Spring naar bijdragen

Christus is de Weg.


Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

Wat dan toch duidelijk wordt, is dat er voorwaarden zijn, even afgezien welke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het volgen van de weg is wel wat anders dan een bepaalde moraal of filosofie volgen. Het gaat dan om je “eigen” helemaal op te geven.

Hetgeen de mens niet kan denken is dat niemand goed is, maar ook dat niemand fout is.     Het 'ik ben' is dan ook louter betrokken op jezelf (Het zelf zelf).   Het 'ik ben' staat geheel buiten goed en

Volgens een hoop gelovigen kennelijk wel.  Christus is De Waarheid en De Weg.   In de praktijk bewandelen christenen vele verschillende routes, maar vinden ze allemaal wel dat ze zelf op de Enige

20 uur geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend? Ieder (on)geloof is goed in God's ogen zolang de weg (= Christus) maar gevolgd en geleefd wordt. Dus doe voor een ander zoals je wil dat die ander voor jou doet. Het maakt niet uit welke naam je jouw god geeft. Allah, Jehovah, Shiva, spaghetti monster, etc. Zolang de mens maar een goed leven leidt. Goed met elkaar omgaan en met deze planeet. Liefde overstijgt geloof. 

Opvallend dat ik hier niet meer tegengas krijg. Wat ik hierboven beweer in mijn topicstart is natuurlijk niet mijn mening. Jezus’ leer is weliswaar universeel toepasbaar maar hij kwam van een specifieke God naar een uitverkoren volk met een gerichte boodschap. Jezus is de enige weg naar God. Dat geldt voor de Jood en de Griek, de man en de vrouw, de slaaf en de vrije. Voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Opvallend dat ik hier niet meer tegengas krijg. Wat ik hierboven beweer in mijn topicstart is natuurlijk niet mijn mening. Jezus’ leer is weliswaar universeel toepasbaar maar hij kwam van een specifieke God naar een uitverkoren volk met een gerichte boodschap. Jezus is de enige weg naar God. Dat geldt voor de Jood en de Griek, de man en de vrouw, de slaaf en de vrije. Voor iedereen.

Er is niet eens een specifieke God, er is maar één God.   Dat is het probleem met velen hier, ze onderscheiden de ene God van de andere God.   Ze aanbidden zelfs de Heer Jezus Christus als de Ene levende God.  Waarmee ze in de knoei komen, want Paulus zegt: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."

Aanbidden ze dan de Christus die in Paulus leeft?  Of de Christus die in *vul zelf maar in* leeft?   Stel even hypothetisch dat meneer Jansen zo ver is gekomen dat meneer Jansen mét Paulus kan zeggen: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."   Dan aanbidden dergelijke gelovigen dus meneer Jansen?

Letterknechten komen nergens, hoeveel ze ook aanbidden.  Vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen.

Verder ben ik het met je eens, Jezus' leer is universeel toepasbaar.  Dus de genoemde 'aanbiddende gelovigen' komen nergens.  Maar stapt een anonieme moslim wel zomaar op Jezus' Weg....... (Het kan, ik zeg niet dat het zo is.)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Er is niet eens een specifieke God, er is maar één God.   Dat is het probleem met velen hier, ze onderscheiden de ene God van de andere God.   Ze aanbidden zelfs de Heer Jezus Christus als de Ene levende God.  Waarmee ze in de knoei komen, want Paulus zegt: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."

Aanbidden ze dan de Christus die in Paulus leeft?  Of de Christus die in *vul zelf maar in* leeft?   Stel even hypothetisch dat meneer Jansen zo ver is gekomen dat meneer Jansen mét Paulus kan zeggen: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."   Dan aanbidden dergelijke gelovigen dus meneer Jansen?

Letterknechten komen nergens, hoeveel ze ook aanbidden.  Vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen.

Verder ben ik het met je eens, Jezus' leer is universeel toepasbaar.  Dus de genoemde 'aanbiddende gelovigen' komen nergens.  Maar stapt een anonieme moslim wel zomaar op Jezus' Weg....... (Het kan, ik zeg niet dat het zo is.)

Mijn hemel. Christus leeft in mij en daarom roep ik andere gelovigen om mij te aanbidden. Zucht.
 

Dan ga je dit ook niet snappen:

1 Korinthe 15:28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hermanos2:

Is de leer van Christus kerk-overstijgend?

Volgens een hoop gelovigen kennelijk wel. 

Christus is De Waarheid en De Weg.   In de praktijk bewandelen christenen vele verschillende routes, maar vinden ze allemaal wel dat ze zelf op de Enige Juiste Weg wandelen. 

Als je het mij vraagt is dat het grootste Wonder wat Jezus gebracht heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Petra.:

Volgens een hoop gelovigen kennelijk wel. 

Christus is De Waarheid en De Weg.   In de praktijk bewandelen christenen vele verschillende routes, maar vinden ze allemaal wel dat ze zelf op de Enige Juiste Weg wandelen. 

Als je het mij vraagt is dat het grootste Wonder wat Jezus gebracht heeft. 

Daarom had ik ook meer respons verwacht want Jezus is de weg, de waarheid en het leven. En over geen van deze drie dingen is men het eens.

Wat is leven?
Wat is waarheid?
Wat is de weg?
 

Ik zet ze bewust heel overdreven onder elkaar. Het is een veel geciteerd vers maar wat moeten we er eigenlijk mee? De bergrede is het hart van het NT. Prachtig. Is Jezus’ leer tegenwoordig wel uitvoerbaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Petra.:

Volgens een hoop gelovigen kennelijk wel. 

Christus is De Waarheid en De Weg.   In de praktijk bewandelen christenen vele verschillende routes, maar vinden ze allemaal wel dat ze zelf op de Enige Juiste Weg wandelen. 

Als je het mij vraagt is dat het grootste Wonder wat Jezus gebracht heeft. 

Zet twee gelovigen bij elkaar en je hebt een twistgesprek, zet er 10 bij elkaar en je hebt Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Monachos:
41 minuten geleden zei Hermanos2:

Is Jezus’ leer tegenwoordig wel uitvoerbaar?

Yep; met de gulden regel. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

Uitzondering: masochisten.

Er zijn een hoop variaties waarmee de -Gulden Regel gedachte- verwoord kan worden.  
Uiteraard kun je het niet te letterlijk nemen want natuurlijk is geen mens hetzelfde. 

Hoe dan ook gaat het om het principe van medemenselijkheid en je in de schoenen van een ander kunnen en willen verplaatsten. Dus meer.. behandel een ander zoals diegene behandeld wil worden. 

 

 

 

41 minuten geleden zei Hermanos2:

Daarom had ik ook meer respons verwacht want Jezus is de weg, de waarheid en het leven. En over geen van deze drie dingen is men het eens.

Wat is leven?
Wat is waarheid?
Wat is de weg?

Idd. !

Misschien is de grootste Kunst met de grote K wel om te accepteren dan andere mensen anders (kunnen) denken dan jijzelf.

Ook over wat Leven is, wat Waarheid is en hoe die Weg te bewandelen is. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Petra.:

 

Misschien is de grootste Kunst met de grote K wel om te accepteren dan andere mensen anders (kunnen) denken dan jijzelf.

Ook over wat Leven is, wat Waarheid is en hoe die Weg te bewandelen is. 

 

Nope.  Er is maar één Weg, Waarheid en het Leven.  Als we andermans gedachten gaan geloven dan is dat niet die éne weg.  Dan blijft de mens maar hangen in de twistgesprekken.   Twistgesprekken welke overigens zeer vermakelijk zijn, ik heb ze met mijn vrouw ook vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

Mijn hemel. Christus leeft in mij en daarom roep ik andere gelovigen om mij te aanbidden. Zucht.
 

Dan ga je dit ook niet snappen:

1 Korinthe 15:28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

 

Kijk Breuk, jij leeft nog helemaal 'in de letteren'.   Letterknechten aanbidden Jezus.  Paulus wees de mens een geheel andere kant, de kant van 'de Christus'.  (Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij.). Jammer voor jou, dat is mystiek.  Mystiek en letterknechten (de Farizeeën) , dat gaat niet samen.  Jezus is niet God, Jezus is de Verlosser!  En waarvan verlost Jezus jou (optioneel) ?  Van jezelf......

 

Zodoende is het de Christus Jezus, de Christus Paulus.   En de Christus Breuk.  Maar die laatste is optioneel.  Zolang jij -Breuk- er nog bent (om mij de les te lezen) is Christus er niet......

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Dit is niet okee. Ook jij bent via de bijbel tot God gekomen. Dat is namelijk ons eerste aanknopingspunt. En blijft ook daarna zeer belangrijk. Ophouden met dat gezeur over de letter die…

Om Paulus te citeren: de letter doodt, maar de Geest maakt levend.  Jezus ging al te keer tegen de letterknechten en gezien dat ik Jezus volg in het licht, sta ik de Christus Jezus daarin bij.   Verder past uiteraard mededogen voor de letterknechten, ze weten immers niet wat ze doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Om Paulus te citeren: de letter doodt, maar de Geest maakt levend.  Jezus ging al te keer tegen de letterknechten en gezien dat ik Jezus volg in het licht, sta ik de Christus Jezus daarin bij.   Verder past uiteraard mededogen voor de letterknechten, ze weten immers niet wat ze doen.

Jij verklaart de complete bijbel als de letter. Daarmee leg je Jezus woorden in de mond. Want Jezus verstond er iets compleet anders onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Jij verklaart de complete bijbel als de letter. Daarmee leg je Jezus woorden in de mond. Want Jezus verstond er iets compleet anders onder.

Nee, dat is niet zo.  De Bijbel dient naar de Geest en met het hart op de goede plaats gelezen te worden.   Wat Breuk (en anderen) doen is naar de letter lezen.   En dan de Heer Jezus Christus als de Ene levende God aanbidden.  De zaak ligt veel complexer dan de letterknechten doen voorkomen.  Er is maar één God, je kunt er dus ook maar één aanbidden om te voorkomen dat je een valse God aanbidt.

Paulus sprak van de Christus in mij.  Christus leefde dus in Paulus.   Jezus sprak van de levende Vader, Christus (de Zoon) leeft dóór de Vader (Joh 6:57).  Anders gezegd: de Vader heeft de Zoon verwekt (en is eniggeboren).   We (de mens) komen tot de Vader middels de Zoon.  Dus als je de Zoon aanbidt, dan aanbidt je een valse God.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

Misschien is dit realistischer dan de huidige topictitel:

"Christus is weg."

Zou ook kunnen verklaren waarom er zo veel onenigheid is binnen 'het Lichaam' en 'het Hoofd' niet aanwezig is om e.e.a. te verhelderen.

Dit is één van de vele topics waarin deelnemers geen nanometer dichter bij elkaar komen maar in plaats daarvan hardnekkig doch oeverloos elkaar proberen te overtuigen van hun versie van 'de waarheid'.

Ik denk dat een betere verklaring en titel zou zijn: MIJN Weg is De Enige Juiste Ware Weg. 

Mijn, mijn, mijn, ik, ik ,ik. 

Ik heb 's een aardig boekje gelezen over de dikke IK. Nou ja.. aardig was het niet, leerzaam wel. (I)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Nee, dat is niet zo.  De Bijbel dient naar de Geest en met het hart op de goede plaats gelezen te worden.   Wat Breuk (en anderen) doen is naar de letter lezen.   En dan de Heer Jezus Christus als de Ene levende God aanbidden.  De zaak ligt veel complexer dan de letterknechten doen voorkomen.  Er is maar één God, je kunt er dus ook maar één aanbidden om te voorkomen dat je een valse God aanbidt.

Paulus sprak van de Christus in mij.  Christus leefde dus in Paulus.   Jezus sprak van de levende Vader, Christus (de Zoon) leeft dóór de Vader (Joh 6:57).  Anders gezegd: de Vader heeft de Zoon verwekt (en is eniggeboren).   We (de mens) komen tot de Vader middels de Zoon.  Dus als je de Zoon aanbidt, dan aanbidt je een valse God.

De kracht van de bijbel is nou juist dat de tekst mensen veranderen kan. Jij stelt die verandering als voorwaarde om begrijpend te lezen. Daarmee draai je de zaak om en zet mensen weg. Echt niet okee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

De kracht van de bijbel is nou juist dat de tekst mensen veranderen kan. Jij stelt die verandering als voorwaarde om begrijpend te lezen. Daarmee draai je de zaak om en zet mensen weg. Echt niet okee. 

Lees nou eens goed wat je zelf schrijft.  

-De Bijbel verandert mensen.

-Deze veranderde mensen lezen  de Bijbel anders dan voorheen.

-(Enz)

Wat jij schrijft daar ben ik het mee eens, dat is het gaan van de Weg!

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hermanos2:

De kracht van de bijbel is nou juist dat de tekst mensen veranderen kan. Jij stelt die verandering als voorwaarde om begrijpend te lezen. Daarmee draai je de zaak om en zet mensen weg. Echt niet okee. 

In hoeverre er voorwaarden zijn om verlost te worden is de vraag. Misschien moet je wel luisteren naar mensen voor wie het begrip gekomen is. Volgens sommigen is het niet te bepalen wie dat zijn, als je zelf het begrip nog niet hebt. Dan zie je alleen mensen met een dikke ik. Dan zou je natuurlijk nog vast kunnen houden aan de letter van de Bijbel, dat is iets wat je zelf kunt doen. Alleen dan hoor je dus veel tegenstrijdige uitleg en is niemand het met jouw persoonlijke uitleg helemaal eens.

Hopelijk zal de heilige Geest het werk doen dat nodig is om tot volledig begrip te komen, misschien nog wel beter zonder al die uitleggers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem waar we tegen aan lopen bij het gaan van de Weg is dan men denkt dat de Weg een einddoel heeft.   De gelovige denkt dan al snel aan het hiernamaals.   Probleem daarbij is dat Jezus heeft gezegd: "Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen."   De Weg gaan om je leven te behouden is dan ook niet de Weg gaan.  Vergeet dat hiernamaals maar voor jou persoonlijk.  Wie weet heeft de Weg niet eens een einddoel, maar is de Weg zelf het doel?!

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

In hoeverre er voorwaarden zijn om verlost te worden is de vraag.

Is dat de vraag? 

Wat houdt voor jou "verlost zijn" in? 

 

39 minuten geleden zei Hopper:

Het probleem waar we tegen aan lopen bij het gaan van de Weg is dan men denkt dat de Weg een einddoel heeft

Als het gaan van de Weg geen einddoel heeft, dan is het eigenlijk een doelloze weg.  Waarom zou je doelloos op een smalle Weg gaan wandelen?  

Imo als er geen doel in zicht is ben je aan het (ver)dwalen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Petra.:

Als het gaan van de Weg geen einddoel heeft, dan is het eigenlijk een doelloze weg.  Waarom zou je doelloos op een smalle Weg gaan wandelen?  

Imo als er geen doel in zicht is ben je aan het (ver)dwalen. 

 

De werkelijkheid is precies andersom.  Of je nu gelovig bent of niet, jouw einddoel van dit leven is de dood.   Dat heb je met je geboorte al meegekregen.  En wanneer de dood komt kan geen enkel mens weten.   Als mens leef je  feitelijk ieder moment op het randje.   We praten daar niet graag over, maar het is wel zo.

Jezus heeft een andere belofte: "Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden."   Wat Jezus aanwijst is de 'zelf-dood'.   Voor degene die dit aardse leven leeft is er per definitie geen enkele hoop.   Voor degene die dit leven leeft, is het leven doelloos op de dood na.   We dienen dit leven voor Mij en Gods plan op te geven.   Wat dat plan is, dat kan niet geweten worden.  Juist dat niet-weten is belangrijk.  In dat niet-weten zijn alle mensen identiek: de geestelijke mens die zich van niemand onderscheidt.  Maar dat niet-weten is ook volledig vertrouwen op Gods plan.  

Daarom is er voor mij (Hopper) geen enkele hoop.  Ieder moment kan het over zijn voor me en dan is het aan God, d.w.z. het is de Zoon die oordeelt.  Maar zou ik als mijzelf een hiernamaals begeren dan zou ik tegen Jezus' leer in gaan.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

Is dat de vraag? 

Wat houdt voor jou "verlost zijn" in? 

 

Ja, oorspronkelijk was de topic dat zoiets als de gulden regel een voorwaarde zou moeten zijn voor het gaan van de goede weg, dat bevestigde je een soort van. Blijkbaar zijn er voorwaarden, het moet “eerlijk”, “rechtvaardig”, dat soort dingen. Maar Jezus gaf die ook echt dat soort voorwaarden?

Wat “verlost zijn” betekent kan ik je niet zeggen. Ik denk zoiets als “game over” en dat je dan alleen nog voor spek en bonen meedoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Misschien moet je wel luisteren naar mensen voor wie het begrip gekomen is. Volgens sommigen is het niet te bepalen wie dat zijn, als je zelf het begrip nog niet hebt

Als je zelf geen flauw idee hebt wat "het begrip" inhoudt, hoe denk je dan te kunnen bepalen dat er bij iemand al of niet "het begrip" is gekomen" ?  Daar ben je dan helemaal niet toe in staat! 

Ik stel me zo voor dat je kosmologie les krijgt van iemand die er zelf nooit les in heeft gehad, maar het allemaal zelf kon vaststellen.  "De maan geeft licht, de zon draait om de aarde, sterretjes zijn planeten die zweven in de lucht, de aarde staat stil"  schrijf je netjes in je schriftje.  Je hebt weer een hoop geleerd vandaag, denk je blij. Weet je veel dat je naar de grootst mogelijke onzin luistert als je er zelf niks van afweet. Je kunt niet bepalen of je docent kundig is, laat staan of je lesstof correct is. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Petra.:

Als je zelf geen flauw idee hebt wat "het begrip" inhoudt, hoe denk je dan te kunnen bepalen dat er bij iemand al of niet "het begrip" is gekomen" ?  Daar ben je dan helemaal niet toe in staat! 

Ik stel me zo voor dat je kosmologie les krijgt van iemand die er zelf nooit les in heeft gehad, maar het allemaal zelf kon vaststellen.  "De maan geeft licht, de zon draait om de aarde, sterretjes zijn planeten die zweven in de lucht, de aarde staat stil"  schrijf je netjes in je schriftje.  Je hebt weer een hoop geleerd vandaag, denk je blij. Weet je veel dat je naar de grootst mogelijke onzin luistert als je er zelf niks van afweet. Je kunt niet bepalen of je docent kundig is. 

Het gaat er misschien om dat je getuigenissen van anderen vertrouwt, niet dat je elk vertrouwen bijvoorbaat afwijst als onwetenschappelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid