Spring naar bijdragen

Christus is de Weg.


Aanbevolen berichten

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het volgen van de weg is wel wat anders dan een bepaalde moraal of filosofie volgen. Het gaat dan om je “eigen” helemaal op te geven.

Hetgeen de mens niet kan denken is dat niemand goed is, maar ook dat niemand fout is.     Het 'ik ben' is dan ook louter betrokken op jezelf (Het zelf zelf).   Het 'ik ben' staat geheel buiten goed en

Volgens een hoop gelovigen kennelijk wel.  Christus is De Waarheid en De Weg.   In de praktijk bewandelen christenen vele verschillende routes, maar vinden ze allemaal wel dat ze zelf op de Enige

32 minuten geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

Het volgen van de weg is wel wat anders dan een bepaalde moraal of filosofie volgen. Het gaat dan om je “eigen” helemaal op te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Noel2:

Het volgen van de weg is wel wat anders dan een bepaalde moraal of filosofie volgen. Het gaat dan om je “eigen” helemaal op te geven.

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.  Hoe kom je van jezelf af?  En bezit je zelf die vaardigheid eigenlijk wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

je kunt een beetje oefenen door niet om 'bezit' te geven.

Het vermogen om over jezelf na te denken als over je gedachten, je ervaringen, je emoties verdwijnt niet.   Je hebt gedachten, je hebt ervaringen, je hebt emoties.  Dat is allemaal bezit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Het vermogen om over jezelf na te denken als over je gedachten, je ervaringen, je emoties verdwijnt niet.   Je hebt gedachten, je hebt ervaringen, je hebt emoties.  Dat is allemaal bezit.

Verreweg de meest mensen blijken niet eens zelfbewust te zijn. Ik kwam laatst een artikel tegen van een psycholoog (weet helaas niet meer waar) waarin hij beweert dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat slechts tien procent van de mensen aan zelfreflectie doet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Het vermogen om over jezelf na te denken als over je gedachten, je ervaringen, je emoties verdwijnt niet.   Je hebt gedachten, je hebt ervaringen, je hebt emoties.  Dat is allemaal bezit.

Ja oefenen is alleen maar het benaderen. Het wegnemen van bezit is ook weer een gedachte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Verreweg de meest mensen blijken niet eens zelfbewust te zijn. Ik kwam laatst een artikel tegen van een psycholoog (weet helaas niet meer waar) waarin hij beweert dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat slechts tien procent van de mensen aan zelfreflectie doet. 

Dat wat men 'de Weg' noemt gaat nooit over psychologie.  Het gaat over de geest.  Reflectie in geestelijke zin (dus niet de psyche) is het vermogen na te denken over jezelf, je gedachten, emoties en ervaringen.   Dat geeft juist de zelf-ervaring.    Daadwerkelijk zelf-bewustzijn is weer iets geheel anders, dat kan op geen enkele wijze gedacht worden.

Een psycholoog bedoeld er wat anders mee: reflecteren op je daden, gedachten, ervaringen. Het mechanisme waarmee je nou juist 'jezelf' in stand houdt.

13 minuten geleden zei Noel2:

Ja oefenen is alleen maar het benaderen. Het wegnemen van bezit is ook weer een gedachte.

Eigenlijk staat het antwoord al in de Bijbel, maar slechts weinigen zien het.  Geen beelden maken van God noch van wat er op de aarde is.  (Kort gezegd). Dat is je ergens van ont-houden, iets nalaten.  Dat verwijst naar een innerlijke geestestoestand waar  geen enkele begeerte meer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

Geloof is nodig om de waarheid te zien. Zonder geloof ben je als een dier dat alleen waarneemt wat hij ziet en daarna direct vergeet wat hij gezien heeft. Hetgeen de mens niet meer ziet maar wel herinnert is de basis van het weten en het weten wat men niet meer ziet is het geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hopper:

Een psycholoog bedoeld er wat anders mee: reflecteren op je daden, gedachten, ervaringen. Het mechanisme waarmee je nou juist 'jezelf' in stand houdt.

Zonder zelfreflectie is de mens niet veel meer dan een dier. Dat verklaart ook dat mensen tot de aller wreedste daden in staat zijn zonder zich daarover zelfs schuldig te voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Zonder zelfreflectie is de mens niet veel meer dan een dier. Dat verklaart ook dat mensen tot de aller wreedste daden in staat zijn zonder zich daarover zelfs schuldig te voelen.

De natuurmens is sowieso niet meer dan een denkend dier.

16 minuten geleden zei Barnabas:

Wanneer je het goede wilt doen groei je. 

Dan wordt je een zogeheten 'goedmens'.  Niks mis mee, maar dat kan 'de Weg' niet zijn.

Citaat

Dat is bij de waarheid blijven en eerlijk blijven.

Eerlijk zijn is wel een pre, dat ben ik met je eens.  Je kunt de hele wereld in de maling nemen, maar jezelf nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Barnabas:

De natuurmens hoort een goed mens te zijn. Anders is het niet.

Dat schreef ik toch ?  Er is niks mis met een goed mens.    En we worden allemaal als een natuurmens (Adam) geboren, dus zolang we natuurmens zijn kunnen we niet anders dan een goed natuurmens zijn.  Want alleen een goed natuurmens kan zichzelf wegschenken.    Eenmaal weggeschonken ben je ook geen goed mens meer.

Goed is niet goed genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Dat schreef ik toch ?  Er is niks mis met een goed mens.    En we worden allemaal als een natuurmens (Adam) geboren, dus zolang we natuurmens zijn kunnen we niet anders dan een goed natuurmens zijn.  Want alleen een goed natuurmens kan zichzelf wegschenken.    Eenmaal weggeschonken ben je ook geen goed mens meer.

Goed is niet goed genoeg.

Hoezo is de natuurmens dan niet de weg?

7 minuten geleden zei Hopper:

Dat schreef ik toch ?  Er is niks mis met een goed mens.    En we worden allemaal als een natuurmens (Adam) geboren, dus zolang we natuurmens zijn kunnen we niet anders dan een goed natuurmens zijn.  Want alleen een goed natuurmens kan zichzelf wegschenken.    Eenmaal weggeschonken ben je ook geen goed mens meer.

Goed is niet goed genoeg.

Het idee is om je aan Christus te geven en hij zal het maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Barnabas:

Hoezo is de natuurmens dan niet de weg?

De natuurmens kent niet de dingen die uit God zijn , de natuurmens is degene die verdwaald is van God.  Uiteraard spreekt het voor zich dat je de aanwijzingen van Jezus opvolgt.  Je medemens (oprecht) vergeven, je naasten bijstaan waar je kunt, geen aardse zaken begeren, niet oordelen en anderen de maat nemen enz enz.  En ik ben het met Hermanos eens dat het niet uitmaakt uit wiens naam je dat doet.

Ergens, op een of andere manier moet het voor jou als individu duidelijk worden dat je op 'de Weg' bent welke Jezus zelf is.  Als Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, dan betekent dat dat dat op een of andere wijze vorm moet krijgen in jou zelf.  Het moet niet zijn dat een ander jou dat verteld, het werkt innerlijk.  Prima om met anderen te spreken en te luisteren, maar als het niet op een of andere manier gaat leven in en voor jezelf, dan kom je niet verder dan een 'goed (natuur)mens' te zijn.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De natuurmens kent niet de dingen die uit God zijn , de natuurmens is degene die verdwaald is van God.  Uiteraard spreekt het voor zich dat je de aanwijzingen van Jezus opvolgt.  Je medemens (oprecht) vergeven, je naasten bijstaan waar je kunt, geen aardse zaken begeren, niet oordelen en anderen de maat nemen enz enz.  En ik ben het met Hermanos eens dat het niet uitmaakt uit wiens naam je dat doet.

Ergens, op een of andere manier moet het voor jou als individu duidelijk worden dat je op 'de Weg' bent welke Jezus zelf is.  Als Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, dan betekent dat dat dat op een of andere wijze vorm moet krijgen in jou zelf.  Het moet niet zijn dat een ander jou dat verteld, het werkt innerlijk.  Prima om met anderen te spreken en te luisteren, maar als het niet op een of andere manier gaat leven in en voor jezelf dan kom je niet verder dan een 'goed (natuur)mens' te zijn.

Dé weg is Jezus Christus en dat is de natuurmens Jezus Christus (van Nazareth) die mens was met handen en voeten en naar de wc moest zoals ieder mens. Hij is God en Hij stierf aan het kruis om zonden te vergeven. Dus wanneer je dat aanneemt ben je gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Barnabas:

Dé weg is Jezus Christus en dat is de natuurmens Jezus Christus (van Nazareth) die mens was met handen en voeten en naar de wc moest zoals ieder mens. Hij is God en Hij stierf aan het kruis om zonden te vergeven. Dus wanneer je dat aanneemt ben je gered.

Okay.  Dat is niet mijn kopje thee.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Barnabas:

Dé weg is Jezus Christus en dat is de natuurmens Jezus Christus (van Nazareth) die mens was met handen en voeten en naar de wc moest zoals ieder mens. Hij is God en Hij stierf aan het kruis om zonden te vergeven. Dus wanneer je dat aanneemt ben je gered.

Hoe is het dan mogelijk dat miljoenen van God's uitverkoren volk in de eeuwen voor onze jaartelling zijn gestorven zonder God hen dit heeft laten weten? 
Laat ik het zo stellen.
Wat zou jij doen als je beste vriend, die je al van kleins af aan kent, ineens niet meer op komt dagen en iemand stelt zich voor als zijn zoon, via wie je met je vriend moet communiceren. En je beste vriend laat nooit meer wat van zich horen? 
Dat zou je raar vinden toch?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Immanuel Kant had een hele uitgewerkte filosofie om goed te zijn. De categorische imperatief, waarbij je alleen dat moet willen wat als algemene wet kan gelden voor iedereen zonder ontwrichtend te worden of paradoxaal. Erg slim bedacht. Maar ben je “goed” als je het “goede” doet? En dus “fout” als je het “foute” doet? Er is een geestestoestand waarin goed en fout wegvallen. Dan doe je noch het “goede” noch het “foute”, is er alleen een “ik ben” .

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Noel2:

Immanuel Kant had een hele uitgewerkte filosofie om goed te zijn. De categorische imperatief, waarbij je alleen dat moet willen wat als algemene wet kan gelden voor iedereen zonder ontwrichtend te worden of paradoxaal. Erg slim bedacht. Maar ben je “goed” als je het “goede” doet? En dus “fout” als je het “foute” doet? Er is een geestestoestand waarin goed en fout wegvallen. Dan doe je noch het “goede” noch het “foute”, is er alleen een “ik ben” .

Kant was zichzelf te slim af.   Het goede is alleen goed als het zichzelf weg geeft.  En als het goede zichzelf weggeeft, wat hou je dan over?  Juist, niets. De 'ik ben' notie is een geestelijke notie welke niet gedacht kan worden.  Omdat deze niets is wat gedacht kan worden, wordt het zuivere 'ik ben' louter door zichzelf bepaald.   Het is het 'ik ben' waarin de mens 'zoals de kinderen is'.

Doch toen we meenden volwassen te zijn, gingen we het 'ik ben' aan de hand van de tegendelen bepalen.   Ik kan alleen maar 'goed' zijn als jij 'slecht' (slechter) bent dan ik.    Zolang de mens zijn medemens nog bepaald als beter of slechter dan zichzelf oordeelt de mens zichzelf.   Dat is de valkuil van de 'goedmens'.   Goed is niet goed genoeg om vrij te zijn van het oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

U heeft gelijk, er zijn inderdaad heel veel wegen die naar Rome leiden. Echter, ik wil niet naar Rome, maar ik wil in die Tempel komen, in het Koninkrijk van God, die wordt genoemd in Opb.3:12. Om daar te komen is er maar één weg, en één Naam, Jezus Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Kant was zichzelf te slim af.   Het goede is alleen goed als het zichzelf weg geeft.  En als het goede zichzelf weggeeft, wat hou je dan over?  Juist, niets. De 'ik ben' notie is een geestelijke notie welke niet gedacht kan worden.  Omdat deze niets is wat gedacht kan worden, wordt het zuivere 'ik ben' louter door zichzelf bepaald.   Het is het 'ik ben' waarin de mens 'zoals de kinderen is'.

Doch toen we meenden volwassen te zijn, gingen we het 'ik ben' aan de hand van de tegendelen bepalen.   Ik kan alleen maar 'goed' zijn als jij 'slecht' (slechter) bent dan ik.    Zolang de mens zijn medemens nog bepaald als beter of slechter dan zichzelf oordeelt de mens zichzelf.   Dat is de valkuil van de 'goedmens'.   Goed is niet goed genoeg om vrij te zijn van het oordeel.

Bij Immanuel Kant’s theorie kom je er eigenlijk achter dat niemand goed is. Dat is ook een oplossing om het onderscheid (van natuurlijke mensen) te laten vervallen. Iedereen is “fout”. Maar goed dat is geen bevredigend antwoord natuurlijk, en dan zoek je door. Inderdaad jezelf weg laten voeren, als dat lukt. Maar ook als dat niet lukt geldt een “ik ben”, misschien anders juist een “ik was”.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Noel2:

Bij Immanuel Kant’s theorie kom je er eigenlijk achter dat niemand goed is. Dat is ook een oplossing om het onderscheid (van natuurlijke mensen) te laten vervallen. Iedereen is “fout”. Maar goed dat is geen bevredigend antwoord natuurlijk, en dan zoek je door. Inderdaad jezelf weg laten voeren, als dat lukt. Maar ook als dat niet lukt geldt een “ik ben”, misschien anders juist een “ik was”.

Hetgeen de mens niet kan denken is dat niemand goed is, maar ook dat niemand fout is.     Het 'ik ben' is dan ook louter betrokken op jezelf (Het zelf zelf).   Het 'ik ben' staat geheel buiten goed en kwaad en daarmee ook buiten kennis van goed en kwaad.   Om de zondeval te begrijpen dienen we Adam en Eva niet als historische figuren te zien, maar als betrekkende hebbende op ons zelf.  We zijn zelf Adam (of Eva).  De natuurmens is tot zonde vervallen  wegens zijn vermogen om te denken.   En gezien de mens niet zonder zijn denkvermogen kan, hebben we iets 'buiten' ons zelf nodig wat paradoxaal ook in ons zelf aanwezig is.  Het is niet mogelijk om de Weg af te leggen zonder Jezus.  Daarom moet de mens (innerlijk) plaats bereiden voor Jezus om de Weg te gaan.

De innerlijke Jezus of de uiterlijke Jezus, dat is de kwestie.  En de Weg is dan ook nog eens onzichtbaar, de Weg wordt alleen zichtbaar door de Weg ook te gaan.   Iedere stap die we zetten op de Weg is daarmee er een van onzekerheid.   We betreden namelijk de afgrondelijkheid Gods.   De Weg bevindt zich (metaforisch) over een ravijn, waarvan je ook nog eens weet dat er aan de andere kant geen grond is.   Daarom spreekt Jezus ook nadrukkelijk over de smalle Weg met de nauwe doorgang.   Er is namelijk geen enkele overlevingskans voor het 'ik ben' wat aan goed en kwaad is bepaald.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid