er bijv. met jou over te praten. En daarbij ook te luisteren wat een ander hier over te zeggen heeft.

Quote:
Ik vind het dan ook jammer om te zien dat mensen weliswaar op van alles reageren, maar dat nog niemand ook maar één bijbeltekst heeft gegeven dat duidelijk laat zien dat de handoplegging zoals die meerdere malen in Handelingen beschreven wordt niet nodig zou zijn.

Ohhh.. maar ik had je toch een klein gedeelte gegeven waarin Jezus zei dat Hij de Heilige Geest gaf aan degenen die Hem daarom vragen. Denk jij dat dit dan enkel en alleen kan door handoplegging, hoe belangrijk (en nodig) ook.. ben het daarin met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ohhh.. maar ik had je toch een klein gedeelte gegeven waarin Jezus zei dat Hij de Heilige Geest gaf aan degenen die Hem daarom vragen. Denk jij dat dit dan enkel en alleen kan door handoplegging, hoe belangrijk (en nodig) ook.. ben het daarin met je eens.

Misschien mijn uitleg ook over het hoofd gezien?

Quote:
De laatste zin begrijp ik niet zo goed in dit verband.

En deze zin ook misschien niet gezien?

Kan gebeuren.

Kan ik gelijk het quoten oefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 14 januari 2006 20:35:04 schreef Sophia het volgende:

Misschien mijn uitleg ook over het hoofd gezien?

Nee, heb ik gelezen.

Quote:
En deze zin ook misschien niet gezien?

Ja, ook gelezen.

Quote:
Kan gebeuren.

Niet menselijks is ons vreemd.

Quote:
Kan ik gelijk het quoten oefenen.

Mooi, 't is ook nog gelukt ook zie ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 15:02:59 schreef Sophia het volgende:

Paulus heeft een aparte bediening en dat staat ook in de Bijbel, er staat dat hij de verborgenheden ( geheimenissen) van de Gemeente bekend zou maken. Van Petrus lees ik geen aparte bediening. Maar wellicht kan dat in een ander topic besproken worden. Het verschil tussen de bediening van Petrus en Paulus, of wellicht de overeenkomst.

Wat let je.

Quote:
De laatste zin begrijp ik niet zo goed in dit verband.

Precies zoals het er geschreven staat. Ik geloof wel dat Petrus een speciale bediening heeft gekregen: Herder van de kudde (Joh. 21) Maar zoals ik al schreef, je hoeft dat niet te geloven.

Maar misschien kunnen we weer gewoon B.O.T. gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:58:30 schreef Iggi het volgende:

[...]

Ik denk dat er in deze post (de link) een aantal onzuiverheden in zitten waar ik niet op in ga (is off-topic)

Ik nodig je dan van harte uit er in een afzonderlijk topic op in te gaan, want ik zou graag willen weten waar ik 'de mist' inga.

Quote:
Is er volgens jou verschil tussen mensen die geroepen worden tot een ambt en mensen die geroepen worden om even het even simpel te zeggen tot geloof.

Ja.

Quote:
Nogal een stellige bewering die ik niet zou durven maken.

Ik wel, simpelweg omdat onbevooroordeelde geschiedkundigen dit soort zaken onderzocht, en op papier gezet hebben.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 19:29:32 schreef Iggi het volgende:

Had deze post nog over het hoofd gezien.

[...]

Ten eerste kan ik mij niet verplaatsen in Zijn gedachten. Elke poging daartoe zou falen.

Dat schreef ik niet lieve Iggi knipoog_dicht.gif

Ik schreef: 'Verplaats je eens in de gedachte dat', en niet 'Verplaats je eens in Zijn gedachte', enz.

Quote:
Tja, en de 'leer der apostelen'..?

Zou het liever hebben over de leer van Christus.

En om die te volgen, om bijv. het Hogepriesterlijk gebed mee te kunnen bidden... tja, dat heeft consequenties. En die consequenties die dat dan kan hebben, zijn we bereid om die te aanvaarden.. te volgen. Het gebed om éénheid. Ik heb overigens begrepen dat dit Bijbelgedeelte centraal staat in de landelijke gebedsweek.

Yep, de leer van de apostelen. Maar als je mijn uitleg daarbij goed leest, zie je dat ik met die 'leer' dezelfde bedoel als die van Jezus.

Quote:
[...]

Ik weet het nog niet zeker, maar ik denk van wel...

[...]

Natuurlijk.

[...]

Ik ook en vind het dan ook boeiend om er bijv. met jou over te praten. En daarbij ook te luisteren wat een ander hier over te zeggen heeft.

[...]

Ohhh.. maar ik had je toch een klein gedeelte gegeven waarin Jezus zei dat Hij de Heilige Geest gaf aan degenen die Hem daarom vragen. Denk jij dat dit dan enkel en alleen kan door handoplegging, hoe belangrijk (en nodig) ook.. ben het daarin met je eens.

flower.gif

* Levi zegt: Soms is het ook fijn om opbouwende reacties te krijgen, ipv alleen maar kritiek...

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 15 januari 2006 13:58:55 schreef Levi het volgende:

Ik nodig je dan van harte uit er in een afzonderlijk topic op in te gaan, want ik zou graag willen weten waar ik 'de mist' inga.

Een menselijke poging kan je hier vinden knipoog_dicht.gif

Quote:
Ik wel, simpelweg omdat onbevooroordeelde geschiedkundigen dit soort zaken onderzocht, en op papier gezet hebben.

Hmmm, hoe onbevooroordeeld..? Hoe weet je zeker dat zij onbevooroordeeld waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijt gij gedoopt in Christus'dood

en in Zijn graf begraven,-

Dan zijt gij daarin deelgenoot

Van zijne Geestesgaven,--

Geen zonde heers' meer over U

Gij toch, Gij zijt gestorven;

Leef slechts het nieuwe leven nu.

Door Jezus u verworven.

Het is des Heilands liefste wens,--

dat wie Zijn Naam belijden,-

Niet leven naar de oude mens,

Maar als door Hem bevrijden.

Zo Gij met Hem gekruisigd zijt.-

Is U ook macht gegeven,-

Om door DIE DOOP te allen tijd,

De NIEUWE MENS TE LEVEN.

Bron; Joh.de Heer nr. 550

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:34:32 schreef Iggi het volgende:

[...]

Een menselijke poging kan je
knipoog_dicht.gif

[...]

Hmmm, hoe onbevooroordeeld..? Hoe weet je zeker dat zij onbevooroordeeld waren.

Ik ken een aantal Duitsers die er heilig van overtuigd zijn dat er tijdens WOII geen Joden naar vernietigingskampen zijn gestuurd.

Als andere mensen vertellen dat het wel zo was, en dat aan de hand van geschiedkundige bronnen, krijgt men nog wel eens als reactie de vraag of die geschiedkundige bronnen het wel bij het juiste eind hadden.

Met andere woorden: Kom op, Iggi, niet gelijk denken dat ik hier een stelling opwerp die -zij het omdat het de RKK zou betreffen- ik hier gelijk een bepaalde geloofsgemeenschap zwart probeer te maken.

Ik heb het nog steeds over het christendom in het algemeen, en als mensen denken dat er toen in 325 al sprake was van een Rooms Katholieke Kerk, en dat ik 'dus' verwijtend naar díe kerk uithaal, dan is dat een gevolg van de zienswijze dat toen díe kerk al zou bestaan.

Ciao,

Levi

ecit: strekking aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik vind het dan ook jammer om te zien dat mensen weliswaar op van alles reageren, maar dat nog niemand ook maar één bijbeltekst heeft gegeven dat duidelijk laat zien dat de handoplegging zoals die meerdere malen in Handelingen beschreven wordt niet nodig zou zijn.

Jammer dat je het niet gelezen hebt, want ik heb dat wel degelijk aangetoond.

Paulus deed het in een uitzonderings situatie, als het een voorwaarde zou zijn, zou het wel degelijk toegelicht zijn in de Bijbel. Maar dergelijke zaken kwamen in de latere brieven nooit meer ter sprake.

Er zijn nou éénmaal gebeurtenissen in de Bijbel, die aangekondigd waren en ook in die tijd al vervuld zijn en Paulus verwijst elke keer naar een weg die nog uitnemender is. En die stelt hij in 1 Korinthe 13 als prioriteit en dat is die van de Liefde tot Christus.

Kennis van Christus en de kracht van Zijn opstanding.

Nergens lezen we m.i. dat we de Heilige Geest moeten aanbidden. Wij mogen rechtstreeks naderen tot de troon der genade.En richten ons tot De Here Jezus Christus. De Jehova van het Oude Verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid