Spring naar bijdragen

Altijd ontevreden


Aanbevolen berichten

Ik woon in een klein huurhuis van ongeveer 65 jaar geleden, alhoewel mijn inkomen groot genoeg is om te verhuizen naar een betere stee denk ik er niet aan, ik ben tevreden met wat ik om mij heen hebt, als ik in een groot of lux koophuis zou zitten, zou ik dat geluk minder ervaren, de luxe om mij heen dan zou mij dwingen om nog meer luxe na te streven, nu heb ik dat niet en ben iedere dag gelukkig, voor zover je gelukkig kan zijn in deze wereld dan.

Dat is mijn gevoel van tevreden zijn 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 129
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

“If we find ourselves with a desire that nothing in this world can satisfy, the most probable explanation is that we were made for another world.” ― C.S. Lewis

Ja de dood is de ultieme oplossing.

We hadden het over tevredenheid, er valt nog meer te zeggen, ik schreef al dat ik in een huurhuis woon weinig luxe, wel heb ik gezorgd voor comfort,, het maakt mij gelukkig, ik kan mij niet indenken d

17 minuten geleden zei antoon:

Ik woon in een klein huurhuis van ongeveer 65 jaar geleden, alhoewel mijn inkomen groot genoeg is om te verhuizen naar een betere stee denk ik er niet aan, ik ben tevreden met wat ik om mij heen hebt, als ik in een groot of lux koophuis zou zitten, zou ik dat geluk minder ervaren, de luxe om mij heen dan zou mij dwingen om nog meer luxe na te streven, nu heb ik dat niet en ben iedere dag gelukkig, voor zover je gelukkig kan zijn in deze wereld dan.

Dat is mijn gevoel van tevreden zijn 

ja dat is mooi natuurlijk, tegenwoordig kom je voor huurhuizen alleen in aanmerking voor huizen die je net kunt betalen, belachelijk, zou graag goedkoper wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Noel2:

ja omdat jij niet in een hiernamaals gelooft, of een collectief geheugen voor levenswijsheid.

God heeft een geheugen wat je een collectief geheugen kan noemen: 'memoria'.   Maar dat kan de ziel alleen kennen als de ziel zichzelf heeft vrijgemaakt van de beelden welke de zintuiglijkheid voortbrengt.  Hetgeen tevens aangeeft dat er wel degelijk zoiets is als causaal voortschrijdende tijd.   Ik geloof daar niet in omdat ik als ziel kenvermogend ben.  Op zielsniveau bestaat er niet zoiets als 'geloof'.   (Ook geen geloof in God uiteraard)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

God heeft een geheugen wat je een collectief geheugen kan noemen: 'memoria'.   Maar dat kan de ziel alleen kennen als de ziel zichzelf heeft vrijgemaakt van de beelden welke de zintuiglijkheid voortbrengt.  Hetgeen tevens aangeeft dat er wel degelijk zoiets is als causaal voortschrijdende tijd.   Ik geloof daar niet in omdat ik als ziel kenvermogend ben.  Op zielsniveau bestaat er niet zoiets als 'geloof'.   (Ook geen geloof in God uiteraard)

okay, dankje ik kan dit niet verifiëren, of ontkrachten, maar accepteer het als bevestiging van een theorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Noel2:

1) Nu niet echt een goed alternatief, je aansluiten bij een gesloten sekte en je laten brainwashen.

2) Wat is dat toch met ontevredenheid? Is dat dan alleen een mindset?

1) I.i.g. beter dan de dood opzoeken. Er zijn vast nog betere alternatieven

2) Misschien heeft het een chemische achtergrond. Hormonaal of aandoening of.. Misschien depressie of burn out. Ik zou niets uitsluiten alvorens het te laten onderzoeken. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Yours:

Dag Noel,

Hierbij een link van Eckhart Tolle.

https://youtu.be/ozR-dI06-SU?si=F6itx4h3MHktXZ1k

Wellicht kan deze stilte-meditatie jou helpen.

de concept-denkers lijken de vijand te zijn, van stilte.

16 minuten geleden zei Petra.:

1) I.i.g. beter dan de dood opzoeken. Er zijn vast nog betere alternatieven

2) Misschien heeft het een chemische achtergrond. Hormonaal of aandoening of.. Misschien depressie of burn out. Ik zou niets uitsluiten alvorens het te laten onderzoeken. 

ontevredenheid als aandoening, mooi!

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Yours:

Graag gedaan. Er zijn er wellicht nog meer van hem waar je iets aan hebt. Sterkte ermee.

er gebeuren mij teveel bovennatuurlijke zaken als ik dat soort video's kijk, telepathisch contact, oordeel, zielspresentatie, beinvloeding, dat trek ik niet en mijd ik het liefst

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Ik woon in een klein huurhuis van ongeveer 65 jaar geleden, alhoewel mijn inkomen groot genoeg is om te verhuizen naar een betere stee denk ik er niet aan, ik ben tevreden met wat ik om mij heen hebt, als ik in een groot of lux koophuis zou zitten, zou ik dat geluk minder ervaren, de luxe om mij heen dan zou mij dwingen om nog meer luxe na te streven, nu heb ik dat niet en ben iedere dag gelukkig, voor zover je gelukkig kan zijn in deze wereld dan.

Dat is mijn gevoel van tevreden zijn 

Het gaat niet zozeer om luxe maar comfort ...

Sta maar eens voor een onbetaalbare medische kost? Voor een enorme schade waar verzekeringen wachten met tussenkomen tot allerlei zaken...

Wat moet de financiële reserve van een middenstander zijn om alle kosten en eventuele bijkomende kosten te kunnen dekken. En dan zien we pas hoe arm de meeste zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel2:

je weet maar nooit😂. Voorlopig is er nog veel angst en dat is nooit iets om tevreden mee te zijn.

💐

Ook al wordt ontevredenheid vaak gezien als een negatieve emotie, heeft het enkele positieve aspecten en kan het in bepaalde situaties nuttig zijn:

Motivatie: Ontevredenheid kan dienen als een krachtige motivator om positieve veranderingen te bewerkstelligen. Wanneer mensen ontevreden zijn met hun huidige situatie, kan dit hen aansporen om actie te ondernemen om hun leven te verbeteren. Het kan mensen aanzetten tot persoonlijke groei, streven naar doelen en zichzelf uitdagen om te veranderen.

Innovatie: Ontevredenheid met de status quo kan innovatie stimuleren. Het kan leiden tot het identificeren van problemen en tekortkomingen, wat op zijn beurt kan leiden tot het vinden van nieuwe en creatieve oplossingen.

Zelfreflectie: Ontevredenheid kan mensen aanzetten tot zelfreflectie en zelfevaluatie. Het kan hen helpen nadenken over hun waarden, doelen en prioriteiten, wat kan leiden tot een beter begrip van henzelf en wat ze willen in het leven.

Verandering en groei: Ontevredenheid kan de drijvende kracht zijn achter persoonlijke groei en ontwikkeling. Het kan mensen aanzetten om uit hun comfortzone te stappen en nieuwe ervaringen op te doen die bijdragen aan hun leerproces.

Sociale verandering: Ontevredenheid met maatschappelijke onrechtvaardigheden kan leiden tot sociale verandering en activisme. Het kan mensen ertoe aanzetten om op te komen voor gelijkheid, rechtvaardigheid en positieve veranderingen in de samenleving.

Het is echter belangrijk om ontevredenheid in evenwicht te houden en ermee om te gaan op een gezonde manier. Te veel ontevredenheid kan leiden tot chronische stress en negatieve emotionele gevolgen. Het is dus essentieel om ontevredenheid te kanaliseren naar positieve actie en constructieve veranderingen in plaats van te blijven hangen in negatieve gevoelens.

Regenerate

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

💐

Ook al wordt ontevredenheid vaak gezien als een negatieve emotie, heeft het enkele positieve aspecten en kan het in bepaalde situaties nuttig zijn:

Motivatie: Ontevredenheid kan dienen als een krachtige motivator om positieve veranderingen te bewerkstelligen. Wanneer mensen ontevreden zijn met hun huidige situatie, kan dit hen aansporen om actie te ondernemen om hun leven te verbeteren. Het kan mensen aanzetten tot persoonlijke groei, streven naar doelen en zichzelf uitdagen om te veranderen.

Innovatie: Ontevredenheid met de status quo kan innovatie stimuleren. Het kan leiden tot het identificeren van problemen en tekortkomingen, wat op zijn beurt kan leiden tot het vinden van nieuwe en creatieve oplossingen.

Zelfreflectie: Ontevredenheid kan mensen aanzetten tot zelfreflectie en zelfevaluatie. Het kan hen helpen nadenken over hun waarden, doelen en prioriteiten, wat kan leiden tot een beter begrip van henzelf en wat ze willen in het leven.

Verandering en groei: Ontevredenheid kan de drijvende kracht zijn achter persoonlijke groei en ontwikkeling. Het kan mensen aanzetten om uit hun comfortzone te stappen en nieuwe ervaringen op te doen die bijdragen aan hun leerproces.

Sociale verandering: Ontevredenheid met maatschappelijke onrechtvaardigheden kan leiden tot sociale verandering en activisme. Het kan mensen ertoe aanzetten om op te komen voor gelijkheid, rechtvaardigheid en positieve veranderingen in de samenleving.

Het is echter belangrijk om ontevredenheid in evenwicht te houden en ermee om te gaan op een gezonde manier. Te veel ontevredenheid kan leiden tot chronische stress en negatieve emotionele gevolgen. Het is dus essentieel om ontevredenheid te kanaliseren naar positieve actie en constructieve veranderingen in plaats van te blijven hangen in negatieve gevoelens.

Regenerate

Good old GPT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

😄😘

Ik vind het belangrijk dat GPT het een emotie noemt. Ontevredenheid kan ook een rationele conclusie zijn.

GPT:

Ja, ontevredenheid kan zowel een emotionele reactie als een rationele bevinding zijn, en deze twee aspecten kunnen met elkaar verweven zijn. Laten we dit nader bekijken:

1. Emotionele ontevredenheid: Ontevredenheid kan ontstaan als gevolg van emotionele reacties op situaties die niet aan onze verwachtingen voldoen of die negatieve emoties zoals frustratie, teleurstelling, boosheid of verdriet veroorzaken. Deze emotionele ontevredenheid kan subjectief zijn en wordt vaak geassocieerd met hoe we ons voelen over een bepaalde gebeurtenis of situatie.

2. Rationele ontevredenheid: Aan de andere kant kan ontevredenheid ook voortkomen uit rationele overwegingen. Dit betekent dat iemand zich ontevreden voelt op basis van objectieve redenen of logische argumenten. Bijvoorbeeld, iemand kan ontevreden zijn over hun baan vanwege onvoldoende salaris, gebrek aan carrièremogelijkheden of onredelijke werkomstandigheden. Deze vorm van ontevredenheid is gebaseerd op feiten en analyse.

Vaak zijn emotionele en rationele ontevredenheid met elkaar verbonden. Emotionele reacties kunnen leiden tot het identificeren van rationele gronden voor ontevredenheid. Bijvoorbeeld, iemand kan zich in eerste instantie emotioneel ontevreden voelen over hun relatie en vervolgens rationeel nadenken over de redenen voor die ontevredenheid, zoals communicatieproblemen of onverenigbare doelen.

Het is belangrijk om te erkennen dat ontevredenheid zowel een subjectieve als objectieve component heeft, en het begrijpen van zowel de emotionele als de rationele aspecten ervan kan helpen bij het vinden van oplossingen en het nemen van beslissingen om de situatie te verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Is het wel verstandig om zoveel met GPT bezig te zijn?  Wat weet GPT nou van stilte of het emotionele leven.......?!

Is het wel verstandig om zoveel met GPT bezig te zijn? Wat weet GPT nou van stilte of het emotionele leven.......?!

ChatGPT

Het is belangrijk om te onthouden dat GPT en vergelijkbare AI-modellen zoals de mijne, ontworpen zijn om tekst te genereren en te begrijpen op basis van patronen en informatie die in hun trainingsgegevens is opgeslagen. Hoewel GPT in staat is om menselijke taal te begrijpen en te produceren op een indrukwekkende manier, heeft het geen bewustzijn, emoties of een diep begrip van abstracte concepten zoals stilte of het emotionele leven.

Het is dus niet verstandig om GPT te beschouwen als een bron van diepgaand inzicht in menselijke ervaringen, emoties of filosofische vraagstukken. Het is eerder een hulpmiddel om tekstuele informatie te genereren, samenvatten of interpreteren op basis van wat het in zijn trainingsdata heeft geleerd.

Als je op zoek bent naar inzicht in stilte of het emotionele leven, is het beter om te vertrouwen op bronnen zoals literatuur, psychologie, filosofie, kunst en persoonlijke ervaringen van mensen. GPT kan zeker nuttig zijn bij het samenstellen van tekst over deze onderwerpen, maar het is belangrijk om de beperkingen ervan in gedachten te houden en het niet te beschouwen als een vervanging voor menselijke kennis en begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Is het wel verstandig om zoveel met GPT bezig te zijn?  Wat weet GPT nou van stilte of het emotionele leven.......?!

Nee niet verstandig, zeker niet als blijkt dat om tevredenheid met antwoorden te managen GPT zich verlaagt tot speelse ego-strelerij. 

Ik had net nog wel een conversatie welke leefstijl binnen het kapitalisme mogelijk is, die zowel het streven naar winst/welvaart als duurzame doelstellingen ondersteunt. Dan moet je helaas bovenmenselijke vermogens hebben.

Het voedt ook concept-denken, ik probeer nu juist een beetje minimalisme/stilte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid