Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 19:29:57 schreef RobertF het volgende:

Dergelijke handelingen dienen dan mijns inziens nét zo goed bediend te worden. De vraag is dan of handelingen als de doop, het Avondmaal en het ontvangen van de heilige Geest door handoplegging wel zomaar geschrapt mogen worden, omdat het hart het belangrijkste zou zijn. Misschien zijn ze wel véél essentieler dan sommige protestanten ervan willen maken.

Hoi RobertF,

Bedankt voor je mooie post...

Als jij met sacrament 'een fysieke gebeurtenis met een geestelijke uitwerking' bedoeld, dan ben ik het roerend met je eens. Ik geloof ook dat de sacramenten zoals je hierboven al aan geeft veel essentieler zijn dan de meeste (veelal protestantse) christenen beseffen. Hoe dat zo gekomen is, is een onderwerp apart, maar ik vind het wel een mooie aanvulling op dit onderwerp!

Veel zegen,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 19:19:48 schreef Michie23 het volgende:

Ok, wat zijn dan de 'bewijzen' dat je bent wedergeboren?

Hoi Michie23,

Wederom geboren is voor mij een proces, dit proces wordt voltooid door de doop in de heilige Geest. Dit is dus ook het bewijs dat je wederom geboren bent. Als God Zijn Geest aan je geeft, dan ben je bevestigt door God, totaal in het lichaam van Christus opgenomen, verzegeld, enz.

Hieraan onderkennen wij dat wij in Hem blijven en Hij in ons, dat Hij ons van zijn Geest gegeven heeft. 1 Johannes 4:13

Mooie tekst om deze post mee te eindigen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 21:27:54 schreef efgcap het volgende:

[...]

Hoi RobertF,

Bedankt voor je mooie post...

Als jij met sacrament 'een fysieke gebeurtenis met een geestelijke uitwerking' bedoeld, dan ben ik het roerend met je eens. Ik geloof ook dat de sacramenten zoals je hierboven al aan geeft veel essentieler zijn dan de meeste (veelal protestantse) christenen beseffen. Hoe dat zo gekomen is, is een onderwerp apart, maar ik vind het wel een mooie aanvulling op dit onderwerp!

Veel zegen,

Eduard

Ik sluit me hierbij aan big-smile.gif

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die mensen in Efeze hadden de Heilige Geest ook al wel ontvangen, ze waren alleen nog niet vervult met de Heilige Geest. En dat is het verschil, ze waren nog niet vervult, en daarom was de Heilige Geest ook nog niet zichtbaar aanwezig in hen.

In iedergeval ben je nog geen christen als je in een gelovig gezin bent opgegroeit. Ben je nog geen christen als je opvoeding in het teken van het geloof heeft gestaan. Maar ben je pas gelovig als je de keus zelf heb gemaakt. Ben je pas bekeerd als je de keus zelf maakt.

Daarom sta ik nog steeds verbaasd waarom zoveel traditionele kerken de opdracht van Jezus: 'Bekeer je en laat je dopen' zo de wind in slaan door aan kinderdoop te doen. Het staat er duidelijk, 'bekeer je' ( Je gaat me hoop ik niet vertellen dat jij als klein babytje van een paar weken je heb bekeerd ) 'en laat je dopen' ... Dus dopen na bekering!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:38:09 schreef Moonshine het volgende:

Die mensen in Efeze hadden de Heilige Geest ook al wel ontvangen, ze waren alleen nog niet vervult met de Heilige Geest. En dat is het verschil, ze waren nog niet vervult, en daarom was de Heilige Geest ook nog niet zichtbaar aanwezig in hen.

In iedergeval ben je nog geen christen als je in een gelovig gezin bent opgegroeit. Ben je nog geen christen als je opvoeding in het teken van het geloof heeft gestaan. Maar ben je pas gelovig als je de keus zelf heb gemaakt. Ben je pas bekeerd als je de keus zelf maakt.

Daarom sta ik nog steeds verbaasd waarom zoveel traditionele kerken de opdracht van Jezus: 'Bekeer je en laat je dopen' zo de wind in slaan door aan kinderdoop te doen. Het staat er duidelijk, 'bekeer je' ( Je gaat me hoop ik niet vertellen dat jij als klein babytje van een paar weken je heb bekeerd ) 'en laat je dopen' ... Dus dopen na bekering!

Hoi Moonshine,

Bedankt voor je bijdrage, ik zal er alleen niet op ingaan omdat ik op credible niet discussieer om anderen te overtuigen van mijn gelijk, maar om ervan te leren. Wat betreft de doop in de heilige Geest heb ik het plaatje voor mezelf aardig compleet. Daarom ben ik me nu gaan verdiepen in die andere doop; de waterdoop. Aangezien jij hierover een duidelijke standpunt hebt, wil ik je vragen om hierover in het topic doop! verder te discussieren.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 13:19:45 schreef efgcap het volgende:

[...]

Omdat Lucas deze mensen in Efeze discipelen noemde en Paulus onderkende dat ze tot geloof gekomen waren, kunnen we gerust aannemen dat we hier praten over gelovigen. Aangezien deze gelovigen de heilige Geest niet hadden ontvangen, kun je dus niet stellen dat iedereen die gelooft de heilige Geest inwonend ontvangen heeft.

Hoi Eduard,

Duidelijke post.

Lees eens het volgende:

Efez 1:

13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

Zoals je ziet krijg je het zegel zodra je gelooft. Tuurlijk kan je zeggen dat deze mensen al gedoopt waren, ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Maar ik geloof dat als ik oprecht belijd dat Jezus mijn Heiland en Verlosser is Zijn Geest in mij komt.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 maart 2006 21:13:07 schreef Dave het volgende:

Efez 1:

13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

Zoals je ziet krijg je het zegel zodra je gelooft. Tuurlijk kan je zeggen dat deze mensen al gedoopt waren, ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Maar ik geloof dat als ik oprecht belijd dat Jezus mijn Heiland en Verlosser is Zijn Geest in mij komt.

Groet,

Dave

Hoi Dave,

Bedankt voor je reactie! Michie23 heeft me een paar posts hiervoor ook op deze tekst gewezen. Het kan zijn dat je hem gemist hebt. Ik heb toen deze reactie gegeven.

Ik vind het verder prima als je wilt geloven dat je de heilige Geest ontvangt bij je bekering. Zoals ik hierboven al beschreven heb, is het niet mijn intentie om andere mensen te overtuigen van mijn gelijk. Ik wil graag leren van de discussie.

Wat ik ook besef is dat het een heel gevoelig onderwerp is. Stel dat ik gelijk heb: de heilige Geest is een zegel en onderpand, zijn gelovigen zonder de heilige Geest dan verloren? Dit soort vragen spelen regelmatig door mijn hoofd.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik het bijbels gezien totaal kan onderbouwen, ik heb elke tekst die tegen geworpen kan worden bekeken, enz. Maar de praktische/ervarings kant leidt tot een conflict tussen verstand/gevoel in mij. Heeft mijn lieve oma die niet gedoopt is in water en heilige Geest dan de heilige Geest niet ontvangen? Ze leeft in elk geval een stuk dichter bij God dan ik.... snap je?

Ik merk ook dat redelijk wat van de argumenten die tegen mijn theologie ingebracht worden, van persoonlijke aard zijn. Bijvoorbeeld: 'ik heb ervaren dat de heilige Geest in mij kwam wonen toen ik tot geloof kwam.' Maar hierover wil ik niet oordelen en probeer te kijken wat de bijbel hierover zegt.

Michie23 heeft daarom een interessante vraag gesteld in het topic over de genadegaven voor/na de doop: 'Is het fout dat men de genadegaven ontvangt als dit niet volgens de bijbel gaat.' Tja, lastig... Het gevaar is dat we snel van onze bijbelse basis afgeleiden, maar ja, onmogelijk is het niet...

Zo, weer ff wat persoonlijk gedachte spinsels na een aantal droge theologische posts knipoog_dicht.gif

Veel zegen Dave,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me volledig bij Eduard aan. Zo menselijk als hij hier zijn persoonlijke overwegingen neerzet, ervaar ik die soms ook. Dat is soms vrij lastig en conflicteert met mijn gevoel van naastenliefde.

Bedankt voor de omschrijving Eduard.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 maart 2006 22:34:07 schreef efgcap het volgende:

[...]

Wat ik ook besef is dat het een heel gevoelig onderwerp is. Stel dat ik gelijk heb: de heilige Geest is een zegel en onderpand, zijn gelovigen zonder de heilige Geest dan verloren? Dit soort vragen spelen regelmatig door mijn hoofd.

Dit is sowieso natuurlijk onzin... anders kon de moordenaar aan het kruis ook nooit in de hemel terechtkomen.

Maarja... dit is misschien weer een beetje off topic smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Feit is dat het allemaal Gods genadewerk is en dat we daarom niet alleen de Bijbel kunnen nemen, m.a.w. als iets er niet in staat maar het gezien de vruchten van de Geest wel degelijk mogelijk is dat het gewoon goed is. Natuurlijk is de Bijbel een geweldig fundament voor ons persoonlijke leven maar we zien door de Kerkgeschiedenis heen mensen opstaan die ook echt mensen naar God's hart waren en daarbij kwam ook lang niet alles 'letterlijk' uit de Bijbel. God is gewoon zo groot dat Hij ons verstand te boven gaat om alles te kunnen vatten. Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is hier al antwoord opgegeven. Maar geloven jullie ook dat je pas gered bent door het zegel en onderpand van de Heilige Geest?

Ik zelf zou dat dan weer in strijd vinden met bepaalden uitspraken van Jezus en Paulus.

Ik zelf vind het allemaal zo lastig.

Ik zelf hecht veel waarde aan die sacrementen(dopen/Heilige Geest etc). In mijn protestantse kerk vraag ik me bijv wel is af missen wij hier niet een bijbels principe van doop in de Heilige Geest(ja toen ik klein was ben ik wel gedoopt in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest).

Groetjes,

Joël

Verder vind ik de doop ook een moeilijk punt.Want ik zelf heb de voors en tegen voor een kinder of volwassendoop afgewogen. Zelf geloof ik dat de volwassen doop de 'juiste doop'is. Maar dan zit ik met vragen als. Ag het is maar mijn mening. Jezus spreekt altijd over het hart van de mens zal hij dan zoveel waarden hechten aan de doop? Of vragen als ja maar ik wil wel bij mijn gemeente horen moet ik dan weg uit mijn gemeente voor een overdoop? etc. Ik vind dat zo moeilijk. Ik kan nooit de waarheid daarin vinden.

Als ik me laat dopen heb ik het gevoel dat ik me ouders niet eer plus ik me gemeente verlaat.

Als ik me niet laat dopen dan heb ik toch wel is het gevoel dat ik de volwassendoop gemist heb etc...

Zelfde bij de doop in de Heilige Geest ik heb altijd tegenstrijdige gevoelens, en dan kom ik wel is tot het besluit maakt Jezus het ons echt zo moeilijk? Gaat het niet allemaal om bekering en je op Jezus richten? Zowieso wordt het evangelie wel erg ontoegangelijk als doop in de Heilige Geest op de juiste manier van eeuwigheidsbelang zijn. Want hoeveel mensen wordt de 'juiste'/bijbelse manier van de doop in de Heilige Geest onderwezen? Hoeveel christenen krijgen ooit de kans die diepere relatie met Jezus te krijgen door de doop in de Heilige Geest.

En ik weet het het zijn allemaal mensenlijke vragen en het gaat om God. Alleen het evangelie wordt zo moeilijk op deze manier.

Daarom denk ik soms gaat het niet gewoon om bekering tot Jezus en kan ik voorderest dan vertrouwen dat Hij me wel bij de hand neemt en naar de waarheid leid(of is dat te makkelijk?)

Het gaat toch allemaal om de relatie met Jezus en de bekering en het volgen van Hem? Ik kan toch niet meerdoen dan me daarvoor inspannen. Elke simpele ziel moet dat toch kunnen begrijpen?

gewoon wat gedachten van mij....

SORRY er ging een hoop mis bij het posten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 13 maart 2006 22:36:53 schreef Levi het volgende:

Ik sluit me volledig bij Eduard aan. Zo menselijk als hij hier zijn persoonlijke overwegingen neerzet, ervaar ik die soms ook. Dat is soms vrij lastig en conflicteert met mijn gevoel van naastenliefde.

Bedankt voor de omschrijving Eduard.

Ciao,

Levi

Wat zijn we lekker flexibel de laatste tijd Levi smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 13:56:07 schreef hopeloos het volgende:

knipoog_dicht.gif
Laat ff weten hoe het gegaan is dan

Leuk om even te vermelden: er zijn meer gaven van de Geest dan tongentaal of het vallen in de Geest denk aan: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vrucht van de Geest is iets wat je na kan streven.

Lees Galaten 5:22-23. Het wordt als leidraad voor het nieuwe leven gegeven. In de kracht van de Heilige Geest mag je steeds meer van deze vrucht (= liefde) gaan ontwikkelen in je leven. Dat houdt ook samen met de doop in de Geest, maar is iets anders de Gave van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 13:44:38 schreef Dave het volgende:

[...]

Wat zijn we lekker flexibel de laatste tijd Levi
smile.gif

Dank je, Dave.

Ik meen wel wat ik schrijf. Ik besef dat ik vaak nogal overkom als 'zo staat het in de bijbel, dus zo is het', maar dat wil niet zeggen dat ik het er ook helemaal mee eens ben.

Ik zou graag al mijn geestelijke broers en zussen toewensen dat zij de Geest inwonend zouden ontvangen, maar dat ik dat zó zou willen, wil niet zeggen dat het zó gaat.

Ik lees in de bijbel hoe een en ander in zijn werk gaat, en wie ben ik ok dan nog te zeggen 'maar het kan ook anders'...

En juist omdat ik zo graag wil dat iedereen de Geest deelachtig zal worden, kán ik niet anders dan erop wijzen hoe een en ander in de bijbel beschreven staat. Ik besef daarmee maar al te goed dat ik dan tegen het zere been schop van de mensen die denken dat onze Heer zich niet aan allerlei regeltjes hoeft te houden, en dat het allemaal wel wat 'vrijer' kan.

Maar dan rijst de vraag, waarom staat het dan allemaal in de bijbel beschreven, als het toch niet nodig zou zijn...

Lekker flexibel hé? knipoog_dicht.gif

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 17:34:30 schreef Cloud het volgende:

Hoi efgcap!

Ik ben vrijwel geheel met je eens. Wil nog een paar kanttekeningen plaatsen: In de eerste plaats is het mijns inziens mogelijk dat men de Geestesdoop ontvangt zonder handoplegging. Dit komt uit de bijbel naar voren en is ook nu nog mogelijk. Ik zeg mogelijk, want over het algemeen vindt de doop door middel van handoplegging plaats.

Ook denk ik dat de Geestesdoop niet meteen gepaard hoeft te gaan met het spreken in tongen of het profeteren. Dit kan tevens na verloop van tijd tot ontwikkeling komen. (het kan zijn dat jij dit ook zo denkt, maar dat kon ik niet direct opmaken)

Overigens denk ik dat de Geest zelf vaak de mensen overtuigd. Je weet het gewoon doordat Hij het jezelf duidelijk maakt. Bij mij was er tenminste geen twijfel over.

Cloud

Het antwoord op die vraag staat iets eerder in het topic?

Quote:
Op zondag 05 maart 2006 12:48:00 schreef efgcap het volgende:

Door de doop in de heilige Geest ontvang je de heilige Geest (geen 2 maal, maar 1 keer) en hierdoor wordt je wedergeboren. De Geest zal je dan geleidelijk laten groeien in geloof en volwassenheid.

Vraag van mij is dit antwoord van Eduard nog in lijn met deze post. Op het eerste gezicht lijkt dat niet het geval...

Die post van Eduard lijkt ook voorwaarden te stellen wanneer je de Geest ontvangen zult. Dan kom ik uit op de geloofsleer van Duffield en Van Cleave, zij hebben in hun geloofsleer zelfs een aparte sectie over ''Voorwaarden om de doop in de Heilige Geest te ontvangen'' (a.w., 331v.). Daarna volgt nog een sectie over: ''Wat moet men ervoor doen?'' (333-338). Maar zo worden de Heilige Geest en wij als concurrenten tegenover elkaar gesteld, waarbij de Geest afhankelijk wordt van ons vervullen van de voorwaarden. De dingen die wij kunnen/mogen doen zijn niet bedoeld als voorwaarden, maar als wegen die wij mogen gaan en waarop we contact met de Geest mogen verwachten.

We zullen het aan de Geest moeten overlaten op welke wijze en met welke tekenen Hij tot ons wil komen. Dat kan heel plotseling zijn en kan gepaard gaan met het spreken in tongen. Maar soms gaat het in de weg der geleidelijkheid, in de weg van langzame groei naar steeds meer volheid. Paulus spreekt ook van een aan de waar¬heid vasthouden en zo in liefde in elk opzicht naar Christus toe groeien (Ef. 4:15). Niet voor iedereen is de plotselinge doorbraak en het spreken in tongen weggelegd. C. Graafland, oud-hoogleraar namens de Gereformeerde Bond in Utrecht, heeft eens gezegd dat hij graag in tongen zou willen spreken, hij heeft er ook wel om gebeden, maar hij heeft de gave niet ontvangen. Maar ook al zou hij of ik of wie ook die gave wel ontvangen, dan is het toch nooit iets om trots op te zijn. Paulus schrijft aan de gemeente van Korinte met al haar gaven: ''Wat hebt gij dat gij niet ontvangen hebt? En als gij het dan omvangen hebt, wat beroemt gij u, alsof gij het niet ontvangen hadt?'' (1 Kor. 4:7).

Deze post met behulp van een document in mijn e-mail box...

[Edit]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 maart 2006 03:37:13 schreef Michiel het volgende:

We zullen het aan de Geest moeten overlaten op welke wijze en met welke tekenen Hij tot ons wil komen. Dat kan heel plotseling zijn en kan gepaard gaan met het spreken in tongen. Maar soms gaat het in de weg der geleidelijkheid, in de weg van langzame groei naar steeds meer volheid.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen het ontvangen van de heilige Geest ter inwoning (gebeurd eenmalig) en het werk van de heilige Geest in de gelovige. Als je kijkt naar het werk van de heilige Geest dan ben ik het met bovenstaande quote van je eens, dat gaat in sommige gevallen plotseling, maar vaak geleidelijk. Elk persoon is uniek, en ook de manier waarop de Geest in die persoon werkt is uniek!

Maar als we in de bijbel kijken naar hoe de Geest inwonend ontvangen werd, dan zie je wel degelijk een vast patroon (bidden onder handoplegging, heilige Geest wordt uitgestort, profetisch spreken (tongen, profetie, lofprijzing))

In dit opzicht spreken mijn eerdere stukje (waar het tweede gedeelte gaat over het werk van de heilige Geest en mijn samenvatting waar het vooral gaat over het ontvangen van de heilige Geest elkaar niet tegen!

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 maart 2006 18:34:40 schreef Levi het volgende:

Verder wil men nog wel eens laten geloven dat de uitstorting van de HG op het pinksterfeest ook gebeurde zonder dat daaraan voorafgaand de apostelen in de HG waren gedoopt. Dat is niet juist, zoals blijkt uit Johannes 20:

'21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22
Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.
'

Hoi Levi,

Nog ff een stukje tekst van je quoten van een tijdje terug. Als ik het goed begrijp zeg je dat de apostelen in Johannes 20:21,22 in de heilige Geest gedoopt zijn...

Nu las ik net een tekst uit Handelingen 1:7, hier zegt Jezus: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over jullie komt, [...] En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan jun ogen.

Naar mijn idee was Jezus ten tijde van Johannes 20 nog helemaal niet totaal verheerlijkt en kon de heilige Geest nog helemaal niet gestuurd worden. Ik denk daarom dat de discipelen toen nog niet de heilige Geest ontvingen, maar pas echt en alleen met Pinksteren, maar dat Jezus in Johannes 20 laat zien aan de discipelen hoe ze kunnen weten dat ze de heilige Geest zullen ontvangen. Let maar eens op deze vergelijking; Jezus blies (Johannes 20:21 --> En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis (Handelingen 2:2).

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo,

Ik ben vrijdag en zaterdag naar een conferentie geweest vaderhart van god van James jordan uit Nieuw-zeeland. Het was erg gaaf. De laatst avond kwam er iemand naar mij toe en vroeg of ik gebed wilde. Ik zei dat is goed. Dus ik vertelde een stukje over mijn jeugd die niet zo fijn is verlopen en toen vroeg ze of ik gedoopt was ik zei ik ben toen ik een baby was gedoopt. Maar ik ben nu christen en wil de volwassen doop nog doen toen zei die vroeg ik ga je nu dopen in de heilige geest als je dat goed vind. Ik zei dat is goed ze zei maar ik kan dat niet in mijn eentje dus riep ze nog een persoon de bij. Die begonnen te bidden en daar na te dopen met de heilige geest ik bleef niet lang staan ik lag snel languit op de grond. Ik voelde de aanwezigheid van de heer. tijdens de heilige doop heeft de heer het kwade uit mijn gehaald en mijn kapotte hart gemaakt. Ik heb nog meer mee gemaakt die avond maar dat is een lang verhaal maar naar die avond voel ik liefde die ik nooit eerder heb gevoeld! Ik ben ook super vrolijk en voel mij zoals ik me nog nooit gevoelt heb. Over een tijd ga ik de volwassen doop doen. Het is iets speciaals en het kwam bij mij op een moment dat ik het niet verwachte en had er niet om gevraagd maar kwam op mijn pad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:26:37 schreef efgcap het volgende:

[...]

Hoi Levi,

Nog ff een stukje tekst van je quoten van een tijdje terug. Als ik het goed begrijp zeg je dat de apostelen in Johannes 20:21,22 in de heilige Geest gedoopt zijn...

Nu las ik net een tekst uit Handelingen 1:7, hier zegt Jezus:
Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft,
maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over jullie komt,
[...] En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan jun ogen.

Naar mijn idee was Jezus ten tijde van Johannes 20 nog helemaal niet totaal verheerlijkt en kon de heilige Geest nog helemaal niet gestuurd worden. Ik denk daarom dat de discipelen toen nog niet de heilige Geest ontvingen, maar pas echt en alleen met Pinksteren, maar dat Jezus in Johannes 20 laat zien aan de discipelen hoe ze kunnen weten dat ze de heilige Geest zullen ontvangen. Let maar eens op deze vergelijking; Jezus blies (Johannes 20:21 --> En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis (Handelingen 2:2).

Vriendelijke groeten,

Eduard

Beste Eduard,

Ik denk dat de HG door Jezus aan de discipelen gegeven is zoals in Johannes is beschreven. Feit is dat de Heilige Geest Zich pas openbaarde op de pinksterdag. Dat dit gepaard ging met het geluid als van een geweldige windvlaag is een gegeven wat goed overeenkomt het het 'blazen' van Jezus op de apostelen, maar ook wanneer we verder de geschiedenissen bekijken zien we dat dit geluid vaker voorkomt als de Heer Zich openbaart. Te denken valt aan Genesis 3: '8 Toen de mens en zijn vrouw God, de HEER, in de koelte van de avondwind door de tuin hoorden wandelen...'

Dat de Geest Zich pas op pinksteren openbaart, doet niets toe of af aan het gegeven dat de apostelen de Geest al eerder inwonend hadden ontvangen.

In de door jou aangehaalde tekst staat ook niet dat Jezus zegt dat zij in Jeruzalem moeten blijven om de doop met de Heilige Geest af te wachten, maar dat zij moesten wachten tot de kracht van de Geest over hen zou komen. Dat zijn twee verschillende dingen. Mijns inziens kan het wel zo zijn dat mensen via handoplegging de Heilige Geest krijgen, maar dat de Geest Zich pas op een (veel) later moment in die mensen openbaart.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid