Spring naar bijdragen

Waarom moest Jezus zich laten dopen?


Aanbevolen berichten

De doop is een niet een teken van het schoon gewassen zijn van zonde maar een vraag aan God voor een goed geweten.

1 Petrus 3:21: "Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,"

Het is een teken van het verbond met God door Jezus Christus waarbij geldt dat men schoon en rein is voor het aangezicht van God. Dat men schoon is is door het aannemen van Christus die middelaar is tot vergeving van zonden en waardoor men rein voor God kan staan. Want door het bloed van Christus is vergeving tot de mens gekomen. Door de vergeving heeft men een rein geweten omdat er na de schoonwassing geen zonden meer aan de mens kleven. De doop is dus door Jezus Christus en daarmee en teken van het verbond met de Vader door Jezus Christus.

Voor Christus geldt dat hij zonder zonden was en dus niet onrein was. Hij hoefde niet schoon gewassen te worden en dat komt overeen met 1 Petrus 3:21 waarin staat dat de doop niet staat voor het wegwassen van zonden. Dan zou de doop voor Jezus ongepast zijn omdat wegwassen verondersteld dat hij gezondigd zou hebben. Omdat dat niet aan de orde is is de doop een vraag om een goed geweten. Een goed geweten houdt in dat men niet zondigt en daarom verwijst de doop naar de besnijdenis.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lazarus werd door de woorden die God sprak teruggehaald uit de dood: 'Lázarus, kom uit! Uit zichzelf kon Lázarus niet opstaan. Het dochtertje van Jaïrus, werd ook door de Heer Jezus Christus opge

Je zou het wel weten? Kun je het begrip eeuwigheid overzien?   Je voorstelling is een soort probleemloos, zorgeloos genieten. Als alleenstaande. Geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen k

Ik doel niet op de lichamelijke individualiteit (de denkende mens), maar de geestelijke individualiteit.  De geestelijke individualiteit in de geestelijke mens is exact hetzelfde; dat is de ziel in zi

44 minuten geleden zei Barnabas:

De doop is een niet een teken van het schoon gewassen zijn van zonde maar een vraag aan God voor een goed geweten.

1 Petrus 3:21: "Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,"

Het is een teken van het verbond met God door Jezus Christus waarbij geldt dat men schoon en rein is voor het aangezicht van God. Dat men schoon is is door het aannemen van Christus die middelaar is tot vergeving van zonden en waardoor men rein voor God kan staan. Want door het bloed van Christus is vergeving tot de mens gekomen. Door de vergeving heeft men een rein geweten omdat er na de schoonwassing geen zonden meer aan de mens kleven. De doop is dus door Jezus Christus en daarmee en teken van het verbond met de Vader door Jezus Christus.

Voor Christus geldt dat hij zonder zonden was en dus niet onrein was. Hij hoefde niet schoon gewassen te worden en dat komt overeen met 1 Petrus 3:21 waarin staat dat de doop niet staat voor het wegwassen van zonden. Dan zou de doop voor Jezus ongepast zijn omdat wegwassen verondersteld dat hij gezondigd zou hebben. Omdat dat niet aan de orde is is de doop een vraag om een goed geweten. Een goed geweten houdt in dat men niet zondigt en daarom verwijst de doop naar de besnijdenis.

 

De mensen die door Johannes gedoopt werden (in ieder geval de mannen) waren al besneden.   
Doop wordt nergens met besnijdenis gekoppeld in de bijbel (anders graag aangeven waar).  
De doop verwijst naar de dood en opstanding van Jezus en daarin het opstaan als een nieuw bevrijd mens,    
waar onze fouten (zonden) ons niet meer aanklagen. We voldoen en trachten daarna te leven.    
Hier heet het een ‘goed geweten’  
Het is als in het Onze Vader gebed: Uw wil geschiedde, uw koninkrijk kome, leid ons niet in verzoeking  

Naardense bijbel van 1 Petrus 3:21
Als tegenbeeld (verhaal van Noach) daarvan redt nu een onderdompeling ook u; 
(die is niet een aflegging van vuil dat op vlees zit, )
maar een bede tot God om een goed geweten, 
door de opstanding van Jezus Christus,

Dat Jezus zich laat dopen, daarmee willen de schrijvers van de evangeliën (vooral Mattheus) later uitbeelden,  
dat Jezus onze plek inneemt.  
Het is weer een verwijzing naar Pasen in het NT (dat is de kern wat je in heel veel verhalen over Jezus steeds terugleest).  
Het wordt dus wel gekoppeld met het wegwassen van zonden.  
Mattheüs 3:15 Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.  
Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Breuk:

De mensen die door Johannes gedoopt werden (in ieder geval de mannen) waren al besneden.   
Doop wordt nergens met besnijdenis gekoppeld in de bijbel (anders graag aangeven waar).  
De doop verwijst naar de dood en opstanding van Jezus en daarin het opstaan als een nieuw bevrijd mens,    
waar onze fouten (zonden) ons niet meer aanklagen. We voldoen en trachten daarna te leven.    
Hier heet het een ‘goed geweten’  
Het is als in het Onze Vader gebed: Uw wil geschiedde, uw koninkrijk kome, leid ons niet in verzoeking  

Naardense bijbel van 1 Petrus 3:21
Als tegenbeeld (verhaal van Noach) daarvan redt nu een onderdompeling ook u; 
(die is niet een aflegging van vuil dat op vlees zit, )
maar een bede tot God om een goed geweten, 
door de opstanding van Jezus Christus,

Dat Jezus zich laat dopen, daarmee willen de schrijvers van de evangeliën (vooral Mattheus) later uitbeelden,  
dat Jezus onze plek inneemt.  
Het is weer een verwijzing naar Pasen in het NT (dat is de kern wat je in heel veel verhalen over Jezus steeds terugleest).  
Het wordt dus wel gekoppeld met het wegwassen van zonden.  
Mattheüs 3:15 Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij het Hem toe.  
Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!

Wanneer de doop van Jezus is om zichzelf gelijk te laten behandelen als de zondige mens dan blijkt daaruit dat de doop geen wegwassing van zonden betreft. Want Jezus heeft niet gezondigd. Dus gelijke behandeling betekent dan geen wegwassing voor Jezus maar wel voor de mens.  Dus wanneer het gaat om het vervullen van gerechtigheid waarbij de doop wijst op het wegwassen van zonden dan is de doop van Jezus een leugen en niet tot gerechtigheid. Want Jezus neemt wel de plaats van de zondaar in maar dat doet hij door de zonden op zich te nemen door de straf ervoor te ondergaan.

 

1 uur geleden zei Breuk:

Naardense bijbel van 1 Petrus 3:21
Als tegenbeeld (verhaal van Noach) daarvan redt nu een onderdompeling ook u; 
(die is niet een aflegging van vuil dat op vlees zit, )
maar een bede tot God om een goed geweten, 
door de opstanding van Jezus Christus,t!

Een rein geweten wordt verkregen door de opstanding van Christus omdat de gevolgen van de zonden dan teniet zijn gedaan doordat de zonden geen blijvend effect op hem hebben gehad waardoor ons geweten vrij is van de dood van Jezus omdat die ongedaan is gemaakt. Met andere woorden. Wij hoeven ons niet schuldig te voelen omdat Jezus dood is, want hij leeft.

Wanneer komen jullie nu eens tot de rechte leer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Barnabas:

Wanneer de doop van Jezus is om zichzelf gelijk te laten behandelen als de zondige mens dan blijkt daaruit dat de doop geen wegwassing van zonden betreft. Want Jezus heeft niet gezondigd. Dus gelijke behandeling betekent dan geen wegwassing voor Jezus maar wel voor de mens.  Dus wanneer het gaat om het vervullen van gerechtigheid waarbij de doop wijst op het wegwassen van zonden dan is de doop van Jezus een leugen en niet tot gerechtigheid. Want Jezus neemt wel de plaats van de zondaar in maar dat doet hij door de zonden op zich te nemen door de straf ervoor te ondergaan.

 

Je kijkt te veel wiskundig=>Indien de doop wegwassen van zonden is, dan is dus de gedoopte zondig.  
Jezus heeft geen zonden, Jezus is wel gedoopt, dus bewijst dat, dat de doop niet de zonden wegwast.    
Het is juist dit dat in geen mensenhart is opgekomen (de vrolijke ruil van Luther)

1 Korinthe 2:9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.

Ik denk dat de visie op de doop bij de basisbeginselen van het christelijke geloof horen.
Ik wens je in het nieuwe jaar heel veel theologisch onderwijs toe.

Handelingen 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Romeinen 6:2 Hoe zullen wij, die met betrekking tot de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?
3. Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
4. Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende verhaal heeft parralellen met de doop van Jezus door Johannes. Ook begint het verhaal met een inleiding waain het over Pasen gaat, een verwijzing naar pasen. Het verhaal gaat over een reiniging van vuil en een schoonwassing. Ook protesteert Johannes tegen Jezus over de plaats van degene die waast en zo doet ook Petrus. Daarna wijst Jezus er op dat de wassing een praktische kant heeft, namenlijk dat men alleen gewassen hoeft te worden waar het nodig is. Jezus bestraft Petrus dus ten aanzien van zijn vraag onnodig gewassen te worden. Daarom is ook de doop van Jezus geen schoonwassing van zonden omdat Jezus afwijst dat onnodige zaken gedaan worden.

Johannes 13:1-11: "En het feest van het Pascha, toen Jezus wist dat Zijn uur gekomen was dat Hij uit deze wereld zou overgaan naar de Vader, heeft Hij de Zijnen, die in de wereld waren en die Hij liefgehad had, liefgehad tot het einde. Toen dan de maaltijd plaatsvond en de duivel Judas Iskariot, de zoon van Simon, al in het hart gegeven had Hem te verraden, stond Jezus, Die wist dat de Vader Hem alle dingen in handen gegeven had en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heen ging, op van de maaltijd, legde Zijn kleren af, nam een linnen doek en deed die om Zijn middel. Daarna goot Hij water in de waskom en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen met de linnen doek die Hij om Zijn middel had. Zo kwam Hij bij Simon Petrus en die zei tegen Hem: Heere, wilt Ú mij de voeten wassen? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Wat Ik doe, weet u nu niet, maar u zult het later inzien. Petrus zei tegen Hem: U zult mijn voeten in der eeuwigheid niet wassen! Jezus antwoordde hem: Als Ik u niet was, hebt u geen deel met Mij. Simon Petrus zei tegen Hem: Heere, niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd. Jezus zei tegen hem: Wie gebaad heeft, heeft slechts nodig dat zijn voeten worden gewassen, want hij is al geheel rein. En u bent rein, maar niet allen. Want Hij wist wie Hem verraden zou; daarom zei Hij: U bent niet allen rein."

9 minuten geleden zei Breuk:

Je kijkt te veel wiskundig=>Indien de doop wegwassen van zonden is, dan is dus de gedoopte zondig.  
Jezus heeft geen zonden, Jezus is wel gedoopt, dus bewijst dat, dat de doop niet de zonden wegwast.    
Het is juist dit dat in geen mensenhart is opgekomen (de vrolijke ruil van Luther)

1 Korinthe 2:9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.

Ik denk dat de visie op de doop bij de basisbeginselen van het christelijke geloof horen.
Ik wens je in het nieuwe jaar heel veel theologisch onderwijs toe.

Handelingen 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Romeinen 6:2 Hoe zullen wij, die met betrekking tot de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?
3. Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
4. Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.

Kun je aangeven waar staat dat de doop een wegwassing van zonden is, ik kan het niet vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

De doop, de volledige onderdompeling in water, beeldt uit het volledig ondergaan in de dood, en dat gaat gebeuren als de zondeschuld op je blijft drukken, en uiteindelijk volgt de begravenis. Rom.6:3,4 stelt de doop als een begravenis voor. Iedere zondaar heeft zo'n zondeschuld opgebouwd, door te zondigen! De Heer Jezus heeft nooit gezondigd en had van Zichzelf geen zondeschuld, maar heeft mijn zondeschuld, en die van u, en van alle mensen op Zich genomen. De zondaars die wij waren zouden zelf onmogelijk uit de dood kunnen opstaan en dus altoos daarin blijven, doch de Heer Jezus is niet als een zondaar, maar als Rechtvaardige de dood ingegaan, en Hij is de Enige gebleken Die wél uit de dood heeft kunnen opstaan, en Hij heeft ons die Hem aanbidden ook van de dood losgemaakt! Hallelujah, eeuwige dank en glorie voor mijn God Jezus Christus!

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Jahu:

De doop, de volledige onderdompeling in water, beeldt uit het volledig ondergaan in de dood, en dat gaat gebeuren als de zondeschuld op je blijft drukken, en uiteindelijk volgt de begravenis. Rom.6:3,4 stelt de doop als een begravenis voor. Iedere zondaar heeft zo'n zondeschuld opgebouwd, door te zondigen! De Heer Jezus heeft nooit gezondigd en had van Zichzelf geen zondeschuld, maar heeft mijn zondeschuld, en die van u, en van alle mensen op Zich genomen. De zondaars die wij waren zouden zelf onmogelijk uit de dood kunnen opstaan en dus altoos daarin blijven, doch de Heer Jezus is niet als een zondaar, maar als Rechtvaardige de dood ingegaan, en Hij is de Enige gebleken Die wél uit de dood heeft kunnen opstaan, en Hij heeft ons die Hem aanbidden ook van de dood losgemaakt! Hallelujah, eeuwige dank en glorie voor mijn God Jezus Christus!

Je beschrijft alleen de onderdompeling. De doop bestaat uit drie onlosmakelijke delen. Het sterven, de reiniging en het opnieuw geboren worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Je beschrijft alleen de onderdompeling. De doop bestaat uit drie onlosmakelijke delen. Het sterven, de reiniging en het opnieuw geboren worden. 

Als u het goed vindt ga ik daar nu wat verder op in:

Het sterven:

De Heer Jezus Christus is gestorven aan het kruis van Golgotha, maar bijzonder, Zijn lichaam ging niet tot ontbinding over. (Hand.13:37) Zijn Geest, opnieuw omgeven met Koninklijk gezag en Majesteit (Luk.23:46), ging de Hades (dodenrijk) binnen (1Petr.3:19, 1Petr.4:6), waar onze Heiland Jezus Christus Zijn Evangelie van verlossing heeft gepredikt, aan de geesten der goedwillende mensen, die daar tegen hun wil als 'krijgsgevangenen' werden vastgehouden. (Ef.4:8)

De reiniging:

De Heer Jezus nam vrijwillig de gehele zondeschuld der wereld op Zich, en bracht die als een grote 'drek' mede in de dood. Bij Jezus' opstanding uit de dood, was die 'drek' die schuld weg, die vuilheid der zonde is daar achtergebleven. De zondeschuld is door Hem betaald en op deze manier weggedaan, opdat ieder mens die Hem liefheeft en Hem aanbidt, geheel verlost en gereinigd van alle bezoldiging der zonde, in nieuwheid des levens mag leven voor Zijn Koning en God Jezus Christus.

Opnieuw geboren:

Als u het opnieuw tot leven komen van het lichaam van de Heer Jezus wilt duiden als 'opnieuw geboren', dus als eerstgeborene der doden (Kol.1:18), vind ik dat goed. Maar van 'wedergeboorte' is bij de Heer Jezus Christus geen sprake, Hij is van geboorte wat wij mensen door de wedergeboorte hopen te worden: een volkomen Zoon van God. (2Tim.3:17)

 

- -

"O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!" (Rom.11:33)

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-12-2023 om 16:48 zei Barnabas:

Voor Christus geldt dat hij zonder zonden was en dus niet onrein was. Hij hoefde niet schoon gewassen te worden en dat komt overeen met 1 Petrus 3:21 waarin staat dat de doop niet staat voor het wegwassen van zonden. Dan zou de doop voor Jezus ongepast zijn omdat wegwassen verondersteld dat hij gezondigd zou hebben. Omdat dat niet aan de orde is is de doop een vraag om een goed geweten. Een goed geweten houdt in dat men niet zondigt en daarom verwijst de doop naar de besnijdenis

Maar dat houdt in dat Jezus geen goed geweten had.  Anders had hij daarom niet hoeven te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Jahu:

De doop, de volledige onderdompeling in water, beeldt uit het volledig ondergaan in de dood, en dat gaat gebeuren als de zondeschuld op je blijft drukken, en uiteindelijk volgt de begravenis. Rom.6:3,4 stelt de doop als een begravenis voor. Iedere zondaar heeft zo'n zondeschuld opgebouwd, door te zondigen! De Heer Jezus heeft nooit gezondigd en had van Zichzelf geen zondeschuld, maar heeft mijn zondeschuld, en die van u, en van alle mensen op Zich genomen. De zondaars die wij waren zouden zelf onmogelijk uit de dood kunnen opstaan en dus altoos daarin blijven, doch de Heer Jezus is niet als een zondaar, maar als Rechtvaardige de dood ingegaan, en Hij is de Enige gebleken Die wél uit de dood heeft kunnen opstaan, en Hij heeft ons die Hem aanbidden ook van de dood losgemaakt! Hallelujah, eeuwige dank en glorie voor mijn God Jezus Christus!

Dat is niet waar, er staan veel meer opstandingen in de Bijbel. Dat weet jij ook wel. Waarom schrijf je dit dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Jahu:

Je mag voorbeelden noemen, dan kunnen we er allebei naar kijken.

Die ken je ook wel, wat is dit nu.
Lazarus, het dochtertje van Jairus, de doden in Jeruzalem die opstonden bij Jezus' dood (dat moeten er tientallen, zo niet honderden zijn), de begrafenis in Nain, de zoon van Elia's gastvrouw, de zoon van Elisa's gastvrouw, het lijk dat bij Elisa in het graf werd geworpen.
Opstanding leek meer regel dan uitzondering.

Zie je, zo geef je direct antwoord op een vraag. 
Nu jij, want op mijn vraag heb je geen antwoord gegeven. Het is niet netjes om een vraag totaal te negeren en vervolgens een andere vraag te stellen waar je wel antwoord op verwacht.

 

14 uur geleden zei Dat beloof ik:

er staan veel meer opstandingen in de Bijbel. Dat weet jij ook wel. Waarom schrijf je dit dan?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die ken je ook wel, wat is dit nu.
Lazarus, het dochtertje van Jairus, de doden in Jeruzalem die opstonden bij Jezus' dood (dat moeten er tientallen, zo niet honderden zijn), de begrafenis in Nain, de zoon van Elia's gastvrouw, de zoon van Elisa's gastvrouw, het lijk dat bij Elisa in het graf werd geworpen.
Opstanding leek meer regel dan uitzondering.

Zie je, zo geef je direct antwoord op een vraag. 
Nu jij, want op mijn vraag heb je geen antwoord gegeven. Het is niet netjes om een vraag totaal te negeren en vervolgens een andere vraag te stellen waar je wel antwoord op verwacht.

 

 

Laat nu net het dochtertje van Jairus niet opstaan. Nee het meisje staat op

Mattheüs 9:25 Toen de menigte weggestuurd was, ging Hij naar binnen en greep haar hand; en het meisje stond op.   
Markus 5:41 En Hij pakte de hand van het kind en zei tegen haar: Talitha, koemi! Dat is vertaald: Meisje (Ik zeg je), sta op.

Jezus noemt haar geen dochtertje zoals haar belangrijke vader, maar de (eenzame en bedrogen) bloedvloeiende vrouw noemt hij juist wel dochter.

Markus 5:34 Toen zei Hij tegen haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede en wees genezen van uw aandoening.

De ‘opwekking’ van het belangrijke dochtertje wordt opgehouden door de ‘genezing’ van de onbelangrijke vrouw.   

 

Het dochtertje (geen eigen ik, maar de ik van haar vader is overheersend) wordt een (eigen ik) meisje en de (ongeziene) vrouw wordt een (geziene) dochter.

Mooi toch al die wonderen (ik geloof erin).

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die ken je ook wel, wat is dit nu.
Lazarus, het dochtertje van Jairus, de doden in Jeruzalem die opstonden bij Jezus' dood (dat moeten er tientallen, zo niet honderden zijn), de begrafenis in Nain, de zoon van Elia's gastvrouw, de zoon van Elisa's gastvrouw, het lijk dat bij Elisa in het graf werd geworpen.
Opstanding leek meer regel dan uitzondering.

Lazarus werd door de woorden die God sprak teruggehaald uit de dood: 'Lázarus, kom uit! Uit zichzelf kon Lázarus niet opstaan.

Het dochtertje van Jaïrus, werd ook door de Heer Jezus Christus opgewekt, toen Hij sprak: 'Kind, sta op!' Uit haarzelf kon het kind dat niet.

De doden van Matt.27:52, konden met de Heer Jezus Christus opstaan, omdat Hij ze had losgekocht met Zijn bloed. Zonder Christus Jezus konden ze niet opstaan.

Elia was een 'man Gods' en sprak de woorden Gods, omdat Gods Geest met hem was en hem stuurde. De Geest van Christus was aanwezig in de woorden van Elia, want de woorden van God zijn Geest en leven. (Joh.6:63)

 

55 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is niet netjes om een vraag totaal te negeren en vervolgens een andere vraag te stellen waar je wel antwoord op verwacht.

Helemaal gelijk @Dat beloof ik, leg dat ook even uit aan @sjako wil je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Jahu:

Lazarus werd door de woorden die God sprak teruggehaald uit de dood: 'Lázarus, kom uit! Uit zichzelf kon Lázarus niet opstaan

Uit de dood op gestaan, dus was Jezus niet de enige.

48 minuten geleden zei Jahu:

Het dochtertje van Jaïrus, werd ook door de Heer Jezus Christus opgewekt, toen Hij sprak: 'Kind, sta op!' Uit haarzelf kon het kind dat niet

Dus uit de dood opgestaan, dus was Jezus niet de enige.

49 minuten geleden zei Jahu:

De doden van Matt.27:52, konden met de Heer Jezus Christus opstaan, omdat Hij ze had losgekocht met Zijn bloed. Zonder Christus Jezus konden ze niet opstaan.

Dus uit de dood etc ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-1-2024 om 12:54 zei Jahu:

en Hij is de Enige gebleken Die wél uit de dood heeft kunnen opstaan, en Hij heeft ons die Hem aanbidden ook van de dood losgemaakt!

Volgens mij was Jezus niet de enige die uit de dood was opgestaan, maar dat zag ik DBI ook al schrijven. 

 

Nou weet ik niet precies wat er met "van de dood losgemaakt" bedoeld wordt, maar ik denk dat het 't eeuwige leven in het Paradijs betreft. Toch?  

In Lucas 23 lees ik dat je zelfs als je als misdadiger terecht gekruisigd wordt, ongedoopt bent, geen berouw toont en Jezus nooit aanbeden hebt.. ook in het Paradijs komt.  Eigenlijk is er niet zo veel voor nodig om in het Paradijs te komen....  

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.23/Lucas-23/

41 Wij worden terecht gestraft: het is ons verdiende loon. Maar die man heeft niets verkeerds gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer U in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Petra.:

Volgens mij was Jezus niet de enige die uit de dood was opgestaan, maar dat zag ik DBI ook al schrijven. 

Goede opmerkingen Petra!

De Heer Jezus Christus stond Zelf op uit de dood, die anderen werden door Hem geholpen.

19 minuten geleden zei Petra.:

Nou weet ik niet precies wat er met "van de dood losgemaakt" bedoeld wordt, maar ik denk dat het 't eeuwige leven in het Paradijs betreft. Toch? 

Inderdaad, wij als Christenen, zijn door onze liefde voor Christus Jezus, door Hem vergeven en onze zondeschuld helemaal kwijt, wij worden opnieuw geboren, wij 'ontwaken' en staan op uit onze geestelijke dood. (Dit is het begin van de totale of volledige 'opstanding'.)

30 minuten geleden zei Petra.:

In Lucas 23 lees ik dat je zelfs als je als misdadiger terecht gekruisigd wordt, ongedoopt bent, geen berouw toont en Jezus nooit aanbeden hebt.. ook in het Paradijs komt. 

De misdadiger aan het kruis erkende de Heer Jezus Christus als 'Kurios', want hij vroeg Hem:Luk 23:42 SV "En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn." (Luk.23:42)

Dit geloof in God, en dat Hij bij machte was deze zondaar te redden, was voor Christus voldoende om zijn wens te honoreren. De waarachtige God Jezus Christus sprak: 'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' (Vers 23)

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Jahu:

Dit geloof in God, en dat Hij bij machte was deze zondaar te redden, was voor Christus voldoende om zijn wens te honoreren.

Inderdaad.  

Vandaar dat ik schreef dat er helemaal niet zoveel voor nodig is. Je kunt je hele leven misdaden begaan. Je hoeft niet gedoopt te worden. Je hoeft ook geen vergiffenis te vragen of berouw te tonen. Je hoeft alleen maar "Jezus denk aan mij" te zeggen als je dood gaat. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Petra.:

Inderdaad.  

Vandaar dat ik schreef dat er helemaal niet zoveel voor nodig is. Je kunt je hele leven misdaden begaan. Je hoeft niet gedoopt te worden. Je hoeft ook geen vergiffenis te vragen of berouw te tonen. Je hoeft alleen maar "Jezus denk aan mij" te zeggen als je dood gaat. 

 

Niet vergeten te zeggen dan he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Ik ben er nog niet uit of ik die eeuwigheid wel wil. 

Dan kan ik pas bepalen als ik dat kan overzien.  

Voorwaarde lijkt wel dat je naast Jezus aan het kruis moet hangen, kleine bijkomstigheid.

Ik heb ooit eens gedroomd over een hemel. Ik was er en wenste iets, en was gelijk weer terug op aarde, omdat wensen alleen daar betekenis hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Jahu:

De Heer Jezus Christus stond Zelf op uit de dood, die anderen werden door Hem geholpen.

Dat is niet waar. Hebreeen 5:7 7 Tijdens zijn leven op aarde heeft Christus met sterk geroep en tranen gesmeekt en gebeden tot degene die hem uit de dood kon redden, en hij werd verhoord vanwege zijn ontzag voor God.

1Kor 15:20 Maar Christus is wel uit de dood opgewekt, als de eersteling van hen die zijn gestorven.  21 Omdat de dood er is gekomen door een mens, komt ook de opstanding van de doden er door een mens.  22 Want zoals in Adam iedereen sterft, zo zal ook in de Christus iedereen levend gemaakt worden.  23 Maar ieder op zijn beurt: Christus als eersteling en daarna, tijdens zijn aanwezigheid, zij die bij de Christus horen.  24 Vervolgens het einde, wanneer hij het Koninkrijk aan zijn God en Vader overdraagt, wanneer hij alle regeringsautoriteit en alle gezag en kracht heeft uitgeschakeld.  25 Want hij moet als koning regeren totdat God alle vijanden aan zijn voeten heeft gelegd.  26 De laatste vijand die wordt uitgeschakeld is de dood.  27 Want God ‘heeft alles onder zijn voeten onderworpen’. Maar als hij zegt dat ‘alles onderworpen is’, is het duidelijk dat dit niet geldt voor degene die alles aan hem onderwierp.  28 Als alles aan hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alle dingen aan hem onderwierp, zodat God alles zal zijn voor iedereen.

Handelingen 2:24 Maar God heeft hem opgewekt door hem te bevrijden uit de greep van de dood, want de dood kon hem niet vasthouden.

Lukas 23:46 En Jezus riep met een luide stem en zei: „Vader, aan uw handen vertrouw ik mijn geest toe.” Nadat hij dit had gezegd, blies hij de laatste adem uit.  

8 uur geleden zei Jahu:

Dit geloof in God, en dat Hij bij machte was deze zondaar te redden, was voor Christus voldoende om zijn wens te honoreren. De waarachtige God Jezus Christus sprak: 'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' (Vers 23)

Dat heeft Jezus niet gezegd want Hij ging die dag niet naar het Paradijs. Hij ging drie dagen en nachten naar Hades, het gemeenschappelijke Graf der mensheid. 
Het is als zo vaak weer een mis vertaling. Jezus zegt: Heden zeg ik, u zult met Mij in het Paradijs zijn.

Het Paradijs is een aards paradijs, niet iets in Hades.

Handelingen 2:31

voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Ha̱des en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien

 

5 uur geleden zei Petra.:

Ik ben er nog niet uit of ik die eeuwigheid wel wil. 

Voor jou zou dat een eeuwigheid op een hersteld paradijs op aarde zijn. Je leven volledig in harmonie met God, de natuur en de medemens, geen oorlog meer, geen ziekte en geen dood meer. Je kan jezelf helemaal ontwikkelen, je nooit zorgen hoeven te maken over wat je gaat eten etc. Je krijgt een stuk land met een huis dat je zelf mag bouwen naar jou smaak. Ik zou het wel weten. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

Waarom moest Jezus zich laten dopen? Hij gaf daar volgens Mattheüs 3 Zelf antwoord op:

13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 

14 Johannes probeerde Hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door U gedoopt moeten worden, en dan komt U naar mij?’ 

15 Maar Jezus antwoordde: ‘Toch moet je het doen, want zo dienen wij de gerechtigheid geheel en al tot vervulling te brengen.’ Toen deed Johannes het.

Je ziet dat veel verhalen een soort paasverhalen zijn en dus verwijzen naar latere gebeurtenissen.    
Ik denk ook dat ze verwijzen naar latere theologische zienswijzen van de vroege kerk.  
Jezus ondergaat hier al de doop (die verwijst naar zijn latere dood), die de betekenis zal krijgen van de plaatsvervanging van Jezus in het oordeel.   
Pure theologie hier van de vroege kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Voor jou zou dat een eeuwigheid op een hersteld paradijs op aarde zijn. Je leven volledig in harmonie met God, de natuur en de medemens, geen oorlog meer, geen ziekte en geen dood meer. Je kan jezelf helemaal ontwikkelen, je nooit zorgen hoeven te maken over wat je gaat eten etc. Je krijgt een stuk land met een huis dat je zelf mag bouwen naar jou smaak. Ik zou het wel weten. 

Je zou het wel weten? Kun je het begrip eeuwigheid overzien?  

Je voorstelling is een soort probleemloos, zorgeloos genieten. Als alleenstaande. Geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen kindertjes. En dat..elke dag weer.  Geen uitdagingen, geen overwinningen, geen ups and downs, nooit wat verkeerds doen, geen woede, geen afschuw, geen ontzetting, geen..  Hoelang blijft dat interessant?  50 jaar? 100 jaar? 500 jaar? En wat na 1000 jaar? Na 5000 jaar? Na 100.000 jaar? Na..... Ik snap opeens die goden/engelen die oorlog gingen voeren in de hemel.. misschien wel na eonen.. gewoon om ff die sleur te doorbreken waar ze knettertjeleip werden van verveling.  Misschien dat God toen wel op het idee kwam dat er een aarde geschapen moest worden waar wat meer te ervaren viel dan eeuwige zorgeloze harmonie. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Je zou het wel weten? Kun je het begrip eeuwigheid overzien?  

Je voorstelling is een soort probleemloos, zorgeloos genieten. Als alleenstaande. Geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen kindertjes. En dat..elke dag weer.  Geen uitdagingen, geen overwinningen, geen ups and downs, nooit wat verkeerds doen, geen woede, geen afschuw, geen ontzetting, geen..  Hoelang blijft dat interessant?  50 jaar? 100 jaar? 500 jaar? En wat na 1000 jaar? Na 5000 jaar? Na 100.000 jaar? Na..... Ik snap opeens die goden/engelen die oorlog gingen voeren in de hemel.. misschien wel na eonen.. gewoon om ff die sleur te doorbreken waar ze knettertjeleip werden van verveling.  Misschien dat God toen wel op het idee kwam dat er een aarde geschapen moest worden waar wat meer te ervaren viel dan eeuwige zorgeloze harmonie. 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_leven_uit_een_dag Misschien duurt een verblijf in de hemel maar 1 dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid