Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:29:43 schreef efgcap het volgende:

[...]

In de bijbel kan je daar wel veel voorbeelden van vinden, maar denk je dat dat nu, na Pinksteren, nog steeds zo is?

Dat denk ik inderdaad, maar dat is meer een logische redenatie, dan dat ik daarvan voorbeelden kan vinden in de bijbel. Ik ga er tenslotte vanuit dat alle christenen na pinksteren de handen opgelegd werden om zo de Heilige Geest te ontvangen.

Van christenen die nog niet de handen opgelegd was zijn geen voorbeelden te vinden, zodat ik daaraan ook niet kan referen. Wanneer we in Handelingen lezen dat de apostelen merken dat mensen de Heilige Geest nog niet hebben ontvangen, lezen we niet dat de apostelen zeggen dat de mensen maar moeten gaan bidden voor de HG, maar we lezen steeds dat zij die mensen de handen oplegden.

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien een andere invalshoek en andere benadering om niet in herhaling te vallen.

De Heer belooft de andere Trooster en die zou de Vader geven nadat Jezus verheerlijkt was. Kortom de verheerlijkte Jezus was die Geest.

Johannes 14 vers 16 tot 18 Ik zal u geen wezen laten ik komt tot u (het woordje weder staat er niet. Het gaat niet over de wederkomst van Christus, maar over de komst van de Heilige Geest dus niet Zijn lichamelijke wederkomst.

Verder in vers 17 wordt Hij de Geest der Waarheid genoemd en alles duidt op Christus, Die bij de mensen zoudt wonen of blijven, dat is hetzelfde woord. Vers 26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Hij zei tegen de dicipelen; Gij kent Hem, maar de Geest was er nog niet. Hoe konden zij Hem kennen?

De Heer kwam na de opstanding tamelijk zichtbaar terug op de dag van Zijn opstanding, want op de derde dag komt men altijd terug.

De Heer verschijnt in de opperzaal en blies op hen en zei; 'Ontvang Heilige Geest' Johannes 20 vers 22.

De opperzaal gaat over hemelse dingen en dus over de Gemeente die een hemelse positie heeft.

Wiens adem was het? En wiens Geest? Toch de Geest van de Here Jezus. Adem gaat over Leven en de Kracht van het Woord. Men spreekt met Adem.

Er bestaat geen misverstand toch over Wie de Heilige Geest is? De Heer droeg Zijn adem of Geest over.

Eigenlijk zei Hij ontvangt Mijn Leven.

Wanneer ontvingen de dicipelen de Heilige Geest?

Die zouden ze gekregen hebben bij de opstanding, maar dat hebben ze nauwelijks gemerkt zoals zovelen mensen.

De Heer doet dat op de dag van Zijn opstanding.

Vandaar later de opmerking in Handelingen 9 wij wisten niet eens dat er Heilige Geest was?

De uitnemende grootheid Zijner Kracht uit Efeze 1 en dat berust niet op het wekenfeest, maar op Zijn opstanding. God heeft ons wedergeboren tot een levende hoopt zegt Petrus. Wij hebben deel aan dat opstandingleven. Dat leven heet Heilige Geest en toen Hij stierf toen bad Hij; ' Neem Uw Heilige Geest niet van mij' in Psalm 51 (de eerste keer dat het voorkomt in de Bijbel). Woorden van David die van toepassing zijn op de Here Jezus. Waarvan Petrus ook wat zegt in Handelingen 2, verder ook nog in Jesaja 63.

En Maria stelde een vraag en kreeg als antwoord; 'De Heilige Geest zal over u komen'. En Maria wist exact wat er bedoelt werd.

Lees de evangeliën en wat de Heer doet is Zijn traditionele tijdgenoten de Schrift voorhouden; 'Er staat geschreven'... er was geen nieuwe boodschap Die Hij bracht.Hij getuigde niet van Zich Zelf maar van de Schriften en natuurlijk getuigde Hij ook van Zich Zelf.

De geschriften die zijn voortgebracht door de Waarheid Gods en de Geest.

In het OT wordt dat al aangekondigd; Jesaja 12, Joël 2, Zacharia 12, en typologisch al in Genesis 3 Daar zij Licht, Licht is Geest.

En op de pinksterdag manifesteert die Geest Zich en wat doen de dicipelen dan? Spreken! En ook nog in vreemde talen zodat bekend werd openlijk dat het evangelie via belachelijke lippen naar de heidenen ging. Zij verkondigden:

'De grote werken Gods'. En dat is precies het werk van God in onze dagen.

De Heer zegt duidelijk: 'Er zal jullie nog meer bekend gemaakt worden n.l. door de Geest'. Dat is een vervulling van de belofte dat De Geest in heel de Waarheid zal leiden. De dicipelen hadden nog de OT geschriften dus werden de nieuwe geschriften geproduceerd door de Geest en via de dicipelen.

En dat komen we tegen in Handelingen 2 maar ook ook op de opstanding van Christus,.

Die Emmausgangers die niet de hele Waarheid kennen, maar zij kenden Hem niet. Een mooie uitbeelding van de werking van de Geest, want de Heer opende hen de Schriften. En sprak openlijk over de zaken die inmiddels gebeurd waren. Daarin wordt geillustreerd het werk van de Geest in onze dagen.

Wat Hij doet is ons fundamenteel bekend maken met DE WAARHEID, bevrijd worden door de Waarheid en erin staan. De Waarheid kennen wij via de Schriften, zwart op wit, maar ook worden de Schriften geopend hetzij door Christus (2Korinthe 3) Hij neemt de bedekking weg. Of het is de Geest want het is DEZELFDE.

Als wij wel een Bijbel hebben dan kunnen we het evangelie leren, maar als je nog nooit iets ervan gelezen hebt, is het moeilijk hoor. Want het evangelie moet gepredikt worden en dan moet je horen. Want hoe zou je weten dat je hoe behouden moet worden?

De Schriften heeft als functie het Woord vast te leggen, zodat het voor ons beschikbaar zou zijn.

Voor ieder die de Waarheid zoekt en voor degene die in hem gelooft. En de sleutel der wijsheid of steen der wijsheid is Christus en dat doet de Geest tot vandaag. Het Ene is Zijn Woord en het ander is Zijn Geest n.l. de Geest der Waarheid en dat is onontbeerlijk voor een gelovige. Niet voor iedereen blijkbaar.

Johannes 14 vers 26 ; ' Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

De Geest maakt ons indachtig en dat doel is de volle betekenis bekend te maken van de OT geschriften, om de Heer te leren kennen, maar ook de NT geschriften uiteraard.

Joh. 15 vers 26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van de Vader., de Geest der Waarheid en wie gaat uit van de Vader? De Zoon en hier is Hij De Geest, Die zal van Mij getuigen.

En als wij de Geest hebben ontvangen, waaruit blijkt dat dan??

Dat wij van Hem getuigen. Gij zult kracht ontvangen en mijn getuigen zijn. (Hand. 1)

vers 27 en gij zult ook getuigen.

De Geest doet dat door de dicipelen en Petrus en Johannes schreven hun brieven en zij zijn dus getuigen geweest.

De Heer maakt vanaf Zijn troon gebruik van Zijn macht en kracht om in de mens te wonen en te werken.

Hij overtuigt de wereld van zonde, welke zonde dan? Ongeloof dus. Dus de zonde tegen de Heilige Geest is ongeloof.

Gek dat er zoveel gelovigen zijn die denken dat de wet hen overtuigen moet van zonde, maar dat is een andere kwestie.

En dan vers 13 Hij zal van Zichzelf niet spreken, dus waar men veel spreekt over de Heilige Geest kon het wel eens zijn dat Hij er niet is, want Hij zou niet van ZichZelf spreken.

De Geest zou tegenwoordige Gemeentelijke waarheden bekend maken. vers 13b.

Die Geest zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

Joh 16 vers 25 zegt de Heer; 'Deze dingen heb Ik door gelijkenissen vrijuit tot u gesproken, maar de ure komtdat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen. Wanner werd er eerder vrijuit gesproken? IN Handelingen 2 want Petrus sprak vrijuit door DE GEEST.

En dan de Geest OVER mensen

De Schrift gebruikt meerdere voorzetsels om de werking en het verblijf van de heilige Geest te beschrijven. Vaak wordt gesproken over de Geest die OVER (of OP) mensen komt. Het overkwam diverse richters. Zo lezen we in Richteren 11:29:

Toen kwam de Geest des Heren OVER Jefta; hij trok Gilead en Manasse door...

Wanneer de Heilige Geest OVER iemand komt dan vindt er altijd een krachtige, zichtbare manifestatie plaats. Het hoeft niet eens persé gelovige mensen te betreffen. Bileam was iemand die van zins was God tegen te werken, maar ...

... toen Bileam zijn ogen ophief, zag hij Israel naar zijn stammen gelegerd, en de Geest Gods kwam OVER hem...

Numeri 24:2

Uit het vervolg van de geschiedenis blijkt nogal duidelijk dat deze beschreven toestand niet van lange duur is geweest. Zoals de Geest komt, zo kan de Geest ook weer wijken.

Maar van Saul was de Geest des Heren geweken...

1 Samuël 16:14

Dat het OVERKOMEN van de Geest inderdaad tot evident, ongewone en zichtbare manifestaties leidt, laat ook 1 Samuël 19:20 zien:

'Toen zond Saul boden om David te halen. Dezen zagen een groep profeten in geestvervoering met Samuel aan hun hoofd. En de Geest Gods kwam OVER de boden van Saul, zodat ook zij in geestvervoering geraakten.'

Ook in het 'Nieuwe Testament' wordt dikwijls gesproken van de Geest die OVER mensen komt. Met name in het boek Handelingen. Dat begint reeds in Handelingen 1:8

6 Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt U in deze tijd het Koninkrijk voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest OVER u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.

Alles in het boek 'Handelingen' is gericht op het herstel van het Koninkrijk 'in deze tijd', d.w.z. in de Handelingen-generatie. Met het oog op deze proclamatie zouden de twaalf (nog weer later de honderdtwintig, etc.) KRACHT ontvangen wanneer de heilige Geest OVER hen zou komen. Heel het boek Handelingen is dan ook vol van zichtbare manifestaties, van 'krachten, wonderen en tekenen'. Het 'gij zult' is geen opdracht maar een aankondiging en voorzegging. Het zou gebeuren en achteraf kunnen we vaststellen dat het daadwerkelijk gebeurd is. In hoofdstuk 10 van Handelingen lezen we over de Geest die OVER niet-Joden komt.

En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren meegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de Heilige Geest ook OVER de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in talen en God grootmaken. Uitstorten gaat zeker met kracht denk ik.

Handelingen 10:45,46

De Geest IN ons

Aan het einde van 'Handelingen' wordt duidelijk dat het Koninkrijk niet in die generatie openbaar zou worden. Zichtbare manifestaties van de Geest die OVER mensen kwam, hielden op. Niet langer gaat het om de Geest die OP mensen is, maar om de Geest IN ons. Vanuit de gevangenis schrijft Paulus aan zijn medewerker Timotheüs...

Bewaar door de Heilige Geest, die IN ons WOONT, het goede, dat jou is toevertrouwd. Dit weet jij, dat allen in Asia zich van mij hebben afgekeerd...

2Timotheüs 1:13 (vergl. ook Romeinen 8:11)

Veel meer dan de Geest die OP mensen is, is de waarheid van de Geest die IN ons WOONT. Niet uitwendig maar inwendig. Niet openbaar maar verborgen. Niet tijdelijk maar blijvend (daar duidt het werkwoord 'wonen' op). Al eerder heb ik uitgelegd dat wonen en blijven synoniem zijn (Rester in het Frans)

En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, IN jullie WOONT, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook jùllie sterfelijke lichamen levend maken. Door zijn Geest, die IN jullie WOONT.

Romeinen 8:11

Realiseer je eens: dezelfde Geest die 2000 jaar geleden Jezus uit de doden opwekte, woont nu in hen die geloven! Denk er aan dat het hier gaat over de Geest in onze 'sterfelijke lichamen' en niet over de Geest in onze gestorven lichamen. Het gaat niet over levendmaking straks maar over levendmaking nu. Wat we ons bij deze levendmakende Geest moeten voorstellen maakte De Here Jezus heel duidelijk toen Hij zei:

De Geest is het, die levend maakt. Het vlees doet geen nut. De woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. Of Geestelijk Leven.

Johannes 6:63

De levendmakende Geest in ons blijkt niet anders te zijn dan de Woorden Gods in ons! Waarbij we dienen te bedenken dat het niet gaat om wat wij met deze woorden doen ('het vlees doet geen nut') maar om wat deze woorden met óns vermogen te doen! Het doet ons léven! Het is vitaal en het máákt vitaal. Logisch, want heel de Schrift spreekt van Hem die onvergankelijk Leven aan het licht brengt en de dood teniet doet. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze Christus zélf de levendmakende Geest is.

Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende Geest.

1Korinthe 15:45

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:32:28 schreef Sophia het volgende:

De Heer kwam na de opstanding tamelijk zichtbaar terug op de dag van Zijn opstanding, want op de derde dag komt men altijd terug.

De Heer verschijnt in de opperzaal en blies op hen en zei; 'Ontvang Heilige Geest' Johannes 20 vers 22.

De opperzaal gaat over hemelse dingen en dus over de Gemeente die een hemelse positie heeft.

Wiens adem was het? En wiens Geest? Toch de Geest van de Here Jezus. Adem gaat over Leven en de Kracht van het Woord. Men spreekt met Adem.

Er bestaat geen misverstand toch over Wie de Heilige Geest is? De Heer droeg Zijn adem of Geest over.

Eigenlijk zei Hij ontvangt Mijn Leven.

Wanneer ontvingen de dicipelen de Heilige Geest?

Die zouden ze gekregen hebben bij de opstanding, maar dat hebben ze nauwelijks gemerkt zoals zovelen mensen.

De Heer doet dat op de dag van Zijn opstanding.

Vandaar later de opmerking in Handelingen 9 wij wisten niet eens dat er Heilige Geest was?

[...]

En als wij de Geest hebben ontvangen, waaruit blijkt dat dan??

[...]

Hoi Sophie,

Mooi verhaal... Het meeste klopt als een bus. Maar doordat je het vanuit een ander referentiekader bekijkt, kom je tot andere conclusies. Toch geloof ik dat er uiteindelijk maar 1 manier is waarop we dit alles juist kunnen interpreteren...

Waar het mij omgaat:

1. Geloven en de HG ontvangen is niet hetzelfde. (Dus niet iedereen die gelooft heeft inwoning van de HG.)

2. Waterdoop en de HG ontvangen is niet hetzelfde. (Dus niet iedereen die gedoopt is in water (als baby of als volwassene) heeft inwoning van de HG.)

3. Het ontvangen van de HG noemen we de doop in de HG. (Pinksteren is de eerste ervaring en niet Johannes 20:22. Want de Geest kon toen nog niet gegeven worden, want Jezus was nog niet verheerlijkt (pas met Hemelvaart) Johannes 20:22 is de manier waarop Jezus uitlegt, hoe de Discipelen straks de HG zullen gaan ontvangen.)

4. De HG ontvang je door gebed, dat bekrachtigt wordt door handoplegging.

5. Je weet dat je gedoopt ben in de HG doordat je op het moment dat je de HG ontvangt profetisch begint te spreken. Dit moet je ruimer opvatten dan alleen tongentaal. We vinden namelijk in de bijbel 3 reacties als gevolg van de Doop in de HG, namelijk; tongentaal, profeteren en lofprijzing. Hierdoor weet je dat je de HG ontvangen hebt, helemaal in het lichaam van Christus gevoegd bent, enz. enz.

Om deze hierboven genoemde punten heb ik ook proberen uit te leggen dat Romeinen 8:9 en 1 Corinthiers 12:13 niet gebruikt mogen worden als 'bewijs' tegen deze punten, omdat als je naar de grondtekst kijkt ze een andere betekenis krijgen, dan op het eerste gezicht lijkt.

Ik zou je willen uitdagen om te controleren (want ik ben natuurlijk ook maar een mens) of deze punten overeen komen met het bijbelboek Handelingen. In de brieven gaan de schrijvers er namelijk vanuit dat de gelovigen de HG ontvangen hebben omdat de doop in de HG een onderdeel uitmaakte van de Apostolische leer. In de evangelien wordt de Geest vooral belooft, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was. Kerngedeelten voor mij zijn Handelingen 2,8,10 en 19.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je waarderende reactie. Ik denk wel dat iedere gelovige de Heilige Geest ontvangt maar heb zo langzamerhand het idee dat Hij maar in beperkte gelovigen tot actie komt. De vruchten van de Geest worden pas openbaar naarmate de boom gesnoeid wordt en voeding krijgt. Begrijp je?

Een andere gedachte mijnerzijds is dat de Heer verheerlijkt werd bij Zijn opstanding, Hij is vrij snel na de opstanding toen ze Hem niet mochten aanraken, naar de Vader gegaan om de Gemeente te offeren (maar dat moet ik even onderbouwen later) en om als Zoon aangesteld te worden en door de Vader verheerlijkt te worden als eerste.

Maar de normale gedachte is bij Hemelvaart omdat men er overheen leest dat Hij naar de Vader is gegaan, die tekst moet ik even opzoeken in de evangeliën.

Ik zal nog even een klein stukje neerzetten waarvan ik denk dat de profetische gaven en die andere gaven nodig waren voor het fundament van de Gemeente en je blijft niet funderen, maar het is even een uitstapje;

Iemand die een opdracht wil uitvoeren, doet er altijd goed aan eerst na te gaan aan WIE de opdracht is gegeven. Dat geldt ook voor opdrachten in de Bijbel. Een voorbeeld: we lezen in Genesis 6:14 'maak u een ark van goferhout...'. Niemand is zo dwaas om uit deze opdracht af te leiden dat iedereen een ark van goferhout moet maken. Waarom niet? Heel simpel: in Genesis 6:13 staat: 'Toen zeide God tot Noach...'. De opdracht is dus heel specifiek. Gericht aan één iemand. In hetzelfde verband lezen we dat Noach inderdaad een ark van goferhout maakte en dus hoe deze opdracht TOEN vervuld werd.

In Marcus 16 is het niet anders. WIE worden daar aangesproken?

Daarna verscheen Hij aan de ELVEN zelf, terwijl ZIJ (=de elven) aanlagen, en Hij verweet HUN (=de elven) hun ongeloof en hardheid van hart, omdat ZIJ (=de elven) hen niet geloofden die Hem aanschouwd hadden, nadat Hij opgewekt was. En Hij zeide tot HEN (=de elven): Gaat heen in de gehele wereld...

(vers 14 en 15)

Los van elke theologie, staat hier glashelder dat de opdracht om de hele wereld in te gaan, werd gegeven aan 'de elven'. En vervolgens lezen we in vers 19 en 20:

De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot HEN (=de elven) gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. Doch ZIJ (=de elven) gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden.

Conclusie: de zendingsopdracht in Marcus 16 is gegeven aan 'de elven' en vervuld door 'de elven'. Een kwestie van lezen. Daarbij laat ik dus expres buiten beschouwing dat de elf (later aangevuld tot twaalf; Handelingen 1:26) representanten van Israël zijn en de boodschap van het nabijgekomen Koninkrijk met de daarbij behorende tekenen, brachten (vergelijk Matteüs 10:6-.

Bron; Goedbericht

Apostel wil zeggen: afgevaardigd of gedelegeerd. Het woord op zichzelf is niet 'heilig' o.i.d. De vraag is: door wie of wat is men afgevaardigd?

Zo was Epafroditus b.v. een afgevaardigde (lett. apostel) van de gemeente te Filippi [1]. Elders is sprake van 'de afgevaardigden (lett. apostelen) der gemeenten'. Zij waren gedelegeerd om een kollekte-opbrengst mee te nemen [2]. Jammer genoeg hebben de Bijbelvertalers het Griekse woord 'apostolos' niet concordant (eensluidend) weergegeven, zodat de Bijbellezer de betekenis van het woord niet kan ontdekken, puur op basis van hoe het woord in het NT wordt gebruikt.

Een apostel van Jezus Christus is afgevaardigd door Jezus Christus. Het spreekt voor zich dat iemand Jezus Christus gezien moet hebben, om door Hem te kunnen worden afgevaardigd [3]. Paulus schreef: 'het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen...' [4]. Na Paulus kan dus niemand er meer aanspraak op maken tot apostel te zijn aangesteld. Vandaar ook dat Paulus leert dat 'apostelen en profeten' het fundament van de Gemeente vormen [5], d.w.z. ze horen bij de begintijd. Het fundament is eenmalig in de 1-ste eeuw gelegd en sindsdien wordt de Gemeente gebouwd op de geschriften die de 'apostelen en profeten' toentertijd hebben achtergelaten.

[1] Filippi 2:25

[2] 2Korinthe 8:23

[3] 1Korinthe 9:1

[4]1Korinthe 15:8

[5] Efeze 2:20

Het gaat me om dit stukje als aanvulling op de taak en opdracht van de dicipipelen.

Er is al vele jaren verstreken nadat het fundament gelegd is en op een moment is het wachten op de uiterste hoeksteen bij wijze van spreken dan is de Gemeente vol of volmaakt en wordt zij opgenomen.M.a.w. die basis of 'melkzaken' speelde zich af in de overgangstijd van oud naar nieuw verbond en in een jonge gemeente in de havenstad Korinthe waar men ook met het offervlees en het avondmaal aan het 'rommelen'was. Paulus had zijn handen vol aan die gemeente.

Ik zal je vragen onderzoeken dit is een eerste reactie om weer een dimensie erbij te hebben. En dan worstel ik met de volgende vragen n.a.v. iemand op een ander forum die zei dat er elke week geprofeteerd werd in zijn gemeente maar dan allerlei citaten uit de profeten.

Ik vroeg en vraag ook nu. Stel dat er geprofeteerd wordt door iemand in Lutjebroek, en het is een belangrijke profetie, iets nieuws, wat doet men er dan mee? Wordt het genoteerd en bijgehouden? Wordt het op internet en in alle media vermeld? Want het zou tot opbouw van het Lichaam van Christus zijn en die bevindt zich niet alleen in Lutjebroek.

De Bijbel zegt dat de Heilige Geest van Zichzelf niet getuigt maar van Christus en dat doet Hij om mij in de Waarheid te leiden, zo heb ik de afgelopen 50 jaar de Schrift leren kennen, dan mag je toch uitgaan dat ik aan de vaste spijs toe ben, hoewel dat niet afhangt van de lengte van jaren, maar de intensiteit en kwantiteit waarmee je de Schrift bestudeert. Als ik aan die volwassenheid toe ben en mij heel dicht bij de Heer weet. Waarom heb ik dan nooit in tongen gesproken of geprofeteerd. Bestaat er dan toch uitverkiezing?

Tot zover even, want dit doe ik uit mijn hoofd en voor jouw vragen moet de Bijbel open.

Vriendelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb je vragen bekeken maar als je kijkt bij het topic de gaven van de Geest dan legt de Bijbel uit, hoe die gaven in verscheidenheid gegeven wordt en dat ze dienen in het begin van het Christendom als fundament en dan specifiek die wondergaven, van genezing, profetie en tongentaal.

Handelingen 2 is uiteraard een vervulling van Joël want door lieden van belachelijke lippen ging het evangelie naar de heidenen. Dus die profetie is vervuld en was éénmalig. Wat zich afspeelde in de gemeente in Korinthe leg ik in het andere topic uit. Aangezien het fundament reeds lang geleden gelegd is denk ik dat alle andere gaven in deze tijd gegeven zijn tot opbouw en volmaking of volwording, (maar dat is geen nederlands)van de Gemeente.

Alle 7 Schriftplaatsen die spreken over de doop in of met de Geest zijn citaten van Johannes de Doper, door de Here Jezus en door Petrus. Er staat niet achter wat het betekent.

Ik bedoel de tekst, Die na mij komt zal U dopen Geest. Waarom staat het er niet achter.Het staat al in het OT want het spreekt over het nieuwe verbond. Dus Johannes kon niet in of met de Heilige Geest dopen want het Nieuwe Verbond was nog niet aangebroken.

Spreuken 1 vers 23 ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken. Hier zie je heel mooi wat de functie zou worden van de Heilige Geest.Dat is het enige wat ik met deze tekst wil zeggen.

Jesaja 11 2 En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN.

Jesaja 32 15 Totdat over ons uitgegoten worde de Geest uit de hoogte; dan zal de woestijn tot een vruchtbaar veld worden, en het vruchtbare veld zal voor een woud geacht worden. Een verwijzing naar Hand 2 vers 17 en dat is nog gedeeltelijk toekomst wanneer Israël tot bekering komt. Ook dan zal de Geest niet selectief worden uitgedeeld want er staat ons, als de Libanon in bloei zal staan. Jesaja 29;17

Ook een verwijzing naar Handelingen 11 ;44 waar allen de Geest ontvingen die het Woord hoorden tot grote verbazing van de Joden. En de gave van de Heilige Geest is enkelvoud dus het gaat om de Geest Zelf.

De Geest is een kracht uit de hoogte volgens Lukas 24 want daar vinden we de aankondiging.

vers 49 En zie, Ik zend de belofte Mijns Vadersop u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aan gedaan zijn met kracht uit de hoogte.

Want wat was er ooi beloofd aan Abraham? De Trooster? Nee de erfenis! Erfenis is vertroosting en is van de Trooster afkomstig.

Dat moet je maar even zo aannemen, maar ik kan het wel onderbouwen als onderpand van de erfenis.

Wij krijgen een beloofd voorschot.

Johannes 3 zegt dat we wedergeboren moeten worden om het Koninkrijk Gods en dus de erfenis ,te ontvangen. Er staat dan bij, dat je van boven geboren moet wordenn. Dat is uit De Geest uit vers 6 en is niets anders dan het nieuwe leven, want wat uit Geest geboren is is Geest. Door geboorte ontvangen we leven Neshama, en door wedergeboorte nieuw leven Ruach.

Kracht uit de hoogte is dus hetzelfde als van 'boven'geboren worden.

De Vader zegt dat Hij de Trooster zal zenden en wat zendt een Vader in de Bijbel, de Zoon.

Als het allemaal verschillende dingen zouden zijn, wordt het wel erg benauwd binnen in ons.

Ze zijn echter niet verschillend, maar verschillende woorden.Overal is verbinding met water, geest en wijn en Woord. Wordt niet dronen in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met de Geest. De wijn is een typologische voorstelling van de Geest, maar dan moet ik terug naar de wijngaard en het voorschot van de wijngaard is wijn. Het leven van Christus dat in ons gestalte moet krijgen, zou naar buiten moeten komet; Stromen van levend water..

Het Woord van Christus wone of blijve rijkelijk in u.

Er staat toch niet in EFeze 5 Bidt dat gij vervuld moogt worden??? Nee er staat; 'Wordt vervuld!! Het is als met de weduwe van Zarfath. Er was net zoveel olie als ze dacht zèlf nodig te hebbben en er was altijd genoeg. Ze hoefde er niet om te vragen. God had het al gegeven. Het is heel concreet het Woord van Christus.'

De uitspraken uit het OT zijn; Jeremia 31 vers 33b, Joël 2 en in het NT Handelingen 2 Ik zal uitgieten van Mijn Geest. Het onderpand is dus heel tastbaar, want het is Het Woord van God en wij hebben zelf de verantwoordelijkheid om ons met dat Woord te laten vullen en naar die mate worden wij veranderd, naar het beeld van God's Zoon en delen in Zijn erfenis zodat dit Woord feitelijk het onderpand is van onze erfenis.

God zegt ons ten eerste: de Schrift te onderzoeken en ten tweede; Het Woord van Christus wone rijkelijk in u; Dat is uiteraard met elkaar in verband te brengen. Meer in het algemeen en wat abstracter.; 'Wordt vervuld met de Geest. Als je dat doet, dan zal het gevolg zijn dat we spreken in 'psalmen, lofzangen en geestelijke liederen.'Dan spreken we niet met één mond over onszelf en over elkaar maar over de Heer en geven Hem eer! Daar vinden we onze gemeenschap. Dat is ook de enige manier om die gemeenschap te bouwen en gezamenlijk deel te hebben aan die Ene, Christus, Die in een ieder van ons 'in onze harten door geloof en uit genade, woning gemaakt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Sophia!

Quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:29:38 schreef Sophia het volgende:

Een andere gedachte mijnerzijds is dat de Heer verheerlijkt werd bij Zijn opstanding, Hij is vrij snel na de opstanding toen ze Hem niet mochten aanraken, naar de Vader gegaan om de Gemeente te offeren (maar dat moet ik even onderbouwen later) en om als Zoon aangesteld te worden en door de Vader verheerlijkt te worden als eerste.

Maar de normale gedachte is bij Hemelvaart omdat men er overheen leest dat Hij naar de Vader is gegaan, die tekst moet ik even opzoeken in de evangeliën.

Zou je deze tekst nog even voor me kunnen opzoeken. Ik vind het namelijk een interessante gedachte....

In je 2 posts krijg ik de indruk dat je duidelijk wilt maken dat de doop in de HG niet meer voor nu is, maar specifiek voor de discipelen/apostelen in die tijd om het fundament voor de gemeente te leggen en dat het niet meer voor nu is. Maar voor mij gaat deze conclusie niet op, omdat ik dopen in, vervuld worden met, drinken, vallen op, uitgestort worden op, verzegelen, zalven, enz. geschreven in combinatie met de HG, zie als 1 en dezelfde beschrijving van het ontvangen van de HG. Dat is mijn stelling!

Daarnaast heb in mijn laatste post geen vragen gesteld, maar 5 stellingen neergezet die mijn theologie weergeven op dit punt. Ik heb daarbij gezegd dat ik open sta voor correctie. Als jij of iemand anders kan aantonen dat deze stellingen bijbels gezien onjuist zijn of kleine correcties behoeven.

Ook geef ik in die post aan dat ik vooral Handelingen gebruikt hebt, omdat we zonder Handelingen kunnen ontdekken 'waarom' mensen in de Geest gedoopt moeten worden (daar gaat ongeveer 90% van jouw posts over) en ook 'wie' dit schenkt en 'wie' ontvangen, maar we geen idee hebben 'hoe' of 'wanneer' men dit kan verwachten.

Quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:29:38 schreef Sophia het volgende:

Ik vroeg en vraag ook nu. Stel dat er geprofeteerd wordt door iemand in Lutjebroek, en het is een belangrijke profetie, iets nieuws, wat doet men er dan mee? Wordt het genoteerd en bijgehouden? Wordt het op internet en in alle media vermeld? Want het zou tot opbouw van het Lichaam van Christus zijn en die bevindt zich niet alleen in Lutjebroek.

Hoe dit precies zit weet ik ook niet. Ik heb me nog niet verdiept in de praktische uitwerking van de gaven v.d. Geest. Sorry....

Quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:29:38 schreef Sophia het volgende:

De Bijbel zegt dat de Heilige Geest van Zichzelf niet getuigt maar van Christus en dat doet Hij om mij in de Waarheid te leiden, zo heb ik de afgelopen 50 jaar de Schrift leren kennen, dan mag je toch uitgaan dat ik aan de vaste spijs toe ben, hoewel dat niet afhangt van de lengte van jaren, maar de intensiteit en kwantiteit waarmee je de Schrift bestudeert. Als ik aan die volwassenheid toe ben en mij heel dicht bij de Heer weet. Waarom heb ik dan nooit in tongen gesproken of geprofeteerd. Tot zover even, want dit doe ik uit mijn hoofd en voor jouw vragen moet de Bijbel open.

Als iemand (want ik wil het niet persoonlijk gaan maken) de HG nog niet ontvangen heeft, betekent dit niet dat de HG niet in die persoon kan werken. De HG werkt namelijk ook in ongelovigen. Hoe kunnen we ons anders bekeren als Gods Geest ons niet heeft overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel? Daarbij wijst de Geest inderdaad op Christus, omdat Hij (Jezus) iemand kan verlossen van zijn/haar zonden. Als iemand nog nooit profetisch gesproken heeft (tongentaal, profeteren, enz), komt dat, omdat degene de HG nog niet ontvangen heeft. Toch wil God dat iedereen zijn Geest ontvangt en daarom geldt op dit gebied zeker geen uitverkiezing.

Tot slot zou ik je willen vragen Sophia om je posts iets duidelijker op te stellen. Je hebt een heleboel tekst, maar het is me soms niet duidelijk welke richting je op wilt. Op welke stelling of mening reageer je? Wat zijn je conclusies? Door dit toe te voegen houd je alles duidelijk en overzichtelijk en voorkom je dat ik dingen ga interpreteren die je helemaal niet bedoeld.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Levi,

Even een vraag aan jouw met betrekking tot de doop in de HG. Zoals je misschien gelezen hebt in mijn posts heb ik hierover pas de laatste weken andere inzichten in gekregen en ben ik dit gehele onderwerp nog aan het onderzoeken....

Toch conflicteert er iets in mijn verstand. Dat is dit: wij beiden geloven niet dat gelovigen de HG ontvangen hebben als ze niet gedoopt zijn in de HG....

Hoe kan het dan dat deze gelovigen toch groeien in hun geloof, heiliger gaan leven, een relatie met God hebben en vruchten v.d. Geest ontwikkelen (ik ken een heleboel van deze mensen).

Als ik het eerste deel van Romeinen 8:9 juist interpreteer kunnen mensen die de HG niet ontvangen hebben, alleen maar in het vlees leven. Hoe is dan bovenstaande dan te verklaren? Waar gaat het mis in mijn gedachtengang?

Het laatste stukje van mijn post to Sophia is een leuke verklaring, maar klopt dit en valt dit ook bijbels te onderbouwen?

Ik hoop dat je en alle anderen me hiermee kunnen helpen!!

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zou je deze tekst nog even voor me kunnen opzoeken. Ik vind het namelijk een interessante gedachte....

Natuurlijk, Johannes 20 vers 17

De Heer openbaarde zich aan Maria aan een vrouw dus, en zij is evenals Eva een type van de Gemeente (eigenlijk de 10 stammen, maar dat is een ander onderwerp).

Nadat Hij tot haar sprak; ' 'Raak Mijk niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; Maar ga heen tot Mijn broeders en zeg hun; Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader en tot Mijn God en Uw God.

Toen is Hij opgevaren naar Zijn Vader en heeft Hij het Lichaam aangeboden aan de Vader waardoor Het Hoofd en het Lichaam verenigd werden en zo was de Christus compleet en kon Hij aangesteld worden tot Zoon en Erfgenaam: Volgens Psalm 2

Maria Magdalena ging en boodschapte de dicipelen, dat zij de Heere gezien had en dat Hij haar dit gezegd had.

Het staat in Johannes omdat Johannes spreekt over de positie van De Here Jezus als Zoon van God.

Dan in vers 19 zie je hoe Hij net als Jozef die zich aan Zijn broeders toont ,.. de Heer Zich toont aan de Gemeente (en pas later aan Israël en de volkeren). Als Hoofd en Lichaam, zo keert Hij terug van de Vader. Het was inmiddels avond, geworden, dus het heeft op de opstandingsdag plaats gevonden.

En dan zegt de Heer als eerste tegen zijn broeders. Shalom zie vers 19.

En dan toont Hij Zijn handen en Zijn zijde en dan zendt Hij hen gelijkerwijs de Vader Hem gezonden heeft en zei; 'Ontvangt de Heilige Geest. En dan volgt ook de verschijning aan Thomas een type van het ongelovig Israël.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

P.S. de wondergaven zijn voor de eerste tijd van de Gemeente, natuurlijk ontvangt elke gelovige de Heilige Geest.Vanaf de opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:55:07 schreef Dave het volgende:

Beste Levi,

Twee dingen uit je post zou ik nog wat meer over willen praten
smile.gif

[...]

De context hier is niet dat ze de Heilige Geest nog niet hebben maar dat ze weer vervallen in Judaisme. Daarom stelt Paulus deze vraag.

2 Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Dit impliceert duidelijk dat zij de Geest hebben maar doordat ze weer terugvallen naar het wettisch denken vraagt Paulus dit.

Beste Dave,

Paulus vraagt dit aan mensen uit de begintijd van het christendom.

Ik neem aan dat die mensen door middel van handoplegging door de apostelen de Heilige Geest hebben ontvangen.

Jouw conclusie dat Paulus hen waarschuwt dat zij de Heilige Geest wel hebben, maar dat zij niet terug moeten vallen in wettisch denken lijkt mij een juiste.

En het is een conclusie die niet strijdig is met mijn visie hierop.

Quote:

[...]

Toch zou dit je aan het denken moeten zetten. Hier zegt Jezus ontvang de HG maar pas bij Pinksteren worden ze vervuld met de HG. Blijkbaar is er dus een verschil tussen het hebben en vervuld zijn met de Geest (wat gepaard gaat met tekenen).

Je ziet ook dat Jezus niet door dopen de discipelen de HG geeft maar door zijn adem. Dat komt weer overeen met God die met zijn adem leven in Adam blies. Jezus is degene die het ontvangen van de HG mogelijk maakt door de predeking van het geloof.

Anders had Paulus toch wel gezegd:

2 Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet,
of door de doop met water
?

Wat ik dus duidelijk probeer te maken is dat je moet oppassen dat het ontvangen van de HG alleen mogelijk is door handoplegging.

Dat snap ik, maar het doet niets toe of af aan het feit dat je in Handelingen de manier leest waarop de Heilige Geest werd uitgedeeld.

Ik heb nergens een tekst in Handelingen gezien waaruit blijkt dat het uitdelen op een andere manier ging dan door handoplegging, behalve dan die bij de eerste bekeerde heidenen.

Quote:
[...]

Ik heb toch al een paar teksten voorbij zien komen hoor
smile.gif

Groet,

Dave

Ik niet.

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 21:43:55 schreef efgcap het volgende:

Hoi Levi,

Even een vraag aan jouw met betrekking tot de doop in de HG. Zoals je misschien gelezen hebt in mijn posts heb ik hierover pas de laatste weken andere inzichten in gekregen en ben ik dit gehele onderwerp nog aan het onderzoeken....

Toch conflicteert er iets in mijn verstand. Dat is dit: wij beiden geloven niet dat gelovigen de HG ontvangen hebben als ze niet gedoopt zijn in de HG....

Hoe kan het dan dat deze gelovigen toch groeien in hun geloof, heiliger gaan leven, een relatie met God hebben en vruchten v.d. Geest ontwikkelen (ik ken een heleboel van deze mensen).

Als ik het eerste deel van Romeinen 8:9 juist interpreteer kunnen mensen die de HG niet ontvangen hebben, alleen maar in het vlees leven. Hoe is dan bovenstaande dan te verklaren? Waar gaat het mis in mijn gedachtengang?

Het laatste stukje van mijn post to Sophia is een leuke verklaring, maar klopt dit en valt dit ook bijbels te onderbouwen?

Ik hoop dat je en alle anderen me hiermee kunnen helpen!!

Eduard

Beste Eduard,

Ik denk dat de Heilige Geest niet alleen in mensen woont, maar ook bij de mensen. Dat denk ik op basis van de Joodse uitleggingen van o.m. Genesis. Daat staat als één van de eerste regels dat de Geest van de Eeuwige over de vloed zweefde. Als je de tekst op Joodse wijze interpreteert is de Geest dus continu op aarde, en dus bij de mensen.

Als je dan mensen ziet in het OT, waarvan soms expliciet geschreven staat dat zij rechtvaardig zijn in de ogen van de Eeuwige, dan lees je dat die mensen door Zijn Geest worden geleid en dat Zijn Geest van tijd tot tijd door of in hen kan werken. Dit komt natuurlijk het sterkst tot uiting bij de profeten uit het OT.

Het is mijns inziens dus weldegelijk mogelijk om de Geest niet inwonend ontvangen te hebben, maar wel geleid te worden door de Geest.

Ik zie ook genoeg voorbeelden om mij heen van mensen die een 'christelijker' leven leiden dan ik...

Het deel van Romeinen 8 zie ik alleen maar als een bevestiging van de noodzaak dat mensen de Geest inwonend zullen ontvangen.

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 januari 2006 17:58:47 schreef Sophia het volgende:

En dan zegt de Heer als eerste tegen zijn broeders. Shalom zie vers 19.

En dan toont Hij Zijn handen en Zijn zijde en dan zendt Hij hen gelijkerwijs de Vader Hem gezonden heeft en zei; 'Ontvangt de Heilige Geest. En dan volgt ook de verschijning aan Thomas een type van het ongelovig Israël.

P.S. de wondergaven zijn voor de eerste tijd van de Gemeente, natuurlijk ontvangt elke gelovige de Heilige Geest.Vanaf de opstanding.

Interesant, maar hoe verklaar je dan Handelingen 1:4: Daar zegt Jezus: Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet veel dagen na deze. [...] vers 8: maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt. [...] vers 9: En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.

Jezus zegt dit dus vlak voordat Hij opgenomen wordt. Het is duidelijk dat ze toen nog niet gedoopt waren in de HG, terwijl Jezus al wel opgestaan was. De doop in de HG ervaarden ze met pinksteren:

Hand 2:2 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest.

In Hand 2:17 zegt Petrus dat wat op dat moment gebeurde geprofeteert is door Joël: Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees.

Laten we nu Handelingen 11:15-16 er bij pakken. Hier verdedigt Petrus de doop van Cornelius. Hij zegt vers 15: En toen ik begonnen was te spreken, viel de heilige Geest op hen, evenals in het begin ook op ons. En ik herinnerde mij het woord des Heren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden.

Dat is apart, hij haalt de woorden aan die in Handelingen 1:4 staan. En zegt dus dat vervulling met de HG en dopen in de HG hetzelfde is. We weten dus wel degelijk wat de doop in de HG is (reactie op je eerdere post, waarin je zegt dat we niet kunnen weten wat de doop in de HG is), namelijk hetzelfde als wat er in Pinksteren gebeurd is en wat er bij Cornelius gebeurd is. Petrus vergelijkt namelijk hetgeen Jezus gezegd heeft en dat staat in Hand 1:4, met deze 2 gebeurtenissen.

Laten we dan nu Handelingen 10:44-48 er is bij pakken in dat kleine stukje wordt op 3 verschillende manieren gesproken over de doop in de HG. vers 44: Terwijl Petrus deze woorden nog sprak viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. [...] dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken.

En dan nu de kern: vers 47: Zou iemand het water kunnen weren, om deze te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen!!! Cornelius heeft dus op dat moment de HG ontvangen en aangezien Petrus de ervaring van Cornelius vergelijkt met zijn ervaring met Pinksteren en met hetgeen Jezus zegt: gij zult met de heilige Geest gedoopt worden kunnen we tot de volgende conclusie komen:

De doop in de HG is hetzelfde als het ontvangen van de HG, als het uitstorten van de HG, als het vervuld worden met de HG, enz.

Daarnaast wordt in Handelingen 8 en 19 gesproken over het ontvangen van de HG, nadat deze mensen de handen is opgelegd. Handelingen 8:17: Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest. Handelingen 19:6: En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

Uit de bijbel blijkt dus duidelijk dat je niet automatisch de HG ontvangt als je tot geloof komt. En dat dit ook nix te maken heeft met de opstanding van Jezus. Sorry Sophia...

Groet,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 januari 2006 19:18:43 schreef Levi het volgende:

[...]

Beste Eduard,

Ik denk dat de Heilige Geest niet alleen in mensen woont, maar ook bij de mensen. Dat denk ik op basis van de Joodse uitleggingen van o.m. Genesis. Daat staat als één van de eerste regels dat de Geest van de Eeuwige over de vloed zweefde. Als je de tekst op Joodse wijze interpreteert is de Geest dus continu op aarde, en dus bij de mensen.

Als je dan mensen ziet in het OT, waarvan soms expliciet geschreven staat dat zij rechtvaardig zijn in de ogen van de Eeuwige, dan lees je dat die mensen door Zijn Geest worden geleid en dat Zijn Geest van tijd tot tijd door of in hen kan werken. Dit komt natuurlijk het sterkst tot uiting bij de profeten uit het OT.

Het is mijns inziens dus weldegelijk mogelijk om de Geest niet inwonend ontvangen te hebben, maar wel geleid te worden door de Geest.

Dank voor je uitleg.

Wat zie jij dan specifiek als het werk van de heilige Geest als deze inwonend is en wat zie je van het werk van de HG als Hij bijwonend is?

Met andere woorden, zou je me een kleine opsomming kunnen geven van het werk van de HG als deze inwonende is en als deze bijwonende is, zodat ik het verschil nog beter kan zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 januari 2006 20:15:53 schreef efgcap het volgende:

[...]

Dank voor je uitleg.

Wat zie jij dan specifiek als het werk van de heilige Geest als deze inwonend is en wat zie je van het werk van de HG als Hij bijwonend is?

Met andere woorden, zou je me een kleine opsomming kunnen geven van het werk van de HG als deze inwonende is en als deze bijwonende is, zodat ik het verschil nog beter kan zien.

Natuurlijk:

Als de Geest inwonend is:

1 Korinthe 12: '8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is.'

Als de Geest bijwonend is:

'38 Johannes zei tegen hem: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten omdat hij zich niet bij ons wilde aansluiten.’ 39 Jezus zei: ‘Belet het hem niet. Want iemand die een wonder verricht in mijn naam kan onmogelijk het volgende moment kwaad van mij spreken. 40 Wie niet tegen ons is, is voor ons.'

Maar mogelijk ook:

'22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€'

Groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn slot conclusie

Een christen is een gelovige en een nieuw schepsel in Christus en Eén in en met Zijn Geest.

Dus niet iemand die zekere gevoelens heeft of ervaringen t.a.v. de Heilige Geest en evenmin iemand die gelooft in de Heilige Geest; hij gelooft in de Heer Jezus Christus. Het is het 'Woord der Waarheid, des Evangelies' waardoor we tot kennis van Christus komen. Men zag Hem ooit met eigen ogen en eigen handen raakten Hem aan; maar voor ons geldt de zaligheid van hen 'die niet zien en nochtans geloven.' Nu is hij 'in het binnenste van het voorhangsel' En als ons anker 'zeker en vast' is dan komt dat doordat het 'ingaat in het binnenste van het voorhangsel' (Zie Hebreeën 6:19).

Maar het 'geschreven Woord van God' is onze enige ankerketting. Het pogen om achter de voorhang te komen door middel van geestelijke gaven of manifestaties riekt naar ongeloof in plaats van geloof en kan leiden tot een hoop narigheid. Laten we oprecht aandacht schenken aan de ernstige waarschuwing, die de Heer zelf sprak:

'....Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!....' (Matthéüs 7:22, 23).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil je er een punt achter zetten? Dat zou ik jammer vinden, maar je was al veel langer actief binnen dit onderwerp en ieder houd vast aan zijn eigen standpunten, dus opzich wel begrijpelijk.

Laat ik tot slot dit nog even zeggen: zoals ik in sommige van mijn posts zei ben ik er pas recent van overtuigt geraakt (na een grondige studie) dat:

De doop in de HG hetzelfde is als het ontvangen van de HG, als het uitstorten van de HG, als het vervuld worden met de HG, enz. En dat dit dus betekent dat gelovigen die niet gedoopt zijn met de HG, de HG ook niet ontvangen hebben.

Hoe meer ik me verdiep in de bijbel, hoe meer ik tot deze overtuiging kom. Het meerendeel van alle christen zal het hiermee niet eens zijn. En als ik diep in mijn hart kijk ben ik er ook niet blij mee.

Zou jij gelovigen willen gaan vertellen dat ze de HG niet ontvangen hebben? Dan zou je kunnen zeggen; dan vertel je het toch niet.... Maar ik geloof dat je naar je overtuigingen moet leven en dat als dit waar is zo cruciaal is, dat iedereen dat moet weten.

Maar voor ik dit van de kansel ga roepen, wil ik eerst voor 100% zeker weten dat dit bijbels. Vandaar dit forum. Min of meer anoniem discusieren over dit onderwerp.

Zijn er daarom anderen die, vanuit de bijbel, kunnen laten zien dat mijn antwoord op de hoofdvraag niet correct is...

Waarom de doop in de heilige Geest?: Omdat je anders de heilige Geest niet ontvangen hebt.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 januari 2006 11:57:53 schreef efgcap het volgende:

Laat ik tot slot dit nog even zeggen: zoals ik in sommige van mijn posts zei ben ik er pas recent van overtuigt geraakt (na een grondige studie) dat:

De doop in de HG hetzelfde is als het ontvangen van de HG, als het uitstorten van de HG, als het vervuld worden met de HG, enz. En dat dit dus betekent dat gelovigen die niet gedoopt zijn met de HG, de HG ook niet ontvangen hebben.

De term doop in de Heilige Geest is niet te vinden in de Bijbel. Wel kan je opmaken dat het een krachtig iets is. Elke gelovige ontvangt de Heilige Geest, dit is toch iets anders dan de doop met naar mijn idee. Ik ben ervan overtuigd dat het een krachtige aanraking van God is die jou compleet veranderd. Pas bekeerden hoeven niet persé in 1 klap helemaal veranderd te zijn terwijl ze wel de Heilige Geest hebben ontvangen. Een aanraking van God kunnen we ook niet plannen. Kijk maar naar de tijden van grote opwekkingen waar de Geest krachtig werd uitgestort. Veel mensen werden toen naar mijn idee gedoopt met de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 januari 2006 12:44:50 schreef Michie23 het volgende:

De term doop in de Heilige Geest is niet te vinden in de Bijbel.

Dat klopt!

Er staat 'dopen' (werkwoord, geen zelfstandig naamwoord) en 'met'. In het Grieks staat er een woordje 'en' dit kan je gerust vertalen met 'in'. Daarnaast is het zo dat het bepalend lidwoord 'de' in de grondtekst ook niet gebruikt wordt als het over dopen gaat. Dus de beste vertaling zou zijn: 'dopen in heilige Geest'. Toch zijn er maar weinige mensen die dan begrijpen waar we het over hebben. Daarom gebruik de algemene term; doop in de heilige Geest.

Quote:

Op donderdag 26 januari 2006 12:44:50 schreef Michie23 het volgende:

Wel kan je opmaken dat het een krachtig iets is. Elke gelovige ontvangt de Heilige Geest, dit is toch iets anders dan de doop met naar mijn idee. Ik ben ervan overtuigd dat het een krachtige aanraking van God is die jou compleet veranderd. Pas bekeerden hoeven niet persé in 1 klap helemaal veranderd te zijn terwijl ze wel de Heilige Geest hebben ontvangen.

Het is zeker weten een krachtig iets. In de bijbel wordt de HG bijna altijd verbonden met kracht, zoals in Handelingen 1:8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt.

Maar waar in de bijbel staat dat elke gelovige de heilige Geest ontvangt?

Waarom is het dan zo dat de gelovigen in Samaria en Efeze de heilige Geest niet ontvingen toen ze tot geloof kwamen? (Handelingen 8:15-17 en 19:1-6)

Waarom zouden wij denken dat de doop in de heilige Geest iets anders is dan de heilige Geest ontvangen als Petrus dit wel hetzelfde vindt?

Petrus vergelijkt namelijk in Handelingen 11:17 de doop in de heilige Geest met hetgeen gebeurde bij Cornelius. Over hem en zijn familie staat in Handelingen 10:47 'die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja Eduard ik was eigenlijk wel uitgedacht. En er is ook veel info her en der op internet te vinden.

De Heilige Geest overtuigt de ongelovige van zonde,gerechtigheid en oordeel. Als de ongelovige die al zoekende was een keuze voor de Heer neemt dan ontvangt Hij de Heilige Geest. Zo simpel is het.

Maar de taak van de Heilige Geest is ook dat Hij ons in heel de Waarheid zal leiden, maar dan moet de gelovige ook begerig zijn om op te groeien van zijn kindzijn naar volwassen wording, of van melk naar vaste spijs. En wij weten Eduard dat velen bij de melk blijven en dan staat de Geest op een laag pitje zal ik maar zeggen.

Maar het belangrijks is dat de Heilige Geest geen prioriteit krijg door Zijn manifestaties en dat is de zorg die ik uitspreek. Wij geloven niet in de Heilige Geest maar in de Here Jezus Christus. En verder is alle al langs gekomen. Dus het is niet een weglopen voor...

Met vr. zustergroeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 januari 2006 14:41:11 schreef efgcap het volgende:

[...]

Maar waar in de bijbel staat dat elke gelovige de heilige Geest ontvangt?

Romeinen 5:

1 Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus, 2 door wie wij ook de toegang hebben verkregen [in het geloof] tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods. 3 En niet alleen (hierin), maar wij roemen ook in de verdrukkingen, daar wij weten, dat de verdrukking volharding uitwerkt, 4 en de volharding beproefdheid, en de beproefdheid hoop; 5 en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest, die ons gegeven is

Dit gaat over de vrucht van rechtvaardigheid, het mooie ervan is dat wij hier geen enkel werk verzetten en dat ons de Geest wordt geschonken uit genade.

1 Kor 6,19

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Dit zegt Paulus tegen de gemeente van Korinthe, dit waren haast zeker allemaal wedergeboren Christenen.

Quote:
Waarom is het dan zo dat de gelovigen in Samaria en Efeze de heilige Geest niet ontvingen toen ze tot geloof kwamen? (Handelingen 8:15-17 en 19:1-6)

Waarom zouden wij denken dat de doop in de heilige Geest iets anders is dan de heilige Geest ontvangen als Petrus dit wel hetzelfde vindt?

Petrus vergelijkt namelijk in Handelingen 11:17 de doop in de heilige Geest met hetgeen gebeurde bij Cornelius. Over hem en zijn familie staat in Handelingen 10:47 'die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen.'

Vanaf toen doopte men op de manier zoals dit bij Jezus gebeurde, bedenk wel dat de meeste Christenen in die tijd gedoopt waren met de doop van Johannes. Petrus en co. wisten nog maar heel weinig van de Heilige Geest in het begin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1 Kor 6,19

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Een citaat van 1 Korinthe 3 vers 16,

2 Korinthe 6 vers 16

Hebreën 3 vers 6

Daar wordt duidelijk dat de Gemeente, de Tempel is van de Heilige Geest, een huis niet met handen gebouwd, daarom wil Israël zo graag een tempel, maar in de huidige bedeling zal die er niet komen. Want de Heilige Geest woont in de Gemeente en dat is niet ons persoonlijk lichaam en ik bedoel ermee te zeggen, dat velen deze tekst misbruiken voor het persoonlijk leven van een gelovige, dus b.v. je mag als gelovige niet roken of niet aan zelfbevrediging doen en dat soort kwalijkheden, want zo is deze tekst niet bedoeld. Lees de vele malen dat Paulus de Gemeente de Tempel noemt van de Heilige Geest en natuurlijk woont de Geest in ons maar dan in onze nieuwe mens en niet in dit aardse lichaam, dat kan ook niet.

Efeze 2 vers 21; Christus is e uiterste Hoeksteen, Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere.

Efeze 4 vers 16

1 Korinthe 3 vers 9. Ik hoop dat ik genoeg teksten heb aangedragen om aan te tonen dat de tempel niet een individueel lichaam is.

Verder nog even terugkomend op de profetiën of die deze dagen nog van kracht zijn en al zoekende las ik deze tekst;

Hebreën 1 vers 1; 'God voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon.'

Hier staat heel duidelijk dat Br. Paulus erop wijst dat God spreekt door Zijn Zoon en Zijn Zoon is het Woord en wij hebben alles zwart op wit gekregen. Wij zouden niets toevoegen aan het Woord. Ook geen profetiën, want God spreekt niet door profeten in deze dagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 17:45:25 schreef Sophia het volgende:

[...]

Een citaat van 1 Korinthe 3 vers 16,

2 Korinthe 6 vers 16

Hebreën 3 vers 6

Daar wordt duidelijk dat de Gemeente, de Tempel is van de Heilige Geest, een huis niet met handen gebouwd, daarom wil Israël zo graag een tempel, maar in de huidige bedeling zal die er niet komen. Want de Heilige Geest woont in de Gemeente en dat is niet ons persoonlijk lichaam en ik bedoel ermee te zeggen, dat velen deze tekst misbruiken voor het persoonlijk leven van een gelovige, dus b.v. je mag als gelovige niet roken of niet aan zelfbevrediging doen en dat soort kwalijkheden, want zo is deze tekst niet bedoeld. Lees de vele malen dat Paulus de Gemeente de Tempel noemt van de Heilige Geest en natuurlijk woont de Geest in ons maar dan in onze nieuwe mens en niet in dit aardse lichaam, dat kan ook niet.

Efeze 2 vers 21; Christus is e uiterste Hoeksteen, Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere.

Efeze 4 vers 16

1 Korinthe 3 vers 9. Ik hoop dat ik genoeg teksten heb aangedragen om aan te tonen dat de tempel niet een individueel lichaam is.

Verder nog even terugkomend op de profetiën of die deze dagen nog van kracht zijn en al zoekende las ik deze tekst;

Hebreën 1 vers 1; 'God voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon.'

Hier staat heel duidelijk dat Br. Paulus erop wijst dat God spreekt door Zijn Zoon en Zijn Zoon is het Woord en wij hebben alles zwart op wit gekregen. Wij zouden niets toevoegen aan het Woord. Ook geen profetiën, want God spreekt niet door profeten in deze dagen.

Dus God's Geest woont niet in ons?

En de gave van profetie hoeven we ook niet meer na te streven?

*Helena is lichtelijk de kluts kwijtgeraakt*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor God's Geest woont zeker in ons,en daarom ook in de Gemeente want wij zijn onlosmakelijk aan het Hoofd gebonden of verbonden. En wij zijn de tempel en masse waar Hij in woont en blijft want wonen en blijven is in de Bijbel hetzelfde. Maar de gave van profetie, nee dat is niet voor deze bedeling. God spreekt door Zijn

Zoon en alles is geopenbaard in De Schrift. Er valt niets meer te profeteren.Paulus schrijft het aan het begin van het ontstaan van de Gemeente en daarna nooit meer.

En aan wie zou zo'n profetie gegeven zijn. Aan een elite groep?

En dan zouden we er een Bijbel bij moeten krijgen, want de profetie is tot opbouw van de Gemeente en die Gemeente is wereldwijd en beperkt zich niet tot een bepaalde plaatselijke gemeente.

Daarvan raak ik de kluts nou kwijt, want ik heb nog geen profetie gehoord die ik nog niet wist vanuit De Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De frisse waterstromen zijn een beeld van de Heilige Geest,

waarmee wij zijn gedrenkt (1 Kor. 12:13). Wij dienen echter te

bedenken dat die stromen vloeiden uit de geslagen Rots. De

gave van de Geest kon ons pas worden gegeven nadat Christus Jezus

was verheerlijkt (Joh. 7:37-39). Het volbrachte werk van de Here Jezus Christus op het kruis van Golgotha, was de grondslag voor de uitstorting

van de Heilige Geest.

Het is deze Geest die levend maakt....

en die ons nieuwe levenskracht geeft.

Het is ook dóór de Geest,

dat wij de toegang hebben tot de Vader – met onze gebeden,

Het is goed om in dit verband direct te wijzen op een

belangrijk verschil met de positie van de nieuwtestamentische

gelovige, die immers gezegend is met de permanente inwoning

van de Geest van God (zie o.a. Joh. 14:15-17; Rom. 8:9-11; 1 Kor.

2:12; 2 Kor. 1:22; Ef. 1:13-14; 2 Tim. 1:14). De Heilige Geest kunnen zij niet kwijt raken. Efeze 4 : 30, maar wij kunnen de werkingen van de HeiligeGeest wel belemmeren of zelfs praktisch onmogelijk maken.

Wij kunnen door een verkeerde wandel de Heilige Geest bedroeven

(Ef. 4:30), of uitblussen (1 Thess. 5:19).

Het grote verschil met het Oude Testament blijft echter van

kracht. De Geest woonde toen nog niet op aarde in de Gemeente

(want die was toen nog niet gevormd) of in de individuele gelovige.

Wij lezen steeds dat de Geest over iemand kwam om hem

toe te rusten voor een speciale taak (vgl. ook nog Richt. 3:10;

6:34; 11:29; 1 Sam. 10:6,10; 11:6; 16:13; Ps. 51:13). Pas nadat Christus Jezus verheerlijkt was in de hemel, daalde de Geest neer op aarde om

voorgoed woning te maken in de verlosten, collectief maar ook

heel persoonlijk (Joh. 7:39; 1 Kor. 3:16; 6:19).

En wat de tekenen en wonderen betreft: ..... wij wandelen in geloof, niet in

aanschouwen, 2 Kor. 5:7)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid