Spring naar bijdragen

Altijd ontevreden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 129
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

“If we find ourselves with a desire that nothing in this world can satisfy, the most probable explanation is that we were made for another world.” ― C.S. Lewis

Ja de dood is de ultieme oplossing.

We hadden het over tevredenheid, er valt nog meer te zeggen, ik schreef al dat ik in een huurhuis woon weinig luxe, wel heb ik gezorgd voor comfort,, het maakt mij gelukkig, ik kan mij niet indenken d

4 uur geleden zei antoon:

Inderdaad ik voel dankbaarheid nu ik meer geestelijk en tevreden leef, je ervaart de Schepper in je nabijheid en bij problemen en vragen als je het voorlegt geeft hij uitkomst die je gewoon ervaart, het is in een woord ongelooflijk.

Dan ben je een schoolvoorbeeld van hoe het goed kan gaan met geloof.

De situatie dat het nog niet zo goed gaat met geloof moet ik dan maar proberen te vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2023 om 09:44 zei Noel2:
Op 5-9-2023 om 05:19 zei Petra.:

😅.

Doe je ook nog andere dingen naast het denken ?

heb je er last van? wat kan ik doen?

Mijn gedachte was dat je er zelf last van had. Dat je 's van de bank af moest komen omdat je vooral in je hoofd zat.  Nou heb je je laten deactiveren op GG. Hier nog niet. Vandaar dat ik nu maar hier reageer.  Jammer dat je er niet voor open stond om het erover te hebben, maar wel sterkte ! 💐

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Mijn gedachte was dat je er zelf last van had. Dat je 's van de bank af moest komen omdat je vooral in je hoofd zat.  Nou heb je je laten deactiveren op GG. Hier nog niet. Vandaar dat ik nu maar hier reageer.  Jammer dat je er niet voor open stond om het erover te hebben, maar wel sterkte ! 💐

Sjako heeft nog niet gereageerd op mijn verzoek…Ik wil de neiging tot psychologiseren in anderen niet stimuleren, daar komt niets goeds van, of ik hou er niet zo van. Het (conceptueel) denken is iets dat misschien niet goed past bij mij persoon die ik werkelijk ben. Ik heb al vrij lang getracht een edeler mens te zijn dan ik werkelijk ben. Dat is een beetje aap-filosofie, fake it until you make it. Maar goed, God doorziet het geheel beter, en ziet dan iets minder aantrekkelijke zaken.

Ik verzet me tegen die dierlijke aard, dat is volgens mij mijn goed recht. Als ik dan niet ‘gelukkig’ word, het zij zo.

Dus ga ik meer denken en minder voelen, meer tobben en minder genieten. Ik probeer aldus te komen tot een soort aap-ethiek.

Edelheid in een aap is iets moeilijks, maar ik mag het proberen toch? Tot nu toe is de ethiek mild-zelfdestructief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Noel2:

Sjako heeft nog niet gereageerd op mijn verzoek…Ik wil de neiging tot psychologiseren in anderen niet stimuleren, daar komt niets goeds van, of ik hou er niet zo van. Het (conceptueel) denken is iets dat misschien niet goed past bij mij persoon die ik werkelijk ben. Ik heb al vrij lang getracht een edeler mens te zijn dan ik werkelijk ben. Dat is een beetje aap-filosofie, fake it until you make it. Maar goed, God doorziet het geheel beter, en ziet dan iets minder aantrekkelijke zaken.

Ik verzet me tegen die dierlijke aard, dat is volgens mij mijn goed recht. Als ik dan niet ‘gelukkig’ word, het zij zo.

Dus ga ik meer denken en minder voelen, meer tobben en minder genieten. Ik probeer aldus te komen tot een soort aap-ethiek.

Edelheid in een aap is iets moeilijks, maar ik mag het proberen toch? Tot nu toe is de ethiek mild-zelfdestructief.

Je schreef toch dat je juist wilde stoppen omdat je er teveel door in je hoofd zit, en hoognodig 's stoppen met al dat gedenk en bv 's de vaat moet doen. 

Nu schrijf je dat je juist meer wilt denken. Dat klinkt tegenstrijdig. 

Maar goed.. op zoek naar edelheid begrijp ik. Dat hoop je te vinden m.b.v. aap-ethiek. En daarvoor moet je meer denken en tobben en minder voelen en genieten. Zou een uitgeschakeld gevoel tot edelheid leiden denk je ? Zou genieten een sta in de weg zijn om een edel mens te kunnen zijn ?  Ik waag het te betwijfelen.  Wat is edelheid zonder gevoel (empathie/compassie/liefde) ?  Heb je het dan nog wel over ethiek (van binnenuit) of over het volgen van (al of niet zelfbedachte) regelgeving ? 

Wat is edelheid voor jou ? 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Je schreef toch dat je juist wilde stoppen omdat je er teveel door in je hoofd zit, en hoognodig 's stoppen met al dat gedenk en bv 's de vaat moet doen. 

Nu schrijf je dat je juist meer wilt denken. Dat klinkt tegenstrijdig. 

Maar goed.. op zoek naar edelheid begrijp ik. Dat hoop je te vinden m.b.v. aap-ethiek. En daarvoor moet je meer denken en tobben en minder voelen en genieten. Zou een uitgeschakeld gevoel tot edelheid leiden denk je ? Zou genieten een sta in de weg zijn om een edel mens te kunnen zijn ?  Ik waag het te betwijfelen.  Wat is edelheid zonder gevoel (empathie/compassie/liefde) ?  Heb je het dan nog wel over ethiek (van binnenuit) of over het volgen van (al of niet zelfbedachte) regelgeving ? 

Wat is edelheid voor jou ? 

 

 

terechte vragen, ik weet het ook niet zo goed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Noel2:

Ik verzet me tegen die dierlijke aard, dat is volgens mij mijn goed recht. Als ik dan niet ‘gelukkig’ word, het zij zo.

Ik denk dat hier de crux zit. Dat dit constant opspeelt en dat je hier niet (meer) in mee wilt gaan. Als het ware meester over jezelf wilt zijn zodat dit niet langer bepalend voor je is. Dus is het zaak er ‘boven’ te gaan staan en tegelijkertijd gewoon je dagelijkse dingen te doen en die niet te verwaarlozen. En tevens goed te doen voor een ander. Dan zul je, denk ik althans, geestelijke groei gaan merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Yours:

Ik denk dat hier de crux zit. Dat dit constant opspeelt en dat je hier niet (meer) in mee wilt gaan. Als het ware meester over jezelf wilt zijn zodat dit niet langer bepalend voor je is. Dus is het zaak er ‘boven’ te gaan staan en tegelijkertijd gewoon je dagelijkse dingen te doen en die niet te verwaarlozen. En tevens goed te doen voor een ander. Dan zul je, denk ik althans, geestelijke groei gaan merken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Noel2:

 

Ik verzet me tegen die dierlijke aard, dat is volgens mij mijn goed recht. Als ik dan niet ‘gelukkig’ word, het zij zo.

Dus ga ik meer denken en minder voelen, meer tobben en minder genieten. Ik probeer aldus te komen tot een soort aap-ethiek.

Edelheid in een aap is iets moeilijks, maar ik mag het proberen toch? Tot nu toe is de ethiek mild-zelfdestructief.

De remedie tegen dierlijke gevoelens zijn die gevoelens zelf.  De remedie tegen jaloezie is jaloezie.  Maar hoe dan?   De aap verbeteren is onmogelijk, het enige wat mogelijk is, is door onze dierlijke aard te laten zijn, gelaten aanzien.  Juist als we de aap in onszelf oordelen willen we onszelf 'veredelen'.  Uiteraard mag je het proberen , het is jouw weg en die moet je zelf gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

De remedie tegen dierlijke gevoelens zijn die gevoelens zelf.  De remedie tegen jaloezie is jaloezie.  Maar hoe dan?   De aap verbeteren is onmogelijk, het enige wat mogelijk is, is door onze dierlijke aard te laten zijn, gelaten aanzien.  Juist als we de aap in onszelf oordelen willen we onszelf 'veredelen'.  Uiteraard mag je het proberen , het is jouw weg en die moet je zelf gaan.

Aangezien God verlangt dat je jezelf opoffert (de weg van Jezus gaat) is een zelf-destructieve weg dus “goed” te noemen. Ik voeg er aan toe “mild”. Dat is mijn “aap”-bijdrage voor deze Faust-realiteit.

18 minuten geleden zei Yours:

Ik denk dat hier de crux zit. Dat dit constant opspeelt en dat je hier niet (meer) in mee wilt gaan. Als het ware meester over jezelf wilt zijn zodat dit niet langer bepalend voor je is. Dus is het zaak er ‘boven’ te gaan staan en tegelijkertijd gewoon je dagelijkse dingen te doen en die niet te verwaarlozen. En tevens goed te doen voor een ander. Dan zul je, denk ik althans, geestelijke groei gaan merken.

De realiteit van geestelijke groeimogelijkheden, prachtig.

3 uur geleden zei Petra.:

 Wat is edelheid zonder gevoel (empathie/compassie/liefde) ?  Heb je het dan nog wel over ethiek (van binnenuit) of over het volgen van (al of niet zelfbedachte) regelgeving ? 

Wat is edelheid voor jou ? 

Ik weet het niet, misschien verwar ik het met hooghartigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

Aangezien God verlangt dat je jezelf opoffert (de weg van Jezus gaat) is een zelf-destructieve weg dus “goed” te noemen. Ik voeg er aan toe “mild”. Dat is mijn “aap”-bijdrage voor deze Faust-realiteit.

Als je het zo schrijft dan ben ik het weer met je eens.  De oude mens c.q. de aap heeft geen enkele geestelijke overlevingskans.  Wie het leven wil behouden zal het verliezen, zegt Jezus.    Daarom kun je dus de aap in jezelf wel afschrijven.    Wat wil zeggen dat je je onthecht aan de aap.   Dat is ook de weg die ik ben gegaan.   En ik ben mijn eigen lijden daarmee niet uit de weg gegaan.  Lijden is geen vies woord, de oude mens sterft in een diep doorleeft lijden in navolging van Jezus zelf.   Alleen in het lijden kunnen we onze geest in handen van God bevelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Als je het zo schrijft dan ben ik het weer met je eens.  De oude mens c.q. de aap heeft geen enkele geestelijke overlevingskans.  Wie het leven wil behouden zal het verliezen, zegt Jezus.    Daarom kun je dus de aap in jezelf wel afschrijven.    Wat wil zeggen dat je je onthecht aan de aap.   Dat is ook de weg die ik ben gegaan.   En ik ben mijn eigen lijden daarmee niet uit de weg gegaan.  Lijden is geen vies woord, de oude mens sterft in een diep doorleeft lijden in navolging van Jezus zelf.   Alleen in het lijden kunnen we onze geest in handen van God bevelen.

Toch zal mijn toevoeging “mild” zelf-destructief onjuist zijn. Ik dacht dat dit een mooie aap-ethiek kon zijn, voor in relatieve welvaart.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Zolang de mens de Vader niet kent, valt er over God helemaal niks te zeggen.

Alleen naar raden kan je, en dat is eigenlijk al gedoemd.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Noel, heb je geen roeping of honger naar? Die honger anders wat stimuleren? En blader tijdens die diensten mee in uw Bijbel om er voeling mee krijgen

 

dank wordt gewaardeerd

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel2:

Alleen naar raden kan je, en dat is eigenlijk al gedoemd.

 

Het denken kan God niet denken.  Wat er gebeurd als we God denken is dat we een beeld van God denken.  En dat mag niet van God zelf. (Exodus 20:4-6).  Er rest niks anders dan buiten het denken te treden. 

 

Maar waar de liefde van de Vader is, dat valt wel te weten.  Dat staat in de Bijbel.  De liefde van de Vader is niet in deze wereld.  Wie de wereld lief heeft, heeft niet de Vader lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Het denken kan God niet denken.  Wat er gebeurd als we God denken is dat we een beeld van God denken.  En dat mag niet van God zelf. (Exodus 20:4-6).  Er rest niks anders dan buiten het denken te treden. 

 

Maar waar de liefde van de Vader is, dat valt wel te weten.  Dat staat in de Bijbel.  De liefde van de Vader is niet in deze wereld.  Wie de wereld lief heeft, heeft niet de Vader lief.

met filosofie probeer je juist gedachtebeelden te maken dus ook van God, dat gaat inderdaad tegen een gebod in maar dan is het al te laat.

Zelfs als God je dit beeld gegeven heeft, maar wat moet je er dan verder mee? Mensen zoeken met wie je kunt delen?

De wereld is de wereld, en er is veel moois, dat vind ik toch ook een verdienste. Ik hou van constructies, maar Jezus gaf het al aan, de tempel zal in zijn geheel vergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Ik weet het niet, misschien verwar ik het met hooghartigheid.

Ik denk dat je een hoop verwart. Je bepleit gevoel uitschakelen en plaatst een hypergevoelig emotioneel liedje. 

Het lijkt wel of je met jezelf in gevecht bent, tegen het gewoon mens mogen zijn. 

En dat is jammer, is mijn gedachte. 

Waarom is gewoon mens (van vlees en bloed)  onder de mensen (van vlees en bloed) .. niet al een geweldige prestatie? ! 

Hoe edel moet je zijn om jezelf goed genoeg te vinden ? 

Mijn gedachte.. wees 's wat liever voor jezelf.  De wereld is al moeilijk genoeg. Het is al een hele prestatie als je een gewoon mens kunt zijn, die zijn dingetje en dansje doet. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Zolang de mens de Vader niet kent, valt er over God helemaal niks te zeggen.

En hoe kennen wij de Vader? Jezus zei...

1 uur geleden zei Noel2:

Alleen naar raden kan je, en dat is eigenlijk al gedoemd.

dank wordt gewaardeerd

Die man heeft mijn hele hoofd open gebroken. Is overleden nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Petra.:

Ik denk dat je een hoop verwart. Je bepleit gevoel uitschakelen en plaatst een hypergevoelig emotioneel liedje. 

Het lijkt wel of je met jezelf in gevecht bent, tegen het gewoon mens mogen zijn. 

En dat is jammer, is mijn gedachte. 

Waarom is gewoon mens (van vlees en bloed)  onder de mensen (van vlees en bloed) .. niet al een geweldige prestatie? ! 

Hoe edel moet je zijn om jezelf goed genoeg te vinden ? 

Mijn gedachte.. wees 's wat liever voor jezelf.  De wereld is al moeilijk genoeg. Het is al een hele prestatie als je een gewoon mens kunt zijn, die zijn dingetje en dansje doet. 

dat liedje is precies mijn gevoeligheid, dat denken is misschien een soort bescherming

maar wat brengt het verder...

een geestelijk groeiproces lijkt verder alleen voorbehouden aan die menselijkheid verliezen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid