Spring naar bijdragen

Oog in oog staan en strijden met God...


Aanbevolen berichten

Genesis 11

11De Engel van God zei tegen mij in die droom: Jakob! Ik zei: Zie, hier ben ik!

12Hij zei: Sla toch uw ogen op en zie: al de bokken die het kleinvee bespringen, zijn gestreept, gespikkeld en gevlekt. Voorzeker, Ik heb alles gezien wat Laban u aandoet!

13Ik ben de God van Bethel, Gen. 28:13,14,15 enz.waar u een gedenkteken gezalfd hebt, waar u Mij een gelofte gedaan hebt. Welnu, sta op, vertrek uit dit land en keer terug naar het land van uw familiekring.

Deze engel van God is God zelf wat enkel logisch is als er een (Elohim meervoudsvorm/drie eenheid) is. 

Anders begaat deze engel een doodzonde, dezelfde zonde die satan nastreef  als lucifer, die wilde namelijk als God zijn.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 180
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gaat er vanuit dat in de door jou geciteerde verhalen men God niet in zijn volheid zag, maar in de vorm van een engel of een ander meer veilige verschijning. Immers, in Exodus 33,18-23 trekt God i

Beste Sjako. @Monachosis niet dom en jij ook niet. Monachos schreef dit omdat jij stelde Met zijn stukje en citaat uit de NBG laat hij zien dat deze bewering van jou fout is. Dat hoeft helemaal

Wat valt er anders te interpreteren aan de teksten dan dat er staat dat niemand God heeft gezien en er tevens staat dat er mensen zijn die wel God hebben gezien?    Niemand heeft ooit God ge

32 minuten geleden zei Thinkfree:

Een engel met vrije wil, vergelijken met een telefoon?

Jezus gebruikt ook gelijkenissen. Een engel kan onmogelijk God zijn.

7 minuten geleden zei Thinkfree:

13Ik ben de God van Bethel, Gen. 28:13,14,15 enz.waar u een gedenkteken gezalfd hebt, waar u Mij een gelofte gedaan hebt. Welnu, sta op, vertrek uit dit land en keer terug naar het land van uw familiekring.

Begrijpend lezen is aan jou niet besteed helaas. Denk nu eens even na. Het is de engel van God. God spreekt dmv de engel. De engel spreekt precies wat God wilt zeggen. Misschien is een avatar een beter voorbeeld.

40 minuten geleden zei Thinkfree:

Zoals jij zegt engel betekent boodschapper en is niet altijd persé een engel. Zoals ook in dit geval, maar God zelf als engel/boodschapper.

Je kan God niet zien en leven. 

41 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat is de enige juiste conclusie, een engel kan nooit en te nimmer God genoemd worden.

Ja hoor, als de engel exact zegt wat God zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Chrispy:

Ik wil niet ontkennen dat de personen in de bijbel die zeggen dat ze God gezien geen gelijk hebben, maar de bijbel zegt ook:

En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft. Johannes 12:45 HSV

 

Ik denk dat je het breder kan zien, God is 3 in 1. Vader zoon en Heilige geest.

Kan het niet zijn dat jezus of de heilige geest als mens aan hun verscheen?

Nee, dat kan niet.   Eerst ga je beweren dat God 3 in 1 is en vervolgens ga je beweerd dat Jezus of de Heilige Geest zich af kunnen splitsen en ergens kunnen verschijnen.   Wat je hier beweert is strijdig in zichzelf en ook een vorm van polytheïsme.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebreeën‬ ‭1‬:‭5‬-‭9‬ ‭HSV‬‬

Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd: U bent Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt? En verder: Ik zal voor Hem tot een Vader zijn, en Hij zal voor Mij tot een Zoon zijn? En wanneer Hij vervolgens de Eerstgeborene in de wereld brengt, zegt Hij: En laten alle engelen van God Hem aanbidden. En van de engelen zegt Hij weliswaar: Die Zijn engelen maakt tot geesten en Zijn dienaren tot een vuurvlam, maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht. U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.
‭‭
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Flawless victory:

Want tegen wie van de engelen heeft God ooit gezegd

Jezus is dan ook geen engel, maar Gods Zoon. 

1 uur geleden zei Flawless victory:

Die Zijn engelen maakt tot geesten en Zijn dienaren tot een vuurvlam, maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid.

Hoe vaak heb ik dit uitgelegd. Paulus haalt deze tekst aan om te bewijzen dat Jezus uit de lijn van David komt. Psalm 45:6 God is je troon, voor altijd en eeuwig, de scepter van je koninkrijk is een scepter van recht.  7 Je hebt rechtvaardigheid liefgehad en slechtheid gehaat. Daarom heeft God, jouw God, je gezalfd met de olie van vreugde, meer dan je metgezellen.

Deze woorden waren van toepassing op Salomo, de eerste zoon in de lijn van David. Hoe je het ook vertaald, niemand wordt hier God met een hoofdletter genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

"De heilige Geest is namelijk geen Persoon, maar Gods werkzame kracht."

Als de Heilige Geest volgens u geen Persoon is, waarom spreekt de Heer Jezus Christus dan over Hem als: 'Hij zal u in al de waarheid leiden' (v13) 'Hij' is taalkundig een Persoon, nl. 3e persoon enkelvoud.

En 'wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken', ook hier gaat het over 'Hij', idem de Goddelijke Persoon!

Alsmede: 'de toekomende dingen zal Hij u verkondigen'.

Een "werkzame kracht" is geen persoon maar is onzijdig. Iets wat onzijdig is kan de toekomende dingen niet verkondigen! En er wordt over iets onzijdigs nooit gesproken in de 3e persoonsvorm 'Hij'!

Wat is hierop uw antwoord @sjako?

Lees eerst Johannes 16:13:

'Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.' (Joh. 16:13)

Dit sprak de Mond der Waarheid over de Heilige Geest.

8 uur geleden zei Chrispy:

Ik wil niet ontkennen dat de personen in de bijbel die zeggen dat ze God gezien geen gelijk hebben, maar de bijbel zegt ook:

En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft. Johannes 12:45 HSV

Hoi @Chrispy, welkom, leuk dat je hier bent!

Mocht je geïnteresseerd zijn in tekstplaatsen in de Bijbel die letterlijk aangeven dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God is:

Jes.9:6, Jes.44:6, Jes. 54:5, Joh.1:18, 13:13, 20:28, Han. 20:28, Rom. 9:5, Kol.2:9, 1Tim. 3:16, Tit. 1:3, 2:13, Heb. 1:8, 2Pet. 1:1, 1Joh. 5:20

Probeer ze te bewaren, ze zullen je goed van pas komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jahu:

Als de Heilige Geest volgens u geen Persoon is, waarom spreekt de Heer Jezus Christus dan over Hem als: 'Hij zal u in al de waarheid leiden' (v13) 'Hij' is taalkundig een Persoon, nl. 3e persoon enkelvoud.

Dat heet personificatie zoals eerder gezegd. De hele Bijbel door is de geest als een vloeistof, die uitgegoten, uitgestort, verdeeld etc kan worden. De Geest gaat primair vanuit de Vader. Het is de Vader in actie of de Geest wordt gegeven aan Jezus en dan is het Jezus in actie. Voor de rest moet u mijn eerdere antwoord nog maar eens bestuderen ipv wegwuiven.

Personificatie: Hier schrijf je een eigenschap van een mens of iets wat een mens kan toe aan een niet-levend ding of aan een niet-menselijk wezen. De grond heeft geen emoties, zoals een mens. Dus als je zegt dat de grond treurt, laat je de grond iets doen wat alleen een mens kan. In het tweede voorbeeld zie je dat Gods rechterhand benoemd wordt. God is onzichtbaar en niet-tastbaar. Hem worden menselijke eigenschappen toegedicht, zoals het hebben van een hand.

Voorbeeld: “Het veld is verwoest, de grond treurt,” – Joël 1:10 

Voorbeeld: “Uw rechterhand verlost mij. – Psalm 138:7

Metoniem: Je zegt niet rechtstreeks wat je bedoelt, maar je kiest een woord dat te maken heeft met wat je bedoelt. In het voorbeeld zie je ‘Mozes en de profeten’. Dat wordt niet letterlijk bedoeld, het gaat om de boeken van de Bijbel die zijn geschreven door Mozes en de profeten.

Voorbeeld: “Zij hebben Mozes en de profeten.” – Lukas 16:29 

Je kunt een deel voor een geheel verwisselen, of een geheel voor een deel. Ook kun je iets algemeens zeggen en iets specifieks te bedoelen (Ik lust nog wel een kopje – je bedoelt koffie), of juist omgekeerd (op gladde ijzers rijden – je bedoelt schaatsen). In het voorbeeld zie je ‘vlees en bloed’. Dat wordt niet letterlijk bedoeld, vlees en bloed staan voor de (hele) mens. 

Voorbeeld: “Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed,” –  Efez

2 uur geleden zei Jahu:

Een "werkzame kracht" is geen persoon maar is onzijdig. Iets wat onzijdig is kan de toekomende dingen niet verkondigen! En er wordt over iets onzijdigs nooit gesproken in de 3e persoonsvorm 'Hij'!

Daarom is de heilige Geest in het Grieks ook vaak onzijdig, maar de meeste vertalingen zetten er de voor, maar in het Grieks is dat niet. Dit geldt natuurlijk niet als de Geest gepersonaliseerd wordt of naar de Vader verwijst.

Het Griekse woord voor “geest”, pneuma, is onzijdig, zoals alle voornaamwoorden die verwijzen naar de geest, waardoor deze per definitie onpersoonlijk zijn. De vertalers van het Nieuwe Testament kenden deze regel in de grammatica, maar vertaalden zonder reden verwijzingen naar de komst van de “geest der waarheid” als “Hij” in plaats van “het”, omwille van hun trinitaire vooroordelen (bv. Joh. 14:17). Als zij de onzijdige voornaamwoorden van Joh. 14–16 consequent vertaalden als “het”, “zelf” en “die” in plaats van “Hij”, “Hem”, “Wie” etc., dan zou het voorstellen van de “Heilige Geest als persoon” grotendeels verdwijnen uit het christelijke geloof. Zo’n beduidende theologische doctrine met zulke belangrijke implicaties voor het fundament van christelijke theologie kan niet afhankelijk zijn van een paar voornaamwoorden, maar moet gebaseerd worden op het Bijbelse bewijs als geheel, afzonderlijk van traditie en vooroordelen. 

2 uur geleden zei Jahu:

Mocht je geïnteresseerd zijn in tekstplaatsen in de Bijbel die letterlijk aangeven dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God is:

En mocht je de ware uitleg er van willen dan kan ik je die uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Personificatie: Hier schrijf je een eigenschap van een mens of iets wat een mens kan toe aan een niet-levend ding of aan een niet-menselijk wezen.

Bah, wat een onzinnig on-Bijbels gedraai en gezwets die reactie van u!

3 uur geleden zei sjako:

En mocht je de ware uitleg er van willen dan kan ik je die uitleggen.

Nee dank u! De Bijbel zelf is heel duidelijk, wij hebben uw zogenaamde jehova-getuigen-uitleg niet nodig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Personificatie: Hier schrijf je een eigenschap van een mens of iets wat een mens kan toe aan een niet-levend ding of aan een niet-menselijk wezen. De grond heeft geen emoties, zoals een mens. Dus als je zegt dat de grond treurt, laat je de grond iets doen wat alleen een mens kan. In het tweede voorbeeld zie je dat Gods rechterhand benoemd wordt. God is onzichtbaar en niet-tastbaar. Hem worden menselijke eigenschappen toegedicht, zoals het hebben van een hand.

Voorbeeld: “Het veld is verwoest, de grond treurt,” – Joël 1:10 

Voorbeeld: “Uw rechterhand verlost mij. – Psalm 138:7

Metoniem: Je zegt niet rechtstreeks wat je bedoelt, maar je kiest een woord dat te maken heeft met wat je bedoelt. In het voorbeeld zie je ‘Mozes en de profeten’. Dat wordt niet letterlijk bedoeld, het gaat om de boeken van de Bijbel die zijn geschreven door Mozes en de profeten.

Voorbeeld: “Zij hebben Mozes en de profeten.” – Lukas 16:29 

Je kunt een deel voor een geheel verwisselen, of een geheel voor een deel. Ook kun je iets algemeens zeggen en iets specifieks te bedoelen (Ik lust nog wel een kopje – je bedoelt koffie), of juist omgekeerd (op gladde ijzers rijden – je bedoelt schaatsen). In het voorbeeld zie je ‘vlees en bloed’. Dat wordt niet letterlijk bedoeld, vlees en bloed staan voor de (hele) mens. 

Voorbeeld: “Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed,” –  Efez

Bron: https://lovegodgreatly-nederlands.blogspot.com/2020/01/beeldspraak-en-stijlfiguren.html

3 uur geleden zei sjako:

Het Griekse woord voor “geest”, pneuma, is onzijdig, zoals alle voornaamwoorden die verwijzen naar de geest, waardoor deze per definitie onpersoonlijk zijn. De vertalers van het Nieuwe Testament kenden deze regel in de grammatica, maar vertaalden zonder reden verwijzingen naar de komst van de “geest der waarheid” als “Hij” in plaats van “het”, omwille van hun trinitaire vooroordelen (bv. Joh. 14:17). Als zij de onzijdige voornaamwoorden van Joh. 14–16 consequent vertaalden als “het”, “zelf” en “die” in plaats van “Hij”, “Hem”, “Wie” etc., dan zou het voorstellen van de “Heilige Geest als persoon” grotendeels verdwijnen uit het christelijke geloof. Zo’n beduidende theologische doctrine met zulke belangrijke implicaties voor het fundament van christelijke theologie kan niet afhankelijk zijn van een paar voornaamwoorden, maar moet gebaseerd worden op het Bijbelse bewijs als geheel, afzonderlijk van traditie en vooroordelen. 

Bron: https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/waarom-de-heilige-geest-geen-persoon-is/

Uit de richtlijnen:

Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.

Foei Sjako! |:( ;)

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Monachos:

Bron: https://lovegodgreatly-nederlands.blogspot.com/2020/01/beeldspraak-en-stijlfiguren.html

Bron: https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/waarom-de-heilige-geest-geen-persoon-is/

Uit de richtlijnen:

Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.

Foei Sjako! |:( ;)

Zo lust ik er ook nog wel een paar.

https://www.derekprince.nl/overdenkingen/de-heilige-geest-als-persoon/

De Heilige Geest als Persoon

Leestijd: 3 min.

Gisteren leerden we dat in het oorspronkelijke Grieks van het Nieuwe Testament het woordje ‘de’ wordt toegevoegd als het gaat over de Heilige Geest als een persoon, en het wordt weggelaten als het verwijst naar Heilige Geest als ‘kracht’ of ‘invloed’…

Het woordje ‘de’ wordt ook toegevoegd aan ‘Heilige Geest’ als Hij beschreven wordt als Degene die gezag uitoefent in de gemeente, bijvoorbeeld bij het uitzenden van apostelen, de aanstelling van oudsten of door het richting geven aan apostolische bedieningen.

Aan de andere kant, als mensen worden gedoopt in - of vervuld met - de Heilige Geest, dan wordt het woordje ‘de’ meestal weggelaten. Dit zou dan betekenen dat de Heilige Geest in die gevallen gezien wordt als iets onpersoonlijks – dus als leven, of kracht, of een invloed.

Vandaag en morgen kijken we naar twee lijsten. In de eerste staan teksten waarin het woordje ‘de’ voorafgaat aan ‘Heilige Geest’. In de tweede lijst wordt ‘Heilige Geest’ beschreven zonder ‘de’.

Met ‘de’ ervoor:

Mattheüs 12:31 -... maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. (Vergelijk ook Markus 3:29)

Markus 13:11 - ... want u bent het niet die spreekt, maar de Heilige Geest.

Lukas 3:22 – en dat de Heilige Geest op Hem (Jezus) neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif.

Lukas 12:12 - Want de Heilige Geest zal u … leren wat u moet zeggen.

Johannes 14:26 - maar de Trooster, de Heilige Geest ... die zal u alles onderwijzen ...

Handelingen 2:38 - en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Handelingen 5:3 - Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u gelogen heeft tegen de Heilige Geest...

Handelingen 13:2 - zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij zowel Barnabas als Saulus af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb.

Handelingen 13:4 - Zij dan, uitgezonden door de Heilige Geest, vertrokken naar…

Handelingen 15:28 - Want het heeft de Heilige Geest en ons goed gedacht ...

Handelingen 16:6 - … werden zij door de Heilige Geest verhinderd het woord in Asia te spreken.

Handelingen 20:28 - Zie dan toe op … heel de kudde, te midden waarvan de Heilige Geest u tot opzieners aangesteld heeft …

Handelingen 21:11 - Dit zegt de Heilige Geest ...

1 Korinthiërs 6:19 - Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u is...?

In alle bovenstaande teksten spreekt de Bijbel dus over de Heilige Geest als een persoon, is het de derde persoon van de Godheid die de activiteit (uitzending, plannen van bediening, onderwijzen, een gave meedelen en actief maken, het ondernemen of juist blokkeren van initiatief… etc.) onderneemt.

Dit onderstreept dat het ook voor ons belangrijk is ons contact met de Heilige Geest als persoon te koesteren en te onderhouden. Wat zouden we als kinderen van God veel meer van Gods leiding ervaren, als onze gemeenschap met de Heilige Geest - die bijzondere derde Persoon van de Goddelijke Drie-eenheid – op een hoger plan werd gebracht!

Zo hoppa met bronvermelding.

Bovenstaande als persoon dus hieronder als kracht.

https://www.derekprince.nl/overdenkingen/de-heilige-geest-als-kracht/

Gisteren zagen we verschillende Bijbelteksten waarin de Heilige Geest staat beschreven als een persoon, en leerden we dat het belangrijk is Zijn aanwezigheid als persoon in ons leven te erkennen en koesteren. Vandaag kijken we naar een aantal teksten waarbij in de Griekse Bijbelvertalingen het woord 'de' is weggelaten voor 'Heilige Geest'. In deze teksten wordt 'Heilige Geest' dus beschreven als een kracht:

Mattheüs 1:18 - zij (Maria),... zwanger te zijn uit Heilige Geest.

Mattheüs 3:11 - hij zal u dopen met Heilige Geest en met vuur.

Lukas 1:15 - en hij (Johannes de Doper) zal al van de moederschoot af met Heilige Geest vervuld worden ...

Lukas 1:35 - Heilige Geest zal over u (Maria) komen ... Daarom ook zal het Heilige Dat uit u geboren zal worden, Gods Zoon genoemd worden.

Johannes 20:22 - blies Hij (Jezus) op hen en zei tegen hen: Ontvang Heilige Geest (of heilige adem).

Handelingen 10:38 - hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met Heilige Geest en met kracht...

Romeinen 14:17 - Want het Koninkrijk van God bestaat ... uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in Heilige Geest.

Romeinen 15:13 - ... opdat u overvloedig bent in de hoop, door de kracht van Heilige Geest.

Romeinen 15:16 - ... het offer van de heidenen ... geheiligd door Heilige Geest.

1 Korinthiërs 12:3 - Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door Heilige Geest.

Titus 3:5-... door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door Heilige Geest.

Hebreeën 2:4- tekenen, wonderen en allerlei krachten, en gaven (letterlijk giften, distributies van)door Heilige Geest ...

Hebreeën 6:4 -... deelgenoot zijn geworden van Heilige Geest ...

2 Petrus 1:21 -maar heilige mensen van God, door Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.

Judas 20 -... bid in Heilige Geest, ...

Tenslotte zijn hier nog enkele van de vele namen van de Heilige Geest die in de Bijbel voorkomen: de Geest van heerlijkheid, de Geest van zelfdiscipline, de Geest van wijsheid, de Geest van de waarheid.

Denk eens na over de betekenis van deze teksten en namen en zoek er eventueel zelf nog meer op. Neem vervolgens eens tijd om Jezus te danken voor het sturen van de Heilige Geest, waarmee Hij Zijn belofte heeft vervuld en waarmee Hij jou en mij, en al Zijn kinderen op aarde, elke dag toerust met bovennatuurlijke, Goddelijke kracht uit de hoge!

Eff uitgelicht, dit onderstaande is van mijzelf

Handelingen 5

3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands?

4 Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.

de Heilige Geest wordt hier God genoemd.

(Micdrop)

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
21 uur geleden zei sjako:

Je kan God niet zien en leven. 

Volgens Exodus 24 kan het wel.  En in Numeri 12 ging God bij de ingang van de tent staan, riep Aäron en Mirjam en sprak tegen hen. Er staat zelfs dat God letterlijk zegt over Mozes "hij aanschouwt mijn gestalte"

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.24/Exodus-24/

"9 Hierna ging Mozes de berg op, samen met Aäron, Nadab, Abihu en zeventig oudsten van het volk, 10 en zij zagen de God van Israël. Onder zijn voeten was er iets als een plaveisel van saffier, helder stralend als de hemel zelf. 11 Deze vooraanstaande Israëlieten werden niet door God gedood: zij zagen Hem, en zij aten en dronken."

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/NUM.12/Numeri-12/

" Toen daalde de HEER af in de wolkkolom, ging bij de ingang van de tent staan en riep Aäron en Mirjam. Nadat zij beiden naar voren waren gekomen, 6 zei Hij: ‘Luister goed. Als er bij jullie een profeet van de HEER is, maak Ik mij in visioenen aan hem bekend en spreek Ik met hem in dromen. 7 Maar met mijn dienaar Mozes, op wie Ik volledig kan vertrouwen, ga Ik anders om: 8  met hem spreek Ik rechtstreeks, duidelijk, niet in raadsels, en hij aanschouwt mijn gestalte. Hoe durven jullie dan aanmerkingen op mijn dienaar Mozes te maken?’ 9 De HEER ontstak in woede tegen hen en ging weg. "

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Monachos:

Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.

Helemaal gelijk, helemaal vergeten 

14 uur geleden zei Thinkfree:

de Heilige Geest wordt hier God genoemd.

Nogal wiedes, het is God in aktie. Waarom geloofden de Joden dan niet dat de HG een persoon is? Hoe kan je bijv wat delen heilige Geest bij iemand weghalen en dat aan iemand anders geven? Numeri 11:25

Toen daalde Jehovah neer in een wolk en sprak tot Mozes. Hij nam wat van de geest weg die op hem was en legde die op elk van de 70 oudsten. Zodra de geest op hen kwam te rusten, begonnen ze zich als profeten te gedragen. Maar daarna hebben ze dat niet meer gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

Nogal wiedes, het is God in aktie. Waarom geloofden de Joden dan niet dat de HG een persoon is? Hoe kan je bijv wat delen heilige Geest bij iemand weghalen en dat aan iemand anders geven? Numeri 11:25

Omdat de Bijbel over de Heilige Geest spreekt als persoon en kracht.

Zoals hierboven aangegeven vanuit/met de bronnen van dereck prince.

Niet gelezen dus? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang men nog meent dat de Heilige Geest een persoon is heeft men geen kennis van de Heilige Geest.    Hoe kan de Geest der Waarheid tegen mij spreken als ik denk dat 'dat' een persoon is?  Dan wacht ik tot mijn laatste ademtocht op de Geest der Waarheid  die als persoon aanbelt bij me. 

 

Johannes 16:12-13

 

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

Het is de Geest der Waarheid die je naar de waarheid brengt door de toekomende dingen te verkondigen. Maar zolang de mens nog dogma omarmt (De H.G als persoon is een dogma) dan kunt u de waarheid niet dragen.

Het staat gewoon geschreven: de Geest der waarheid zal u in de waarheid leiden.   Maar zolang men nog een persoon maakt van Geest blijft de H.G. een mannetje (of vrouwtje) in je hoofd.....   (En dat mag je ook zelf weten)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Hopper:

Zolang men nog meent dat de Heilige Geest een persoon is heeft men geen kennis van de Heilige Geest.  

Sterker nog, dan kan je de Geest ook niet hebben. Als je niet eens weet wat Gods Geest betekent, hoe kan je dan die Geest ervaren?

13 uur geleden zei Petra.:

9 Hierna ging Mozes de berg op, samen met Aäron, Nadab, Abihu en zeventig oudsten van het volk, 10 en zij zagen de God van Israël. Onder zijn voeten was er iets als een plaveisel van saffier, helder stralend als de hemel zelf. 11 Deze vooraanstaande Israëlieten werden niet door God gedood: zij zagen Hem, en zij aten en dronken."

Als je het zo leest zou je denken dat ze God idd hadden gezien, maar er staat in Johannes dat niemand God heeft gezien. Dus haal je het hier uit de context. Daar moet je echt mee oppassen. Vers 11 geeft het antwoord:

11 De ware God deed de voorname mannen van Israël geen kwaad, en ze zagen Hem in een visioen en ze aten en dronken.

Het was dus een visioen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Sterker nog, dan kan je de Geest ook niet hebben. Als je niet eens weet wat Gods Geest betekent, hoe kan je dan die Geest ervaren?

Als je het zo leest zou je denken dat ze God idd hadden gezien, maar er staat in Johannes dat niemand God heeft gezien. Dus haal je het hier uit de context. Daar moet je echt mee oppassen. Vers 11 geeft het antwoord:

11 De ware God deed de voorname mannen van Israël geen kwaad, en ze zagen Hem in een visioen en ze aten en dronken.

Het was dus een visioen.

Is dat "in een visioen" er wellicht later bij geplaatst (bv door mensen die niet wilden dat er stond dat je God gewoon kunt zien en blijven leven). Misschien even de Hebreeuwse tekst er bij nemen, is dat wellicht een idee? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Zolang men nog meent dat de Heilige Geest een persoon is heeft men geen kennis van de Heilige Geest.    Hoe kan de Geest der Waarheid tegen mij spreken als ik denk dat 'dat' een persoon is?  Dan wacht ik tot mijn laatste ademtocht op de Geest der Waarheid  die als persoon aanbelt bij me. 

Wat een flauwekul. Alsof een persoon alleen maar iemand van vlees en bloed kan zijn. De Heilige Geest kan heel prima een engel zijn in het Leger van Christus.  Vanuit het onzienlijke de mens inspirerend. Jezus zegt  in Johannes 14 niet voor niets dat de Vader een andere Trooster zal zenden. Hij stuurt Iemand. Een Trooster.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Is dat "in een visioen" er wellicht later bij geplaatst (bv door mensen die niet wilden dat er stond dat je God gewoon kunt zien en blijven leven). Misschien even de Hebreeuwse tekst er bij nemen, is dat wellicht een idee? 

In het Hebreeuws staat het volgens mij niet.

https://www.blueletterbible.org/kjv/exo/24/1/t_conc_74011

Het is er door de jg's letterlijk bijgevoegd.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Is dat "in een visioen" er wellicht later bij geplaatst (bv door mensen die niet wilden dat er stond dat je God gewoon kunt zien en blijven leven). Misschien even de Hebreeuwse tekst er bij nemen, is dat wellicht een idee? 

Letterlijk staat er dat ze God hebben gezien.
Het moet een visioen zijn geweest. Is dat het niet dan kan het NT de prullenbak in, want daar staat dat niemand God heeft gezien. Ook de omschrijving van de setting doet aan een visioen denken. Onder zijn voeten was er iets als een plaveisel van saffier, helder stralend als de hemel zelf.
Op een berg is er geen plaveisel van saffier.

 

16 uur geleden zei Petra.:

Toen daalde de HEER af in de wolkkolom, ging bij de ingang van de tent staan en riep Aäron en Mirjam. Nadat zij beiden naar voren waren gekomen, 6 zei Hij: ‘Luister goed. Als er bij jullie een profeet van de HEER is, maak Ik mij in visioenen aan hem bekend en spreek Ik met hem in dromen. 7 Maar met mijn dienaar Mozes, op wie Ik volledig kan vertrouwen, ga Ik anders om: 8  met hem spreek Ik rechtstreeks, duidelijk, niet in raadsels, en hij aanschouwt mijn gestalte. Hoe durven jullie dan aanmerkingen op mijn dienaar Mozes te maken?’ 9 De HEER ontstak in woede tegen hen en ging weg. "

maak Ik mij in visioenen aan hem bekend en spreek Ik met hem in dromen. Dus dat zegt ook genoeg.

27 minuten geleden zei Flawless victory:

De Heilige Geest kan heel prima een engel zijn in het Leger van Christus.

Welnee, totaal niet te onderbouwen. Je degradeert God tot een engel……zucht. 

28 minuten geleden zei Flawless victory:

Een Trooster.

Dat kan prima de aanwezigheid van Gods Geest zijn. Alom tegenwoordig. Ik ben er 1000% zeker van dat het Goss werkzame kracht is.

27 minuten geleden zei Thinkfree:

Het is er door de jg's letterlijk bijgevoegd.

Het is idd een interpretatie. Er staat niet dat het een visioen is, maar dat moet het wel zijn, anders kan Johannes de prullenbak in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

29 minuten geleden zei sjako:

 

Dat kan prima de aanwezigheid van Gods Geest zijn. Alom tegenwoordig. Ik ben er 1000% zeker van dat het Goss werkzame kracht is.

 

 

Machten, krachten en tronen zijn Engelencategorieën. Een klasse van hemelse wezens. 

1 Petrus 3:

21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus, 22 die aan de rechterhand Gods is, naar de hemel gegaan, terwijl engelen en machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Jezus moest opstijgen naar de Vader, zodat de Vader een andere Trooster kon zenden. De Vader zendt niet Zichzelf.

Johannes‬ ‭14‬:‭16‬-‭19‬

En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe. Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven. Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

De Vader zendt dus de Trooster in de Naam van Jezus. Zie daar de Heilige Drie-Eenheid.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Sterker nog, dan kan je de Geest ook niet hebben. Als je niet eens weet wat Gods Geest betekent, hoe kan je dan die Geest ervaren?

Daarom dient de mens bescheiden te zijn,  ik lees hier allerlei verklaringen en aannames welke duidelijk bedacht zijn door de diverse deelnemers.  Speculeren over Gods Geest of geest in algemene zin is volstrekt zinloos.  Het staat geschreven: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." 

Zouden hier allemaal mensen schrijven die de dingen , die des geestes Gods zijn , begrijpen dan werd dit forum interessant.  De grootste vijand van de mens is hij zelf.

De natuurlijke mens dient de Weg te gaan zoals Jezus die onderwijst zonder poeha.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

 

 

Johannes 16:12-13

 

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

 

Duidelijk een individu in het onzienlijke. 

21 minuten geleden zei Hopper:

 

De natuurlijke mens dient de Weg te gaan zoals Jezus die onderwijst zonder poeha.

Bij de bekering sterft “de natuurlijke mens” in ons en daarop volgt de opstanding van Christus in ons, en Deze gaat de Weg en IS de Weg.   Mijn oude mens is ter dood gebracht in Christus, zodat de nieuwe mens in mij zou opstaan. 

De “natuurlijke mens” die in staat zou zijn de weg te gaan... Dan krijg je zuiver exoterische godsdienst. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
12 uur geleden zei sjako:

11 De ware God deed de voorname mannen van Israël geen kwaad, en ze zagen Hem in een visioen en ze aten en dronken.

Het was dus een visioen.

Nee hoor. Ik heb de tekst gelinkt. Er staat in 11 geen "in een visioen" bij.  Er staat dat ze God zagen en niet gedood werden. Dat staat er niet zomaar bij. Als het een visioen was hoefde dat er niet bij te staan. En lees Numeri 12 maar. Hier staat juist letterlijk dat het geen visioen is.  God daalt af uit een wolkkolom, gaat bij de ingang van de tent STAAN en ZEGT tegen Aäron en Mirjam: ALS er een profeet is maak ik mij in visioenen bekend maar met Mozes ga ik anders om. Ik spreek rechtstreeks en Mozes aanschouwt mijn gestalte. Dus Mozes en ook Aaron en Mirjam hebben God gezien en gehoord. 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/NUM.12/Numeri-12/

" Toen daalde de HEER af in de wolkkolom, ging bij de ingang van de tent staan en riep Aäron en Mirjam. Nadat zij beiden naar voren waren gekomen, 6 zei Hij: ‘Luister goed. Als er bij jullie een profeet van de HEER is, maak Ik mij in visioenen aan hem bekend en spreek Ik met hem in dromen. 7 Maar met mijn dienaar Mozes, op wie Ik volledig kan vertrouwen, ga Ik anders om: 8  met hem spreek Ik rechtstreeks, duidelijk, niet in raadsels, en hij aanschouwt mijn gestalte". 

 

9 uur geleden zei sjako:

Letterlijk staat er dat ze God hebben gezien.
Het moet een visioen zijn geweest. Is dat het niet dan kan het NT de prullenbak in, want daar staat dat niemand God heeft gezien.

Er staan wel meer tegenstrijdige dingen in de Bijbel. Daarom hoeft het hele NT toch niet de prullenbak in.  Johannes schrijft dat niemand ooit God heeft gezien. Die kende waarschijnlijk niet de teksten waarin stond van wel. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid