Spring naar bijdragen

Waarom moest Jezus zich laten dopen?


Aanbevolen berichten

Het menselijk denken kan geen weet hebben van eeuwigheid omdat eeuwigheid iets anders is dan tijdsbesef.    Mensen denken eeuwigheid als iets oneindigs in de tijd, maar het staat geheel buiten de tijd.  Het enige vergelijk wat je kunt maken is (jawel, daar is hij weer) de droomloze slaap.  Als er geen waarneming (van wat dan ook) is, dan is er geen tijdsbesef ook.  En wie ooit in zijn droomloze slaap gedachten heeft gehad, die mag zijn vinger opsteken.   Want dan was je niet in je droomloze slaap, maar was je je bewust van je eigen gedachten.

In de eeuwigheid dus geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen kindertjes, want dat zijn allemaal tijdelijke verschijnselen.  In de eeuwigheid kun je een miljoen jaar zijn en nog weet je er niks van af.  Voor dat trouwen, seksen en kinderen krijgen is nu eenmaal een (tijdelijk) lichaam noodzakelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lazarus werd door de woorden die God sprak teruggehaald uit de dood: 'Lázarus, kom uit! Uit zichzelf kon Lázarus niet opstaan. Het dochtertje van Jaïrus, werd ook door de Heer Jezus Christus opge

Je zou het wel weten? Kun je het begrip eeuwigheid overzien?   Je voorstelling is een soort probleemloos, zorgeloos genieten. Als alleenstaande. Geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen k

Ik doel niet op de lichamelijke individualiteit (de denkende mens), maar de geestelijke individualiteit.  De geestelijke individualiteit in de geestelijke mens is exact hetzelfde; dat is de ziel in zi

17 uur geleden zei sjako:

Handelingen 2:24 Maar God heeft hem opgewekt door hem te bevrijden uit de greep van de dood, want de dood kon hem niet vasthouden.

De Heilige Geest is van eeuwigheid op de Christus geweest. Christus Jezus ging bij Zijn sterven, in de (handen van de) Heilige Geest het dodenrijk binnen. Na daar gepredikt te hebben - hetzelfde Evangelie, dat Hij ook op aarde predikte: 'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.' - , heeft Zijn Geest het Lichaam na drie dagen 'opgewekt'.

"Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. Komt herwaarts, ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft." (Matt.28:6)

De Heilige Geest wekt, Zijn Lichaam staat op, ze zijn beide van Dezelfde Goddelijk Persoon: de Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hopper:

Het menselijk denken kan geen weet hebben van eeuwigheid omdat eeuwigheid iets anders is dan tijdsbesef.    Mensen denken eeuwigheid als iets oneindigs in de tijd, maar het staat geheel buiten de tijd.  Het enige vergelijk wat je kunt maken is (jawel, daar is hij weer) de droomloze slaap.  Als er geen waarneming (van wat dan ook) is, dan is er geen tijdsbesef ook.  En wie ooit in zijn droomloze slaap gedachten heeft gehad, die mag zijn vinger opsteken.   Want dan was je niet in je droomloze slaap, maar was je je bewust van je eigen gedachten.

In de eeuwigheid dus geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen kindertjes, want dat zijn allemaal tijdelijke verschijnselen.  In de eeuwigheid kun je een miljoen jaar zijn en nog weet je er niks van af.  Voor dat trouwen, seksen en kinderen krijgen is nu eenmaal een (tijdelijk) lichaam noodzakelijk.

 

"Het menselijk denken kan geen weet hebben van eeuwigheid omdat eeuwigheid iets anders is dan tijdsbesef". 

Je weet er i.i.g. met je menselijk denken wel een hoop over te fantaseren. 🌺

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

 

"Het menselijk denken kan geen weet hebben van eeuwigheid omdat eeuwigheid iets anders is dan tijdsbesef". 

Je weet er i.i.g. met je menselijk denken wel een hoop over te fantaseren. 🌺

Wellicht is het duidelijker dat de ziel/geest zich in tijdloosheid kan begeven/kan leven. Waarbinnen het menselijk lichaam op gezette tijden natuurlijk wel eten, drinken en slaap nodig heeft.

Tijd is het besef dat er een periode verstrijkt tussen 2 momenten. In een enkel nul-moment is dat besef er niet: het denken kan dan stil komen te staan/staat dan stil: het besef van tijdloosheid/eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Yours:

Ja. Maar dan wordt het zo abstract dat het voor de denkende mens niet meer te volgen is. En die denkt dan op zijn/haar beurt dat er gefantaseerd wordt.

Maar dan zullen we toch met de denkende mens moeten communiceren dat het denken geen weet heeft van de ziel.   Inderdaad, met het risico dat je voor fantast wordt uitgemaakt.   

De geestelijke mens heeft kennis van de ziel, in de ziel onderscheiden de geestelijke mens zich van niemand.  Maar men behoudt dan toch weer de individualiteit, die is zelfs noodzakelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Maar men behoudt dan toch weer de individualiteit, die is zelfs noodzakelijk.

Waarvoor noodzakelijk? Mijn ervaring is anders, dat de individualiteit voortdurende belaagd wordt, en er vaak pogingen zijn tot wegvoering. Iets in mij blijft zich verzetten. Ik snap dat niet, waarom moet mijn individualiteit behouden blijven? Het lijkt iets te zijn van getuige zijn/blijven van wat God met de wereld wil, en mogelijk hier verslag van doen. 

Is er een verhaal in de Bijbel van een “laatste getuige” of zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

De geestelijke mens heeft kennis van de ziel, in de ziel onderscheiden de geestelijke mens zich van niemand.  Maar men behoudt dan toch weer de individualiteit, die is zelfs noodzakelijk.

 

Individuum betekent: ondeelbaar wezen.  De geestelijke individualiteit betekent dat de menselijke geest niet los bestaat van Gods geest, die het heelal vervult.

5 minuten geleden zei Noel2:

Waarvoor noodzakelijk?

 

Omdat de individualiteit uit Hem en door Hem en tot Hem is. Romeinen 11:36.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Noel2:

Waarvoor noodzakelijk? Mijn ervaring is anders, dat de individualiteit voortdurende belaagd wordt, en er vaak pogingen zijn tot wegvoering. Iets in mij blijft zich verzetten. Ik snap dat niet, waarom moet mijn individualiteit behouden blijven? Het lijkt iets te zijn van getuige zijn/blijven van wat God met de wereld wil, en mogelijk hier verslag van doen. 

Is er een verhaal in de Bijbel van een “laatste getuige” of zo?

Ik doel niet op de lichamelijke individualiteit (de denkende mens), maar de geestelijke individualiteit.  De geestelijke individualiteit in de geestelijke mens is exact hetzelfde; dat is de ziel in zijn kern.  Vandaar ook dat 'het denken' (de denkende mens) niet in de ziel aanwezig is.   Het denken is een eigenschap van de natuurmens.   Dat wil niet zeggen dat je als geestelijke mens niet meer denkt (Anders zou je niet eens meer op een forum kunnen schrijven)

De ziel is dus feitelijk (onderdeel van) geest.  En de noodzakelijkheid bestaat er uit dat de ziel een verschijnende mens (verschijnend in deze wereld) nodig heeft om te kunnen existeren.   

16 minuten geleden zei Flawless victory:

 

Individuum betekent: ondeelbaar wezen.  De geestelijke individualiteit betekent dat de menselijke geest niet los bestaat van Gods geest, die het heelal vervult.

De menselijke geest staat zowel wel als niet los van Gods Geest.   Wel los in de zin dat ik een persoonlijk leven leidt, met persoonlijke verwikkelingen welke mijn eigen verhaal mogelijk maakt.  Niet los in de zin dat ik buiten God niet kan bestaan in geestelijke zin.  Ongeacht of ik wel/niet gelovig ben.   Als individu is men zowel deel als het geheel.  (Dat is bij iedereen zo).    Inzake de leer van Jezus kan de mens kennis verwerven en deze ook realiseren.  Zodat de mens ook daadwerkelijk opgenomen is in Gods geest.

De mens heeft zodoende de mogelijkheid om een zelfzuchtig leven te leiden (Adam) of een leven waarin men opgenomen is in de liefde des Vaders (Christus).

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hopper:

 

De menselijke geest staat zowel wel als niet los van Gods Geest.   Wel los in de zin dat ik een persoonlijk leven leidt, met persoonlijke verwikkelingen welke mijn eigen verhaal mogelijk maakt.  Niet los in de zin dat ik buiten God niet kan bestaan in geestelijke zin.  Ongeacht of ik wel/niet gelovig ben.   Als individu is men zowel deel als het geheel.  (Dat is bij iedereen zo).    Inzake de leer van Jezus kan de mens kennis verwerven en deze ook realiseren.  Zodat de mens ook daadwerkelijk opgenomen is in Gods geest.

 

De ziel samen met de geindividueerde geest bevat het daarin aanwezige beeld Gods, dat haar oorzaak en einddoel, haar innerlijke wet en haar pad (de Weg) is.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Flawless victory:

De ziel samen met de geindividueerde geest bevat het daarin aanwezige beeld Gods, dat haar oorzaak en einddoel, haar innerlijke wet en haar pad (de Weg) is.

Mijn inziens is er niet zoiets als een einddoel.   De mens die tot kennis komt die weet dat zijn lichaam deel uit maakt van Christus en dat zijn geest  deel uit maakt van de universele Geest.  Innerlijk een op dezelfde wijze.  En uiterlijk (het zichtbare) verschillend.  Ondanks het een-zijn op dezelfde wijze (de ziel) zijn we uiterlijk verschillend en hebben we interactie met elkaar.  Dat is het Koninkrijk Gods.  Binnen het Koninkrijk Gods zullen we kennen zoals we zelf ook gekend zijn.  Elkaar kwaad berokkenen is ondenkbaar.  Deze liefdevolle wijze van met elkaar om gaan is het beeld Gods, de ziel is geschapen naar de gelijkenis van God (ik ben).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Mijn inziens is er niet zoiets als een einddoel.  


Strict genomen heb je daar gelijk in, want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen. 

 

Romeinen 8 (HSV)

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.

 

Doch er staat ook geschreven:


19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.

20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,

21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.

22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.

23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderennamelijk de verlossing van ons lichaam.

24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen? 

25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding.

 

En in 1 Korinthiërs 15: 28 staat een soort van (voorlopig) einddoel, namelijk God alles in allen.

28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flawless victory:


Strict genomen heb je daar gelijk in, want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen. 

 

Romeinen 8 (HSV)

18 Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.

 

Doch er staat ook geschreven:


19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.

20 Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,

21 in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.

22 Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.

23 En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderennamelijk de verlossing van ons lichaam.

24 Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen? 

25 Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding.

 

En in 1 Korinthiërs 15: 28 staat het einddoel, namelijk God alles in allen.

28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

Romeinen 8 is opmerkelijk in dit verband (de ziel).  Vers 23 spreekt over de verlossing van ons lichaam en de aanneming tot kinderen (van God).  Deze doet zich gelijktijdig voor.   Zie ook wat Jezus zelf zegt over de lossing van de ziel.  (Matt 16:26)  Het 'lossen' is niet iets wat na de dood geschiedt, maar gewoon tijdens dit leven.  Vers 24 en 25 refereren hier ook aan met het 'zien' vs 'niet-zien'.

Het is ook het einde van het verderf, het is immers het lichaam wat aan verderf onderhevig is, de ziel welke verlost is van het lichaam kan niet 'verderven' (Als dat een Nederlands woord is).   De verloste ziel leeft in eeuwigheid.   En is in die zin doelloos.  Er is namelijk voor de verloste ziel geen voor of achteruit, eeuwigheid is tijdloos.

Vers 28 mag m.i. niet zo begrepen dat de 'allen' ook alle mensen zijn.   God is nu reeds 'alles in allen'.   Het is aan de mens zelf of hij zich bij die 'allen' voegt.   Tijdens dit leven uiteraard, als je dood bent is de zaak bekeken.  (Tenzij men reïncarnatie introduceert.)

Resumerend, voor de verloste ziel is er geen einddoel. De verloste ziel is ook eersteling van de Geest.  Doelen zijn alleen binnen de tijd mogelijk.   Maar ook hier geldt: het is maar net in welke context je leest.  Romeinen 8 is duidelijk voor de vleselijke mens geschreven die onbekend is met de verloste ziel.   Voor de vleselijke mens is er natuurlijk wel een einddoel.  De vleselijke mens zit nog vast in de schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

 

Het is ook het einde van het verderf, het is immers het lichaam wat aan verderf onderhevig is, de ziel welke verlost is van het lichaam kan niet 'verderven' (Als dat een Nederlands woord is).   De verloste ziel leeft in eeuwigheid.   En is in die zin doelloos.  Er is namelijk voor de verloste ziel geen voor of achteruit, eeuwigheid is tijdloos.

In de genoemde tekst gaat het niet over verlost worden van het lichaam maar over de verlossing van het lichaam zelf uit de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid.  De gehele schepping wacht daarop.  Wij moeten niet ontkleed maar overkleed worden met het Lichaam van Christus. 2 Korinthiërs 5.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flawless victory:

In de genoemde tekst gaat het niet over verlost worden van het lichaam maar over de verlossing van het lichaam zelf uit de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid.  De gehele schepping wacht daarop.  Wij moeten niet ontkleed maar overkleed worden met het Lichaam van Christus. 2 Korinthiërs 5.

We lezen in dezelfde tekst iets geheel verschillends.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

We lezen in dezelfde tekst iets geheel verschillends.

 Natuurlijk! Niets nieuws onder de zon, toch. 😄

 

20 uur geleden zei Yours:
23 uur geleden zei Petra.:

 

"Het menselijk denken kan geen weet hebben van eeuwigheid omdat eeuwigheid iets anders is dan tijdsbesef". 

Je weet er i.i.g. met je menselijk denken wel een hoop over te fantaseren. 🌺

Wellicht is het duidelijker dat de ziel/geest zich in tijdloosheid kan begeven/kan leven. Waarbinnen het menselijk lichaam op gezette tijden natuurlijk wel eten, drinken en slaap nodig heeft.

Tijd is het besef dat er een periode verstrijkt tussen 2 momenten. In een enkel nul-moment is dat besef er niet: het denken kan dan stil komen te staan/staat dan stil: het besef van tijdloosheid/eeuwigheid.

Leuk hoor Yours, hoe jullie denken over het begrip eeuwigheid! 🌺

Als het je interesseert ..ik heb op Netflix ''s een goeie docu gezien erover.  FF opzoeken! 

"Does infinity extists outside of our minds? "

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-2-2024 om 14:26 zei Noel2:

Ik heb ooit eens gedroomd over een hemel. Ik was er en wenste iets, en was gelijk weer terug op aarde, omdat wensen alleen daar betekenis hebben.

Misschien zag je een vallende ster. 😉

(Dat je fijn aan 't hemelen bent en dan telkens als je een vallende ster ziet.... denkt.. HA daar tuin ik niet in. 😅

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

 Natuurlijk! Niets nieuws onder de zon, toch. 😄

 

Leuk hoor Yours, hoe jullie denken over het begrip eeuwigheid! 🌺

Als het je interesseert ..ik heb op Netflix ''s een goeie docu gezien erover.  FF opzoeken! 

"Does infinity extists outside of our minds? "

 

 

 

Dag Petra,

De oneindigheid van de ziel kan alleen gevoeld worden. Die kan niet met ons denkvermogen ‘bedacht ‘ worden. De ziel is verbonden met de Bron die God is, waarbinnen zowel het mannelijke als het vrouwelijke aanwezig is. Via de zintuigen wordt dat voelen van de ziel beïnvloed, waardoor het denken ontstaat. 

Het denken ontstaat derhalve uit het voelen van de ziel. En niet omgekeerd, wat vaak de conclusie is als het denken eenmaal een eigen leven leidt onder invloed van die zintuigen.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Yours:

Dag Petra,

De oneindigheid van de ziel kan alleen gevoeld worden. Die kan niet met ons denkvermogen ‘bedacht ‘ worden. De ziel is verbonden met de Bron die God is, waarbinnen zowel het mannelijke als het vrouwelijke aanwezig is. Via de zintuigen wordt dat voelen van de ziel beïnvloed, waardoor het denken ontstaat. 

Het denken ontstaat derhalve uit het voelen van de ziel. En niet omgekeerd, wat vaak de conclusie is als het denken eenmaal een eigen leven leidt onder invloed van die zintuigen.

Wat weten hier toch veel mensen veel over God en de eeuwigheid en de ziel.  
We fantaseren er lekker op los, maar heel geloofwaardig is het allemaal niet.

Wel een leuk tijdverdrijf voor sommigen om de verveling van het aardse leven aan te kunnen.    
Een soort opium voor de ziel of was het opium voor het volk?

Maar soms komt het over als een soort evangelisatiecampagne met zelfbenoemde profeten.  
Nog erger dan sommige christenen of JGs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:

Ik wilde de tekst net nog weghalen maar je had al gereageerd.   Ik was iets te snel met antwoorden. 

 

Het is geen probleem om het oneens te zijn.  De geestelijke werkelijkheid trekt zich niks aan van meningen van mensen.   Ik kan dan weer een commentaar schrijven hoe ik 2 Korinthiërs 5 zie.   Bijvoorbeeld dat we nu Christus niet meer naar het vlees kennen.  Maar dat heeft alleen een betekenis als je ook daadwerkelijk Christus niet meer naar het vlees kent.  Jij wilt precies het tegenovergestelde : bekleden naar het lichaam (vlees) van Christus.

Paulus schrijft bv ook "indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel".   Ogenschijnlijk lijkt dat over een nieuw lichaam te gaan, ik lees dat anders.  Daar gaan we het niet over eens worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-2-2024 om 06:18 zei Petra.:

Je voorstelling is een soort probleemloos, zorgeloos genieten. Als alleenstaande. Geen getrouw, geen seks, geen lief en leed, geen kindertjes.

Kindertjes komen er nog wel denk ik. En het leven zal zijn zoals God het bedoeld heeft. Je denkt nu vanuit de eindigheid. Je gaat straks denk ik heel anders om met tijd en er zullen heus nog wel uitdagingen zijn. Het is niet op een wolkje zitten en op een harpje spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Er zijn meerdere markante dingen gedocumenteerd toen de Heer Jezus Christus door Johannes werd gedoopt. Eén daarvan valt mij in het bijzonder op, dat is wat er aan het eind van vers 32 staat:

"En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel, gelijk een duif, en bleef op Hem." (Joh.1:32)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid