Spring naar bijdragen

Roken. Kan dat?


Rook jij?  

1 lid heeft gestemd

  1. 1. Rook jij?

    • Ja
      52
    • Nee
      133
    • Heel soms
      27


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 20 november 2005 02:17:49 schreef RobertF het volgende:

Vind het trouwens een wat flauwe redenatie om te zeggen dat je prima kunt roken, omdat je immers ook andere ongezonde dingen doet. Ja, zo kan ik het ook zeg. Dat betekent dan niet dat je maar moet doorpaffen, maar dat je die andere ongezonde dingen dan ook moet laten. Wees dan ook consequent daarin. 'Al het andere is ook ongezond, dus kan ik best ongezond doorleven,'... geloof je het zelf?

Het is gewoon een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, dat is prima en ontken ik niet, maar ga geen rare smoesjes verzinnen om het goed te praten. Roken blijft smerig, ongezond en vooral ook erg hinderlijk voor omstanders, hoe je het ook wendt of keert. Net zoals zoveel andere dingen ja, maar dat maakt roken geen milimeter beter of slechter.

Als je het lekker vindt en toegeeft niet zonder te kunnen, dan is dat een ander verhaal, maar wees daar dan gewoon eerlijk in. En als dat tot cognitieve dissonantie leidt, stop dan gewoon met roken. Als je de wil ertoe hebt, dan is dat prima te doen en je mag toch niet zondigen tegen je geweten. Mijns inziens is roken op geen andere manier goed te praten dan dat je het lekker vindt en niet zonder kunt.

Nee. Maar vanuit het gezondheidsperspectief zijn er duizenden andere dingen waar ik op zou moeten letten.

En de meeste van die dingen kan ik zonder problemen laten of veranderen. Stoppen met roken is heel moeilijk. Najah. Het gestopt blijven knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 517
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 20 november 2005 00:13:14 schreef LaRosa het volgende:

wat ik me nu meer afvraag: alcohol, kan dat? Valt misschien enigzins buiten dit topic, maar...is een vraag van hetzelfde genre.

Tenslotte is alcohol niet nuttig, en..het ontneemt je het gezag over je eigen geest. Jullie een mening?

De gevolgen van alchol kunnen echt heel erg zijn. Sommige dingen die mensen dan doen hebben voor lange tijd effect op henzelf of anderen. Het kotsen en koppijn hebben is niet het erge aan alcohol, de remmen die verdwijnen, het verstand dat niets meer kan vatten. Je bent gewoon je hele verdediging kwijt als je stomdronken bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 20 november 2005 02:17:49 schreef RobertF het volgende:

Vind het trouwens een wat flauwe redenatie om te zeggen dat je prima kunt roken, omdat je immers ook andere ongezonde dingen doet.

Ik vind het een flauwe redenatie om steeds het geloof erbij te halen over hoe fout roken wel niet is terwijl de meeste mensen die dat doen zelf een hoop andere ongezonde doen. Komt me soms een beetje hypocriet over.

Dat roken ongezond is ben ik het helemaal mee eens. Als mensen zouden zeggen dat roken niet ongezond was zou ik daar posts over schrijven welke gevaren roken veroorzaakt enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 15:03:53 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik vind het een flauwe redenatie om steeds het geloof erbij te halen over hoe fout roken wel niet is terwijl de meeste mensen die dat doen zelf een hoop andere ongezonde doen. Komt me soms een beetje hypocriet over.

Dat roken ongezond is ben ik het helemaal mee eens. Als mensen zouden zeggen dat roken niet ongezond was zou ik daar posts over schrijven welke gevaren roken veroorzaakt enzo.

Dat roken slecht is idd duidelijk met of zonder dat geloof... maar ik ben bang dat we hier op een christelijk forum zitten en dat er veel mensen zijn die vanuit hun geloof praten...

Hier ontkom je niet aan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik vind het een flauwe redenatie om steeds het geloof erbij te halen over hoe fout roken wel niet is terwijl de meeste mensen die dat doen zelf een hoop andere ongezonde doen. Komt me soms een beetje hypocriet over.

Dat roken ongezond is ben ik het helemaal mee eens. Als mensen zouden zeggen dat roken niet ongezond was zou ik daar posts over schrijven welke gevaren roken veroorzaakt enzo.

Sjaloom Gorthaur,

Daar heb je gelijk in en je hoeft het geloof er niet bij te halen om te bepalen dat roken ongezond is. Een beetje dokter kan je daar prima het fijne over vertellen, desnoods met gruwelijke afbeeldingen en al. In de bijbel kun je alleen terugvinden dat je ook voor je lichaam moet zorgen.

En die hypocrisie is misschien ook te verwerpen, daarom zeg ik ook: roken is ongezond, hinderlijk voor omstanders en gewoon heel vuil, en meer kun je er niet van zeggen. Als je rookt, dan doe je het omdat je het lekker vind en er niet mee kunt stoppen.

Prima, maar neem daarin dan ook je verantwoordelijkheid en loopt geen kulsmoesjes als 'ja maar iedereen doet ongezond' te verzinnen. Onthou wat de bijbel zegt over hoe je met je lichaam om moet gaan en bepaal zelf hoe je daar als roker mee omgaat. Of als fastfood-eter. Of als...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 15:03:53 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik vind het een flauwe redenatie om steeds het geloof erbij te halen over hoe fout roken wel niet is terwijl de meeste mensen die dat doen zelf een hoop andere ongezonde doen. Komt me soms een beetje hypocriet over.

Dat roken ongezond is ben ik het helemaal mee eens. Als mensen zouden zeggen dat roken niet ongezond was zou ik daar posts over schrijven welke gevaren roken veroorzaakt enzo.

Een van de belangrijkste redenen waarom christenen niet roken heeft te maken met 'geloof'.

Als je nu van je ouders een hele prachtige wagen cadeau moest krijgen,gaat je die dan ook wetens willens

beschadigen,omdat dit je een kick geeft?

Ons leven en ons lichaam is meer dan een prachtige wagen.

Het is het waardevolste geschenk dat iemand kan krijgen.

Als mensen wetens willens dit cadeau beschadigen hoe moet de gever van dit cadeau zich dan voelen.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 01:30:32 schreef Gorthaur het volgende:

Het is verslavend (Alcohol kent minstens even veel verslaafden als heroïne. En de verslavings verschijnselen zijn even erg).

Tja...het is technisch gezien een hard drugs.

Ja klopt, alcohol is een hard drug. Maar dat er evenveel verslavenden zouden zijn is echt onzin. Er zijn veel meer alcohol verslaafde in nederland dan dat er heroine verslaafden zijn.

Quote:

Alcoholisme komt ook in België en Nederland veel voor: afhankelijk van de gebruikte definitie van alcoholisme en het daaraan voorafgaande probleemdrinken ca. 185.000 alcoholisten en 160.000 probleemdrinkers, bij een wat ruimere definitie zelfs 350.000 alcoholisten en 500.000 zware drinkers (op een bevolking van ca 16 miljoen).

In Vlaanderen vertonen onderzoeken gelijklopende cijfers. Sommige cijfers liggen zelf hoger, zo spreekt een recente studie (12/08/2004) van het Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva) over zo'n 800.000 Belgen die teveel alcohol drinken (op een bevolking van ca 10 miljoen).

Bron, http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholisme

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 17:52:34 schreef Gods Princess het volgende:

er staat in de bijbel dat je je lichaam ook als een tempel moet behandelen.

er staat nergens:gij zult niet roken.

maar ik kan ook nergens vinden'gij zult brood eten, want dat is goed voor je.

brood is gezond dus eet je het, roken is slecht , dus doe je het niet.

als je je lichaam als tempel ziet, moet je dus niet gaan roken

Juist!

Ook gans de Mozaïsche Wet ademt de geest van reinheid.

Reinheid zowel,lichamelijk, moreel en geestelijk.Daar God niet veranderd kunnen we toch heel veel daaruit leren.

Misschien eens een topic openen over 'reinheid'.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat lijkt me interessant, een topic over reinheid.

Ook interessant om je gedachten er eens over te laten gaan hoezeer wat je eet je geestelijke reinheid beïnvloed. In het geval van alcohol zie ik wel een verband. Ik heb wel een tijd gehad dat ik ebst veel dronk, en naderhand heb ik nu het idee dat dara eigenlijk niets goeds uit voortgekomen is, me niet wijzer heeft gemaakt, behalve dan op de manier van 'van je fouten leer je'.

Niet dat zich drama's voltrokken hebben ofzo, maar..dat je je zelf niet in de hand hebt is gewoon een enge gedachte.

Maar hetzelfde geldt voor roken. (heb ik óók al gedaan, arrgghh...gelukkig gestopt knipoog_dicht.gif) Roken is lichamelijk gezien duidelijk 'onrein', maar geestelijk heeft het geen effect. Dus is er wat mij betreft niet echt een religieuze reden om het roken te laten, behalve dan dat het lichaam het vpertuig van de ziel, van het goddelijke in de mens is, de tempel van de geest dus, en die moet je met respect behandelen.

en...naja dit is voor een eventueel reinheidstopic smile.gif vind ik wel boeiend om eens over te brainstormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 18:04:29 schreef LaRosa het volgende:

dat lijkt me interessant, een topic over reinheid.

Ook interessant om je gedachten er eens over te laten gaan hoezeer wat je eet je geestelijke reinheid beïnvloed. In het geval van alcohol zie ik wel een verband. Ik heb wel een tijd gehad dat ik ebst veel dronk, en naderhand heb ik nu het idee dat dara eigenlijk niets goeds uit voortgekomen is, me niet wijzer heeft gemaakt, behalve dan op de manier van 'van je fouten leer je'.

Niet dat zich drama's voltrokken hebben ofzo, maar..dat je je zelf niet in de hand hebt is gewoon een enge gedachte.

Maar hetzelfde geldt voor roken. (heb ik óók al gedaan, arrgghh...gelukkig gestopt
knipoog_dicht.gif
) Roken is lichamelijk gezien duidelijk 'onrein', maar geestelijk heeft het geen effect. Dus is er wat mij betreft niet echt een religieuze reden om het roken te laten, behalve dan dat het lichaam het vpertuig van de ziel, van het goddelijke in de mens is, de tempel van de geest dus, en die moet je met respect behandelen.

en...naja dit is voor een eventueel reinheidstopic
smile.gif
vind ik wel boeiend om eens over te brainstormen.

(2 Korinthiërs 7:1) . . . Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken.

Een verontreiniging van het vlees,zij het dan inwendig ,is zeker wel roken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 17:44:29 schreef Aimé het volgende:

[...]

Een van de belangrijkste redenen waarom christenen niet roken heeft te maken met 'geloof'.

En zoals ik aangaf vind ik dat motief vaak hypocriet.

Of het van jou hypocriet is zul je mij niet horen zeggen.

Daarvoor ken ik je nl. niet goed genoeg voor.

Wie weet eet jij wel nooit ongezonde dingen zoals chips, frituurpanproducten, snoep ed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 17:56:13 schreef Cake het volgende:

[...]

Ja klopt, alcohol is een hard drug. Maar dat er evenveel verslavenden zouden zijn is echt onzin. Er zijn veel meer alcohol verslaafde in nederland dan dat er heroine verslaafden zijn.

Mja, je zult wel gelijk hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 18:23:00 schreef Aimé het volgende:

Een verontreiniging van het vlees,zij het dan inwendig ,is zeker wel roken.

En ook fastfood.

Al eens geschreven dat er even veel mensen sterven aan ongezond eten als aan roken?

Vast wel. knipoog_dicht.gif

Prima als mensen deze teksten erbij halen.

Maar als ze zelf maar de balk bij zichzelf zien nadat ze op de splinter bij de ander gaan letten.

Anders zou ik die mensen een beetje hypocriet (huichelaars) vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En zoals ik aangaf vind ik dat motief vaak hypocriet.

Sjaloom Gorthaur,

Wellicht is het goed om dat niet zozeer hypocriet te noemen. Dat is namelijk zo'n naar woord die vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. Je zou beter kunnen zeggen: deze christenen proberen gezond te leven, maar het lukt nu eenmaal niet met alles. En soms hoef je bepaalde ongezondere dingen niet per se te laten, als je ze met mate verricht.

Hypocrisie betekent eenvoudig niet doen wat je beweert te doen. Als iemand roken heel ernstig vindt en junkfood wat minder erg, zodat hij vindt dat hij niet kan roken en wel junkfood kan eten, dan hoeft daar niets hypocriet aan te zijn. Immers, er zijn veel gradaties in hoe (on)gezond iets is.

Mijns inziens is roken echt een van de meest ongezonde dingen die je kunt doen. Af en toe junkfood eten omdat je een luie dag hebt, dat hoeft niet per se schadelijk te zijn. En ja, je zou dan je auto ook kunnen laten staan, maar dat kan niet altijd in deze samenleving.

Het gaat erom dat je bewust met je lichaam omgaat en kijkt naar wat je doet aan gezondheid en wat niet. Zonder daarin per se wettisch te zijn. Als iemand dus vanuit geloofsprincipes besluit niet meer te roken, dan hoeft dat lang niet altijd zo hypocriet te zijn. Het kan een eerste stap zijn op weg naar een bewuster leven. Iets om aan te moedigen, denk ik zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robbert,

Dat iets minder ongezond is dat iets anders geeft dat recht niet. Met vrome teksten ten strijden trekken tegen zaken die je zelf doet. Ook al zou het één erger zijn dan het ander.

Als je vanuit geloofsprinciepes besluit om niet te roken vind ik dat prima. Schrijf dat ook vooral in dit topic.

Maar kijk zelf eens naar de aangehaalde teksten in de context met de rest van de posts. Dan snap je hoop ik een beetje wat ik bedoel.

Het gaat er niet om wat gezegd word maar hoe.

Btw, wat je stelt met junkfood kun je ook met roken stellen hoor. Iemand die af en toe een sigaar of een pijp rookt of op een feest een sigaret aansteekt gaat er ook niet direct aan dood. Net zoals die kroket af en toe.

Verschil is alleen dat het één wat verslavender is dan het ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 november 2005 18:23:00 schreef Aimé het volgende:

[...]

(2 Korinthiërs 7:1) . . . Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken.

Een verontreiniging van het vlees,zij het dan inwendig ,is zeker wel roken.

Die bijbeltekst is al regelmatig aangehaald in deze disussie. Lees maar even terug op de 3e pagina en verder wat met name Robert daarover geschreven heeft.

Verder stel ik voor om de discussie over alcohol hier even te laten voor wat het is, aangezien dat in mijn ogen een heel ander onderwerp is (valt in tegenstelling tot roken onder harddrugs) en volgens mij al een ander topic over is of het in iedergeval waard is een ander topic over te starten voor degene die de behoefte hebben deze discussie verder te voeren.

Dat roken slecht is voor je gezondheid geef ik eerlijk toe. Toch heb ik in dit hele topic nog steeds geen argument gehoord waardoor roken mijn relatie met God in de weg zou staan. En ben ik btw nog steeds niet gestopt.

(Een aantal post waar ik aan refereer, maar voor de volledigheid kun je misschien beter het hele topic even doorlezen.

http://forum.credible.nl/topic.php?id=3312&singlepost=110135

http://forum.credible.nl/topic.php?id=3312&singlepost=111442

http://forum.credible.nl/topic.php?id=3312&singlepost=111864)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 november 2005 00:22:46 schreef Marieke het volgende:

[...]

Die bijbeltekst is al regelmatig aangehaald in deze disussie. Lees maar even terug op de 3e pagina en verder wat met name Robert daarover geschreven heeft.

Verder stel ik voor om de discussie over alcohol hier even te laten voor wat het is, aangezien dat in mijn ogen een heel ander onderwerp is (valt in tegenstelling tot roken onder harddrugs) en volgens mij al een ander topic over is of het in iedergeval waard is een ander topic over te starten voor degene die de behoefte hebben deze discussie verder te voeren.

Dat roken slecht is voor je gezondheid geef ik eerlijk toe. Toch heb ik in dit hele topic nog steeds geen argument gehoord waardoor roken mijn relatie met God in de weg zou staan. En ben ik btw nog steeds niet gestopt.

(Een aantal post waar ik aan refereer, maar voor de volledigheid kun je misschien beter het hele topic even doorlezen.

)

Kan jij mij eens een praktisch voorbeeld geven van

hoe een christen dit beginsel... ons reinigen van elke verontreiniging van vlees... in zijn leven zou kunnnen toepassen?

Dit moet toch met een bepaald doel in de Schrift staan?

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moest even terugkomen op dit topic...

Ik wil stoppen, jah dat wil ik elke keer weer, maar het wordt nu wel erg vaak. Om de dag wil ik stoppen en dan zeg ik weer tegen mezelf dat het niet perse moet, maar

als ik de Heer vraag om vergeving van mijn zonden denk ik aan roken als ik de Heer vraag om me van zonden te behoeden denk ik aan roken als ik de Heer vraag om dichterbij Hem te mogen komen denk ik aan roken.

Ik denk absurd vaak aan roken als het om geloof gaat en eigenlijk zegt dat al genoeg, toch...?

Probleem is alleen dat ik telkens probeer te stoppen en dan begin ik een dag later weer. En tjah, ik wil groeien in geloof en weet dat ik daarvoor dingen moet loslaten, zoals mijn geliefde, troostende, heerlijke sigaretjes.

Ik heb hier nog meer moeite mee dan alle andere dingen die ik me kan bedenken.

Maaaar we gaan het weer proberen.

(Vorige record: 2 dagen)

smile.gifHou jullie op de hoogte...

Dit zijn de methoden die ik altijd gebruik, als iemand van jullie ze kan bijvullen...?

- Bidden

- Veel en hard zingen

- De hele dag kauwgom kauwen

- Flink met parfum bezig zijn om me eraan te herinneren hoe rook stinkt.

- Geen koffie drinken

.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid