Spring naar bijdragen

Waarom de doop in de Heilige Geest?


Aanbevolen berichten

Quote:

Op woensdag 11 januari 2006 15:42:31 schreef Levi het volgende:

Hier ben ik het niet geheel mee eens, want ik denk dat je nu meer doelt op mijn 'manier' van discussieren.

Nee, ik doel niet op jouw 'manier', maar op hetgeen je schrijft.

Quote:
Lees dan ook dat die krans of kroon is weggelegd voor iedereen, en niet voor een paar apostelen of zo.

Ik heb nergens gezegd dat die kronen alleen voor enkelen beschikbaar zijn. Ik gaf slechts enkele Bijbelboeken aan waarin je daarover kunt lezen.

Quote:
Ik deel je mening niet als zou ik veel speculeren, want alles wat ik schrijf probeer ik zoveel mogelijk bijbels te onderbouwen.

Meningen verschillen nou eenmaal, daarom is ieder mens ook uniek. Geeft verder niks, je hoeft het niet in alles met iedereen eens te zijn. Als mens waardeer ik je er niet minder om.

Ook voor jou: flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 663
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Kate,

Omdat Michie23 er terecht aan refereert dat dit topic gaat over de doop in de Heilige Geest, zal ik slechts op die gedeelten ingaan.

De overige zaken wil ik wel op ingaan, maar dan moeten we misschien een nieuw topic openen of zo.

Quote:

Op woensdag 11 januari 2006 16:52:05 schreef Kate het volgende:

...

En wat houdt dopen in? En welke doop wordt er bedoeld?

Uiterlijke tekenen zijn mooi en kunnen zelfs tot getuigenis voor anderen dienen (is daar ook voor bedoeld), maar het gaat om ons hart! Het gaat om het ontvangen van de Heilige Geest en Die is gelukkig niet van water afhankelijk.

Wanneer je de bijbel erop naleest, zie je dat de Heilige Geest slechts in enkele gevallen wordt gegeven zonder dat daarbij de handoplegging van G*d’s dienaren aan voorafgaat, namelijk wanneer:

De Heer de Heilige Geest na Zijn opstanding aan Zijn discipelen geeft;

En bij Cornelius, de eerste heiden die gedoopt werd.

Voor het overige lees je alleen maar dat de dienaren bij de mensen de handen opleggen, waarna zij de Heilige Geest ontvangen.

Quote:
...

De doop is een teken hetwelk het geloof zichtbaar maakt zodat het tot getuigenis voor anderen kan dienen. De doop is geen voorwaarde tot behoud en ook geen middel daartoe.

Johannes 3:

“3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.â€

De Heer zegt hier duidelijk en nadrukkelijk dat alleen wie opnieuw geboren wordt het koninkrijk van G*d kan zien.

Nikodemus snapt daar helemaal niets van, en vraagt nog meer uitleg, want opnieuw geboren worden klinkt hem nogal vreemd in de oren. En dan zegt Jezus niet dat geloven alleen genoeg is, nee, Jezus verzekert hier zelfs: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest.

Het is niet zo dat ik het een en ander over dopen lees in de bijbel, en vervolgens zelf maar bedenk dat het toch wel een noodzakelijk iets is, absoluut niet. Jezus Zelf getuigt er hier van dat opnieuw geboren worden een voorwaarde is om het koninkrijk te kunnen ingaan.

Quote:
[...]

Geloof en bekering zijn voorwaarden voor de doop. Het gaat om het ontvangen van de Heilige Geest! En de Heilige Geest wordt volgens mij al voor het zichtbaar maken van je doop ontvangen.

En volgens mij niet, want dat staat nergens in de bijbel. De keren dat je in het NT wél leest dat de Heilige Geest werkzaam is door mensen, is pas nadat die mensen door de dienaren de handen is opgelegd. De betreffende bijbelpassage’s kun je op de pagina’s hieraan voorafgaand vinden.

Quote:
[...]

De doop van Johannes was een voorlopige doop, ter voorbereiding op de komst van Jezus.

In Handelingen 2 ontvingen de discipelen de Heilige Geest zonder 'gedoopt' (met water) te worden. Daarna lees ik ook nergens dat zij met water gedoopt worden. Hun getuigenis was blijkbaar het spreken in tongen en dat kon zonder water.

Johannes 20:

“22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest.â€

Ziehier de tekst waarin Jezus Zelf als de Opgestane Heer de Heilige Geest uitdeelt aan Zijn discipelen.

Dat de discipelen volgens jou dus zonder gedoopt te zijn met de Heilige Geest wel door de Geest vervuld zouden kunnen worden is dus een onjuiste aanname.

Quote:
[...]

Gedoopt worden is een uiterlijk gebeuren hetwelk het gevolg is van een innerlijke verandering, namelijk bekering en geloof. Vanaf je bekering woont de Geest in je, dus de zichtbare doop zou je kunnen zien als een bevestiging daarvan en tevens als getuigenis.

Ik ken geen enkele bijbeltekst waaruit afgeleid zou kunnen worden dat de Heilige Geest in je woont vanaf het moment dat je bekeerd bent. Misschien kun jij die tekst voor mij opzoeken.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat heb ik je ook al eerder verteld, maar goed, nog een keer dan maar: Omdat de mens kleingelovig is, heeft hij of zij symbolen en tekens nodig. God is zo genadig dat Hij die tekens geeft! Deze tekens zijn o.a. de waterdoop, water en wijn voor het avondmaal, de regenboog, enz. enz.

Sjaloom Kate,

Waar haal je uit de bijbel dan vandaan dat deze handelingen 'slechts' tekens zouden zijn vanwege kleingelovigheid? Als ik Jezus' handelen zie, dan lijkt het juist dat Hij er helemaal niet zo kapot van is om maar tekenen te geven vanwege kleingelovigheid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:25:11 schreef Kate het volgende:

[...]

Nee, ik doel niet op jouw 'manier', maar op hetgeen je schrijft.

...

Als ik een post lees van anderen waarbij ik van mening ben dat het toch echt anders in de bijbel staat dan dat zij opschrijven, dan geef ik daar een reactie op.

Als jij vind dat ik ergens over speculeer, staat het je vrij om daar ook een reactie op te geven.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geprobeerd om alles terug te lezen. Dus de gaven van de Geest komen ook zijdelings aan de orde anders wordt het los zand.

Uitgaande van 1 Kor 12 en 1 Kor 14, om nu al te constateren dat daartussen het belangrijke hoofdstuk 13 staat.

In 1Kor 12 vers 13 staat: Want ook wij allen zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt: Hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot één Geest gedrenkt.

Hierin zie je dat het geen elitair gezelschap is, alle categoriën worden genoemd. Het gaat uiteraard om gelovigen.

De Geest is Christus en is God want dat is een éénheid, dus na onze wedergeboorte worden wij vervuld met Christus en dus Zijn Geest en Zijn we verborgen met Christus in God.

Dat wordt uitgebeeld in de waterdoop. Maar is slechts een uiterlijk dus zichtbaar beeld van dat wat onzichtbaar heeft plaatsgevonden.

Elders in de Bijbel wordt ook Geest vergeleken met bloed omdat bloed over leven spreekt en Geest ook.

Wij ontvangen bij onze geboorte geest (nefesh) en bij wedergeboorte (ruach=Heilige Geest)

En zo verschillend als wij zijn, zijn wij één lichaam of 1 plant (Rom 6) en dus 1 organisme.

Hoofdstuk 11, 12 en 13 spreekt over geestelijke gaven, en hoofdstuk 14 over een paar specifieke gaven.

Die verder ook niet meer genoemd worden en Paulus legt zeer de nadruk op hoofdstuk 13 waar de liefde de hoogste gave is.

Vers 11 zegt 'dat deze gaven werkt één en dezelfde Geest, delende aan een ieder in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil'.

En vers 12 zegt ook dat wij één lichaam zijn, waarin dienstknecht en vrije enz...niet meer bestaat.

Wij hebben niet alleen de Heilige Geest ontvangen, maar ook deel gekregen aan de eigenschappen van Die Geest en de belofte en de zegeningen.

Wij worden dus ieder gebruikt naar onze gaven die we hebben ontvangen en het doel is; Het opbouwen van de Gemeente, niet de plaatselijke gemeente, (hoewel dat wel kan en mag uiteraard). Maar de Gemeente is universeel, maar wel één geheel.

Maar verschillende gelovigen hebben een verschillende functie maar het zou leiden tot éénheid en niet tot verdeeldheid.

De Korinthiërs hadden nogal wat gaven zo zeiden zij, en Paulus zegt oké, maar vergeet het doel dan niet en dat is de opbouw van de Gemeente en de leden zouden elkaar dienen.

Wat God in onze dagen doet is opbouw van Zijn Gemeente en al onze verschillende bedieningen zouden leiden tot opbouw van Zijn Lichaam. En die coördinatie wordt niet geleid door ons of de voorgangers of dominee's maar door God Zelf.

Of nog beter de Geest, Die in ons woont. We zijn volkomen vrij, maar als we ruimte geven komen die gaven eruit en niemand zou zich ermee bemoeien, want de Heer doet het Zelf en wij moeten dus niet in de plaats van de Heilige Geest gaan staan.

Want elke gelovige is gedoopt, of gedrenkt (volgens vers 13) tot één Geest.

Gaven zijn het middel en niet het doel.

'Word vervuld met de Geest is synoniem aan 'word vervuld met het Woord Gods en dan word je veranderd in je denken'.

Paulus zegt daarom heel duidelijk,het gaat niet om die gaven al lijkt het heel interessant als je allerlei talen spreekt, .......ze zouden gebruikt worden als middel tot opbouw en éénheid van de Gemeente.

Wat ons gevraagd wordt straks (eventueel) niet hoeveel ponden je hebt? of gaven, maar wat je ermee gedaan hebt?.

De doop door de Geest betekent dus dat we tot één lichaam gedoopt zijn, met als doel de opbouw van de Gemeente en het doel is ook deze Geestelijke éénheid te bewaren (Efeze).

We zijn vrijgemaakt, uit de wereld getrokken.

En toegevoegd aan de Gemeente die door de Hogepriester, of Herder, of Leidsman zelf geleid wordt.

En Hij doet door Zijn Geest Zijn werk in ons.

En dat is concreet....ons hart openen voor Zijn Woord, niet alleen hoorders des Woords maar ook hoorders des werks en dat is niet wachten op de werking van de Geest of bidden om de Geest en je verder afsluiten voor het Woord.

De Geest en dus het Woord maakt levend, het zijn allemaal synoniemen. En is niet plus, maar en is binnen het zinsverband van de Bijbel vaak namelijk.

En de waterdoop zou ook gedaan moeten worden 'In de Naam van de Here Jezus Christus', dan heb je alle namen inéén gesloten. Jehova, Yehosjua, Gezalfde en dat werd Hij na Zijn opstanding en dat beeldt immers de waterdoop uit.

Terug naar de doop in de Heilige Geest. Wij worden dus op verschillende wijze gebruikt binnen dat ene Lichaam. Want wij hebben allen Dezelfde Heere, en Dezelfde Geest.

1Kor 12 vers 4 Dezelfde Geest

1Kor 12 vers 5 Dezelfde Heer

1Kor 12 vers 6 Dezelfde God

En in vers 7 staat aan een ieder wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.

En deze krijgt door de Geest het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door dezelfde Geest.

En alles tot opbouw van de Gemeente, maar......boven alles gaat het om Zijn Geest die door ons heenwerkt door de Liefde. (Vers 31) En wij ontvangen hulp te bekwamer tijd.

De gaven speelden een rol, een aantal aspecten hadden een functie in de eerste tijd van het Nieuwe Verbond.

Apostelen en profeten waren fundamentleggers van de Gemeente (Efeze 2) en je bent niet 2000 jaar bezig met het leggen van het fundament. Dus zijn nu de functie van fundamentleggers overbodig.

Je blijft geen heipalen zetten als je al aan het dak toe bent. De fundamentleggers zijn naar Huis (Naar de hemel dus).

Hij geeft ons Zijn Geest en tevens geeft Hij ons een bediening. Een opdracht; 'Doet handeling totdat ik kom'.

Hij doet ook iets in ons en door ons, maar dat zijn vruchten van de Geest.

Hij heeft werk voorbereid opdat wij daarin zouden wandelen.(Romeinen 12)

Ons lichaam heeft voor en nadelen, de één is wat zwakker dan de ander.Of sterker. En we krijgen geen verantwoordelijkheden die we niet kunnen dragen.

Hij vult ons holle vat tot de rand toe. Hetzij met olie hetzij met water. Beiden een beeld van de Heilige Geest of het Woord. En dan wordt water in wijn veranderd, er komt geest/spirit in het water, een beeld van het Nieuwe Verbond en het Nieuwe leven.

Lachajem!

Geestesdoop: Er zijn ongeveers 7 Schriftplaatsen, die allemaal verwijzen naar het Nieuwe Verbond:

'Ik doop u met water maar straks zal iemand komen en Die zal dopen in de Heilige Geest...

in het OT staat dat al, omdat de Heilige Geest spreekt over het Nieuwe Verbond, en die was er nog niet bij Johannes de Doper, de andere Schriftplaatsen gaan daar ook over.

1Korinthe 12 vers 13 is verder de enige tekst die schrijft over de Geestesdoop en dat heb ik geprobeerd uit te leggen.

Wij hebben alles ontvangen: uitnemende genade en dat is meer dan vergeving van zonden. Maar ook nieuw leven.

En daarna zei Petrus, God heeft ons alles geschonken wat tot het leven en Godzaligheid behoort. En dat is uiteraard ook de Heilige Geest. Wij zijn daarin gedoopt en dat betekent vereenzelvigd met....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 11 januari 2006 16:52:05 schreef Kate het volgende:

Dat heb ik je ook al eerder verteld, maar goed, nog een keer dan maar: Omdat de mens kleingelovig is, heeft hij of zij symbolen en tekens nodig. God is zo genadig dat Hij die tekens geeft! Deze tekens zijn o.a. de waterdoop, water en wijn voor het avondmaal, de regenboog, enz. enz.

Op wiens gezag zeg jij dit soort dingen?

Kan de H. Geest de leer van Christus Zelf tegenspreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:16:40 schreef Levi het volgende:

[...]

Ik lees in de bijbel dat Jezus leert: '‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.'

Ciao,

Levi

Levi, maar Paulus zegt ook dit.

Rom 10:

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Echter lees ik bijv in Rom 6:

4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Los van elkaar zie ik dus twee dingen, met de doop en door geloof. Dus nogmaals, ben je zonder de doop gered of verloren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn geen kinderen van God, we zijn de schepping van God.

Hoevaak heeft God al gezegd dat hij niet verwekt, noch werd hij verwekt?

Dit kunnen we toch niet ontkennen?

Belangrijk was ook dat God geen 'associates' accepteerd. Lees de eerste gebod. Dit kunnen we toch ook niet ontkennen en zomaar weggooien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 11 januari 2006 23:15:37 schreef Dave het volgende:

Los van elkaar zie ik dus twee dingen, met de doop en door geloof. Dus nogmaals, ben je zonder de doop gered of verloren?

Wat verstaan we onder 'de doop'? Wat is de werkelijke doop? Wanneer ben je wedergeboren?

Zou Paulus niet bedoelen dat de Heilige Geest in je woont vanaf het moment dat je je bekeert en gelooft? Is dat niet de doop ten diepste?

Ik zal de vraag nog scherper stellen: Betekent bekering en geloven gedoopt zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 09:21:01 schreef Kate het volgende:

[...]

Wat verstaan we onder 'de doop'? Wat is de werkelijke doop? Wanneer ben je wedergeboren?

Zou Paulus niet bedoelen dat de Heilige Geest in je woont vanaf het moment dat je je bekeert en gelooft? Is dat niet de doop ten diepste?

Ik zal de vraag nog scherper stellen: Betekent bekering en geloven gedoopt zijn?

Ik heb de verklaringen van Levi ook goed gelezen en ik zie wel degelijk dat dopen en handoplegging bijna altijd gebruikt wordt voor het ontvangen van de Heilige Geest, maar niet altijd. Daarnaast wordt voor je redding je bekering en geloof als belangrijkste genoemd.

De vraag is dus of de Heilige Geest alleen maar via de doop verkregen kan worden en wat het betekent om zonder de Heilige Geest te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:15:37 schreef Dave het volgende:
Los van elkaar zie ik dus twee dingen, met de doop en door geloof. Dus nogmaals, ben je zonder de doop gered of verloren?

Doopsel

Kort

Het doopsel is het fundamentele sacrament van christelijke intitiatie, en maakt een mens tot lid van de Kerk, de gemeenschap van gedoopten; door het sacrament van het doopsel wordt een mens opnieuw geboren: hij begint een nieuw leven ‘in Christus'.

Opname in de Kerk

Door het doopsel wordt een mens opgenomen in de Kerk, die daarom ook wel wordt aangeduid als de gemeenschap van gedoopten. Het doopsel is het fundamentele Sacrament van de christelijke initiatie.

Onuitwisbaar merkteken

Het doopsel drukt in de ziel van de dopeling een 'onuitwisbaar geestelijk merkteken'. Daarom ontvangt iemand het doopsel slechts éénmaal en kan het niet herhaald worden.

Doop met water

Vanaf haar stichting kent de Kerk de sacramentele doop met water.

Johannes de Doper

Het verhaal over de missie van Jezus Christus begint met de dooppraktijk van Johannes de Doper. Johannes doopte in de woestijn en verkondigde een doop van bekering tot vergeving van zonden: 'Heel Judea en alle inwoners van Jeruzalem liepen naar hem uit. Ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, en beleden hun zonden. Hij kondigde aan: `Na mij komt iemand die krachtiger is dan ik; ik ben te min om mij te bukken en de riem van zijn sandalen los te maken. Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen in heilige Geest.' In die dagen kwam Jezus uit Nazaret in Galilea en Hij liet zich in de Jordaan dopen door Johannes.' (Marcus 1, 5;7-9)

Instelling door Christus

Dat Jezus zich door Johannes laat dopen, is niet om zijn eigen zonden te belijden. Jezus neemt als plaatsvervanger de zonden van alle mensen op zich. Hij is de Gezalfde, de Christus, die in het Oude Testament is aangekondigd. Als teken daarvan daalt de Heilige Geest op Jezus neer op het moment dat hij, eenmaal gedoopt door Johannes, uit de Jordaan komt. Jezus zal de Heilige Geest in de Kerk doorgeven. Hij doet dat tijdens zijn leven hier op aarde overigens niet in de vorm van de doop. De doop als sacrament stelt Christus pas in nadat hij gestorven en verrezen is. Zijn opdracht aan de Kerk is dan wel expliciet: 'Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.' (Mattheus 28, 19).

Onderdompelen

In navolging van Johannes de Doper was het bij de vroege christenen gebruik om de dopeling met zijn hele lichaam in water onder te dompelen. Alleen als dit praktisch onmogelijk was, beperkte men zich tot het besprenkelen van het hoofd van de dopeling met water.

Volwassendoop

In de eerste eeuwen van het christendom werd het sacrament van de doop vooral aan volwassenen toegediend. Dat is een groot verschil met onze tijd, waarin vooral zuigelingen worden gedoopt.

Symbool

De vroege christenen beleefden de doop, juist omdat het sacrament meestal volwassenen betrof, zeer intensief. De dopeling, zo dachten zij, nam door de onderdompeling in, en het opduiken uit het water, op symbolische wijze respectievelijk deel aan de dood en de verrijzenis van Jezus Christus. Deze gedachten gingen terug op uiteenzettingen van de apostel Paulus.

'Watergraf'

Paulus zag het onderduiken van de dopeling in het water als een afbeelding van Jezus' afdaling in het graf. De dopeling werd door de onderdompeling als het ware 'mede gekruisigd' en 'met Christus begraven'. Eenmaal onder water verbleef de dopeling kortstondig in een 'watergraf': symbool voor het echte graf van Christus. Het opduiken van de dopeling uit het water, daarna, was dan een symbolische nabootsing van de verrijzenis, waar de gelovige door zijn doop deel aan krijgt. Let wel: in het Oude Testament was het rijk van de dood in 'onderaardse wateren' gelocaliseerd. Bij de doop kon het opduiken uit het water daarom door de eerste christenen als een krachtige symbolische overwinning op de dood worden beleefd.

Oude en nieuwe mens

De vroege christenen voerden het beeld van het watergraf, in navolging van Paulus, nog een stap verder. In het watergraf stierf de dopeling in zekere zin, om daarna opnieuw geboren te worden. De oude, zondige mens bleef in het watergraf achter, en uit het water stond een nieuwe mens op: een mens met een nieuw, in God verborgen leven.

Wegwassen van zonden

De doop wordt in de eerste eeuwen door de kerkvaders onder meer aangeduid als een bad dat de Zonden van de mens wegwast. Dat mocht natuurlijk niet in magische zin verstaan worden. Integendeel: al in de voorbereiding op de doop werd de gelovige geacht zich van zijn zonden los te maken, en zich te oefenen in het juiste, deugdzame leven. De belangrijke christelijke auteur Tertullianus (ca 160-na 220) wist daar een formule voor: reeds voor de eigenlijke doop moest het 'hart' van de dopeling gewassen zijn.

Doopvoorbereiding

Om de harten van nieuwe gelovigen al voor hun doop te zuiveren kende de Kerk in de eerste eeuwen van haar bestaan een uitgebreide voorbereiding op de doop, het zogenaamde catechumenaat. Door de opname, vanaf de vierde eeuw, van grote volksmassa's in de Kerk moest de doopvoorbereiding op den duur versimpeld worden.

Hedendaagse doopvoorbereiding

Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) staat aan de basis van de regels voor de doopvoorbereiding zoals we ze nu kennen. Uitgangspunt bij de hedendaagse voorbereiding op de volwassenendoop is steeds de individuele levensweg van de kandidaat, die in het perspectief van de Schrift, de kerkelijke traditie en de geloofsgemeenschap nader wordt geduid. Bij het lemma Katholiek worden wordt over de hedendaagse voorbereiding op de volwassenendoop meer informatie gegeven.

Doop van kinderen

Er is in verschillende kerken nagedacht over de vraag of de kinderdoop eigenlijk wel een goede praktijk is. Is het niet veel beter te wachten tot het kind mondig genoeg is om zelf te beslissen of het gedoopt wil worden? In de katholieke traditie is het antwoord op die vraag eenduidig: neen. Uiteraard kan een kind nog niet geloven. Daarom kan en moet het worden gedoopt op grond van het geloof van de ouders of verzorgers. Omdat de ouders deel uitmaken van de plaatselijke geloofsgemeenschap, die weer onderdeel uitmaakt van de wereldkerk, is het uiteindelijk de gehele Kerk die met haar geloof garant staat als een kind wordt gedoopt.

Doopritueel

De doop is in de traditie van de Kerk steeds met een rijk ritueel vormgegeven. De doop van kinderen geschiedt tegenwoordig met een ritueel dat de geest van het Tweede Vaticaans Concilie ademt. De kern van dat ritueel bestaat nu, net als vroeger, uit drie momenten: het zegeningsgebed over het water, de afzwering van het kwaad en de geloofsbelijdenis, en het doopsel. In het lemma Kinderdoop worden de verschillende momenten nader toegelicht.

Bedienaar

Of het nu om het doopsel van volwassenen of om dat van kinderen gaat: onder normale omstandigheden is de Bisschop, de Priester of de Diaken de bedienaar van het sacrament. Tegenwoordig kan een bisschop ook doopbevoegdheid aan een leek geven.

Noodgevallen

In geval van nood kan eenieder die de juiste intentie heeft het doopsel bedienen. De juiste intentie bestaat uit de wil om in het doopsel de bedoeling van de Kerk tot zijn recht te laten komen, en te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Levensgevaar

Zelfs een ongelovige ongedoopte kan, als hij de juiste intentie heeft, in noodgevallen dopen. Dat is belangrijk, want de Kerk schrijft voor dat een ongedoopte die in levensgevaar verkeert en oprecht naar Christus verlangt zo spoedig mogelijk dient te worden gedoopt. In zo'n geval volstaat het om het hoofd van de dopeling met water te begieten onder het uitspreken van de woorden: '[Naam], ik doop je in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.'

Doop buiten de Kerk

In de 4e eeuw rees de vraag of een door ketters bediende doop wel geldig was. De katholieke Kerk besliste al snel dat ook het doopsel dat buiten de katholieke Kerk wordt toegediend, geldig is, mits het in de juiste vorm gebeurt. Dit betekent overigens wel dat iemand die geldig buiten de katholieke Kerk gedoopt is, bij toetreding tot die Kerk niet opnieuw gedoopt kan worden. Het doopsel is immers een 'onuitwisbaar merkteken'.

Doopsel en oecumene

De rooms-katholieke Kerk weet zich door het doopsel verbonden met gedoopte christenen uit andere kerken. Het Tweede Vaticaans Concilie stelt het zo: 'Want zij die in Christus geloven en op juiste wijze zijn gedoopt, treden in een zekere, zij het niet volkomen gemeenschap met de katholieke Kerk.' (Unitatis Redintegratio, 3)

Het doopsel is daarmee de grondslag van de Oecumene.

Heil voor ongedoopten?

De sacramentele doop met water is door Christus als onontbeerlijk middel tot heil van de gelovigen ingesteld. Maar wat dan van de ongedoopten: zijn deze mensen reddeloos verloren? Zeker niet. Gods genade is niet aan de sacramentele doop alleen gebonden.

De bloeddoop

Een bijzondere vervanging voor de sacramentele doop is de bloeddoop. Hiervan spreekt de Kerk als een ongedoopte mens Christus in Zijn lijden navolgt, - en dan niet alleen op een zinnebeeldige, maar juist ook op een uiterst realistische wijze. Dan is namelijk sprake van een heus martelaarschap van de ongedoopte. Dit martelaarschap weegt voor het bereiken van het heil even zwaar als de sacramentele doop.

Doopsel van begeerte

Ook het zogenaamde 'doopsel van begeerte' weegt voor het bereiken van het heil even zwaar als de sacramentele doop met water. Het doopsel van begeerte, zo stelt de Kerk, wordt ontvangen door iedere ongedoopte die expliciet of zelfs maar impliciet een verlangen (votum) naar de sacramentele doop kent. Dat is enigszins abstract gesteld. Concreet leert de Kerk dat iedere ongedoopte het doopsel van begeerte ontvangt als hij er in geweten naar streeft om zijn leven in te richten op een wijze die God welgevallig is, ook al kent hij God niet.

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 09:21:01 schreef Kate het volgende:

Wat verstaan we onder 'de doop'? Wat is de werkelijke doop? Wanneer ben je wedergeboren?

Zou Paulus niet bedoelen dat de Heilige Geest in je woont vanaf het moment dat je je bekeert en gelooft? Is dat niet de doop ten diepste?

Ik zal de vraag nog scherper stellen: Betekent bekering en geloven gedoopt zijn?

Dit zijn woordspelletjes Kate.

Je beroept je op Paulus, als jij dan gelijk hebt het het allemaal niet zo belangrijk is.. waarom gehoorzaamde Saulus dan aan de opdracht die Jezus hem gaf.

Hand. 9

3 En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; 4 en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? 5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. 6 Maar sta op en ga de stad binnen en daar zal u gezegd worden, wat gij doen moet. 7 En de mannen, die met hem reisden, stonden sprakeloos, daar zij wel de stem hoorden, maar niemand zagen. 8 En Saulus stond op van de grond en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien, en zij leidden hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. 9 En hij kon drie dagen lang niet zien, en hij at of dronk niet.

10 Nu was er te Damascus een discipel, genaamd Ananias; en de Here zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Here. 11 En de Here zeide tot hem: Sta op en ga naar de straat, die de Rechte heet, en vraag ten huize van Judas naar iemand uit Tarsus, genaamd Saulus, want zie, hij is in gebed 12 en hij heeft [in een gezicht] een man, genaamd Ananias, zien binnenkomen en hem de handen opleggen, opdat hij weer zien kon. 13 En Ananias antwoordde: Here, ik heb van velen over deze man gehoord, hoeveel kwaad hij uw heiligen te Jeruzalem aangedaan heeft; 14 en hier heeft hij volmacht van de overpriesters om allen, die uw naam aanroepen, gevangen te nemen. 15 Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls; 16 want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van mijn naam. 17 En Ananias ging heen en kwam in het huis, en hij legde hem de handen op en zeide: Saul, broeder, de Here heeft mij gezonden, Jezus, die u verschenen is op de weg, waarlangs gij gekomen zijt, opdat gij weer zoudt zien en met de heilige Geest vervuld worden. 18 En terstond vielen hem als schubben van de ogen en hij kon weer zien, en hij stond op en werd gedoopt; 19 en toen hij voedsel genomen had, werd hij versterkt.

Je zit gewoon de boel te verdraaien Kate. En ook over het verdraaien van Gods Woord was Paulus zeer duidelijk. (Hand. 13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 10:06:52 schreef Iggi het volgende:

[...]

Noodgevallen

In geval van nood kan eenieder die de juiste intentie heeft het doopsel bedienen. De juiste intentie bestaat uit de wil om in het doopsel de bedoeling van de Kerk tot zijn recht te laten komen, en te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Levensgevaar

Zelfs een ongelovige ongedoopte kan, als hij de juiste intentie heeft, in noodgevallen dopen. Dat is belangrijk, want de Kerk schrijft voor dat een ongedoopte die in levensgevaar verkeert en oprecht naar Christus verlangt zo spoedig mogelijk dient te worden gedoopt. In zo'n geval volstaat het om het hoofd van de dopeling met water te begieten onder het uitspreken van de woorden: '[Naam], ik doop je in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.'

Dit gaat echter wel lijnrecht in tegen wat de bijbel zegt. Zeker volgens Levi kan alleen een discipel/apostel dopen en niet ieder willekeurig persoon (en zeker geen ongelovig iemand). Dit is ook een toevoeging die erbij verzonnen is.

Je hebt echter geen antwoord gegeven op de vraag dat als je je bekeerd hebt en nog niet gedoopt bent, je gered bent of niet?

Rom 10:

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.

9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Hier wordt niet over de doop gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 11:33:13 schreef Dave het volgende:

[...]

Dit gaat echter wel lijnrecht in tegen wat de bijbel zegt. Zeker volgens Levi kan alleen een discipel/apostel dopen en niet ieder willekeurig persoon (en zeker geen ongelovig iemand). Dit is ook een toevoeging die erbij verzonnen is.

....

Dat heb ik nooit gezegd!

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 10:05:43 schreef Dave het volgende:

[...]

Ik heb de verklaringen van Levi ook goed gelezen en ik zie wel degelijk dat dopen en handoplegging bijna altijd gebruikt wordt voor het ontvangen van de Heilige Geest, maar niet altijd. Daarnaast wordt voor je redding je bekering en geloof als belangrijkste genoemd.

De vraag is dus of de Heilige Geest alleen maar via de doop verkregen kan worden en wat het betekent om zonder de Heilige Geest te geloven.

Op welke plaatsen in de bijbel lees je dan dat de Heilige Geest niet wordt ontvangen na de handoplegging?

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:15:45 schreef Levi het volgende:

[...]

Op welke plaatsen in de bijbel lees je dan dat de Heilige Geest niet wordt ontvangen na de handoplegging?

Ciao,

Levi

Levi, hier een aantal teksten en op jouw concrete vraag zie Hand 11.

Matth 16:

15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?

16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Je ziet dus dat Petrus dat niet van zichzelf heeft maar van God. Hoe kan hij dit weten als de Geest niet in hem is?

Marc 16:

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Waarom staat hier niet 'die niet gelooft en gedoopt zal zijn, zal verdoemd worden'?

Joh 15:

26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

In heel Joh. 15 zegt Jezus niets over het feit dat de Trooster alleen komt als je gedoopt bent. Lijkt me belangrijke informatie toch?

Hand 11:

15 En als ik begon te spreken, viel de Heilige Geest op hen, gelijk ook op ons in het begin.

16 En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met den Heiligen Geest.

Door het Woord worden mensen vervuld met de Heilige Geest in dit geval.

Zoals je ziet is het niet zo kristalhelder hoe het nu precies zit. Ik vind het nog niet zo duidelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:07:57 schreef Levi het volgende:

[...]

Dat heb ik nooit gezegd!

Ciao,

Levi

Niet in die strekking nee, excuses daarvoor. Maar ik neem aan dat je het ook niet eens bent met het feit dat een ongelovig iemand de Heilige Geest door handoplegging kan uitdelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handelingen is een overgangsboek van het oude naar het nieuwe verbond en de Bijbel is wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.

De komst van de Heilige Geest is net zo'n definitief geloofsfeit als de komst van de Zoon van God. En hoewel het zoeken naar subjectief bewijs van Zijn doop als voorwaarde van geloof logischerwijs kan worden omschreven als 'het zoeken naar een tweede Pinksteren', is het in feite louter ongeloof. Het brengt de eerste en enige echte pinksterdag in opspraak; het zaait twijfel met betrekking tot de vervulling van de 'belofte des Vaders.â€

Handelingen 19 : 2

Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als

gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet

gehoord, of er een Heiligen Geest is.

Paulus vroeg aan de volgelingen van de Heer: 'Hebben jullie Heilige Geest ontvangen,

toen jullie tot geloof zijn gekomen?' Later zal hij in de Éfezebrief aan

hen daarop terugkomen. Die Éfeziërs geloofden in de Schrift en in de Messias.

Er waren alleen enkele onduidelijkheden. Paulus begon met hen te vragen of

ze 'Heilige Geest' ontvangen hadden. Zij antwoordden: 'Wij hebben zelfs niet

gehoord of er Heilige Geest is'. Al zouden ze Hem ontvangen hebben, dan wisten

ze dat niet. Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam, hadden de

discipelen in Éfeze van die Heilige Geest moeten weten, maar zij hadden nog

nooit van 'Heilige Geest' gehoord. Het komt in het Oude Testament ook nauwelijks

voor. Slechts driemaal en dan in verband met de Here Jezus Christus (de

Messias). Die Heer heeft Israël in het verleden verlost en zal haar ook in de toekomst

verlossen. De gelovigen in Éfeze wisten wel dat God 'Geest' is. Ze wisten

ook dat God een Geest heeft en Geest geeft. Ze wisten alleen niet wat 'Heilige

Geest' was. Paulus legt het hen en ons vervolgens uit.

De gedachte is... Hebt gij de Heilige Geest ontvangen?

Heel de Schrift is door God

ingegeven en is nuttig tot

lering voor diegene die in

de Rechtvaardigheid is.

Opdat de mens Gods volwassen zal

zijn, toegerust tot elk goed werk.

(vrij naar 2 Timótheüs 3 : 16, 17)

Dus zegt Paulus tegen de Efeziërs in

Éfeze 1 : 13

13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie

uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt

verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

'Nadat gij geloofd hebt' betekent niet: 'nadat gij zijt opgehouden te geloven', maar 'nadat

gij begonnen zijt te geloven'. Nadat wij begonnen zijn in de Here Jezus Christus te geloven,

zijn we verzegeld geworden met de Heilige Geest, Die beloofd was.

De discipelen in Éfeze waren dus gelovigen. Ze geloofden in de Schrift en in de Messias. Er

waren alleen enkele onduidelijkheden. Paulus begon met hen te vragen of ze 'Heilige Geest'

ontvangen hadden. Zij antwoordden: 'Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is'.

Het onbepaalde lidwoord 'een' bestaat in het Hebreeuws niet en ook niet in het Grieks. De

discipelen in Éfeze hadden dus nog nooit van 'Heilige Geest' gehoord. Al zouden ze Hem

ontvangen hebben, dan wisten ze dat niet. Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam,

hadden de discipelen in Éfeze van die Heilige Geest moeten weten.

Pinksteren en Pasen horen bij elkaar. Pinksteren, 'het weken-feest', werd zeven zevens, dat is

zeven weken na het heffen van de eerstelingengarf, tijdens het feest van ongezuurde broden

gevierd. (Deuteronomium 16 : 9-10) Het heffen van de eerstelingengarf in de tempel was een

beeld van de opstanding van Christus. Vanaf de opstanding van Christus duurde het 'zeven

zevens' tot de Heilige Geest werd uitgestort.

'Handen opleggen' geeft aan dat er iets overgedragen wordt. Nadat Paulus de handen op

de gelovigen uit Éfeze gelegd had, kwam het bewijs dat ze 'Heilige Geest' ontvangen hadden.

Met Pinksteren was de Heilige Geest ook op de discipelen gekomen, zij kregen tongen

'als van vuur' op zich. Hetgeen in hen zat, kwam op hen, zodat het naar buiten toe zichtbaar

werd. Ook in de huidige bedeling zijn er gelovigen, die de Heilige Geest ontvangen hebben en

dat niet weten (of niet geloven). Daarom bidden ze er om, hoewel dat geen resultaat heeft.

Gelovigen moeten leren dat ze 'Heilige Geest' ontvangen hebben. Johannes 16 zegt dat de

Geest ons in al de waarheid leiden zal:

Johannes 16 : 13a

13a Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal

u in al de waarheid leiden;

In Handelingen 2 : 2-4 gebeurde hetzelfde als in Handelingen 19 : 6. De gelovigen hadden

de Geest ontvangen en werden er mee vervuld. De oorsprong van de Gemeente ligt niet

bij Pinksteren, maar bij de dag van de opstanding van Christus. Toen blies de Heer in een

afgezonderd, afgesloten, vertrek op Zijn discipelen en zei: 'Ontvangt den Heiligen Geest'. De

Gemeente is ook afgezonderd van de wereld. Een gelovige van nu is in de hemel geplaatst,

zijn leven is met Christus verborgen in God.

Éfeze 2 : 6

6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus

De Heer verscheen na Zijn opstanding aan de discipelen. Het bovenstaande gebeurde niet

met Pinksteren, maar op de dag van de opstanding van Christus, op dezelfde dag, de eerste

dag der week. Hoewel de deuren gesloten waren, kwam de Heer binnen. De Heer gedroeg

Zich al als Geest. Hij blies op de discipelen. Blazen is het voortbrengen van adem of wind. Het

Griekse woord voor adem - of wind - is 'pneuma' en heeft ook de betekenis van het woord

'Geest', zoals het staat in Johannes 3 : 8. De adem van de Heer komt overeen met het leven,

de Geest van de Heer. 'Alles wat adem, wat geest heeft, love den Heer' zegt Psalm 150 : 6.

Iemand die leeft, dus adem heeft, kan dat leven, die adem, gebruiken om de Heer te loven.

Mensen halen adem om te leven. Met die adem kunnen ze ook hun stem gebruiken om de

Heer te loven. De zin, het doel van het leven van een mens is dat die mens de Heer looft.

(vergelijk Job 1 : 21)

De Heer blies Zijn adem, Zijn Leven, Zijn Geest op de discipelen. De discipelen ontvingen

onmiddellijk 'Heilige Geest'. Het spreken van de Heer staat gelijk aan de uitvoering daarvan.

De Heer blies Zijn adem, Zijn Leven, Zijn Geest op de discipelen. De discipelen ontvingen

onmiddellijk 'Heilige Geest'.

Het ontvangen van 'Geest' staat in verband met de opstanding van Christus. De Heer gaf op

de dag van Zijn opstanding 'Heilige Geest' aan de gelovigen. De gelovigen uit Éfeze wisten

niets van 'Heilige Geest', hoewel ze Die wel reeds ontvangen hadden.

Johannes 14 : 18

18 Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weder tot u.

De Here Jezus zei: 'Ik kom weder tot u'. Dit slaat niet op Zijn wederkomst in de toekomst.

Het heeft betrekking op de uitstorting, de komst van de Heilige Geest, de andere Trooster. De

Trooster is de Messias, de Christus. In Lukas 2 : 25 staat dat Simeon 'de vertroosting Israëls'

verwachtte. Simeon verwachtte dus de Messias. De Here Jezus zei in Johannes 14 : 16 niet dat

Hij 'een' Trooster zou zenden, maar dat Hij een ándere Trooster zou zenden. De Here Jezus

was de Trooster. Hij zou niet blijven, maar weggaan.

Kortom als wij tot geloof komen ontvangen wij de Geest van Christus en aangetoond is dat dat de Heilige Geest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:15:45 schreef Levi het volgende:

Op welke plaatsen in de bijbel lees je dan dat de Heilige Geest niet wordt ontvangen na de handoplegging?

Ciao,

Levi

Overigens denk ik dat er nu 2 dingen door elkaar heen gaan lopen, de doop en de handoplegging (kijk naar het verhaal van Paulus en je ziet daar 2 verschillende dingen gebeuren)

Voor Levi als het je interresseert de volgende link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 12 januari 2006 10:21:40 schreef Iggi het volgende:

Dit zijn woordspelletjes Kate.

Nee, ik stelde enkel vragen. Vragen die in veel mensen leven. Dat jij dat tot woordspelletjes en verdraaien veroordeelt moet je zelf weten, daarmee zet je slechts jezelf te kijk, niet mij. Je bedoelde feitelijk mij een hak te zetten, nou...ik word echt niet koud of warm van jouw posts.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die serieus op mijn vragen willen reageren...

Quote:
Wat verstaan we onder 'de doop'? Wat is de werkelijke doop? Wanneer ben je wedergeboren?

Zou Paulus niet bedoelen dat de Heilige Geest in je woont vanaf het moment dat je je bekeert en gelooft? Is dat niet de doop ten diepste?

Ik zal de vraag nog scherper stellen: Betekent bekering en geloven gedoopt zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:29:57 schreef Dave het volgende:

[...]

Levi, hier een aantal teksten en op jouw concrete vraag zie Hand 11.

Matth 16:

15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?

16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.

17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Je ziet dus dat Petrus dat niet van zichzelf heeft maar van God. Hoe kan hij dit weten als de Geest niet in hem is?

Hoe konden de profeten in Israel profeteren als zij niet vervuld waren van de Heilige Geest?

Om dit te begrijpen zouden we eigenlijk een nieuw topic moeten openen, maar kort gezegd:

De mens wordt door de Eeuwige gemaakt, waarna de Eeuwige bij de mens ‘de adem des levens’ inblaast.

De mens krijgt een verbod om te nemen van de boom van kennis van goed en van kwaad, anders zal men de dood sterven.

Mensen nemen toch van de vrucht van die boom, maar sterven niet lichamelijk. Dit leidt tot de onvermijdelijke conclusie dat men op een andere manier ‘gestorven’ is. Men is dus de ‘adem des levens’ kwijt.

Leuk om te weten: Het Hebreeuwse woord voor ‘adem’ is ruach. Het woord voor geest is ‘ruach’, en het woord voor wind is ‘ruach’.

Wanneer de Heer uit de dood is opgestaan, komt Hij bij Zijn discipelen en blaast op hen, waarbij Hij zegt: “Ontvang de Heilige Geestâ€.

Daarvóór hadden de discipelen de Heilige Geest dus kennelijk niet, wat op zich logisch is omdat wij in Genesis lezen dat de mens de Geest (of adem des levens) heeft verloren nadat men zondigde, maar hoe kon Petrus dan die woorden spreken? En hoe konden de profeten de woorden van de Eeuwige spreken?

Ik denk dat dát kan omdat de Heilige Geest bij de mensen woonde. Wij lezen tenslotte dat de Geest G*ds over de oervloed zweefde sinds de aarde gemaakt was. Van tijd tot tijd kan de Heilige Geest dan toch mensen vinden die door Hem indachtig gemaakt kunnen worden of die zelfs door de Heilige Geest vervuld konden worden.

Je merkt wel dat al naar gelang Israel van de Eeuwige en Zijn inzettingen afdwaalt, de Heilige Geest steeds minder onder hen kan werken. Zo neemt de Heer de profeten eerst steeds voor korte tijd, maar later ook voor steeds langere perioden weg tot de komst van Johannes de doper.

Pas nadat de Heer op de discipelen heeft geblazen, en de Heilige Geest Zich op het pinksterfeest openbaarde, kon de Heilige Geest ook weer inwonend in de mensen gegeven worden, in plaats van slechts bijwonend. Daarom kunnen de apostelen ook aan de gelovigen schrijven dat zij de Geest inwonend hebben ontvangen.

Quote:
Marc 16:

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Waarom staat hier niet 'die niet gelooft en gedoopt zal zijn, zal verdoemd worden'?

Omdat je ook gedoopt kan zijn, maar niet gelovig…

Het heeft vrij weinig zin om gedoopt te zijn, maar er geen snars van te geloven.

Maar ik zie niet in wat deze tekst met mijn vraag te maken heeft.

Quote:
Joh 15:

26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

In heel Joh. 15 zegt Jezus niets over het feit dat de Trooster alleen komt als je gedoopt bent. Lijkt me belangrijke informatie toch?

Lijkt mij ook belangrijke informatie.

Daarom ben ik dankbaar dat er een aantal teksten zijn in de evangeliebeschrijvingen die er duidelijk op wijzen dat er sprake is van twee ‘dopen’, dat daarvan dan ook duidelijke voorbeelden in Handelingen gegeven worden, waarbij er bij een van die voorbeelden zelfs expliciet staat “18 Toen Simon zag dat de mensen door de handoplegging van de apostelen vervuld raakten van de Geestâ€, en dat Paulus daarvan melding maakt als hij het heeft over ‘de leer der dopen en van de handoplegging’, en dat er in bijvoorbeeld Titus staat: “Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geestâ€, enz.

Deze informatie is dus zó belangrijk dat het overal in terug te vinden is, maar deze zó belangrijke informatie wordt gewoonweg door heel veel mensen niet (h)erkend.

Quote:
Hand 11:

15 En als ik begon te spreken, viel de Heilige Geest op hen, gelijk ook op ons in het begin.

16 En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met den Heiligen Geest.

Door het Woord worden mensen vervuld met de Heilige Geest in dit geval.

Zoals je ziet is het niet zo kristalhelder hoe het nu precies zit. Ik vind het nog niet zo duidelijk
smile.gif

Uit de geschiedenis blijkt dat Petrus zelf niet het idee had dat ook heidenen het evangelie konden aanvaarden, maar dat Petrus in de overtuiging leefde het alleen bestemd was voor de Joden.

Eerst bereid de Eeuwige Petrus voor door hem het visioen van het laken met onreine dieren te geven, en wanneer Petrus dan bij deze heidenen komt en hen het evangelie bekend maakt, dan valt de Heilige Geest op hen. Petrus raakt er dan pas van overtuigd dat het evangelie óók voor de heidenen is, wat bevestigd werd door de uitroep van Petrus: “Wie kan dan nog verhinderen dat zij ook gedoopt wordenâ€â€¦

Dat is dus waar het om draaide, en hier wordt de Heilige Geest zonder daaraan voorafgaande oplegging van de handen gegeven, juist om Petrus te overtuigen.

Andere voorbeelden dat mensen de Heilige Geest inwonend ontvangen zonder daaraan voorafgaande oplegging van de handen zijn in de bijbel niet te vinden.

Voor mij is het dus wel duidelijk knipoog_dicht.gif

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 12 januari 2006 14:04:45 schreef Kate het volgende:

Nee, ik stelde enkel vragen. Vragen die in veel mensen leven. Dat jij dat tot woordspelletjes en verdraaien veroordeelt moet je zelf weten, daarmee zet je slechts jezelf te kijk, niet mij. Je bedoelde feitelijk mij een hak te zetten, nou...ik word echt niet koud of warm van jouw posts.

Ik hoop dat er nog mensen zijn die serieus op mijn vragen willen reageren...

Ik wil niemand een hak zetten en jou al helemaal niet.

Ik reageerde bloedserieus op wat jij schreef, niet meer en niet minder...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid