Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 4 minuten geleden zei Robert Frans: God bevindt zich niet in de hel Wat valselijk met hel is vertaald daar staat in de grondtekst Gehenna of Sheol. Daarmee verwees men naar het dodenrijk, en God is ook in het dodenrijk. God laat niet varen de werken Zijner handen. Psalm 139:7-10 NBG51 ‘Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht? Steeg ik ten hemel – Gij zijt daar, of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde – Gij zijt er; nam ik vleugelen van de dageraad, ging ik wonen aan het uiterste der zee, ook daar zou uw hand mij geleiden, uw rechterhand mij vastgrijpen.’ Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.633 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni Zojuist zei Flawless victory: Wat valselijk met hel is vertaald daar staat in de grondtekst Gehenna of Sheol. Daarmee verwees men naar het dodenrijk, en God is ook in het dodenrijk. God laat niet varen de werken Zijner handen. Psalm 139:7-10 NBG51 ‘Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht? Steeg ik ten hemel – Gij zijt daar, of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde – Gij zijt er; nam ik vleugelen van de dageraad, ging ik wonen aan het uiterste der zee, ook daar zou uw hand mij geleiden, uw rechterhand mij vastgrijpen.’ De hel wordt er inderdaad vergeleken met het gehenna, een brandende afvalberg destijds. Maar die afvalberg was natuurlijk niet de hel zelf. Het is wat onzinnig om mensen te waarschuwen voor gewoon een afvalberg. Daarbij is de hel een logische consequentie van onze vrije keuze. Als we zonder Hem willen leven, dan zal God daarnaar handelen. Hij laat niemand varen, maar Hij dringt zich ook niet op en dwingt je dus niet eeuwig met Hem te verblijven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 173 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 2 uur geleden zei Flawless victory: En we kunnen de lengte van de komende aioon ook kennen, dat noemen we niet voor niets het duizendjarige rijk. Dus vanaf de wederkomst duizend jaar. Daar ben ik het niet mee eens. Aan het eind van het 1000 jarige rijk hebben we de laatste opstand van Satan, een kleine tijd. Na die opstand zal Israël zeven jaren stoken van de houten wapens (Ez. 39:9). Dan hebben we nog Psa. 105:8-10 « Hij gedenkt aan Zijn verbond tot in eeuwigheid, aan het woord, dat Hij ingesteld heeft tot in duizend geslachten, het verbond dat Hij met Abraham heeft gemaakt en Zijn eed aan Isaäk, welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting aan Israël tot een eeuwig verbond, zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel. ». Al zou je een geslacht op 16 jaar zetten (te kort volgens mij) dan nog zijn die duizend geslachten 16000 jaar. Ook al wil je hier een draai aan geven die het veel korter maakt, dan nog duurt hij langer dan de duizend jaar en hoeveel langer is niet te zeggen. De huidige aioon duurt al ruim 4000 (ongeveer 4300) jaar en is nog lang niet klaar, wat is tijd voor God? Nogmaals, de tweede aioon is de enige waarvan we de tijdsduur kunnen berekenen. De lengte van de huidige en volgende aioonen zijn onbekend. Aristarkos Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) 11 minuten geleden zei Aristarkos: Daar ben ik het niet mee eens. Aan het eind van het 1000 jarige rijk hebben we de laatste opstand van Satan, een kleine tijd. Na die opstand zal Israël zeven jaren stoken van de houten wapens (Ez. 39:9). Dan hebben we nog Psa. 105:8-10 « Hij gedenkt aan Zijn verbond tot in eeuwigheid, aan het woord, dat Hij ingesteld heeft tot in duizend geslachten, het verbond dat Hij met Abraham heeft gemaakt en Zijn eed aan Isaäk, welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting aan Israël tot een eeuwig verbond, zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel. ». Al zou je een geslacht op 16 jaar zetten (te kort volgens mij) dan nog zijn die duizend geslachten 16000 jaar. Ook al wil je hier een draai aan geven die het veel korter maakt, dan nog duurt hij langer dan de duizend jaar en hoeveel langer is niet te zeggen. De huidige aioon duurt al ruim 4000 (ongeveer 4300) jaar en is nog lang niet klaar, wat is tijd voor God? Nogmaals, de tweede aioon is de enige waarvan we de tijdsduur kunnen berekenen. De lengte van de huidige en volgende aioonen zijn onbekend. Aristarkos Toevallig ben ik een boekje aan het lezen over aionen. Kan er dus nog niet over meepraten. Van Adlay Loudy. Is dat goed spul??? 25 juni bewerkt door Hermanos2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 173 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 5 minuten geleden zei Hermanos2: Toevallig ben ik een boekje aan het lezen over aionen. Kan er dus nog niet over meepraten. Van Adlay Loudy. Is dat goed spul??? Kan het je niet zeggen, ik ken ze niet. Aristarkos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 4 minuten geleden zei Aristarkos: Kan het je niet zeggen, ik ken ze niet. Aristarkos Dankjewel. Ik kreeg het van iemand. Ligt al een jaar op de plank. Nu maar aan begonnen. Bladzijde 1. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 23 minuten geleden zei Robert Frans: De hel wordt er inderdaad vergeleken met het gehenna, een brandende afvalberg destijds. Maar die afvalberg was natuurlijk niet de hel zelf. Het is wat onzinnig om mensen te waarschuwen voor gewoon een afvalberg. Daarbij is de hel een logische consequentie van onze vrije keuze. Als we zonder Hem willen leven, dan zal God daarnaar handelen. Hij laat niemand varen, maar Hij dringt zich ook niet op en dwingt je dus niet eeuwig met Hem te verblijven. 1. Nooit sprak Jezus over de hel. Iedereen kan dat zelf controleren in de evangeliën. In de evangelieën is elf keer sprake van Gehenna. Gehenna is een plaatsnaam zoals Jeruzalem, Bethlehem, Efrata, Galilea etc. plaatsnamen zijn. En deze plaatsnamen zijn ongewijzigd opgenomen in onze vertalingen, behalve Gehenna. Men zou dat ook met Gehenna moeten doen. Gehenna is het dal van Hinnom bij Jeruzalem. Een bijbelvertaling die Gehenna weergeeft met ‘hel’ is bezig haar lezers te misleiden. 2. In Marcus 9 spreekt Jezus over vuur dat niet wordt uitgeblust en een worm die niet sterft. Daar zinspeelt Hij op het laatste vers in het boek Jesaja (66:24): 23 En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE. 24 Zij zullen uitgaan en DE LIJKEN aanschouwen der mannen, die van Mij afvallig geworden zijn; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitgeblust worden, en zij zullen voor al wat leeft een afgrijzen wezen. Jesaja spreekt hier over het toekomstig Messiaanse rijk. In het Messiaanse rijk zullen alle volkeren van tijd tot tijd optrekken naar Jeruzalem. Zij zien dan in het dal van Hinnom (Gehenna) de lijken liggen van omgekomen goddeloze mannen. Hun kijken liggen daar zonder begrafenis te hebben gehad, te verteren door vuur of door wormen. Inderdaad een weerzinwekkend schouwspel maar geen hel. Geen oord waar levenden eindeloos worden gefolterd door vuur. Jesaja spreekt over lijken. 3. Het vuur wordt niet uitgeblust. Dit betekent natuurlijk niet dat het vuur dus nooit uitgaat. Jeremia 17:27 spreekt b.v. over een vuur dat binnen Jeruzalems poorten wordt ontstoken en haar paleizen zal verteren “zonder te worden uitgeblust”. Deze woorden betekenen wat ze zeggen, niet minder en niet meer. De paleizen zullen in vuur opgaan zonder dat er wordt geblust. En de lijken zullen verbranden. Het is absurd om daaruit een eindeloos vuur af te leiden en dan ook nog eens waar zich levende mensen in zouden zitten. 4. Als we kijken naar de woorden “hun worm zal niet sterven” in de context, dan gaat het niet over foltering, noch over een hel, noch over eindeloze wroeging. De verterende worm doet z’n niet aflatende werk in lijken. Letterlijk dus. Ze vreten de lijken op. Bovendien: wormen (maden) sterven inderdaad niet, zoals iedere eerstejaars biologiestudent weet, maar verpoppen zich tot vliegen. De kerkleer verdraait Jesus’ woorden met haar eindeloze hellestraf van vuur dat niet uitgaat en wormen van wroeging. En niet degene die spreekt van het dal van Hinnom waar lijken onbegraven liggen te verteren. Hermanos2 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bekeerling14 35 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 40 minuten geleden zei Robert Frans: God bevindt zich niet in de hel en kan er dus niet de gruweldaden verrichten die men de hel toeschrijft. De hel is juist de áfwezigheid van God. De gruwel van de hel is niets anders dan wat de helbewoners zichzelf en elkaar aandoen, omdat zij God welbewust de rug toekeren en dus zonder zijn liefde en goedheid verkiezen te leven. ALS God overal vertegenwoordigt is dan is er niks buiten God. Dus de afwezigheid van God kan niet. Tevens maak je dan van God twee Goden/goden. Maar goed, dat snap ik wel. Als je de Joodse stamgod YHWH als de prototype van God gebruikt. En niet de universele Godstype. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 56 minuten geleden zei Hermanos2: Nu maar aan begonnen. Bladzijde 1. Het is vrij normaal om op de eerste bladzijde van een boek(je) te beginnen 😄 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 5 minuten geleden zei Monachos: Het is vrij normaal om op de eerste bladzijde van een boek(je) te beginnen 😄 Ja, maar ik ben niet normaal. Ik scan graag eerst door een boek. Dan sla ik het willekeurig ergens open en begin te lezen. Proeven of de schrijfstijl me aanstaat. Want anders lees ik het toch niet helemaal. Dit boekje lijkt pittig. Inhoudsopgave en achterkant wekken wel mijn nieuwsgierigheid. Dus poging… Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) 1 uur geleden zei Flawless victory: 1. Nooit sprak Jezus over de hel. Iedereen kan dat zelf controleren in de evangeliën. In de evangelieën is elf keer sprake van Gehenna. Gehenna is een plaatsnaam zoals Jeruzalem, Bethlehem, Efrata, Galilea etc. plaatsnamen zijn. En deze plaatsnamen zijn ongewijzigd opgenomen in onze vertalingen, behalve Gehenna. Men zou dat ook met Gehenna moeten doen. Gehenna is het dal van Hinnom bij Jeruzalem. Een bijbelvertaling die Gehenna weergeeft met ‘hel’ is bezig haar lezers te misleiden. 2. In Marcus 9 spreekt Jezus over vuur dat niet wordt uitgeblust en een worm die niet sterft. Daar zinspeelt Hij op het laatste vers in het boek Jesaja (66:24): 23 En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE. 24 Zij zullen uitgaan en DE LIJKEN aanschouwen der mannen, die van Mij afvallig geworden zijn; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitgeblust worden, en zij zullen voor al wat leeft een afgrijzen wezen. Jesaja spreekt hier over het toekomstig Messiaanse rijk. In het Messiaanse rijk zullen alle volkeren van tijd tot tijd optrekken naar Jeruzalem. Zij zien dan in het dal van Hinnom (Gehenna) de lijken liggen van omgekomen goddeloze mannen. Hun kijken liggen daar zonder begrafenis te hebben gehad, te verteren door vuur of door wormen. Inderdaad een weerzinwekkend schouwspel maar geen hel. Geen oord waar levenden eindeloos worden gefolterd door vuur. Jesaja spreekt over lijken. 3. Het vuur wordt niet uitgeblust. Dit betekent natuurlijk niet dat het vuur dus nooit uitgaat. Jeremia 17:27 spreekt b.v. over een vuur dat binnen Jeruzalems poorten wordt ontstoken en haar paleizen zal verteren “zonder te worden uitgeblust”. Deze woorden betekenen wat ze zeggen, niet minder en niet meer. De paleizen zullen in vuur opgaan zonder dat er wordt geblust. En de lijken zullen verbranden. Het is absurd om daaruit een eindeloos vuur af te leiden en dan ook nog eens waar zich levende mensen in zouden zitten. 4. Als we kijken naar de woorden “hun worm zal niet sterven” in de context, dan gaat het niet over foltering, noch over een hel, noch over eindeloze wroeging. De verterende worm doet z’n niet aflatende werk in lijken. Letterlijk dus. Ze vreten de lijken op. Bovendien: wormen (maden) sterven inderdaad niet, zoals iedere eerstejaars biologiestudent weet, maar verpoppen zich tot vliegen. De kerkleer verdraait Jesus’ woorden met haar eindeloze hellestraf van vuur dat niet uitgaat en wormen van wroeging. En niet degene die spreekt van het dal van Hinnom waar lijken onbegraven liggen te verteren. Mattheüs 8: 12 Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore! 44 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker. 45 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. 46 Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die. 47 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een sleepnet, neergelaten in de zee, dat allerlei bijeenbrengt. 48 Wanneer het vol is, haalt men het op de oever, en zet zich neer en verzamelt het goede in vaten, doch het ondeugdelijke werpt men weg. 49 Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, 50 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 22: 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 24: 51 Dat hij het niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der huichelaars doen delen. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 25: 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Lucas 13: 23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen. In deze verzen staat niets over een 'hel' of over 'Gehenna' dus kan er geen sprake zijn van een verkeerde vertaling. Er wordt wel meerdere keren gesproken over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Hoe wil je dit rooskleuriger proberen te maken dan zoals het er staat? Oven: https://biblehub.com/greek/2575.htm Duisternis: https://biblehub.com/greek/4655.htm 25 juni bewerkt door Monachos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 2 minuten geleden zei Monachos: Mattheüs 8: 12 Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore! 44 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker. 45 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. 46 Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die. 47 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een sleepnet, neergelaten in de zee, dat allerlei bijeenbrengt. 48 Wanneer het vol is, haalt men het op de oever, en zet zich neer en verzamelt het goede in vaten, doch het ondeugdelijke werpt men weg. 49 Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, 50 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 22: 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 24: 51 Dat hij het niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der huichelaars doen delen. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 25: 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Lucas 13: 23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen. In deze verzen staat niets over een 'hel' of over 'Gehenna' dus kan er geen sprake zijn van een verkeerde vertaling. Er wordt wel meerdere keren gesproken over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Hoe wil je dit rooskleuriger proberen te maken dan zoals het er staat? Oven: https://biblehub.com/greek/2575.htm Duisternis: https://biblehub.com/greek/4655.htm Er wordt gesproken over een vurige oven. Volgens mij mag je dit niet letterlijk nemen. Ik denk ook aan hel als Gehenna. Het definitieve graf, van waaruit geen terugkeer meer mogelijk is. Dus in die zin is het een plek van eeuwige schaamte, van de gemiste kans. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 998 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) 6 minuten geleden zei Monachos: Mattheüs 8: 12 Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore! 44 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker. 45 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. 46 Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die. 47 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een sleepnet, neergelaten in de zee, dat allerlei bijeenbrengt. 48 Wanneer het vol is, haalt men het op de oever, en zet zich neer en verzamelt het goede in vaten, doch het ondeugdelijke werpt men weg. 49 Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, 50 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 22: 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 24: 51 Dat hij het niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der huichelaars doen delen. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 25: 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Lucas 13: 23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen. In deze verzen staat niets over een 'hel' of over 'Gehenna' dus kan er geen sprake zijn van een verkeerde vertaling. Er wordt wel meerdere keren gesproken over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Hoe wil je dit rooskleuriger proberen te maken dan zoals het er staat? Oven: https://biblehub.com/greek/2575.htm Duisternis: https://biblehub.com/greek/4655.htm Dat wordt meteen overplakt met een verse waar de verses ervoor en erna magistraal genegeerd worden. Voor het belang van het argument onlangs in veel materie moeten verdiepen om er wijzer uit te worden. Het is een constructie van allerlei denkpistes met een puzzel uit bijbelcitaten en eindtijdprofetie, en soms zelfs wat wetenschappelijke werken. Beter zou men leren het NT interlineare samenvatten in plaats van zich met zaken bezig te houden zonder gedegen schriftkennis. Iedereen schiet kennis tekort in de Schrift en tijd komen we nog meer tekort op de aarde. De lamp brandt nu en de Weg is alleen in de Bijbel samen te vatten. Ze aanvaarden vele mensen, maar niet de Mens. 25 juni bewerkt door Fundamenteel Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 8 minuten geleden zei Hermanos2: Er wordt gesproken over een vurige oven. Volgens mij mag je dit niet letterlijk nemen. Ik denk ook aan hel als Gehenna. Het definitieve graf, van waaruit geen terugkeer meer mogelijk is. Dus in die zin is het een plek van eeuwige schaamte, van de gemiste kans. Het gaat niet zozeer over een letterlijke of figuurlijke oven maar of het tijdelijk of niet is. Alverzoening gaat niet samen met 'Het definitieve graf, van waaruit geen terugkeer meer mogelijk is'. Het is of het één of het ander. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) 21 minuten geleden zei Monachos: Mattheüs 8: 12 Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore! 44 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker. 45 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. 46 Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die. 47 Evenzo is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een sleepnet, neergelaten in de zee, dat allerlei bijeenbrengt. 48 Wanneer het vol is, haalt men het op de oever, en zet zich neer en verzamelt het goede in vaten, doch het ondeugdelijke werpt men weg. 49 Zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. De engelen zullen uitgaan om de bozen uit het midden der rechtvaardigen af te zonderen, 50 En zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 22: 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 24: 51 Dat hij het niet weet, en hij zal hem folteren en hem in het lot der huichelaars doen delen. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Mattheüs 25: 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Lucas 13: 23 En iemand zeide tot Hem: Here, zijn het weinigen, die behouden worden? 24 Hij zeide tot hen: Strijdt om in te gaan door de enge poort, want velen, zeg Ik u, zullen trachten in te gaan, doch het niet kunnen. 25 Van het ogenblik af, dat de heer des huizes is opgestaan en de deur gesloten heeft, zult gij beginnen buiten te staan en aan de deur te kloppen zeggende: Here, doe ons open, en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik weet niet, vanwaar gij zijt. 26 Dan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben voor uw ogen gegeten en gedronken en in onze straten hebt Gij geleerd. 27 En Hij zal tot u spreken, zeggende: Ik weet niet, vanwaar gij zijt; gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid. 28 Daar zal het geween zijn en het tandengeknars, wanneer gij Abraham en Isaak en Jakob zult zien en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar uzelf buitengeworpen. In deze verzen staat niets over een 'hel' of over 'Gehenna' dus kan er geen sprake zijn van een verkeerde vertaling. Er wordt wel meerdere keren gesproken over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Hoe wil je dit rooskleuriger proberen te maken dan zoals het er staat? Oven: https://biblehub.com/greek/2575.htm Duisternis: https://biblehub.com/greek/4655.htm Wat je aanhaalt zijn eindtijdprofetieén. Het Koninkrijk der hemelen is bestemd voor Israël in het duizendjarige rijk. Dat is het einde nog altijd niet. Zolang het nog niet voor iedereen goed is is het einde nog niet gekomen. Het woord wat in de bijbel is vertaald met ‘poel’ duidt op een reëel meer, zoals b.v. het meer van Genesareth. Hetzelfde woord (Gr. limne) gebruikt de Bijbel daarvoor. Dit meer bevat zwavel als brandstof, een feit dat onwillekeurig doet denken aan de regio van de Dode Zee. Het was immers in die omgeving dat God zo’n vierduizend jaar geleden het vuur en zwavel deed regenen en Sodom, Gomorra en de omliggende steden in de as legde. De Dode Zee die zal in de nabije toekomst opnieuw een vurig oord worden. In de dagen van de Wederkomst zal dit meer en haar omgeving (het gebied van Edom) opnieuw een grote rol spelen in Gods gerichten. Daar zal God afrekenen met de verzamelde volken en haar leiders (“het beest en de valse profeet”). In het daaropvolgende Messiaanse Rijk (de komende aioon oftewel het Duizendjarige Rijk) zal deze omgeving wonderbaarlijk herstellen en er zal zelfs een meer rijk aan vissen ontstaan, inclusief enkele vissersplaatsen aan de oevers. Aan het einde van de volgende aioon,van het Duizendjarige Rijk dus, zal de diabolos (=de duivel) opnieuw worden losgelaten en in staat blijken, de volken opnieuw te doen optrekken tegen Jeruzalem. Maar God zal daar korte metten mee maken en voor de derde en tevens laatste keer zal dit oord veranderen in een vurige oven. Bij de Grote Witte Troon vervolgens, waar de doden zijn opgestaan, zullen degenen van wie de namen niet in het boek des levens staan, in dat meer worden geworpen. Opnieuw zullen zij sterven. Vandaar: “de tweede dood”. Dat is uiteraard niet het einde, want de dood heeft bij God nooit het laatste woord. Ter informatie: https://goedbericht.nl/wp-content/uploads/2012/03/WAAR-BEVINDT-ZICH-DE-POEL-DES-VUURS.pdf 25 juni bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 1 minuut geleden zei Flawless victory: Wat je aanhaalt zijn eindtijdprofetieén. Het Koninkrijk der hemelen is bestemd voor Israël in het duizendjarige rijk. Dat is het einde nog altijd niet. Zolang het nog niet voor iedereen goed is is het einde nog niet gekomen. Het woord wat in de bijbel is vertaald met ‘poel’ duidt op een reëel meer, zoals b.v. het meer van Genesareth. Hetzelfde woord (Gr. limne) gebruikt de Bijbel daarvoor. Dit meer bevat zwavel als brandstof, een feit dat onwillekeurig doet denken aan de regio van de Dode Zee. Het was immers in die omgeving dat God zo’n vierduizend jaar geleden het vuur en zwavel deed regenen en Sodom, Gomorra en de omliggende steden in de as legde. De Dode Zee die zal in de nabije toekomst opnieuw een vurig oord worden. In de dagen van de Wederkomst zal dit meer en haar omgeving (het gebied van Edom) opnieuw een grote rol spelen in Gods gerichten. Daar zal God afrekenen met de verzamelde volken en haar leiders (“het beest en de valse profeet”). In het daaropvolgende Messiaanse Rijk (de komende aioon oftewel het Duizendjarige Rijk) zal deze omgeving wonderbaarlijk herstellen en er zal zelfs een meer rijk aan vissen ontstaan, inclusief enkele vissersplaatsen aan de oevers. Aan het einde van de volgende aioon,van het Duizendjarige Rijk dus, zal de diabolos (=de duivel) opnieuw worden losgelaten en in staat blijken, de volken opnieuw te doen optrekken tegen Jeruzalem. Maar God zal daar korte metten mee maken en voor de derde en tevens laatste keer zal dit oord veranderen in een vurige oven. Bij de Grote Witte Troon vervolgens, waar de doden zijn opgestaan, zullen degenen van wie de namen niet in het boek des levens staan, in dat meer worden geworpen. Opnieuw zullen zij sterven. Vandaar: “de tweede dood”. Dat is uiteraard niet het einde, want de dood heeft bij God nooit het laatste woord. Ter informatie: https://goedbericht.nl/wp-content/uploads/2012/03/WAAR-BEVINDT-ZICH-DE-POEL-DES-VUURS.pdf Het gaat helemaal niet over de poel des vuurs (dat staat nergens in de Bijbelverzen die ik citeerde) maar over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Het woord 'limné' staat alleen in Lucas en Openbaring, zie https://biblehub.com/greek/3041.htm. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 2 minuten geleden zei Monachos: Het gaat helemaal niet over de poel des vuurs (dat staat nergens in de Bijbelverzen die ik citeerde) maar over een 'vurige oven' en 'de buitenste duisternis'. Het woord 'limné' staat alleen in Lucas en Openbaring, zie https://biblehub.com/greek/3041.htm. Ik wil alverzoening best een kans geven. Ik bedenk dat de mens gevallen is buiten zijn schuld. Ik kan er niks aan doen dat Adam en Eva zich hebben laten foppen. Ik kan het ook niet terugdraaien. God kan dat wel. Dus vanuit dat perspectief kan ik er wel in meedenken. Tegelijkertijd geef ik toe dat de bijbelboeken afzonderlijk beschouwd mij niet meteen op dat spoor zouden zetten. Dus tja, we gaan het zien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 1 minuut geleden zei Hermanos2: Ik wil alverzoening best een kans geven. Ik bedenk dat de mens gevallen is buiten zijn schuld. Ik kan er niks aan doen dat Adam en Eva zich hebben laten foppen. Ik kan het ook niet terugdraaien. Als je deze gedachtegang consequent doorvoert kom je m.i. uit bij "ik kan er niks aan doen dat ik een nakomeling ben van Adam en Eva en kan er dus niks aan doen dat ik zondig en kan dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn daden." En de vrije wil dan? We kunnen toch kiezen? De alverzoening komt uiteindelijk neer op 'het maakt allemaal geen fluit uit wat we doen of laten, uiteindelijk maakt überhippie God alles goed. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni Zojuist zei Monachos: Als je deze gedachtegang consequent doorvoert kom je m.i. uit bij "ik kan er niks aan doen dat ik een nakomeling ben van Adam en Eva en kan er dus niks aan doen dat ik zondig en kan dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn daden." En de vrije wil dan? We kunnen toch kiezen? De alverzoening komt uiteindelijk neer op 'het maakt allemaal geen fluit uit wat we doen of laten, uiteindelijk maakt überhippie God alles goed. Ik geloof dan ook niet (meer) in vrije wil. We zitten allemaal gevangen in deze mallemolen. Er is niet veel te kiezen. En stel ik vermoord een paar mensen. Na onderzoek blijkt dat ik een hersentumor heb die mijn gedrag laat flippen. Ben ik dan toerekeningsvatbaar? Misschien zou ik het zonder die tumor ook gedaan hebben. Plaats een goed mens in een slechte omgeving en vroeg of laat wordt ie ook slecht. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) Jezus heeft de dood overwonnen en onttroond. Het komt - uiteindelijk - met alle mensen goed. Dat wil niet zeggen dat moordenaars en dergelijken er ongestraft vanaf komen. Maar de dood heeft niet het laatste woord. God’s Alverzoening wel. 13 minuten geleden zei Monachos: Als je deze gedachtegang consequent doorvoert kom je m.i. uit bij "ik kan er niks aan doen dat ik een nakomeling ben van Adam en Eva en kan er dus niks aan doen dat ik zondig en kan dus ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn daden." En de vrije wil dan? We kunnen toch kiezen? De alverzoening komt uiteindelijk neer op 'het maakt allemaal geen fluit uit wat we doen of laten, uiteindelijk maakt überhippie God alles goed. Nee. Er is geen vrije wil. Onderweg moeten we af en toe denken van wel, maar de Bijbel laat er geen onduidelijkheid over bestaan dat de zogenaamde vrije wil niet bestaat. VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD: Spreuken 16:9 Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan. Spreuken 21:1 Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. Jesaja 63:17 Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?… Jeremia 10:23 Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Handelingen 16:14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd. 1 Korinthe 1:29 Opdat geen vlees zou roemen voor God. 1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt. Romeinen 8:20-21 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. Romeinen 9:11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, ….. Romeinen 9:16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil. Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft; Romeinen 11:32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil. Efeze 2:8-9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen. 1 Petrus 2:8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. De HERE heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads. Spreuken 16:4 Wat een statement! Het kenmerk van een goddeloze is dat hij niet anders doet en wil doen, dan ingaan tegen Gods wil. En toch staat hier: ook de goddeloze is door de HERE gemaakt met een doel. Want de HERE heeft alles gemaakt voor Zijn doel. 24 minuten geleden zei Monachos: De alverzoening komt uiteindelijk neer op 'het maakt allemaal geen fluit uit wat we doen of laten, uiteindelijk maakt überhippie God alles goed. Dat is een misverstand. De Alverzoening betekent niet dat God niet straft. De mens heeft veel te vrezen van Zijn toorn, maar deze is niet eindeloos. In tegenstelling tot hoe mensen zich soms gedragen, is de straf van God bedoeld om recht te zetten: te richten. Niet om eindeloos te pijnigen. De eindeloze pijniging in een hel komt uit een ziek brein. En is niet bijbels. 25 juni bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) Ook met Judas komt het uiteindelijk goed. Judas deed wat Hij moest doen en Jezus Zijn Kruisdood is dus NIET de schuld van de Joden. Het christendom is op basis van vele misverstanden een betreurenswaardige bron van Jodenhaat geweest. 25 juni bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 1 minuut geleden zei Flawless victory: Ook met Judas komt het uiteindelijk goed. Judas deed wat Hij moest doen en Jezus Zijn Kruisdood is dus NIET de schuld van de Joden. Het christendom is op basis van vele misverstanden een betreurenswaardige bron van Jodenhaat geweest. Jezus werd gedood door de Romeinen. Veroordeeld in een binnenplaats door een handvol Farizeeën en begeleidend klapvee. Schreeuwend: uw bloed kome over ons en onze kinderen. En daar wordt zo’n poppenkast van gemaakt? Alsof het voltallige Joodse volk daar aanwezig was. Wat een dwaling… 22 minuten geleden zei Flawless victory: Jezus heeft de dood overwonnen en onttroond. Het komt - uiteindelijk - met alle mensen goed. Dat wil niet zeggen dat moordenaars en dergelijken er ongestraft vanaf komen. Maar de dood heeft niet het laatste woord. God’s Alverzoening wel. Nee. Er is geen vrije wil. Onderweg moeten we af en toe denken van wel, maar de Bijbel laat er geen onduidelijkheid over bestaan dat de zogenaamde vrije wil niet bestaat. VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD: Spreuken 16:9 Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan. Spreuken 21:1 Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. Jesaja 63:17 Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?… Jeremia 10:23 Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Handelingen 16:14 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd. 1 Korinthe 1:29 Opdat geen vlees zou roemen voor God. 1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt. Romeinen 8:20-21 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. Romeinen 9:11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, ….. Romeinen 9:16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil. Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft; Romeinen 11:32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil. Efeze 2:8-9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen. 1 Petrus 2:8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. De HERE heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads. Spreuken 16:4 Wat een statement! Het kenmerk van een goddeloze is dat hij niet anders doet en wil doen, dan ingaan tegen Gods wil. En toch staat hier: ook de goddeloze is door de HERE gemaakt met een doel. Want de HERE heeft alles gemaakt voor Zijn doel. Dat is een misverstand. De Alverzoening betekent niet dat God niet straft. De mens heeft veel te vrezen van Zijn toorn, maar deze is niet eindeloos. In tegenstelling tot hoe mensen zich soms gedragen, is de straf van God bedoeld om recht te zetten: te richten. Niet om eindeloos te pijnigen. De eindeloze pijniging in een hel komt uit een ziek brein. En is niet bijbels. Ja inderdaad. Als je iemand vergeeft betekent dat niet automatisch vrijstelling van straf. Dat is een trap hoger, dat is genade. Kort door de bocht… Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Flawless victory 591 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) Judas is in het christendom onterecht uitgemaakt voor verrader. Ook dit berust op vertaalfouten. In de lijdensgeschiedenis in Matteus, Marcus, Lucas en Johannes, wordt de figuur van Judas alle vijftien keren ten onrechte een verrader wordt genoemd Het Griekse woord dat in dat verband steevast gebruikt wordt is paradidomi, (Mat.26:25; Joh.18:2) en betekent niet verraden maar overgeven (en vandaar ook: overleveren). Dat is een groot verschil! Ook het woord ’traditie’ (overlevering; Mat.15:6) is van dit Griekse woord afgeleid. De stam van dit Griekse woord komt ruim honderddertig keer voor in het NT en wordt vrijwel altijd weergegeven met overgeven, overleveren of overdragen. Zoals b.v. in de onderstaande passages. Romeinen 8:32. Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 1Korinthe 15:24 … daarna het einde, wanneer Hij het koninkrijk aan God de Vader overdraagt… Galaten 2:20… de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. Hoe misplaatst zou de weergave ‘verraden’ in de bovenstaande gevallen zijn geweest! Heeft God zijn Zoon verraden? Nee toch? Of heeft de Zoon zichzelf verraden? Ook niet. Hij was juist trouw aan zichzelf door zijn liefde te bewijzen. Maar als ditzelfde Griekse woord gebruikt wordt in verband met Judas, dan schromen de vertalers niet om paradidomi met verraden te vertalen. En daarmee schilderen zij Judas zwarter af dan de Schrift dit doet. Een paar voorbeelden waar onterecht van verraden sprake is:Matteus 26:21, Matteüs 10:4, Matteus 26:21-27:3, Johannes 13:21 In al deze gevallen is paradidomi vertaald met verraden. Het is inconsequent. Zoals God zijn Zoon voor allen overgaf (Rom.8:32) en zoals ook de Zoon zichzelf overgaf (Gal.2:20), zo gaf Judas zijn Meester over aan de Joodse autoriteiten en de Romeinen. Judas wees Jezus niet stiekem van achter een boom aan maar groette en kuste Hem openlijk zodat de soldaten Jezus konden arresteren. Zo leverde Judas Jezus over. 25 juni bewerkt door Flawless victory Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 483 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni (bewerkt) 36 minuten geleden zei Flawless victory: Judas is in het christendom onterecht uitgemaakt voor verrader. Ook dit berust op vertaalfouten. In de lijdensgeschiedenis in Matteus, Marcus, Lucas en Johannes, wordt de figuur van Judas alle vijftien keren ten onrechte een verrader wordt genoemd Het Griekse woord dat in dat verband steevast gebruikt wordt is paradidomi, (Mat.26:25; Joh.18:2) en betekent niet verraden maar overgeven (en vandaar ook: overleveren). Dat is een groot verschil! Ook het woord ’traditie’ (overlevering; Mat.15:6) is van dit Griekse woord afgeleid. De stam van dit Griekse woord komt ruim honderddertig keer voor in het NT en wordt vrijwel altijd weergegeven met overgeven, overleveren of overdragen. Zoals b.v. in de onderstaande passages. Romeinen 8:32. Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 1Korinthe 15:24 … daarna het einde, wanneer Hij het koninkrijk aan God de Vader overdraagt… Galaten 2:20… de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. Hoe misplaatst zou de weergave ‘verraden’ in de bovenstaande gevallen zijn geweest! Heeft God zijn Zoon verraden? Nee toch? Of heeft de Zoon zichzelf verraden? Ook niet. Hij was juist trouw aan zichzelf door zijn liefde te bewijzen. Maar als ditzelfde Griekse woord gebruikt wordt in verband met Judas, dan schromen de vertalers niet om paradidomi met verraden te vertalen. En daarmee schilderen zij Judas zwarter af dan de Schrift dit doet. Een paar voorbeelden waar onterecht van verraden sprake is:Matteus 26:21, Matteüs 10:4, Matteus 26:21-27:3, Johannes 13:21 In al deze gevallen is paradidomi vertaald met verraden. Het is inconsequent. Zoals God zijn Zoon voor allen overgaf (Rom.8:32) en zoals ook de Zoon zichzelf overgaf (Gal.2:20), zo gaf Judas zijn Meester over aan de Joodse autoriteiten en de Romeinen. Judas wees Jezus niet stiekem van achter een boom aan maar groette en kuste Hem openlijk zodat de soldaten Jezus konden arresteren. Zo leverde Judas Jezus over. Het lijkt wel of je een soort roze bril evangelie aanhangt. "Er staat iets onaangenaams maar ze bedoelen eigenlijk iets aangenaams. Judas was eigenlijk gewoon een toffe peer!" Zoiets? Zullen we het hieronder vet gemaakte maar gewoon wegstrepen uit de Bijbel? Ik heb 'verraden' vervangen door 'overgeleverd', dan valt het allemaal wel mee! Mattheüs 26: 24 De Zoon des mensen gaat wel heen gelijk van Hem geschreven staat, doch wee die mens, door wie de Zoon des mensen overgeleverd wordt. 25 Het ware voor die mens goed geweest, als hij niet geboren was. Judas, zijn overleveraar, antwoordde en zeide: Ik ben het toch niet, Rabbi? Hij zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Lucas 22: 48 En Jezus zeide tot hem: Judas, levert gij de Zoon des mensen met een kus over? Mattheüs 27: 3 Toen kreeg Judas, die Hem overgeleverd had, berouw, daar hij zag, dat Hij veroordeeld was, en hij bracht de dertig zilverlingen aan de overpriesters en oudsten terug, 4 En hij sprak: Ik heb gezondigd, onschuldig bloed overgeleverd! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dit aan? Gij moet zelf maar zien wat ervan komt! 5 En de zilverlingen in de tempel werpende, verwijderde hij zich; daarop ging hij heen en verhing zich. 25 juni bewerkt door Monachos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.633 Geplaatst 25 juni Rapport Share Geplaatst 25 juni 3 uur geleden zei Bekeerling14: ALS God overal vertegenwoordigt is dan is er niks buiten God. Dus de afwezigheid van God kan niet. Tevens maak je dan van God twee Goden/goden. Maar goed, dat snap ik wel. Als je de Joodse stamgod YHWH als de prototype van God gebruikt. En niet de universele Godstype. Er is maar één God, in drie Personen. En die drie Personen kunnen zijn waar ze maar willen zijn. Maar de hel is inderdaad de 'buitenste duisternis', volledig uit de nabijheid van God, het schrikwekkende niets waar geen licht, liefde en waarheid te vinden is. God kan echter natuurlijk altijd er voor kiezen om ergens níét te zijn, om iets níét te scheppen. Hij is alomtegenwoordig op de hemel en aarde omdat Hij daarvoor kiest. En zo kiest Hij ervoor buiten de hel te blijven. 3 uur geleden zei Flawless victory: 1. Nooit sprak Jezus over de hel. Iedereen kan dat zelf controleren in de evangeliën. In de evangelieën is elf keer sprake van Gehenna. Gehenna is een plaatsnaam zoals Jeruzalem, Bethlehem, Efrata, Galilea etc. plaatsnamen zijn. En deze plaatsnamen zijn ongewijzigd opgenomen in onze vertalingen, behalve Gehenna. Men zou dat ook met Gehenna moeten doen. Gehenna is het dal van Hinnom bij Jeruzalem. Een bijbelvertaling die Gehenna weergeeft met ‘hel’ is bezig haar lezers te misleiden. [...] De kerkleer verdraait Jesus’ woorden met haar eindeloze hellestraf van vuur dat niet uitgaat en wormen van wroeging. En niet degene die spreekt van het dal van Hinnom waar lijken onbegraven liggen te verteren. Jezus spreekt wel degelijk over een eeuwige straf, als tegenstelling tot het eeuwig leven. Hij waarschuwt niet uitdrukkelijk alleen Hem te vrezen die lichaam en ziel in de hel kan storten, als dat alleen maar een afvalberg zou zijn. Alleen al omdat je bepaald geen goddelijke krachten hoeft te hebben om een lijk op een afvalberg te gooien. Het gehenna is dus een krachtig zinnebeeld van de hel, maar niet de hel zelf. Daarbij is de klassieke vuur- en zwavelhel leuk voor kunstwerken en Hollywood, maar worden deze beelden in werkelijkheid altijd als strikt symbolisch gezien. Net zoals de wolken, vleugels en harpen van de hemel. Er is dus geen letterlijk vuur, er zijn geen martelende demonen en er zijn geen folterkamers in de hel. Als je een moderner beeld van de hel wil, dan lees je beter 1984 van George Orwell, vooral het uitgebreide verhoor van Winston door O'Brien in de laatste hoofdstukken. Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.