Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom efgcap,

Quote:
4. De HG ontvang je door gebed, dat bekrachtigt wordt door handoplegging.

5. Je weet dat je gedoopt ben in de HG doordat je op het moment dat je de HG ontvangt profetisch begint te spreken. Dit moet je ruimer opvatten dan alleen tongentaal. We vinden namelijk in de bijbel 3 reacties als gevolg van de Doop in de HG, namelijk; tongentaal, profeteren en lofprijzing. Hierdoor weet je dat je de HG ontvangen hebt, helemaal in het lichaam van Christus gevoegd bent, enz. enz.

Ben jij van mening dat dit nu nog gebeurd. Vanuit dit topic is mij duidelijk geworden dat Levi van mening is dat De Geest is uitgeblust. Zijn er nog manifestaties van De Geest in deze tijd voor ons direct zichtbaar, of ontberen wij de mensen die door middel van handoplegging de HG kunnen schenken?

Quote:
En dat dit dus betekent dat gelovigen die niet gedoopt zijn met de HG, de HG ook niet ontvangen hebben.

Ben je alleen gedoopt met de HG door punt 4? Dit vind ik nu wat conflicterend overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:21:52 schreef Sophia het volgende:

Heb ik nu toch het laatste woord?

Nee, dat denk ik niet. Was dat je doel dan?

Verder kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat je teksten van elders gekopieerd heb. Ik zou daar graag de bronnen van willen terug zien in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 20:31:45 schreef Sophia het volgende:

De frisse waterstromen zijn een beeld van de Heilige Geest,

waarmee wij zijn gedrenkt (1 Kor. 12:13). Wij dienen echter te

bedenken dat die stromen vloeiden uit de geslagen Rots. De

gave van de Geest kon ons pas worden gegeven nadat Christus Jezus

was verheerlijkt (Joh. 7:37-39). Het volbrachte werk van de Here Jezus Christus op het kruis van Golgotha, was de grondslag voor de uitstorting

van de Heilige Geest.

Het is deze Geest die levend maakt....

en die ons nieuwe levenskracht geeft.

Het is ook dóór de Geest,

dat wij de toegang hebben tot de Vader – met onze gebeden,

Het is goed om in dit verband direct te wijzen op een

belangrijk verschil met de positie van de nieuwtestamentische

gelovige, die immers gezegend is met de permanente inwoning

van de Geest van God (zie o.a. Joh. 14:15-17; Rom. 8:9-11; 1 Kor.

2:12; 2 Kor. 1:22; Ef. 1:13-14; 2 Tim. 1:14). De Heilige Geest kunnen zij niet kwijt raken. Efeze 4 : 30, maar wij kunnen de werkingen van de HeiligeGeest wel belemmeren of zelfs praktisch onmogelijk maken.

Wij kunnen door een verkeerde wandel de Heilige Geest bedroeven

(Ef. 4:30), of uitblussen (1 Thess. 5:19).

Het grote verschil met het Oude Testament blijft echter van

kracht. De Geest woonde toen nog niet op aarde in de Gemeente

(want die was toen nog niet gevormd) of in de individuele gelovige.

Wij lezen steeds dat de Geest over iemand kwam om hem

toe te rusten voor een speciale taak (vgl. ook nog Richt. 3:10;

6:34; 11:29; 1 Sam. 10:6,10; 11:6; 16:13; Ps. 51:13). Pas nadat Christus Jezus verheerlijkt was in de hemel, daalde de Geest neer op aarde om

voorgoed woning te maken in de verlosten, collectief maar ook

heel persoonlijk (Joh. 7:39; 1 Kor. 3:16; 6:19).

En wat de tekenen en wonderen betreft: ..... wij wandelen in geloof, niet in

aanschouwen, 2 Kor. 5:7)

Google-info:

[PDF] MASSAEN MERIBA

Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie

de frisse waterstromen zijn een beeld van de Heilige. Geest, waarmee wij zijn

gedrenkt (1 Kor. 12:13). wij. moeten echter bedenken dat die stromen vloeiden ...

home.planet.nl/~jpspoor/Download/HB13.pdf - Toegevoegde zoekresultaten - Gelijkwaardige pagina's

Afkomstig van de volgende site:

Oude sporen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 04:47:42 schreef Michiel het volgende:

Shalom efgcap,[...]Ben jij van mening dat dit nu nog gebeurd. Vanuit dit topic is mij duidelijk geworden dat Levi van mening is dat De Geest is uitgeblust. Zijn er nog manifestaties van De Geest in deze tijd voor ons direct zichtbaar, of ontberen wij de mensen die door middel van handoplegging de HG kunnen schenken?[...]Ben je alleen gedoopt met de HG door punt 4? Dit vind ik nu wat conflicterend overkomen.

Beste Michiel,

Ik wil graag een nuance aanbrengen. Weliswaar ben ik van mening dat de Geest uitgeblust is geraakt, maar dat wil niet zeggen dat ik ook van mening ben dat de Geest Zich niet ook in deze dagen nog zou kunnen manifesteren.

Waar ik moeite mee heb is dat christenen denken dat, omdat bijvoorbeeld Paulus aan de eerste christengemeenten schrijft dat alle christenen de Heilige Geest hebben ontvangen, dat automatisch ook zou gelden voor de christenen in deze tijd.

Wat dat betreft moet men het –volgens mij- in de context zien dat Paulus schreef aan geloofsgenoten die daadwerkelijk de Heilige Geest hadden ontvangen. Hij schreef niet aan de christenen van nu, maar zijn brieven waren bedoeld voor de mensen uit die tijd. Ik ga ervan uit dat die mensen, zoals beschreven in Handelingen 19, ook door Paulus of andere apostelen de Heilige Geest via handoplegging hadden ontvangen.

Dat Paulus aan díe mensen schrijft dat zij de Heilige Geest hebben ontvangen, is in mijn beleving dus geen bevestiging dat iedere christen de Heilige Geest inwonend heeft ontvangen.

Ik ga ervan uit dat mensen die door de door de Eeuwige geroepen dienaren de handen opgelegd hebben gekregen, de Heilige Geest hebben ontvangen als stempel, maar meer nog, als onderpand van de toekomende erfenis zoals door de bijbel geleerd wordt. Maar die visie heb ik al uitgebreid in dit topic uiteengezet, dacht ik. knipoog_dicht.gif

De praktijk van alledag is echter dat veel christenen wel erkennen dat de Heilige Geest bestaat en in ons zou moeten werken, maar dat men niet meer gelooft dat de gaven van de Heilige Geest ook voor ons bedoeld zijn. Bijvoorbeeld de berichten van Sophia waaruit we maar moeten afleiden dat die gaven alleen voor de eerste christengemeente bedoeld waren. Waarom? Zijn er nu geen zieken meer onder G*ds volk die genezen moeten worden? Zijn er geen profetieën meer nodig waardoor de Eeuwige Zich bekend kan maken, zoals toen Israel door de woestijn trok, en de Eeuwige kon zeggen of Israel zich moest legeren, of verder moest trekken?

Bovendien weet men zich geen raad met de woorden van Paulus dat de gaven van de Heilige Geest moeten blijven tot het volmaakte gekomen is. De meest vreemde en onlogische redeneringen worden daarop los gelaten, zodat wat die mensen betreft de woorden uit Openbaringen 3 van toepassing zijn: “17 U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt.â€

Net zo naakt als Adam en Eva, toen zij de geestelijke dood stierven…

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 04:47:42 schreef Michiel het volgende:

Ben jij van mening dat dit nu nog gebeurd. Vanuit dit topic is mij duidelijk geworden dat Levi van mening is dat De Geest is uitgeblust. Zijn er nog manifestaties van De Geest in deze tijd voor ons direct zichtbaar, of ontberen wij de mensen die door middel van handoplegging de HG kunnen schenken?[...]

Het gebeurd vandaag de dag zeker. Na afloop van een jeugddienst is een oudste van mijn kerk naar mij toe gekomen om te praten over mijn toen wat mindere situatie thuis. Na een tijdje vroeg hij aan mij hoe ik over tongentaal dacht. Ik was daar toen heel erg mee bezig en begon er meer positief tegenover te staan. Hij heeft toen onder handoplegging voor mij gebeden dat de heilige Geest zou komen. In het begin waren het slechts woorden in mijn hoofd, toen begon ik het te fluisteren en nu kan ik hardop in tongen spreken. Ik geloof dat ik toen gedoopt ben met de HG.

Wat ik juist erg gaaf vind is dat er sinds 1900 weer aandacht is voor de heilige Geest. De gaven van de Geest worden weer herondekt, enz. Daardoor worden ook meer mensen gedoopt in de HG.

Wat het probleem echter is, dat veel christenen denken dat ze de HG al ontvangen hebben (bijv. toen ze tot geloof kwamen, of na de doop), maar daarbij vergeten dat we God er echt om moeten vragen. Dat we ons er naar uit moeten strekken. Maar God geeft ons dan ook de belofte dat Hij Zijn Geest zal geven, (Lucas 11:13 ...hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?)

Quote:
Ben je alleen gedoopt met de HG door punt 4? Dit vind ik nu wat conflicterend overkomen.

Punt 4 is het middel, punt 5 is de uitkomst. Dus er wordt voor iemand gebeden met oplegging der handen (al is dit in mijn optiek niet noodzakelijk, zie eerdere posts) en God gevraagd zijn Geest te geven en als God dit gebed verhoord, dan kunnen we aan dit aan het profetisch spreken merken. (Waar het hart vol van is....daar stroomt de mond van over knipoog_dicht.gif

Verder sluit ik me helemaal bij Levi aan......

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Verder kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat je teksten van elders gekopieerd heb. Ik zou daar graag de bronnen van willen terug zien in dit topic.

Helemaal gelijk, ik wist het niet meer, ik krijg soms stukken aangeleverd via email. Maar Iggi was zo bereidwillig om het op te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1De Heilige Geest is geen invloed of straling, maar een Persoon.

En dat de Heilige Geest een Goddelijk Persoon is, blijkt uit veel Schriftplaatsen.

Dezelfde woorden, die voor andere'personen' worden gebruikt, gebruikt de Bijbel ook voor de Heilige Geest. Niet echt andere 'personen' maar verschillende hoedanigheden. Deze waarheid wordt geïllustreerd door de volgende twee Schriftplaatsen: Johannes 14vers 16-17 en vers 26.

Hier noemt de Heer de Heilige Geest 'een andere Trooster' en gebruikt voor Hem dezelfde persoonlijke voor­naamwoorden, die Hij ook voor de Vader gebruikt. De persoonlijke voornaam­woorden 'Hij' en 'Hem' worden in deze drie verzen zes maal gebruikt. De tweede tekst is Johannes 16vers 7-8, 13‑15;

In Johannes 16 zien wij dat de Heilige Geest geen 'zwevende kracht' is welke wij naar believe kunnen oproepen, de Heilige Geest is God, is de Vader, is de Zoon én de Heilige Geest in één Persoon vertegenwoordigd. Het is de Geest uit Genesis 1 vers 2;

De Bijbel laat zien dat de Heilige Geest een persoon, en geen 'kracht' is, het is zorgwekkend en beschamend dat een deel van de christenheid het over 'de geest' heeft als men in bepaalde samenkomsten in principe alleen maar wonderen en tekenen verwacht. De drie 'namen', of openbaringsvormen, waarmee God Zich meestal openbaart zijn niet meer of minder een uitdrukking van zijn Goddelijkheid en valt niet in drie verschillenden delen uiteen te rafelen. Wij kleine mensjes kunnen de Here God niet op commando laten opdraven alsof de Heilige Geest een kracht of medium zou zijn.

Na de gebeurtenis in Handelingen 10 vers44-48 neemt de Heilige Geest Zijn intrek in de gelovige op het moment van de bekering.

Iedere gelovige is gedoopt met de Heilige Geest.

Nergens in de Bijbel wordt de gelovige aangespoord te streven naar de doop met de Geest.

De Heilige Geest schenkt aan de leden van het Lichaam van Christus bepaalde gaven ten dienste van de Gemeente d.w.z. dat deze gaven niet tot eer en meerdere glorie van de persoon, of personen, zelf is, maar tot opbouw van de Gemeente.

1 Korinthe 12 vers7-28; Efeze 4vers 11

Om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus. Totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christusâ€. (Efeze 4vers 12-13)

“Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.†(1 Corinthe 12: 7)

Het is niet zo, dat de gelovige de Geest gebruikt of dat hij een kracht ontvangt om te gebruiken; maar het is de Geest, die gebruik maakt van de gelovige om een bepaalde dienst te verrichten. Het is de Geest, die Zichzelf openbaart in de gave.

Lezen: 1 Korinthe 12vers 8-10; Efeze 4vers 8 ‑ 13

In deze bedeling woont de Geest in iedere gelovige (1 Korinthe 6 vers 19; Romeinen 8 vers 9-15; Galaten 4 vers 6).

Er is geen gelovige, die niet de Heilige Geest heeft ontvangen. De Geest komt niet in ons bezit na onze bekering, maar wordt onmiddellijk gegeven aan een ieder, die gelooft in Jezus Christus 'nadat gij geloofd hebt, zijt gij verzegeld'

In het Grieks staat er letterlijk: gelovende zijt gij verzegeld.

'In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem ben je, toen je gelovig werd, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofteâ€. (Efeze 1: 13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat ik juist erg gaaf vind is dat er sinds 1900 weer aandacht is voor de heilige Geest. De gaven van de Geest worden weer herondekt, enz. Daardoor worden ook meer mensen gedoopt in de HG.

Hoe weet je dit en waarop baseer je de toename?

Quote:
Zijn er geen profetieën meer nodig waardoor de Eeuwige Zich bekend kan maken, zoals toen Israel door de woestijn trok, en de Eeuwige kon zeggen of Israel zich moest legeren, of verder moest trekken?

Nee, want dit duidt op het oude verbond en wij leven onder het nieuwe verbond waar de wet van Mozes niet meer van toepassing is.

Quote:
Lucas 11:13 ...hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?)

Het woord daarom staat er niet, de tekst heeft een andere betekenis, en je moet hem binnen de context lezen.

Quote:
Zijn er nu geen zieken meer onder G*ds volk die genezen moeten worden?

Jawel en er gaan ook mensen dood, dan moet je die ook op kunnen wekken volgens Jacobus.

Paulus werd ook niet genezen en zijn reisgezel ook niet, die moest hij doodziek achterlaten.

De Heer zegt toen en nu; 'Mijn genade is u genoeg'.

Nee wij gaan healing rooms in het leven roepen en die draaien nu overuren, we nodigen een cameraploeg uit en maken het wereldkundig (en volgens de Bijbel werkt God in het verborgene) daarna...... zeggen we tegen de geestelijk gehandicapte (die in kinderlijk geloof gezien zijn handicap vertrouwt op de Heer) Ga heen, je hebt een verborgen zonde.

En de broeder is verdrietig en voelt zich schuldig. En ik had hem net verteld dat de Heer al onze schuld heeft weggedaan????

Waarom genezen de mensen met die gaven dan niet alle gelovigen wereldwijd en als het kan ook nog wat ongelovigen dan volgt er vast een wereldwijde bekering, maar dat was niet geprofeteerd in de Bijbel?

Nou dan gooien we er nog een profetie tegenaan.

In alle ernst vind ik het bedroevend wat er gebeurt en hoe de Heilige Geest zaken wordt toegedicht die nooit zo bedoeld kunnen zijn als ik de Bijbel bestudeer en het feit dat men de Heilige Geest als een soort reclamestunt ziet die sinds 1900 weer werkzaam zou zijn alsof er een nieuwe formule ontdekt is is natuurlijk de grootste dwaling, bovendien zegt de Bijbel; ' dat de Geest zou van Zichzelf niet spreken' en men zou Hem dus niet boven de Vader en de Zoon verheffen, men zou in Christus geloven en niet in de Heilige Geest. Ik val niemand als persoon aan, wel de dwaalleer.

P.S.

Ik zal het nu kopiëren, want dit is de 6e keer en de post is er alleen maar feller op geworden, en dus ook niet hetzelfde gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 februari 2006 16:36:36 schreef Sophia het volgende:

1De Heilige Geest is geen invloed of straling, maar een Persoon.

En dat de Heilige Geest een Goddelijk Persoon is, blijkt uit veel Schriftplaatsen.

Dezelfde woorden, die voor andere'personen' worden gebruikt, gebruikt de Bijbel ook voor de Heilige Geest. Niet echt andere 'personen' maar verschillende hoedanigheden. Deze waarheid wordt geïllustreerd door de volgende twee Schriftplaatsen: Johannes 14vers 16-17 en vers 26.

Hier noemt de Heer de Heilige Geest 'een andere Trooster' en gebruikt voor Hem dezelfde persoonlijke voor­naamwoorden, die Hij ook voor de Vader gebruikt. De persoonlijke voornaam­woorden 'Hij' en 'Hem' worden in deze drie verzen zes maal gebruikt. De tweede tekst is Johannes 16vers 7-8, 13‑15;

In Johannes 16 zien wij dat de Heilige Geest geen 'zwevende kracht' is welke wij naar believe kunnen oproepen, de Heilige Geest is God, is de Vader, is de Zoon én de Heilige Geest in één Persoon vertegenwoordigd. Het is de Geest uit Genesis 1 vers 2;

De Bijbel laat zien dat de Heilige Geest een persoon, en geen 'kracht' is, het is zorgwekkend en beschamend dat een deel van de christenheid het over 'de geest' heeft als men in bepaalde samenkomsten in principe alleen maar wonderen en tekenen verwacht. De drie 'namen', of openbaringsvormen, waarmee God Zich meestal openbaart zijn niet meer of minder een uitdrukking van zijn Goddelijkheid en valt niet in drie verschillenden delen uiteen te rafelen. Wij kleine mensjes kunnen de Here God niet op commando laten opdraven alsof de Heilige Geest een kracht of medium zou zijn.

Na de gebeurtenis in Handelingen 10 vers44-48 neemt de Heilige Geest Zijn intrek in de gelovige op het moment van de bekering.

Iedere gelovige is gedoopt met de Heilige Geest.

Nergens in de Bijbel wordt de gelovige aangespoord te streven naar de doop met de Geest.

De Heilige Geest schenkt aan de leden van het Lichaam van Christus bepaalde gaven ten dienste van de Gemeente d.w.z. dat deze gaven niet tot eer en meerdere glorie van de persoon, of personen, zelf is, maar tot opbouw van de Gemeente.

1 Korinthe 12 vers7-28; Efeze 4vers 11

Om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus. Totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christusâ€. (Efeze 4vers 12-13)

“Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.†(1 Corinthe 12: 7)

Het is niet zo, dat de gelovige de Geest gebruikt of dat hij een kracht ontvangt om te gebruiken; maar het is de Geest, die gebruik maakt van de gelovige om een bepaalde dienst te verrichten. Het is de Geest, die Zichzelf openbaart in de gave.

Lezen: 1 Korinthe 12vers 8-10; Efeze 4vers 8 ‑ 13

In deze bedeling woont de Geest in iedere gelovige (1 Korinthe 6 vers 19; Romeinen 8 vers 9-15; Galaten 4 vers 6).

Er is geen gelovige, die niet de Heilige Geest heeft ontvangen. De Geest komt niet in ons bezit na onze bekering, maar wordt onmiddellijk gegeven aan een ieder, die gelooft in Jezus Christus 'nadat gij geloofd hebt, zijt gij verzegeld'

In het Grieks staat er letterlijk: gelovende zijt gij verzegeld.

'In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem ben je, toen je gelovig werd, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofteâ€. (Efeze 1: 13)

Prachtige teksten die door jou aangehaald worden, alleen ben ik van mening dat de teksten die jij opsomt uit de brieven van de apostelen geschreven zijn aan de christenen van díe tijd.

En wat lees ik in Handelingen over díe tijd? Juist, dat mensen de Heilige Geest ontvingen door middel van de handoplegging door geroepen dienaren.

Dan is het ook verrekte logisch dat de brievenschrijvers er stellig van overtuigd zijn dat de christenen uit díe tijd de Heilige Geest ontvangen hebben.

Gezien het bovenstaande vind ik het nogal wonderlijk dat je deze stelling:

Quote:
Iedere gelovige is gedoopt met de Heilige Geest.

Nergens in de Bijbel wordt de gelovige aangespoord te streven naar de doop met de Geest.

durft te plaatsen als zou iederen gelovige gedoopt zijn met, of in de Heilige Geest. Terwijl er zo duidelijk in Handelingen beschreven staat op welke manier mensen de Heilige Geest ontvangen.

Zeker je tekst:

Quote:
Nergens in de Bijbel wordt de gelovige aangespoord te streven naar de doop met de Geest.

valt niet te rijmen met Handelingen 19: '1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.'

Hier vraagt Paulus of mensen de Heilige Geest hebben ontvangen. Nee, antwoorden de mensen.

Waarom niet? Ze zijn slechts gedoopt met de doop van Johannes.

Dan worden ze gedoopt in de naam van de Heer Jezus, maar kennelijk is dat niet genoeg om ook de Heilige Geest te ontvangen, zoals de beginvraag van Paulus, want dan legt Paulus hun -na de doop in de naam van de Heer Jezus dus- de handen op. Dan pas ontvangen zij de Heilige Geest.

...

Lieve Sophia,

Keer op keer vraag ik aan jou om een bijbeltekst waaruit blijkt dat die handoplegging niet noodzakelijk zou zijn, maar die kan je (helaas) niet geven.

Je grijpt dan terug op teksten die de apostelen schreven aan christenen van díe tijd, en zoals ik hierboven al uiteen zette lijkt het mij nogal logisch waarom de briefschrijvers ervan uitgaan dat al de christenen uit díe tijd de Heilige Geest hebben ontvangen.

Je gebruikt zelfs een tekst waarin het woord 'verzegeling' voorkomt. Als je nu leest in Openbaringen, dan kom je weer een groep mensen tegen die het 'zegel' aan hun voorhoofd ontvangen hebben. Is het hoofd niet juist de plaats waar je mensen de handen oplegd? Of leg je mensen de handen op hun knieën of kuiten op????

Zoals Rebekka als bruid voor Izak uit een vreemd land werd gehaald, zo schrijft Paulus ook dat hij de christenen als een bruid aan haar bruidegom, Christus, wil voorstellen.

Rebekka had een gouden voorhoofdsiersel ontvangen. Je kan je dan afvragen of wij dat ook hebben ontvangen....

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 februari 2006 16:58:54 schreef Sophia het volgende:

[...]Hoe weet je dit en waarop baseer je de toename?

[...]

Nee, want dit duidt op het oude verbond en wij leven onder het nieuwe verbond waar de wet van Mozes niet meer van toepassing is.

De schrijver van de Hebreënbrief leert dat de hele woestijnreis een voorafspiegeling is van het heden.

Dat heeft niets met de wet van Mozes te maken.

Quote:
[...]

Het woord daarom staat er niet, de tekst heeft een andere betekenis, en je moet hem binnen de context lezen.

[...]

Jawel en er gaan ook mensen dood, dan moet je die ook op kunnen wekken volgens Jacobus.

Paulus werd ook niet genezen en zijn reisgezel ook niet, die moest hij doodziek achterlaten.

De Heer zegt toen en nu; 'Mijn genade is u genoeg'.

Nee wij gaan healing rooms in het leven roepen en die draaien nu overuren, we nodigen een cameraploeg uit en maken het wereldkundig (en volgens de Bijbel werkt God in het verborgene) daarna...... zeggen we tegen de geestelijk gehandicapte (die in kinderlijk geloof gezien zijn handicap vertrouwt op de Heer) Ga heen, je hebt een verborgen zonde.

En de broeder is verdrietig en voelt zich schuldig. En ik had hem net verteld dat de Heer al onze schuld heeft weggedaan????

Waarom genezen de mensen met die gaven dan niet alle gelovigen wereldwijd en als het kan ook nog wat ongelovigen dan volgt er vast een wereldwijde bekering, maar dat was niet geprofeteerd in de Bijbel?

Nou dan gooien we er nog een profetie tegenaan.

In alle ernst vind ik het bedroevend wat er gebeurt en hoe de Heilige Geest zaken wordt toegedicht die nooit zo bedoeld kunnen zijn als ik de Bijbel bestudeer en het feit dat men de Heilige Geest als een soort reclamestunt ziet die sinds 1900 weer werkzaam zou zijn alsof er een nieuwe formule ontdekt is is natuurlijk de grootste dwaling, bovendien zegt de Bijbel; ' dat de Geest zou van Zichzelf niet spreken' en men zou Hem dus niet boven de Vader en de Zoon verheffen, men zou in Christus geloven en niet in de Heilige Geest. Ik val niemand als persoon aan, wel de dwaalleer.

P.S.

Ik zal het nu kopiëren, want dit is de 6e keer en de post is er alleen maar feller op geworden, en dus ook niet hetzelfde gebleven.

En ik vind het bedroevend dat mensen de gaven van de Heilige Geest afwijzen waarbij je nog letterlijk zegt dat 'het nooit zo bedoeld kan zijn'. Je bent het er dus kennelijk mee eens dat dingen nogal stellig in het NT zijn opgenomen.

En waar jij aanhaalt dat Paulus zijn reisgenoot niet kon genezen, en zelf ook een 'doorn in het vlees had', zijn er voorbeelden te over in Handelingen waar zowel Paulus als ook andere apostelen zieken genezen en zelfs mensen uit de dood opwekken.

Dát zijn onder meer de gaven van de Heilige Geest, en Paulus schrijft dat de gaven van de Heilige Geest moeten blijven totdat het volmaakte gekomen is.

Je kan je dus afvragen wie nu de dwaalleer verkondigt...

Degene die erkent dat hij (zoals Openbaringen 3 beschrijft) 'ongelukkig is, armzalig, berooid, blind en naakt.' omdat de gaven van de Heilige Geest niet meer aanwezig zijn in de gehele christelijke kerk, of degene die (zoals Paulus aan Timotheus schrijft) 'de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoetkomen en hen naar de mond praten.'

De mensen die er werkelijk alles aan doen om maar aan te tonen dat de gaven van de Heilige Geest zich alleen beperkten tot de tijd van de apostelen, en daarbij voorbij gaan aan de woorden van Petrus: 'Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’'

Die belofte van de Heilige Geest goldt niet alleen voor díe generatie, maar ook voor hun kinderen, en voor allen die ver weg zijn.

Je hebt gelijk dat de posts wat feller worden. knipoog_dicht.gif

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

De felheid had te maken met het feit dat 5 keer mijn tekst weg floepte.

Betreffende de HG beschikt alleen God of de Here Jezus Christus; Joh.14;26, 15;26,Hand. 15 ;26 en niet de voorganger. Hij kan niet bevelen om te komen bij zgn. lofprijzing of aanbidding om de HG te ontvangen.

De HG komt van Boven en niet via de uitgestrekte arm van de voorganger of opgelegde hand.

De voorganger is geen kanaal van goddelijke energie.

De HG wordt niet via een arm of stroom overgedragen.

Handoplegging en ontvangen va de HG hebben niets met elkaar te maken.

Bij de uitstorting van de HG op de Joden tijdens pinksteren en op de Heidenen werden de handen niet opgelegd.

Dit gebeurde slechts bij Samaritanen, de discipelen van Johannes en van Paulus.

Uit een tijdelijke parallel kan niet zonder meer een oorzakelijkheid besloten worden.

Het was een tijdelijk iets.

Het opleggen heeft hier een symbolische betekenis.

Zij hoorden bij het lichaam van Christus.

Als men de HG ontvangt valt men niet op de rug.

Men voelt geen stroom als in het occultisme en begint niet automatisch in tongen te spreken.

Als je een manifestatie wenst kom je in de knoei met Johannes 20 vers 29 en 2Korinthe 5 vers 7.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het quoten en kopiëren lukt de hele middag niet, ik weet niet waar het aan ligt.

Maar nog een reactie op je post, ik ontken niet dat een gelovige vervuld is en gaven van de Heilige Geest ontvangt, maar de gelovige ontvangt de HG direct bij wedergeboorte. En de gaven die de gelovige ontvangt zijn verantwoordelijkheden ten behoeve van De Gemeente.

n.l. tot opbouw daarvan, laat daar geen misverstand over ontstaan. Het onderwerp wordt her en der behandeld dus ik weet soms niet meer waar ik wat gepost heb.

Het OT is een afschaduwing van de toekomende dingen, dat is correct en dat heb ik in dat verband verkeerd opgepakt denk ik.

Ik word er ook een beetje tureluurs van zo langzamerhand. Jij niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 februari 2006 23:17:39 schreef Sophia het volgende:

De felheid had te maken met het feit dat 5 keer mijn tekst weg floepte.

Betreffende de HG beschikt alleen God of de Here Jezus Christus; Joh.14;26, 15;26,Hand. 15 ;26 en niet de voorganger.

Deze teksten gaan erover dát de Heilige Geest zal komen, en hier wordt niet beschreven op welke manier dat zal gebeuren.

Quote:
Hij kan niet bevelen om te komen bij zgn. lofprijzing of aanbidding om de HG te ontvangen.

De HG komt van Boven en niet via de uitgestrekte arm van de voorganger of opgelegde hand.

De voorganger is geen kanaal van goddelijke energie.

De HG wordt niet via een arm of stroom overgedragen.

Dat heb ik allemaal niet beweerd.

Quote:
Handoplegging en ontvangen va de HG hebben niets met elkaar te maken.

Volgens het boek handelingen en de brief van Paulus wel.

Quote:
Bij de uitstorting van de HG op de Joden tijdens pinksteren en op de Heidenen werden de handen niet opgelegd.

Ik kan je aanraden om op dit punt de bijbel nogmaals te bestuderen. In Johannes 20 wordt de Heilige Geest door Jezus Zelf aan Zijn discipelen gegeven: “22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.â€

Vervolgens gebeurd er –ogenschijnlijk- niets. Zij beginnen niet te profeteren of in klanktaal te spreken of zo. Pas op de pinksterdag lezen wij het volgende, in Handelingen 2: “1 Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. 2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 4 en allen werden vervuld van de heilige Geestâ€

Op die dag werden zij vervuld met de Heilige Geest, echter, zij hadden die al eerder van Jezus Zelf ontvangen.

De manier waarop de Heilige Geest vervolgens verdere aan de overige gelovigen wordt meegedeeld is via handoplegging, aldus het boek Handelingen en Paulus.

Quote:
Dit gebeurde slechts bij Samaritanen, de discipelen van Johannes en van Paulus.

Dit zijn juist de voorbeelden waaruit blijkt dat de heilige Geest door handoplegging ontvangen werd.

Quote:
Uit een tijdelijke parallel kan niet zonder meer een oorzakelijkheid besloten worden.

Het was een tijdelijk iets.

Het opleggen heeft hier een symbolische betekenis.

Zij hoorden bij het lichaam van Christus.

Als men de HG ontvangt valt men niet op de rug.

Men voelt geen stroom als in het occultisme en begint niet automatisch in tongen te spreken.

Als je een manifestatie wenst kom je in de knoei met Johannes 20 vers 29 en 2Korinthe 5 vers 7.

Dit zijn allemaal dingen die ik niet beweerd heb.

Ik snap heel goed dat mensen graag willen dat het een tijdelijk iets was, want zouden ze van mening zijn dat het niet een tijdelijk iets is, dan moet men tot de erkenning komen dat men zelf de Heilige Geest niet heeft ontvangen. En omdat we wat dat betreft liever oost-Indisch doof zijn, praten we het door middel van allemaal onbijbelse redenaties goed.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zoals Rebekka als bruid voor Izak uit een vreemd land werd gehaald, zo schrijft Paulus ook dat hij de christenen als een bruid aan haar bruidegom, Christus, wil voorstellen.

Hoe kunnen wij de bruid zijn als wij samen met Christus de bruidegom vormen.

De Bijbel leert dat Israël de toekomstige bruid is, en dan een bekeerd Israël, maar het is off-topic.

Wat wil je nu nog weten?

De conclusie is dus;

Wanneer van de doop met de Heilige Geest gesproken wordt, is daardoor altijd het komen

van de Geest van God op Pinksterdag bedoeld. Toen nam Hij woning in de gelovigen en maakte hen daardoor leden van het Lichaam van Christus, de Gemeente Gods. Dit is een éénmalig feit dat niet herhaald wordt.

Tegenwoordig ontvangt ieder, die tot overgave komt en wedergeboren wordt, de Heilige Geest als

zegel en onderpand. Hij wordt bij het Lichaam van Christus gevoegd,(de Bruidegom)

maar dit feit wordt in

het Nieuwe Testament niet 'doop met de Heilige Geest' of 'geestesdoop' genoemd. Wel spreekt de Bijbel over 'vervuld zijn met Heilige Geest'

Quote:
Deze teksten gaan erover dát de Heilige Geest zal komen, en hier wordt niet beschreven op welke manier dat zal gebeuren.

Wat wil je nu weten, wij weten toch hoe dat gegaan is.

Quote:
Ik kan je aanraden om op dit punt de bijbel nogmaals te bestuderen. In Johannes 20 wordt de Heilige Geest door Jezus Zelf aan Zijn discipelen gegeven: “22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.â€

Ja en?

Quote:
Op die dag werden zij vervuld met de Heilige Geest, echter, zij hadden die al eerder van Jezus Zelf ontvangen.

Klopt.

Quote:
Dit zijn juist de voorbeelden waaruit blijkt dat de heilige Geest door handoplegging ontvangen werd.

Een uitzonderingssituatie dus.

Quote:
Ik snap heel goed dat mensen graag willen dat het een tijdelijk iets was, want zouden ze van mening zijn dat het niet een tijdelijk iets is, dan moet men tot de erkenning komen dat men zelf de Heilige Geest niet heeft ontvangen. En omdat we wat dat betreft liever oost-Indisch doof zijn, praten we het door middel van allemaal onbijbelse redenaties goed.

Het ontvangen van de Heilige Geest was mogelijk vanaf de opstanding want de Heer was de eerste Die die Geest ontving en elke gelovige Die in Christus is ontvangt die Geest. Of die Geest in elke gelovige even actief is, is al eerder uitgelegd, want dat denk ik niet.

Blijft nu alleen de handoplegging nog over als door mij onbewezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 februari 2006 20:43:25 schreef Sophia het volgende:

[...]

Hoe kunnen wij de bruid zijn als wij samen met Christus de bruidegom vormen.

Tja, als je je geloof baseert op redenaties van mensen die niet de gehele bijbel als fundament willen nemen, dan kom je tot zulk soort vragen.

Paulus schrijft dat hij ons als bruid aan Christus wil voorstellen.

Quote:
De Bijbel leert dat Israël de toekomstige bruid is, en dan een bekeerd Israël, maar het is off-topic.

Wat wil je nu nog weten?

Dat leert de bijbel ons niet, maar is een visie van jou of van mensen die een eigen uitleg moeten of willen geven aan bijbelteksten die in overeenstemming is met hun eigen overtuiging.

Quote:
De conclusie is dus;

Wanneer van de doop met de Heilige Geest gesproken wordt, is daardoor altijd het komen

van de Geest van God op Pinksterdag bedoeld. Toen nam Hij woning in de gelovigen en maakte hen daardoor leden van het Lichaam van Christus, de Gemeente Gods. Dit is een éénmalig feit dat niet herhaald wordt.

Van dat -in jou ogen- 'eenmalige feit' profeteert Joël dat het twee keer voor zal komen, maar wederom geldt hier dat wanneer mensen niet de gehele bijbel als basis of fundament willen nemen, mensen tot ondoordachte en vreemde conclusies kunnen komen.

Quote:
Tegenwoordig ontvangt ieder, die tot overgave komt en wedergeboren wordt, de Heilige Geest als

zegel en onderpand. Hij wordt bij het Lichaam van Christus gevoegd,(de Bruidegom)

maar dit feit wordt in

het Nieuwe Testament niet 'doop met de Heilige Geest' of 'geestesdoop' genoemd. Wel spreekt de Bijbel over 'vervuld zijn met Heilige Geest'

Dan is het toch wel heel vreemd dat volgens jou iedereen die Geest ontvangt, maar dat in al die christenen niet de gaven van die Geest openbaar worden…

Quote:
[...]Wat wil je nu weten, wij weten toch hoe dat gegaan is.

[...]

Ja en?

[...]

Klopt.

[...] Een uitzonderingssituatie dus.

[...]

Het ontvangen van de Heilige Geest was mogelijk vanaf de opstanding want de Heer was de eerste Die die Geest ontving en elke gelovige Die in Christus is ontvangt die Geest. Of die Geest in elke gelovige even actief is, is al eerder uitgelegd, want dat denk ik niet.

Blijft nu alleen de handoplegging nog over als door mij onbewezen?

Je punt is mij geheel duidelijk, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn punt jou ook inmiddels wel (over)duidelijk is.

Lees voor de aardigheid Openbaringen 7 eens, waaruit blijkt dat de mensen die het zegel ontvangen hebben een speciale positie in nemen binnen G*ds werk.

Stel je nu voor dat de visie die ik in dit topic uiteengezet heb de juiste is…

Dan zullen andere christenen toch achteraf aan mij vragen waarom ik er nooit op heb gehamerd dat het zó belangrijk is?!

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Paulus schrijft dat hij ons als bruid aan Christus wil voorstellen.

Mag ik de tekst weten?

Quote:
Tja, als je je geloof baseert op redenaties van mensen die niet de gehele bijbel als fundament willen nemen, dan kom je tot zulk soort vragen

Hoe kom je tot deze conclusie?

Quote:
Je punt is mij geheel duidelijk,

Mooi.

Quote:
en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn punt jou ook inmiddels wel (over)duidelijk is.

Nee.

Openbaringen 7 kenmerken is dat Dan en Efraim ontbreken.

Efraim is een type van de Gemeente en dat gedeelte gaat dus niet over de Gemeente.

Het volgende stuk gaat over degenen die uit de grote verdrukking komen. Zie vers 14.

Quote:
Dan zullen andere christenen toch achteraf aan mij vragen waarom ik er nooit op heb gehamerd dat het zó belangrijk is?!

Ik denk dat we het aan de Heer Zelf kunnen vragen.

'Uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 februari 2006 16:48:13 schreef Sophia het volgende:

[...] Mag ik de tekst weten?

2 Korinthe 11:

“2 Ik waak over u zoals God over u waakt. Ik heb u aan één man uitgehuwelijkt, aan Christus, en ik wil u als een kuise bruid aan hem geven.â€

Quote:
[...]

Hoe kom je tot deze conclusie?

Omdat niet uit de bijbel blijkt dat Israel de bruid is, en wij samen met Christus de bruidegom zouden zijn. De bijbel staat er namelijk (zie ook bovenstaande tekst) vol van voorbeelden dat wij de bruid van Christus zijn.

Quote:
[...]

Mooi.

[...]

Nee.

Openbaringen 7 kenmerken is dat Dan en Efraim ontbreken.

Efraim is een type van de Gemeente en dat gedeelte gaat dus niet over de Gemeente.

Het volgende stuk gaat over degenen die uit de grote verdrukking komen. Zie vers 14.

[...]

Ik denk dat we het aan de Heer Zelf kunnen vragen.

'Uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.

Dat heeft niets met bescheidenheid te maken, maar met liefde. Ik gun het andere mensen namelijk soms nog méér om deel uit te maken van de mensen die bij de wederkomst Christus tegemoet mogen gaan, dan mijzelf.

Als jij graag over mijn ‘bescheidenheid’ wil praten (en zoasl ik het opvat kennelijk in negatieve zin), dan vraag ik me af waarom je een aantal posts geleden deze opmerking maakte:

Quote:

Op woensdag 01 februari 2006 16:58:54 schreef Sophia het volgende:

...

Ik val niemand als persoon aan, wel de dwaalleer.

Ik voel me als persoon dus wel aangevallen door deze opmerking van je, waarbij je de laatste woorden (gelukkig) net weg-ge-edit hebt.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid