Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Maar de heilige Geest kon toch nog niet gegeven worden, want Jezus was nog niet volledig verheerlijkt.

Daarnaast zegt Jezus in Handelingen 1:4-5 dat de discipelen Jeruzalem niet mogen verlaten, maar moeten wachten op de belofte van de Vader. Vers 5 'Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze.'

Dit lijkt er toch echt op te wijzen dat de discipelen pas met Pinksteren de heilige Geest inwonend ontvingen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Eduard,

Het klopt dat hier een discrepantie in de schrift staat, want volgens Johannes heeft de Heer dus op Zijn discipelen geblazen, waarbij Hij zei: 'Ontvang de Heilige Geest'.

Volgens Lukas zou de Heer bij de hemelvaart gezegd hebben dat zij nog de Heilige Geest zouden ontvangen.

Het komt wel vaker voor dat er (kleine) verschillen op te merken zijn in verschillende beschrijvingen van dezelfde gebeurtenis.

Hoe het ook zij, voor de geschiedenis op zich maakt het niets uit. Het doet niets toe of af aan het feit dat de Geest Zich pas op de pinksterdag openbaarde. Misschien is het verwarrend dat dit topic als titel 'doop in de HG' heeft, want de handoplegging als zodanig waardoor men de Heilige Geest inwonend ontvangt, wordt nergens in de bijbel benoemd als doop in de HG.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Even een vraagje voor de christenen die geloven in de doop in de Heilige Geest:

Hoe zien jullie de verhouding tussen kind van God zijn, en het onvangen van de Heilige Geest?

En hoe rijmen jullie dit met deze soort teksten?

Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Rom. 8: 14-15

Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Gal. 3: 26.

Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Gal. 4: 5-6

Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is. 1 Joh. 5: 1

Je word een kind van God door geloof. Maar in (o.a.) Romeinen staat dat kinderen van God zijn Geest hebben ontvangen waardoor ze Abba, Vader roepen.

Hoe kan dit, als je gelooft in de doop in de Heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 18:09:44 schreef JoostG het volgende:

Ik vrees dat ik je vraag niet helemaal begrijp, K.

Ik zal mijn vraag verduidelijken:

1. Uitgaande van de doop in de Heilige Geest ontvang je de Geest niet vanzelfsprekend wanneer je tot geloof komt.

2. Wanneer je tot geloof komt word je een kind van God.

3. Maar tegelijkertijd zijn er teksten (zie mijn eerdere post) die het kind van God zijn verbinden met het hebben van de Heilige Geest.

Hoe kan je dit rijmen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het antwoord vrij simpel. De brieven van de apostelen zijn geschreven aan gemeenten die door hen zelf 'gesticht' zijn. Als je dan in Handelingen leest hoe de gemeenten 'gesticht' werden was dat door:

a. prediking van het evangelie;

b. de doop (met water) van de bekeerlingen;

c. de handoplegging, waarbij soms nog specifiek vermeldt staat dat zij op die manier de Heilige Geest ontvingen.

Het is dus logisch dat de apostelen aan de door hen gestichte gemeenten schrijven dat zij de Heilige Geest hebben ontvangen, want zij hebben tenslotte zelf die Geest aan hen 'uitgedeeld'.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom K.

Bedankt voor je antwoord. Ik zal een antwoord geven naar aanleidin van mijn eigen bevindingen.

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:17:36 schreef K. het volgende:

[...]

1. Uitgaande van de doop in de Heilige Geest ontvang je de Geest niet vanzelfsprekend wanneer je tot geloof komt.

In mijn geval weet ik zeker dat dit wel zo was. Vanaf dag 1 van mijn bekering voelde ik de HG in me werken. Het heeft een hele tijd geduurd voor dit vorm begon te krijgen (en dit proces is nog steeds bezig) maar Hij was er wel.

Quote:

2. Wanneer je tot geloof komt word je een kind van God.

Zijn we niet allemaal kinderen van God, gelovig of niet?

Quote:
3. Maar tegelijkertijd zijn er teksten (zie mijn eerdere post) die het kind van God zijn verbinden met het hebben van de Heilige Geest.

Ik denk dat iedere bekeerling te maken krijgt met de HG. Hoe deze bij die persoon werkt zal altijd anders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 17:27:32 schreef K. het volgende:

Even een vraagje voor de christenen die geloven in de doop in de Heilige Geest:

Hoe zien jullie de verhouding tussen kind van God zijn, en het onvangen van de Heilige Geest?

Hallo K,

Ik val een beetje binnen in deze discussie, maar misschien kan ik iets toevoegen.

Kind van God wordt je door het geloven in Jezus offer, dat is bekend. Ik geloof dat je op dat moment opnieuw geboren wordt, wat inhoud dat je dan in Jezus bent. Je hebt dan een nieuwe geest ontvangen, de geest van het zoonschap.

Op dat moment wordt je deel van het lichaam van Jezus,

je ontvangt de geest van Jezus.

Je hebt niet automatisch Gods Heilige Geest ontvangen door deze wedergeboorte. Wel ben je nu een tempel geworden van de Heilige Geest. Ik geloof dat Gods Geest woning in je wil maken. Wel is het gebruikelijk dat je daarom vraagt. Volgens mij is dat hetgeen wat veel mensen doop in de heilige geest noemen.

In het kort heb je drie soorten mensen:

mensen die niet zijn wedergeboren

mensen die zijn wedergeboren, zonder vervuld te zijn met Gods Geest

wedergeboren mensen, vervuld met Gods Geest

zie onderstaand figuur

misc.php?file=2220]

Groeten Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:19:56 schreef Levi het volgende:

Volgens mij is het antwoord vrij simpel. De brieven van de apostelen zijn geschreven aan gemeenten die door hen zelf 'gesticht' zijn. Als je dan in Handelingen leest hoe de gemeenten 'gesticht' werden was dat door:

a. prediking van het evangelie;

b. de doop (met water) van de bekeerlingen;

c. de handoplegging, waarbij soms nog specifiek vermeldt staat dat zij
op die manier
de Heilige Geest ontvingen.

Het is dus logisch dat de apostelen aan de door hen gestichte gemeenten schrijven dat zij de Heilige Geest hebben ontvangen, want zij hebben tenslotte zelf die Geest aan hen 'uitgedeeld'.

Vriendelijke groeten,

Levi

Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. De Geest die u ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. U hebt een Geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! .

Er zijn teksten (bijv. Joh. 1) die wijzen op het zoonschap van God door het geloof. En tegelijkertijd zijn er die wijzen (zoals bovenstaande) op het zoonschap van God door de Heilige Geest.

Hoe zien jullie dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 26 april 2006 23:41:54 schreef JoostG het volgende:

In mijn geval weet ik zeker dat dit wel zo was. Vanaf dag 1 van mijn bekering voelde ik de HG in me werken. Het heeft een hele tijd geduurd voor dit vorm begon te krijgen (en dit proces is nog steeds bezig) maar Hij was er wel.

Ik heb een aantal heftige ervaringen met de Heilige Geest gehad, maar nu vraag ik me dus af hoe ik deze moet duiden.

Quote:
Zijn we niet allemaal kinderen van God, gelovig of niet?

In potentie. We zijn allemaal schaapjes, maar sommige zijn nog niet gevonden. Of laten zich niet vinden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 27 april 2006 00:08:35 schreef gabriël het volgende:

[...]

Hallo K,

Ik val een beetje binnen in deze discussie, maar misschien kan ik iets toevoegen.

Kind van God wordt je door het geloven in Jezus offer, dat is bekend. Ik geloof dat je op dat moment opnieuw geboren wordt, wat inhoud dat je dan
in Jezus
bent. Je hebt dan een nieuwe geest ontvangen, de geest van het zoonschap.

Op dat moment wordt je deel van het lichaam van Jezus,

je ontvangt de geest van Jezus.

Je hebt niet automatisch Gods Heilige Geest ontvangen door deze wedergeboorte. Wel ben je nu een tempel geworden van de Heilige Geest. Ik geloof dat Gods Geest woning in je wil maken. Wel is het gebruikelijk dat je daarom vraagt. Volgens mij is dat hetgeen wat veel mensen doop in de heilige geest noemen.

In het kort heb je drie soorten mensen:

mensen die niet zijn wedergeboren

mensen die zijn wedergeboren, zonder vervuld te zijn met Gods Geest

wedergeboren mensen, vervuld met Gods Geest

zie onderstaand figuur

Groeten Gabriël

Oké, dus jij gelooft ook in de doop in de Heilige Geest.

Maar jij maakt een onderscheid tussen de geest van Jezus, en de Heilige Geest? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, zo zijn er ook teksten waar staat dat mensen door het geloof behouden worden.

Betekenen die teksten dan ook dat de doop niet nodig is?

De tekst die jij hier noemt, begint onder andere met 'De Geest die u ontvangen hebt'. Als je dan Handelingen erop naleest, zie je hoe men die Geest ontving.

Dat hier ook genoemd staat 'Geest van kindschap' is niet verwonderlijk. Op andere plaatsen wordt deze Geest het onderpand van de toekomende erfenis genoemd. Om iets van iemand te erven, moet je ook het kind van diegene zijn.

Vriendelijke groeten,

Alexander

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 27 april 2006 14:22:53 schreef Levi het volgende:

De tekst die jij hier noemt, begint onder andere met 'De Geest die u ontvangen hebt'. Als je dan Handelingen erop naleest, zie je
hoe
men die Geest ontving.

Akkoord.

Quote:
Dat hier ook genoemd staat 'Geest van kindschap' is niet verwonderlijk. Op andere plaatsen wordt deze Geest het onderpand van de toekomende erfenis genoemd. Om iets van iemand te erven, moet je ook het kind van diegene zijn.

Vriendelijke groeten,

Alexander

Ik hoop dat je begrijpt dat ik me gewoon een beetje zorgen maak om mensen die geloven dat je vanzelfsprekend de Heilige Geest hebt ontvangen op het moment van je bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 27 april 2006 13:55:27 schreef K. het volgende:

[...]

Oké, dus jij gelooft ook in de doop in de Heilige Geest.

Maar jij maakt een onderscheid tussen de geest van Jezus, en de Heilige Geest?
verbaasd.gif

Ik geloof dat je als christen moet vragen om de vervulling met Gods geest.

Ik geloof inderdaad dat er verschil is tussen Gods geest (Heilige Geest) en de geest van Jezus. Het moet je nu toch niet meer verbazen dat we er wat verschillende gedachten op na houden.

Korte uitleg:

Ieder mens wordt geboren met een geest een ziel en een lichaam. De geest is mijns inzien, je geweten, intuitie en 'contactorgaan met God'. Jezus werd als mens geboren en had in tegenstelling tot de mensen in die tijd een levende geest. Hij was in staat om met God te communiceren (net zoals de eerste Adam, voor de val). Toen Jezus gedoopt werd ontving hij Gods Geest, waardoor hij de werken kon doen.

Als mensen tot geloof komen, wordt hun dode geest (1e schepping) tot leven, door het leven in de zoon van God (2e schepping). Nu mensen een levende geest hebben ontvangen kunnen ze weer met God in contact komen, vervolgens wil God ook in deze mensen wonen.

(misschien dat je zo ook mijn figuur uit het vorige topic beter begrijpt)

Groeten Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi K.

Lastige kwestie. Ik heb de teksten over het zoonschap eens goed bekeken, maar ik denk dat je het zo moet zien:

Door het geloof worden we kinderen van God, dat is onze positie. Maar hoe weten we nu dat God ons ook aangenomen heeft als kinderen? Wel dat doet Hij door Zijn Geest uit te storten in de harten van de gelovigen als ze hier onder handoplegging voor bidden. Dan weet je zeker dat God jouw als kind heeft aangenomen. Vervolgens zal de heilige Geest je blijven overtuigen dat je een kind van God bent. In Romeinen 8:16 staat het werkwoord 'getuigen' namelijk in de doorgaande tegenwoordige tijd: 'blijven getuigen' dus.

Volgens mij geeft dit wel een aardige verklaring voor de schijnbare tegenstrijdigheid...

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde het overigens niet persoonlijk hoor.

Ik heb er gewoon in het algemeen wat moeite mee dat mensen hun eigen visie als waarheid op het forum zetten, zonder die bijbels te onderbouwen.

Dus nogmaals: niet persoonlijk.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid