Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Het is mijns inziens kort door de bocht om te veronderstellen dat het voor je laten bidden onder handoplegging genoeg zou zijn voor het ontvangen van de HG. Kennelijk is het een vereiste dat de handoplegging door geroepen ambtsdragers gebeurd.

Filippus had de Samaritanen immers wel gedoopt, maar was kennelijk zelf niet bij machte de HG via handoplegging uit te delen. Anders had hij dat wel gedaan, lijkt mij.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 15:59:04 schreef Levi het volgende:

Het is mijns inziens kort door de bocht om te veronderstellen dat het voor je laten bidden onder handoplegging genoeg zou zijn voor het ontvangen van de HG. Kennelijk is het een vereiste dat de handoplegging door geroepen ambtsdragers gebeurd.

Ik vind dit dan ook absolute onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 15:59:04 schreef Levi het volgende:

Het is mijns inziens kort door de bocht om te veronderstellen dat het voor je laten bidden onder handoplegging genoeg zou zijn voor het ontvangen van de HG. Kennelijk is het een vereiste dat de handoplegging door geroepen ambtsdragers gebeurd.

Filippus had de Samaritanen immers wel gedoopt, maar was kennelijk zelf niet bij machte de HG via handoplegging uit te delen. Anders had hij dat wel gedaan, lijkt mij.

Vriendelijke groeten,

Levi

Deze studie is ook een beetje kort door de bocht, er staat niet voor nix bij dat het een samenvatting is van een veel meer omvattend werk.

Jammer dat we het hierin niet eens kunnen worden....

Ik ben er namelijk nog steeds niet van overtuigt dat je dit kunt onderbouwen met Handelingen 10. Er kunnen meerdere redenen aangedragen worden, waarom Filippus niet voor de nieuwe gelovigen gebeden had.

Heb nog even wat onderzoek gedaan. In Handelingen 10 kun je ook lezen over dezelfde Filipus en de kamerling uit Morenland. In één manuscript (algemeen bekend als de 'Westerse tekst') bevat een nogal afwijkende versie van vers 39: De Heilige Geest viel op de kamerling en een engel des Heren rukte Filippus weg'.

Als dit historisch gezien juist is, kunnen we concluderen dat Filippus wel in staat was om de heilige Geest te 'schenken'.

Als dit historisch onjuist is en later toegevoegd door sommige mensen in de tijd van de eerste gemeente die de kopieën van de schrift schreven, dan laat deze aanpassing ons zien dat de vroege gemeente er niet op stond dat er per se 'apostolische' handen aan te pas hoorden te komen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 16:38:20 schreef hopeloos het volgende:

@efgcap: wat is de bron van die samenvatting? Die hele tekst komt me namelijk heel erg bekend voor, dus nu zit ik me constant af te vragen waar ik het nou van ken
knipoog_dicht.gif

Ik heb het echt zelf geschreven hoor knipoog_dicht.gif Heeft me 3 uur gekost, de studie echter weken pray.gif

Alleen 1 zin uit het stukje over de synoniemen komt letterlijk uit een boek...

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 16:35:25 schreef Michie23 het volgende:

EFGCAP: Ik heb heel on-bijbels de Geest ontvangen wat nu?

Kun je me uitleggen hoe je de Geest ontvangen heb?

enne, gewoon blijven ademen hoor... knipoog_dicht.gif

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 16:07:07 schreef Joozt het volgende:

[...]

Ik vind dit dan ook absolute onzin.

Onderbouw dat eens bijbels....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 16:55:41 schreef efgcap het volgende:

[...]

Deze studie is ook een beetje kort door de bocht, er staat niet voor nix bij dat het een samenvatting is van een veel meer omvattend werk.

Jammer dat we het hierin niet eens kunnen worden....

Ik ben er namelijk nog steeds niet van overtuigt dat je dit kunt onderbouwen met Handelingen 10. Er kunnen meerdere redenen aangedragen worden, waarom Filippus niet voor de nieuwe gelovigen gebeden had.

Heb nog even wat onderzoek gedaan. In Handelingen 10 kun je ook lezen over dezelfde Filipus en de kamerling uit Morenland. In één manuscript (algemeen bekend als de 'Westerse tekst') bevat een nogal afwijkende versie van vers 39: De Heilige Geest viel op de kamerling en een engel des Heren rukte Filippus weg'.

Als dit historisch gezien juist is, kunnen we concluderen dat Filippus wel in staat was om de heilige Geest te 'schenken'.

Als dit historisch onjuist is en later toegevoegd door sommige mensen in de tijd van de eerste gemeente die de kopieën van de schrift schreven, dan laat deze aanpassing ons zien dat de vroege gemeente er niet op stond dat er per se 'apostolische' handen aan te pas hoorden te komen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Beste Eduard,

Ik denk dat we het inderdaad niet eens zullen worden. In de brieven van Paulus lezen we dat hij niet graag mensen doopte. Hij was namelijk van mening dat hij niet geroepen was om te dopen. 1 Korinthe 1: '14 Ik dank God dat ik niemand van u – behalve dan Crispus en Gajus – heb gedoopt; 15 niemand van u kan dus zeggen dat hij in mijn naam is gedoopt. 16 Ja, ik heb ook nog Stefanas en zijn huisgenoten gedoopt, maar ik kan mij niet herinneren dat ik nog iemand anders heb gedoopt. 17 Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen'.

Paulus heeft het hier alleen over de doop, niet over het uitdelen van de HG.

Dit sluit aan op Handelingen 19, waar niet staat dat Paulus doopte, maar dat de mensen zich lieten dopen (er staat niet bij door wie zij gedoopt werden) :

'4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.'

Wél wordt uitdrukkelijk vermeld dat Paulus de handen oplegde, waardoor zij de HG ontvingen.

Als nu Paulus zelf schrijft dat hij deze mensen niet gedoopt heeft en we lezen dat hij wel degene was die de handen opgelegd heeft, dan rijst toch de vraag waarom niet degene die de mensen gedoopt heeft ook de handen bij hen heeft opgelegd?

Hetzelfde geldt voor Handelingen 10. Het is een vreemde redenatie dat Filippus wel de mensen doopt, maar de apostelen moet laten komen om de handen bij de mensen op te leggen...

Buiten dat al deze dingen in de bijbel beschreven staan, zien we ook bij de RKK dat het vormsel (wat in feite niets meer of minder inhoud dan de 'doop in de HG') uitsluitend bediend wordt door bisschoppen. Deze traditie stamt al vanaf het begin van de RKK, en het is vrij waarschijnlijk dat dit dogma dus geënt is op de leerstellingen van de christelijke kerk uit de beginperiode.

Het Manuscript met de 'Westerse tekst' ken ik helemaal niet.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi efgcap!

Ik ben vrijwel geheel met je eens. Wil nog een paar kanttekeningen plaatsen: In de eerste plaats is het mijns inziens mogelijk dat men de Geestesdoop ontvangt zonder handoplegging. Dit komt uit de bijbel naar voren en is ook nu nog mogelijk. Ik zeg mogelijk, want over het algemeen vindt de doop door middel van handoplegging plaats.

Ook denk ik dat de Geestesdoop niet meteen gepaard hoeft te gaan met het spreken in tongen of het profeteren. Dit kan tevens na verloop van tijd tot ontwikkeling komen. (het kan zijn dat jij dit ook zo denkt, maar dat kon ik niet direct opmaken)

Overigens denk ik dat de Geest zelf vaak de mensen overtuigd. Je weet het gewoon doordat Hij het jezelf duidelijk maakt. Bij mij was er tenminste geen twijfel over.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Levi,

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 17:24:14 schreef Levi het volgende:

[...]

Ik denk dat we het inderdaad niet eens zullen worden.

Maar we geven de moed niet op! knipoog_dicht.gif

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je post wel erg interessant vind. Het lijkt inderdaad zo te zijn dat in de eerste gemeente iedereen hele duidelijk taken had. Het waterdopen was dus duidelijk niet waarvoor Paulus gezonden was en blijkbaar wel iets voor Filipus.

Maar zoals Cloud hieronder ook aangeeft:

Quote:

Op woensdag 08 maart 2006 17:34:30 schreef Cloud het volgende:

Wil nog een paar kanttekeningen plaatsen: In de eerste plaats is het mijns inziens mogelijk dat men de Geestesdoop ontvangt zonder handoplegging. Dit komt uit de bijbel naar voren en is ook nu nog mogelijk. Ik zeg mogelijk, want over het algemeen vindt de doop door middel van handoplegging plaats.

Er worden hedendaags mensen gedoopt in de heilige Geest (uiterlijke kenmerken zijn aanwezig), zonder dat hier handoplegging aan te pas komt. Hoe zie jij dat dan?

Hoi Cloud!

ff een post van je qouten:

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 17:34:30 schreef Cloud het volgende:

Ook denk ik dat de Geestesdoop niet meteen gepaard hoeft te gaan met het spreken in tongen of het profeteren. Dit kan tevens na verloop van tijd tot ontwikkeling komen. (het kan zijn dat jij dit ook zo denkt, maar dat kon ik niet direct opmaken)

Jahoor, dat geloof ik ook. Toen er onder handoplegging voor mij gebeden was, was het niet zo dat ik direct vloeiend in tongen sprak, maar in mijn geest ervaarde ik wel iets.

Deze samenvatting is puur van de theologische kant bekeken. Mijn eigen ervaring wijst uit dat het niet zo dogmatisch is zoals ik het beschreven heb, maar aan de andere kant is het ook eens goed om onze ervaringen te toetsen aan Gods woord en aan te geven wat de bijbel, en alleen de bijbel over dit onderwerp zegt.

@Michie: toch zul je dit heel lastig bijbels onderbouwd krijgen. Uit de bijbel blijkt duidelijk dat je er niet vanuit moet gaan dat je de HG ontvangt als je tot geloof komt.

Gods zegen broeders,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Eduard,

De enige keer die in de bijbel terug te vinden zijn waarbij mensen de HG ontvingen zonder dat (direct) voorafgaan die mensen in de HG gedoopt worden, is de geschiedenis van Cornelius. Dat de HG hier aan Cornelius en degenen die bij hem hoorden werd gegeven zónder dat zij gedoopt waren, had een speciale bedoeling, waarvan Petrus (wie het op dat moment aanging) ook later getuigt.

Verder wil men nog wel eens laten geloven dat de uitstorting van de HG op het pinksterfeest ook gebeurde zonder dat daaraan voorafgaand de apostelen in de HG waren gedoopt. Dat is niet juist, zoals blijkt uit Johannes 20:

'21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.'

Vervolgens lezen we in de bijbel alleen nog maar dat mensen de HG ontvangen na handoplegging van de apostelen, behalve de ene geschiedenis van Cornelius.

Mensen die menen dat de bijbel 'vol' van voorbeelden staat waarin de HG zonder handoplegging wordt uitgedeeld daag ik graag uit mij al die gebeurtenissen op te sommen.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 18:34:40 schreef Levi het volgende:

Mensen die menen dat de bijbel 'vol' van voorbeelden staat waarin de HG zonder handoplegging wordt uitgedeeld daag ik graag uit mij al die gebeurtenissen op te sommen.

Hoi Levi,

Sorry mijn vraag was niet duidelijk. Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat er om mij heen (bij mij in de kerk en andere mensen) mensen zijn die wel de uiterlijke kenmerken hebben (profetisch spreken), naar mijn mening ook gedoopt zijn in heilige Geest (ze kunnen het moment vertellen waarop dit gebeurd is), maar dit alles is zonder handoplegging gebeurd...

Hoe plaats je deze ervaringen binnen jouw theologie?

De bijbel staat idd niet 'vol' van voorbeelden. Integendeel, je hebt 2 van de 3 al genoemd. De derde is namelijk Pinksteren, maar ook daarvoor is een goede verklaring te geven, er was simpelweg niemand die de Geest kon 'uitdelen'. Wat dat aangaat sta je wel sterk hoor knipoog_dicht.gif

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 19:01:45 schreef efgcap het volgende:

[...]

Hoi Levi,

Sorry mijn vraag was niet duidelijk. Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat er om mij heen (bij mij in de kerk en andere mensen) mensen zijn die wel de uiterlijke kenmerken hebben (profetisch spreken), naar mijn mening ook gedoopt zijn in heilige Geest (ze kunnen het moment vertellen waarop dit gebeurd is), maar dit alles is zonder handoplegging gebeurd...

Hoe plaats je deze ervaringen binnen jouw theologie?

De bijbel staat idd niet 'vol' van voorbeelden. Integendeel, je hebt 2 van de 3 al genoemd. De derde is namelijk Pinksteren, maar ook daarvoor is een goede verklaring te geven, er was simpelweg niemand die de Geest kon 'uitdelen'. Wat dat aangaat sta je wel sterk hoor
knipoog_dicht.gif

Vriendelijke groeten,

Eduard

Beste Eduard,

Ik zal nooit beweren dat iemand de Geest niet heeft, maar ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de HG binnen allerlei groeperingen en ik heb nooit goed kunnen begrijpen waarom al die mensen, die allemaal menen de Geest te 'bezitten' soms totaal verschillende profetieën uit konden spreken. Binnen één en dezelfde gemeente deed zich zo'n fenomeen niet zo snel voor, maar de uitleg daarvan kan zijn dat die mensen natuurlijk wel uit hun hoofd laten elkaar tegen te spreken.

Maar als ik dan in een andere gemeente van dezelfde kerk kwam, hoorde ik daar soms dingen die strijdig waren met de dingen die ik de week daarvoor had gehoord.

Om een voorbeeld te geven.

Ik was op een zondagavond bij een speciale afscheidsdienst van een stel dat naar Afrika ging om daar een soort weeshuis op te zetten. Er kwamen profetieën die (letterlijk) duiden op een rooskleurige toekomst, vruchtbare arbeid, geluk en voorspoed.

Toen dat stel binnen een jaar gescheiden, berooid en teleurgesteld terug kwam in Nederland vroeg ik aan de voorganger hoe dat kon. Het was immers in tegenspraak met de gebrachte profetieën. Daarop was het antwoord dat de profetieën nooit werden bewaard en dat hij de betreffende profetieën zich ook niet kon herinneren.

Nu zal ik niet beweren dat de mensen die de betreffende profetieën gebracht hebben de HG niet zouden hebben, maar de reden voor mij om niet meer naar zo'n kerk te gaan is simpelweg het volgende tekstgedeelte:

Lucas 9:

'49 Daarop zei Johannes: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten, omdat hij u niet samen met ons volgt.’ 50 Jezus zei tegen hem: ‘Verhinder het niet! Want wie niet tegen jullie is, is voor jullie.’'

Als anderen beweren de HG ontvangen te hebben, anders dan op de manier zoals in de bijbel beschreven, dan wil ik daar geen oordeel over geven.

In een andere tekst zegt de Heer: 'Volgt u Mij na'. Dat impliceert voor mij dat ik Hem wil volgen op de manier zoals ik dat teruglees in de bijbel. Ook al doen andere mensen in Zijn naam van alles, zonder dat ze 'niet samen met mij volgen', dan probeer ik daarin te berusten.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn dingen waar ik mijn vraagtekens ook over heb... Ik ben zelf van mening dat er 3 vormen van profetie bestaan: geestelijk, vleselijk en demonisch. Ik vrees dat een heleboel profetieen in categorie 2 (vleselijk) vallen. Waarbij de geestelijke profetie natuurlijk de enige is die het waard is om ook als zodanig geclassicificeerd te worden.

Maar hoe denk je dan over tongentaal? Je geeft zelf al aan in eerder posts dat je tongentaal als uiterlijk kenmerk ziet van iemand die gedoopt is in de heilige Geest. Denk je dat ook daarbij bij een heleboel mensen vraagtekens gezet mogen worden?

En zijn er veel mensen gedoopt in de heilige Geest denk je? In andere posts ben je nog al pessimistisch en zeg je dat we de Geest gedooft hebben... Is er nog hoop?

ps. ik heb trouwens een keer een profetie gehoord die letterlijk in vervulling is gegaan. (over de brand in Volendam, ligt namelijk vlak bij Purmerend)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 19:40:00 schreef efgcap het volgende:

Dit zijn dingen waar ik mijn vraagtekens ook over heb... Ik ben zelf van mening dat er 3 vormen van profetie bestaan: geestelijk, vleselijk en demonisch. Ik vrees dat een heleboel profetieen in categorie 2 (vleselijk) vallen. Waarbij de geestelijke profetie natuurlijk de enige is die het waard is om ook als zodanig geclassicificeerd te worden.

Maar hoe denk je dan over tongentaal? Je geeft zelf al aan in eerder posts dat je tongentaal als uiterlijk kenmerk ziet van iemand die gedoopt is in de heilige Geest. Denk je dat ook daarbij bij een heleboel mensen vraagtekens gezet mogen worden?

Volgens mij heb ik zo iets nooit beweerd.

Quote:
En zijn er veel mensen gedoopt in de heilige Geest denk je? In andere posts ben je nog al pessimistisch en zeg je dat we de Geest gedooft hebben... Is er nog hoop?

Laat ik het zo stellen.

Ik geloof zeer sterk dat we in de eindtijd leven. Van de eindtijd lees ik dat de Heer Zich afvraagt of Hij nog geloof zal vinden bij Zijn wederkomst.

Ik zie om me heen allerlei (soms nieuwe) kerken die allemaal claimen geleid te worden door de HG.

Een kenmerk van de HG is, zoals de Heer Zelf aangeeft, dat Die de gelovigen in alle waarheid zal leiden.

Hier is dan voor mij de moeilijkheid in gelegen. Zouden al die duizenden gelovigen die claimen de HG te 'bezitten' gelijk hebben, en de Heer ongelijk (in Zijn twijfel of Hij nog geloof zal vinden) ?

Quote:
ps. ik heb trouwens een keer een profetie gehoord die letterlijk in vervulling is gegaan. (over de brand in Volendam, ligt namelijk vlak bij Purmerend)

Ik heb gelukkig meerdere profetieën gehoord die letterlijk in vervulling zijn gegaan. Mozes zegt dat een valse profeet te herkennen is aan het feit dat 'zijn profetieën' niet uitkomen.

Het lijkt me dan voor iedereen een goed advies om te zoeken naar een kerk waar de profetieën wél uitkomen.

Vriendelijke groeten,

Levi

PS: Kom je vaak in Jeruzalem en Tel-Aviv?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 19:49:15 schreef Levi het volgende:

[...]

Volgens mij heb ik zo iets nooit beweerd.

Tjonge jonge, je hebt me wel lang laten zoeken zeg, maar uiteindelijk heb ik toch één post van je kunnen vinden binnen dit topic. Als je geinteresseerd bent, klik dan op deze link, t zijn de laatste regels.... engel.gif

Maar dan ff een vraagje, zie jij tongentaal en profetie dan niet als uiterlijke kenmerken voor de doop in de heilige Geest? Hoe weet jij dan dat iemand gedoopt is in de heilige Geest?

Quote:
PS: Kom je vaak in Jeruzalem en Tel-Aviv?

Eigenlijk niet zoveel, Tel-Aviv eigenlijk niet, Jeruzalem rijden we vaak doorheen, soms echt een bezoek... Waarom vraag je dat?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 20:46:10 schreef efgcap het volgende:

[...]

Maar dan ff een vraagje, zie jij tongentaal en profetie dan niet als uiterlijke kenmerken voor de doop in de heilige Geest? Hoe weet jij dan dat iemand gedoopt is in de heilige Geest?

Het zijn wel uiterlijke kenmerken, maar ik denk niet dat iedereen die de doop in de Heilige Geest ontvangt ook perse in tongen praat en profeteert... Dat het uiterlijke kenmerken zijn betekent toch niet dat het voorwaarden zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 20:46:10 schreef efgcap het volgende:

[...]

Tjonge jonge, je hebt me wel lang laten zoeken zeg, maar uiteindelijk heb ik toch één post van je kunnen vinden binnen dit topic. Als je geinteresseerd bent, klik dan op deze
, t zijn de laatste regels....
engel.gif

Maar dan ff een vraagje, zie jij tongentaal en profetie dan niet als uiterlijke kenmerken voor de doop in de heilige Geest? Hoe weet jij dan dat iemand gedoopt is in de heilige Geest?

Je hebt gelijk. In de bijbel zie je inderdaad dat als bevestiging mensen begonnen te profeteren en in vreemde talen begonnen te spreken.

In de brieven van (onder meer) Paulus lezen we dat hij aan complete gemeenten schrijft dat zij allen de HG hebben ontvangen, maar toch schrijft hij ook in die brieven dat mensen moeten ijveren naar de gaven van de Geest. Kennelijk zijn die gaven dus niet bij iedereen zo plotseling openbaar.

De enige houvast voor mij om te weten of iemand wel of niet gedoopt is in de HG, is met de beantwoording van de vraag of mensen gedoopt zijn op de manier zoals in de bijbel is beschreven.

Quote:
[...]

Eigenlijk niet zoveel, Tel-Aviv eigenlijk niet, Jeruzalem rijden we vaak doorheen, soms echt een bezoek... Waarom vraag je dat?

Vriendelijke groeten,

Eduard

OMdat ik Jeruzalem zo mooi vind. Als ik daar ben heb ik altijd een heel speciaal gevoel. Ik kan daar echt dagen achter elkaar rondlopen.

Tel Aviv vind ik gewoon een leuke stad. Ze hebben daar echt gave kleding.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 18:20:59 schreef efgcap het volgende:

@Michie: toch zul je dit heel lastig bijbels onderbouwd krijgen. Uit de bijbel blijkt duidelijk dat je er niet vanuit moet gaan dat je de HG ontvangt als je tot geloof komt.

Gods zegen broeders,

Eduard

Hoe moet je dan wandelen in de Geest? Geloven is pas mogelijk als je de Geest hebt, ook op die manier kunnen we zeggen: Abba Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 21:09:12 schreef Michie23 het volgende:

Hoe moet je dan wandelen in de Geest?

Hoi Michie23,

Dit vind ik wel een beetje wishful thinking:

Ik ben christen, een christen moet wandelen in de Geest, dus ik heb de heilige Geest....

Het gaat erom wat de bijbel ervan zegt, niet dat wij willen wat er staat...

Laat het a.u.b. duidelijk zijn dat ik niet wil oordelen over of je de HG wel of niet inwonend ontvangen hebt, maar dat ik je argumentatie in dit geval zwak en onbijbels vind!

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 09 maart 2006 10:15:25 schreef efgcap het volgende:

[...]

Hoi Michie23,

Dit vind ik wel een beetje wishful thinking:

Ik ben christen, een christen moet wandelen in de Geest, dus ik heb de heilige Geest....

Het gaat erom wat de bijbel ervan zegt, niet dat wij willen wat er staat...

Laat het a.u.b. duidelijk zijn dat ik niet wil oordelen over of je de HG wel of niet inwonend ontvangen hebt, maar dat ik je argumentatie in dit geval zwak en onbijbels vind!

Vriendelijke groeten,

Eduard

Het komt nu heel erg over als een status apart, dus volgens jou heeft niet iedere gelovige de Heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 09 maart 2006 11:04:05 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Het komt nu heel erg over als een status apart, dus volgens jou heeft niet iedere gelovige de Heilige Geest?

Ik denk inderdaad dat niet iedere gelovige de heilige Geest inwonend heeft. Dat klopt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid