Spring naar bijdragen

welke games speel jij??


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 16:06:00 schreef Michiel het volgende:

[...]Red-Alert
worshippy.gif

Dat is dus strategie, daar heb ik alle 3 de versies van en meerder keren uitgespeeld
smile.gif
. Het is allemaal begonnen met Dune het spel der spellen van de strategie zoals RA dat is.
big-smile.gif

En FPS = First Person Shooter.

En wat is dan het verschil tussen een 1st en een 3rd person shooter?

RA-achtigen vallen in mijn indeling onder "bouw en verniel", maar dat is dus strategie widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 717
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom diakio,

Bij een first person game bekijk je alles vanuit de ogen van de hoofdrolspeler, bij third person zie je ook de hoofdrolspeler zelf. Het verschil is dus ongeveer hetzelfde als het verschil in een verhaal geschreven in de eerste persoon en een verhaal geschreven in de derde persoon.

En over genres moeten we maar niet beginnen, want daarin is tegenwoordig nauwelijks nog scheidslijnen te trekken. In de tijd van de SNES en de Megadrive was het nog overzichtelijk: je had platformspellen, denkspellen, sportspellen, racespellen en schietspellen. Grofweg gezegd Maar nu...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 16:56:45 schreef markvand het volgende:

Zijn er hier nog meer mensen die black and white 1 hebben gespeeld of deel 2 gaan halen?

Black and White 1 heb ik gespeeld maar dat viel een beetje tegen. Je bent vrij beperkt voor een god en je aanhangers zeuren meer dan dat je er lol aan kunt beleven. Deel twee wordt misschien leuker met die oorlogen erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 17:01:12 schreef Tom het volgende:

[...]Black and White 1 heb ik gespeeld maar dat viel een beetje tegen. Je bent vrij beperkt voor een god en je aanhangers zeuren meer dan dat je er lol aan kunt beleven. Deel twee wordt misschien leuker met die oorlogen erbij.

Het is waar, je aanhangers zeuren een hoop, ik heb in totaal 2 keer gehad dat ze geen vlaggetje hadden. Het irritantst aan mijn dorpelingen vond ik dat ze altijd in groepjes gingen zitten en dat wat ik ook deed ze vijf seocnden later weer gingen zitten en als ik ze roosterde liep het alleen maar nog slechter af. maar in deel 2 hoef je je gelukkig niet de hele tijd met je dorpelingen bezig te houden. smile.gif

@ Hester,

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt een keer, maar het is heel leuk: gooi een dorpeling naar je wezen en als hij hem vangt, zorg dat hij hem gooit, en vang hem vervolgens, je bekeert er snel gasten mee en het is echt heel grappig! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik jatte eens in de zoveel tijd al het eten van een dichtbij gelegen dorp van de tegenstander en dumpte het daar dan, onder andere omdat je ook weer gezeur krijgt als je van een eigen dorp jat (volgens mij werdt je er zelfs slecht van).

Quote:
Zeurende mensen en dat stomme beest ik steeds weer kwijt raakte.

Waar heb ik dat eerder gehoord, ik heb ooit al mijn vrienden overtuigt dat spel te nemen (wat ben ik toch invloedrijkpuh2.gif), en een tijdje later werden ze allemaal boos en kwamen ze daar over klagen tegen mij.puh2.gif Ik had het zelf ook wel, niet voor niks stond in me wezens statistieken ergens dat ik hem verwaarloosde.puh2.gif Toch vind ik hem wel handig, want hij kan naar de tegenstanders dorpen en daar bevroren worden door de tegenstander heidenen bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 16:57:00 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom diakio,

Bij een first person game bekijk je alles vanuit de ogen van de hoofdrolspeler, bij third person zie je ook de hoofdrolspeler zelf. Het verschil is dus ongeveer hetzelfde als het verschil in een verhaal geschreven in de eerste persoon en een verhaal geschreven in de derde persoon.

Noem eens wat titels, dan snap ik je misschien?

Quote:
En over genres moeten we maar niet beginnen, want daarin is tegenwoordig nauwelijks nog scheidslijnen te trekken. In de tijd van de SNES en de Megadrive was het nog overzichtelijk: je had platformspellen, denkspellen, sportspellen, racespellen en schietspellen. Grofweg gezegd Maar nu...

Dat bedoel ik. Ooit programmeerde ik zelf spelletjes. "een blokje dat over een blokjesweg reed, de blokjesmaan was helder, de weg was breed..."

Ja, ja, die goede oude TRS-80 tijd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 00:50:13 schreef diakio het volgende:

[...]Noem eens wat titels, dan snap ik je misschien?

First person:

Wolvenstein 3d, doom, quake, duke nukem 3d, halflife, red faction, unreal tournament, call of duty, black hawk down, halflife 2, morrowind

third person:

GTA vice city, san andreas etc, metal gear solid, morrowind, als je de [TAB] knop in drukt, startrek deep space nine - the fallen,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 01:55:53 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

First person:

Wolvenstein 3d, doom, quake, duke nukem 3d, halflife, red faction, unreal tournament, call of duty, black hawk down, halflife 2, morrowind

third person:

GTA vice city, san andreas etc, metal gear solid, morrowind, als je de [TAB] knop in drukt, startrek deep space nine - the fallen,

Ah, ok, dat is helder. En eh, wat is dan een RPG?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 16:39:59 schreef diakio het volgende:

[...]Ah, ok, dat is helder. En eh, wat is dan een RPG?

Een Role Playing Game, zoals Fable, Jade Empire. Je ontwikkelt een karakter steeds verder naarmate je vordert in het spel. Je kunt je personage op allerlei vlakken beinvloeden.

Neem bijv. Fable; je bent een 7-jarig jochie en je wordt langzamerhand ouder. Je ouderlijke dorpje wordt uitgemoord door bandieten, en jij ontsnapt. Je wordt opgevangen door een 'Hero' die je meeneemt naar zijn 'Castle'. Hier groei je op en kun je je specialisaties kiezen. Zwaardvechten, boogschieten of magische krachten ontwikkelen. Je kunt kleding kopen, tatoages en haarkapsels.

Je hebt ook de keuze of je voor de goede of slechte kant kiest. Kies je voor de slechte kant, dan werk je voor bandieten en tegen de burgers.

Hoe verder je komt hoe meer respect burgers voor je tonen. In het begin word je wel eens uitgescholden voor 'Chicken Chaser' en op een gegeven moment beginnen de burgers voor je te klappen en noemen ze je ‘Hero’. Ook kun je bijv. trouwen met een meisje e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 augustus 2005 10:55:40 schreef CaptainCaveman het volgende:

[...]

Een Role Playing Game, zoals Fable, Jade Empire. Je ontwikkelt een karakter steeds verder naarmate je vordert in het spel. Je kunt je personage op allerlei vlakken beinvloeden.

Neem bijv. Fable; je bent een 7-jarig jochie en je wordt langzamerhand ouder. Je ouderlijke dorpje wordt uitgemoord door bandieten, en jij ontsnapt. Je wordt opgevangen door een 'Hero' die je meeneemt naar zijn 'Castle'. Hier groei je op en kun je je specialisaties kiezen. Zwaardvechten, boogschieten of magische krachten ontwikkelen. Je kunt kleding kopen, tatoages en haarkapsels.

Je hebt ook de keuze of je voor de goede of slechte kant kiest. Kies je voor de slechte kant, dan werk je
voor
bandieten en
tegen
de burgers.

Hoe verder je komt hoe meer respect burgers voor je tonen. In het begin word je wel eens uitgescholden voor 'Chicken Chaser' en op een gegeven moment beginnen de burgers voor je te klappen en noemen ze je ‘Hero’. Ook kun je bijv. trouwen met een meisje e.d.

Is KOTOR dan een RPG?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:20:19 schreef diakio het volgende:

[...]

OK, is dat ook weer helder. Ik vond KOTOR sterk, en KOTOR II ge-wel-dig, vooral omdat je dankzij KOTOR I een hele tijd op het verkeerde been blijft.

Ik heb KOTOR I&II niet voldoende gespeeld om daar een goed oordeel over te vellen, maar de delen die volgden op KOTOR waren/zijn zeker goed. Ik neem aan dat je in het bezit bent van een Xbox Diakio???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:37:00 schreef CaptainCaveman het volgende:

[...]

Ik heb KOTOR I&II niet voldoende gespeeld om daar een goed oordeel over te vellen, maar de delen die volgden op KOTOR waren/zijn zeker goed. Ik neem aan dat je in het bezit bent van een Xbox Diakio???

Nee, een PC. Welke delen bedoel je dan? Ik ken alleen KOTOR en KOTOR - Sith lords.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een hele tijd The Sims gespeeld. Daarbij bouw je een familie, een huis en je laat die familie erin trekken. En zou bouw je een hele buurt bij elkaar. In The Sims 2 zijn de mogelijkheden uiteraard nóg veel uitgebreider en is alles in 3D. Maar meer is niet altijd leuker, zo weet ik wel.

Met je familie kun je dan zo'n beetje alles doen wat er in een huishouden gebeurd: koken, eten, slapen, televisiekijken, trimmen, vreemdgaan met drie buurvrouwen, de boel in de fik laten steken omdat je sims helemaal niet kunnen koken, een schoonmaakster inhuren, de politie voor niets laten komen en zo een boete krijgen, geld verdienen door werk te zoeken, trouwen, kindjes krijgen, etc. etc.

Het aardige is dat jij als het ware een god voor hun bent en zij ook echt in jou geloven. Als je welbewust alles in het honderd laat lopen of ze uithongert devil.gif, dan roepen ze naar je dat ze nogal behoefte aan zus en zo hebben (en dat het geld voor die enorme tempel die ik voor mijzelf in hun tuin gebouwd heb beter aan een fatsoenlijke koelkast besteed had kunnen worden, of fantaseer ik nu iets teveel puh2.gif).

Maar goed, het is wel een heel erg mooi spel, alleen moet je wel van die absolute vrijheid houden. Er worden geen doelen gesteld, dat moet je zélf doen. Je hebt een familie en wat je er mee doet en wat je voor ze bouwd is echt helemaal aan jou. Ook moet je niet teveel aktie verwachten.

Het mooie van dit spel vind ik ook dat je de tijd kan stilzetten en versnellen, zonder dat je sims dat doorhebben (hé, er staat inééns een compleet ingericht huis voor mijn neus...), het bij het ene gezin 3 uur 's nachts kan zijn (wat nou, slapen? puh2.gif) en bij het andere 3 uur 's middags en dat men dus ook echt in jou gelooft en jou aanroept.

Je kunt zo dus echt een eigen wereldje creëren waarin tijden door elkaar heenlopen zonder dat ze dat doorhebben, jij de loop der dingen bepaald zonder dat ze dat doorhebben (wat nou, zélf werk gevonden? Aanbid mij! puh2.gif) Het is dan aardig om te ontdekken wat die Sims, dus je mensjes, allemaal doen en hoe ze precies op dingen reageren.

Het scheppen van je eigen wereld en de loop der dingen daarin bepalen, zonder echt gebonden te zijn aan de tijd daar, dat vond ik wel bijzonder mooi in het spel. De grens tussen hemel en aarde lijkt in dit spel al aardig uitgebeeld te zijn en alleen om die filosofische gedachte vind ik het spel erg bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid