Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Dat Dave gelijk heeft. Het staat er zo geschreven in Lucas, en voor mensen die weigeren de gehele bijbel, en niets dan de gehele bijbel als waar aan te nemen, maar slechts de enkele teksten die zij tegenkomen is dat dé waarheid.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kan ook. De meesten zullen bidden nadat ze hebben besloten Jezus te volgen smile.gif

Maar de kern van mijn post is (net als de jouwe) dat het essentieel is dat je er voor bidt. Tijdens de alpha-cursus hebben we dit ook behandeld en ik geloofde het niet, totdat ik het probeerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 maart 2006 19:23:54 schreef Levi het volgende:

Dat Dave gelijk heeft. Het staat er zo geschreven in Lucas, en voor mensen die weigeren de gehele bijbel, en niets dan de gehele bijbel als waar aan te nemen, maar slechts de enkele teksten die zij tegenkomen is dat dé waarheid.

Vriendelijke groeten,

Levi

Ben je daarover gefrustreerd? Dat mensen 1 tekst pakken en daar een hele theologie op baseren? In dit geval dat bidden alleen genoeg is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stel slechts vast dat mensen soms uit één enkele tekst een conclusie trekken.

Ik kan mij er inderdaad over verbazen dat mensen dan -zoals in dit geval- alle voorbeelden die in de bijbel worden gegeven betreffende dit onderwerp links laten liggen, kennelijk met als reden dat er één enkele tekst is die ons erop wijst dat de Eeuwige een liefdevolle G*d is.

Mijn reactie heeft dus niet zozeer iets met uiting van frustratie te maken, als wel met uiting van verbazing.

Zo staat er ook in de psalmen 'Er is geen god'. Toch zal iedere christen mij corrigeren als ik mijn volledige theologie op díe tekst baseer.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 maart 2006 20:04:38 schreef Levi het volgende:

Ik stel slechts vast dat mensen soms uit één enkele tekst een conclusie trekken.

Daar moet ik je wel gelijk in geven, helaas komt dit vaak voor, ik zat er al een keer over na te denken om een keer een bijbelstudie te gaan voorbereiden hoe je de bijbel moet bestuderen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik ook tijden aan dit soort makkelijke bijbelstudie deed.....

De afgelopen weken ben ik een aantal keren tegen gekomen dat doormiddel van handoplegging de Geest wordt gezonken aan mensen (Timotheüs bijvoorbeel). Dus ik raak wel steeds meer overtuigt dat handoplegging iets heel krachtigs is. (het is heel Grieks om te denken dat iets natuurlijks niet iets bovennatuurlijks te weeg kan brengen, in het Hebreeuws denken is dat heel normaal....)

Maar zoals al eerder in dit topic gezegd, omdat ik ook mensen ken die gedoopt in de heilige Geest zijn zonder handoplegging, zou ik dit niet als noodzaak willen stellen.... maar bijbels gezien heb je in mijn opzicht volstrekt gelijk!

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 05 maart 2006 16:08:45 schreef Michie23 het volgende:

Een doop met de Geest kan meerdere malen, het is gewoon een krachtige aanraking.

Bijbelteksten?

Dit ben ik niet met je eens de werking van de Heilige Geest hoeft helemaal niet altijd met veel kracht plaatst te vinden. Lees eens Handelingen 8 (kamerling) en 16 (Lydia en gevangenisbewaarder). Waarom zouden ook vandaag mensen de Geest (of als men wil: de doop met de Geest) niet op een rustige, onopvallende manier kunnen ontvangen?

En uit de situatie te Korinte blijkt dat een bijzondere doop met de Geest, als een tweede gave na wedergeboorte en bekering, geen oplossing is voor de geestelijke strijd van de gemeente. (1 Kor 3:1 v.). Het geeft aan dat het hebben ontvangen van de doop niet voldoende is er moet meer worden gedaan.

Quote:
Op zondag 05 maart 2006 16:12:41 schreef hopeloos het volgende:

wat is dan het verschil tussen doop en vervulling? Of is dat hetzelfde?

Het in vervulling raken door is het gevolg van het dopen, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Robert,

Quote:
Zou het ene het andere moeten uitsluiten? Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat je door een apostel de heilige Geest ontvangt, zoals je in Handelingen leest, en door die geschonken heilige Geest je geleidelijk groeit in geloof en volwassenheid?

Nee, ik denk niet dat het ene het andere uitsluit. Juist door de doop kan er groei plaats vinden en dan kan er altijd nog een plotselinge ervaring plaatsvinden. De werking van de Heilige Geest hoeft niet altijd met veel bombarie gepaard te gaan.

Quote:
Op zondag 05 maart 2006 12:48:00 schreef efgcap het volgende:

Door de doop in de heilige Geest ontvang je de heilige Geest (geen 2 maal, maar 1 keer) en hierdoor wordt je wedergeboren.
Dat denk ik ook...
De Geest zal je dan geleidelijk laten groeien in geloof en volwassenheid.

Resultaat van de doop is groei?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 07:41:28 schreef Michiel het volgende:

[...]Bijbelteksten?

Dit ben ik niet met je eens de werking van de Heilige Geest hoeft helemaal niet altijd met veel kracht plaatst te vinden. Lees eens Handelingen 8 (kamerling) en 16 (Lydia en gevangenisbewaarder). Waarom zouden ook vandaag mensen de Geest (of als men wil: de doop met de Geest) niet op een rustige, onopvallende manier kunnen ontvangen?

En uit de situatie te Korinte blijkt dat een bijzondere doop met de Geest, als een tweede gave na wedergeboorte en bekering, geen oplossing is voor de geestelijke strijd van de gemeente. (1 Kor 3:1 v.). Het geeft aan dat het hebben ontvangen van de doop niet voldoende is er moet meer worden gedaan.[...]Het in vervulling raken door is het gevolg van het dopen, denk ik.

Ik denk dat wij het hier over 2 verschillende dopen hebben smile.gif

Die voorbeelden die jij noemt zijn de 'bekerings' dopen. De doop met de Geest (vuur) is iets heel anders. Pagina's terug ben ik daar dieper op ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 09:18:26 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Ik denk dat wij het hier over 2 verschillende dopen hebben
smile.gif

Die voorbeelden die jij noemt zijn de 'bekerings' dopen. De doop met de Geest (vuur) is iets heel anders. Pagina's terug ben ik daar dieper op ingegaan.

Inderdaad, de teksten die Michiel aanhaalt in Handelingen 8 en 21 zijn waterdopen.

@Michie23: bekeringsdopen zijn weer wat anders, dat wordt namelijk toegekend aan de doop van Johannes. (Handelingen 19:1-6) De huidige waterdoop verschilt in dat opzicht van de doop van Johannes, er wordt nu namelijk gedoopt in de naam van Jezus.

Daarnaast moeten we ook geen onderscheid gaan maken tussen wedergeboorte en de doop in de HG. Door de doop in de HG wordt je wedergeboren!!!!

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 06 maart 2006 19:23:54 schreef Levi het volgende:

Dat Dave gelijk heeft. Het staat er zo geschreven in Lucas, en voor mensen die weigeren de gehele bijbel, en niets dan de gehele bijbel als waar aan te nemen, maar slechts de enkele teksten die zij tegenkomen is dat dé waarheid.

Vriendelijke groeten,

Levi

Bedankt voor je sarcasme maar je spreekt jezelf dan wel tegen. Als je de hele bijbel voor waar aanneemt dan zal je ook iets met deze tekst moeten doen Levi en dus niet wegwuiven omdat dit niet in jouw verhaal past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zegt dat ik niets met deze tekst doe? Ik ben ervan overtuigd dat uit deze tekst blijkt dat de HG en Zijn gaven niet alleen voor de beginperiode van het christendom bestemd zijn, maar voor al Zijn kinderen, door alle eeuwen heen.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 11:58:49 schreef Levi het volgende:

Wie zegt dat ik niets met deze tekst doe? Ik ben ervan overtuigd dat uit deze tekst blijkt dat de HG en Zijn gaven niet alleen voor de beginperiode van het christendom bestemd zijn, maar voor al Zijn kinderen, door alle eeuwen heen.

Vriendelijke groeten,

Levi

Dus kan je uitleggen wat je daarmee bedoeld dan? Kan ik pas bidden voor de HG nadat ik gedoopt ben of kan dat ook ervoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan volgens mij ook daarvoor. Het is zo dat uit de tekst van Lucas blijkt dat de Eeuwige Zijn Geest niet zal onthouden, wanneer Zijn kinderen daarom bidden. In Handelingen lees je vervolgens hóe de HG aan mensen uitgedeeld wordt.

In plaats van dat mensen hiervoor slechts bidden, zijn er voorbeelden te over dat het ontvangen van de HG middels handoplegging van ambtsdienaren plaatsvind.

Die visie heb ik in dit topic al uitgebreid beschreven. Ik dacht dat jij daar al bekend mee was, en dat jouw Lucas-quote sarcastisch bedoeld was. Vandaar mijn ietwat geprikkelde reactie.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 12:47:32 schreef Levi het volgende:

Dat kan volgens mij ook daarvoor. Het is zo dat uit de tekst van Lucas blijkt dat de Eeuwige Zijn Geest niet zal onthouden, wanneer Zijn kinderen daarom bidden. In Handelingen lees je vervolgens hóe de HG aan mensen uitgedeeld wordt.

In plaats van dat mensen hiervoor slechts bidden, zijn er voorbeelden te over dat het ontvangen van de HG middels handoplegging van ambtsdienaren plaatsvind.

Die visie heb ik in dit topic al uitgebreid beschreven. Ik dacht dat jij daar al bekend mee was, en dat jouw Lucas-quote sarcastisch bedoeld was. Vandaar mijn ietwat geprikkelde reactie.

Vriendelijke groeten,

Levi

Ik ken je standpunt heel goed maar reageerde op een quote van iemand anders die jouw standpunt onderschreef met de opmerking dat hij de vorige pagina's had gelezen en zo tot deze conclusie was gekomen. De tekst van Lukas daarbij blijkbaar niet gelezen te hebben.

Gr,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 13:06:52 schreef Dave het volgende:

[...]

Ik ken je standpunt heel goed maar reageerde op een quote van iemand anders die jouw standpunt onderschreef met de opmerking dat hij de vorige pagina's had gelezen en zo tot deze conclusie was gekomen. De tekst van Lukas daarbij blijkbaar niet gelezen te hebben.

Gr,

Dave

Integendeel Dave, ik was juist degene die met deze tekst kwam aanzetten! Lees de post maar eens. Was dus wel degelijk van deze tekst op de hoogte....

Ik vergeef het je hoor... knipoog_dicht.gif Ik ben in een goede bui vandaag... (26 graden hier puh2.gif)

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 14:22:36 schreef efgcap het volgende:

[...]

Integendeel Dave, ik was juist degene die met deze tekst kwam aanzetten! Lees de
maar eens. Was dus wel degelijk van deze tekst op de hoogte....

Ik vergeef het je hoor...
knipoog_dicht.gif
Ik ben in een goede bui vandaag... (26 graden hier
puh2.gif
)

Eduard

Aha, ik dacht al dat ik ergens in de vorige 20 pagina's dit al eens had gezien. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet niet, maar ik denk dat iedereen de Heilige Geest heeft.

De een neemt hem alleen wel aan, maar de andere niet.. en de een stelt zich open en ander sluit zich af.

Waar staat de doop met de Heilige Geest dan? welke tekst? De heilige Geest laat je geloven, dus het zal niet kunnen dat je na de doop de Heilige geest pas ontvangt toch?

Trouwens in de bijbel gebeurt het wel vaker, na de doop ontvingen ze dan de heilige geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 20:39:48 schreef Tines B het volgende:

ik weet niet, maar ik denk dat iedereen de Heilige Geest heeft.

De een neemt hem alleen wel aan, maar de andere niet.. en de een stelt zich open en ander sluit zich af.

Waar staat de doop met de Heilige Geest dan? welke tekst? De heilige Geest laat je geloven, dus het zal niet kunnen dat je na de doop de Heilige geest pas ontvangt toch?

Trouwens in de bijbel gebeurt het wel vaker, na de doop ontvingen ze dan de heilige geest.

Hoi Tines B,

Je moet onderscheid maken tussen twee dingen. Ten eerste is de HG werkzaam in de wereld. Hij probeert namelijk mensen te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dus inderdaad, de Heilige Geeest helpt je om christen te worden. (zonder Hem zullen we ook nooit tot dit punt komen) Door de doop in de heilige Geest komt Hij in de persoon zelf wonen, Hij maakt dan inwoning. Hierdoor komen ook de gaven van de Geest beschikbaar.

Voor een bijbelse onderbouwing verwijs ik je graag naar eerdere posts in dit topic....

Daarnaast zou ik je wel willen vragen om je posts helderder op te stellen, het lijkt namelijk een beetje in tegenstelling tot elkaar. Eerst zeg je dat iedereen de HG heeft en daarna dat de een zich openstelt en de ander niet. Even later zeg je dat je de HG niet na je doop kan ontvangen en dan zeg je dat dit wel in de bijbel voorkomt. Snap je dat het dan een beetje verwarrend over komt?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een samenvatting gemaakt over de doop in de heilige Geest. Tis een lappie tekst, maar zeker het lezen waard!

De doop in de heilige Geest

Er bestaan veel vragen en misverstanden over de doop in de heilige Geest. Zelf heb ik dit ook gehad. Na het lezen van een interessant boek waar dit onderwerp o.a. in besproken werd, heb ik een uitgebreide bijbelse studie gedaan naar de doop in de heilige Geest.

Dit is een samenvatting van deze studie en geeft de belangrijkste punten weer. Ik wil je vragen om het met een open hart te lezen en van te voren te vragen of God tot je zal spreken door dit stuk.

De belofte

De doop in de heilige Geest is beloofd door Jezus en Johannes de Doper. In alle 4 de evangeliën wordt het onderwijs van Johannes met betrekking tot de doop in de heilige Geest beschreven. In Marcus 1:8 zegt Johannes: Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.

In Handelingen 1:5 zegt Jezus zelf vlak voor hemelvaart: Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze.

Synoniemen

In het Nieuwe Testament wordt verder nog 2 keer letterlijk gesproken over de doop met de heilige Geest. Namelijk in Handelingen 11:16 en 1 Korinthiers 12:13. Totaal staan er dus 7 teksten in de bijbel waar gesproken wordt over de ‘doop in de heilige Geest’.

Dit zou een studie naar dit onderwerp eigenlijk redelijk gemakkelijk maken. Ware het niet dat er veel synoniemen bestaan voor het woord ‘gedoopt’. Zoals, ‘vallen op’, ‘komen op’, ‘uitgestort op’, ‘gave’, ‘belofte’, ‘vervuld’, enz.

Er is één synoniem dat én in de Evangeliën, én in Handelingen én in de Brieven tegenkomen en dat is het woord ‘ontvangen’. Dit betekent dat: ‘in de heilige Geest gedoopt worden’ precies hetzelfde is als ‘de heilige Geest ontvangen’! Dit heeft belangrijke gevolgen! Hieronder zal ik een bijbelse onderbouwing geven.

De vervulling

De meeste bijbelgeleerden zijn het er over eens dat Pinksteren dé vervulling van de beloofde heilige Geest is. In Handelingen 2 wordt beschreven hoe de heilige Geest op Pinksterdag wordt uitgestort op de gelovigen. 2:4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken. Wat een geweldige gebeurtenis moet dat geweest zijn, op die dag zijn ongeveer 3000 zielen toegevoegd aan de gemeente van Jezus Christus!

In Handeling 2:33 zegt Petrus: “Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort. Petrus geeft duidelijk aan dat Jezus verheerlijkt is en de heilige Geest heeft uitgestort. Hij ziet dat de belofte die Jezus in Johannes 16:7 (Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden) en Handelingen 1:5 geeft in vervulling is gegaan.

Zoals je ziet worden er in deze 3 teksten verschillende benamingen gegeven voor de doop in de Heilige Geest, namelijk: ‘vervuld’, ‘uitgestort’ en ‘zenden’.

Kort samenvattend: Johannes en Jezus hebben de doop in de heilige Geest voorzegt. Deze belofte is met pinksteren in vervulling gegaan, toen de gelovigen gedoopt werden met de heilige Geest.

De vraag waar ik nu naar wil kijken is; was de doop in de heilige Geest eenmalig? Of zijn er meer mensen gedoopt in de heilige Geest?

Zijn er meerdere mensen gedoopt in de heilige Geest?

Voor een antwoord gaan we kijken naar het verhaal van Cornelius. Via dromen en visioenen is Petrus aangekomen bij het heidense huis van Cornelius. Petrus begint te spreken en dan lezen we in Handelingen 10:44-47: Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?

We lezen hier over 'vallen van de Geest op' en dat de heilige Geest over hen was uitgestort én over 'het ontvangen van de heilige Geest', maar kunnen we ook spreken over de doop in de heilige Geest? Ja! Want we lezen in Handelingen 11:15-17 als Petrus de waterdoop van Cornelius verdedigt: en toen ik begonnen was te spreken, viel de heilige Geest op hen, evenals in het begin op ons. En ik herinnerde mij het woord des Heren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden.

De ervaring van Cornelius en de gebeurtenis op Pinksterdag wordt door Petrus gezien als de doop in de heilige Geest. Hij ziet beide gebeurtenissen als vervulling van Jezus’ belofte in Handelingen 1:5. Daarnaast kunnen we op grond van deze teksten concluderen dat er vele synoniemen bestaan voor de doop in de Heilige Geest en de belangrijkste hiervan is ‘ontvangen’.

Ik hoop hiermee te hebben aangetoond dat de doop in de heilige Geest precies hetzelfde is als de heilige Geest ontvangen. Met andere woorden, als je niet gedoopt bent in de heilige Geest, dan heb je de heilige Geest ook niet ontvangen! De heilige Geest is wel bij je, maar niet in je. Dit was ook het geval met de discipelen voor Pinksteren, Johannes 14:17 …maar gij kent Hem (de heilige Geest), want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Jezus geeft hier aan dat pas in de toekomst de heilige Geest echt in de discipelen zal zijn.

Er zijn echter vele bijbelleraren die beweren dat je de heilige Geest ontvangt als je tot geloof komt of als je je laat dopen. Laten we daarom eens kijken wat de bijbel hiervan zegt.

Wanneer ontvang je de heilige Geest?

Het eerste gedeelte dat ik wil bespreken staat in Handelingen 19:1-2: En terwijl Apollos te Korinthe was, geschiedde het, dat Paulus, […], te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt?

Uit dit stukje blijkt duidelijk dat we te maken hebben met gelovigen, met discipelen, toch vraagt Paulus aan hen of zij de heilige Geest ontvangen hebben. Volgens Paulus ontvang je dus helemaal niet automatisch de heilige Geest als je tot geloof komt, anders zou zijn vraag natuurlijk nergens op slaan. Pas in vers 6 ontvingen ze de heilige Geest: En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

Een ander gedeelte bevestigd dit, zo staat er in Handelingen 8:14-18: Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. Want deze was nog over niemand gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

De gelovigen in Samaria geloofden, waren gedoopt, maar hadden de heilige Geest nog niet ontvangen. Pas toen er voor hun gebeden werd, ontvingen ze de heilige Geest.

Deze teksten laten duidelijk zien dat je niet automatisch de heilige Geest ontvangt als je tot geloof komt of je laat dopen. Het is duidelijk een aparte handeling waarbij gebed en handoplegging een belangrijke rol spelen!

Er komen nu twee belangrijke vragen naar boven: hoe weet ik of ik de heilige Geest ontvangen heb en hoe kan ik de heilige Geest ontvangen? Laten we eerst de tweede vraag beantwoorden.

Hoe kan ik de heilige Geest ontvangen?

Jezus geeft hierop het antwoord en in Handelingen kunnen we vervolgens lezen hoe de apostelen dit praktisch uitvoerden. In Lucas 11:13 lezen we: […] hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?

De heilige Geest ontvangen we door hierom te vragen aan de Vader. Jezus geeft hier eigenlijk een belofte, dat als we dat doen, God dit gebed ook zal verhoren!

Uit de teksten die we hierboven aangehaald hebben kunnen we de conclusie trekken dat de apostelen dit praktisch maakten door onder handoplegging te bidden voor de gelovigen. De handoplegging is dan een extra bekrachtiging van het gebed. We zien dit in Samaria (Hand. 8) en in Efeze (Hand. 19). De situatie met Cornelius moeten we echter als uitzondering beschouwen. Omdat hij een heiden was, wisten de apostelen nog niet dat God ook de heidenen Zijn Geest wilde geven. Daarom stort God zijn Geest uit zonder gebed en handoplegging. Ook Pinksteren is in dit licht een uitzondering.

Hoe weet ik of ik de heilige Geest ontvangen heb?

Als we kijken naar de 4 gebeurtenissen die we hiervoor besproken hebben dan zien we dat de apostelen altijd wisten dat de doop of ontvangst van de heilige Geest had plaats gevonden. Met Pinksteren wist Petrus dat Jezus’ beloftes in vervulling gingen. In Samaria wisten Petrus en Johannes dat de Samaritanen de heilige Geest nog niet ontvangen hadden. In het geval van Cornelius wisten Petrus en de andere besneden gelovigen direct wanneer Cornelius gedoopt werd met de heilige Geest en in Efeze merkte Paulus dat de gelovigen de Geest nog niet ontvangen hadden, daarom stelde hij die vraag. Hoe konden de apostelen dit zo zeker weten?

Laat ik een bijbels gezegde aanhalen: waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over! Of je de heilige Geest ontvangen hebt blijkt uit je spreken; profetisch spreken. In Handelingen 2 lezen we over het spreken in tongen, in Handelingen 10 lezen we over tongen en lofprijzing en in Handelingen 19 lezen we over tongen en profeteren.

Als iemand gedoopt wordt in de heilige Geest dan gebeurd dit met uiterlijke kenmerken, waardoor anderen weten dat je de heilige Geest ontvangen hebt. Deze uiterlijke kenmerken is een profetisch spreken in de vorm van tongen, profetie en lofprijzing.

Samenvatting

De doop in de heilige Geest is beloofd door Jezus. De doop in de heilige Geest is precies hetzelfde als de heilige Geest ontvangen en daarom essentieel voor elke gelovige. De heilige Geest ontvang je niet automatisch als je tot geloof komt of als je je laat dopen, maar als je onder handoplegging voor je laat bidden. Je weet dat je gedoopt bent in Zijn Geest doordat je als reactie op Zijn vervulling, gaat spreken in tongen, profetie en/of lofprijzing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 maart 2006 23:20:13 schreef efgcap het volgende:

[...]

Door de doop in de heilige Geest komt Hij in de persoon zelf wonen, Hij maakt dan inwoning. Hierdoor komen ook de gaven van de Geest beschikbaar.

Dus alleen als je de gaven hebt ontvangen woont de HG in je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid