Spring naar bijdragen

Altijd ontevreden


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Noel2:

... GPT zich verlaagt tot speelse ego-strelerij. 

Misschien is het ook wel een Kunst om bepaalde dingen op waarde te schatten die vooral tot doel hebben om luchtig en plezierig te kunnen interacten. Ego-strelerij kan mensen helpen zich gewaardeerd te voelen, hun zelfvertrouwen vergroten en sociale banden versterken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 129
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

“If we find ourselves with a desire that nothing in this world can satisfy, the most probable explanation is that we were made for another world.” ― C.S. Lewis

Ja de dood is de ultieme oplossing.

We hadden het over tevredenheid, er valt nog meer te zeggen, ik schreef al dat ik in een huurhuis woon weinig luxe, wel heb ik gezorgd voor comfort,, het maakt mij gelukkig, ik kan mij niet indenken d

7 minuten geleden zei Petra.:

Misschien is het ook wel een Kunst om bepaalde dingen op waarde te schatten die vooral tot doel hebben om luchtig en plezierig te kunnen interacten. Ego-strelerij kan mensen helpen zich gewaardeerd te voelen, hun zelfvertrouwen vergroten en sociale banden versterken. 

Ja okay, als je GPT voor amusement wilt gebruiken kan dat, maar de situatie in de wereld is te ernstig wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Nee niet verstandig, zeker niet als blijkt dat om tevredenheid met antwoorden te managen GPT zich verlaagt tot speelse ego-strelerij. 

Ik had net nog wel een conversatie welke leefstijl binnen het kapitalisme mogelijk is, die zowel het streven naar winst/welvaart als duurzame doelstellingen ondersteunt. Dan moet je helaas bovenmenselijke vermogens hebben.

Het voedt ook concept-denken, ik probeer nu juist een beetje minimalisme/stilte.

Ik vind dat hele AI een bedreiging voor de geestelijke gezondheid van de mens.   In GPT zit bezieling noch gevoelsleven en de mens doet net alsof je er mee kan communiceren.  A.I. kan slechts cognitieve inhoud zijn.  (Van sommige mensen denk ik ook wel eens dat ze slechts cognitieve inhoud zijn.)

Het is net zoals met die zogenaamde emoticons.   Emoties moeten ook al gedigitaliseerd.  Of die plaatjesterreur op FB.  Als ik dat zie dan ga ik snel door, die mensen hebben geen gevoelsleven.

De gedigitaliseerde mens is het tegendeel van de geestelijke mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik vind dat hele AI een bedreiging voor de geestelijke gezondheid van de mens.   In GPT zit bezieling noch gevoelsleven en de mens doet net alsof je er mee kan communiceren.  A.I. kan slechts cognitieve inhoud zijn.  (Van sommige mensen denk ik ook wel eens dat ze slechts cognitieve inhoud zijn.)

Het is net zoals met die zogenaamde emoticons.   Emoties moeten ook al gedigitaliseerd.  Of die plaatjesterreur op FB.  Als ik dat zie dan ga ik snel door, die mensen hebben geen gevoelsleven.

De gedigitaliseerde mens is het tegendeel van de geestelijke mens.

haha, heb je nu wensen ten aanzien van de wereld?

ik vraag me wel af waarom, beleven die mensen zo lichtpuntjes?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

haha, heb je nu wensen ten aanzien van de wereld?

ik vraag me wel af waarom, beleven die mensen zo lichtpuntjes?

Ik heb geen wensen ten aanzien van de wereld.  Ik leef het geestelijk leven en ben daarbij in staat om te onderscheiden wat er gebeurd.  En zoals ik het zie is de mens bezig met een soort van zelf-digitalisering.

Zoiets als contemplatie , daar is de zelf-gedigitaliseerde mens niet meer toe in staat. Nog even en ze laten GPT poëzie schrijven.  Ze zijn er gek genoeg voor.  Of ze laten GPT de Bijbel uitleggen.  Nog gekker.

Juist de innerlijke rust (Jezus stilt de storm) maakt mij menselijker.  Het brandpunt van mijn bewustzijn klaart zich uit. Deze zoekt niet langer het eigen ego, maar zoekt de naaste.   Dan kan de Vader zich uitspreken in die act van naastenliefde.  Door daadwerkelijk meevoelen met 'de ander' beleef ik ook de ander.  (Iets geheel anders dan empathie). De ander blijkt ook een geestelijk wezen te zijn i.p.v. het lichamelijke verschijnsel wat mijn ogen waarnemen.

Dat leert GPT allemaal niet....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zegt: "Ik in de Vader en de Vader in mij".  En elders zegt Jezus in Joh 14:  "En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde."

 

De Vader werkt als de Zoon in de mens.   Ja, dat is een alternatieve werkelijkheid.   Begeren kun je opvatten als het wenskarakter van het ego, maar begeren "In Mijn Naam" kun je ook lezen als het begeren van het heil van de medemens.   De liefde des Vaders is niet in de wereld, maar stroomt middels de Zoon uit in de wereld.

De Vader heeft de Zoon nodig om te kunnen werken.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Jezus zegt: "Ik in de Vader en de Vader in mij".  En elders zegt Jezus in Joh 14:  "En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde."

 

De Vader werkt als de Zoon in de mens.   Ja, dat is een alternatieve werkelijkheid.   Begeren kun je opvatten als het wenskarakter van het ego, maar begeren "In Mijn Naam" kun je ook lezen als het begeren van het heil van de medemens.   De liefde des Vaders is niet in de wereld, maar stroomt middels de Zoon uit in de wereld.

De Vader heeft de Zoon nodig om te kunnen werken.   

Ik begrijp het wel, maar met mijn verstand.

Sorry een weggehaald berichtje tussendoor. Ik was ontevreden over mijn eerdere kritische houding, die bevatte geen liefde, of in ieder geval te weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Noel2:

Ik begrijp het wel, maar met mijn verstand.

De Zoon is met het verstand niet te bevatten.  De Zoon is Waarheid, waarmee de Zoon alle subjectiviteit ontstijgt.  Dat gezegd hebbende , leest mijn verstand dan weer op een andere wijze de Bijbel verzen.

Citaat

Sorry een weggehaald berichtje tussendoor. Ik was ontevreden over mijn eerdere kritische houding, die bevatte geen liefde, of in ieder geval te weinig.

Mij maakt het niet uit.  Ik kan gaan schrijven over "dat wat niet oordeelt" , maar dan zitten we weer in de concepten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

De Zoon is met het verstand niet te bevatten.  De Zoon is Waarheid, waarmee de Zoon alle subjectiviteit ontstijgt.  Dat gezegd hebbende , leest mijn verstand dan weer op een andere wijze de Bijbel verzen.

Mij maakt het niet uit.  Ik kan gaan schrijven over "dat wat niet oordeelt" , maar dan zitten we weer in de concepten.

Is liefde een concept?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Is liefde een concept?

Absoluut niet!  Liefde staat voor 100 % buiten alle concepten.  Eckhart von Hochheim zei het zo:  In het optreden van een grondstemming wordt het gemoed niet door enig zijnde van buiten in beroering gebracht, maar direct naar de eigen innerlijke grond verplaatst, de wijdte van de eigen ontvankelijkheid binnengeroepen. In het dragende van een grondstemming is het gemoed in die grond geworteld.

Voor de buitenstaander wellicht onbegrijpelijke taal, de mens dient zichzelf leeg te maken van iedere zelfzucht.  In die leegte is de geestelijke stilte waarin de mens tot goddelijke ontvankelijkheid komt.    Het is niet zo dat God zich verstopt voor ons, het is andersom!  De mens verstopt zich voor God.  (Staat notabene gewoon te lezen in Genesis 3:9-10)

Als de mens leeg is van zichzelf kan God niet anders meer dan zichzelf in zijn zuiverste Vorm presenteren.  God is de Zichzelf het meest gevende, de mens hoeft alleen maar te ontvangen.  Het probleem met de mens is dat hij wil hebben en dan kan God Zichzelf niet geven.

Als de mens leeg is van zichzelf dan is de mens dood , van ieder gevoel ontdaan.  De zogeheten mystieke dood is akelig voor de mens.  Maar alleen dan is die grondstemming waar Eckhart het over heeft te bereiken.  Jezus zei dat met de woorden "Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?"   Alleen in die zelf-verlatenheid (zo interpreteer ik Jezus daar) kan God intreden als de liefde des Vaders.

Zelfovergave.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

8 uur geleden zei Noel2:

Is liefde een concept?

Complexe vraag. 

Ik denk dat bv tijd een mentale constructie is wat je theoretisch kunt uitdiepen en afspraken over kunt maken. Ook als je alleen op de wereld bent kunt je tijd beschrijven en ervaren en weten wat het is. 

Liefde kun je conceptueel maken en over theoretiseren en beschrijven, maar om te weten wat het is in alle facetten moet je het ervaren en voelen. Daar is minimaal een ander voor nodig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

 

 

 

 

9 uur geleden zei Noel2:

Is liefde een concept?

 

Wat ..als tevredenheid een concept is ? Een sociale constructie. Wat als je van jezelf niet tevreden mag zijn zolang er niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan? Wat als voor die voorwaarden de lat zo hoog ligt dat er onmogelijk aan te voldoen is ? 

Hebben we allemaal verschillende voorwaarden ? 

Moeten je voorwaarden voldoen aan een maatschappelijk bepaalde norm ? 

Kun je je voorwaarden bijstellen ? 

Moet je tevreden kunnen zijn ? Van jezelf of van de maatschappij ? 

 

Is het slecht als je geniet van het leven terwijl er zoveel mensen in de penarie zitten ? 

Mag je of kun je genieten van een dikke biefstuk, terwijl je weet dat er mensen honger lijden ? 

Kun je feest vieren, terwijl je 'buren'in de rouw zijn ? 

Kun je uitzinnig blij je zoveelste zwangerschap van de daken schreeuwen, terwijl ...

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Kan een concept zijn, als het besproken wordt bv.

Maar het is allemaal chemie van het lichaam dat reageert op onze geest en ziel.

Al iets gevonden om tevreden over te zijn? :)

Hallo Fundamenteel,

in principe was ontevredenheid een concept voor me en geen gemoedstoestand, daar was ik wel tevreden over, totdat ik de mooie stilte ervoer. Ja dan mankeert er toch nog behoorlijk wat bij mij.

2 uur geleden zei Petra.:

 

Complexe vraag. 

Ik denk dat bv tijd een mentale constructie is wat je theoretisch kunt uitdiepen en afspraken over kunt maken. Ook als je alleen op de wereld bent kunt je tijd beschrijven en ervaren en weten wat het is. 

Liefde kun je conceptueel maken en over theoretiseren en beschrijven, maar om te weten wat het is in alle facetten moet je het ervaren en voelen. Daar is minimaal een ander voor nodig. 

Alles voor mij is concept, en slechts in nood dringt het besef van noodzakelijke liefde door. 

2 uur geleden zei Petra.:

 

 

 

 

 

 

Wat ..als tevredenheid een concept is ? Een sociale constructie. Wat als je van jezelf niet tevreden mag zijn zolang er niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan? Wat als voor die voorwaarden de lat zo hoog ligt dat er onmogelijk aan te voldoen is ? 

Hebben we allemaal verschillende voorwaarden ? 

Moeten je voorwaarden voldoen aan een maatschappelijk bepaalde norm ? 

Kun je je voorwaarden bijstellen ? 

Moet je tevreden kunnen zijn ? Van jezelf of van de maatschappij ? 

 

Is het slecht als je geniet van het leven terwijl er zoveel mensen in de penarie zitten ? 

Mag je of kun je genieten van een dikke biefstuk, terwijl je weet dat er mensen honger lijden ? 

Kun je feest vieren, terwijl je 'buren'in de rouw zijn ? 

Kun je uitzinnig blij je zoveelste zwangerschap van de daken schreeuwen, terwijl ...

 

Nu beschrijf je mijn dagelijkse denken…

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Noel2:

Hallo Fundamenteel,

in principe was ontevredenheid een concept voor me en geen gemoedstoestand, daar was ik wel tevreden over, totdat ik de mooie stilte ervoer. Ja dan mankeert er toch nog behoorlijk wat bij mij.

Bij wie mankeert er niet iets? Het is niet goed u goed u altijd goed te voelen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hadden het over tevredenheid, er valt nog meer te zeggen, ik schreef al dat ik in een huurhuis woon weinig luxe, wel heb ik gezorgd voor comfort,, het maakt mij gelukkig, ik kan mij niet indenken dat de rijke lui op tv. met hun kapitale villa gelukkiger zijn, ik hou iedere maand veel geld over door de lage huur, dat besteed ik goed voor mijn medemens. kortom ik denk dat ik het goed doe, ook geen last van inbrekers en dergelijke ongenode gasten, en de schijn ophouden voor vrienden of familie hoeft van mij ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

We hadden het over tevredenheid, er valt nog meer te zeggen, ik schreef al dat ik in een huurhuis woon weinig luxe, wel heb ik gezorgd voor comfort,, het maakt mij gelukkig, ik kan mij niet indenken dat de rijke lui op tv. met hun kapitale villa gelukkiger zijn, ik hou iedere maand veel geld over door de lage huur, dat besteed ik goed voor mijn medemens. kortom ik denk dat ik het goed doe, ook geen last van inbrekers en dergelijke ongenode gasten, en de schijn ophouden voor vrienden of familie hoeft van mij ook niet.

Dan zal je misschien ook dankbaarheid voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid